Denne uka skrives kommentaren på en starbuckskafe i Helsinki sentrum, og her i Nokialand har man en egen evne til å reise seg igjen etter nedturer. Anledningen er en konferanse der tre norske og ni finske vekstselskaper presenterer seg for finske investorer i Nordeas gamle ærverdige hovedkvarter.

Bak arrangementet står norske Seedforum som i samarbeid med Norges ambassadør til Finland, Åge Grutle og Nordea, har fylt salen med spennende mennesker. Blant innlederne er undertegnede og Ilka Kivimäki, lederen for finnenes unike SLUSH-happening som samler over 20 000 endringsagenter i november. Felles for de 12 som presenterer seg er, at de alle er på jakt etter kompetente investorer.

Historien vi hører fra de ulike aktørene er til forveksling lik. Det mangler ikke på innovasjonsvilje, kreativiteten og stå-på-viljen er det heller ingenting å si på. Problemet er at det tar tid å få signert konkrete kundeavtaler. I Finland har de TEKES som best kan forstås som en blanding av Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge – og der er investormatching godt innarbeidet. Kudos til Seed forum, den norske ambassadøren og Nordea for et flott arrangement. Ukens Innovasjonsblomst er her avsendt!

I Trondheim har parhestene Tekna, NTNU, SINTEF og Norges Forskningsråd denne uka nok en gang invitert til sin årlige Lerchendalskonferanse og der handlet det i år om digitalisering – nærmere bestemt om hvordan vi møter fremtiden, teknologien og hverandre.  I en flora av ulike konferanser er Lerchendalkonferansen litt annerledes, – og med inviterte gjester fungerer samlingen som en nyttig samtalearena for forskningsmiljøer, myndigheter og næringsliv. Blant høydepunktene i år var den svenske næringsministeren som fortalte om Sveriges ambisjon om å bli landet for å teste ut nye løsninger. Dette er en posisjon som vi gjerne skulle sett at Norges næringsminister Monica Mæland utfordret våre svenske venner til kamp om.

Både IBMs norske sjef Arne Norheim, tech-gründer Anita Schjøll Brede og Telenors Bjørn Taale Sandberg, fikk lov til å fortelle om hvordan maskinbaserte læringssystemer og AI byr på enorme muligheter og store utfordringer. Alexandra Gjørv fra SINTEF etterlyste større sammenheng mellom den norske politikken for næringsutvikling og langtidsplanen for forskning, – og kanskje ønsket hun seg en finsk sisuløsning som den TEKES står for.

I og med at agendaen sikkert var snekret ferdig lenge før jul, fikk de ikke med seg at regjerningens ekspertutvalg denne uka leverte sin innstilling om delingsøkonomien – en smule humoristisk kan vi konstatere at utvalget var delt og en rask gjennomlesing viser med all mulig tydelighet at diskusjonene har vært store også innad i utvalget.

For deg og meg som forbrukere, representerer delingsøkonomien tjenester som er rimeligere enn tradisjonelle tjenester, og vi ender opp med flere valgmuligheter og helt nye og kule opplevelser.  Disse tjenestene representerer også en betydelig miljømessig gevinst grunnet deling. For eksempel er Uber flinke til å peke på at over 20% av by-arealet utgjøres av parkeringsplasser og P-anlegg, samtidig som en vanlig bil i dag kun benyttes 5% av tiden. Da vi i Innomag besøkte Uber hovedkvarteret i San Francisco, var det ingen tvil om at man der i gården slet med å forstå at en grønn energi nasjon som Norge faktisk ikke applauderer når en tjeneste som bidra til å løse dette kommer på banen.

I og med at all betaling foretas digitalt, vil vi også tro at skattedirektør Hans Christian Holte er blant de som liker aktører som Uber, ettersom problemet med svart taxikjøring på denne måten løst. På dette området var utvalget klart, og mye tyder på at taxinæringen må belage seg på økt konkurranse i tiden fremover. Vi er forhåpentligvis ikke alene om å se paradokset i at amerikanske IBM ble tatt i mot med åpne armer, mens Uber bekjempes – det er ikke lett å være innovativ når gamle hegemonier utfordres…

En som ikke er redd for å være innovativ, snarere tvert imot, er gründeren Kristil Erla Håland, som står bak ukens utvalgte gründerselskap JodaCare – en innovativ kommunikasjonsplattform jobber med å styrke menneskeverd til personer med demens, ulike utviklingshemminger og deres relasjon til helsepersonell og familie.

At innovasjonslysten har økt i landet, merker også Patentstyret som denne uken kunne røpe om rekordtall i antall varemerkesøknader. Som årets ivrigste varemerkesøker Norske Bryggerier AS sier; – Skal man lykkes med en langsiktig merkevarestrategi, må man ha eierskap til det man utvikler. Det være seg både navn og design!

Happy Friday alle sammen!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here