KF, leverandør av kunnskaps- og informasjonsprodukter til kommune-Norge, samlet tirsdag elever, lærere og teknologientusiaster til å utforske mulighetene som åpner seg i klasserommet med Virtual Reality (VR)- og Augmented Reality (AR)-teknologi. 

Tirsdagen under Oslo Innovation Week (OIW) inviterte KF spennende tilbydere som VR Education, Ludenso og Making View, til et eksperiment for å vise praktisk bruk av AR og VR i klasserommet.

Ta ungdommen på alvor

VR Education søker å utvikle grunnleggende forståelse og ferdigheter i matematikk ved hjelp av virkelighetsnære og praktiske presentasjoner via Virtual Reality. Ludenso ønsker å vekke barns nysgjerrighet på teknologi ved å utforske egne skaperverk gjennom AR (Augmented Reality). Video- og dataselskapet Making View har som målsetting å fremme mestring og læring i skolen ved å bruke VR-teknologi, og har med denne metoden blant annet spillifisert gangetabellen. Etter tirsdagens arrangement oppfordret selskapene til å ta ungdommen på alvor da de lærer mye fortere enn man tror.

– For KF er det viktig å ha lærerne og elevene tett med i utviklingen av nye læremidler, og disse var derfor de viktigste gjestene under arrangementet, sier Frederikke Stensrød, kommunikasjonsansvarlig i KF.

Samspill mellom tradisjon og nyskapning

– I stedet for kun å snakke om de uendelige mulighetene VR- og AR-teknologi gir, vil KF vise de umiddelbare reaksjonene fra både elevene og læreren, fortsetter Stensrød. Produktutvikler i KF, Marte Syvertsen Fjeld sier følgende om bruken av smart teknologi i læringsarbeidet:

– Det er ingen motsetning mellom det faglige potensialet i disse læremidlene og andre mer tradisjonelle. Tvert imot skaper smart teknologi helt andre og ofte mer engasjerende muligheter i læringsarbeidet. Vi må ta innover oss at teknologien allerede er her og at den er overmoden for klasserommet».