What’s in it for me? WIIFM?

Representanter fra noen av Norges mest spennende startups og en haug med dresskledde investorer er tilstede på Norges største venture-arrangement. Det pitches, læres og byttes visittkort. Alle er på leting. Investoren etter millionideen, gründeren etter finansiering, nettverk og kompetanse.

Venture Lab arrangerer det 15ende Norwegian Investment Forum som en del av Oslo Innovation Week. Målet er å skape en arena hvor grundere og investorer skal treffe hverandre. Dette gjøres gjennom gründerpitcher, stands, mingling og foredrag.

Jennifer Vessels, investor og gründeren bak Next Step, et selskap som hjelper nordmenn å ekspandere til Silicon Valley forteller at hun har deltatt på Norwegian Investment Forum de siste 5 årene. “Bare en gang har jeg sett en investor løpe etter en pitchende gruppe. Om man ikke får respons umiddelbart etter en pitch betyr ikke det at man ikke har lykkes med presentasjonen. Noen ganger fører presentasjonen til at en av lytterne kjenner til andre som kan være interesserte, og at pengene kommer derfra, eller at investoren rett og slett trenger litt tid på seg” Forteller Vessels.

 

Trådløs hverdag

Wattlet Foto: Thea Winger
Wattlet Foto: Thea Winger

Luc Wathelet er en av deltagerne  på Norwegian Investment Forum. Gründeren bak Wattlet har skapt en trådløs ”Wattcube” som settes på eksisterende lampe og kan omdirigere lyset. Se presentasjonen her.

 

 

Ekspertenes råd:

Jennifer Vessels Foto: Thea Winger
Jennifer Vessels Foto: Thea Winger

Jennifer Vessels og Eva Bjørseth presenterte noen råd til hva man bør tenke på som gründer.

1. “Whats in it for me?” Investorer ønsker å få noe igjen for pengene de invester. Glem aldri at de alltid vil vite hva som ligger i det for dem.

2. “Vi har ingen konkurrenter” er en frase som er mye brukt i følge Vessels og Bjørseth. Dette er aldri sant. Om det er vanskelig å finne en direkte konkurrent kan man se på hvilke substitutter som er tilgjengelige.

4. Kommunikasjon: Vær forberedt på å pitche din ide . En god pitch kan gi ringvirkninger som gjør at flere blir ambassadører for din business.
Pitchen bør inneholde: navn, problem du løser, referanse(eksempel) og invitasjon til en follow-upsamtale.

5 Jo tidligere du kan vise til positive tall, jo bedre sjanse har du til å få investorer.

6. Alltid vær klar for spørsmål etter en presentasjon. Om ingen stiller spørsmål etterpå er det mulig at investorene ikke fant presentasjonen/ideen interessant.

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »