Milliarder av mennesker kan hentes inn i verdensøkonomien gjennom nye forretningsmodeller. Det er budskapet når Mikrofinans Norge står i spissen for European Social Business-forum 19. mars i Kolben Kulturhus på Kolbotn.

(Artikkelen er presentert på vegne av Mikrofinans Norge)

På talerlisten står Grameen-gründer og Nobel fredsprisvinner Muhammed Yunus og en rekke andre eksempler ledende eksperter på området. Yunus har siden han ga det første lånet til Elena Rivas i 1997, fulgt virksomheten til Mikrofinans Norge tett. Dagen etter konferansen får han møte Rivas igjen. Hun driver det økologiske spisestedet Fresko på Frogner i Oslo. Nå relanseres også hennes barnemat via Fresko.

– Yunus har påvirket livet til hver femte innbygger på jorda, og er en enormt viktig talsmann for en ny type økonomi, sier Sekkesæter.

Vil vekke Norden

Hun forteller at sosial business nå for alvor er i ferd med å innta Europa. Selskaper som Basf, Danon, General Electric og Adidas står i bresjen for trenden. Men i norden er det lenger mellom initiativene.

Målet er nå for alvor også å skape interesse blant de nordiske virksomhetene.

– Vi har gode forutsetninger til å virkelig gjøre en forskjell med all vår grønne teknologi og vår sterke sosiale tradisjon. Dette er noe av vår motivasjon til å stå som arrangør for konferansen, sier konferansearrangør Unni Beate Sekkesæter i Mikrofinans Norge.

Hun og selskapet søker nå nå etter innlån og filantropiske midler til sitt nye mikro lånefond. Disse midlene vil bli gjenbrukt gang på gang og vil skape stor sosial impact her i Norge.

– Vi ønsker å investere i både oppstartsbedrifter og sosiale virksomheter som ikke får lån andre steder, sier Sekkesæter. Hun poengterer at Mikrofinans Norge kan tilby omtrent samme rente som sparekonto i banken, samtidig som at pengene skaper stor sosial og økonomisk endring.

Blant de europeiske selskapene har blant annet:

Danone – laget Yoghurt med vitaminer og mineraler som bekjmeper nattblindhet.
– Adidas – laget sko til under en dollar for å gi alle råd til sko. Det hindrer blant annet at mange får mark i beina.
Basf – laget et myggnett som forhindrer malariaspredning.
Veolia – lager løsninger som sikrer rent  vann.

Får vanlig avkastning

Konferansen bygger på synet om at virksomheter skal drives forretningsmessig, men utbytte til eiere er ikke en del av modellen. Alt skal reinvesteres i å gjøre med godt.

– En social businss kan ikke ta utbytte til eiere ut over tilbakebetaling av opprinnelige innvesteringer. Målsettingen er å løse sosiale problemer med produkter og tjenester til rimelige priser, eller gi fattige/marginaliserte eierskap slik at de på den måten kan bedre sin situasjon ved å ta del i firmaets profitt. Denne visjonen jobber Yunus med å spre globalt, forklarer Sekkesæter.

Hun poengterer at konferansen kan skilte med foredragsholdere fra hele Europa og til og med Australia og Bangladesh.

– Konferansen vil ha et svært deltakende format med mange workshops, ikke bare plenumstaler. Grameen Creative Lab er kjent for sine utradisjonelle formater hvor alle deltakere får delta aktivt i diskusjoner og utveksling av informasjon, inspirasjon og kunnskap, poengterer hun.

For de som ikke har mulighet til å delta på dagtid kan paneldiskusjonene og mottakelsen fra kl. 17.00-20.00 være en mulighet.

Registrering skjer på www.esbf2015.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here