Zalando lanserer “redeZIGN” for circularity”, den første eksklusive kapselkolleksjonen som er utviklet med tanke på gjenbruk og bærekraft. Kolleksjonen er et av flere bærekraftsvennlige tiltak moteplattformen har introdusert siden høsten 2019.

Zalando er en av Europas største plattformer for mote på nett. Tidligere i høst skrev InnoMag at Zalando utvidet sortimentet sitt med en kategori for gjenbruk som tillater kunder å kjøpe og bytte tidligere eid moteSammen med sine partnere “circular.fashion” og “Fashion For Good”, har de nå også lansert en eksklusiv kolleksjon med gjenbruk i hovedfokus der formålet er å gjøre gjenbruk mer attraktivt. Dette er i tråd med selskapets do.MORE bærekraftsstrategi som ble iverksatt i oktober 2019.

Vil forlenge levetiden for moteartikler

“redeZIGN” for circularity” er en kolleksjon på fem artikler som er spesielt utviklet for gjenbruk og resirkulering, og som føler samarbeidspartnerens circular.fashions retningslinjer for gjenbruk. I pressemeldingen skriver Zalando at kolleksjonen er et svar på stigende etterspørsel etter mer bærekraftig mote, samt at stadig flere gir uttrykk for at bærekraft har blitt viktigere for dem. Pilotprosjektet er en kapselkolleksjon fra Zalandos eget merke ZIGN.

– Vi ser en enorm vekst i etterspørselen etter mer bærekraftig mote siden starten av året, sier David Hejgaard, Nordensjef i Zalando. Ifølge en ny intern undersøkelse sier 34 % av våre kunder at bærekraft har blitt viktigere for dem i lys av korona-pandemien. Dette skiftet i måten å tenke på, har ført til et krav om forandring, og at motebransjen er nødt til å endre seg. Sammen med våre partnere ønsker vi å være en pådriver for denne utviklingen, og hjelpe våre kunder til å ta mer bærekraftige valg på en enklere måte.

Bærekraftig sminke

– Vi er storfornøyd med at vi i fellesskap lanserer vår første kolleksjon som er utviklet på bakgrunn av sirkulær-prinsippet, og det bare noen få uker etter at vi introduserte vår pre-owned kategori. Dette er et viktig skritt mot vårt mål om å forlenge levetiden for minst 50 millioner moteartikler innen 2023, sier Director of Sustainability hos Zalando, Kate Heiny.  

Også skjønnhetsprodukter kan nå kjøpes på en bærekraftig måte. Det er nemlig lansert bærekraftmerking til også denne kategorien. Det betyr at kundene kan velge mellom mer enn 1000 skjønnhetsprodukter som kan være økologiske, naturlige, pakket i mindre emballasje, biologisk nedbrytbare og dyrevennlige.

Sirkulær-prinsippet

– Målet er en bedre forståelse av hvordan sirkulær-prinsippet kan innlemmes i en plattform med en rekkevidde som Zalando. Dette inkluderer hele plaggets livssyklus fra design til det er utbrukt, hvilken informasjon kundene trenger og hvordan dette kan gjøres engasjerende for kundene, sier Ina Budde, medgrunnlegger og adm. direktør i circular.fashion.

Lanseringen av “redeZIGN for circularity” markerer ett-årsdagen for Zalandos do.MORE-strategi. I løpet av det siste året har selskapet fastsatt en konkret plan for å redusere CO2-avtrykket i tråd med Parisavtalen og en obligatorisk bærekraftvurdering for egne merker og merker de samarbeider med. I pressemeldingen skriver Zalando at de økte bærekrafttiltakene i 2020 resulterte i at om lag 15% av virksomhetens bruttoverdi for salgsvarer ble generert av mer bærekraftig mote. Dette bringer dem nærmere målet om 20% innen 2023.