Home Startups Innobørs Ukens gründercase: Vil knytte norske bedrifter tettere til Kina

Ukens gründercase: Vil knytte norske bedrifter tettere til Kina

0

Norge er blant de mest populære reisemålene for kinesiske turister, og antallet årlige besøkende er på vei oppover. Yuan Wu og hennes Go China ønsker å hjelpe norske bedrifter med å markedsføre seg ovenfor den stadig økende kundegruppen.

Wu er en av de to gründerne bak Innobørs-registrerte Go China, som bistår med digital markedsføring og merkevarebygging ovenfor det største markedet i verden – nemlig det kinesiske. De spesialiserer seg på å hjelpe norske firmaer med å etablere seg og ekspandere i Kina

Sammen med Mark Conrad ønsker hun blant annet å gjøre det enklere for norske bedrifter å gjøre mest mulig ut av den stadig økende kinesiske turiststrømmen. Den kinesiske middelklassen er voksende, og den yngre generasjonen kinesere utgjør en attraktiv kundegruppe, forteller Wu.

– De er velstående nok til å ha råd til god service og gode produkter. De bruker mye penger på å spise ute, shoppe, på fritidsaktiviteter og sightseeing, og prøver å oppleve så mye lokal kultur som mulig.

Yuan Wu og Mark Conrad er de to gründerne bak Go China.

Reiser alene mer enn før

I motsetning til foreldrene sine, som gjerne dro på utelandsferier som en del av en større gruppe, foretrekker dagens unge kinesere å gjøre sin egen research på internett, forteller hun. De reiser i større grad alene eller sammen med familien, og foretrekker å planlegge selv heller enn å legge ferien i hendene på en operatør.

– De søker etter informasjon, bestiller turer og kjøper billetter og aktiviteter gjennom kinesiske reiseplattformer.

Fordi de fleste ikke snakker noen fremmedspråk er det for øyeblikket vanskelig for dem å innhente informasjon fra nettsider og plattformer i landet de reiser til. Derfor ønsker Go China å være med og bidra til å gjøre norske bedrifter mer “kineservennlige”.

 Hjelper med strategi

Selv om Go China fokuserer på maksimering av turistpotensialet, yter de tjenester også i andre sektorerer. De har team både i Norge og Kina, og har foreløpig jobbet med norske ernærings- og helsemerker, turistbyråer, IT-firmaer og restauranter – samt kinesiske eiendomsfirmaer og internasjonale industribedrifter.

Wu mener at markedsføring rettet mot kinesiske turister krever en skreddersydd strategi. Det er i denne prosessen Go China kan bidra med sin ekspertise. Hun ramser opp noen av tingene som er viktig å huske på når man skal sikte seg inn på denne målgruppen:

  • Et kinesisk navn som vil være enklere for kinesere å huske og snakke om.
  • En kinesisk internettside som inkluderer viktig informasjon om stedet eller tilbudet ditt, og som er skreddersydd for ditt kinesiske publikum.
  • Optimalisering av denne siden ved bruk av SEO-strategi for Baidu – den kinesiske ekvivalenten til Google.
  • Promotering gjennom kinesiske sosiale media, som Weixin og Weibo. Kinesiske turister søker ofte informasjon på disse plattformene før de tar avgjørelser i forbindelse med reise, så de er svært kraftfulle når det kommer til å dele informasjon, bilder og innhold.
  • Den kinesiske siden din burde også være registrert og promotert på kinesiske eTravel-plattformer som Ctrip, Qunar, Tuniu og Meituan.
  • Ha kinesiske skilt, menyer, brosjyrer, instruksjoner og visittkort på stedet ditt for å få de kinesiske gjestene dine til å føle seg velkommen.

– Vi tror det er svært fordelaktig for lokale norske bedrifter å presentere informasjon på kinesisk. Dette kan gjelde for kafeer, butikker, restauranter, kjøpesentre, hoteller, museer, gallerier og andre turistattraksjoner. Også offentlige og private tilbud – som for eksempel bysykler og billettautomater – kan gjøres langt mer tilgjengelige og brukervennlige for kinesiske turister på denne måten, forteller hun.

Trygghet viktig

På spørsmål om hvorfor akkurat Norge er så populært blant kineserne trekker hun frem tre ting:

– Norges vakre natur og landskap er selvfølgelig viktig. I tillegg har visumsøknader blitt mye enklere, som en følge av forbedringen i forholdet mellom Norge og Kina – og det er billigere og hyppigere flyavganger mellom de to landene.

I tillegg legger hun vekt på trygghetsaspektet. Kina er et veldig sikkert land når det kommer til kriminalitet, og sjansen for å bli utsatt for et terrorangrep i Kina er svært liten. At Norge er relativt trygt i europeisk målestokk gjør det til et mer attraktivt reisemål.

– Kinesere er svært trygghetsbevisste, og er mindre tilbøyelige til å dra til land hvor det har vært høyt profilerte terrorangrep – slik det nylig har vært i Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Sverige, avslutter hun.

Trygge forhold og lav risiko for terrorangrep gjør Norge mer attraktivt for kinesiske turister.