Airbus utfordrer Uber med planer om flyvende taxinettverk

Flyprodusenten med base i Frankrike, har ingen planer om å la Uber ta over fremtidens luftbårne taxinæring uten konkurranse. Innen utgangen av 2017 planlegger de å være i gang med testflyving av sitt eget elektriske luftfartøy, Vahana.

Prisen for å reise med Airbus sin “flyvende bil” kommer til å ligge på nivå med å ta en taxi, melder Business Insider. Passasjerer vil måtte betale mellom to og en halv og fire dollar per kilometer, i følge prosjektleder Zach Lovering.

– Den klart viktigste faktoren for å drive ned kostnadene er det elektriske fremdriftssystemet, forteller han.

Airbus blir dermed en direkte konkurrent til Uber, som la frem sine planer om et nettverk av flyvende drosjer i slutten av april. Tyske e-Volo er en tredje aktør med lignende ambisjoner. Flyprodusenten er derimot den første til å gå ut med hva slags prisnivå de regner med å legge seg på.

Lave vedlikeholdskostnader på det elektriske systemet, som er langt billigere i drift enn tradisjonelle forbrenningsmotorer er med på å holde prisene konkurransedyktige. I tillegg vil Vahana være selvdrevet, slik at man slipper å lønne piloter.

Bestilling av turer vil foregå gjennom en mobilapp, og fartøyene vil deretter automatisk utføre testprosedyrer for å være klar til takeoff når passasjeren ankommer landingsstedet.

Jobber med å få endret lovgivningen

For å lykkes med prosjektet sitt er Airbus avhengig av at prosjektet godkjennes av den føderale luftfartsadministrasjonen (FAA). Det har allerede blitt gjort fremskritt på reguleringsfronten, og Lovering forteller at de har fått positive signaler fra myndighetene.

– FAA har sagt direkte til oss at de ikke lenger ønsker å stå i veien for utviklingen av denne typen fartøyer.

Det gjenstår å se om Airbus lykkes med å erobre den flyvende taxinæringen, men i følge Lovering akter de å bruke erfaringen sin innen flyproduksjon til å bli en viktig aktør i det nye markedet.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »