Tidevannet har snudd og bærekraft er på næringslivsledernes agenda. Nå handler det om å øke tempoet, poengterer DNV GL i ny FN-rapport.

 (artikkelen er presentert i samarbeid med DNV GL)

– Vår vurdering viser at det har vært et tydelig skifte i utviklingen av bærekraft, men at de nødvendige fremtidige endringene kun vil skje hvis vi øker tempoet, skalaen og styrken i vår innsats. Det er ikke tilstrekkelig at næringslivet alene mobiliserer. Vi må derfor tilby arenaer for samarbeid som inkluderer politikk, forskning og samfunnet som helhet, sier DNV GL-sjef Henrik Madsen.

Det er konklusjonen i en ny, uavhengig rapport, utarbeidet av DNV GL på vegne av United Nations Global Compact. FN-organet har de siste 15 årene ledet an i å gjøre næringslivet ledende i utviklingen av bærekraft.

– Hvis vi skal se radikal endring, kanskje til og med kreativ destruksjon, må endringene skje samtidig via tre sammenkoblede veier mot 2030, skisserer Madsen – og peker på følgende tre punkter:

• Bedriftene: “Bærekraft er næringslivets sak –  Vi må mobilisere størsteparten av selskapene. Bærekraft må være en del av den daglige driften – som en del av forretningsmodellene og langtidsmålene for å sikre at vi skaper verdi for samfunnet.

• Systemene: “Bryte ned barrierer, styrke de positive driverne” – hvordan skape forutsetninger for å øke farten på endringene. Det handler om bedre og smartere styring og regulering. Å tilby de den riktige støtten og å endre investorenes handlemåte.

• Tankemåten: “Ny tenkning for en ny realitet” – endringer vil komme. VI må inspirere ved å vise nye forretnings- og bærekraftsmuligheter. Og vise at næringslivet er klar for endring.

Han får støtte av FNs næringslivs-sjef Georg Kell:

– Denne rapporten viser at tidevannet har snudd for selskapenes handlemåter. De siste 15 årene har selskapene våknet til at de har en ny rolle i samfunnet, og tatt viktige skritt til å operere mer ansvarlig for en grønnere og mer ansvarlig fremtid. Men det er fortsatt en lang vei å gå, sier Kell.

Fem grep for fremtiden

Madsen er optimist også for fremtiden.

– Vår vurdering er at de fleste forretningsledere nå har bærekraft på sin agenda. Men det er fortsatt et spørsmål om vi kan mobilisere raskt og bredt nok, sier Madsen – og peker på følgende tiltak som viktige for å lykkes:

  • Næringslivet kan som ingen annen sektor bidra til menneskelig og finansiell kapasitet, teknologi og innovasjon og må øke sin innsats.
  • Offensive selskaper oppfordrer allerede myndighetene til å iverksette politikk som støtter bærekraftig næringsliv. Et eksempel er å etablere en pris på karbon – regionalt og globalt. Det vil være en kraftig signal.
  • Ansvarlige investeringer er et viktig tiltak. Vi må stoppe absurde og negative subsidier som hindrer fremskritt.
  • Likestilling er en viktig del av løsningen. Vi vil se en mangedoblet effekt hvis vi investerer i kvinners utdanning og økonomiske selvstendighet, og i kvinners rettigheter.
  • Ledere på alle områder må ta ansvar for å styre verden mot en mer bærekraftig, stabil og lønnsom fremtid.

– Til slutt må vi forplikte oss til å medinvestere i samfunnene vi operere i. Det handler også om å betale skatt til samfunnene vi opererer og tjener våre penger i og å stoppe utflytting av miljømessig og sosialt ansvar til mindre regulerte markeder. Med dette kan vi virkelig vise næringslivets ansvarlighet, konkluderer Madsen.

 

Fakta: Dette er endret siste 15 årene

Rapporten peker på disse 10 endringene for en bedre verden:

  • Sustainability is gradually penetrating deeper into markets and sectors all around the world. Global Compact signatories are present in 156 countries, and 25% of the world’s largest companies have joined.
  • A deeper understanding of the complexity and interdependence of global challenges has emerged. Partnership and collaboration are the new norm.
  • More sustainability issues – equality, climate change and corruption – are now on the corporate agenda because they impact performance.
  • Business has become more strategic, systematic, integrated, transparent and collaborative regarding sustainability.
  • Leading companies are ahead of regulation and drive the debate to make regulations smarter. Yet these companies are in the minority, and less progressive companies are blocking positive change.
  • The financial sector shows positive developments – through its support for the Principles for Responsible Investment, rapid development of green bonds and Sustainable Stock Exchanges Initiative.
  • The local Global Compact networks are very effective in engaging local businesses around the issues that are important for that particular country or region.
  • The jury is still out on whether a sustainable and inclusive economy will be achieved. But the UN Global Compact has undoubtedly helped to change the understanding of corporate responsibility all around the world.
  • Some companies are talking about a ‘net zero footprint’ in terms of carbon, water and waste, and some leaders have established concrete goals for reaching zero footprint levels. This is highly promising and such companies will get many followers.
  • Leading companies are also beginning to look for ways to turn sustainability risks into new business opportunities.

 (artikkelen er presentert i samarbeid med DNV GL)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here