Dagens kassaløsninger har stått på stedet hvil i mange år. Gründer Kay Seljeseth mener det er mulig å kutte kostnadene i butikkene kraftig. 

Kay Seljeseth,
Gründer og daglig leder i Hybrid Checkout
Nettside: http://www.hybridcheckout.com/

(Artikkelen er presentert som en del av 3in.nos samarbeid med Innobørs.)

Hvordan vil din satsing forandre verden?

Rundt èn prosent av verdens utførte arbeid skjer gjennom å betjene kassedisker i dagligvarebutikker og supermarkeder. Denne innsatsen innebærer en kostnad for kjedene og butikkene (og dermed kundene) på anslagsvis 2100 milliarder kroner per år. Med HybridCheckout kan denne kostnaden nær halveres . I  tillegg kommer en rekke andre besparelser i form av bedre utnyttet gulvplass, redusert el-forbruk (globalt ca.  9000  GWh per år = ca. 2800 vindmøller) og potensiale for reduserte priser på varene.

Dagens kassedisker og såkalt «selvbetjente» kasser har vært brukt i mange år uten at det har skjedd store forbedringer i kapasitet og hastighet. HybridCheckout vil innebære slike store forbedringer.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?

Det ble i januar 2015 avtalt pilotinstallasjoner i to butikker.  Patent for Norge ble innvilget i 2014.

Hvorfor startet du selskapet/satsingen?

En dagligvarekunde av et annet selskap jeg eier ønsket en mindre og mer effektiv kassedisk, grunnet store utfordringer med plass- og kapasitetsbehov. Det fantes ingen eksisterende løsninger på utfordringen. Fra dette utgangspunktet ble den nye prosessen og teknologien bak HybridCheckout utviklet.

Fordelene med HybridCheckout prosessen synes åpenbare med store muligheter for besparelser. Dette i kombinasjon med et stort og ensartet marked med en betydelig enhetsverdi gjorde at det forelå en tydelig og god forretningsmulighet som måtte følges opp.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)

Det har fra starten av vært familien som tillater at jeg jobber svært mye og ikke kan delta hjemme slik jeg burde, samt godtar at alle tilgjengelig kapital (og mer til) investeres i HybridCheckout. Selv når det er tomt i kjøleskapet hjemme så blir jeg støttet av familien.  Uten denne støtten kunne ikke prosjektet vært utviklet dit det er i dag. Den senere tid så har jeg også fått hjelp av en dyktig selger som investerer og engasjerer seg svært positivt i prosjektet, samt en dyktig ressurs som har kapasitet til å produsere disker i samarbeid med oss.

De samlede ressursene vi nå har innebærer at vi kommer bedre i kontakt med kundene, vi oppnår positive beslutninger hos kunder/partnere og gjennomføringsevnen er sikret.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?

Utvilsomt kapital og tid. Alle tilgjengelige private midler er brukt med stor sparsommelighet og ethvert tenkelig sparetiltak har vært brukt underveis for å holde kostnadene nede. Begrepet «lean development» passer meget godt på den prosessen som ligger til grunn for at vi nå er godt i rute med IPR prosessen, en prototype disk er produsert, brukertester er gjennomført og to butikk-klare disker er i produksjon, og snart klare for butikk-piloter.

Dernest er den videre utviklingen helt avhengig av at vi er kommet over fra enmanns-prosjekt fasen og over til at vi er flere som drar lasset videre.

(Artikkelen er presentert som en del av 3in.nos samarbeid med Innobørs.)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here