Head of Lego Community Engagement, norske Tormod Askildsen, er en av de som sto bak Legos comeback for om lag ti år siden. På Innovasjonsdagen 2014 i går  delte han sin kunnskap om «open user innovation», og de mulighetene det kan føre med seg.

Askildsens Lego-karriere startet for 31 år siden da han var trainee i selskapet. I løpet av to år jobbet han i syv ulike avdelinger, og er i dag en del av Lego Community Engagement.

Nordmannen spilte også en viktig rolle da Lego var i vanskeligheter for 10 år siden: Selskapet gikk da i dialog med AFOL (Adult Fans Of Lego) omkring den grunnleggende Lego-ideen, hvilket bidro vesentlig til det skarpe fokuset på byggesystemet, forbrukerne og kreative lekeopplevelser.

Prosessen var viktig som et ledd i å få Lego-gruppen tilbake på rett kjøl.

– Mange spør seg nok hvorfor vi jobber med disse, og svaret er simpelthen at vi gjøre det for å influere noe som vi ikke kan kontrollere. Det kan godt hende at de krenker noen av de ting som vi oppfatter som våre rettigheter, og tar noen av ideene vi selv burde fått, men vi kan ikke stoppe dem.

– Vi vil heller samarbeide og skape bånd, influere og jobbe sammen.

Firmaet er de som skaper verdi, og brukeren er de som bruker verdi, men i Lego-modellen som vokste frem i 1998 skapte vi en ny modell ved at brukeren skapte verdi, sier Askildsen.

Samarbeid med brukeren = innovasjon

Samhandling med AFOL er bare et av flere grep Lego nå bruker for å utvikle og innovere nye produkter.

– Gjennom samarbeidet med brukergrupper globalt og senere med åpen innovasjon på agendaen, bidrar talentfulle og erfarne brukere til å utvide Lego -gruppens rekkevidde og muligheter, sa Askildsen.

– Jeg mener det i dag er viktig å tenke ut over ditt firma, og da mener jeg ikke bare leverandører og forhandlere, men også brukere. I Lego involverer vi brukerne for å utvide vår innovasjonskapasitet.

Askildsen pekte også på at involvering av brukerne er et lurt markedsstrategisk grep, ved at det stimuleres til et autentisk ”brand advocacy”.

– En ting er at vi i Lego kan sende budskap om at vi har de beste produktene i verden. Noe annet er det om brukeren selv formidler dette budskapet.

– Brukerne har en mye dypere kjennskap til produktet enn 50% av de som jobber for oss, og de har erfaring og skills som ikke alle i firmaet har. Ofte kommer brukerne med ideer til ting som vi ikke engang kikker etter.

Kvinnelige forskere

Et av Legos seneste grep for brukerinvolvering er konseptet Lego Ideas, hvor brukere kan sende inn ideer til lekesett de ønsker skal komme i butikken. Ideene blir presentert på en nettside hvor folk kan stemme, og dersom en idé oppnår 10 000 stemmer blir den offisielt vurdert av selskapet.

lego_females
Foto: Lego

Tre til fire innspill fra Lego Ideas-satsingen går til produksjon hvert år. Et av settene som har fått mye oppmerksomhet på sensommeren er en figurserie med kvinnelige forskere.

Ideen til konseptet ble født da syv år gamle Charlotte Benjamin skrev følgende til Lego:

”Jeg vil gjerne at dere lager flere Lego-jenter, lar dem gå på oppdagelse og ha det gøy. OK?!”

Nyskapningen ble utformet av geofysiker Ellen Koojiman, og utsolgt på få dager.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here