Den islandske netthandelaktøren AHA har inngått partnerskap med den israelske droneprodusenten Flytrex, og skal nå levere blant annet sushi, øl og hamburgere til sine kunder via luftbårne droner. Hvor lenge er det egentlig til vi kan forvente å få bestillingene våre rett på døra i en fei?

Leveringene til det islandske firmaet går ikke fra dør til dør, men er avhengig av at en person tar maten ut av dronen på landingsstedet og distribuerer den videre til mottakeren. Likevel – i forhold til en normal kjøretur på en snau halvtime er droneleveransen lynrask – hamburgeren eller sushitallerkenen klarer den samme strekningen på bare fire minutter, melder Mashable.

AHA er ikke det eneste netthandelfirmaet som ser potensialet i droneleveranser. Områdets ubestridte gigant, Amazon, har i flere år utforsket mulighetene for kommersiell utnyttelse av teknologien. I desember i fjor offentliggjorde selskapet en video av den første Amazon Prime Air-leveransen til en kunde, og ambisjonene for fortsettelsen er store. 7-Eleven har også eksperimentert med leveringer – i Reno, Nevada – og flere andre har utført testprosjekter i mindre skala. Den store utfordringen når det kommer til gjennomføringen av disse ideene er restriksjoner fra myndighetene når det kommer til droneferdsel.

Juridiske utfordringer

InnoMag skrev i juni om et forskningsteam ved Karolinska Institutt i Sverige som arbeidet med å gjøre en hjertestarterdrone klar for markedet. Også her står restriksjoner fra reguleringsmyndigheter i veien for utviklingen – svensk lov, og mange andre lands lov for den del, fastslår at man må kunne se dronen med det blotte øyet for å ha lov til å operere den. Dette er bare en av de juridiske utfordringene knyttet til leveransedroner.

De amerikanske reguleringsmyndighetene, FAA, har nettopp utformet nye reguleringer for dronetrafikk. Disse trådte i effekt den 29. august, og fastslår blant annet at:

  • Dronen må være i synslinjen til operatøren
  • En operatør som har mulighet til å styre dronen er påbudt. Helautomatiserte droner er foreløpig ikke tillatt.
  • Operatøren har – uten en spesiell tillatelse – kun lov til å ha kontroll over en drone på et hvilket som helst tidspunkt. Dette setter en stopper for “dronesvermer”, som man kunne se for seg som et effektivt leveransesystem.
  • Dronene kan ikke styres fra et kjøretøy i bevegelse.
  • Dronen har ikke lov til å fly over en utenforstående person eller et kjøretøy i bevegelse. I befolkningsrike områder vil dette utgjøre en stor utfordring for droneleveranser. Og om du vil kjøre dronen på natta for å omgå dette problemet trenger du igjen en spesiell tillatelse.

Ambisiøse planer

Eksisterende lovverk ser derimot ikke ut til å legge noen demper på Amazons entusiasme på området – det siste året har de søkt patent på flere ulike “dronehotell”-løsninger, blant annet et drone-lufskipskip/varehus og den futuristisk utseende, litt skremmende bikuben.

Selve leveringen av pakken vil muligens foregå via fallskjerm. En mer spennende løsning enn å kjøre siste del av distansen med en gammeldags, bemannet bil, men det knytter seg en del spørsmål til presisjon, og hvordan dette vil foregå i praksis.

Et stykke unna

Selv om det islandske AHA- og Flytrex-samarbeidet foreløpig ikke gjør leveranser direkte til kunden, håper de å på sikt utvide programmet og levere mat og varer direkte til deg – gjennom å senke dem ned med en wire. Island, med sine tynt befolkede områder, virker som en gunstig arena for å teste ut et slikt system.

Men for oss som bor i folkerike byer eller tettsteder er det sannsynlig at det tar en del tid før de involverte aktørene klarer å overvinne utfordringer og lovverk, og blir klare til å levere bestillingene våre direkte på døra via luftveien.