Sommerintervju: Siva-sjef Espen Susegg sikter mot regionale innovasjonsplattformer som er så sterke at de får det offentlige og de private til å spille på lag. 

Navn: Espen Susegg
Stilling: Adm. Dir. Siva SF – statens virksomhet for å bygge og utvikle infrastruktur for innovasjon, slik som inkubatorer og næringshager.
Favorittduppeditt: iPhone
Dine tre favorittapper: Yr.no, spotify og adressa.no
Hvordan kobler du av om sommeren? Akkurat nå er jeg på ferie i Italia med familien. Den beste avkobling er å bruke tid med familien.

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?

Siva er i kontinuerlig endring i likhet med samfunnet rundt oss. Hvordan Siva ser ut om 5 år er vanskelig å spå, men lykkes vi i vår strategi vil vi være enda bedre og enda mer relevante.

Sånn sett arbeider vi med å videreutvikle våre eiendomsengasjementer både mot innovasjonssentrer og industriprosjekter. På innovasjonssiden forventer jeg at vi om 5 år har lyktes gjennom våre Siva-partnere med å skape sterke regionale innovasjonsplattformer for å utløse lønnsom næringsutvikling.

Plattformer som er så sterke at våre egne, og andre offentlige og private virkemidler spiller på lag.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Den fremste inspirasjonen er å se andre lykkes. Spesielt artig er det når vi i Siva bidrar til at de som vil gjøre det umulige gjør det! Min tidligere kollega og eks ordfører i Trondheim, Marvin Wiseth, har inprentet at vi må sette gründeren i sentrum og feire de som tørr og ikke minst lykkes på lik linje som vi feirer Lotto-vinnere og idrettshelter.

Gründere som lykkes er således den viktigste inspirasjonen. Vi trenger et kulturskifte i Norge på å feire gründerskap.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

Dette er et litt spesielt spørsmål å besvare for en som representerer det offentlige virkemiddelapparatet. Jeg kunne jo ha svart at kulturskiftet og markedskreftene skulle ordne alt, og sånn sett at det ikke hadde vært behov for Siva, Innovasjon Norge og Forskningsrådet. Det tror jeg ikke kommer til å skje.

I den grad det finnes utfordringer/endringer i “virkemiddelbildet” tror jeg vi tre aktørene må være bevisste på de forskjellige rollene vi har og unne hverandre suksess på tvers av historiske roller.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?

Alt annet enn å svare karakter 10 blir jo helt feil. Innovasjon er kjerne av Sivas formål og preger den strategiske retningen for oss.

Ordet innovasjon har allikevel mange betydninger for folk, og den subjektive oppfattelsen av ordet kan nok medføre at noe vil si at karakteren 10 er litt for god for oss. Jeg skal ikke legge skjul på at vi operativt kan bli oppfattet som litt trege trøndere.

Da svarer jeg at de har helt rett.

Vi skal bidra til lønnsom næringsutvikling og at det må ligge en hvis grad av “orden og reda” i bunn. Jeg har for eksempel ingen sympati for de som hevder det er så vanskelig å registrere et selskap i Brønnøysundregistrene. Skal man legge til rette for internasjonalt vekstkraftige bedrifter må man passere noen hindre. Det skal vi bidra til.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Diskusjoner med gode kollegaer og personer i vårt nettverk bidra med innsikt og inspirasjon for fremtiden. Jeg hørte engang et foredrag av Kåre Willoch under tema “erfaringer for fremtiden”, det inspirerte veldig. Den viktigste innsikten tror jeg bygger på å lære av feil som er gjort og bygge videre på suksesser for å møte fremtidige utfordringer.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Vår kommunikasjonsstrategi er allerede endret vesentlig. Vi skal være tydelig og engasjerende i all vår komminikasjon på alle plattformer. Dette håper jeg omverdenen allerede ser. Det eneste som er sikkert at dette arbeidet vil fortsette.

 

Først ut i 3in.nos sommerintervju-serie var Enoro-sjef og IFN-styreleder Anders Lier.

Foto: Siva/Åge Hojem.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here