Bildedelingsappen Kuddle, spesialutviklet for barn under 13 år, skal gi barn en mer positiv inngang til sosiale medier og lære brukerne om bedre digital atferd.

Kuddle er resultatet av  småbarnfedrene Ole Vidar Hestaas, Knut Tarøy og Christian Vebners toårige arbeid med idéutvikling, investorjakt og produktutvikilng.

Bakgrunnen for appen var fedrenes ønske om bedre rammer for unges bruk av sosiale medier.

— Sønnen min på syv år spurte om å opprette en profil på Instagram, og jeg ønsket å la han få kommunisere og dele bilder med venner slik som eldre barn gjør. Likevel følte jeg meg ikke komfortabel med å la han utforske sosiale medier som er utviklet for et mer voksent publikum helt på egenhånd, sier Ole Vidar Hestaas, daglig leder i Kuddle AS.

Tok saken i egne hender

De tre gründerne ønsket å lage et tryggere og bedre egnet alternativ for barn i sosiale medier. Etter å ha rådført seg med utvalgte representanter fra Redd Barna, IKT-Norge og Medietilsynet, har de kommet frem til en rekke tiltak som skal gjøre Kuddle egnet for barn under 13 år. Foreldre må blant annet gi godkjenning ved opprettelse av konto, det er ingen kommentarfunksjon i appen, og selv om brukerne kan «like» bilder, kan de ikke se hvem som har «likt» det.

— Digital mobbing blant barn og unge er en utfordring i dagens samfunn, og derfor er det viktig å lære barn om god atferd i sosiale medier. I appen har vi utviklet en rollefigur, bjørnen Kodi Kuddle, som automatisk blir «venn» med alle nye brukere og som regelmessig sender positive budskap og innspill om god digital atferd til brukerne, sier Hestaas.

Mer enn fire av ti norske barn under 12 år på sosiale medier

Selv om de fleste av dagens sosiale medieplattformer har 13 års aldersgrense, bruker likevel mer enn 40 prosent av norske barn mellom 9 og 12 år slike medier. Rådgiver Kaja Hegg i Redd Barna mener foreldre bør ta mer del i barnas bruk av sosiale medier.

— Det er et voksenansvar å lære barn å bruke sosiale medier på en positiv, trygg og ansvarlig måte. Det er viktig for barna at foreldre vet hva barna bruker nett- og mobil til, hvilke tjenester barna bruker og hvem de omgås med på nettet. På den måten kan foreldre gi barna sine den støtten, veiledningen og grensene som de mener er riktige for dem, sier Hegg.

Mange av dagens sosiale medier er designet og utviklet med tanke på et eldre publikum, og IKT-Norge etterspør derfor tjenester som er spesiallaget for barn.

— Det er viktig at barn og unge benytter tjenester som er tilpasset deres forståelse og kunnskap. Mange av dagens digitale og sosiale medier er laget for voksne, og er ikke egnet for at barn skal bruke disse alene. Vi i IKT-Norge har lenge etterspurt tjenester som nettopp er tilrettelagt for barn og unge, sier direktør for internett og nye medier Torgeir Waterhouse i interesseorganisasjonen IKT-Norge.

Fakta om barn på sosiale medier:

  • 83 prosent av norske barn i alderen 9-16 år har tilgang til egen smarttelefon, og 1 av 3 barn mellom fem og åtte år har tilgang til eget nettbrett (Medietilsynet, 2014).
  • Norske gutter og jenter i alderen 9-11 år oppgir Instagram, Snapchat og Facebook blant topp fem av mest populære sosiale nettsider. Dette til tross for at aldersgrensen for å bruke disse kanalene er satt til 13 år. (Medietilsynet, 2014)
  • 13 prosent av norske barn i alderen 9-16 år har opplevd at noen har vært slemme med eller mobbet dem på internett eller via mobilen i løpet av det siste året (Medietilsynet, 2014).
  • Fem millioner barn under 10 år har en egen profil på Facebook (Common Sense Media, 2013).
  • Hver andre forelder sier at deres barn var 13 år eller eldre da det begynte å bruke Internett uten tilsyn. Bare 14 prosent av tenåringer svarte det samme.

 

Kilder: Medietilsynet og Institutt for medier og kommunikasjon (Universitetet i Oslo)

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here