Ukas høydepunkt for oss endringsagenter var trolig det Innovasjons Norge kaller sin viktigste årlige begivenhet, og vi i InnoMag var tradisjonen tro til stede. Likevel er det to andre eventer som stikker av med overskriftene,  og spørsmålet vi stiller oss er om det skyldes kvalitetene eller Freak-faktoren?

Mandagens Innovasjonstale tok for seg Norges forhold til Europa, og administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli var tydelig i sine råd til norske politikere. Den tidligere Stortingspolitikeren og Abelia lederen kom med flere klare oppfordringer, og han var ikke snauere enn at han mente Norge trengte et fornybart “spark i ræva” for å øke vår nasjonale innovasjonskraft. Som vi i Innomag tok for oss i vinter pekte han på Norges middelmådige posisjon på The Global Innovation Index (GII).

Denne indeksen rangerer nasjoners innovasjonskraft basert på 80 indikatorer, og Norge ligger dessverre helt nede på 19. plass.

Håkon Haugli var også tydelig på at mange virksomhetsledere tror de har mer tid enn de rent faktisk har i en tid der kunstig intelligens og nye innovative teknologiske gjennombrudd ukentlig dukker opp. Det var her kommentaren om at Norge kan trenge et spark bak dukket opp, og han har helt rett. Norge må, hvis ambisjonen om en topp 10 plassering skal nås øke både konkurranse og innovasjonskraften betydelig. Du kan få med deg talen her, og professor Tor Wallin Andreassens gode kommentar her.

Hyggelig var det også å se at Innovasjon Norges første leder, Gunn Ovesen som i sin tid innførte de årlige innovasjonstalene var til stede. Vi husker godt hennes rause godord over norske innovasjonssuksesser ispedd noen fargerike kjoleskift. Hun hadde slik vi så det all grunn til å være fornøyd med hvordan etterfølgeren fulgte opp innovasjonstalens intensjoner, selv om kjoleskift ikke er Håkons greie.

Motebevisste influensere og endringsagenter vil muligens hevde at årets Met Gala i New York er en enda viktigere begivenhet. Gallamiddagen er en årlig seanse hvor det viktigste egentlig er å samle inn penger til New York Metropolitan Museum of Art, men for de fleste virker det unektelig langt viktigere for selvopptatte kjendiser å vise frem spektakulære, men håpløst upraktiske kreasjoner. Sjekk selv her om du har tid og lyst. I år var stjerner som Zendaya, Jennifer Lopez, Bad Bunny og Chris Hemsworth blant vertene. Nytt av året var at vår hjemlige milliardær Gustav Witzøe stilte i laksefarget Cæsar-bekledning. Vi er forhåpentligvis ikke alene om å slite med å se grensen mellom freakshow og moteshow, men når man er villig til å betale minst 850.000 blanke norske kroner for å gå opp trappen til Met Gala inngangen er det kanskje ikke så nøye.

Vi minnes mannen som nevnte at hans kone trolig hadde byens største walk inn garderobe. likevel klaget hun på to ting; Mangel på noe å ha på seg og for lite klesskap 🙂

Det slår oss at vi ser minst like mange merkelige kreasjoner på scenen i Malmø denne uken, etter to semifinaler er alt duket for Melodi Grand prix finalen på lørdag. Det er bare å gratulere Gåte med finale-billett lørdag. Så gjenstår selvsagt spørsmålet om dette er verdens største musikkkonkurranse eller et av verdens største freakshow, – eller begge deler?

Ukas blemme står nok Apple for, – deres nye annonse er ikke akkurat fornybarvennlig. I videoen går det hardt utover et vell av kreative verktøy inkludert et stort flygel som bokstavelig talt knuses av en ny iPad. Apple har allerede bedt om unnskyldning for annonsen og markedsdirektør Tor Myhren var beundringsverdig tydelig i sin kommentar til magasinet Ad Age: “Vi bommet på målet med denne videoen, og vi beklager.” Her kan du se den

Ukens innovasjonsblomst går til Innovasjon Norge sjefen, fordi virkemiddelaktøren setter økt fokus på samarbeid og fordi han setter ord på konkrete prioriteringer Norge bør gjøre for IKKE å havne ytterlgiere bakpå. Vi håper han raust deler med professor Tor Wallin Andreassen som også i år deler ut både ros og ris til innovasjonstalen. Vi trenger begge deler!

Happy Friday, – og riktig god helg!