Home Voices Om kule julegaver, røde drakter og markedsforføring på høyt nivå

Om kule julegaver, røde drakter og markedsforføring på høyt nivå

0

Det nærmer seg jul og kredittkort trekkes raskere enn selv Morgan Kane i sine glansdager. Gaver skal kjøpes inn og i verdens nest lykkeligste land* er det vanskelig å finne ut hva våre kjære trenger, de fleste av oss har jo det meste fra før.

Likevel, mens vi drukner i velrettede reklamebudskap nøye uttenkt for å spille på våre følelser, fyller vi handlenett og tømmer våre lommebøker. Det handler om markedsforføring på høyt nivå – og nesten halvparten av oss tyr, i følge en undersøkelse  fra YouGov, til kredittkort for å få julestemningen i taket.

Er du blant de som fortsatt leter etter den ideelle gaven, anbefaler vi artikkelen; 5 gaver til den som har de meste – og kanskje er årets julegave en flyvende bil det som gjør julen fullkommen. Eneste problemet er at i motsetning til julenissen må personen du kjøper bilen til ha flysertifikatet og en rullebane på minst 180 meter…

“Den som har mest

Er det den som vinner

Den som har mest
Er det den som har mest når man dør
Er det den som vinner?”
(Fra Postgirobyggets «Den som har mest»)

Trodde du kanskje Norge var verdens lykkeligste land?

Det var i fjor! I år er det våre saunaelskende naboer i øst, Finland som har overtatt tronen, – og det visstnok primært fordi de får utlendingene til å trives bedre enn vi klarer her på berget. Finner bør så visst ikke undervurderes. I begynnelsen av desember samler de hvert år over 15 000 til SLUSH, en gedigen fest for endringsagenter av alle slag. Vi mistenker også våre finske venner for å være ekstra fornøyd over at de hvert år klarer kunststykket å få over 250 000 turister til å besøke tettstedet Rovaniemi langt inne i mørke skauen i Nord-Finland, – og det for å treffe julenissen. Det kaller vi markedsforføring på høyt nivå!

Det er ikke bare julenissen som liker rødt. Årets julegave til Manchester United fans er visstnok Ole Gunnar Solskjærs retur til gruvebyen med de røde drakter. Mens norske fotballfans er fra seg av store ord, er britiske eksperter overrasket over at Manchester United tør å satse på Moldes trener i managerstolen. Bak det hele svever Sir Alex Ferguson, treneren som aldri ble dårligere enn nr 3 og som til slutt ble adlet for sin innsats for de røde djevlene. Det kaller vi djerv satsning, og vi håper krølltoppen fra Norge makter å både føre laget til nye suksesser og samtidig forføre supporterne.

I og med at det er jul har vi i Inspirator også en julegave, og i år er julegaven et helhjertet forsøk på å hjelpe Norge tilbake til posisjonen som verdens lykkeligste land, – og siden en av variablene finnene slår oss på, er evnen til å ta godt imot utlendinger som flytter til Norge, har vi i samarbeid med Lidia Chikhareva og Open Innovation Lab of Norway gleden av å introdusere deg til www.ebridge.no – en webportal som for første gang gjøre det enkelt å være utenlandsk expat i Norge. Du kan lese intervjuet med tsjekkiske Lidia HER.

Likevel, alle disse julegavene vi har nevnt, blekner i forhold til den formidable julepresangen norske myndigheter har gitt Color line og andre norske rederier. De fikk for noen uker siden 35 millioner kroner ekstra til å styrke tilskuddsordningen for sysselsettingen av sjøfolk, dette på toppen av 65 millioner i våres. Med tanke på at norske sjøfolk allerede subsidieres med 2 milliarder kroner i form av tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, samt at alle sjøfolk får inntil 80.000,- ekstra i fratrekk på skatten, sliter vi med å forstå hva våre politikere egentlig holder på med.

Konklusjonen må være at dersom julenissen finnes er han sannsynligvis norsk – og kjøpt og betalt av Norsk Rederiforbund. Glemte vi å nevne at rederiene slipper unna med 0,5 % skatt fordi de visstnok møter internasjonal konkurranse. Vi satser julegrøten på at du som leser dette kjenner til andre bransjer som også møter internasjonal konkurranse, – umulig å ikke kalle dette lobbyisme og markedsforføring på høyt nivå.

Vi har ingenting i mot at norske sjømenn og deres redere har gunstige vilkår, men vi opplever det som lite bærekraftig at Stortinget opererer med bransjemessige skjevfordelinger som medfører at unge endringsagenter og verdiskapere som tør å satse i fremtidsorienterte bransjer, i praksis betaler mer skatt enn andre.

Oppfordringen er klar, la skattemessige fordeler som rederiene og norske sjøfolk har skaffet seg, også komme nye verdiskapere til gode, – helt uavhengig av bransje! Det ville vært en julegave med mening!

La meg avslutte med å sende ukas innovasjonsblomst til en av våre nye nordmenn, Lidia Chikhareva som gjør noe helt konkret for å hjelpe nordmenn med å bygge broer som møter utlendinger som er tøffe nok til å komme til Norge.

Happy Friday – og riktig god jul!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst