Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Utenlandserfaring skaper flere gründere

Studie- eller praksisopphold utenlands øker sjansen for å bli gründer og minker sjansen for å bli arbeidsledig, viser ny studie.

Ifølge en ny studie, som kartlegger effektene studenter har av Erasmus-opphold, bidrar utvekslingen til entreprenørskap. Studien viser også at folk med Erasmus-erfaring generelt er mer attraktive på arbeidsmarkedet.

– Dette er gledelige tall! Rapporten viser at Erasmus-utveksling har god effekt for studentenes videre yrkeskarriere. Disse får muligheten til å skaffe seg språkkompetanse, kulturforståelse, internasjonal kompetanse og faglig utbytte, noe som er stadig viktigere i et internasjonalt jobbmarked og næringsliv, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

 Styrker innovasjonsånden

Årlig drar om lag 1600 norske studenter ut på Erasmus-opphold i Europa, som en del av en norsk grad. Omvendt kommer rundt 5500 europeere årlig på Erasmus-stipend til Norge.

Tallene viser at hele sju prosent av tidligere Erasmus-studenter i Nord-Europa allerede har startet egen bedrift, mens nesten 30 prosent planlegger å gjøre det.

– Nysgjerrige studenter som oppsøker nye situasjoner, kulturer og land utvikler sitt perspektiv på verden. Dette legger grunnlag for nye perspektiver, nytenkning og oppfinnsomhet, sier Øyvind Strøm, leder for studentorganisasjonen Start Norge.

– Samtidig vil vi gjerne se at enda flere studenter tør å ta risiko, se i utradisjonelle retninger og gå utenfor sin komfortsone. Dette kan både handle om utveksling eller oppstart av eget selskap.

Reduserer sjanse for langtidsledighet

Studien sirkler inn noen mulige svar på hvorfor studie- eller praksisopphold utenlands øker sjansen for å bli gründer og minker sjansen for å gå arbeidsledig.

Studien inkluderer blant annet personlighetstester av studentene før de dro ut og etter at de kom hjem igjen. Testen er basert på seks såkalte «memo factors», som er nært knyttet til attraktivitet på arbeidsmarkedet. Disse inkluderer toleranse for andres kultur og meninger, tilpasningsevne, åpenhet/nysgjerrighet, tillit til egen kompetanse, handlekraft og evne til problemløsning.

Studenter som reiser ut, skårer i utgangspunktet høyere på alle disse personlighetsrekkene enn andre studenter, og Erasmus-erfaringen bidrar til å forsterke disse trekkene. Et halvt år på Erasmus-opphold gir personlighetsvekst som tilsvarer hele fire år uten Erasmus, hevdes det i rapporten.

Studien viser at studenter som har hatt Erasmus-opphold derfor klarer seg bedre på arbeidsmarkedet enn andre studenter. I Sør-Europa og Øst-Europa, som har høyere arbeidsledighet enn i vest og nord, er utslagene særlig tydelige.

– I Øst-Europa reduseres sjansen for langtidsledighet med hele 83 prosent. Det ser ut til at jo høyere arbeidsledigheten er, desto sterkere positive utslag gir Erasmus-opphold. Dette er viktig for oss i Norge å merke oss, nå som arbeidsledigheten stiger, sier Vidar Pedersen, avdelingsdirektør på Senter for internasjonalisering av utdanning.

Om studien:

«The Erasmus Impact Study: Regional Analysis» ble lansert 26. januar. Studien er utført av CHE Consult på vegne av Europakommisjonen. Rapporten er en komparativ analyse av effekter som Erasmus-opphold har på personlighet, ferdigheter og karrierer i europeiske regioner.

Studien omfatter over 70.000 individuelle svar fra nåværende og tidligere studenter (med og uten utvekslingsopphold utenlands), ansatte i høyere utdanning, og arbeidsgivere.

Erasmus var EUs program for samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Europa, og Norge deltok i Erasmus fra 1993 til 2014. Fra 2014 er Erasmus en del av Erasmus+, EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett for perioden 2014-2020. Erasmus+ omfatter alle utdanningsnivåer, og Norge deltar fullt og helt.

5 Enkle Grep Til Økt Selvfølelse

Hvis det var sånn at du kan føle deg vel uten grunn. At du kan gå rundt i livet og hverdagen og føle deg sånn helt herlig vel. Ville du gjøre det da?

Ville du gripe muligheten? Eller er dagen din i dag sånn som du vil ha den. Med akkurat passe mengde ubehag og klaging. Irritasjon, kjedsomhet og å holde ut? Med trygg mur mellom deg og det du kan evne, sånn at du slipper å tråkke utenfor komfortsonen av det kjente og forutsigbare?

Her er fem steg til økt godfølelse:

  • Fysisk aktivitet. Foruten når du finner en million på gata foran deg eller øynene dine bader i den du elsker, så er fysisk aktivitet den raskeste veien til godfølelse. I rakettfart skyter energi og kraft ut i kropp og sinn, du blir sterk, klar og føler overskudd. Dans, gå raskt, beveg deg etter lyst – det være seg en tur i parken eller en real treningsøkt.
  • Lær noe. Hjernen vår er en læremaskin, du kan ikke ikke lære i livet. For i det øyeblikket du slutter å lære, dør du. Tenk bare etter. Det stagnerer, blir dødt, mister fargen og gleden. Å lære seg noe nytt, gjerne noe du ikke mestrer i det hele tatt eller vet noe som helst om, gir liv, glede og energi. Det kan være noe fysisk type snekre noe eller jobbe i hagen, eller det kan være mer på mental ferdighet som å snakke et språk eller lære å skrive dikt.
  • Følelsen av takknemlighet gir helse og godfølelse som setter spor. Bare etter fire minutter med å kjenne på noe en er takknemlig for, endres blodbildet i kroppen vår. Depresjon snur, en føler håp, kreativitet og får handlekraft fra glede. En god måte å sørge for dette på er å skrive takknemlighetslogg. En bok eller en liste hvor du daglig, ukentlig eller to ganger i måneden skriver ned hva du er takknmelig for. Det kan være trivielle ting som “jeg rakk bussen, jeg ser vakre blomster” eller mer skjellsettende som “jeg mestret den oppgaven, jeg føler kjærlighet når.. jeg kjenner ro og fred i hjemmet mitt” osv.
  • Vær sosial. Det sies i forskning at 70% av vår følelse av glede og lykke kommer fra tilstrekkelig antall av venner og familie. Men det er samtidig sånn at vi påvirkes av de vi omgir oss med, så vær oppmerksom på om dine nære og kjære gir deg energi eller tapper deg. Begge deler kan være greit, bare vi er bevisst. Om noen i våre nære omgivelser sliter og trekker energi, vil det tappe oss i lengden. Det kan være vi skal bistå dem, med vi trenger å passe på å få påfyll. Nyt da hvert øyeblikk av det gode nærværet, latteren og gleden du får i samvært med andre, så bygger du både helse og glede i deg selv, samt demmer opp “godsaker” du kan gi videre av.

“Hvor godt er det ikke når vi hjelper og engasjerer oss?”

  • Engasjer deg. Bistå andre, gi av deg selv og engasjer deg i andres vekst og suksess. Dette gir en lykkefølelse og glede som varer lenger enn når vi kun har næret oss selv. Tenk bare etter. Hvor godt er det ikke når vi hjelper og engasjerer oss? Som punktene over her, er også dette forsket på. For eksempel ble forsøkspersoner som fikk gi penger videre til å hjelpe andre lykkeligere enn når de fikk bruke pengene bare på seg selv. Hmmm.. noe å tenke på for oss som har så mye..

Nå som du har lest gjennom, har du sikkert allerede scoret deg selv på de fem stegene. Vet hvor du ligger godt an og hvor du har noe å hente.

At stegene virker er ikke noe å lure på. Om du trenger dem, er et spørsmål. Går du i hverdagen rundt og kjenner deg grunnleggende glad, sånn helt av seg selv. Nyt det og fortsett å gjør det du gjør.

Er du derimot innom ubehag, irritasjon, manko på energi, stress eller bekymringstanker, ja da er det bare å velge seg ett eller flere, lage en plan og deretter gjøre. Steg for steg og resultatet vil komme.

2016: A Virtual Reality Revolution?

Is 2016 the year that virtual reality (VR) finally makes its breakthrough as a mainstream technology?

The power of virtual reality is its command of presence – its ability to transport the viewer into another world, and have him/her to feel present in it. These experiences are technically difficult to create and require significant computing power, but once presence is achieved and sustained, I believe, it is quite spectacular.

Big companies seem to believe that virtual reality is much more than a passing fad – Facebook paid $2 billion last year for a VR startup called Oculus VR. The headsets are now being used in many industries as a way of training people or providing a new way to experience things.

I had a chat with Tech Entrepreneur and Investor, Tharald Nustad, on the future of VR.

Can you give me some examples on how VR is being used in your company?

– We have developed a VR walkthrough of real estate projects through out Real Estate advertising agency Vy and we are also working to integrating VR into some projects for the subsea industry through Xvision.

Will VR really be about more than just games?

– Yes, virtual reality is definitely about more than games. The first markets to get traction will be real estate – showing how a house will look before it is built, health, education, travel – experiencing new locations and planning new trips, and retail where you can try clothes in VR.

– Further on, multiplayer virtual worlds of different kinds will become a huge market, explaining why Facebook bought Oculus. Augmented Reality will add another layer of non-gaming use-cases.

Can our bodies and minds cope with VR?

– The main problem with VR is technical or that they are not perfectly corresponding to our physical movements. As soon as our mind do not perceive lag or things happening that does not correspond to our physical movements, the body will cope. Whether the mind copes is dependent on what is experienced in VR.

So, is this the year that VR finally makes it breakthrough?

– 2016 is the first year decent VR will be publicly available. We have the first official versions of the big names, Oculus Rift, HTC Vive and Sony Playstation VR, are all being released, and this will make VR available for the masses. It will still take some time for the content to come around and the headsets to get perfected. In addition we have the AR glasses coming from Microsoft, Meta and Magic leap, so we will see a steady increase in uptake over the next 3-5 years before VR is close to mainstream.

 

 

 

The first ever VR OSLO event is being held in Oslo Science Park on February 17th. 

Oslo gror nye veksthus – Skøyen får sitt co-working space med unik twist

Et steinkast fra Skøyen stasjon ligger et stort trebygg og her har Venturelab nylig åpnet et 1000 m2 stort co-workingspace. InnoMag tok turen og møtte to ildsjeler som i løpet av kort tid har fått hele 25 selskaper til å interessere seg for konseptet billig kontor, god beliggenhet og relevante inhouse tjenester.

Konseptet har de kalt Xlr8-hub og bygget som på sikt nok skal erstattes av nok et glasstårn ligger særdeles sentralt et steinkast fra trikk, tog og det meste.

Thomas Due og Joachim Svenstad McLean i Venturelab har valgt å fokusere på selskaper som er i gang med kommersialisering og salg og appellerer til kostnadsbevisste grundere med priser i intervallet 900, – 5.000,- pr mnd.

IMG_7989

– Det er korrekt, vi er primært et alternativ for seriøse grundere på jakt etter dyktige kollegaer som pendler og ønsker fleksibilitet i stedet for høye faste kostnader, sier Hub Manager Joachim med et smil før han fortsetter med å fortelle om interne salgskonkurranser og kul grunderånd blant de 25 ulike selskapene som ukentlig oppfordres til å overgå forrige ukes salgstall og der uketallene lyser mot oss fra en sentralt plassert skjerm.

 – Vi er ikke først og fremst stedet for de forskningstunge teoretiske startupene, sier den erfarne Venturelab sjefen, Thomas Due.

– Men for sultne grundere på jakt etter innovative kunder og gode veksttall tar vi sikte på å bli den beste coworking-aktøren,

– og at vi også er den desidert billigste er å regne som en bonus for kostnadsbevisste entreprenører, smiler han mens trikken suser forbi 20 meter utenfor vinduet.

InnoMag har sett vakrere kontorer, det hele er relativt enkelt – men selskaper som Robustas, Spiralis og Touchstone vil vi nok høre mer fra og de virker å ha funnet seg godt til rette på Skøyens nye coworkingbygg. Les også mer om Oslo’s mange coworking tilbud her.

Norsk IT-aktør vinner nye kunder med Big Data løsning i Finland

Den finske energileverandøren Vaasan Sänkhö Oy tar nå i bruk Utilytics, et nytt analyseverktøy som bruker “Big Data” til å gi innsikt i forbrukeratferd for å øke konkurransekraften til energileverandører.

Den finske energileverandøren Vaasan Sänkhö Oy har begynt å ta i bruk Utilytics, et nytt analyseverktøy for energimarkedet utviklet av Enoro. Avtalen ble inngått kort tid etter at den første kontrakten ble signert av det finske energikonsernet Loiste Group i desember.

Big Data, eller ”stordata” på norsk, er fellesbetegnelsen på datasett som er så store eller komplekse at de er vanskelige å analysere med vanlige dataprosesseringsverktøy. Utilytics bruker “Big Data” til å gi innsikt i forbrukeratferd for å øke konkurransekraften til energileverandører.

– Vi har hatt løsninger for noen av bruksområdene i Utilytics tidligere, men verdien har blitt redusert på grunn av kompliserte prosesser and mangel på sanntids informasjon. Nå derimot, kan dataanalysen følge samme spor for hele salgsgruppen og sikre oppdatert informasjon”, sier Olli Arola, avdelingsdirektør i Vaasan Säkhö Oy.

Er Big Data løsningen?

Big data har de siste årene vært et betydelig ”buzzword” og blitt beskrevet som en av de viktigste løsningene på fremtidens problemer. Den er mer omfangsrik, mer detaljert, raskere og variert enn noen gang og i kombinasjon med god anvendelse av informasjon, kan Big Data benyttes til å svare på mange av samfunnsutfordringene vi har innenfor viktige felt som klima, helse og samferdsel.

Europakommisjonen har i senere tid lagt vekt på at digitalisering er en av nøklene til økonomisk vekst og nye arbeidsplasser i Europa. Det spås at det vil komme nye tjenester og nye forretningsmodeller som vi kun ser konturene av i dag.

– Samtidig er det klart at det finnes en annen side av digitalisering, nemlig rasjonalisering og dermed færre arbeidsplasser innenfor en rekke områder. Debatten går om vi til slutt kommer ut med flere eller færre arbeidsplasser, men jeg tror dataøkonomien vil skape nye muligheter og revolusjonere måten vi tenker rundt produksjon og forbruk av varer og tjenester, sier den norske nasjonale IT-eksperten til EU-kommisjonen Trond Helge Bårdsen til regjeringen.no.

Mangel på nøkkelkompetanse

For at Norge skal kunne lykkes med å ta i bruk mulighetene digitaliseringen åpner opp for, har det blitt lagt stor vekt på mangelen på nøkkelkompetanse innen IKT. Stadig flere selskaper rapporterer om at det er vanskelig å finne kandidater og at kvaliteten på innholdet i utdanningene ikke matcher behovene for kompetanse. I følge IKT-Norges kartlegginger fra sommeren 2015 er det i dag over 6500 ubesatte stillinger i IKT-næringen, og tallet vil stige fremover i takt med økt digitalisering i offentlig sektor og alle andre næringer, advarer administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Austlid.

– Vi har et enormt kompetanseunderskudd og utdanner altfor få med høyere IT-utdanning. Av totalantallet søkere er det bare 10% som kommer inn. Vi må derfor øke antall IT-studieplasser for å være konkurransedyktige fremover og beholde verdiskaping i Norge. Samtidig må vi på kort sikt tilby arbeidsledige med høyere utdanning fra andre næringer, som for eksempel oljeingeniører, muligheter til å få omskolering og jobb i IKT-næringen, sier hun.

– Jeg ønsker også en kartlegging av flyktningers kompetansebakgrunn. Mange har høyere utdanning som kan benyttes i vår næring. Det vil være en vinn-vinn for alle parter.

 

Why Grumpy Cat is making way more money than you

The Internet sensation Grumpy Cat, whose real name is Tardar Sauce, is said to have an income close to $100 million. So how does a ragdoll cat make more money than you? Let´s have a look… 

Basically, Grumpy Cat is the Hollywood star of social media and became an Internet meme for being a very grumpy looking cat. Her YouTube page now has more than 16 million views, which landed her an endorsement deal with Friskies cat food. She also has “authored” two books, the first of which became a New York Times bestseller, and has a movie, “Grumpy Cat’s Worst Christmas Ever”, currently airing on the American channel Lifetime. Clearly, she´s very busy and is working very hard.

grumpy cat

 

The look of a fur bundle with a lovably cantankerous punim and a mouth like an isosceles triangle where the bottom has come detached, made the Arizona cat a moneymaker. Actually she is making more money than all but a handful of actors and athletes in the world (see pictures), even when you include their endorsements, licenses, and filmed appearances. The $100 million income comes from the sale of branded merchandise, sponsorships, and other revenue streams associated with the Grumpy Cat brand.

5c96d334f
Source: Forbes

Some fun facts about our friend Grumpy Cat:

1. Grumpy’s unique look comes from feline dwarfism and an underbite. She became an Internet hit when it got posted a photo of her on Reddit in September 2012.

2. Grumpy has a brother named Pokey.

3. Grumpy’s not actually that grumpy—in fact, most of the time, Grumpy is very calm, but she can also be playful (she particularly likes to hide behind curtains).

4. Her favorite Friskies food is Savory Shreds.

5. In 2013 Grumpy attended The Friskies award show in New York, and won the Lifetime Achievement Award.

Grumpy accepting its award. Photo: Getty Images.
Grumpy accepting its award. Photo: Getty Images.

 

We can all try and be moralistic about a cat´s fortune, but it is somewhat pointless. It is the power of The Internet. It is a whirlwind of massive media exposure, and random memes and personalities and mobile games and artists get super-duper-famous for reasons that can’t be fully explained – all the time.

Sammen er man sterkere

– I stedet for å bruke energi og kapasitet på å dytte ut konkurrenter, burde man fokusere på hva man er skikkelig god på og heller slå seg sammen med andre på områder man er mindre god på – dette for å klare å skape et steike godt produkt! –  mener brobygger, visjonær og grunnlegger av innovasjonsnettverket ThunderWave, Marcus Winnfors Ravik.

Navn: Marcus Winnfors Ravik (22)
Stilling: Grunnlegger av ThunderWave, et innovasjonsnettverk for unge.
Favorittduppeditt:
Notatboka mi, den er alltid med meg.
Favorittapper:
LucidChart, Google Keep og Audible
Beskriv deg selv med 3 ord: 
Kreativ, visjonær og annerledes

Hvordan kobler du av om vinteren?

Nå kobler jeg sjelden av, men jeg er veldig glad i å ake og ha snøballkrig. Det får ihvertfall tankene bort fra arbeid og hverdagen:)

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?

Forhåpentligvis har ThunderWave bredt seg utover hele Skandinavia og virkelig gjort en forskjell. Ambisjonen er også å ha startet opp minst to nye selskaper innen den tid.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i din virksomhet? 

Jeg er utrolig fascinert av potensialet hos noe eller noen, og vil derfor karakterisere det som min store lidenskap! Hele tanken bak prosjektet mitt er å bygge en kultur rundt en merkevare hvor vi alle bringer frem det beste i hverandre.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Det er flere. Simon Sinek har gjort et sterkt inntrykk på meg og det samme har Martin Luther King. Men jeg vil si at de som inspirerer mest i hverdagen (som det er flest av) er de rundt meg i teamet – de er så inspirerende med alt de får til!

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

Det er studentorganisasjoner, men jeg ser heller på dem som samarbeidspartnere enn konkurrenter. I stedet for å bruke energi og kapasitet på å dytte ut konkurrenter, burde man fokusere på hva man er skikkelig god på og heller slå seg sammen med andre på områder der man er mindre god – dette for å kunne kunne skape et steike godt produkt! I ThunderWave, hvor vi fokuserer på å gjøre verden bedre og har det som produkt, så er “konkurrenters” fremgang vår fremgang hvis de har samme filosofi som oss. Sammen er man sterke, bare man deler suksessen!

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Ted Talks og konferanser er for meg en veldig god arena. Her møter jeg mange inspirerende og kloke mennesker og lærer mye av foredragene og samtalene vi har sammen. I tillegg leser jeg også relevante nyhetsartikkelen innen forskning og utvikling.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i selskapet du jobber for? På hvilken måte?

Vi jobber med innovasjon mot bedrifter, så jeg vil si 10. Strategisk sett så har vi månedlige møter hvor vi setter alt vi har på prøve og innoverer våre egen handlingsmetoder. Dessuten er vi veldig nøye med å alltid rekruttere de unge inn med all deres innsikt!

Hvor viktig blir en digital markedsstrategi fremover?

Det er alfa og omega, men det må gjøres smart. Det må alltid være i tråd med hva folk vil ha, aldri noe annet. Content marketing er key her – key er også gode historier!

 

 

Det siste av fire norske IT-ess melder flytting til Kina

Photo by Johan Larsson

Denne ukas store nyhet er at Opera Software, etter 20 års jakt på verdensherredømme og med en imponerende reise bak seg fra en sped begynnelse på Telenors forskningsavdeling til over 350 millioner brukere og Norges største IT lokomotiv, trolig selges til en kinesisk troika ledet an av, for mange ukjente, Golden Brick Silk Road Equity Investment Fund.

For oss som brenner for innovasjon og med lang fartstid innen 30 år i norsk IT bransje er det unektelig en vemodig uke, det siste av de store norske IT essene (de andre er Trolltech som Nokia kjøpte, FAST som Microsoft kjøpte, og Tandberg som Cisco stakk av med) samtidig som det ligger tre åpenbare meldinger her vi må ta inn over oss.

  1. Kineserne kommer og de plukker stadig flere av Norges beste virksomheter. I 2016 vil Kina sannsynligvis passere USA som verdens største BNP og mens Norge prater så handler Kina – Innovation Forum Norway og IKT Norge har, som vi tidligere har skrevet om, valgt å legge årets studietur nettopp til Hong Kong og Kina.
  1. Skal Norge lykkes må vi tørre å satse på fremtiden, og vi må handle NÅ. Med en oljepris som nærmer seg 20-tallet, har feststemningen definitivt forlatt de fleste av landets beslutningstakere og stadig flere innser at det er ikke lenger mulig å holde fast i gårsdagens måter å arbeide på. Norge må tenke nytt, rasjonalisere og innovere, – eller omstille seg som Erna Solberg kaller det.
  1. Det industrielle samfunnsparadigmet har gått ut på dato, og vi er på full fart over i et innovasjonssamfunn der de raske spiser de trege, og der gårsdagens muligheter fort kan bli morgendagens trusler om man ikke agerer.  Noen velger å kalle det vi er på vei inn i for Industri 4.0 eller den 4. industrielle revolusjon, mens andre snakker om Norge 6.0 og maler opp et bilde av Norge som verdens ledende teknologinasjon.

Vi i InnoMag har ikke alle svarene, men vi vet at mye vil handle om digitalisering, nye grep og genuin innovasjon – drevet frem av teknologiske nyvinninger, nye arbeidsformer og modige beslutningstakere som våger å satse på det ukjente.

Endring er nesten alltid smertefullt, særlig for de som egentlig er godt fornøyd med status quo.

I dette arbeidet vil det bli nye vinnere og det kommer til å flyte blod. Endring er nemlig nesten alltid smertefullt, særlig for de som egentlig er godt fornøyd med status quo. I tillegg er endring og omstilling skummelt, dette fordi de fleste nye ideer ikke lykkes. Det handler derfor mye om å feile raskt og justere kursen og på den måten øke innovasjonstakten og suksessraten. Også her var Opera blant de beste. Flere ganger har de måttet gjøre totalt om på sin forretningsmodell, og de har som norsk fyrtårn vist oss alle hvor spennende fremtiden kan være. La oss ønske ansatte og deres aksjonærer lykke til videre og rette oppmerksomheten mot den neste Opera.

På veien finner vi grunn til å minne om at intelligent innovasjonsledelse i 2016 i stor grad handler om å bevege seg bort fra å se på innovasjon som tilfel­dige handlinger fra noen enkeltpersoner eller en enkelt avdeling, og over mot et mer systema­tisk, strukturert og helhetsbasert syn på innovasjon og verdiskapning. Hvorfor skal du gjøre dette? Rett og slett fordi gevinstene vil være store, både med hensyn på tid, risikoreduksjon og gevinstoptimalisering.

Opera bygget opp en kultur som trivdes med endringer, usikkerhet, nye momenter og kompleksitet – der innovasjon ble ansett som en muskel. Resultatene kommer med jevn trening, gode innspill fra de beste aktørene og innen klare rammer.

før eller senere vil spørsmålet dukke opp; Har vi tenkt godt nok, langt nok og raskt nok?

Det er ikke sikkert at din sjef stiller spørsmålet i dag eller denne måneden, men før eller senere vil spørsmålet dukke opp; Har vi tenkt godt nok, langt nok og raskt nok, – eller sagt twittersk; Er du blant de som fremmer eller hemmer innovasjon?

Vi er fortsatt tidlig i året og vi er fortsatt tidlig i utviklingen, men endringstoget har forlatt perrongen og det er på høy tid å komme seg om bord. I fremtiden vil det nemlig kun bli to typer jobb å velge blant; de som innebærer å fortelle datamaskinene hva de skal gjøre eller de jobbene som innebærer å bli fortalt hva man skal gjøre av datamaskiner.

Ny rekord i antall varemerkesøknader

Kan være en indikator på innovasjonslysten i landet, mener avdelingsdirektør i Patentstyret, Bernt Boldvik.

Til tross for at det har vært mye snakk om resesjon den siste tiden, spesielt med tanke på fall i oljepris og utviklingen i oljebransjen og tjenester knyttet til den, har Patentstyret allikevel sett en økning i antall varemerker. Til sammen ble 4150 søknader om enerett til navn, logoer og slagord lever inn til styret i fjor.

– Vi ser en tydelig korrelasjon mellom Oslo Børs Hovedindeks og inngangen av varemerkesøknader fra norsk næringsliv. En økning i antall varemerker tyder på økt aktivitet i næringslivet og generell konjunkturoppgang. Rekorden i antall norske varemerkesøknader kan derfor være en indikator på innovasjonslysten i landet, mener Boldvik.

– Samtidig vet vi at et nytt varemerke ikke alltid betyr at det er kommet et nytt produkt eller en ny tjeneste på markedet. Det kan være en relansering av et produkt eller en virksomhet som har modernisert sin firmalogo.

Bryggerinæringen på topp

Ivrigste varemerkesøker var drikkevareselskapet Norske Bryggerier AS, som sendte inn hele 42 søknader med fantasifulle navn som Sober, Bærkraft, Skutepils og Rakkar.

­– At bryggerinæringen er mer aktiv på merkevaresøknader nå enn tidligere kan ses i sammenheng med den nye alkohollovgivningen som åpner opp for mer direkte markedsføring av alkohol. I tillegg ser vi en økning i etterspørselen av lokale varer, hvor lokale bryggerier har fått en vesentlig markedsandel. Eierne av disse nye lokale bryggeriene vet å sikre sine immaterielle verdier, både av hensyn til beskyttelse mot kopiering av andre småbryggerier, men primært for å sikre sine viktigste verdier. Dette for å kunne ha gode forhandlingskort på hånden hvis de skulle bli kjøpt opp av de større bryggeriene, eller trenger investorer til videre vekst, forklarer Axel Krabberød, markedsstrateg i IP-rådgivningsselskapet Onsagers AS.

På andreplass på listen over norske varemerkesøkere ligger Petter Stordalen med hotell-kjeden Nordic Choice. Selskapet leverte inn 34 varemerkesøknader, og ser dermed ut til å ha lært av navnekonflikten rundt The Thief, der de risikerte å miste retten til varemerket på grunn av manglende registrering.

Meieribransjen er også godt representert med Tine, Synnøve finden og Q-meieriene på topp 10 listen. Bransjen har nå 3 aktører, noe som har ført til høy konkurranse i meierikategorien.

– Flere og flere, spesielt i konkurranseutsatt næring vet å ha en IP-strategi med bl.a. bruk av varemerke-, patent- og designbeskyttelse for å skaffe seg et vedvarende konkurransefortrinn, sier Krabberød.

Her er topp 10 listen over norske varemerkesøkere 2015:

  1. Norske Bryggerier AS
  2. Nordic Choice Hospitality Group
  3. Acapo AS
  4. Tine SA
  5. Coop Norge Handel AS
  6. Norgesgruppen ASA
  7. Nortura AS
  8. Hey Du AS
  9. Ægir Bryggeri AS
  10. Kavli Holding

Trøndersk seier i Nasjonal Innovasjonscamp 2016

Foto: Ungt Entreprenørskap

Etter 24 timers klimakamp for å finne de beste innovative løsningene til å redusere energibruken i transport, var det elevene fra Thora Storm VGS i Sør-Trøndelag som tilslutt stakk av med seieren i Nasjonal Innovasjonscamp, i Trondheim idag. 

(Les mer om selve arrangementet her)

I regi av Ungt Entreprenørskap og Enova har elever fra hele landet jobbet i to dager med å løse klimaoppdraget “Energi for Fremtiden”, om å redusere energibruken i transport og bidra til en mer klimavennlig transportsektor. Idag kunne de presentere sine løsningsforslag foran et dommerpanel bestående av energi- og klimaeksperter.

Ifølge dommerpanelet traff konseptet til elevene fra Thora Storm VGS kalt “RevELusjonen”, best på oppdraget.

– Det er et helhetlig konsept, som treffer ulike mål. Konseptet består av 1) el-lappen som er et førerkort for el-drevne biler, 2) et Inter-operativt betalingssystem på ladestasjoner og 3) egne ladestasjoner som er tilpasset elbiler – her kan batteriet byttes raskt. Løsningen er gjennomførbar, og gruppa holdt en veldig god presentasjon, i følge juryens begrunnelse.

“El-bilsjåfører skal bli mer attraktiv”

– Vi hadde som mål om å lage et helhetlig konsept som skulle fungere både nå og i framtiden. Vi fokuserte på at kjørehverdagen til den enkelte nordmann skal bli enklere, mer attraktiv og ikke minst mer miljøvennlig. Vårt konsept ble derfor en tidslinje med konkrete tiltak som skulle sørge for at flere valgte elbil og at hverdagen til el-bilsjåfører skulle bli enklere og mer attraktiv, sier Erlend Ydse fra Thora Storm VGS.

– Å vinne føles helt uvirkelig. Vi har jobbet med problemstillingen i hele natt og kun sovet i cirka én time, så nå er det ekstra deilig å få lønn for strevet. Vi var også med i fjor, men da klarte vi bare å komme topp seks. Vi har derfor hatt som en målsetningen gjennom hele året å komme tilbake til NM og å ta den gjeveste prisen, sier Ydse.

Vinnere. Photo cred: Ungt Entreprenørskap
Vinnere. Photo cred: Ungt Entreprenørskap

 

Her er topp 3:

Plass 1: RevELusjonen fra Thora Storm VGS i Sør-Trøndelag

Plass 2: ESU for framtiden fra Kristen VGS i Sør-Trøndelag

Plass 3: Omega Innovations fra Tromsdalen VGS i Troms

 

29 grupper representerte sine skoler og fylker i finalen. Totalt har 4200 elever deltatt.

– We keep moving forward

Source: Google/Internetagemedia

– Lets talk about the progress for a little bit, Creative Evangelist at Google, Jeremey Tai Abbett said during his talk at the Social Media Days in Oslo.

Abbett said that when we think about the future versus the past, we have made a huge step forward.

– We keep moving forward. Here are some examples of today´s progress, he said.

designed-for-tomorrow-20-638

– We are living two times more than we used to. I believe our young generations can live to be 140, or 150 years old if they want to.

designed-for-tomorrow-21-638

– We see a huge improvement in child mortality.

designed-for-tomorrow-22-638

– Cost of food has gotten down ten times.

designed-for-tomorrow-23-638

– Cost of transportation, unless you live in London.

designed-for-tomorrow-24-638

– The cost of communication is down by a thousand times. Here you can see a typical picture of two college girls who are extremely focused on other things than themselves. You can see a clear change in peoples behaviour.

– So when people are like, “oh yeah, in the future what is it going to be like versus the past”, it is hard to say, but in the end I think our lives will be a lot better, Abbett said.

– What is important today is the youth. They have the biggest stake in our future direction, he said. – For a glimpse of the future look at how children grow up today rather than technology.

 

(The pictures are from Abbett´s presentation in Oslo 3rd of February, you can see more of his powerpoint here)

Å koke suppe på spiker

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner har kunngjort at departementet vil lansere en ”kokebok” for sosialt entreprenørskap. Hensikten er at de som ønsker å bruke sosiale entreprenører, skal få gode ideer om hvordan de kan gå frem og få kunnskap om hvilke løsninger som finnes.


Sosialt entreprenørskap handler om å bruke virkemidler fra forretningsverden for å bidra til å løse problemer som er knyttet til sosiale og samfunnsmessige forhold. Det kan være rus, fattigdom, arbeid, integrering, psykiske lidelser, hjemløshet, etc. Med andre ord – alle former for utenforskap som hindrer sosial inkludering, og som bidrar til at mange ressurser i vårt samfunn ikke blir brukt.

I Kommune -Norge er kunnskap om sosialt entreprenørskap ennå liten. Er en kokebok et matnyttig forsøk på å skulle gjøre noe med det? Da står prosessen sentral. At vi får en annen prosess enn fra et Top – Down perspektiv, der det sitter en byråkrat eller en konsulent på et kontor og lager et hefte. Kanskje en kokebok kan være en katalysator for en dynamisk og innovativ utvikling av feltet sosialt entreprenørskap.

INNOVASJON HANDLER OM Å SKAPE ET HANDLINGSROM FOR FOLK SOM ØNSKER Å BRYTE GRENSER

Den innovative kommunen
Det finnes mye silotenking i norske kommuner som i liten grad fremmer nytenking. Innovasjon handler om å skape et handlingsrom for folk som ønsker å bryte grenser, og som er crossovere fra siloene vi opererer i. Som sjelden har en formell posisjon, men som har gode ideer på hvordan ting kan gjøres annerledes. Innovasjon skjer på grasrotnivå, i ytterkanten av etablerte strukturer. I små og fleksible, handlekraftige miljøer.
Kreativitet forutsetter at vi utvikler evnen til å syntetisere, evnen til å kombinere informasjon og kunnskap på en ny måte. Kreativitet forutsetter tillit og evne til å ta risiko. Et kreativt miljø er preget av samarbeid på tvers i en ikke – hierakisk struktur, og med stor takhøyde for å gjøre feil. Kommunen må gå fra å være portvakter til å være døråpnere, legge fra seg regelverket sitt en stund, bli risiko -orienterte og verdsette nettverksarbeid, utradisjonelle løsninger og etablere åpne møteplasser.

– Det må skapes en kultur for å tenke nytt lokalt. Vi kan ikke lenger opprettholde et skarpt skille mellom hva offentlig sektor skal gjøre, eller hva privat sektor og frivillige skal gjøre. Hvordan vi kan løse oppgavene sammen?  Det må skapes innovative møteplasser på tvers av det offentlige, de frivillige og næringslivet. I dette åpne handlingsrommet kan de nye ideene oppstå og utvikles sammen, sier Sanner.

Oppskrift i alkymisme
Entreprenørskapskultur handler om en bestemt type adferd, å skape noe ut av ingenting. De som ser muligheter og har trøkk og tillit nok til å ta en risiko og bygge noe uten å spørre om tillatelse.

“IF YOU FOLLOW THE RULES YOU´LL MISS ALL THE FUN.”

– Vi trenger arbeidsgivere som kan se hva hvert enkelt menneske kan bidra med, som ser forbi hull i CV-en, og som ser løsninger og ressurser der andre ser utfordringer. I disse dager er det mange som søker beskyttelse i Norge. Og de som er flyktninger i dag, skal bli samfunnsborgere i morgen. Vi må utnytte ressursene bedre, tenke nytt og gjøre mer, sier Sanner.

Sanner har fokus på arbeidstakere, mens Maria Amelie, som selv har vært i flyktningenes sko, vil starte gründerkurs for asylsøkere som kommer til Norge med fokus på selvutvikling, sosialisering og mestring, i håp om å ruste dem bedre til å møte et tøft næringsliv ute i norske lokalsamfunn.

Sosial lapskaus og co – creation
Forutsetningen for å lage inspirerende, enkle og smakfulle oppskrifter i en kokebok som folk får lyst til å lage selv, er å inkludere sosiale entreprenører av ulike typer og kommuner i prosessen som bidrar til å skape en strategi aktørene ikke bare tror på, men også er utstyrt til å implementere. Creative cooking krever noen åpne prosesser som er fullt mulig i den digitale verden.

Å ikke vite svaret på forhånd er den grunnleggende forutsetningen for samarbeid som du kan bruke til å løse komplekse problemer.  De fleste mennesker har bygget sine karrierer på å være eksperter. De liker ikke følelsen av å ikke vite, og blir hengende ved sine repetisjoner.

Utfordringen er at en kokebok lett kan bli forutsigbar og lite innovativ som ikke makter å yte rettferdighet til feltets potensiale og innovative element. Full av ekspertvelde og uten undring.

Velferdsstaten er under press
Sosialt entreprenørskap er et nytt landskap å bevege seg i for alle. Det er det nye sosiale kapitalmarkedet som er i utvikling, som kan gi et verdifullt bidrag til velferdsstatens utfordringer. Integrering av flyktninger kan være en katalysator for dette.

Det krever derfor at mange stemmer gir sine innspill. Feltet er i stor grad basert på lederskap nedenfra – fra de som kan koke suppe på spiker og lage himmelsk lapskaus.

Finally! Instagram makes multiple account support official

Starting this week, you will be able to quickly and easily switch between multiple accounts when using the photo-sharing social app Instagram.

After testing the feature on both Android and iOS, the Facebook-owned app announced today that it is officially launching multi-account support, so the users can maintain more than one account on the same device.

The feature will be available in version 7.15 of the app, and it allows people to have as many as five accounts logged in at once. This will make you able to switch from your business – and private account without the need to log out.

In recent days Instagram confirmed that it had been testing out this feature, which was rolled out to Facebook itself years ago. With the rise of profiles dedicated to businesses, and any number of other things, it was inevitable that Instagram would make it all a bit easier to manage.

Instagram has been inching more into the world of advertising, and so it does make sense for people representing companies to be able to switch from personal to corporate accounts and vice versa as they need to.

Instagram has today over 300 million monthly active users.

image1

How to use it:

– Go to your profile settings to add an additional account. From there, tap your username at the top of your profile to switch between accounts, Instagram wrote in their blog post.

– Once you have multiple accounts added, you’ll see your profile photo appear in places throughout the app so you can always tell which one you’re using at the moment.

Read here for more on how to use the new feature. 

Slik lykkes du som medarbeider i 2016!

Source: Google

Konseptet medarbeiderskap innebærer at mennesket ansvarlig gjøres og gis stor grad av medbestemmelse (autonomi) i sitt arbeid. Indre motivasjon handler ikke om penger og hvordan du tar deg ut, men hvordan du mestrer livet og opplever mening i det du foretar deg. Det skaper tilhørighet. Vi trenger MAT (Mestring, Autonomi og Tilhørighet) – det er vår indre medisin!

Den bidrar til nytenking og sterkere endringskraft. Autonomi og passe doser tillit er bærebjelken til effektivitet! Derfor er medarbeiderskap også riktig medisin i litt røffe tider. «Du fortjener ikke å høre til et bedre lag enn du er med på å skape selv» som Marit Breivik så klokt har sagt det. Det er kritisk for landet at alle heretter yter sitt aller beste, Norge har ikke lenger råd til å sove på en pute av olje!

“Ledelse handler ikke bare om få folk til å gjøre, men å få folk til å ha LYST til å gjøre”

Å skape lyst! Ledelse handler ikke bare om få folk til å gjøre, men å få folk til å ha LYST til å gjøre; å skape lyst og drivkrefter i hver enkelt slik at den enkelte blir ansvarliggjort og myndiggjort i sitt arbeid. Når en leder kommuniserer direkte, ærlig og tydelig, og samtidig skjønner hvor grensene går for åpenhet i sosiale medier, vil medarbeideren oppleve trygghet og tilhørighet. Det bygges en god plattform. Solide plattformer bygges på en gjennomtenkt strategi, store doser tillit og et riktig nivå for åpenhet. Omdømmet skapes innenfra – av stolte medarbeidere. En god leder angir retning, skaper mening og tar de vanskelige sakene (de vil alltid finnes) på kammerset (ikke i sosiale medier!).

Hva er så medarbeiderskap? På en arbeidsplass er alle medarbeidere – og noen medarbeidere har et lederansvar. Kjennetegn på godt og aktivt medarbeiderskap kan være:

  • Handlekraftig og ansvarlig for å fylle egen rolle og vel så det, gjøre jobben med et smil!
  • Feedbackorientert; Kollega som oppmuntrer og utfordrer andre kolleger
  • Ansvarlig og etterrettelig i sitt forhold til arbeidsgivers mål, sine kolleger og seg selv
  • Opplevelse av yrkesstolthet og etterrettelighet mhp. verdier og regler

Litt for mange medarbeidere sitter og venter på at andre skal motivere dem. Men du kan ikke motivere andre enn deg selv. Du kan selvsagt forsøke å dytte på folk, men i all den tid folk står støtt i seg selv, vil ikke dytting være særlig effektivt. Mer effektivt er det når du og jeg beveger oss selv. Ja, hva skal til for at medarbeideren motiverer seg selv, yter sitt beste og gir sitt aller beste for bedriften? Når du mottar 100% lønn er det vel rimelig å kunne forvente 100%-holdninger? Hver og en har et ansvar for å yte sitt beste.

Medarbeiderkoden er en metodikk som handler om suksess på tre nivåer for den enkelte medarbeider; i plattformen, i vekstsonen og i den gode dialogen.

Nivå 1: Plattformen: Det første nivået handler om å forstå seg selv, sin egen virksomhet og hvorfor vi gjør det vi gjør. Det spiller ingen vesentlig rolle om du er overordnet eller underordnet. Det som betyr noe er at du er ordnet – at du er i vater – at plattformen din er så robust at du tåler og liker deg selv, tåler og liker din virksomhet og at du er rustet for videre utvikling og vekst. To grunnleggende spørsmål er: Hva og hvem har ført meg hit og hvorfor jobber jeg akkurat her?

Nivå 2: Vekstsonen: Når du og virksomheten din er i vater, er neste steg å videreutvikle deg – å ta neste steg i din egen vekst. I vekstsonen trimmer vi ferdigheter og tar ansvar for egen kompetanseutvikling. Motivasjonen for dette kan være drevet av behag (lyst, vilje, verdier) men den kan også være drevet av et element av nødvendighet; det vi på moderne norsk kaller «sense of urgency». Dette betyr at du må tåle, takle og like videreutvikling. Eierskap og lyst trigges av at du finner ut hvorfor du skal ta neste steg. Eierskap og medarbeiderskap går hånd i hånd. Noen tenker at vi lærer så lenge vi lever, men det er vel heller motsatt; vi lever så lenge vi lærer. Livet leves mest intenst utenfor komfortsonen, i det vi kaller vekstsonen!

Nivå 3: Dialogen: For å lykkes med det vi vil, trenger de fleste av oss en god samtalepartner. Dette betyr i praksis å oppsøke mennesker som gjør deg godt og som tør å utfordre deg! Dette kan være en coach eller mentor som bryr seg nok til å komme både med det som skaper behag og det som skaper ubehag. Foruten å sette den gode samtalen i system, trenger du også å sette av tid til refleksjon og kjenne etter hva som virkelig er viktig. Da lykkes du bedre, og da lykkes virksomheten bedre. Siden vi er på jobb i en betydelig andel av vår våkne del av døgnet, skaper vi arbeidsglede og livsglede ved at vi utfordrer og utforsker våre talenter.

Dialog er bestevennen til innsikt og vi trenger hverandre for å skape den virkeligheten vi ønsker å se. Ting skapes to ganger; først i sinnet, dernest i virkeligheten. Med en god samtalepartner og økt selvinnsikt vil du få til mer av det du ønsker deg i livet. Når vi kombinerer flytsonen og vekstsonen skaper du mer innovasjon, mer mestring, mer glede og sitter igjen med økt yrkesstolthet. Ta med deg dette inn i din arbeidshverdag når du skal gjøre ditt for at 2016 blir et givende år!

Just snap it!

Did you know that close to 9000 pictures are shared on Snapchat every second? Or that it would take you over 10 years to view all the photos shared on Snapchat the last hour?

Despite being the youngest service among other popular social media channels, such as Facebook, Twitter and Instagram, Snapchat has experienced some pretty impressive growth. With over 100 million daily users, the app has started to emerge as a hugely effective way for some brands to communicate with their costumers.

During his talk at this year´s Social Media Days in Oslo, Stian Reinhartsen, co-founder of digital marketing and social media company Reinhartsen Consulting, explained – with the use of examples with costumers such as the Norwegian football team Viking, and new DJ-sensation ”Matoma”, how to use Snapchat as a marketing tool.

– When we started working with Matoma, nobody knew who he was. Today he is ranked as number 89 in the world on Spotify, and he has over 12000 followers on Snapchat, says Reinhartsen.

By using Snapchat, he is able to show the followers the playful side of Matoma while promoting his music at the same time.

– The trick is to get people to feel like they know him personally. It´s all about capturing what people wouldn’t normally be able to see elsewhere.

– It is also very important to use the right tone of voice. If you´re talking to young people, you have to speak their language. Most importantly – just snap it! It´s better to try and fail than to not try at all, Reinhartsen explains.

To promote Matoma´s events, they often get other “Snapchat-stars” to host competitions for them as a way to attract more people to his concerts.

– This has been a huge success and is a great way of advertising without coming across too pushy.

How can you use Snapchat to market your brand?

  • Teasers: Send teasers to show behind the scenes content of your brand.
  • Offers and promotion: Send offers or promotions through Snapchat that your followers can screenshot and use in stores or online
  • Competitions: Interact with your audience by telling them to send pictures back as part of a competition.
  • Story-telling: Tell a story or show more of your companies personality and what you´re trying to achieve, by getting your message across in a fun, entertaining and informal way through pictures, videos, or both.

Norge i rødt, hvitt og blått – fra blod i Stavangers gater til snødekte Trondheim med blå ambisjoner

Source: Google

Denne ukas opptur var unektelig Lerchendalskonferansen og for de vel 180 inviterte deltagerne var det liten tvil om at de var invitert til å gi innspill til et Norge som er i ferd med å ruste seg til grønn og blå endring.

I tradisjonens tro gikk konferansen av stabelen i Trondheim, som for anledningen var pyntet snøhvitt og vintervakkert.

De fire arrangørene Tekna, Forskningsrådet, SINTEF og NTNU har over tid skapt en konferanse som både samler beslutningstakere fra forsknings- og utdanningsmiljøene, en rekke av Norges ledende næringslivsledere klokelig porsjonert med en passelig dose byråkrater. Som riddere rundt 25 runde bord inviteres disse til samspill for å skape morgendagens Norge. InnoMag var tilstede og må si seg enig i at blandingen fungerer overraskende godt, – kort oppsummert var de fire arrangørene godt samstemte på en konferanse der nye  grønne og blå muligheter stod i fokus. Arbeiderpartiets leder var førstemann ut, og Jonas Gahr Støre kvitterte med en klar fempunkts aksjonsliste som minnet lite om tåkefyrstestempelet enkelte forsøker å lime på ham.

Jonas oppfordret deltagerne til å revitalisere industri begrepet og ba oss ønske nye tanker velkommen. Han krydret dette med å referere til sin svenske kollega Stefan Løvfen som sikkert hadde glemt å fortelle Jonas at hans uttalelse egentlig var gjenbruk av den tidligere svenske statsminister Gøran Persson som allerede for 10 år siden ble spurt om han fryktet teknologiutviklingen og svarte at han slett ikke fryktet ny teknologi, det var gammel teknologi som virkelig skremte ham.

“SETT I ET MARINT PERSPEKTIV ER NORGE EN STORMAKT”

Jonas fremsto som visjonær og pekte på at oljenedturen gir oss en anledning til å skape en ny fortelling om Norge, – en fortelling han mente burde farges blå. Det var intet knefall for Høyre, snarere en påpekning om at vi nå bør ta tilbake havet. Sett i et marint perspektiv er Norge en stormakt, verdens 10. største hevdet Jonas som avsluttet med å peke på at alt nå ligger til rette for å sette i gang et realt havløft.

Vi i InnoMag hørte en klar og tydelig politiker som faktisk foreslo konkret handling og det er liten tvil om at Jonas har rett i at ny teknologi og kompetanse utviklet i blant annet oljesektoren kan gi Norge et unikt utgangspunkt for et fornyet næringsliv drevet frem av nye impulser fra det grønne skiftet. Jakten på endringsagenter for grønn og blå vekst kunne starte, og det ble en konferanse med mange gode innspill og oppfordringer til konkret handling. Høydepunktene kom tett, både SINTEF’s nye leder, Alexandra Gjørv Bech, Abelias Håkon Haugli, Kongsberggruppens Hege Skryseth, Tekna’s president Lise Lyngsnes Randeberg, Telenors Sigve Brekke og Forskningsrådets Arvid Hallen var blant de som leverte gode poengterte innlegg med konkrete forslag.

www.innomag.no kan du denne uka lese om flere av høydepunktene fra en av Norges beste møteplasser for enringsagenter – og for oss i InnoMag er det godt å høre at arbeidsvilkårene for alle våre lesere viser tydelige tegn til bedring.  Endring, omstillingskraft og vilje til genuin innovasjon har aldri hatt bedre vilkår enn vi i dag ser – 2016 blir spennende!

The next generation

Hva har disse tre til felles? De har alle en visjon som er større enn seg selv og drives av et ønske om å forandre verden.

Neste torsdag 11. Februar, er det endelig tid for årets andre SuperTorsdag, en fysisk arena for alle som er opptatt av inspirasjon, innovasjon og innsikt. Månedens tema er ”The next generation”, hvor de nye stemmene skal få slippe til. På talerstolen denne måneden har vi invitert inn Elin Nørve, Co- founder og leder av Future leaders, Øyvind Strøm, leder av Start Norge og Marcus Winnfors Ravik, Co-funder of Thunderwave Innovation Bureau.

Ravik har som mål med Thunderwave å bygge broer mellom unge entreprenører, der unge folk kan lære av hverandre og bli inspirert. Under foredraget på SuperTorsdag skal han snakke om merkevarebygging.

–Dette er et viktig tema for meg fordi jeg mener det er essensielt at selskaper fremover har en definert identitet som folk kan adoptere eller kjenne seg selv igjen i, om de skal lykkes. Forhåpentligvis kan merkevaren hjelpe å bygge opp under individers selvfølelse, noe jeg også ønsker å gjøre med merkevaren til ThunderWave.

Fremtidens ledere

Strøm, som i sine dager fullfører en MSc i International Management ved Universitetet i Agder, har alltid hatt et sterkt engasjement for samfunnsutvikling, entreprenørskap og innovasjon. Som student fant han Start Norge, en studentorganisasjon som jobber med å fremme innovasjon og entreprenørskap på høyere utdanningsinstitusjoner i Norge.

– I mitt foredrag vil jeg fortelle om hvordan 400 studenter frivillig jobber sammen for å endre et samfunn. Jeg vil beskrive faktorer som skaper en kultur for innovasjon, samt snakke om viktigheten av faglig mangfold.

Endre samfunnet vil også sistemann ut på talerstolen neste torsdag, Elin Nørve, co-founder av Future Leaders, en bedrift som utvikler unge til å bli ledere.

– Vi står foran et generasjonsskifte, og om 20 år kommer få av dagens beslutningstagere til å påvirke samfunnsdebatten. Gjennom å jobbe fokusert på å finne de riktige menneskene til de riktige stillingene og bygge en åpen og ærlig kultur hvor alle tar lederansvar, kan man bygge unike team med en høy personlig og kollektiv selvfølelse. Klarer vi å utvikle unge ledere som fokuserer på sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft, kan dette ha en enorm effekt når det kommer til målet med å sikre en fremtidig, bærekraftig verden, avslutter hun.

Dørene åpner som vanlig kl. 17:00, og programmet starter kl. 18:00 på Heidi´s Bier Bar.

 

 

 

Unge innovatører skal løse verdens klimautfordringer

Finalister i Buskerud. F.v: Andre Schnell, Lene Martinsen, Andreas Røgeberg, Mihajlo Kapic og Jeanette Lystad. Foto: Ungt Entreprenørskap Buskerud

Denne høsten har 4,000 elever fra videregående skoler over hele landet byttet ut skolebøker og tradisjonell klasseromsundervisning med reelle klimaoppdrag fra Enova. Mandag møtes unge, kreative hoder til klimakamp i teknologibyen Trondheim.

På lokale innovasjonscamper i regi av Ungt Entreprenørskap har elevene konkurrert om å finne nyskapende løsninger på verdens klimautfordringer. Det er åttende året på rad at Enova og Ungt Entreprenørskap utfordrer ungdom og arrangerer «Energi for framtiden» for elever i videregående opplæring.

Finalister i Troms: F.v. Stian Korsberg, Marianne Osvaldsen, Isak Erling Knutsen og Øyvind Finnseth.
Finalister i Troms: F.v. Stian Korsberg, Marianne Osvaldsen, Isak Erling Knutsen og Øyvind Finnseth.

– Veien til lavutslippssamfunnet krever livskraftig forandring. I framtiden må verdiskapingen skje med minimale klimagassutslipp. Da er det avgjørende å utvikle konkurransedyktige energi- og klimaløsninger. Derfor ønsker Enova å inspirere og engasjere de som skal utgjøre framtidens Norge, slik at de får interesse for grønt entreprenørskap og innovasjon, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør, Enova SF.

Det foreløpig hemmelige oppdraget offentliggjøres på NTNU tirsdag. I 24 timer skal elevene deretter jobbe frem nyskapende og framtidsrettede løsningsforslag som presenteres for et dommerpanel bestående av energi- og klimaeksperter. Vinneren kåres onsdag formiddag.

 

InnoMag vil oppdatere saken.

Beyond Money?

(Photo by: 401(K) 2012)

A moderate business as-usual-scenario based on the UN projections of slow, steady growth of economics and population, suggests that by 2050 humanity´s demand on nature will be twice the biospheres productive capacity. Is money diversity the solution to address the challenges of our societies and eventually obtain a resilient economy?

According to the UN, the current model of economic growth is socially, environmentally, and economically unsustainable. During today´s conference “Beyond Money”, the speakers discussed the potential of using other forms of currency as a tool to encourage collaboration on long-term solutions that benefits both the economy, nature and society.

Although you might consider money as given, it´s not. Money is created by commercial banks through debt, and this system relies on interest to repay the issued money in the first place. Since money is manmade, it can be reinvented to positively influence relations in the social, environmental and economic domain, Ove D. Jakobsen, professor in ecological economies, argues.

– Change to our current economical system is possible, but it must come on many different levels. We must first and foremost come up with an organic system instead of a mechanic one, before we can change business practice.

This new model based on organic thinking includes the use of local currency, Jakobsen explains.

– Many communities and regions have already introduced complementary currencies without attaching the official monetary values. Instead of thinking top down, you have to think bottom up – starting with the local communities.

And starting with the local communities is exactly what Edgar Kapters, founder of OOIN, a company that wants to innovate the worlds financial system by setting up community currencies, has done.

– The way I see it, money has two functions; Money works as the glue, as a way to be able to do things together, and as the oil that makes things possible. But having just one currency is not the way to do it.

Kapters believes that community currencies can work as a reliable and cost-efficient tool to help communities to reach their goals. One of the forms of community currency that they use are social currencies, which are technologically enabled solutions typically combining timebanking, which is based on the philosophy that for every hour you contributed to the community, you get one hour in return from another community member, and loyalty programmes for retailers.

Co-working cash

In Norway, other types of currencies are not common. However, there is one co-working space in Oslo,that recently started experimenting with a social currency unit.

– We wanted to facilitate more sharing, and came up with co-working cash, says co-founder and daily manager of 657 Oslo, Anniken Fjellheim.

The currency they use has the form of a physical coin, but is only used within the co-working space as payment for small favours and services provided by other co-working members. At the start of the year all members get five coins and by the end of the year, the member with the most coins gets a price.

– However, we are currently looking at other options to expand the social currency. We want to start including people from the outside, like local retailers as well.

 

Disse er Norges beste på sosiale medier

Kongressalen, Oslo

Det var stor stemning da Gullenken 2016 ble presentert under Social Media Days konferansen idag. Gullenken er kommunikasjons-bransjens gjeveste pris å vinne innen sosiale medier.

Her er vinnerne:

Årets Sosiale Medier Personlighet

Jury: – Innen sosiale medier bransjen er det hvert år enkeltpersoner som peker seg ut på en helt spesiell måte. De gjør en jobb på vegne av seg selv, fremtidens kommunikasjon, og for bransjen. Hvem fortjener – nå – denne gjeveste prisen av dem alle, som bare deles ut til én person i året?

Vinner: Ida Aalen

FullSizeRender (1)

– Jeg trodde ikke at jeg skulle vinne idag, uttalte Aalen. – Nå har jeg egentlig ikke noe fornuftig å komme med, men sjekk gjerne Twitter´en min etterpå.

I 2015 utga Ida boka «Sosiale medier» på Fagbokforlaget, til strålende anmeldelser. Boken er forskningsbasert og blottet for synsing om sosiale medier, og er i dag pensum på blant annet BI, UiO, UiB og NTNU.

FullSizeRender (1)

Årets beste Facebook page

3 finalister: IKEA, Politihøgskolen, BBC Brit Norge

Vinner: Politihøgskolen

– Facebook-siden har bidratt til et rekordhøyt søkertall til Politihøgskolen, en økning på 21%, uttalte konferansier Nils Petter Nordskar.

Årets overraskelse i sosiale medier

Finalister: NRK Innafor, NRK Line jorda rundt, Trym Stene Sosiale Medier Eliten, COOP Secret Coffee Shop

Vinner: NRK Line jorda rundt

– Vi har beveget oss på litt ukjent territorium her, men det er veldig inspirerende. Vi har lært mye, og skal fortsette å prioritere sosiale medier selv om vi egentlig jobber med TV, sa Gisle Gjevestad Agledahl fra NRK.  

Årets sosiale medier ildsjel

Finalister: Gisle August Gjevestad Agledahl, Astrid Valen Utvik, Ida Serneberg

Vinner: Astrid Valen Utvik

– Jeg er litt sentimental nå kjenner jeg, sa Utvik og takket både juryen og ektemannen.

Astrid Utvik og Line Elvsåshagen fra "Line Jorda Rundt" med hver sin pris.
Astrid Utvik og Line Elvsåshagen fra “Line Jorda Rundt” med hver sin pris.

 

Årets sosiale medier merkevare/virksomhet

3 finalister: Kondomeriet, Helsedirektoratet, Visma Community

Vinner: Helsedirektoratet

Årets beste enkeltkampanje i sosiale medier

Finalister: Line jorda rundt, NRK Innafor, Gjensidige Trygg Trafikk: Hold Fokus

Vinner: NRK Line jorda rundt

Årets sosiale medier fagmiljø

Finalister: Fanbooster, Trigger, DNB

Vinner: Trigger

Årets beste kundeservice i sosiale medier

Finalister: Altibox, Opera software, Telenor

Vinner: Altibox

Årets sosiale medier rådgiver

Finalister: Erik Holm, Christian Kamhaug, Gisle Gjevestad

Vinner: Christian Kamhaug

Årets beste tweet

Finalister: Kjetil Alstadheim, Johan Golden, Bjørn Eidsvåg

Vinner: Johan Golden

FullSizeRender (2)

 

 

InnoMag fortsetter å dekke konferansen imorgen. 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...