Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Fem grønne stjerneskudd

Borregaard lever godt av avfall fra skogen, mens Cambi lager elektrisitet fra kloakken i Washington DC.

Verden går mot en ny grønn bølge. Og Norge kan spille en nøkkelrolle, mener ekspertene.

3in.no presenterer her fire av selskapene som sist ukes foredragsholdere trakk frem som nye stjerneskudd på bioteknologi-himmelen.

Felles for dem er at de lever av å gjenbruke og berike biologisk avfall. Det beste eksempelet er kanskje norske Borregaard som har utviklet gigantmarkeder på avfall fra celluloseproduksjon.

Produksjonen av papircellulose stoppet Borregaard med på slutten av 1990-tallet, og en rekke etanol-baserte produkter er heller ikke i produksjon fordi det ikke konkurrerer med olje.

Likevel lever Borregaard i dag godt på et bredt spekter av produkter. Avfallstoffene fra tre utnyttes til alt fra sprit til kullsyre og lim – for ikke å snakke om som ingredienser i  maling, klesfarging, betong og vanilje, slik NRK-programmet Newton skisserer i denne saken.

Se Borregaards perspektiver på fremtidig bruk av tre:

Borregaard forteller om sin omstilling fra tradisjonell papirvirksomhet til et bredt spekter av nye produkter. Andre tradisjonelle norske bio-selskaper oppgir at de ser til selskapet for inspirasjon i hvordan de utvikle nye produkter fremover.

Bio-stjerneskuddene

Men Borregaard er langt fra alene. 3in noterte navnet på noen av selskapene som de norske foredragsholderne trakk frem som våre beste eksempler på gjenbruk av biologisk avfall:

Agrinos – utnytter rekeskall til gjødsel som gir større avlinger.
Biochos – utnytter rekeskall til å oppnå soppfri avling. Kan redusere bruken av kjemiske soppdrepende midler.
Cambi – resirkulererer kloakk til elektrisitet og gjødsel. Washington DC tok nylig i bruk systemet, i et anlegg som blir det største av sitt slag, ifølge Washington post.
Kebony – utnytter avfall fra sukkerindustrien til å herde trevirke. Hardtreet er vedlikeholdsfritt og kan brukes i stedet for trevirke fra regnskogen.

Dette er bare noen få av de norske bedriftene med potensial innenfor bioøkonomi-sektoren. I Biovarme-rapporten, som ble lagt frem i vår, nevnes også selskaper som Biomega, Arcticzymes, Calanus, Co2Bio, EPAX, Firmenich, Hyperthermics, Seagarden, Norilia, Marine Harvest Ingredients, FMC Biopolymer, Hepmarin og mange flere.

Horizon-suksess for Fornebu-forskere

Simula-forskere skal forske på stabile nett i hele Europa.

De norske forskerne ved Simula på Fornebu kan gni seg i hendene. Hele 4 av de 10 prosjektene forskerne søkte om midler til, sammen med partnere, via Horizon 2020-ordningen, er nå godkjent. Det melder Teknisk Ukeblad.

I snitt godkjennes kun 12 prosent av prosjektene det søkes om midler til. Totalt opplyses det at 17 av 122 innsendte søknadene fra Norge fikk tilslag. Det tilsvarer 13,9 prosent.

Hvilke andre norske søkere som har fått tilslag blir først kjent i desember, da kontraktene med Horizon 2020 underskrives.

Dette er prosjektene Simula har fått støtte til:

Stabilitet i mobilnett – Simula har flere ganger skapt bølger i det norske telelandskapet. For to år siden viste forskernes rapporter at Telenor hadde dobbelt så mye nedetid. Tidligere i år endte en ny forskningsrunde med fartsslakt av Telenor-nettet.

Nå skal Simula bygge ut den samme forskningsinfrastrukturen over hele Europa i prosjektet Monroe.

Økt stabilitet og responstid – utvikling av ny arkiktektur på internett som bidrar til at stabilitet og responstid tilpasser seg hva applikasjonen krever, og at eksisterende applikasjoner kan bruke nye nettfunksjoner uten å skrives om. Prosjektet går under navnet Neat og har blant annet Cisco og Mozilla på laget.

Visualisere spesialeffekter – utvikle og kommersialisere teknologi for å visualisere spesialeffekter mens filminnspillingen pågår. Prosjektet har navnet Popart.

Pålitelige helsenett – Stadig flere samfunnskritiske funksjoner som helse, olje og transport foregår over internett. Prosjektet U-test skal utvikle metoder for å teste og øke påliteligheten i denne typen kommunikasjon. Oslo Medtech er koordinator i dette prosjektet.

(Kilde: Teknisk Ukeblad)

Design må inn på styrerommet

Internasjonale designstjerner vil vise deg hvordan design kan endre din virksomhet.

Apples sjefsdesigner Jony Ive – og gjennombruddet til Iphone og Ipad-en  – har åpnet verdens øyne for hvordan design kan snu opp ned på markeder.

Nå står mange bransjer og store deler av offentlig sektor overfor et sprang inn i den heldigitale verden. Hvordan skal en engasjere brukeren i vrimmelet av informasjon, og hvordan kan en bygge bro mellom virtuelle tjenester og den fysiske hverdagen?

Det er bare noen av en rekke aktuelle designutfordringer dagens virksomheter står overfor.

Nå slår Norsk design og arkitektursenter (Doga) på stortromma og inviterer en rekke design-stjerneskudd til konferanse og workshop i Oslo 16-17. oktober.

Tøff start – stor gevinst

Målet er å vise hvordan design er blitt en viktig forretningsstrategi for utadrettet og rettet mot grupper av brukere. Og hvordan inkluderende design kan gjøres i praksis.

Programansvarlig Onny Eikhaug i Norsk design- og arkitektursenter håper konferansen og workshopen tydelig vil vise at design er en effektiv strategi for nyskaping både i offentlig og privat sektor.

– Vi vil vise hvorfor og hvordan dette er en effektiv strategi for nyskaping, både for offentlig og privat sektor. Størst potensiale har denne strategien når den integreres i den daglig drift og  forankres i virksomhetens ledelse på styrenivå. Det handler like mye om innstilling og holdning som strategi, sier Eikhaug.

Onny Eikhaug, programansvarlig for innkluderende design.
Onny Eikhaug, programansvarlig for inkluderende design.

Lær av design-stjernene

Kursen stakes ut av flere internasjonalt annerkjente designere.

Arbeidsgruppene ledes av:

Businessdelen: Rama Gheerawo har ledet over 50 samarbeidsprosjekter blant annet hos Smasung, Gov.uk, og er nå nestkommanderende ved Helen Hamlyn Centre for design. Han har med seg Dan Phillips som har deltatt i en rekke rådgivergrupper knyttet til utvikling av byer, bærekraft og bymiljø.

Designdelen: Veteranen Dan Formosa var i sin tid var med å utvikle IBMs første PC. Siden den gang har han grunnlagt annerkjente Smart design, og designet alt fra kjøkkenutstyr til sykehusklær og sprøyter. Han har med seg Mike Jones som har bakgrunn fra samme byrå og har blant annet designet forbrukerelektronik. I dag leder han byrået Designit Oslo.

For øvrig vil den finske innovasjons- og design-eksperten Marco Steinberg, tidligere sjefdesignantropolog i Microsoft, danske Anna Kirah, Smart designs Agnete Enga og Rama Gheerawo holde innlegg for deltagerne.

Bullshit-bingo med “lean startup”

David Sagen kler av det fremste moteordet i norske innovasjonskretser, lean startup. Og fire tips om hvordan metoden bør brukes!

La oss starte med litt bullshit-bingo!

Ingen elsker å slenge om seg med vanskelige ord og begreper som oss konsulenter. Vi skal jo tross alt helst kunne noe som ikke du kan selv. Om Lean Startup har du kanskje hørt oss si at:

“metoden kombinerer prinsipper fra Lean Manufacturing, Agile Development og Action Research for å sikre product-market fit gjennom validert læring fra iterative hypotesebaserte eksperimenter”.

BINGO!

Dette er egentlig Lean Startup

Utgangspunktet er at du har en idé. Tusenkronersspørsmålet er om den er god eller ikke. Du skriver ned hvordan ideen fungerer for de som leverer den, og for de som skal kjøpe den. Så erkjenner du at det du har skrevet ikke er annet enn antakelser. Du vet jo faktisk ikke om din måte å gjøre det på faktisk virker ute i markedet. I teamet har dere ment og synset frem og tilbake, men ingen av dere vet egentlig. Kanskje dere har spurt noen mulige kunder også, men de vet faktisk ikke de heller. Vi snakker jo ofte om ideer kundene verken har sett, brukt eller trengt før.

Kort fortalt er Lean Startup en metode som hjelper deg å bevege deg fra å tro mot å vite.

Prøving og feiling (og prøving igjen)

Ser du bort fra den glansete innpakningen, bidrar Lean Startup egentlig med lite nytt. Metoden kombinerer verktøy basert på et tankesett som innovative bedrifter har brukt lenge, men noe må jo også barnet hete. Det aller mest sentrale i metoden er læring gjennom eksperimentering. Folkelig sagt, så prøver du ut ulike sider av ideene dine i praksis. I eksperimentene tilstrebes det å få kundene til å gjøre noe, fremfor å bare mene noe. Folk mener og sier så mye rart, det er mye mer verdifullt å få frem handling enn ord. Poenget er å gjøre dette så tidlig som mulig og i så liten skala som mulig, før du går hardt ut i markedet. På den måten kan du få bekreftet at du er inne på noe, før du bruker masse tid og ressurser på å lage noe som ingen vil ha.

Denne prøvingen og feilingen skal du gjøre igjen og igjen på én hypotese av gangen. Til slutt vil du være såpass sikker i din sak at du kan gå tøffere ut i markedet med høyere sannsynlighet for å lykkes.

For ordens skyld, helt sikker blir du aldri. Nye ideer innebærer alltid en viss risiko.

Ikke la deg lure!

Lean Startup-metoden er i teorien forlokkende enkel. I praksis snakker vi imidlertid om godt gammeldags hardt arbeid! Å utforme og gjennomføre gode eksperimenter er vanskelig og krever trening over tid. For større virksomheter utfordrer tankesettet og verktøyene fra Lean Startup en rekke konvensjoner, prosesser og retningslinjer.

Det er ingen snarveier, så bare brett opp ermene!

Det er, dessverre, heller ikke slik at Lean Startup garanterer suksess. Nye ideer er alltid risikable og de fleste av dem har kanskje ikke livets rett? Sånn er det nå en gang med innovasjon. Fordelen med metoden er at du kan finne ut dette så tidlig som mulig så du ikke kaster bort tid og penger på ideer uten potensial.

Illustrasjon av Lean Startup, fra David Sagen, Bekk consulting.
Illustrasjon av Lean Startup, fra David Sagen, Bekk consulting.

Ta likevel med deg et par ting

Et litt kritisk blikk til tross, det er ikke helt uten grunn at Lean Startup har fått vind i seilene. Herved forhåpentligvis avmystifisert, men dog med noen gode prinsipper for deg som jobber med innovasjon:

1) Så prøv det da vel!
Med nye ideer følger alltid usikkerhet. Beveg deg fra synsing og tro mot fakta og viten ved å prøve ut ideene i praksis så tidlig som mulig. Husk at handling slår ord ned i støvlene!

2) Kom deg ut av kontoret!
Å se hva kundene faktisk gjør der ute er noe av den mest verdifulle innsikten du kan skaffe deg. Lag et eksperiment, len deg tilbake og se hva som skjer. Det gir deg reell kundeinnsikt.

3) Investér litt og lær mye!
Med selv enkle eksperimenter kan du lære en hel masse! Selv om mange av antakelsene dine skulle vise seg å være feil, er også dette verdifullt! Du har nettopp lært hva som ikke fungerer! All læring gir deg en pekepinn på veien videre.

4) Hold det enkelt!
Er du usikker på om ideen er utviklet tilstrekkelig nok til å teste på kunder? Det er meningen at du skal være litt flau over prototypen eller produktet du vil prøve ut. Ta det med ro, perfeksjoneringen kommer du til tidsnok.

Har du vært borti Lean Startup eller er nysgjerrig på temaet? Kjør debatt!

(Innlegget er hentet fra Bekk Open. David Sagen er også foredagsholder innen temaer som kreativitet og innovasjon.)

Vil ikke kjenne igjen helse og utdanning om 10 år

Nøkkelen til å være klar for fremtiden er å forstå hvilke endringer bransjen din utsettes for, slik at du kan respondere riktig, mener NTNU-professor Arne Krokan.

Hvorfor skal bedrifter være opptatt av innovasjon og nytenkning, og hva er dine beste råd for å bli mer innovative?

Når omgivelsene endrer seg vil den som står stille blir akterutseilt. Og i tider som nå, da nye disruptive teknologier skyller inn over oss i den ene bølgen etter den andre, har konkurranseutsatte virksomheter intet valg. De må innovere. Det vil si at de må bidra til endring, enten disse er små eller store. I situasjoner der endringene er gjennomgående må det hardere lut til, da må en kan hende opprette nye organisatoriske enheter for å kunne arbeide nok “uforstyrret” til å kunne utvikle nye tjenester. Så rådet må bli: finn ut hva slags endringer din bransje kan bli utsatt for og når de ser ut til å komme. Deretter må du utvikle din egen strategi for å kunne være i forkant av endringsbølgen.

Hva er etter din mening de største utfordringene for å få til vellykkede innovasjonssatsninger i Norge i dag?

Det er mange utfordringer en støter på. En av dem er at vi har det for godt slik det er, hvorfor skal vi da endre oss? Mange spør også om hva offentlig sektor kan bidra med. En grunder jeg snakket med mente prosjekter som var avhengige av offentlige kroner, var dødfødte.  

Norge er på full fart frem mot 2025 – hvilke spådommer tør du komme med?

Det er vanskelig å spå 10 år frem, bare tenk på at hele utviklingen av sosiale medier og web2.0 har kommet i løpet av de siste ti årene. Hvordan skulle vi kunnet forutse denne utviklingen? Men om jeg skal spå må det være at vi vil se mer av delingstjenester, av tjenester som gjør det enkelt å ta i bruk underutnyttede ressurser. Dette er hva som kalles delings- eller tillitsøkonomi. Dernest vil vi se en kraftig utvikling i disruptiv helseteknologi, samt utdanningsteknologi. Hverken helse- eller utdanningssektoren vil være til å kjenne igjen om ti år. 

 Hva mener du er den mest innovative (nyskapende) virksomheten i Norge, uavhengig av bransje, størrelse og renomé?

 Finn er uten tvil en svært innovativ satsing og en global suksess. Husk at de har blitt nummer tre i verden på rubrikkannonser, bare slått av eBay og Craigslist.

 

Krokan om bøker, film og sitater

Hvilket motto/sitat er du mest glad i?  MOOC it on, eller ruptimus digitalis vulgaris er mine nye mottoer. MOOC it on fordi det ansku

Listen to the future – NIEC 2014

Kreativitet og entreprenørskap fra hele Verden møtes i Oslo på årets NIEC-konferanse, den 16. oktober – under Oslo Innovation Week i neste uke.

Listen to the future

No Boundaries – Meeting Creative Minds. Innovation, trends and thought leadership are the backbone of every industry, whether it be the Web, Mobile, Creative or Social Entrepreneurship. The Norwegian International Entrepreneur Conference (NIEC) is bringing together some of the most brilliant minds in technology, creativity and entrepreneurship from across the world to the Deloitte House in Oslo.

Click here for more info, full agenda and tickets.

FBI-konferansen 2014 – suksessfulle kvinner i fokus

Under Oslo Innovation Week – i neste uke – nærmere bestemt den 15. oktober, arrangeres FBI-konferansen på Samfunnssalen, i Oslo. Navnet FBI står for «Female Business Innovation», og konferansen skal være en møteplass for alle som ønsker et positivt løft i hverdagen.

”Du skal kunne føle deg sterk nok til å ta ditt valg, og trygg nok til å kunne gjøre det som skal til
– Anita Andersen, daglig leder og ildsjel bak FBI-konferansen.

Kvinner som inspirerer

På konferansen vil man kunne møte engasjerte og inspirerte kvinner som ønsker å realisere drømmene sine – og de som har turt å ta skrittet ut og som har lyktes allerede.
3in har snakket med en av ildsjelene bak konferansen, daglig leder, Anita Andersen.

– FBI-konferansen ønsker å tilby en arena hvor kvinner spesielt skal kunne finne inspirasjon, motivasjon og energi til å våge å satse på det de tror på, forteller Anita Andersen.

Bli kjent med støttespillerne

Flere kvinnenettverk vil være representert på konferansen i form av stands, og aktører som tilbyr tjenester innen rådgivning, økonomi og regnskap, web-utvikling, foto osv. vil også være til stede. Her kan man bli kjent med støtteapparat i ulike kvinnenettverk, som kan gi råd og veiledning dersom man ønsker å starte noe selv eller å utvikle seg som person.

I tillegg vil foredragsholderne også presentere et mangfold av produkter og tjenester. Dette er ment å være til god hjelp på veien og til å tilby deltagere en merverdi utover selve foredragene og minglingen.

– Vi ønsker å fremme gründerskapet og skape en arena for bygging av nettverk, for å hjelpe gründerne til å kunne forbedre og øke sin business. Om vi samtidig kan bidra til at gründerne i lokalet øker sin business der og da er jo det en kjempe bonus, forteller en engasjert Anita Andersen.

Trekker store navn

Av foredragsholdere som kommer til FBI-konferansen, finner man navn som Per Fugelli, Trine Ålstedt, Trine Sandberg, Ingeborg Lykseth, Linda Walsøe, May Bente Høiland-Lode, Marcela Cardenas Menchaca, Anne-Mette Røsting, Ine Therese Gransether, Ann Elin Schussel og Nina Hanssen.

For fullt program og mer info om FBI-konferansen kan du klikke her, eller besøke 3in-kalenderen.

Samarbeid for bedre FOU-prosjekter

Det er helt avgjørende å satse på forskning og utvikling for å kunne være konkurransedyktig, mener Steinar Evensen, daglig leder i Conexus og Lars Henrik Krogh, daglig leder i Nofas. (Foto: Torbjørn Tandberg.)

(Ukens profilerte er innlegg levert av 3in.nos samarbeidspartnere.)

De to norske selskapene Nofas og Conexus har gått sammen om effektivisering og optimalisering av FoU-prosjekter.

– En skjerpet, global konkurranse møter vi bedre om vi løfter blikket og samarbeider på tvers av fagområder, sier Steinar Evensen, daglig leder i Conexus.

Gode ideer skrinlegges
– For å kunne utvikle en bærekraftig næringspolitikk med perspektiver ut over oljealderen, må norske bedrifter satse på forskning og utvikling. Det er viktig både for nyskaping og for å videreutvikle etablerte bedrifter, understreker Lars Henrik Krogh.

I 2005 grunnla han Nofas sammen med Tom Hilding Johansen. Ni år senere består selskapet av over 40 ansatte og har et av Norges største miljøer innen innovasjonsrådgivning.

– Etter å ha jobbet tett med teknologi- og innovasjonsprosjekter for små og store selskaper i mange år, ser vi hva som kreves av ekstraordinær kunnskap, kompetanse og ressurser for å klare å gjennomføre et ambisiøst forsknings- og utviklingsløp. Normalt vil det ta flere år. Ja, man kan søke om kapital og innovasjonsmidler fra flere finansieringskilder. Både over en lengre tidsperiode, til ulike prosjektfaser og -aktiviteter. Men en idè selger seg ikke selv – uansett hvor god den er, sier Krogh og fortsetter:

– Veien fra idè til markedssuksess er lang. Altfor ofte blir gode ideer skrinlagt allerede i første fase. Dette kan det være flere grunner til, men vår erfaring er at en kombinasjon av mangelfull langsiktig strategisk målsetning kombinert med begrenset likviditet er en fellesnevner. De fleste bedriftsledere er gode til å tenke nytt innenfor egen kjernevirksomhet, men når det kommer til innvasjonsstrategi og det å hente inn midler fra virkemiddelapparatet til FoU-prosjekter, er det ofte ukjent terreng. Det er ulike krav til føringer, støttebeløp, støtteintensitet og samarbeid innenfor de ulike ordningene og for mange blir dette for krevende å orientere seg i. Ekstern bistand vil hjelpe bedrifter til å klare å heve blikket og navigere rett for å nå sine mål.

Steinar Evensen er svært positiv til nasjonale FoU-ordninger.

– Samarbeidet med SkatteFUNN og andre finansieringsordninger i regi av Forskningsrådet og Innovasjon Norge har hatt store synergi-effekter utover ren pengeverdi. Disse midlene har hatt stor påvirkning på vår internasjonale målsetning og har bidratt sterkt til vår satsing internasjonalt.

Innovative gassellebedrifter
Conexus er blant Norges største selskaper innen systemutvikling for oppfølging av HR (Human Resources) og har siden oppstarten vokst fra tre til 51 ansatte. I dag er de totalleverandør av produkter innen brukerundersøkelser, kompetanseforvaltning og kvalitetssystemer både til privat og offentlig sektor. Selskapet er også etablert i Singapore og Vietnam og har totalt 40 ansatte i Asia. Conexus har hatt en jevn vekst siden oppstarten og har blitt kåret til gasellebedrift fire år på rad.

– Det med å bli en gasellebedrift handler ikke bare om å tilby gode og innovative produkter til markedet. Vi må også være i stand til å forvalte virksomheten godt organisasjonsmessig. Fra dag én har vi lagt vekt på verdier, kultur og det å bygge en felles plattform. Sammen med visjonen vår har verdiene våre vært helt sentrale i dette arbeidet, forteller Lise Simensen, HR-sjef i Conexus Norge.
Nofas har også blitt nominert til gasselleprisen to ganger.

–  Nominasjonene er et resultat av solid innsats fra alle ansatte, og en anerkjennelse for den kompetansen vi har bygd opp i selskapet, sier Lars Henrik Krogh.

– Vi ønsker å bidra til at forskning resulterer i innovasjoner som igjen bidrar til vekst. Gjennom samarbeid vil innovasjonskraften til norske selskaper styrkes.

Fakta om Nofas
– Etablert i Drammen i 2005
– Omsetning i 2013 70 millioner kroner
– 42 ansatte
– Nofas har et av Norges fremste fagmiljøer innen forskning og innovasjon
– Målsetting: Bidra til økt verdiskapning i Norge

Besøk www.nofas.no for å lese mer.

Fakta om Conexus AS
– Etablert i Drammen i 2001
– Omsetning i 2013 52,7 millioner kroner
– 51 ansatte i Drammen og 41 internasjonalt (Vietnam og Singapore)
– Conexus jobber innen EdTech (Educational Technology)
– Målsetting: Bli verdensledende på teknologi knyttet til kunnskapsutvikling

Besøk www.conexus.no for å lese mer.

Hva er en Gasellebedrift?

Begrepet Gassellebedrift ble skapt av den amerikanske forskeren David Birch som beskrivelse på raskt voksende bedrifter. I Norge er det Dagens Næringsliv som årlig kårer Gaseller blant norske virksomheter.

For å bli Gasellebedrift må virksomheten oppfylle følgende krav:

  • Det er 4 år eller mer siden bedriften ble etablert
  • Bedriften skal ha hatt omsetningsvekst de siste 4 årene
  • Omsetningen skal være mer enn doblet de siste 4 årene
  • Bedriften skal ha hatt positivt driftsresultat i alle de siste 4 årene

 

(Ukens profilerte er innlegg levert av 3in.nos samarbeidspartnere.)

Totalbildet er at vi går mot katastrofe

Vi legger for stor vekt på natur-avkastningen på bekostning av natur-kapitalen, mener 82-årige Erik Damman.

Aktivisten som i 1974 startet folkeaksjonen Fremtiden i våre hender, kommer med en ny vekker av en bok i september.  Boken har fått tittelen “Verdirevolusjon”.

(Artikkelen er en del av en serie der kjente ekspterter ser inn i fremtiden. Den er tidligere trykt i Innovasjonsmagasinet som er i salg hos en rekke kiosker og via Inspirator.no.)

Hvorfor er samfunnets fokus på innovasjon og nytenkning etter din mening et problem, og hva er dine beste råd for å bygge fremtidens Norge?

– Problemet er at  innovasjonene ofte bidrar til en økonomisk vekst som  den rike verden allerede har drevet for langt. Veksten er ikke opprettholdbar over tid. For å unngå en miljøkatastrofe må vi begynne planleggingen av en ny type økonomi som byger på fellesskap og deling istedenfor vekstkonkurranse. Dagens økonomi utarmer jorda og næringsgrunnlaget og peker mot en klimakatastrofe. Til sist kan for eksempel issmeltingen i nord føre til at metanet i tundraen begynner å tine. Det gir en drivhuseffekt som er 25 ganger større enn CO2 utslippene. Da kan det være for sent å stanse.

Totalbildet er at vi går mot en katastrofe. Vi legger for stor vekt på natur-avkastningen på bekostning av
natur-kapitalen. Det som styrer verden i dag er i for stor grad machoverdier som krig og konkurranse, det verden trenger i større grad er mer feminine verdier som omsorg og deling.

Hva er etter din mening de største utfordringene for å få dette til?

– Den største utfordringen er å gå fra dagens konkurranseøkonomi til en samarbeidsøkonomi som er bærekraftig. Å redusere dagens fokus på machoverdier, kort sagt – vi trenger en verdirevolusjon!

Etter en mannsalder på barrikadene, hva har gledet og skuffet deg mest?

–  Det som skremmer, er at vi flykter fra de grunnleggende problemene, lukker øynene og baserer oss for mye på ønsketenkning og uvesentligheter. Vi trenger en inspirerende debatt som tar utgangspunkt i realitetene og fokuserer på mulighetene som ligger i krisen.

– Siden jeg er 83, kan man jo mistenke at det er alderen som har fratatt meg gløden og optimismen, men realiteten er at jeg har blitt stadig mer radikal med alderen fordi det er for få unge som ser at det faktisk er en revolusjon som trengs.

Damman om bøker, filmer og sitater

Favorittbok: «The Chalice and the Blade», av Riane Eisler. Den beskriver en historisk tid da menneskene levde i et harmonisk omsorgs- og delingssamfunn.

Erik kommer snart med egen ny bok, «Verdirevolusjon». Her har han forflyttet seg til fremtiden, og ser tilbake på perioden 2000-2050.

Favorittsitat: «Det er meningsløst at de som allerede har for mye, skal få enda mer, før de som har for lite skal få nok.»

Design døgnet rundt i Bergen

Fra 26. september til 6. oktober knyttes utstillingsvinduer i Bergen sentrum sammen til en vandreutstilling.

I vinduene vises arbeidene til utvalgte designere – døgnet rundt, uke igjennom. Innbyggerne i Bergen får direkte tilgang til de nyeste prosjektene fra landets beste og mest interessante designere.

Raff Designuke er et møtested for alle som setter pris på opplevelsen av godt design. Raff synliggjør norsk design, og viser at det kan være nyttig og bærekraftig, innovativt og vakkert.

– En håndplukket jury velger hvert år ut hvem som får stille ut under Raff Designuke. Mange faktorer spiller inn for hva som egner seg, og i år var utfordringen stor da svært mange dyktige designere hadde søkt om deltagelse, sier prosjektleder Tonje Berge.

– Temaet for Raff Designuke 2014 er «Opplev design. Del historier». Tolv Raff-utstillere er plukket ut, og de fire hovedkriteriene var kvalitet, bredde, opplevelse og historie.

raff_design_jury

Årets jury besto av Fredrik Saroea (Datarock/Lysverket), Cecilia Gelin (KHiB, Tonje Berge (Raff Designuke), Monica Hannestad (DRB), Truls Indrearne (Haltenbanken) og Bjørn Bruun (Bruuns Bazaar).

Disse 12 stiller ut fra og med fredag:

Tine Berge Staff

Produktdesign

Bjørne Myreze

Brandingbyrå for film og TV

Yilei Wang

Visuell kommunikasjon

Silje Nesdal

Møbeldesign

Rain

Spillutvikling

WBYM

Work by Mariken

Grafisk design og illustrasjon

Polkapixel

Visuell kommunikasjon og interaksjonsdesign

Alexander Eklund Åsgård

Produktdesign

Polkapixel

Visuell kommunikasjon og interaksjonsdesign

Birk Nygaard

Visuell kommunikasjon og videokunst

Brødrene Lohne & Theodor Olsen Sølvvareverksted

Produktdesign

Fakta, Raff Designuke

  • Norges eneste designuke
  • Ble arrangert for første gang i 2010
  • Presenterer utvalgte designere med nyhetsverdi og noe på hjertet
  • 12 lokale og nasjonale designere
  • Døgnåpne vandreutstillinger
  • Midt i Bergen sentrum

Foto: Raff Designuke

NHO: Ikke skill klima- og næringspolitikken

Bioøkonomien kan gi Norge flere ben å stå på og sikre oss fortsatt velstand i fremtiden. Men Norge henger etter andre nordiske land. 

Forskningsrådet og Innovasjon Norge slo i går, onsdag, sammen kreftene og arrangerte Norges første store bioøkonomi-konferanse.
Konferansen avholdes fire måneder etter at 50 aktører fra de norske bio-næringene, helse, marin, landbruk og industriell bioteknologi, gikk sammen om å presentere det norske fremtidspotensialet i bionæringene.

Under gårsdagens konferanse høstet de støtte også fra NHO-sjef Kristin Skogen Lund. Hun påpekte hvordan klimapolitikk er avgjørende for å opprettholde velstanden i fremtiden, selv om det kan smerte litt på kort sikt.

– Vi kan ikke se klima- og næringspolitikk som separate ting, fastslo Skogen Lund.

Les også: Opprør mot oljeøkonomien

Hun mener Norge har en sterk posisjon for utvikling av bionæringene.

– Bioøkonomien gir fastlandsøkonoien flere ben å stå på, og de nye næringene kan bygge videre på kompetansen fra oljenæringen, sier Skogen Lund.

Svakest i norden

Forskningsrådet skriver i en artikkel at bioøkonomi utgjør 10 prosent av den nordiske økonomien. Island leder an med en andel på 18 prosent, mens Norge ligger på bunn med kun 6 prosent bioøkonomi-andel.

EU har anslått at hver euro de putter inn i sitt forskningsprogram, Horisont 2020, vil ha gitt ti ganger så høy verdi i 2020.

Den norske prosessindustrien, som foredler de norske bioressursene, har imidlertid fortsatt ikke oppdaget mulighetene.

I en undersøkelse oppgir flertallet av aktørene at fossile råstoffer fortsatt vil være dominerende i 2030. Mens kun 9 prosent tror bioråstoff vil ha tatt over ledertrøyen.

– Forvent mye av universitetene

Både UIO-rektor Ole Petter Ottersen og NMBU-rektor Mari Sundli Tveit omfavnet det nye prosjektet og lovet at deres universiteter skal gå i bresjen for norsk suksess på området.

– Bio- og biorafineringer gir utrolige muligheter, som ikke bare handler om energi. Det handler også om grønne prosesser som bruk av mikrober. Her er det et vell av muligheter vi ennå ikke overskuer, sier Sundli Tveit.

Les også: Grønne selskaper vil danke ut Apple og Google

– Vi legger nå hånden på verket på vår nye og ambisiøse forskningsstrategi. Forvent mye av NMBU i årene som kommer, fastslår Sundli Tveist.

Vil utnytte skogen

Landbruksminister Sylvi Listhaug trakk frem samabeidet med NMBU, og la vekt på at Norge har et stort potensial i å utnytte skogen på egenhånd.

– Vi har store mengder skog i Norge. Vi har klare utfordringer med å utvikle mer av ressursen til gode produkter. Innenfor skogbruket er Norge blitt en stadig større råvareeksportør. Gjennom å finne nye områder å bruke treet på, og foredle det vi har av ressurser her i landet, kan vi få mer ut av de kronene som ligger i hver stokk, sier Listhaug til regjeringens nettside.

(Bildet er tatt/levert av Gunnar Kopperud/Medvind eventbyrå)

Grønne selskaper vil danke ut Apple og Google

I 2030 er verdens største selskaper hentet fra den grønne økonomien. – Vi har brukt opp den industrielle revolusjon og trenger en ny historiefortelling, hevder BI-forsker.

For noen år siden dominerte de store oljeselskapene, de såkalte supermajors, oversikten over verdens største selskaper. Nå har IT-selskapene overtatt tronen med Apple og Google i spissen.

Kun Exxon mobile henger med på toppen av listen, men også de er på vikende front.

– Innen 2030 er verdens største selskap basert på den grønne økonomien og bygd opp på fornybar energi eller grønn systemdesign, hevder BI-forsker Per Espen Stoknes – i et innlegg holdt under Innovasjon Norge og Forskningsrådets Bioøkonomiskonferanse onsdag.

Han får støtte av Investors Jens Ulltveit-Moe, som viser til at menneskene historisk har beveget seg fra tre, via kull, olje og gass – til spranget inn i fornybarsamfunnet.

– Det tok 20 år fra kull hadde 80 prosent av energien til de hadde 20 prosent. Noe lignende er i ferd med å skje nå, sier Ulltveit-Moe – som de siste årene har brent seg på flere bioøkonomi-prosjekter.

Verdiøker naturen

Begge er enige om at grønn vekst vil erstatte det Stoknes kaller “brun vekst”. I Stoknes vokabular er brun vekst perioden der verdensøkonomien vokste som følge av økt miljøbelastning.

Den grønne økonomien handler om å erstatte brun vekst med “grønn vekst”, der naturen går i pluss. For å oppnå dette må vi lære oss å øke verdien til biomaterialet, noe som på fagspråket kalles “oppsirkulering”.

– Vi har allerede oversteget naturens tålegrense. Vi har brukt opp den industrielle revolusjon og trenger en ny historiefortelling. La oss kalle det “grønn smart vekst”, sier Stoknes.

Jens Ulltveit-Moe, Anita Krohn Traaseth, Arvid Hallen.  Foto: Gunnar Kopperud
Jens Ulltveit-Moe i diskusjon med Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth og Forskningsrådets Arvid Hallen. Foto: Gunnar Kopperud/ Medvind eventbyrå

Ulltveit-Moe er overbevist om at flyene i fremtiden vil gå på etanol, mens bilene vil være elektrifisert. Han er opptatt av å utnytte naturens fotosyntese.

– Sukkerrør er blitt min store investering. I Brasil har jeg 400 mål som produserer 11 prosent av norsk bensinforbruk. Siden januar har den vokst i snitt 10 tonn per mål, sier Ulltveit-Moe, som også har investert i skog i Canada.

Til sammenligning gir hans norske skoger kun 0,2 tonn per mål i året.

12 nye “New York” i året

Et viktig bidrag til mindre trykk på naturens ressurser, er den økte urbaniseringen. Det slås blant annet fast i den nye rapporten, New Climate Economy.

Stoknes viser til at det hvert år frem til 2030 er anslått å ville flytte 100 millioner mennesker inn i byer. Det tilsvarer 12 New York Cities per år, eller en per måned.

Han vektlegger at det ikke er noe alternativ å bygge disse byene på samme måte som på 1900-tallet. Det gir for mye utslipp, søppel og utarming av jorden.

– Vi må få ført det tilbake slik at vi får en sirkulær økonomi, sier Stoknes.

Stoknes peker på fire drivkrefter som han mener vil bidra til at den grønne økonomien vil slå igjennom:

  • Økte olje- og gasskostnader: Det finnes ikke mer billig olje – og gass igjen. Dagens oljevirksomhet krever mer energi og større kapitalkostnader for å hente inn oljen.
  • Radikal ressurseffektivisering: 25-50 prosent av maten vår blir kastet eller råtner. Vi står overfor en radikal ressurseffektivisering, der for eksempel antibakterielle urter kan øke levetiden på maten 3-4 ganger.
  • Fossil etterspørselsdestruksjon: Et eksempel er bygg der vi får nettopluss hus, der husene genererer mer energi enn det bruker, som Powerhouse i Sandvika.
  • Prisfall på fornybar: Vi har sett et ekstermt bratt kostnadsfall på solenergi, som nå gjør den konkurransedyktig med gass og kull.

Etterlyser gründere

Det Kongelige Selskap for Norges Vel og Inven2 er to selskaper som denne måneden etterlyser kandidater til henholdsvis Gründerprisen og økonomisk starthjelp. 

– Gründere bygger Norge gjennom verdiskaping og nye arbeidsplasser, denne innsatsen vil vi hedre med Norges Vels Gründerpris. Fristen for å sende inn forslag på kandidater for 2015 er 14. november i år, sier administrerende direktør Øyvind Ørbeck Sørheim i Det Kongelige Selskap for Norges Vel.

Prisen gis i form av en sølvmedalje, og tildeles personer som har gjort en innsats i eget lokalsamfunn, organisasjon eller bedrift, i tråd med Norges Vels visjon om livskraftige lokalsamfunn. Innsatsen til en verdig mottaker skal være fremtidsrettet og nyskapende, og ha ført til utvikling i lokalsamfunnet. Innsatsen skal også kunne stå som et mønster for annen nyskaping.

Nyskaping fortjener heder
I 2014 ble Gründerprisen tildelt Anni Byskov for å ha utviklet bedriften Annis Pølsemakeri til en attraktiv del av Ringebu sentrum, og gjennom nyskaping bidratt til mange positive ringvirkninger i lokalsamfunnet.

Natur og kultur er de største ressursene i lokalsamfunnet, og noen eksempler på nyskaping og igangsetting som kan fortjene heder gjennom Norges Vels Gründerpris er verdiskapning for lokalmatprodusenter, bruk av lokale råvarer og ressurser på nye måter og innsats som har bidratt til å skape arbeidsplasser.

Søker studenter
Selskapet Inven2 søker denne måneden etter studenter som prøver seg med eget oppstartselskap. Inven2Start, som ordningen heter, tilbyr blant annet 30 000 kroner i aksjekapital, 100 000 kroner i etablerertilskudd fra Innovasjon Norge etablering og registrering i Brønnøysundregisteret og etablering av bedriftskonto.

Trenger du gode argumenter for å søke, kan du se denne videoen:

På bildet er Anni Biskov sammen med administrerende direktør i Det Kongelige Selskap for Norges Vel, Øyvind Ørbeck Sørheim. Foto: Britt Åse Høyesveen

Revolusjonerende innovasjon for rockere

Det norske oppstartsfirmaet Aalberg Audio har utviklet verdens første, fjernstyrte effektpedal for elektriske gitarer.

Aalberg Audio kunngjorde lanseringen i august, og hevder produktet representerer den største evolusjonen innen effektpedaler siden 1962.

Løsningen består av to deler: «EKKO» en ledningsbasert effektpedal, og «AERO» en liten og kompakt, trådløs kontroll som kan festes på gitaren eller gitarstroppen. Denne løsningen flytter effektpedalen fra en stasjonær pedal til gitaristens hender, og tillater friheten til å bevege seg rundt på scenen.

aalberg_audio2

Laget skisse på konvolutt

Tanken bak EKKO + AERO ble født i 2010 da medstifter og gitarist i Aalberg Audio, Rune Aalberg Alstad, var på byen og diskuterte med venner hvilken effektpedal som var den beste på markedet.

Alstad reflekterte over dagens løsninger, og innså at alle pedalene delte en kritisk feil: Nemlig at de var låst til kun én posisjon på scenen.

–I det øyeblikket jeg oppdaget det var det som om himmelen åpnet seg opp, og ideen om en fjernstyrt pedal kom strømmene ned til meg, sier Alstad.

Gründeren minnes å gripe etter det nærmeste han kunne finne å skrive på, hvilket var en tom konvolutt , og skriblet ned en skisse av den fjernstyrte effektpedalen.

aalberg_audio3

Gründeren brukte den innovative ideen som grunnlag til en mastergrad i musikkteknologi ved Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet (NTNU). Videre slo han seg sammen med elektronikkingeniøren Torkild Indstøy (tekniske leder) og entreprenør Aleksander Torstensen (daglig leder), og fikk støtte av Innovasjon Norge til å utvikle produktet.

Ballen begynte å rulle, og i 2013 vant trioen Venture Cup, en non-profitt forretningsplankonkurranse som har som formål å støtte morgendagens entreprenører.

Gründeren selv tror en rekke artister ønsker seg «EKKO» og «AERO».

– Gitarister har brukt den stasjonære ledningsbaserte effektpedalen så lenge at de har lært seg å leve med at de må løpe til pedalbrettet midt i en sang for å endre effekter, sier Torstensen.

Han mener dette skaper begrensninger for gitaristen som aldri føler seg komfortabel nok til å bevege seg for langt bort fra pedalene.

– Vår løsning er svært frigjørende, det betyr at gitaristen har tilgang til alle våre effekter uansett hvor de er på scenen. Det er bra for kreativiteten, og også hovedårsaken til at jeg tror dette produktet er den neste store evolusjonen innen effektpedaler, sier han.

Internasjonal anerkjennelse

Aalberg audios produkt har fått anerkjennelse også utenfor Norges landegrenser.

Jake hertzog, tidligere spaltist i Guitar Player Magazine og prisbeløny jazzgitarist fra New York har uttalt følgende om produktet: –Å lage musikk med elektriske instrumenter handler om å kontrollere lyd. Det at Aalberg Audio sitt system gir spilleren større ‘in-the-moment’ kontroll over sin lyd representerer et paradigmeskiftet i hva som kan skapes med en elektrisk gitar.

Videre har han sagt at: – Å kunne ha sine effekt parametereved fingertuppene forbedrer dramatisk spillopplevelsen og baner vei for uendelige nye musikalske idéer, hentet fra denne innovative teknologien.

Opprør mot oljeøkonomien

Kina og en stor gruppe investorer går nå i bresjen for et grønt skifte. Nå begynner arbeidet med å forme en ny klimaavtale. 

Den ene dystre rapporten etter den andre spår at det blir stadig vanskeligere å nå målet om bremse den globale oppvarmingen til 2 grader celsius. Sist uke la FNs klimautsending Jens Stoltenberg fram rapporten New Climate Economy, der det anslås at vi vil ende på 4 grader oppvarming.

Norske eksperter er ikke mye lysere til sinns. Tre av de fire deltagere i paneldebatten om de store megatrendene under åpningen av Forskningsrådets nye lokaler sist uke hadde liten tro på at klimamålet kan nås.

Unntaket var Scatec solars Terje Osmundsen.

– Det grønne skiftet går mye raskere enn analysene. I dag i Financial Times rapporterte de at sol og vind nå er billigere enn gass. Stadig flere land har nå en økonomisk egeninteresse i det grønne skiftet fordi de får stå store problemer i det fossile samfunnet, uttalte Osmundsen entusiastisk.

Han viste også til at Elon Musks nye, gigantiske batterifabrikk vil halvere kostnadene for lagring av energi.

– Det er fortsatt mulig å nå togradersmålet. Jeg tror det kommer til å skje ting de neste ti årene. Så vil tiden vise om resultatet blir to grader eller 2,5 grader økt temperatur, sier Osmundsen.

Han tror også det grønne skiftet kan vise seg å bli langt billigere enn det vi tror.

Sikter mot klimaavtale

I dag åpner FN-toppmøtet i New York der 120 nasjonale ledere møtes for å legge en handlingsplan for tiden fremover. I forkant av møtet deltok 310.000 mennesker i en protestmarsj, inkludert FN-sjef Ban Ki-moon.

Møtet er det største siden det feilslåtte toppmøtet i København i 2009, og er starten på arbeidet mot FN-møtet i Paris høsten 2015. Der har de internasjonale topplederne har lovet å signere en klimaavtale.

Mens Kina var en av de som hindret en avtale i 2009, har nye ledere nå lagt en grønn kurs for landet. I 2013 investerte landet mer i fornybar energi enn både Europa og USA, melder Financial Times.

Siden København-møtet er kostnadene for sol- og vind-energi falt med henholdsvis 80 og 15 prosent.

Lavere produksjonskostnader og betydelig motstand mot fossile energikilder har nå bidratt til at 800 investorer ansvarlig for 50 milliarder dollar i investeringer vil selge hele eller deler av sine investeringer i fossile energikilder.

Sist ut er familiestiftelsen etter den amerikanske oljemagnaten John D Rockefeller.

Ikke bare energi

Det grønne skiftet dreier seg ikke lenger bare om energisektoren. I morgen arrangerer Innovasjon Norge og Forskningsrådet en stor konferanse om et grønt skiftet i bioøkonomi. 

Under konferansen har initiativtagerne gitt en av sesjonene tittelen “alt som kan lages av olje kan lages av tre”.

– Vi ser muligheter til å erstatte mekanisk bearbeiding av varer med mer biologiske prosesser. Det betyr at i jobber mer på lag med naturen i stedet for å bruke masse stål, trykk og økonomi, sier Morten Sollerud i Norilia, en heleid datterbedrift av Nortura i introduksjonen til seminaret.

Aftenposten har i en egen sak sett på hvordan bioøkonomien så langt blant annet har ført med seg planteflasker fra Coca Cola, som består av 22,5 prosent plantebasert materiale og 50 prosent resirkulert plast.

Utfordret av de andre paneldeltagernes motvilje mot å tro på at verden vil snu seg rundt fort nok, repliserte Osmundsen.

– Skal vi sitte her å godta at vi får 4 grader oppvarming. Vi må tro at vi kan hindre katastrofe. Vår oppgave er å trekke frem mulighetene, ellers blir det et selvoppfyllende profeti, sier Osmundsen.

(På bildet ser du debattleder Erik Wold, Scatec solars Terje Osmundsen og UIO-professor Karen Helene Ulltveit-Moe. Forøvrig deltok rektor ved Universitetet i Bergen, Anne-Lise Fimreite og Prio-forsker Stein Tønnesson.)

Norge trenger Evry

Norge har behov for integrerte it-fagmiljøer som Evry. Men verden globaliseres i rasende fart. Det blir statens hodepine, skriver Peter Hidas.

Evry er aktiv i mange markeder, men det saken handler om er infrastruktur og datasenterdrift. Det er Evrys hjørnestein, et fagområde som i full fart blir globalisert og industrialisert. Det blir stadig mer krevende å tjene penger for en mellomstor, men bred, aktør i et lokalt marked.

Skyen spiser de lokale

1. Datasenterdrift gjennomgår drastiske forandringer i global målestokk. Disrupsjon er ordet. Om 3-5 år vil bransjen se helt annerledes ut enn den gjorde for bare 3-5 år siden. Gartner er kommet frem til at det er fire faktorer som driver disrupsjonen:

  • Nye aktører angriper med billigere produkter
  • Nettskyleverandører har skaffet seg global dominans
  • Østens giganter tar grep, India og Kina er på fremmarsj
  • Nasjonalisme og selvforsvar får høyere aktualitet

Det er all grunn til å tro at datasentermarkedet vil fortsette å vokse. Verden vil ha stadig mer it, men ”elastisk” – jo mer desto billigere. Tenk bare på den eksplosjonsartede veksten innen mobilitet og Internet of Things. Men fortidens helter blir utfordret av nye aktører, nye produkter og nye forretningsformer. Marginene er under press. Tradisjonelle leverandører forsøker å beskytte sine enemerker og marginer, men også kundene (bedriftene) kan telle penger. Leif Arne Brandsæter skriver i Computerworld: ”Billig er ikke alltid best, men er det billig nok, kan det bli for dyrt for kundene å la være.” It-direktører blir nødt til å reagere, de kan rett og slett ikke gå forbi de attraktive tilbud fra aktører med helt nye, programvare-definerte produkter. Stadig flere styrer i bedriftene forlanger lavere it-kostnader. Amazon viser veien, andre følger etter. Prisene faller.

Nye applikasjoner blir skrevet for mobil-først, nettsky-først. Digitalisering er nøkkelordet. Det er dominert av de store skyleverandører som Microsoft, Google, IBM og Amazon. Stadig mer programvare blir levert som tjenester, SaaS. De store aktørene tilbyr  mer effektive, standardiserte og industrialiserte leveranseformer. De har vist hvordan moderne it kan driftes i stor skala. Det er ikke slik at alt skal til skyen. Hybridmodeller som kombinerer intern og ekstern databehandling vil være det vanlige lenge ennå. Offentlige reguleringer og sikkerhetsbekymringer bidrar til dette. Men skyleveransene vil spise seg innpå de tradisjonelle leverandørers marked.

Inderne og kineserne kommer

2. Mellomstore generalister blir klemt flat mellom skyleverandører, intern drifting og små, spesialiserte aktører.

Både Øst og Vest streber etter herredømme innen it-drift. Vestlige leverandører har alltid vært, og er, mest velutviklet, men de indiske giganter har kommet godt i gang. Navn som Cognizant, HCL, Infosys og Tata holder på å bli like kjent i fagkretser som IBM og CSC – også i Norge. Og kineserne kommer. De har mye penger, bunnløse menneskeressurser, økende selvsikkerhet og et enormt marked innenlands og i Asia for øvrig. Kina har bestemt seg for å gjøre seg uavhengig av Vestens teknologi. Bankene har fått beskjed om å kvitte seg med sine IBM-maskiner. iPhone anses som en sikkerhetsrisiko. Google er erstattet med Baidu, Facebook med Tencent, eBay med Alibaba. Nå søker Kina om flere patenter i året enn USA. Inderne har vist at det går an å bryte seg inn i vestlige markeder, og Kina er enda mer aggressivt. «Øst er øst og vest er vest, og aldri skal de to møtes», skrev den indisk-britiske forfatteren Rudyard Kipling.

Til slutt: Snowden-effekten som peker i en annen retning. Snowdens avsløringer har vist for all verden at ingen nasjoner er til å stole på, alle tenker bare på egne interesser. Det betyr at sensitive oppgaver ikke skal overlates til utenlandske leverandører, risikoen for innbrudd og tyveri er for stor. Nasjonene vil i stadig større grad tenke nasjonalistisk selv om det koster mer. Av denne årsak skal Evry antagelig stykkes opp.

Men hva er lønnsomt for Norge?

Brandsæter har satt søkelyset på det store dilemmaet: Offshoring og nearshoring til utlandet kan være rasjonelt og lønnsomt for bedriftene, men ikke nødvendigvis for landet Norge – det bidrar til å utarme nasjonens kompetansetilfang. Vi må finne balansepunktet mellom bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi.

Det blir statens hodepine!

Notert: Uber ansetter i Norge – Ny stabsdirektør i Innovasjon Norge

Få et overblikk over de siste gründer- og innovasjonsnyhetene. 

Amerikanske Uber, som lar deg skaffe transport via en mobilapp, søker nå tre norske ansatte. Selskapet har tidligere leid inn First House for å påvirke norske politikere.

Innovasjon Norge har ansatt Torill Bariusdotter Ressem (61) som ny stabsdirektør. Hun kommer fra stillingen som konserndirektør for konserntjenester i KLP, der hun har vært siden 2009. Tidligere stabsdirektør Gro Dyrnes leder nå Innovasjon Norges avdeling i San Franscisco.

Nordens største startup-hub åpner i København. Stedet har fått navnet Startup village, inneholder 36 startuper ved lansering og dekker 14.000 kvadratmeter. Northzone, Seed Capital, Sunstone Ventures og Creandum er alle med som grunnleggere.

Pengene renner inn i teknologi som om vi var i 1999. Investeringene i teknologiselskaper i andre kvartal var på høyeste nivå siden 2011, og endte på 14 milliarder dollar. “Å si at vi ikke er i en boble som i 1999, er som å si at Kim-Jung-Un ikke er ond fordi han ikke er Hitler”, uttaler venture-kapitalist Bill Gurley.

Nylig gjennomførte kinesiske Alibaba verdens største børsnotering, verdt 25 milliarder dollar. Nå er Kinnevik-deleide Rocket Internet i ferd med en kopiere suksessen ved å gjennomføre det som trolig blir Tysklands største børsnotering siden finanskrisen. Forretningskonseptet til Rocket internet, som blant annet driver nettklesbutikken Zalando, er å kopiere amerikanske internettsuksesser. Per i dag har startupakseleratoren 70 selskaper  innen ehandel, finansteknologi og nettbaserte handelsplasser, som opererer i 104 land med 20.000 ansatte.

 

Innovasjon

Et Rogaland-basert forskningsprosjekt tror norske veksthusgrønnsaker om få år dyrkes i lukkede systemer som resirkulererer energi, vann og gjødsel. (Aftenbladet)

Den norske IT-giganten Evry tilbyr seg nå å ta over driften av din lokale datamaskin, gjennom et klient-som-tjeneste-konsept. Evrys tilstedeværelse i 21 norske byer og tettsteder gir selskapet mulighet til å supportere brukere over hele landet. Blant annet har det norske IT-selskapet Intility slått seg opp på et lignende driftskonsept tidligere.

Lyse har kjøpt trygghetsalarmselskapet Safemate og styrker sin satsing på velferdsteknologi.

Borregaard kuttet 15 kontrollrom ned til ett, og reduserte antall ansatte med 200. Dette kan sikre norsk industri, mener Teknologirådet.

Ny nettside skal gjøre det enkelt for byggeaktører å finne frem til innovativ bruk av tre.  Byplansjefen i Trondheim kommune ønsker å bli et laboratorium for trebruk.

To norske selskaper har utviklet en borerobot til bruk skjæring i betong over skulderhøyde.

 

Teknologi og rammevilkår

OECD vil tvinge internasjonale selskaper som Google, Apple og Amazon til å rapporterer omsetning og antall ansatte i hvert enkelt land. Målet er lukke smutthullene som lar selskapene ta ut gevinstene i land med lave skatter.

Avtroppende EU-kommisær Neelie Kroes tok i en tale i USA til orde for å få på plass et trans-atlantisk felles digitalt marked. For tiden pågår forhandlinger om en ny transatlantisk handelsavtale (TTIP), som er ventet å ta opp noen av temaene. Hun mener en god start vil være felles e-identifikasjon og samarbeid om å styrke sikkerhet og stabilitet på nettet.

60 prosent av bredbåndstrafikken går nå til strømming av film, sport og tv-serier. Netflix alene står for 20 prosent av trafikken, melder Telenor. Samtidig melder Telenor at de er ferdig med å digitalisere radionettet til DAB-standarden.

Både Google og Apple vil kryptere data på mobilen i sine nye operativsystemer. Krypteringen vil forhindre at amerikanske selskaper må overlevere data til myndighetene. Siden de ikke har tilgang til krypteringsnøkkelen, så er de ikke i besittelse av dataene.

Her er en liste med 38 ting som Google-sjef Larry Page lar sine ansatte jobbe med, inkludert utvikling av en ny type skje. Han har også satt seg som mål i “fikse” hvordan Wall Street og flyplasser fungerer.

Annet

Narvik-ordfører Tore Nysæter er invitert til Google  i Silicon Valley. Der vil han markedsføre høyskolen og teknologimiljøet i byen.  (Nord 24)

Difi deler i år for første gang ut anskaffelsesprisen. Prisen skal hedre virksomheter som inspirerer til gode innkjøp i offentlig sektor, og opererer med fire kategorier: Innovasjon, god styring, digitalisering og etiske aspekter. Frist for nominasjon er 20. oktober. 

Universitetsrangeringene gir et helt riktig bilde av norske universiteters forskningsnivå, mener BI-professor Johan Olaisen.

Internasjonalt toppnivå gir ingen garanti for støtte fra Forskningsrådet for å fritt forske videre. Nå vurderer vurderer Universitetet i Oslo å gi disse penger over eget budsjett. Forslaget er til utredning, og kan bli gjeldende fra 2016.

Reiseteknologiselskapet Net trans services er solgt til amerikanske Onyx payments. Teknologiselskapet bistår reisebyråaer med å jakte provisjoner fra hoteller.

Nettavisen har inngått samarbeid med iTest, et selskap som samler de aller fleste tester som publiseres i Norge. Selskapet har fått støtte fra Innovasjon Norge og er tatt opp som inkubatorbedrift i Hedmark kunnskapspark.

Innovasjonspris for passivhus

Utvikler mentorrolle ved entreprenørstudier

Buskerud fylkeskommune oppretter et regionalt innovasjonsprogram for å styrke FOU-miljøer og bedriftsnettverk.

Store norske selskaper forplikter seg til å bruke bærekraftig palmeolje.

To studievenninner kommersialiserer studentbedrift som kombinerte kvalitetsfilm med intim kaféatmosfære, mat og vin.

Ya bank-gründer Svein Lindbak er presset ut av bankens største eier Christen Sveaas-eide Kistefoss.

Rørosmat fikk pris for salg av lokalprodusert mat. 

Gründer Therese Wigstrøm utvider nedslagsfeltet til butikkjeden Tiljamid, som selger bambusklær som vokser med barnet.

Tre våte drømmer til Innovasjon Norge

Innovasjon Norge bør finansiere mennesker og ikke prosjekter, skriver Geir Sand Nilsen, innovasjonssjef i Fanbooster.

(innlegget er hentet fra Geir Sand Nilsens blogg)

Sist uke begynte Anita Krohn Traaseth som ny sjef i Innovasjon Norge. Gratulerer og et gigantisk lykke til!

Jeg har tre våte drømmer om Anita, Innovasjon Norge og for hvordan vi kan løfte norsk innovasjon ut av den hengemyra den er i. For at norsk innovasjon virkelig skal blomstre må vi tørre å gå drastisk til verks, skille oss ut og bli bedre enn de andre. Da nytter det ikke med puslete tiltak alle andre gjør. Vi må tørre! Vi må skape suksessene, bygge vinnerne og dyrke det fantastiske ved Norge.

Jeg drømmer om at Innovasjon Norge skal finansiere mennesker, ansette kulturbyggere og belønne løsninger på gitte problemstillinger. La meg forklare de hver for seg.

1. Finansier mennesker – ikke ideer

Verden vi lever i er ytterst kompleks og det er umulig å forutse hva som vil skje. Innovasjoner skjer alltid etter prøving og feiling som glimrende foklart i boka Adapt av Tim Harford. Det eneste vi med sikkerhet kan slå fast når vi beskriver et innovasjonsprosjekt er det at det ikke går som planlagt, vi vil gjøre feil og budsjettet ikke er nøyaktig.

Innovasjon handler om å være tilpasningsdykting og løse de utfordringene som garantert dukker opp. Selv Charles Darwin sier at det ikke er den sterkeste som overlever, men den som er best til å håndtere endringer (It is not the strongest or the most intelligent who will survive but those who can best manage change).

Min påstand er at suksessen til en start-up først og fremst defineres av menneskene i den og deres evne til å håndtere endringer. Selve ideen og prosjektbeskrivelsene kommer relativt langt ned på listen over faktorer som gjør et selskap vellykket.

Hvis mennesker er det viktigste og prosjekter alltid endrer natur….. hvorfor finansierer ikke Innovasjon Norge da mennesker framfor ideer og prosjekter? Hvorfor kan de ikke rett og slett kaste all prosjektvurdering på havet og kun satse på mennesket?

Våt drøm 1: Sett av et fond kun til investering i mennesker med betydelig verdiskapningspotensial. (praktisk gjennomføring kan jeg komme tilbake til)

2. Ansett kulturbyggere

Jeg var nylig i Stockholm på Sthlm Tech Fest som representant for Fanbooster. Wow! Startup-miljøet i Stockholm er en annen verden. På scenen satt selskaper som Tesla, Klout og Klarna mens Tinder var med på Skype. Betaling skjedde med svenske iZettle mens folk hørte på musikk på svenske Spotify og drakk Absolut fra Sverige. Hvordan har Stockholm fått til en sånn kultur?

For ca to år kom det en engasjerende fyr fra Silicon Valley med masse bekjentskaper til Stockholm. Han ble ansett med kun en oppgave; bygge startup-kultur. Uansett hva som skjedde hadde han lønn og trygghet til å bruke all tid på å fremme gründere.

Det er mange flotte folk i det norske innovasjonsmiljøet og mye bra som skjer. Men alle som lager noe må til syvende og sist tenke på egen økonomi og holde eget selskap i live. Det er ingen virkelig kulturbyggere med riktig kompetanse som kun kan tenke på å bygge kultur i Norge. Det er ikke nok med noen som vil. Det må være en eller flere med full frihet, teknologisk innsikt, praktisk erfaring og stort personlig nettverk. Stockholm har akkurat dette. Jeg er overbevist om at det å trekke inn en virkelig ressursperson for kulturbygging har vært en markant faktor på oppsvingen vi ser i Stockholm.

Våt drøm 2: Ansett kulturbyggere med guts og teknologisk kompetanse som har bredt nettverk og får ting gjort. Gi de fullstendig frie tøyler, men ingen kontorplass. 

3. Belønn lønsinger på definerte utfordringer

Et stort antall prosjekter og selskaper vil alltid mislykkes. Uansett hvor gode beskrivelser og vurderinger som legges til grunn vil vi også bomme i vurderingen av hvilke som feiler og hvilke som lykkes. Ikke nok med at selve vurderingene og grunnlaget kan være feil, men vår fantasisk komplekse verden er alltid i endring og kan aldri bli analysert helt korrekt. Dermed vil Innovasjon Norge alltid gi penger til et stort antall prosjekter som feiler. Det kommer vi ikke unna. Eller?

Det finnes en alternativ måte. En som både er utprøvd og er velfungerende i dag. Det handler ikke om å stoppe å feile. Til det er feiling en alt for sentral kilde til kunnskap og dermed viktig del av innovasjonen. Det handler i steden om å endre hvordan belønninger blir gitt.

I dag søker selskaper Innovasjon Norge om penger for å lage en løsning på et behov de definerer selv. Hva om vi snur det rundt? Innovasjon Norge definerer et behov som skal løses og utlover en belønning når det er løst. Ikke før. Men etter.

Organisasjonen Howard Hughes Medical Institute (HHMI) delte i 2013 ut 80 millioner dollar i belønning på behov som ble løst. Ser du forskjellen? HHMI gir ikke støtte til at noen skal prøve seg på noe som vil endre seg, men de gir støtte til de som har løst et problem de har definert selv. HHMI stimulerer til forskning og utvikling på det de mener gir samfunnsøkonomisk verdi. Det samme bør Innovasjon Norge gjøre.

Dersom Innovasjon Norge gir mye penger til beviselig fungerende løsninger framfor litt penger til ideer til løsninger vil det åpne for fantastiske muligheter. De kan være med å bestemme hvilke samfunnsutfordringer vi har og stimulere selskaper til å jobbe med de. (Nærmere politikk-porno enn det kommer jeg ikke)

Våt drøm 3: Definer konkrete utfordringer og gi god belønning til første selskap som løser de (nok en gang, praktisk gjennomføring kan jeg komme tilbake til)

Mitt rasjonelle meg tror aldri at noe av dette vil skje. Det er for unorsk. Vi forskjellsbehandler jo ingen!

Jeg håper mitt rasjonelle meg tar feil.

Hard kamp om bidragsyterne

Men amerikanske Kickstarter lar de nordiske folkefinansieringsaktørene slippe unna konkurranse på to områder.  

Nylig lanserte statsminister Erna Solberg den nye folkefinansieringsportalen Bidra.no. Nå får den ferske tjenesten tøff konkurranse fra verdensledende Kickstarter.

Fra før finnes også alternativer som Christer Falcks New Jelly og svenske Fundedbyme.com. Mens flere norske prosjekter tidligere også er finansiert gjennom amerikanske Indiegogo.

Likevel er Kickstarters Julie Wood er overbevist om at det skandinaviske publikummet er klart for den amerikanske giganten. Flere norske kreatører, som spillprodusenten Red Thread games har allerede finansiert spill via portalen, men da ved hjelp av amerikanske eller britiske samarbeidspartnere.

– Vi vet at folk i Skandinavia lager ting som folk på Kickstarter elsker, sier Wood – og sikter til prosjekter for eksempel tuftet på norsk og skandinavisk historie.

Utelukker veldedighet

Det kreative er også kjernen i Kickstarters virksomhet. Og legger klare begrensninger for hva selskapet godtar av prosjekter.

– Vi elsker kreative prosjekter. Men vi godtar ikke finansiering av selskaper, fordi vi vil skape et sted hvor folk støtter prosjekter fordi de vil se dem. Steder hvor folk vil investere for å få masse penger, finnes allerede. Det er Hollywood. Vi ville skape noe annet, sier Julie Wood.

Heller ikke frivillige prosjekter godtas.

– Vi gjør ikke veldedighet. Vi ønsker ikke å gi folk valget mellom å gi til gjenoppbygningen av en persons hus eller til et kreativt prosjekt. Hvis du da ikke gir til gjenoppbygningen av huset, er du på en måte en tufs, sier Wood.

Må gi noe tilbake

Et minstekrav fra Kickstarter er at prosjektet gir noe tilbake til bidragsyteren. I tillegg må skaperen plassere sitt prosjekt i et av Kickstarter 15 kreative kategorier.

– Hvis en vil samle inn penger til en lekeplass eller ballbinge kan denne puttes i design-kategorien, hvis den skal få en fin utforming. Det aller viktigste er at bidragsyterne får noe tilbake, enten det er navnet sitt på en vegg, velge en farge i utformingen eller et postkort med et bilde av den nye plassen, forklarer Wood.

4 av 10 lykkes

Av prosjektene på plattformen ender 4 av 10 med å oppnå sin målsetning. Hos prosjektene som ikke fullfinansieres, betales pengene tilbake til bidragsyterne.

I vår passerte plattformen en milliard dollar i bidrag. Et halvår senere er summen passert 1,3 milliader dollar, fordelt på 70.000 suksessfulle prosjekter.  Det gjør Kickstarter til den klart største folkefinansieringsplattformen.

Bidragene er fordelt på 7 millioner enkeltpersoner. Av disse har imidlertid kun to millioner støttet flere prosjekter, oppgir Kickstarter på sine hjemmesider. 

Dans og teater er de to kategoriene med suverent høyest suksessrate.

Kickstarter tar i mot norske prosjekter allerede i dag. Lansering skjer 21 oktober.

Museum og nasjonalpark for asiatiske turister?

Gartner-rådgiver Peter Hidas mener norske gründere trenger å streve mer i årene som kommer, for ikke å bli feid av banen av asiatiske selskaper.

(Artikkelen er en del av en serie der kjente ekspterter ser inn i fremtiden. Den er tidligere trykt i Innovasjonsmagasinet som er i salg hos en rekke kiosker og via Inspirator.com.)

Hvorfor skal bedrifter være opptatt av innovasjon og nytenkning, og hva er dine beste råd for å bli mer innovative?

– Det er to megakrefter som driver forandringer i verdensordenen – automatisering og globalisering. Hvis Norge ikke klarer å fornye seg, blir vi ubønnhørlig overkjørt av kjempestatene som Kina og India. De vil overta stadig flere jobber som ikke automatiseringen eliminerer. Det er ikke tull det noen har sagt at lille Europa vil ende opp som museum og nasjonalpark for horder av asiatiske turister.

Mange tror at kinesere og indere ikke er annet enn massevis av billig arbeidskraft. En grandios misforståelse – se bare på antallet høytkvalifiserte ingeniører begge land utdanner, år etter år. I en globalisert, kommunikasjonsintensiv verden vil dyre, godt vante norske ingeniører ha sin fulle hyre med å holde tritt.

Et nærliggende eksempel er den imponerende måten de store indiske IT-selskaper har tatt over sentrale deler av det norske IT-drifts og vedlikeholdsmarkedet i de 2-3 siste årene. Og det er bare begynnelsen.

Norges sjanse ligger i å konsentrere ressursene i et bredt anlagt offentlig-privat samarbeid slik at vi kan ligge foran og ikke bli løpt ned. Bygger vi oss ikke opp og bruker vi ikke ressursene våre nå, blir det for sent.

Norges posisjonelle fordeler ligger i at nasjonen er liten, enhetlig og rik. Vi kan få til endringer i praksis – hvis vi vil. Den lange rekken av IT-baserte tjenester i norsk bankvesen er et godt eksempel, der har vi vært ledende siden 60-tallet.

Det er moro å se hvor godt en del unge innvandrere, spesielt fra Øst-Asia, ofte jenter, gjør det innen matematikk og tekniske fag. En del av fornyelsen vil komme derfra.

Hva er etter din mening de største utfordringene for å få til vellykkede innovasjonssatsninger i Norge i dag?

– Jeg er sterkt påvirket av Michael Porters bærende idé i boken «Competitive advantage of nations: Creating and sustaining of superior performance», opprinnelig fra slutten av 90-tallet – suksess kommer på tross av, ikke på grunn av. Kortformen er ”no pain, no gain”.

Jeg er blant moralistene som tror at ”den oljesmurte økonomien” har gjort ting for lett for oss og håper at Norge vil møte mer motstand i årene som kommer. Strev bygger muskler. Ellers blir vi en middelmådig nasjon som blir svept bort av dem som må anstrenge seg mer.

Jeg liker godt beretningen om lille Estland som var meget langt nede da Sovjetunionen ble oppløst rundt 1990 og i løpet av forbausende få år har blitt en stjerne innen digitalisering.

Norge er på full fart frem mot 2025 – hvilke spådommer tør du komme med?

– Som mine øvrige svar antyder, er jeg (i motsetning til min venn Truls Berg) ikke så optimistisk på Norges vegne. Vi lever i en tid med store, diskontinuerlige endringer og jeg synes ikke Norge har vært dristig nok til å tilpasse seg og utnytte dem. Vi kjører safe. Den gamle (og visstnok usanne) historien om froskene som trives godt i vannet mens det stadig blir varmere, tror jeg gjelder også oss. Vi lever godt på lånt tid.

Hva mener du er den mest innovative (nyskapende) virksomheten i Norge, uavhengig av bransje, størrelse og renommé?

– Jeg er veldig imponert av Det Norske Veritas som nå heter DNV GL. De har klart å utvikle og befeste en stor, global virksomhet i en tradisjonell bransje i løpet av relativt få år, hovedsakelig tuftet på spesialisert kompetanse og moderne kommunikasjonsteknologi.

I den andre enden av skalaen vil jeg fremheve videoselskapet Vizrt, verdensledende i sin nisje.

Hidas om bøker, film og sitater

Favorittsitat for øyeblikket: «You promised me Mars colonies. Instead I got Facebook.» – Astronauten Buzz Aldrin. Aldrin poengterer på en fiffig måte at vi ofte overdriver betydningen av det som skjer.

Favorittbok: «The age of unreason» av Charles Handy. Gammel bok fra 1989. Professor Handy har lært meg hvordan store sammenhenger kan forenkles.

Favorittfilm: «Att angöra en brygga» av Hasseåtage fra 1965, en burlesk komedie av Sveriges morsomste menn.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...