Mange av oss tenker at det er vanskelig å være RÅ på sosiale medier når vi selger produkter som ikke defineres som “sexy”. Her er noen gode tips!
Godt råd fra Michael Jordan!
Her forklarer et av verdens største idrettsikoner om hvordan man lykkes:
Ekteskap og innovasjon
I går inviterte Innovasjon Norge til Signalkonferansen 2014. Kveldens første taler var økonom, forfatter og foredragsholder Jonas Ridderstråle fra Sverige.
Ridderstråle mener det er flere fellestrekk mellom vellykkede ekteskap og vellykket innovasjon: Ingrediensene er de samme.
– Hva er hemmeligheten bak et lykkelig ekteskap? Menneskene. Dersom man ikke rekrutterer riktige mennesker blir det katastrofe. Det samme gjelder når man bygger en innovativ bedrift. Rekrutterer du feil mennesker kan ingen ressurser i verden redde det, sa han.
Ridderstråle påpekte også at bedriftsledere bør ”gå vekk fra ideen om at man kan forutse ting”, og heller fokusere på hvordan man takler risiko og potensielle feil som kan oppstå.
– Man kan ikke bygge en bedrift hvor kun positive overraskelser forventes. Man må også forvente negative overraskelser.
– De mest innovative bedriftene jeg har jobbet med har hatt en ”corporate religion”. Det er viktig å ha en drøm. Drømmer er inspirerende og løfter oss.
Videre sa Ridderstråle at det er lederen og hans holdning som må gi de ansatte noe å tro på.
– Som en leder bør man hver morgen spørre seg selv: Har vi en drøm eller er vi bare en organisasjon som alle andre? Vi, som ledere, må være forandringen som vi vil se der ute. Kan du få folk rundt deg til å gjøre og føle annerledes, kan du ikke unngå å være drivkraften for positiv forandring.
Da skulle vel saken være enkel: Rekrutter riktige mennesker, ha en positiv holdning – og alt er mulig.
Klart signal
I går ble Signalkonferansen 2014 avholdt på Latter på Aker Brygge i regi av Innovasjon Norge. Det overordnede temaet for konferansen var fremtiden og og behovet for bærekraftig utvikling.
De store spørsmålene om hvordan næringslivet møter globale utfordringer, og hvorvidt norske bedrifter er rustet til å møte endring, sto på agendaen. På talelisten for kvelden var navn som Jonas Ridderstråle, Bjørn Kj. Haugland, Laura Storm, Sarah Milstein, Ryan C.C. Chin, Finn Kristian Aamodt og Monica Mæland. Samtlige understreket viktigheten av at innovasjon skal og bør henge tett sammen med en bærekraftig utvikling.
Bærekraftig innovasjon
– Hvordan gjør vi bærekraftig innovasjon mulig?, startet Bjørn Haugland, konserndirektør for DNV GL, med å spørre.
Sammen med foredragsholder Laura Stone fra Sustania har han nylig vært på Svalbard for å se konsekvensene av menneskeskapte klimaendringer med egne øyne.
– Det var helt spesielt å sitte med forskere og snakke om det som skjer i verden, ikke minst se smeltingen som skjer på polene med egne øyne. Vi er ikke på en bærekraftig vei, og bør gjøre radikale endringer!
– Vi må se på bærekraft som en driver for innovasjon og entreprenørskap, og vi må tenke nytt og langt, begge deler er like viktig. Det er mye vi kan gjøre.
– Når jeg var på Svalbard forsto jeg effekten av å høre hva som skjer dersom man ikke handler. Det må vi snakke mer om, men vi må også snakke mer om inspirerende og positive historier rundt fremtiden slik at de kan skalere.
Vekk med gassmasker
– Dersom vi kommuniserer klimaforandring med negative følelser og bilder vil ikke folk bli assosiert med det. Konsekvensen blir at man unngår problematikken i stedet.
– Kan vi kanskje heller bli inspirert? Med Sustania prøver vi å skape drømmer, og et syn på en mer miljøvennlig verden som kan realiseres om bare ti år
Som eksempler på raske og effektive løsninger nevnte Stone blant annet In. Gredients Package free Grocery Store, en amerikansk butikk hvor alle varer er fri for innpakning. Hun nevnte også konseptet Neighborgoods, som er en sosial plattform som gjør at folk som bor i samme nabolag kan låne ting man sjelden bruker av hverandre.
Sluttappell av Mæland
Etter inspirerende foredrag, underholdning fra Eva and the Heartmaker og prisutdelinger, avsluttet næringsminister Monica Mæland det hele med en tale hvor hun takket Innovasjon Norge for god innsats gjennom ti år.
– Innovasjon Norge har fabelaktig god kjennskap til norsk næringsliv, det er grunnen til at selskapet er en populær arbeidsgiver. Vi har mye å være stolte av når man ser tilbake, men i dag skal vi se fremover.
Mæland påpekte også at Innovasjon Norge er regjeringens virkemiddel for å få frem gode gründere og vekstkraftige bedrifter, og at selskapet er et viktig hjelpemiddel for å oppfylle regjeringens visjon om å bli ”et av de mest innovative landene i Europa”.
Prisutdelinger (vinnere i uthevet skrift)
Årets gründer
- Green Tech Marine
- Nordic Nanovector
- Secure-NOK
Årets bedrift
- Aptomar
- Coldwater Prawns of Norway
- Rock Pocket
Årets innovasjonsmiljø
- Ålesund Kunnskapspark
- VinterTroms
- SINTEF Raufoss Manufacturing og Vestre Toten kommune
Alt i alt en verdig konferanse Innovasjon Norge bør være godt fornøyd med
Mannen som forutså internett i 1895
I den nye boken ”Cataloging the World: Paul Otlet and the Birth of the Information Age”, skriver Alex Wright fra New York Times om den forholdsvis ukjente belgiske entreprenøren Paul Otlet.
I 1895 forestilte Otlet seg et universelt bibliotek av informasjon som ville kunne nås eksternt, i likhet med dagens Internett. Otlets visjon inkluderte deponering av all verdens kunnskap inn i et sentralisert, sammenvevd system.
Visjonen bak dette revolusjonerende tankegodset bygget på et ønske om å spre fred og opplysning, og at verden gjennom dette ville bli et bedre sted å leve.
Selv om det internettet vi har i dag kanskje ikke lever helt opp til Otlets utopiske håp og visjon, er det likevel fascinerende å se hvor langt på vei han har fått rett i sine spådommer.
Les mer ved å følge linken under.
Kilde: http://www.huffingtonpost.com/2014/05/29/paul-otlet-internet_n_5378432.html
Måling og analyse i sosiale medier
Kartlegging og analyse av kundeaktivitet på Internett blir stadig viktigere. Daglig leder i bWise, Torstein Thorsen, mener det er på høy tid man ”måler litt” i sosiale medier.
Thorsen holdt i går et foredrag på Gurus of BI (GOBI) konferansen i Oslo Spektrum. Han startet sin appell med å understreke at man i dag møter en informert kunde, og at det er viktig å tilpasse seg.
– Når kundene kommer, enten det er i en butikk, på telefonen eller i en serviceavdeling, har han eller hun som regel gjort sitt forskningsarbeide på nettet og funnet ut av priser og konkurrenter.
– Kundens første møte med en bedrift er ofte digitalt. Når man møter en kunde møter man en informert kunde, og da kan det være fint å forstå hvordan kundene beveger seg slik at man kan tilpasse informasjonen han eller hun får i det første møtet.
Forskjell på Facebook og LinkedIn
Thorsen understreker at det ikke er noe ”one size fits all” som gjelder når kundeaktivitet på Internett skal analyseres. – Måten vi solgte på i 2008 kommer til å være forskjellig fra, men dog rådende, på veien mot 2018. Uten pålitelig innsikt blir tiltak man gjør for å nå kunden bare tilfeldige. Man må sette et mål og utforme en plan basert på dette sluttmålet.
Måling, mener Thorsen, gjør at kundebevisstheten øker og at man blir mer treffsikker.
Han mener også det er viktig å være bevisst på at det samme budskapet bør formidles på ulike måter i de forskjellige kanalene på nett. – Man kan ikke sende ut det samme i alle kanaler, for de har ulik brukerskare. Det samme budskapet bør formidles annerledes på LinkedIn enn Facebook, for eksempel.
Mange selskaper har en ”Frequently Asked Questions” side hvor kunden kan lese gjennom bedriftens svar på diverse spørsmål om produkt og tjenester. Thorsen mener folk sjelden sjekker slike linker.
– Folk leser heller gjennom tråder og diskusjoner på sosiale medier. Tålmodigheten er mye, mye større der enn når det gjelder å lese informasjon som er lagt ut på nettsiden.
Hvordan få innsikt?
Thorsen nevner verktøy Google Analytics, LinkedIn Analytics, Facebook, twitter og egne weblogger som særlig nyttig for å måle. – Selv om man har disse verktøyene kan det være en stor oppgave å selv sette sammen det totalt nedslagsfeltet. Man sitter igjen med mange kilder på ulike formater. Dette bør sammenstilles.
Mange bruker program som Excel eller lignende for å samle oversikten over totale ”likes” og delinger på for eksempel Facebook. – Dropp Excel og automatiser alt i et produkt som kan surre og gå av seg selv. Et automatisert måleverktøy skal ikke til tannlegen eller på sommerferie, og er alltid oppdatert.
Thorsen mener at dersom man selv skal sette sammen det totale nedslagsfeltet, er det en veldig stor oppgave.
Verktøy som Social Media Data Analysis kan gi en oversikt over det totalt antallet treff på alle sosiale medier. Verktøyet gir også mulighet for å kartlegge kundeaktivitet.
– Ved bruk av denne typen verktøy kan man få en mer målrettet markedsføring. Det er lurt å sette seg ned og bestemme om hovedmålet er å informere eller engasjere og handle deretter. En variant er å tenke aktivitetsscore. Man ser på de ulike aktivitetene man er interessert i å få oversikt over. Poengscoren kan baseres på at en artikkel leses, likes eller deles.
MySpace slår tilbake
Den som ler sist ler best? Vi trodde at MySpace hadde gitt opp kampen mot Facebook, men den gang ei! Nå prøver MySpace å få igjen gamle brukere ved å sende dem flaue bilder av dem selv!
Norge for alvor inn i internasjonal spillindustri
Det Hamarbaserte spillutviklingsselskapet Krillbite fikk inn nesten 250 000 dollar på Kickstarter-kampanje og har nå sluppet spillet “Among The Sleep” som allerede har vekket internasjonal oppsikt.
Hvordan bruke “Vine”?
Fra 140 tegn på Twitter til 6 sekunders videosnutter på Vine. Det stadig mer populære sosiale mediet har tatt verden med storm. Selv med sine 40 millioner brukere følger ikke norske bedrifter etter. Nå har du sjansen til å være tidlig ute!
Kunst + Vitenskap = Magi
Moritz Stefaner arbeider som sannhets- og skjønnhetsdesigner i skjæringspunktet datavisualisering, informasjonsformidling og brukergrensesnitt. – Jeg jobber hjemmefra i huset mitt på landsbygda i Tyskland, men hver tiende dag reiser jeg til et ”crazy” sted i verden og holder foredrag, sa Stefaner.
I dag var dette ”crazy” stedet GOBI – Gurus of Business Intelligence arrangement i Oslo Spektrum.
– Jeg er veldig interessert i hvordan hjernen virker, også er jeg veldig interessert hvordan noe komplekst kan bli fremstilt veldig enkelt. Når det er sagt så må jeg også si at jeg er veldig fascinert av insekter, spesielt bier. Der har de som vil snakke til meg etterpå en icebreaker, sa han.
Imponerende CV
Tyskeren har spesialisert seg på å forenkle og fremstille komplekse data på en kreativ måte, og har oppdrag for blant annet Fifa, Skype, Max Planck Research Society, World Economic Forum og OECD på CVen.
Stefaner viste frem videosnutter fra flere av sine prosjekter, og avslørte at nøkkelen til suksess er god innsikt i egne data. – Jeg spør alltid kunden om hvorfor vi trenger en datavisualisering, og hva vi ønsker å oppnå med det. Innholdet i dataene må kunne inspirere. Har man innsiktsfulle og interessante data så kan man gjøre mange morsomme ting.
– Det er viktig for meg å jobbe aktivt med dataene. Når jeg har et nytt prosjekt starter jeg med å gå grundig gjennom materialet, deretter ser jeg på hva som er realiteten bak og hvilke sammenhenger som ligger der.
Pusher grenser
Tyskeren er utdannet innen kognitiv design fra universitetet i Osnabrück og universitetet i Postdam. – Jeg liker ikke enkle formler, men sverger til at kunst og vitenskap sammen kan bli magi hvis det er gjort riktig. Jeg er stor tilhenger av å jobbe med eksperimentell datakunst og finne ut hvor langt man kan pushe grenser, sa Stefaner.
I ti år har Stefaner hjulpet store organisasjoner å legge ut komplekse data på en klar og tilgjengelig måte. Han har brukt hele tre år av karrieren sin på å utvikle OECDs Better Life Index.
Gjennom Better Life Index vises det, ved hjelp av blomster, hvordan lykke fordeler seg i henhold til OECDs målinger. – Jo større blomsten er, dess bedre er levekårene i det enkelte landet. Man kan velge temaer man er opptatt av og se hvordan det forandrer rankingen av et bestemt land. Blomsten forandrer seg deretter.
Eksempler på kategorier i Better Life Index er utdanning, jobb, miljø og livskvalitet.
– Prosjektet var en suksess. Først leker mange med hvordan blomstene endrer seg, men på et punkt begynner man faktisk å lese hva som ligger bak blomstens forandring. Folk bruker mye tid der. Man husker det og tenker ”åja det var den blomstersiden”. Det gir en anker slik at folk husker konseptet og fremgangsmåten for å få frem dataene.
– Det var først en webside, men utviklet seg til å bli en filosofi bak hele initiativet. Prosjektet beviste at datavisualisering kan bli en ikonisk referanse for en bestemt idé.
Bringer guruene innen innsikt til Norge
Norges største Business Intelligence & Analytics-konferanse, Gurus Of BI (GOBI), arrangeres for andre gang i Oslo Spektrum 2. juni. 3in har snakket med mannen bak konferansen, Lars Rinnan, adm dir i NextBridge Insight AS.
Hva skiller GOBI fra andre konferanser innen BI & Analytics?
Jeg har deltatt på slike konferanser i 20 år, og har irritert meg over at det stort sett er leverandører som skal selge noe som arrangerer konferansene. I tillegg er Norge et lite land, og når alle konkurrerer om de samme deltakerne så blir konferansene så små at man ikke kan trekke de beste foredragsholderne. GOBI er teknologi- og leverandøruavhengig, og har fokus på fag, ikke salg. Foredrag blir vurdert av en programkomite, og et “advisory board” bestående av BI-sjefene i noen av de største virksomheten i landet gir retning og råd på det faglige innholdet. Siden GOBI er teknologi- og leverandøruavhengig blir konferansen også større. I fjor var det 400 deltakere, noe som gjør konferansen til den største i sitt slag i Norge. Da kan man også forsvare å trekke inn de beste foredragsholderne i verden; guruene.
Hvem er så disse guruene, og hva kan deltakerne forvente seg av disse?
GOBI har tre keynotes, og alle er uavhengige eksperter. De er med andre ord også teknologi- og leverandøruavhengige. GOBI2014 har hovedtema Analytics, og disse tre dekker hvert sitt område innen Analytics. Barry Devlin var den første i verden til å publisere en artikkel om datavarehus. Det var i 1988. Siden da har han vært en foregangsfigur innen feltet, skrevet flere bøker og holdt foredrag over hele verden. På GOBI vil han snakke om hvordan man kombinerer BI og Analytics i moderne datavarehus-arkitekturer.
Den andre keynoten er John Foreman. Han er Chief Data Scientist i verdens største email service provider, MailChimp. De sender ut 6 milliarder email hver måned, og John analyserer denne enorme datamengden for å finne beste måte å få god responsrate på utsendelsene. Det er big data analytics i praksis. Han har gjort tilsvarende for Coca-Cola og det amerikanske forsvarsdepartementet, noe som har resultert i en bok som heter DataSmart.
Den tredje keynoten er Moritz Stefaner, med tittelen «Truth & beauty operator». Han jobber med visual analytics, og har bla stått for all datavisualisering ifm. London-OL, FIFA, World Economic Forum og ikke minst OECD sin levekårsundersøkelse. Her vil man få en skikkelig inspirasjon til hvordan man kan fremstille kompleks informasjon på en måte som blir sett og forstått. I tillegg til de tre keynotene så kommer også internasjonale eksperter fra Capgemini, IBM, Microsoft, Qlik, Rehfeld, SAP og Tableau.
Dette hever nivået på speakerne langt over andre BI-konferanser i Norge.
Er GOBI kun for IT-sjefene?
Nei, absolutt ikke. Riktignok har BI & Analytics stått blant topp 3 prioriteter for IT-sjefer de siste årene, men dette favner mye bredere enn som så. Det er jo ikke IT-sjefene som skal bruke løsningene – det er forretningssiden. GOBI vil kunne gi inspirasjon til markedssjefene som ønsker å analysere kundedata, både interne fra CRM-systemet og eksterne fra Twitter. Jobber man med kampanjeoptimalisering og/eller telecom kan man la seg imponere over hvordan Telenors data scientists har jobbet med enorme datamengder i Pakistan. Økonomisjefene kan høre på Microsoft Corp. sin CFO, som skal holde to foredrag om hvordan han benytter slike løsninger i sin jobb, eller lære Beyond Budgeting av Bjarte Bogsnes fra Statoil.
Analytikere av alle slag vil bli inspirert av alle foredragene om datavisualisering, og førstegangskjøperen av BI-løsninger vil oppleve GOBI som en unik mulighet til å sjekke ut de fleste løsningene på markedet, alt på ett sted.
Med 25 foredrag å velge blant er det noe for alle.
Er det utelukkende foredrag på årets GOBI-konferanse?
Nei, her vil du også få en oppdatering på modenheten innen BI & Analytics i Norge gjennom BI- barometeret. Bjarte Bogsnes fra Statoil kjører et to-timers minikurs i Beyond Budgeting, og vi avslutter det faglige programmet med Data Viz Challenge. Her vil 6 av de ledende leverandørene av datavisualiseringsverktøy få 10 minutter hver til å presentere FIFA-data gjennom 80 år i sin løsning. Deres visualiseringer og dashboards vil bli kommentert av to datavisualiseringsguruer. Det tror jeg blir skikkelig kult!
Og så er det nydelig mat fra Flying Culinary Circus, kaffebar med barista og bakverk, og konsert med The Tide fra London.
Til sammen blir det en guru-konferanse!
Klikk her for mer info om GOBI-konferansen 2014, fullt program og påmelding.
Det er fortsatt ledige plasser på konferansen og som leser av 3in.no får du 20% rabatt ved å taste inn følgende rabattkode: 3IN14.
9 vanlige feil vi gjør i krevende jobbsamtaler
I jobbsammenheng møter man ofte på krevende samtaler og diskusjoner, som kan skyve deg litt ut av komfortsonen. Her presenteres noen av de vanligste feilene du bør unngå og hva du bør være bevisst på for å takle krevende situasjoner på jobb:
(Bilde: freedigitalphotos.net, by: franky242)
#1: Kamp-innstilling
Når en krevende samtale blir vanskelig, er dette ofte fordi vi har gjort en av hovedfeilene ved å innta en mental innstilling om at dette er en kamp, hvor det kun vil stå igjen en vinner og en taper. Spesielt på arbeidsplassen vil dette i realiteten kun føre til at begge partene tar seg dårlig ut, og begge vil i prinsippet tape. Altså blir det denne innstillingen som er fienden, og ikke diskusjonens andre part.
#2: Forenkling av problemet
Dersom emnet i diskusjonen var så enkelt, ville man sannsynligvis ikke hatt diskusjonen i utgangspunktet. Fordi det er krevende å takle flere problemer samtidig, prøver man ofte bevisst eller ubevisst å skyve disse problemene inn i et forenklet “über-problem” som skal være forklaringen på hvorfor ting ikke er som det bør, men sannheten er at virkeligheten sjelden er så enkel. For å unngå disse “snarveiene”, er det viktig å minne seg selv på at dersom problemet ikke var så komplisert, ville det sannsynligvis ikke vært så krevende å snakke om det.
#3: Manglende respekt
Nøkkelen til å unngå forenklinger er å respektere problemet du forsøker å finne en løsning på. For å unngå å se diskusjonen som en kamp, må man gå lengre enn dette – du må ha respekt for personen(e) du snakker med og du må respektere deg selv. Ved å være bevisst på at du skal respondere på en måte som du senere kan stå for og være stolt av, vil dette bidre til at diskusjonen ikke sklir ut, selv om motparten åpenbart har en mer fiendtlig innstilling.
#4: Utagering – eller inneslutning
Frykt, sinne, skam, forsvar – og en rekke andre ubehagelige følelser som helst ikke skulle vært der, kan ofte oppleves i krevende samtaler. Noen reagerer fort med en mer aggressiv tilnærming, mens andre er mer konfliktsky og prøver å glatte over det hele eller fleipe det bort. I slike situasjoner bør man forsøke å finne midten, og uttrykke hva du egentlig ønsker ut av dette. De ubehagelige følelsene forsvinner ikke nødvendigvis av den grunn, men med trening og bevissthet rundt dette, vil man lære å fokusere på hvor diskusjonen bør lede – til tross for disse “forstyrrelsene”.
#5: Følsomhet for “sleipe knep”
Løgn, trulser, tårer, sarkasme, roping, stillhet, mistanker, nærtakenhet.. Krevende samtaler kan ofte føre til at man blir offer for “sleipe knep”, ment for å påvirke samtalen i motpartens favør. (Selv om du forsøker å unngå innstillingen om at diskusjonen er en kamp, betyr ikke det nødvendigvis at motparten gjør det samme). Her finnes det dog en rekke mulige “motangrep”, fra passiv til mer aggressiv respons. Igjen er det mest effektivt å forsøke å finne den gyldne middelvei – konfronter den andre parten og ta tak i det som skjer i samtalen.
#6: Manglende bevissthet om sine “svake punkter”
Alle har et svakt punkt, og når noen finner vårt – indirekte, med sleivspark, eller fordi de ønsker å såre – blir det enda vanskeligere å ikke innta en mer fiendtlig kamp-innstilling. Kanskje er ditt knyttet til jobben, f.eks. at din avdeling ikke får nok respekt, eller det kan være av mer personlig karakter. Uansett, ta deg tid til å avdekke hva dine svake punkter er. Ved å være bevisst på disse og hvor du er sårbar, vil dette hjelpe deg med å beholde sinnsroen når noen prøver å pirke borti disse.
#7: Man øver
Dersom vi vet at en samtale kommer til å bli krevende, er det instinktivt å øve på hva vi vil si, men en vanskelig samtale er ikke en forestilling med skuespillere og et publikum. Når man først har begynt samtalen, kan motparten reagere og svare på ulike vis, så det å forholde seg til et “manus” vil i så fall hemme muligheten til lytte godt og å respondere etter hvordan samtalen utvikler seg. I stedet bør man forberede seg ved å stille seg selv fire spørsmål: 1. Hva er problemet? 2. Hva vil motparten si at problemet er? 3. Hva ønsker jeg å få ut av dette? 4. Hvordan ønsker jeg å jobbe sammen med motparten videre?
Man kan også be motparten om å stille seg selv de samme spørsmålene før man møtes.
#8: Man antar ting om den andre partens intensjoner
Opimister antar gjerne at alle uenigheter kun dreier seg om misforståelser mellom to parter som begge mener vel, mens pessimister gjerne føler at forskjellige meninger faktisk har bakgrunn i lumske intensjoner. I skyggen av en tøff samtale, glemmer man gjerne at man ikke har tilgang til noen andres intensjoner – kun vår egen. Det er viktig å huske at både du og motparten opplever tvetydighet, og dersom man står fast i en tanke om hva motpartens intensjoner er, kan man f.eks. si: “Jeg opplever, etter hvert som samtalen her går, at jeg ikke har en fullstendig forståelse for hvordan du ser problemet.”
Å innrømme at du ikke har alle svarene kan være kraftfullt for å få samtalen tilbake igjen.
#9: Man mister fokuset på det egentlige målet
Nøkkelen i enhver krevende samtale er å alltid ha fokus på målet. For å få til dette, er det viktig å gå inn i samtalen med en klar og realistisk formening om hva man ønsker ut av det, hvordan man ønsker å forholde seg til den andre parten fremover og man må ha gjort seg noen tanker omkring hvilke hindringer og utfordringer som kan stå i veien for å det til. (Husk at det å “vinne” ikke er et realistisk utfall, ettersom at motparten ikke ønsker å “tape”). Om du har gjort forarbeidet som er beskrevet i punkt 7, vil det være enklere å holde fokus, og det vil være mindre sannsynlig at du blir psyket ut av “sleipe knep” – eller dine egne følelser.
Kilde: Harvard Business Review – http://hbr.org/web/slideshows/difficult-conversations-nine-common-mistakes/9-slide
Fra forskning til fortjeneste – Er norsk næringsliv godt nok rustet?
Innovasjon Norge inviterer i år som i fjor til sin «signalkonferanse», og arrangementet den 3. juni stiller i år spørsmålet om norske bedrifter er godt nok rustet til endring.
Watson – lyst på verdens smarteste avatar?
Er svaret 42? Hvis du kunne stille verdens smarteste datamaskin et hvilket som helst spørsmål, hva ville du spurt om?
Kvinner, menn og dagens teknologi
Kvinner spiller mest på telefonen, og menn er mer åpne for å prøve sjekketriksene i sosiale medier. Her er faktaene som skiller kjønnene i dagens tekniske verden.
Ups! Feilkjøpte 2000 tog
Det franske nasjonale togselskapet SNCF har kjøpt inn 2000 nye tog for å utvide tog-nettverket. I forrige uke oppdaget de at de hadde glemt å måle om de nye, flotte togene fikk plass på landets perronger.
InnoTown 2014 er like rundt hjørnet!
InnoTown Innovation Conference 2014 går av stabelen 4-5 juni i Ålesund.
Denne årlige, internasjonale innovasjonskonferansen i Ålesund, har siden oppstarten i 2000 hatt som hovedmål å kunne gi deltakerne ny kunnskap og nye ideer. Målet er også å stimulere til at denne kunnskapen omsettes til konkret handling på ulike nivå i bedriftene/organisasjonene som deltar.
Fra å være en regional og nasjonal konferanse, har InnoTown vokst seg til å bli sett på som en av Europas fremste business- og innovasjonskonferanser som samler 500 deltakere fra inn- og utland. Dette er en av de få virkelig store internasjonale konferansene innenfor dette segmentet i Norge, og årets konferanse er spekket med verdenskjente navn på talerlisten, som Richard Phillips (“Captain Phillips”), Stephen Dubner (en av forfatterene bak “Freakenomics” og SuperFreakenomics”), Deborah Perry Piscione (forfatter og Silicon Valley-ekspert) og Julian Birkinshaw (prof., London Business School), for å nevne noen.
3in har snakket med arrangøren av InnoTown 2014, som gleder seg til å fylle Ålesund med kjente foredragsholdere og et halvt tusen ivrige deltakere:
“Det er nå drøyt 480 påmeldte og taket er på 500 deltakere, så det er knappe 20 plasser igjen. I tillegg til 9 spennende foredrag skal det i løpet av konferansen kjøres et spennende matkonsept, som Nils-Henning Nesje og Gunnar Nagell-Dahl står bak. Både i lunsjene og under middagen onsdag kveld vil det bli servert kortreist mat fra 80 lokale matprodusenter. Ellers ser det ut til at værgudene er med oss!” – sier en entusiastisk Veronica Pilskog, prosjektleder for InnoTown.
Ny styreleder i Innovation Forum Norway
Innovation Forum Norway avholdt onsdag sitt årsmøte på Gründernes Hus i Oslo.
Ander H. Lier fra Itera ble valgt inn som ny styreleder. Hans Christian Haugli fra Telenor, som har vært styreleder og en av krumtappene i Innovation Forum Norway siden oppstarten for 6 år siden, fortsetter som styremedlem. Arve Kristoffersen, erfaren styreleder fra bla Tomra ble valgt inn som nytt styremedlem, og erstatter Kathrine Duun Moen fra Statkraft som valgte å gi seg etter formidabel innsats gjennom flere år.
Ved årsskiftet hadde Innovation Forum Norway 85 medlemsvirksomheter, herav 50 bedriftsmedlemmer.
Til sammen favner forumet 420 registrerte medlemmer ved inngangen til 2014.
I 2013 var IFN med på å fylle Oslo Rådhus under Oslo Innovation Week, med over 600 deltagere for å høre Adjiedj Bakaas foredra om fremtiden. Forumets studietur i 2013 gikk til New York, hvor 28 medlemmer deltok på konferansen World Summit on Innovation & Entrepreneurship, i uke 36.
Anders H. Lier har til nå sittet i styret i IFN, men ønsket å bidra enda mer til forumet:
“Jeg gleder meg til å ta fatt på styreledervervet og jobbe tett sammen med styret, medlemmene, regjeringen og andre som skal bidra til at vi skaper en langt sterkere grobunn for innovasjon og entreprenørskap i Norge!” – sa en ivrig Anders Lier, som for øvrig var jubilant under årsmøtet på onsdag.
Bygg et effektivt virkemiddelapparat!
SIVA-nett ble denne uka avholdt i Trondheims nye storstue, og kraftige mikrofonproblemer klarte ikke å ta luven fra en energisk og inspirert Erik Haugane.
Foto: Åge Hojem
Sivas nye administrerende direktør presenterte nye vyer for SIVAs virksomhet og langt større fokus på resultater. Han pekte blant annet på at det er vel naivt å tro alle hilser innovasjon velkommen, det er jo i realiteten avvikerne som bringer verden fremover sa han og påpekte at et av SIVAs nye mål ville være å øke sannsynligheten for flaks. Foran en fullsatt sal lovte han å bruke 10 MNOK på å belønne de flinkeste innovasjonsmiljøene.
Ola Borten Moe, i egenskap av å være innovasjonsdirektør i SIVA, pekte på at jo sterkere man gjør byene, jo sterke blir distriktene, så derfor var SIVAs nye Urban Agenda egentlig god distriktspolitikk. Vi må ta hele landet i bruk – også byene, var mantraet som de vel 240 i salen ble fôret med.
Deretter ga Keith Silverang, sjefen for det børsnoterte selskapet Technopolis OY i Finland, salen skikkelig bakoversveis med et særdeles direkte innlegg om hvorfor statlig drevne inkubatorer egentlig er en dårlig ide, drevet frem av ønsket om å fylle bygninger med folk, mer enn å skape morgendagens vekstvinnere. Han pekte også på at for mange av de som er satt til å hjelpe til i realiteten ender opp med å bruke for mye tid på å sikre egne arbeidsplasser i stedet for å bistå entreprenører med å lykkes. Han stilte til og med spørsmålet om hvem som egentlig trengte det offentlige innovasjonsprogrammet og svarte selv at det i stor grad var blitt et byråkratisk system som levde sitt eget liv uten forståelse for hvem de egentlige kundene er.
Etter lunsj tok Paul Chaffey, statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet salen med på en god innledning rundt effektive virkemidler for å fremme innovasjon uten å avsløre så mye nytt, og det gikk slag i slag før Morten Brandt fra Euro Business School avsluttet dagen med å ta salen med på en humoristisk og svært pedagogisk reise inn i en selgers hverdag. Foredraget var både særdeles inspirerende og humoristisk, og selv om vi har hørt Morten Brandt før var hans poeng hyppige som i en bordtennismatch og velplasserte som vinnertrekk på et sjakkbrett.
Onsdagen var viet Innovasjonssamspill mellom by og land, og ble sparket i gang av en av Norges definitivt beste innovajsonsinspiratorer, Sjur Dagestad fra Innoco, som tok på seg rollen som «vekkelsespredikant» og leverte gode poeng og humoristiske eksempler i en stri strøm på brei brummunddalsdialekt med kilovis av gutteaktig sjarm og glimt i øyet.
Alt i alt en flott konferanse og møteplass med fokus på gode hjelpere som er med og skaper muligheter for dyktige grunderteam!
Hun blir ny leder for Innovasjon Norge
Anita Krohn Traaseth som i dag er sjef for HP Norge har fått stillingen som sjef i Innovasjon Norge.