Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Dette er verdens mest “disruptive” selskaper

For femte gang på rad har NCBS kåret de 50 mest banebrytende selskapene i verden. Her er årets liste. 

Årets liste tar for seg private selskaper fra et bredt sortiment av forskjellige industrier. Oppstartsselskapene på listen er selskaper som må hver sin banebrytende måte er med på å endre sin sektor og som har potensial for å bli et multimilliard-selskap, skriver avisa.

Hele 31 av årets selskaper er dog allerede det man kaller for enhjørninger, altså at de er verdt mer enn 1 milliard dollar. Tilsammen har de 50 startupene startupene som kom med i år, samlet over 44 milliarder dollar i risikovillig kapital.

Blant årets kåring, finner man kjente selskaper som SpaceX, Uber, Airbnb og Spotify, men man finner også mindre kjente navn som ed-tech selskapet Coursera og med-tech selskapet ZocDoc.

Det har blitt gjort mange endringer på årets liste sammenliknet med fjorårets. SpaceX, som i fjor ikke engang kom med på listen, seiler i år inn på en første plass. Uber, som havnet på en 19. plass for ett år siden, kaprer i år andreplassen, mens AirBnb klatrer ned to plasser og havner med det på en god tredjeplass.

Her er selskapene som kom med i årets kåring:

  1. SpaceX
  2. Uber
  3. Airbnb
  4. Didi Chuxing
  5. Lyft
  6. Grab
  7. 23andMe
  8. Udacity
  9. Rent the Runway
  10. Coinbase
  11. TransferWise
  12. Oscar Health
  13. Payoneer
  14. SurveyMonkey
  15. Progney
  16. Adyen
  17. TheRealReal
  18. Indigo Agriculture
  19. Ezetap
  20. Peloton
  21. Ginkgo Bioworks
  22. LISNR
  23. WeWork
  24. Ellevest
  25. Zipline International
  26. LanzaTech
  27. Crowdstrike
  28. Xiaomi
  29. Flirtey
  30. Veritas Genetics
  31. Houzz
  32. C3 IoT
  33. Palantir Technologies
  34. Darktrace
  35. Duolingo
  36. Pinterest
  37. Thinx
  38. Robinhood
  39. Uptake
  40. Drawbridge
  41. InMobi
  42. Coursera
  43. Stripe
  44. Illumio
  45. Fanatics
  46. Auris Health
  47. Luminar
  48. Apeel Science
  49. GitHub
  50. SoFi

7 nyheter du bør få med deg

Samsung er dømt til å betale over en halv milliard kroner til Google, Facebook og Twitter melder at de skal begynne å merke politisk reklame, og en rekke Silicon Valley-topper har samlet seg i Paris. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.

1. Amazons smarthøytaller Alexa, skal i følge et amerikansk par ha tatt opp privat samtale dem imellom og sendt den til en venn uten deres samtykke.

2. Når vi snakker om smarthøytallere, så melder analysefirmaet Canalys at Google har slått Amazons salgstall for aller første gang og dermed leder ann i den globale salgskampen.

3. Den selvkjørende Uber-bilen som drepte en syklist, skal ikke ha vært programmert til å automatisk bremse dersom det oppsto en ulykke. Grunnen til det skal ifølge Uber være å forhindre uforutsigbar kjøring.

4. I lys av blant annet Cambridge Analytical-skandalen skal Facebook og Twitter begynne å merke politisk reklame på plattformene sine. Merkingen skal gjøre at det går tydelig frem for brukerne hvem som har betalt for reklamen.

5. Samsung må betale Apple 539 millioner dollar som følge av brudd på patentloven. Tvisten dem imellom har foregått siden 2022, men nå ser det ut til at rettssaken endelig er over.

6. Mark Zuckerberg, Dara Khosrowshahi og flere andre Silicon Valley-topper er samlet i Paris denne uken. De skal blant annet tale under VivaTech konferansen torsdag.

7. Google og Facebook ble til sammen saksøkt for 8.8 milliarder dollar første dagen GDPR tredde i kraft.

Design som gir mernytte til hele samfunnet

Rama Gheerawo (t.v) er bare èn av mange eksperter du møter på "Innovasjon for alle 2018"-konferansen. Foto @ DOGA

– Mye i verden er direkte ekskluderende og gjenspeiler det høye stressnivået mange lever under. Hvis du skal designe uansett, hvorfor ikke designe noe som gjør verden mer levelig for oss alle, og på en mer kostnadseffektiv måte, sier en av verdens fremste eksperter på inkluderende design, Rama Gheerawo.  

(Sikre din billett til ”Innovasjon for alle 2018” HER. InnoMag opplyser om at artikkelen er sponset og skrevet av Helene Jakobsen i Mediaplanet)

I all dødplassen vi omgir oss med, ligger det et enormt potensial for kreative og brukervennlige løsninger som kunne ha gjort livene våre bedre. Tenk bare på alle gater som er omgitt med høye kontorbygg, og som ikke har noen praktisk eller sosial funksjon utover å være en vei der vi hastig beveger oss fra et punkt til et annet.

– Mange gater inviterer verken til lek, sykling eller sosial interaksjon mellom mennesker, og på den måten virker de ekskluderende. Ikke bare innen byplanlegging, men innen alle bransjer finnes det masse uutnyttet potensial for mer funksjonelt design som kan favne alle, sier Rama Gheerawo, som er direktør av Helen Hamlyn Senter for Design på Royal College of Art.

Gheerawo er en av verdens fremste eksperter på implementering av inkluderende designprosesser i organisasjoner og bedrifter, både i privat og offentlig sektor. Og det er han som kommer til å fasilitere én av to parallelle workshoper på den kommende konferanse ”Innovasjon for alle 2018” på DOGA (Design og Arkitektur Norge) 7.-8. juni.

Kan endre hele organisasjonen 

Inkluderende design skiller seg fra tradisjonell design ved at produktene og tjenestene ikke utformes til en innsnevret målgruppe, eventuelt med særløsninger for de med for eksempel nedsatt funksjonsevne. Istedenfor skaper man ideer som alle kan bruke, på samme premisser uavhengig av kjønn, alder, status, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. Dette innebærer alle fagfelt hvor formålet er å dekke menneskers behov. Enten det er markedsføring, arkitektur, byplanlegging, turisme, førerløse biler, kunstig intelligens og robotikk, teknologi og servicedesign eller entreprenørskap.

– Jeg har utallige eksempler på private og offentlige institusjoner hvor filosofien har endret hele organisasjonsstrukturer til det bedre. I løpet av de siste 20 årene har jeg til gode å oppleve en bedrift eller organisasjon som vender tilbake til gamle arbeidsformer etter en inkluderende designprosess, sier Gheerawo.

Det gir arbeid mening. I tillegg fører det til flere motiverte ansatte, og mer kreative ideer som kan dekke behovene til en enorm målgruppe. Det igjen fører oftest til høyere salg og bedre lønnsomhet, ifølge ham.

Lite utvalg – stor innflytelse

Et vellykket inkluderende designprosjekt er Heathrow flyplass i London. Der hovedsegmentet av brukere ikke engang var med i markedsundersøkelsene i forkant av utformingen.

– I følge arbeidsmetoder innen inkluderende design visste vi at gjennom å utforme infrastrukturen etter behovene til ekstrembrukerne, i dette tilfellet en businessmann, 8-åring, 80-åring, japansk turist og en person med nedsatt syn, så ville vi samtidig komme opp med løsninger som fungerer for en middelaldrende, frisk person som snakker flytende engelsk, forklarer Gheerawo.

Fremfor mange generelle spørsmål stilte de heller få, spesifikke spørsmål gjennom dybdeintervju og ved å inkludere det lille utvalget gjennom hele utformingsprosessen.

– Et lite utvalg krever mindre ressurser, i tillegg til at man sitter igjen med mer verdifull informasjon om hvilke utfordringer man må søke å løse for at designet skal fungere i praksis, sier Gheerawo.

Menneskelig mangfold

– Som bedrift eller organisasjon må man ha alle sine samfunnsborgere som målgruppe. Hvis ikke formålet er å gi mennesker verktøy eller metoder for å heve livskvaliteten deres, har produktet eller tjenesten heller ikke innfridd sitt fulle potensial, mener han.

«Innovation for All 2018» er foredrag, interaktiv læring og workshops i inklusiv design som består av to dager med kreativitet, inspirasjon og kompetansedeling. Målet er både personlige og organisatoriske transformasjoner. I tillegg til Rama Gheerawo møter du også Johan Brandt mannen bak det prisvinnende gründerselskapet Kahoot, Christine Spiten, gründer av droneselskapet BluEye Robotics, samt en rekke andre spennende eksperter og foredragsholdere.

På konferansen får du får muligheten til å utvide nettverket ditt med verdensledende eksperter innen inklusiv design og likesinnede individer. Liksom inkluderende design er konferansen universell for lærere og professorer, aksjeholdere, forskere, gründere, ledere og beslutningstakere på alle nivåer, både i offentlig og privat sektor.

– Mye i verden er direkte ekskluderende og gjenspeiler det høye stressnivået mange lever under. Hvis du skal designe uansett, hvorfor ikke designe noe som gjør verden mer levelig for oss alle, og på en mer kostnadseffektiv måte, sier Gheerawo.

Hologram skal hjelpe politikerne til å fatte riktige beslutninger

Marianne S Aasen i Bane NOR og Kjetil Taraldlien i Sopra Steria. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar
En blanding mellom hologram og virkelighet skal hjelpe politikere med å fatte viktige beslutninger i forbindelse med by- og knutepunktutvikling ved Sundvollen langs Ringeriksbanen.

– Dersom dette verktøyet hadde eksistert under planleggingen av Barcode, tror jeg den ville blitt mye høyere. Da ville man kunne stå hvor som helst i byen og sett bygningene slik de i dag fremstår. Jeg tror man ville lagt på tre-fire etasjer til, sier Marianne S. Aasen, direktør for konsept og plan i Bane NOR i en pressemelding.

Under konferansen Power of Sharing – The Next Digital, som gikk av stabelen onsdag 23. mai i Operaen i Oslo, viste hun fram noen smakebiter fra et høyst uvanlig pilotprosjekt. Ved hjelp av Microsofts HoloLens-teknologi skal nemlig politikere og andre interessenter få anledning til å befare Sundvollen i all sin prakt – lenge før stasjonen eksisterer på ordentlig

– Politikere er usikre på beslutningene de må ta. De synes for eksempel det er vanskelig å bestemme seg for hvor høyt det skal bygges. Så blir saken sendt til videre utredning, og tiden flyr. Når du står med en plansje eller en illustrasjon får du ikke et godt helhetsinntrykk. Det gjør du med denne teknologien, sier Aasen.

Offentlige innovasjonsledere

Bane NOR rår over Norges største tomt. Den er 5000 kilometer lang, og alle deler som er bredere enn en skinnegang kan i prinsippet brukes til eiendomsutvikling. Her vil Bane NOR legge til rette for fremtidens knutepunkter

– Når det gjelder innovasjon mener jeg offentlige virksomheter skal gå foran med et godt eksempel, ikke minst innenfor bygg og eiendom. Vi bruker tross alt fryktelig mye offentlige midler. Og når du i tillegg ser på hvor mye penger som går med på å rette opp byggefeil, så er dette grunn god nok til å tenke nytt, sier direktøren.

Må bare komme i gang

HoloLens-piloten på Sundvollen begynte med at Marianne S. Aasen satt seg ned sammen med Henning Bodin, leder for digital forretningsutvikling i BN Eiendom, og Kjetil Taraldlien, Business Development Director i Sopra Steria, for å drøfte hvordan de kunne visualisere den kommende utbyggingen best mulig for beslutningstakerne.

– Teknologien er selvsagt ikke 100 prosent på plass ennå, men det som er der går det an å jobbe med. Skal du drive med innovasjon kan du ikke vente til all teknologi er ferdig utviklet. Du må komme i gang, ellers vil du ikke holde tritt med den teknologiske utviklingen, sier Taraldlien.

Aasen forteller at Bane NOR også har begynt å se på hvordan HoloLens kan brukes til drift og vedlikehold av bygninger.

– Her ligger det et kjempepotensial, særlig for oss som har eiendom i grisgrendte strøk der det ikke sitter fagkompetanse til daglig. Ved å bruke mixed reality i kombinasjon med dialog med en fagperson, kan vi redusere driftskostnadene våre ganske betydelig, sier hun

Taraldlien ser et betydelig potensial hos nær sagt alle som har drift og vedlikehold som en del av sin virksomhet.

– Ved å digitalisere dagens prosesser og samtidig utnytte mulighetene som ligger i teknologier som augmented reality og mixed reality, er det mulig å se for seg store gevinster, sier han.

Vil ha med flere på laget

Aasen håper at flere aktører i bygge- og eiendomsbransjen nå vil være med på laget.

– Jeg håper folk sperrer opp øynene sine for denne teknologien og de mulighetene som ligger i den. På sikt er ikke dette noe Bane NOR skal sitte og holde på med alene. Andre store byggherrer, som Statsbygg og Forsvarsbygg, burde også komme på banen, mener hun.

Taraldlien roser Bane NOR Eiendom for å være fremoverlente i ukjent terreng.

– De har ikke brukt måneder og år på å utarbeide forretningscaser og utredninger, men i stedet kastet seg uti det. Her har mange andre virksomheter et par ting å plukke opp. Identifiser noen hypoteser, sett sammen tverrfaglige team og test i vei. Den er den beste måten å lære på, sier han.

Ukens lederkommentar: – Om fridager, fredager og blåmandager!

For en uke, for en måned og for et vær! Det meste går veien for Norge og mai med alle sine fridager som bader oss i sol og varme, – ikke så rart at både iskremsalget og antallet GDPR-meldinger stiger til værs som nymistede 17. mai-ballonger. Det gjør også verdien av oljefondet og Siv Jensen kan legge til 600 nye milliarder i verdier i oljefondet – sola skinner på Norge.

Det eneste som ikke stiger til værs, er flyene til Luftambulansetjenesten. Det skyldes at pilotene i Lufttransport plutselig ble syke samme ettermiddag det ble kjent at selskapet tapte anbudet – som for øvrig varer frem til neste sommer. I et forslag som sier mye om hvordan enkelte politikere opererer, vil man nå annullere kontrakten med Babcock, aktøren som vant anbudet i stedet for å slå hardt ned på den uetiske og uredelige bruken av sykemeldinger fra Lufttransports side.  Vi er ikke eksperter verken på syketransport eller offentlige anbud, men hele saken virker litt syk på oss..

Vi utelukker ikke at det er vår inkompetanse som også gjør at vi klør oss i hodet over hva våre journalistkollegaer i NRK fikk ut av sin ukelange streik. Hodekløingen skyldes at streikegeneralen mener at streiken skal sørge for mindre sprik til andre mediehus, men tatt i betraktning at de godtok en lønnsramme som er helt lik den andre lønnstagere har fått, er det kanskje mattekunnskapene som bør oppgraderes. Journalistene i NRK er så langt de eneste som har streiket i vårens lønnsoppgjør, og resultatet virker litt blåmandag på oss.

Blåmandag vil nok også en del virksomhetsledere som har brukt millioner på GDPR også oppleve. I dag er dagen EU innfører GDPR, men Norge har fortsatt noen uker igjen. Vi håper vi ikke er alene om å riste på hodet over GDPR-galskapen som gjør at en rekke virksomheter vinker farvel til tusenvis av kunder, – fordi noen i EU har bestemt at resten av Europa skal få like strenge personvernregler som vi har hatt lenge.

Ironien i at enhver virksomhet som noensinne har vært i nærheten av vår innboks, nå bidrar til en enorm spam-operasjon for å informere oss om en lov som skal gi oss mindre spam, er åpenbar og til å smile av.

Når uka skal oppsummeres, er det nok likevel årets nyutsprungne Innovasjonsmagasin som gleder oss mest. Det er 5 år siden vi lanserte den årlige magasinutgaven av INNOVASJONSMAGASINET basert på et genuint ønske om økt fokus på gründere og endringsagenter, – for hva er vel viktigere enn morgendagens næringsliv, innovasjoner som endrer vår verden og entreprenører som tør der andre nøler?

Vi har sagt det før, men gjentar det gjerne; De som tør å satse for å realisere gode ideer og de som skaper verdier og arbeidsplasser, er blant heltene i samfunnet – og også i årets utgave som treffer Narvesen-hyllene i neste uke finner du mange av dem!

Innovasjon handler om å bli bedre enn de beste, tørre å tråkke opp nye løyper og om å flytte grenser. De flinkeste blir behørig hyllet og det ligger mye god svette og innsats bak for å klatre til topps på den prestigefylte listen over Norges 25 mest innovative virksomheter. Enten man er 370 år som Posten Norge eller nystartet rett ut av Altinn, handler det om å koble de beste hodene med nye tanker, og ikke minst handler det om å gjøre om nye tanker til konkrete produkter og tjenester.  Også i år har vi gleden av å presentere listen over Norges 25 mest innovative og 50 av de beste nye virksomhetene, og vi skulle gjerne skrevet om 50 til, – de finnes nemlig der ut.

Nettopp derfor er vi så glade for at du og tusenvis av andre endringsagenter følger med på InnoMag.no. Der finner du daglig oppdaterte nyheter om alt det flotte som skjer blant de som inspirerer oss, innoverer og gir oss økt innsikt!

Ukas innovasjonsblomst går til alle de flotte skribentene og endringsagentene som har stilt opp og lånt oss sin tid, sine tanker og på den måten bidratt til at årets utgave definitivt er den beste så langt. TUSEN TAKK fra oss i InnoMag-teamet, – vi er dere stor takk skyldig.

Happy Friday, – og happy reading! – og så håper vi du benytter anledningen til å svinge innom Narvesen i neste uke og plukke opp det rykende ferske INNOVASJONSMAGASINET.

Ukens gründercase: Skal forbedre folkehelsen med ny digital plattform

– Det skal være enkelt å delta i aktivitet og det skal være enkelt å bry seg da plattformen gir like stor verdi til den som gir som til den som får. Det er viktig å ha en løsning som gjør det mulig å finne fram til både offentlig og frivillig aktivitetstilbud, sier gründer og sosial entreprenør Sigrid Petersson Nedkvitne.

(Skrevet i samarbeid med Senter for Sosialt Entreprenørskap)

Norge står overfor store demografiske endringer som vil innebære betydelig vekst også i behovet for helsefremmende aktiviteter og frisklivsatsinger som omhandler forebygging av ensomhet og utenforskap. Behovet for enkle og samtidig helhetlige helsefremmende digitale løsninger i skjæringspunktet mellom det frivillige og det offentlig, er stort. Samtidig er det utfordrende å skape løsninger som alle brukergrupper kan og vil ta i bruk. Friskus har knekt koden og bygd løsningen utfra et folkehelseperspektiv med menneskene i sentrum, ikke teknologien.

Friskus AS er en sosial entreprenør som fremmer helseinnovasjon sammen med kunden gjennom nye arbeidsmodeller og IKT-verktøy. Nøkkelen ligger i kombinasjonen mellom brukervennlighet, god teknologisk forståelse og samfunnsengasjement.

Første versjonen av en digital møteplass for aktivitet og frivillighet er utarbeidet og i fullt salg. Pilotprosjektet ble gjennomført i 2017 og fortsetter ut 2018. I pilotprosjektet samarbeider Friskus med flere frivillige organisasjoner, offentlige enheter, frivillighetssentraler, frisklivssentraler, flyktningkoordinatorer, seniorsenter og aktivitetskoordinatorer.

– Digitale verktøy er viktig for å øke deltakelsen, synligjøre alle tilbudene og forenkle koordinering. Den digitale plattformen knytter aktivitet og frivillighet i kommune og organisasjoner der all aktivitet gjøres tilgjengelig i en motiverende aktivitetskalender, forteller Petersson Nedkvitne.

Prosjektet har tung offentlig støtte med Innovasjon Norge, Norges Forskningsråd, Regionalt forskningsfond Vestlandet, Fylkesmannen Sogn og Fjordane og Husbanken i ryggen. Agder Forskning og Høgskulen Vestlandet er forskningspartnere.

Innovasjons- og teknologipartner

Petersson Nedkvitne kommer selv fra frivilligheten med mange år bak seg som aktiv frivillig, og har mer enn 10 års erfaring fra ansvar for ulike helse-, velferds- og omsorgstjenester i offentlig regi. Hun forteller at hun har erfart et stort behov for en digital møteplass for aktivitet, og understreker at en slik plattform må fremstå like fristende for de på 17 år som for de på 80 år.

– Det skal være enkelt å delta i aktivitet og det skal være enkelt å bry seg, fordi plattformen gir like stor verdi til den som gir som til den som får. Det er viktig å utvikle en arena for samhandling – en løsning som gjør det mulig å finne fram til både offentlig og frivillig aktivitetstilbud, sier Petersson Nedkvitne.

Selskapet er en innovasjons- og teknologipartner med detaljert kunnskap om helseinnovasjonen og en grunnleggende forståelse om at det må skje fra innsiden i organisasjonene og kommunen. Petersson Nedkvitne har med seg et team av profesjonelle fagarbeidere som har stor kjennskap til og respekt for kompleksiteten i utfordringene som skal løses.

– Friskus tar utgangspunkt i brukerens behov, enten det er kommune, lag og forening, de som vil delta eller de som vil bidra i lokalsamfunnet sitt. Løsningen legger til rette for at man enkelt kan velge aktiviteter ut fra interesser og styre sin egen tid, slik at koordinatorer i større grad fungerer som tilrettelegger og det i alle ledd frigjøres mer tid. Mer tid til mennesker. Vi ser at både terskelen for å ta del i meningsfull aktivitet må ned, og tidsbruken på omfattende registrering, rapportering og oversikter på ulike nivå må ned.

– For å få til dette er det viktig med forventningsavklaring og forankring hos ansatte i kommunen så vel som blant frivilligheten og innbyggere. Det er vesentlig at de som eier aktiviteter og arrangement selv har eierskap til løsningen og trygghet i implementering. Løsningen gir også frivillige lag og foreninger større grad av synlighet og bidrar samtidig til forenkling av dokumentasjon over innsatsen, sier Petersson Nedkvitne.

Tilrettelegge for økt deltakelse

Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor påpeker i sin avsluttningsrapport “NORSK FRIVILLIGHET: Utviklingstrender og samfunnseffekter” viktigheten av å gjøre frivillig innsats mer fleksibelt og lettere tilgjengelig, samtidig som verdien i deltagelse fremheves som viktig både for samfunn og innbyggeres egen psykisk og fysisk helse.

Petersson Nedkvitne er særlig opptatt av å inkludere målgrupper som ofte ikke deltar.

– Å involvere disse gruppene er et viktig folkehelsebidrag og det finnes frivillige og ideelle organisasjoner for alle slags interesser og hobbyer man kan tenke seg. Frivillighet i kommunal sammenheng er nytt og vårt råd til kommunen er å satse på en helhetlig og tverrfaglig frivillighetspolitikk som anerkjenner verdien av aktivitet og sosialt nettverk –  gjerne gjennom tilhørighet i et lokallag/forening, i tillegg til den frivillige innsatsen, avslutter gründeren.

7 nyheter du bør få med deg

Barack og Michelle Obama har inngått en avtale med TV-plattformen Netflix, PayPal har akkurat gjennomført sitt største oppkjøp noensinne, og Elon Musk skal bygge et nytt transportsystem i byen Los Angeles. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.

1. Paypal har akkurat kjøpt opp det svenske fintech selskapet iZettle for den nette sum av 2.2 milliarder dollar. Oppstartsselskapet er best kjent som leverandør av software og tjenester som gjør det mulig for smarttelefoner og nettbrett å lese kredittkort. Dette er det største oppkjøpet til PayPal noensinne.

2. Microsoft co-gründer Bill Gates møtte nylig president Donald Trump. Han har i etterkant fortalt at den amerikanske presidenten ikke visste forskjellen på HIV og HPV.

3. Apple risikerer massesøksmål etter kritikk av de nye tastaturene til MacBook og MacBook Pro. Blant annet har over 21 000 person skrevet under på en underskriftskampanje som oppfordrer selskapet til å trekke tilbake MacBooker som ble lansert i siste halvdel av 2016 eller etter.

4. Ubers chief product officer, Jeff Holden, som blant annet initierte idéen om selskapets flyvende bil, forlater selskapet og blir erstattet av Eric Allison. Holden har sittet i stillingen i fire år.

5.Barack og Michelle Obama skrev akkurat under en kontrakt med Netflix. Den tidligere presidenten og førstedamen skal produsere nye serier og filmer for TV-plattformen gjennom sitt nye produksjonsselskap ” Higher Ground Productions”.

6. Elon Musk avslørte nylig at selskapet hans, The Boring Company, er i gang med planleggingen av et nytt transportsystem i den amerikanske byen Los Angeles. Det nullutslipp-transportsystemet under bakken vil kunne frakte passasjerer med en fart på opptil 240 km/t. Prosjektet vil bli planlagt i samarbeid med byens transportsdepartement MTA.

7. Adobe har kjøpt opp netthandel-selskapet Magento Commerce. Selskapet ble kjøpt for 1.68 milliarder dollar og er Adobes største oppkjøp på nærmere 10 år.

 

Foto: Flickr/David

Kunstig intelligens og robotisering – er vi klare for revolusjonen?

Mange frykter at automatisering vil ta jobbene deres. Det har de grunn til. Men dersom ledere evner å se forbi kortsiktig effektivisering, og utnytte innovasjonspotensialet som ligger i teknologien, kan vi skape bedre jobber og et bedre samfunn.

(InnoMag opplyser at Deloitte er hovedpartner på et av årets store høydepunkt, Future Insight 2030-konferansen i Den Norske Opera. Som leser av Deloittes artikkel kan du spare 2500,- ved å registrere deg via denne linken og benytte koden Deloitte2018.)

Diskusjoner om kunstig intelligens og automatisering tar ofte for seg jobbene som blir borte, senest etter en ny OECD-undersøkelse som nevner at 40% av ansatte i Norge har jobber som vil bli automatiserte.

Men å være nostalgisk vedrørende jobbene som går tapt til teknologien, er som sørge over at begravelsesbyråene fikk mindre å gjøre etter at penicillin så dagens lys, ifølge Garry Kasparov. Den tidligere verdensmesteren i sjakk er også en innflytelsesrik tenker innen kunstig intelligens.

Nylig arrangerte tenketanken Deloitte Center for the Edge en dialog mellom nordiske toppledere og Kasparov, der Kasparov utfordret ledere i både privat og offentlig sektor til å bli radikalt mer innovative.

I følge Kasparov er ikke vår største utfordring jobber som blir borte på grunn av teknologien, men at de ikke blir borte raskt nok. Vi bør gi opp kampen for å bevare jobber som uansett kommer til å forsvinne, og omfavne mulighetene som teknologien tilbyr.

Kasparov, og andre teknologioptimister med ham, mener at kunstig intelligens og automatisering vil skape nye jobber, der vi i større grad tar i bruk våre sosiale og kreative ferdigheter.

Det er en velbegrunnet frykt

Men er det urimelig å frykte at robotisering ikke vil få frem din skaperkraft, men koste deg jobben? Mange av våre ledere er opptatt av resultater på relativt kort sikt. Selv ledere som tilsynelatende forstår behovet for å gjøre egen organisasjon radikalt mer innovativ, begrenser seg til forbedring av dagens drift.

Deloitte utførte nylig en undersøkelse av 1600 toppledere, der flertallet oppga at den største trusselen for egen bedrift er nye forretningsmodeller, muliggjort av nye teknologier. Samtidig så ikke denne bekymringen ut til å påvirke ledernes strategier, som i hovedsak omhandlet forbedring av eksisterende produkter og tjenester, og reduksjon av kostnader.

Hvorfor prøver ikke lederne å tilrettelegge for radikal innovasjon i egen organisasjon? Frykter de reaksjonene ved å innføre noe som organisasjonen vil oppfatte som en trussel, eller stikker problemet dypere?

Hemmende strukturer

Et argument mot at automatisering vil gi økt innovasjon, er at få av oss har evnen til å være kreative. Men vi har alle vært kreative. Som barn var vi fantasifulle, lekende og utprøvende. Men institusjonene i samfunnet vårt utvisker denne atferden.

Skolen lærer oss at det lønner seg å tilpasse seg en felles standard. Videre i arbeidslivet formes vi ytterligere av målekriterier som vektlegger effektivitet og begrenser det som varierer fra normalen. Våre organisasjoner fremmer effektivitet og gir i liten grad rom for eksperimentering som kan resultere i innovasjon.

Slike betingelser gjør ledere mer tilbøyelige til å betrakte kunstig intelligens og automatisering som verktøy til å kutte kostnader. Dette bekrefter skeptikernes mistanker om at ledernes entusiasme for nye teknologier vil resultere i oppsigelser, og motstanden mot teknologien øker.

Selvrobotisering

Jeg har selv litt erfaring med robotisering av arbeidsoppgaver. Min første jobb var innen kundeservice, og listen over kunder som skulle ringes var uendelig. Jeg søkte derfor etter programvare som gjorde det mulig å automatisere prosesser på datamaskinen.

Etter noe prøving og feiling kunne datamaskinen skreddersy e-post til alle kundene på listen, og oppnådde ti ganger så gode resultater som meg.

Hva gjør du når du har laget en robot som gjør jobben din bedre enn deg selv, uten behov for kaffepauser, søvn eller lønn? Jeg valgte å demonstrere løsningen for ledelsen og ble oppmuntret til å fortsette å eksperimentere.

I tiden som fulgte lagde jeg flere nyskapende løsninger for bedriften, og fikk en ny rolle som leder av en intern innovasjonsgruppe. Men dersom jeg ikke hadde hatt tillit til at ledelsen så verdien av meg og mine kolleger i et langsiktig perspektiv, hadde jeg nok valgt annerledes.

Se hele sjakkbrettet

Utfordringene vi står overfor er dyptgående og forsterker hverandre: Vi har institusjoner som hemmer kreativitet, ansatte som stritter mot innførsel av teknologi som kan erstatte dem, og ledere som ikke tilrettelegger for innovasjon.

Våre ledere må unngå å sette likhetstegn mellom effektivisering av dagens drift og innovasjon – de må samtidig sikre at deres strategier muliggjør radikal innovasjon. Målbildene de kommuniserer bør utfordre og inspirere til handling, samtidig som de gir ansatte spillerom til å eksperimentere. Dette kan inspirere og tiltrekke talentfulle mennesker, og engasjere folk både i og utenfor egen organisasjon.

På denne måten kan nyskapende initiativ oppstå som følge av medarbeidernes samhandling med hverandre og omverdenen. Men dette krever ikke bare at ledere gir tillit til sine ansatte, de ansatte må også ha grunn til å stole på sine ledere.

I stedet for å savne jobbene som blir borte, bør vi etterstrebe å gjenfinne det åpne sinnet vi en gang hadde. I likhet med stormestere i sjakk må våre ledere ikke bare tenke på sine neste trekk, men visualisere sjakkbrettet langt inn i fremtiden.

 

Denne kronikken ble først publisert i Oslo Business Forum 

Facebook har stengt 583 millioner falske kontoer

Bilde @ flickr/b_d_solis

Facebook har stengt over 583 millioner falske kontoer i løpet av det første kvartalet av 2018, viser en ny rapport. 

Facebooks første kvartalevise “Community Standards Enforcement” rapport viser at det største problemet til plattformen var antall falske kontoer og spam. Selskapet har moderert 817 millioner spam-innlegg og stengt over 583 millioner kontoer de mener er falske, viser den. I tillegg har plattformen moderert 21 millioner innlegg av seksuell karakter, 3,4 millioner innlegg som inneholdt grafisk fremstilling av vold og 2,5 millioner innlegg som inneholdt hat-propaganda.

– Dette er starten på reisen og ikke enden på reisen. Vi prøver å være så åpne som vi kan, uttalte Richard Allan, vise-president for offentlig politikk i Facebook ifølge The Guardian.

Les også: Facebook tar opp kampen mot Tinder: Lanserer dating-funksjon

Mange av kontoene og de upassende innleggene ble avdekket av selskapets nye kunstig intelligens verktøy. Verktøyet klarte, ifølge rapporten, å avdekke 98,5 % av de falske kontoene og bortimot 100 % av spam-innleggene.

Rapporten kom én uke etter at “the Santa Clara Principles”, en rekke retningslinjer på hvordan store plattformer skal moderere innholdet sitt, ble offentliggjort. I retningslinjene heter det blant annet at de sosiale nettverkene burde offentliggjøre antall innlegg de har fjernet. I retningslinjene står det også at plattformene burde gi brukerne som har fått innholdet sitt slettet en detaljert grunn på hvorfor, samt muligheten til å anke avgjørelsen om de ønsker.

Ikke den eneste

Facebook har vært i hardt vær i det siste, med Cambridge Analytica-skandalen som blant annet førte til at Mark Zuckerbergs måtte stille opp på høringer foran komiteer fra Senatet og Representantenes Hus og spredningen av falske nyheter. Etter skandalen har selskapet kommet med en rekke tiltak og justeringer på Facebook som de mener skal være med på å hindre misbruk på plattformen.

Les også: Facebook med solide tall etter skandaleoppslagene

Facebook er dog ikke den eneste sosiale plattformen som har tatt steg for å gjøre plattformen mer åpen. Youtube annonserte forrige måned at de hadde fjernet 8,3 millioner videoer på grunnlag at de brøt selskapets retningslinjer mellom oktober og desember i fjor.

7 nyheter du bør få med deg

Snap har fått en ny CFO, Facebook jobber tilsynelatende med å utvikle sin egen kryptovaluta og Amazon har fått avslag på sin søknad om dronelevering i New York. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.

1. En ny undersøkelse viser at den selvkjørende Uber-bilen hadde sett den kvinnelige fotgjengeren som ble påkjørt 18 mars og senere drept, men valgte å ikke reagere.

2. Google har utviklet en nye virtuelle assisistent som blant annet kan bestille frisørtimen din og booke et bord på restaurant på en så menneskelig måte at det vil være vanskelig for den andre parten å forstå at det faktisk er en maskin han/hun snakker med.

3. Ifølge Cheddar er Facebook i ferd med å utvikle sin egen kryptovaluta. Facebook Messenger-sjefen Marcus annonserte blant annet forrige uke at han ville forlate sin nåværende stillingen og lede et nytt team som skal se på hvordan Facebook kan ta i bruk blockchain på mest mulig måte.

4. Snap, moderselskapet til Snapchat, har ansatt en ny CFO etter at selskapet har hatt en lang periode med dårlige tall børsen. Tim Stone, tidligere ansatt i Amazon, tar over for Andrew Vollero, som kun har sittet i stillingen i to år.

5. Apple, Microsoft og Uber er tre av ti selskaper som nylig har fått godkjent sine pilot drone-programmer. Amazon henger dermed etter da selskapet fikk avslag på sin søknad om å fly varer innenfor New York-området.

6. Nintendo melder om ny re-lansering av spillkonsollen NES Classic Edition. Konsollen vil ifølge selskapet bli sluppet 29. juni.

7. Facebook står overfor mulig massesøksmål etter at det har kommet frem at plattformen har lagret Android-brukernes meldinger og samtaler via sine apper uten brukernes samtykke.

Tor W Andreassen: – Norske bedrifter er mer opptatt av kvalitet enn innovasjon

Nylig la Handelshøyskolen BI frem sine årlige tall for kundetilfredshet som speiler underliggende kvalitet i tilbudte varer og tjenester på konsumentmarkedet.

Volvo topper listen av de målte bedrifter med de mest tilfredse kundene/høyest kvalitet:

Tilfredshet
Volvo 84,6
Vinmonopolet 83,5
Toyota 83,2
Tesla 82,8
Finn.no 81,9
Skoda 81,7
Sbanken 81,3
Flytoget 81,3
Handelsbanken 81,2
NAF 81

Tabell 1: Kundetilfredshet 2018. Kilde: Norsk Kundetilfredshets barometer. Tall indeksert fra 0 til 100 (best)

Scoren for de 10 beste er imponerende høyt: fra 81 til 85 – skala 0 til 100(best). Interessant nok er fire av de ti bilmerker og de øvrige en god blanding av tjenesteytende virksomheter. At Vinmonopolet er nummer to, er imponerende med svært høy kvalitet/kundetilfredshet. Men kan det tenkes at kvalitet og innovasjoner er frikoblet fra hverandre: at den ene kan leve uten den andre? Jeg vil svare nei på til det!

I velfungerende markeder er kvalitet å anse som en inngangsbillett til å kunne delta i markedet. Har man ikke kvalitet i tilbudte varer og tjenester er det unaturlig å tro at kunder bevisst vil velge slike leverandører, varer eller tjenester. Men gitt at man innfrir markedskravet til kvalitet – man får lov til å delta, men kan det tenkes at høy kvalitet er tilstrekkelig for å bli værende i markedet? Jeg vil svare nei på det spørsmålet også. Man må innoverer i sine varer og tjenester.

En åpenbar grunn er at markedet av konkurrenter og aktører er dynamiske og ifølge innovasjonsguru Schumpeter, konstruert for å la bedrifter, varer og tjenester gå til grunne. For ikke å gå til grunne må bedrifter innovere! Men hvor dyktige er bedriftene å innovere – slik kundene opplever det?

Ved Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole har vi utviklet et mål på kundenes oppfatning av definerte bedrifters innovasjonsevne: Norsk Innovasjonsindeks (NII). Dersom vi benytter 10-på-topp rangeringen fra Norsk Innovasjonsindeks (NII) og sammenligner med scores og plassering på Norsk Kundebarometer (NKB), får vi et interessant bilde.

Dette er vist i tabellen nedenfor:

Norsk Innovasjonsindeks Norsk Kundebarometer
Rangering NII Relativ attraktivitet Innovasjon Tilfreds/kvalitet Rangering NKB
1. Ikea 66 76 76 41 plass
2. Sbanken 80 73 81 7 plass
3. Onecall 66 69 81 11 plass
4. Toyota 69 65 83 3plass
5. Norwegian 57 65 70 112 plass
7. Nordic Choice 61 63 77 37 plass
8. Komplett 64 62 81 13 plass
10. Meny 67 61 76 43 plass

Tabell 2: Rangert opplevd innovasjonsevne og kvalitet. Kilde NII og NKB. Alle tall er indeksert 0 til 100 (best)

Kun to bedrifter figurer på 10-på-topp listen til NII og NKB. Sbanken og Toyota som på NII-listen er rangert som hhv nummer 2 og 4 og 7 og 3 plass på NKB-listen. Ved å kombinere kvalitet/kundetilfredshet med opplevd innovasjonsevne, vil jeg si at av de målte bedriftene i NII og NKB er Sbanken og Toyota de beste bedriftene totalt sett: høy kvalitet og høy innovasjonsevne.

Mens Vinmonopolet er rangert som nummer to på NKB-listen er de rangert som nummer 25 på NII-listen. Dette reiser et kjettersk spørsmål: har Vinmonopolet for høy kvalitet og for lav på innovasjon og at en bedre balansering er å foretrekke? Totalbildet er at norske bedrifter i gjennomsnitt leverer varer og tjenester av høy kvalitet, men at de kan gjøre atskillig mer med innovasjoner som kundene legger merke til.

Kombinasjonen av akseptabel kvalitet og høy innovasjonsevne, er etter min mening resepten for langsiktig suksess. Bare høy kvalitet er ikke bærekraftig for å bli værende i markedet. Man må i tillegg innovere for å opprettholde sin markedsposisjon.

Derfor velger norske kjendiser å beskytte navnet sitt

Flere og flere begynner å se verdien av og beskytte varemerket sitt. Det gjelder også et titalls norske kjendiser. Bare siden vinter har kjente personer som Pia Tjelta, Ari Behn, Cezinando og Johannes Høsflot Klæbo sendt inn søknader til Patentstyret.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Patentstyret fikk i fjor inn hele 17 300 søknader om varemerkeregistreringer. Av disse var et tosifret tall søknader fra norske kjendiser. 

– Grunnen til at kjendiser velger å beskytte navnet sitt sitt, er for å sikre seg enerett til navnet sitt som varemerke. En enerett gjør det enklere å stoppe misbruk, men det gjør det også lettere å lisensiere ut navnet sitt til andre. Det gir med andre ord et godt grunnlag for avtaler. En søknad koster bare 2900 kroner og dersom den blir registrert, må den fornyes først etter 10 år, sier Knut Andreas Bostad, seksjonssjef i Patentstyrets Design- og varemerkeavdeling.

Mange kjendiser søker varemerkeregistrering for klær og sko, noe som kan tyde på at flere kanskje har en drøm om egen kolleksjon. En av de som har oppfylt denne drømmen, er Pia Tjelta. Tjelta har søkt om varemerkeregistrering for blant annet klær og sko, men også for publisering av elektroniske bøker og tidsskrifter på nett, artistopptredener og showoppsetninger.

– Jeg jobber jo både som skuespiller og klesdesigner. De klærne jeg designer, bærer mitt navn, og da er det naturlig at dette varemerket er registrert. Dette gir blant annet tydelige rammer for rettigheten til bruken av varemerket, sier Tjelta til Innomag.

Cezinando har, ikke overraskende, søkt varemerke relatert til musikk og utgivelser av musikk. Han har i tillegg søkt det for «merchandise» som klær, vesker og smykker.

– Vi at mange musikere nå ser viktigheten av varemerkeregistrering da det kan ligge store inntekter i det å selge eget «merchandise». Og for noen er det også viktig å forhindre at andre kan importere eller selge slike produkter, sier Bostad.

Ari Behn har på sin side søkt om varemerkeregistrering for blant annet malerier, bøker, essay, tidsskrifter glass og porselen.

God business

Det å registrere navnet sitt som varemerke har også vært god forretning for tidligere idrettsstjerner. Både Bjørn Dæhlie, Kari Traa, Lasse Kjus og Vegard Ulvang har tjent millioner på produkter som kan knyttes til deres idrettsgrener.

Idrettshelten Johannes Høsflot Klæbo har også sett det kommersielle potensiale i navnet sitt. Han har søkt og fått registrert sitt eget navn og JHK for blant annet blekemidler og andre midler for klesvask, polering, flekkfjerning, dusjsåper, sjampo, balsam, parfymer og eteriske oljer.

Hvilke krav må på plass for å få godkjent en søknad om varemerkeregistrering? Hva er de største fallgruvene?

– Vi antar at 85 % av alle søknadene vi får inn, blir godkjent. Dersom kjendiser søker om å varemerkeregistrere eget navn, så det er ofte enkelt å få det godkjent. Feilen vi derimot ser at flere gjør, er at de kanskje søker litt sent, først etter at navnet er «misbrukt» eller noen har registrert det som domenenavn eller foretaksnavn. Det kan fort bli kostbart å vinne navnet tilbake og få kontroll over navnet, sier Bostad.

Han utdyper:

– For selskap som skal ha et produkt på markedet eller bruke navnet i markedsføring, så er den vanligste fallgruven at de velger et navn som beskriver produktet eller et navn som er registrert for samme varer og tjenester. Da må de ofte starte på nytt og det krever både tid og penger.

Krever godkjenning

Varemerkeloven sier at et varemerke ikke kan registreres uten samtykke fra vedkommende rettighetshaver hvis det inneholder noe som kan oppfattes som en annens navn, kunstnernavn eller portrett, med mindre det åpenbart siktes til en for lengst avdød person.

Henrik Ibsen er for eksempel godkjent som varemerke fordi det viser til en historisk person, og vedkommende er “død for lengre tid siden”, som varemerkeloven krever.

Er navnet særpreget og du har samtykke, kan det registreres for alle varer og tjenester. Av kongelige navn har vi blant annet Kong Haakon og dronning Sonja som registrerte varemerker for sjokoladeprodukter, og i disse tilfellene har sjokoladeprodusenten innhentet godkjenning fra Slottet.

Du kan altså ikke uten videre registrere navnet til en eller annen kjent person som varemerke, du må ha godkjenning først. Ditt eget navn kan du derimot registrere.

For å gjøre egne søk etter varemerker se Patenstyrets søketjeneste. For navnesøk klikk HER.

 

Foto byline: Pia Tjelta: Jarle Vines (Creative Commons Attribution Sharealike 3.0), Johannes Høsflot Klæbo: Sandro Halank (Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0), Ari Behn: Frankie Fouganthin. 

7 nyheter du bør få med deg

Foto @ Flickr/OnInnovation

Tesla sliter med produksjonen, britiske myndigheter sier de vil fortsette å etterforske det nedlagte skandaleselskapet Cambridge Analytica – og EU prøver å komme til enighet over hvorvidt roboter skal kunne tilegnes visse typer rettigheter eller ikke. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.

1. En sjåfør, som kjørte for Amazon, klarte å ta seg inn i huset til en kunde og stjele  hunden til vedkommende. Kunden skal ha installert Amazon Key, en løsning som lar sjåfører låse seg inn og levere pakken hjem til kunden når han eller hun ikke er hjemme, noe sjåføren i dette tilfellet klarte å misbruke.

2. Britiske myndigheter vil fortsette å etterforske skandaleselskapet Cambridge Analytica til tross for at selskapet la ned onsdag forrige uke.

3. Maskiner kan komme til å ta over halvparten av jobbene vi har i dag, viser en en ny OECD-undersøkelse. Norske jobber er midlertidig fortsatt veldig trygge, skal vi tro analysen.

4. EU prøver å komme til enighet om hvorvidt man skal kunne gi roboter visse former for rettigheter eller ikke.

5. Twitter oppfordrer alle sin 336 millioner brukerne til å bytte passord da et virus skal ha klart å lagre brukernes passord i et internt system.

6. Amazon jobber tilsynelatende med en 3D-kroppsskanningløsning for å forbedre og effektivisere handelen av klær over nett.

7. Tesla sliter med å få produsert nok Tesla 3-biler til sine kunder. Selskapet skal som følger, ha brukt over 745 millioner dollar bare det første kvartalet, noe som har reist bekymring om hvorvidt selskapet begynner å gå en usikker fremtid i møte.

Innovasjon Norge med nytt styre

Gunnar Bovim er ny styreleder i Innovasjon Norge. Foto: Thor Nielsen /NTNU
Foretaksmøtet i Innovasjon Norge oppnevnte i dag nytt styre i selskapet for perioden 2018-2020. Totalt fire av de ni eiervalgte styremedlemmene er byttet ut for ny periode. Gunnar Bovim er valgt som ny styreleder.

-Innovasjon Norge er statens og fylkeskommunenes viktigste virkemiddel for næringsutvikling i hele landet. Hver dag jobber rundt 700 Innovasjon Norge-ansatte over hele landet og i tretti land for å bistå innovative og nyskapende bedrifter og næringsmiljøer. Dette arbeidet er viktig for videreutvikling av kunnskapstriangelet vårt; utdanning, forskning og innovasjon, og jeg ser virkelig frem til å bidra i et selskap med et så spennende mandat, sier Gunnar Bovim, ny styreleder i Innovasjon Norge i en pressemelding.

Etter forslag fra valgkomiteen ble det oppnevnt fire nye medlemmer i styret for neste periode. Disse er Gunnar Bovim, rektor ved NTNU, Eirik Wærness, direktør og sjeføkonom i Statoil, Merete Nygaard Kristiansen, kommersiell direktør i Nordlaks Produkter AS og Sigbjørn Johnsen, fylkesmann i Hedmark og tidligere finansminister.

Valgkomiteens medlemmer består av representanter fra Innovasjon Norges eiere og ledes av Ingelise Arntsen. Valgkomiteens innstilling er basert på styrets egenevaluering, samtaler med samtlige styremedlemmer og administrasjonen, samt innspill fra Innovasjon Norges eiere. Hele styret i Innovasjon Norge er på valg annethvert år.

Det nye styret i Innovasjon Norge:
Gunnar Bovim (styreleder)
Jørand Ødegård Lunde (nestleder)
Sigbjørn Johnsen
Merethe Nygaard Kristiansen
Eirik Wærness
Arvid Andenæs
Helene Falch Fladmark
Kristin Misund
Jan Løkling

Valgprosessen for ansattvalgte styremedlemmer vil være klar senere i mai.

Ukens lederkommentar: Kunsten å gjete svin og sette pris på sine barn

Milliardær Kristian Siem er i hardt vær. Denne uken har nordmenn flest fått med seg at skipsrederen har bedrevet dobbelt bokholderi med elskerinne og tre barn i Oslo, i tillegg til familien i London.

Han er ikke den første og sikkert heller ikke den siste rikingen som viser seg å ha svin på skogen. Ikke noe å skrive om for oss, rent bortsett fra at Siem har foreslått at elskerinnens nye kjæreste skal adoptere hans tre kjærlighetsbarn for å hindre at de får del i Siems pengebinge, og i bytte får barna den nette sum av 15.000,- pr mnd. Snakk om å sette pris på sine barn- Dette ble vel hjerterått for oss!

Hardt vær har også de tre statlige bukkene Bruse (virkemiddelaktørene) vært i vinter, med offentlig krangel om Anita Krohn Traaseths evner til å lede Innovasjon Norge, Dogas ørkenvandring med tre sjefer på like mange år og Espen Suseggs sorti som SIVA-sjef etter mildt sagt uheldige sammenblandinger av vennskap og forretning. Tre triste bevis på at de som forvalter norske innovatørers pengebinge i for stor grad preges av intern krangel, uheldige subkulturer, svin på skogen og ofte en arrogant holdning til de som de er satt til å hjelpe.

Det er ikke få norske gründere som opplever det hele som et gigantisk tombola, hvor pengene forbausende ofte ender opp i støtte til gårsdagens næringsliv, og at trynefaktoren har vel mye å si. Denne uka fikk den største bukken, Innovasjon Norge på plass ny styreleder, og Gunnar Bovim som også leder NTNU, fremstår som et klokt valg. Han har både bakgrunn og tyngde til å kunne løse oppgaven.

Spørsmålet er om han og det nye styret orker å ta opp kampen med en egenrådig leder som ikke bare har sine egne svin på skogen, – hun har også skrevet bok om hvordan hun takler svina.

For oss har det ofte vært litt uklart hvem som til enhver tid er svina. Er det de ansatte som kjører svertekampanjer, er det den plagsomme oljesektoren eller er det oss journalister som ikke deltar i dansen rundt antall likes. Uansett svaralternativ er vi sikre på at det nye styret vil få nok å gjøre, og det er med håp i stemmen vi ønsker lykke til og håper fokus fremover vil være å bistå innovative og nyskapende virksomheter med å lykkes.

Nok svin på skogen til å kalle seg storbonde har uten tvil også USAs president, og denne uka kommer det frem at Donald Trump selv forfattet legeerklæringen der det fremkom at hans fysiske styrke og utholdenhet var ekstraordinær. Det interessante er at selv om han i egne øyne var det friskeste individet som noen gang er valgt til president, lider han av bemerkelsesverdig dårlig hukommelse. Det tok ham jo fire uker å huske at han betalte pornostjernen Stormy Daniels nesten èn million kroner for å holde munn. Snakk om å sette pris på sine forhold! Samtidig melder Dagbladet om at 18 republikanere nominerer samme mann til Nobels fredspris, for hans utrettelige arbeid for å skape fred i vår verden. ”You simply can’t make these things up” som det heter der borte. Vi håper noen tar fra Torbjørn Jagland ambisjonene om å få nok en amerikansk president til Norge før det er for sent!

Den siste uken har også landets kanskje ledende utdanningsinstitusjon, Handelshøyskolen i Bergen fått gjennomgå. Debatten avslører at studentmiljøet preges av både elitisme, pampevelde og svin på skogen i form av et syn på både mangfold og kvinner som hører hjemme på historiens skraphaug.

Også Norske Skog har sine svin på skogen. Etter en lang prosess ble det klart at engelske Oceanwood får muligheten til å lede den tradisjonsrike virksomheten ut av sin mangeårige skogsvandring. Vi håper de fremover vektlegger innovasjonsevne langt høyere og tipser med glede både de og alle øvrige lesere om at Forskningsrådet nå lyser ut én milliard kroner til innovasjonsprosjekter i bedrifter. Midlene skal bidra til at bedrifter kan løse samfunnsutfordringer, sikre bærekraftig verdiskaping og økonomisk vekst.

Ukas innovasjonsblomst går til næringsministeren og Forskningsrådet for å satse på fremtiden, det er altfor mange der ute som heier på gårsdagens aktører og gårsdagens kultur.

Happy Friday!

Forskningsrådet lyser ut 1 milliard kroner til bedrifter som ønsker å innovere

John Arne Røtting håper midlene vil bidra til å øke innovasjonskraften i Norge. Foto @ Norges forskningsråd.

Forskningsrådet lyser nå ut én milliard kroner til innovasjonsprosjekter i bedrifter. Midlene skal bidra til at bedrifter kan løse samfunnsutfordringer, sikre bærekraftig verdiskaping og økonomisk vekst.

– Norge har mange smarte bedrifter. Vi trenger at enda flere av dem utvikler nye og bedre varer, tjenester og løsninger. En sterk satsing på forskning og utvikling skal skape et mer konkurransedyktig næringsliv og flere grønne, smarte og nyskapende jobber, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Både små og store bedrifter fra alle bransjer kan søke om støtte til innovasjonsprosjekter. Det er øremerket midler til noen områder, mens om lag en tredel er frie midler som kan fordeles til bedrifter fra alle næringer.

– Norsk næringsliv forsker stadig mer, og vi håper på søknader fra en stor bredde av norsk næringsliv også i år. Det skal finnes muligheter for støtte for alle bedrifter som bruker forskning i sitt innovasjonsarbeid, sier John-Arne Røttingen, administrerende direktør i Forskningsrådet.

Midlene til innovasjonsprosjekter kommer fra flere departementer og skal dekke en rekke områder som er viktige for norsk næringsliv og samfunnsutvikling.

Tilbyr støtte i søknadsprosessen

I denne utlysningen legger Forskningsrådet større vekt på å få fram prosjekter som skal bidra til bærekraft.

– Vi ønsker å mobilisere norske bedrifter til å utnytte de mulighetene målene om økt bærekraft representerer, og enda bedre legge til rette for næringsutvikling som bidrar til økt bærekraft og grønn konkurransekraft, sier John-Arne Røttingen.

Alle bedrifter skal kunne søke støtte til innovasjonsprosjekter, og Forskningsrådet har etablert flere ordninger for å gjøre det lettere å søke. Bedrifter har mulighet til å sende inn en skisse før den endelige søknaden.

– Spesielt for bedrifter som aldri har søkt før kan skisseordningen være nyttig. Ved å sende inn en skisse får bedriften verdifull tilbakemelding på om de bør søke, og eventuelt om det er noe de bør tenke på før de sender inn den endelige søknaden i oktober, sier John-Arne Røttingen.

Forskningsrådet arrangerer også informasjonsmøter, Åpen dag, for bedrifter over hele landet, samt Prosjektverksted, som kan hjelpe søkere med å utvikle prosjektet sitt.

Fristen for å sende inn skisse er 29. august 2018. Søknadsfrist er 10. oktober 2018. Beslutning om hvilke prosjekter som får støtte blir tatt i januar 2019.

Bedrifter som vurderer å søke støtte kan lese mer på Forskningsrådets hjemmesider

Facebook tar opp kampen mot Tinder: Lanserer dating-funksjon

Mark Zuckerberg i nye problemer. Foto @ Flickr/Anthony Quintano.

Snart får Facebook en ny funksjon som skal hjelpe single med å finne sin utkårede på nett.  

Under Facebook sin årlige F8 utviklerkonferanse kunne Mark Zuckerberg avsløre at Facebook utvikler plattformen til å også kunne koble sammen brukere som er på utkikk etter romanse, melder CNBC.

Funksjonen er ment for å bygge langvarige forhold og ikke bare for tilfeldige “hook-ups”, presiserte gründeren under konferansen.

Algoritmen til den nye dating-funksjonen kommer til å fungere slik at man ikke kan bli matchet med folk man allerede er venner med, og man vil også kunne bygge dating-profiler som venner ikke kan se.

Les også: Facebook med solide tall etter skandaleoppslagene

Videre vil algoritmen koble folk opp mot større arrangementer og grupper, slik at brukerne kan komme i kontakt med hverandre via felles interesser eller nylige besøkte arrangementer.

Under konferansen var Zuckerberg var opptatt av å understreke at de har vektlagt personvern og sikkerhet i sitt arbeid med å utvikle verktøyet. Facebook har som kjent vært i hardt vær i det siste, med Cambridge Analytica-skandalen og har blant annet måttet stille seg til ansvar foran komiteer fra Senatet og Representantenes Hus.

Da nyheten ble sluppet, falt Match Group på børs med hele 22 %. Match Group står blant annet bak dating-tjenester som Tinder, OK Cupid og Match.com.

Disse nettbutikkene er folkets favoritter

Gunnar Henriksen skryter av vinnerne i kåringen av Folkets nettfavoritter.

Skjønnhet og mote topper kåringen av “Folkets Nettfavoritter”, men en liten paintball-butikk kom som et skudd blant nykommerne.

For sjette år på rad har det norske folk stemt frem sine nettfavoritter. Hele 60 000 stemmer kom inn i Posten og Brings kåring “Folkets Nettfavoritter” i kategoriene store, mellomstore og små bedrifter.

I skarp konkurranse med over 1400 andre nettbutikker stakk BliVakker av med seieren for store bedrifter, Floyd for mellomstore og PBstore for små bedrifter.

– Det er nesten ikke overraskende lenger, men like fullt imponerende at BliVakker topper listen. Som Folkets Nettfavoritt fire år på rad må de kunne sies å være norgesmestere i e-handel, sier Gunnar Henriksen, direktør for Ehandel i Posten og Bring i en pressemelding.

Motebutikken Floyd var nær ved å vinne i fjor, og i år var det endelig klaff.

– Floyd har virkelig stått på for å engasjere kundene sine og det er morsomt å se deres delikate og inspirerende nettside, sier Henriksen.

I kategorien små nettbutikker var det PBstore som stakk av med seieren. De startet i det små med paintball, men fører nå produkter innenfor både paintball, airsoft, taktisk utstyr og jakt og fritid segmentene.

– PBstore er et flott eksempel på det store mangfoldet av nettbutikker i Norge. De er mindre enn de store, men veldig populær blant kundene sine, sier Henriksen.

Prisene blir delt ut på LOAD.18, Bring sin egen netthandelskonferanse som arrangeres den 13.september.

 

Slik kåres vinnerne

  • Alle nettshoppere har denne våren kunnet stemme på sin nettfavoritt på Postens hjemmeside.
  • De med flest stemmer i sin kategori vinner.
  • Alle norske nettbutikker med minst en stemme under kåringen, har gått videre i kåringen av de øvrige netthandelsprisene som deles ut under LOAD.18 13. september.

Fem millioner kroner til spillgründere som vil satse internasjonalt

F.v. Håkon Nyhus fra Innovasjon Norge, Margit Klingen Daams fra Innovasjon Norge, Jørgen Tharaldsen fra Megapop, Henning Ludvigsen fra Rock Pocket Games (bakerst), Ivan Moen Rock fra Pocket Games, Kulturminister Trine Skei Grande, Bendik Stang fra Snowcastle Games, Anette Ståløy fra Dirtybit, Ragnar Tørnquist Red Thread Games, Jon Cato Lorentzen fra Krillbite, Jo-Remi Madsen fra D-Pad Studio. Foto: Charlotte Wiig/Innovasjon Norge
Åtte norske spillgründere har avsluttet 1 1/2 år med eksporthjelp fra Innovasjon Norge og Norsk Filminstitutt for å vokse internasjonalt. Regjeringen har valgt å videreføre satsingen med fem millioner kroner.

-Spill ut i verden bidro til mer åpenhet, dialog og kunnskapsdeling, både mellom de selskapene som deltok i programmet og de vi møtte utenfor Norge. Vi hentet mye inspirasjon som vi tok med oss hjem, og som bidro til å forbedre våre egne prosesser. Gjennom hele programløpet jobbet vi fokusert med vår egen eksportstrategi og med nyansettelser, sier Anette Ståløy i Dirtybit, et av spillselskapene som deltok i programmet i en pressemelding.

Dirtybit utvidet teamet med fire ansatte i 2017, og samme året oppnådde de rekordhøy omsetning.

-En av verdens raskest voksende næringer

Eksportprogrammet Spill ut i verden ble lansert for å utløse mer av potensialet i norsk spillnæring. Programmet løp fra mai 2016 til oktober 2017, og i en spørreundersøkelse svarer de deltakende bedriftene at den samlede omsetningen økte med 33 prosent i samme periode.

-Selv om Spill ut i verden nylig er avsluttet, ser vi at det har hatt positiv effekt for de deltakende bedriftene, sammen og hver for seg. Regjeringen følger derfor opp med en bevilgning på fem millioner kroner til en internasjonal satsing på dataspill som forvaltes av Norsk filminstitutt. Dataspill er blant verdens raskest voksende næringer. Regjerings satsing har som mål å styrke bransjen og bidra til økt omsetning og eksport av norske dataspill, sier kulturminister Trine Skei Grande.

Potensialet for vekst ligger i nye markeder

Den norske spillbransjen består av rundt 100 selskaper og hadde i 2016 en total omsetning på 313 millioner kroner, ifølge en fersk rapport fra Oslo Economics. Selv om bransjen opplever vekst er økningen beskjeden sammenlignet med våre naboland, og de største mulighetene for videre vekst ligger utenfor det norske markedet. Den globale spillindustrien omsatte for cirka 900 milliarder kroner i 2017 i følge samme rapport, og det anslås at husholdningers forbruk på spill nå er vesentlig høyere enn både musikk og film.

-Samtlige av deltakerne i Spill ut i verden har nå en målrettet eksportstrategi, og syv av åtte selskap har dedikerte personer som jobber med forretningsutvikling. I følge Virke kommer 90 prosent av inntektene i norsk spillbransje fra det globale markedet, så internasjonal konkurransekraft er alfa omega for å vokse, sier leder for Kreativ Næring i Innovasjon Norge Margit Klingen Daams.

-Erfaringene fra Spill ut i verden har lagt grunnlaget for en videre og spisset innsats mot bedriftene som skal lansere og markedsføre nye spill i internasjonale markeder. Vi ser frem til å jobbe videre med oppfølgingen av satsingen, og har allerede utlyst og fått flere sterke søknader om tilskudd til langsiktig lansering av spill i utlandet. Vi vil også videreføre arbeidet med bransjefremmende og kompetansehevende tiltak som for eksempel seminarer og felles fremstøt på messer. Det skjer mye spennende i norsk spillbransje, og vårt mål er at den positive utviklingen skal fortsette, også utenfor Norges grenser, sier direktør i Norsk filminstitutt Sindre Guldvog.

Disse bedriftene deltok

28 spillbedrifter søkte om å delta i Spill ut i verden. 13 bedrifter kom videre i søkeprosessen, og åtte bedrifter ble plukket ut til å delta etter å ha pitchet sine løsninger for et ekspertpanel.

• Dirtybit
• D-Pad Studio 
• Krillbite
• Megapop
• Red Thread Games
• Rock Pocket Games
• Snow Castle Games
• Turbo Tape Games

Ukens lederkommentar: Om syke meldinger, sykemeldinger, og friske fraspark

Etter at det norske folk har brukt mesteparten av vinteren på å fordøye slibrige meldinger og innpåsliten oppførsel fra ledende politikere med dårlig dømmekraft, er det nå Senterpartiets tur. En uklok SMS som ble sendt i fylla fra en hyttetur i 2016, har vokst som en løpsk kreftsvulst og i realiteten er det Senterpartiets etiske og moralske plattform som nå er under angrep.

Vi er blant dem som vil hevde at Liv Signe Navarsetes underliv skal få være i fred, og mener det må finnes viktigere saker for både politikere og pressen å beskjeftige seg med. Lærdommen for oss endringsagenter må være at dersom man lar man et problem få lov til å vokse lenge nok, vil selv den minste lille fillesak vokse seg uhåndterlig stor. Det alvorlige ligger i usedvanlig klønete opptreden fra partiet som hevder å ivareta de norske verdiene, og vi mistenker at velgerne ser at avstanden mellom Liv og lære er på størrelse med Hardangervidda. Det hjelper ikke saken at de involverte nå melder seg syke en etter en’. Flaut og lite verdig synes vi!

Da er det mer verdighet over nattens historiske møte i den demilitariserte sonen mellom Nord-Korea og Sør-Korea, der den nordkoreanske lederen og Sør Koreas president byttet ut ukloke Twitter- og SMSer med to utstrakte hender. Et vårtegn som bærer bud om bedre tider for det splittede koreanske folket, håper vi!

Uka har også vist oss at Facebook, Google og Amazon er formidable inntjeningsmaskiner som seiler gjennom sine respektive stormer. De har nådd en størrelse og veksttakt som medfører at de valser over konkurrenter og nye markeder i en takt, noe som gleder Wall Street, men bør bekymre oss andre. Til tross for en lang Twitter tirade fra Trump doblet Amazon overskuddet i første kvartal, og øker inntektene med formidable 122 milliarder kroner, – ikke dårlig for en liten bokselger som de færreste hadde troen på i 1994 da de startet opp. Med en veksttakt på 46 prosent i årets første kvartal er det i realiteten en helt syk vekst vi er vitne til.

Selv har vi tilbrakt en del av uka i Montenegro i lag med noen av Norges beste innovatører på BootCamp regi av Open innovation lab of Norway som også bærer bud om at de beste innovatørene ser mange muligheter fremover. Med inspirerte fageksperter, gode verktøy og metodikk bærer samlingen bud om at det er fullt mulig å levere mer og bedre innovasjon. Det mangler ikke på friske fraspark, – og nok en gang opplever vi at de beste deler villig både tips og teknikker!

Les også: Slik følger du best opp avvik knyttet til GDPR

Ukas lille hjertesukk er den formidable vårflommen av mailer som informerer oss om GDPR og ber oss bekrefte at vi fortsatt ønsker kontakt. Kan det være at mange har leid inn konsulenter som har «glemt» å informere om at norske regler helt siden 2003 i stor grad tar hensyn til vårt personvern, eller er svaret at mange tjener penger på at selvfølgelighetene ramses opp gang på gang?  Ikke vet vi, men vakkert er det ikke!

Ukas innovasjonsblomst sendes professor Tor W. Andreassen, June Breivik fra Kulturtanken og Tone Ringstad i Culturengine, – høykompetente kompetansespredere med mye kunnskap å dele, kombinert med en entusiasme for faget innovasjon og kulturbygging som smitter!

Happy Friday!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...