Norges nye gründersjef Bård Stranheim vil få norske gründere til å sprenge flere grenser. Kun èn grense skal han jobbe hardt for å holde dem innenfor.

– Det var veldig annerledes å komme inn i offentlig sektor og vite at folk rundt meg fikk lønn uavhengig av hva jeg foretok meg, sier Bård Stranheim.

Mandag begynte han i ny jobb med ansvar for norske gründere. Men inntil han for fem år siden trådte inn døra i Innovasjon Norge, var Stranheim blant annet gründer og leder i en oppstartsbedrift.

De erfaringene tar han med seg når han nå blir den fremste hjelperen for norske gründere.

– Det er en stor byrde å ha ansvaret for at folka rundt deg har mat. Gründere som gjør det over lang tid, står det veldig respekt av, sier Stranheim.

Startet rubrikkfiasko

Årlig startes det 50.000 bedrifter i Norge. Og gründerskap er stadig mer i vinden.

Men kun et fåtall av de nye bedriftene satser så stort at de fanges opp av Innovasjon Norges støtteapparat. Stranheim anslår dette til kun å utgjøre 1500 av de 50.000.

Det er altfor få, mener han.

– Vi må gjøre det lettere for flere å teste ut om en ide er liv laga. Og vi må sørge for at konsekvensen for å feile er mindre, sier Stranheim.

Stranheim vet mye om hvordan det er å feile – og å være for tidlig ute. Allerede i studietiden startet han sitt eget selskap.

– Jeg gikk på ingeniørstudiet lagde butikk i stedet for å for å skrive oppgave. Det var en genial ide, men uten noen kanal, sier Stranheim.

Ideen var å flytte rubrikkannonsene over på data – slik Finn.no senere gjorde. Stranheims utfordring var at internett fortsatt var forbeholdt forskere. Brukerne måtte ringe inn til en operatør, som så gjennomførte et søk.

– Det var en typisk feilsatsing og nyttig lærdom, fastslår Stranheim i dag.

Feiling gjør sterkere

Senere ble Stranheim dalig leder i oppstartselskapet Gatsoft, som styrer personalressurser, før han ble medgründer for Gaiaware.

– I Gatsoft var jobben å ta et produkt fra ett marked og inn i helsesektoren, sier Stranheim – som også har jobbet en rekke år i Norsk Hydro.

Før han begynte i Innovasjon Norge var han derimot inne i nok en oppstart, som medgründer i Gaiaware.

– Det var et selskap som har en fantastisk smart løsning som kunne blitt veldig lønnsomt, men som ikke klarte vippepunktet i markedet i min tid, forklarer Stranheim.

Selskapet levere videre i dag mer som et konsulentselskap. Stranheim hoppet i stedet av, og begynte som leder for Telemarks-kontoret til Innovasjon Norge. Med på lasset fikk han nyttige erfariner om åpen kildekode-løsninger og samarbeidsutfordringer i gründerfasen.

– Det var ikke fastlønn jeg jaktet, men et ønske om å bruke kunnskapen og erfaringer for å hjelpe andre til å lykkes, påpeker han.

Jakter på hvite tigre

I stedet for å jakte på egen gründersuksess, er han nå opptatt av hvordan norske gründere kan dyrke frem “hvite tigre”.

Altså gründere som tenker så annerledes at de kan skape disruptiv innovasjon.

– Gründeren bør være flinkere til å skjønne behovet enn kunden selv. Og de må få kunder og investorer med seg, sier Stranheim.

Det er nødvendig for å finne urørt hav, og bli en virkelig vekstvinner.

– De som virkelig vil bli store må gjøre noe annerledes. Svarer de kun på en kundes behov havner de sannsynligvis i rødt hav med mange konkurrenter, i stedet for i ett blått hav, sier Stranheim – et bilde som bygger på ledelsesboka “Blue Ocean strategy”.

Må våge å satse

Det krever at Innovasjon Norge våger å støtte også de som virkelig vil sprenge grensene. Med grensesprengerne følger også økt risiko.

Stranheim har erfaring også med dette, som mentor for en mye omtalt gründer som idag er plassert bak gitteret i et amerikansk fengsel.

– Det jeg er mest opptatt av er at vi ikke må bli redd for å være med når folk kommer med store planer, sier Stranheim.

Han mener nøkkelen for Innovasjon Norge er å bidra med råd og hjelpe til å sette sammen team som utfyller gründeren. Det gjelder også på det etiske området.

– Dette har vi jobbet med hele veien, og er ikke noen spesiell lærdom i denne saken, sier Stranheim.

Han ser likevel ikke bort fra at det samme vil skje igjen.

– Gründerne som satser stort må gå utenfor grensene på mange områder. Men vår oppgave er å bidra til at det ikke går utover de etiske grensene, tvert imot, sier Stranheim – som mener gründerne heller bør gjøre samfunnsansvar til et konkurransefortrinn.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here