Firmaet SCALES har siden september i fjor hatt en formidabel vekst og doblet antall ansatte. Ifølge Kristiane Grøtvedt, sjefskonsulent og prosjektansvarlig, er hemmeligheten bak personlig kontakt og åpenhet.

SCALES er en Nordisk Microsoft Partner som er spesialisert på å levere Dynamics AX, Microsoft sitt Enterprise ERP produkt. Firmaet ble etablert i Danmark for tre år siden, og har siden det vokst til å bli  75 ansatte og ha 90 millioner kroner i omsetning.

Firmaet vokser stadig, og SCALES Norge har gått fra å være tre ansatte i september i fjor til nå å være over 8. Over nyttår forventer selskapet å øke mannskapet med ytterligere  3-6 personer.

SCALES har hatt en enorm vekst på kort tid. Hvordan har dere klart det?

–  Alle våre kunder er referansekunder, og det gjenspeiler vår åpne kultur for deling av erfaringer og kunnskap om produktet, også via, med og mellom våre eksisterende og potensielle kunder.

–  Vi har blant flere kunder fått tilbakemelding på at deres valg av SCALES, blant annet,  har basert seg på personlig kjemi, vår agile leveransemodell, gode kunde referanser i tillegg til vår bestemte tilnærming og oppfordring til bruk av standardløsninger fremfor tilpasninger.

Samarbeider med kunden

SCALES’ leveransemodell består av en forberedende fase før man setter opp «sprints» for gjennomføring sammen med kunden, som gjentas til leveransen er komplett, før det gjennomføres en utrullingsfase med akseptansetesting, sluttbruker opplæring og forberedelser til produksjon og forvaltning.

– Den første produksjonsperioden ansees som en del av leveransen, og som en overgang til vår supportavdeling for support på daglig drift og forvaltning. Dette er også en faktor som gjør at vi skiller oss ut.

Grøtvedt tror også at SCALES’ suksess skyldes bedriftens flate hierarki, og annerledes måte å tenke på når det gjelder nyansettelser.

– I forhold til å tiltrekke oss ansatte så skiller vi oss ut ved at vi anser at våre viktigste personer (ressurser) er alle som er ute hos kunden, altså primært alle våre løsningsarkitekter som er ansvarlige for løsningen hos kunden. Hos flere av våre konkurrenter så er det ofte at ledelse og organisatoriske roller oppfattes som de viktigste.

– Alle i SCALES har roller i prosjekter og er ute hos kunder, inkludert stifterne, som gjerne også vil ha «hånden på kokeplaten» så mye som mulig. Det skal også legge til at SCALES består av 17 eiere totalt og det skal også utvides i forhold til nøkkelpersoner som kommer til. Grunnen til denne tilnærmingen er for å sikre stabilitet for kunden og prosjekter, da markedet generelt har opplevd hyppige bytter av arbeidsgivere blant konsulenter på grunn av høy etterspørsel i bransjen.

 Tror du flere bedrifter kan tjene på å ha en mer utflatet struktur?

– Min oppfatning er at enhver bedrift må ha en struktur som passer best i forhold til sin visjon og verdier. For oss er verdiene og personlighetstrekkene vi søker «Committed, Efficient, Honest» og visjonen er å levere Microsoft Standard løsninger til en konkurransedyktig pris med høyeste kompetanse i markedet. Kombinasjonen av dette, som har utviklet seg til å bli kulturen i firmaet, gir en naturlig selvstendighet og videre lite behov for administrasjon, som gjør at denne strukturen passer veldig godt hos SCALES.

– Generelt sett så handler en flat struktur om å stole på sine ansatte og kollegaer, og dersom bedrifter har den kulturen og at det passer inn og opp mot hva bedriften ønsker å oppnå, vil jeg absolutt mene at denne type struktur kan lønne seg.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here