”Lightning talks” var en viktig del av fremtidskonferansen. Nye vekstselskaper ble presentert i turbofart – i gamle omgivelser i Oslo Millitære Samfund. Steinar Hoel Korsmo, president og CEO i Seed Forum Global, piffet opp stemningen blant de dresskledde. 

 

Av Camilla Hellum

Selskapene fikk muligheten til å holde korte bedriftspresentasjoner, såkalte ”Lightning Talks”, for tidligfase-investorene som satt blant publikum. Presentasjonene ble ledet av Seed Forum, som er en slags finansmarkedsplass hvor selskaper som trenger kapital – kobles med forretningsengler som vil investere.

De nyetablerte selskapene Travelmatics, Mecsense, Synaptic technology og ThumbAd fikk alle muligheten til å vise seg fram.

Baserer seg på brukerprofiler

ThumbAd ble startet i 2012 av blant andre Tor Olav Haugen og Tom Roger Sokki – et annonsenettverk på mobil og lesebrett.

– Annonsene våre baserer seg på brukerprofiler, slik at reklamen tilpasses til kunden. For å demonstrere med et eksempel: Dersom alle her i rommet gikk inn på Dagbladet.no nå, hadde de sannsynligvis fått opp ulik reklame på annonseplassene, fordi reklamen er basert på tidligere nettsøk, sa Haugen.

ThumbAd kartlegger altså hvem kunden er slik at annonsene blir mer eller mindre skreddersydd til den individuelle brukeren. I praksis gjøres dette gjennom at nøkkelord folk søker på i søkemotorer, og innhold av nøkkelord i annonsene matches – slik at riktig annonse vises til rett kunde.

Haugen mener man i Norge ukentlig når 2,7 millioner brukere, og at det totalt i Norge kan bli vist til sammen 3,6 milliarder reklameinntrykk per år. Man har med andre ord et stort potensielt marked.

Fortell om bakgrunnen for ThumbAd?

 – Jeg brukte et halvt år på å scanne markedet for det jeg trodde kom til å bli de neste, store trendene. Jeg bestemte meg for å ikke finne opp hjulet helt på nytt, men bruke eksisterende teknologier og erfaringer og ta dem inn i et nytt marked. Det er i prinsippet det vi endte opp med å gjøre i ThumbAd, sier Haugen.

Haugen har 20 års erfaring innenfor media, og har blant annet jobbet i 10 år med reklame på handlevogner. Satsingen ga en årlig omsetning på over 30 millioner kroner i Norge. Han har også vært innom Reitan-gruppen for å jobbe frem Reitan Media, samt startet selskapet CatchTheEye AS. I 2012 ble ThumbAd grunnlagt, og tidspunktet kan vanskelig sies å være tilfeldig.

– ThumbAd ble startet 12.12.12 klokken 12.12, sa gründeren.

Haugen hevder selskapet klarer å etablere seg i et nytt marked på kun én uke, og håpet torsdag på investorer som kunne bidra økonomisk for å gjøre ekspansjonen internasjonalt enda større.

Google har sitt eget økosystem

Hvordan er markedet for det dere driver med i Norge?

– Det norske markedet på mobil markedsføring i år er på omtrent en milliard kroner.

De store gigantene som Google og Facebook er naturligvis aggressive, for de har sitt eget økosystem som gjør at de kan målrette annonser på samme måte som vi kan på desktop – ikke mobil! Det er veldig få andre som gjør dette på mobil.

– Vi har selskaper i Norge som er rendyrket innenfor mobil, og man har blant annet et svensk selskap som heter Widespace. Vår oppgave er å spesialisere oss på målretting og finne det rette publikummet, slik at vi kan ”cherry-picke” brukeren man er på jakt etter.  Akkurat dét er vi veldig alene om på både mobil og lesebrett.

Hvordan kanThumbAd vokse ved hjelp av investeringer?

– Det kan vokse ekstremt raskt. Mekanismen for å få økt omsetning hos oss er enkel: Vi må ha mennesker som banker på dørene til de rette byråene i internasjonale markeder og forteller om hva vi gjør. Når folk får vite om oss er det sannsynlig at de vil bruke oss, for det vi leverer er veldig bra. Vi må rett og slett nå ut i nye markeder globalt. Det er kun ambisjoner som setter begrensninger for hvor stort det kan bli, smiler Haugen.

www.thumbad.com

www.seedforum.org

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here