Så var sommeren 2017 i gang og mens begrepene DIGITALISERING, TRANSFORMASJON og INNOVASJON sprer seg fra talerstol til talerstol, nesten som løvetann i sommerenga, blir det stadig mer åpenbart for oss som har jobbet med dette en del år, at mange rett og slett ikke har peiling på hva de mener med begrepene.

I en uke der Donald nok en gang stjeler de store overskriftene med sine mer eller mindre gjennomtenkte sprell som beviser at den tidligere reality -TV stjernen totalt mangler virkelighetsforståelse og kompenserer med å bøtte på med falske sannheter i et tempo som overgår Jan Thomas sin bruk av brunkrem, har mye her hjemme på berget dreid seg om shipping, innovasjonstaler og drømmeløft.

NorShipping har visstnok samlet over 35 000 deltagere denne uka, og ryktene forteller at både Lillestrøm og Oslos barer er tomme for edle drikker. Vi synes det er flott at shippingfolket feirer seg selv og med 0,5 % skatt beviser de for en hel verden at insentiver fungerer. Vi håper norske politikere får med seg poenget!

Innovasjon Norges Innovasjonstale-arrangement på Sentralen i Oslo denne uken var det nok kun 1% av tallet som Norshipping kunne skilte med som fikk med seg at administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth overrakte den nye Drømmeløftrapporten til næringsminister Monica Mæland. Da hadde hun foran næringsministeren og full sal pekt på tre former for innovasjon; Stegvis eller inkrementell innovasjon, radikal eller banebrytende innovasjon og imitasjon eller kopiering. Vi heier ofte på det endringsagenten Anita Krohn Traaseth forsøker å få til, men seansen ble en selsom opplevelse i vranglære og feil fokus, hvor lyspunktet var en frisk Ansgar Gabrielsen som med en tusjpenn tegnet opp en rekke siloer og raskt konkluderte med at måten offentlig sektor organiserer seg på ikke er egnet for å skape innovasjon – KLAR TALE fra Innovasjon Norges far.

Les også: Innovasjonstalen 2017: Dagens velferdsmodell er avhengig av bedre samspill mellom offentlig-privat sektor

Det som ikke var så bra, var at Innovasjon Norge sjefen går seg vill i definisjonen av innovasjon,  – kopiering er IKKE en form for innovasjon, det blir som å definere flaks som en del av en markedsstrategi. Som redaktør for landets ledende innovasjonsmagasin og tidligere gründer av 11 selskaper, er jeg sikkert ikke objektiv nok, men det må være lov å forvente at landets viktigste virkemiddel for nyskapning klarer å definere hva de mener med innovasjon, og det KAN ikke være for mye forlangt at de henter inn minst en gründer og investor på scenen. DET VAR INGEN!

Det var til tider vanskelig å forstå om Anita Krohn Traaseth ledet Innovasjon Norge eller DIFI, – selv om NHO hadde hjulpet til med å peke på at investeringsnivået i private bedrifter ikke har vært lavere siden tidlig på 90-tallet og selveste Bjørn Dæhlie la beslag på forsiden i DN med et oppslag om at både han og norske investorer styrer unna oppstartsvirksomheter og i stedet setter pengene i eiendom.  Man kunne jo bli unnskyldt for å tro at dette var en lissepasning til Innovasjon Norge dagen før innovasjonstalen, men neida – dette var ikke engang nevnt og en rask gjennomlesing av rapporten Monica Mæland fikk overlevert bekrefter dessverre dette.

Er det bare vi i InnoMag som opplever dette som surrealistisk?

La oss avslutte uka med å heie på alle de flotte norske gründerne som ikke gir opp, men som bygger verdier og skaper morgendagens Norge – ukas gründer, Bjørn Horten fra Fredrikstad, denne uka valgt som Norges mest attraktive by, viser oss alle at mange av de beste gründerene er folk som har passert de første 40 og har rik erfaring å by på – les mer HER.

Ukas innovasjonsblomst går til Ansgar Gabrielsen, klar tale fra drevne politikere er dessverre sjelden kost, men desto mer velkomment når noen tør å si fra!

Happy Friday!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here