Ukens lederkommentar er forfattet på en bar i San Francisco, og bærer nok preg av å se Norge litt fra utsiden. Det betyr at store snømengder, trafikk-kaos og regjernings-ommøblering som dere hjemme har måttet bale med, har måttet sloss om oppmerksomheten med globale utfordringer som opptar verdens ledende teknologimekka. Det er selvsagt tilnærmet flaut å innrømme det, men selv hvem som sjekker inn og ut av kjendisfarmen går oss hus forbi.

Vi er i denne sammenheng 25 norske innovasjonsledere som i regi av Open Innovation lab of Norway, har invitert på en studietur der både Stanford, Apple, Amazon, University of California, Berkeley og en rekke andre aktører har bydd på kunnskap og inntrykk.  Kort oppsummert må vi innrømme at amerikanerens vilje til å dele imponerer oss, vi har møtt åpne dører og stor vilje til å dele hos alle. Her har vi i Norge noe å lære – Pay it forward kulturen er verdt å kopiere!

Apples nye hovedkvarter, som fortsatt ikke er helt er ferdig, har passert fem milliarder dollar, men når bankkontoen har passert 100 er jo slike beløp nesten som lommerusk å regne. Inntrykket vi sitter igjen med er at i Apple er design alfa og omega, og til og med besøkssenterets trapper var formet som en Iphone. Gjennomført!

Deloittes Center for the edge var også en styrkedemonstrasjon for verdens ledende konsulentselskap, og nok en gang deler man villig av informasjon det må ha kostet millioner å hente inn. Sjekk for eksempel ut rapporten Fast50 Norge som rangerer de raskest voksende teknologi-, media-, telekom- og bioteknologiselskapene i Norge i 2017.

Likevel var det nok Amazon og akselarator-økosystemene rundt Stanford, Berkeley og The Vault i downtown San francisco som imponerte mest, – ingen tvil om at Innovasjon Norges Nord Amerika-sjef, Gro Eirin Dyrnes har rett når hun i sin presentasjon pekte på at Silicon Valley er mer et mindset enn kun et fysisk avgrenset område.

Les også: Er du gründer på jakt etter kapital? – Ikke dra til Silicon Valley!

Samtidig som vi imponeres av nye teknologiske gjennombrudd som modulær TV-teknologi, AI roboter som slår oss i bordtennis og lærer barna våre spansk og høyttalere som bestiller sydenturen for oss, står det stadig klarere at det handler om mennesker og hva vi som kunder er interessert i å utforske.

La oss avslutte med å fremheve at Norge på mange områder har kommet lengre enn USA, ikke minst når det gjelder digital modenhet, noe Rune Bjerke også pekte på denne uka.

Happy Friday!