– Det er åpenbart fortsatt en myte i Norge om at man kan komme til Silicon Valley å hente penger, mener Gro Eirin Dyrnes, leder for Innovasjon Norges kontor i San Francisco.

Silicon Valley er kjent for å være verdens episenter for teknologi og innovasjon. Området har førsteklasses universiteter og forskningssentre, et godt utviklet økosystem og en ”pay it forward”-kultur som tilsammen tiltrekker seg noen av verdens ledende innovasjonshoder og investorer.

I USA investeres hele 60 % av all tidligfase-kapital i staten California. 80 % av de 60 % igjen investeres her i ”The Bay Area”. Likviditeten i dette området er derfor skyhøy, noe som har ført til en myte om at Silicon Valley er stedet å dra til dersom man trenger å hente kapital til oppstartsbedriften sin. Hver år strømmer det derfor mange håpefulle gründere på jakt etter investorer, noe som igjen har ført til den mest aggressive konkurransen etter kapital enn noe som helst annet sted i verden.

– Den største myten i Norge som vi prøver å fortelle sannheten om, er at du kan komme til Silicon Valley og hente penger, Dette betyr ikke at det er umulig å finne investorer her, men man må med troverdighet kunne sannsynliggjøre at man er en fremtidig bransjevinner. Dette gjøres gjennom å vise gode tall på brukere, kunder, vekst, inntekter, og gjennom å ha et team med erfaring som bygger tillit til gjennomføringsevne. Nettverk er også helt avgjørende og tar tid å bygge, sier Dyrnes.

16295479_10158156170800385_1897426707_n

Dyrnes jobber til daglig på Nordic Innovation House, et sted der nordiske gründere kan få hjelp med oppstartsbedriften sin. Målet deres er å styrke de nordiske landenes posisjon i Silicon Valley-området. Dyrnes forteller til InnoMag når vi møter henne i Palo Alto at de i gjennomsnitt blir kontaktet av ca. 200 selskaper årlig som ønsker deres hjelp og veiledning. Av disse er ca. 70 % teknologiselskaper, mens de resterende 30 % består av store selskaper som ser etter nye teknologier eller forretningsmodeller og konsepter som de kan benytte i egen innovasjon fremover.

Med tanke på den harde konkurransen, vil du anbefale norske startups og flytte til Silicon Valley?

– Det er relevant å etablere seg i Silicon Valley dersom området er et nøkkelmarked for deg i form av kunder og/eller partnere. Dette er sannsynlig dersom du er en aktør i teknologiverdikjeden. Videre er det relevant i forhold til rekruttering av salgs-, markedsførings- og forretningsutviklingskompetanse inn mot teknologiløsninger. Det kan også være relevant for dem som kontinuerlig har behov for å ha «et øre til bakken» og ha oversikt over hva konkurrentene gjør. Svært mange av de internasjonale, store selskapene setter for eksempel opp innovasjonsposter i området for å kontinuerlig kjenne utviklingen på pulsen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here