Bruk av roboter og automatiserte tjenester vil øke sterkt fremover. Og fornøyde kunder må bli enda mer fornøyde. Men vi kan ikke bli for innovative, sier Per Foss i Patentstyret.

Navn: Per A Foss
Stilling: Direktør i Patentstyret
Favorittduppeditt: Min nye plenklipperrobot
Dine tre favorittapper: Spotify, Dropbox og Patentstyret ( varemerke, foretak og domene-søk)
Hvordan kobler du av om sommeren: Toppturer, brettseiling og padling( politisk korrekt), og å ro og seile i en 50 år gammel tresjekte

Hvordan ser din virksomhet ut i 2020? 

Kunnskap, immaterielle verdier og intellektuell kapital, ofte omtalt som IP utgjør en stadig større andel av verdien i næringslivet. Patentstyret behandler søknader og tildeler rettigheter til patenter, varemerker og design. Vi gjør i tillegg en viktig jobb med å spre kunnskap om bruk av disse rettighetene som vi kaller IPR, både hvordan rettigheter kan sikres og hvordan de kan skape verdi for bedriftene.  Som offentlig virksomhet ønsker vi å gi brukerne en best mulig tjeneste til en lavest mulig kostnad.

Vi jobber derfor hele tiden med å bli mer kunderettet, blant annet ved å utvikle nye, it-baserte selvbetjeningsløsninger for kundene våre. Vi jobber også med å bli mer effektive og i 2020 er søknadsbehandlingen vår mye mer automatisert enn i dag.

Bruk av roboter og automatiserte tjenester vil øke sterkt fremover (ref. min favorittduppeditt) og våre allerede fornøyde kunder er i 2020 enda mer fornøyd med våre tjenester enn i dag.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Jeg er en person som ser muligheter i det meste. Tilbakemeldinger fra kundene, ris og ros, inspirerer til stadig forbedring. Jeg er svært opptatt av at vi som offentlig virksomhet er klar over at vi er til for våre brukere. De fleste av oss har trolig møtt offentlige virksomheter som behandlet oss som hår i suppa og ingen ting gjør meg så eitrende sinna som det.

Patentstyret skal ikke være der, men tvert imot fremstå som en serviceinnstilt og kompetent offentlig virksomhet.

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

Immaterial-rettssystemet, som blant annet regulerer patenter, varemerker og design er et internasjonalt system som er kommet for å bli. Det gir systemet tyngde og anvendbarhet verden over, i dag selv i land som Kina og India. Norge er med i de fleste internasjonale immaterialrettsordningene, norske søkere kan velge blant de ulike ordningene og for Patentstyrets blir det viktig å være konkurransedyktig, blant annet vis a vis EPO, det europeiske patentverket.

En annen utfordring er at immaterialrettsystemet, som et stort internasjonalt system er vanskelig å endre. Samtidig skjer  mye av dagens innovasjon svært raskt og tar nye former. Patentsystemet egner seg for eksempel ikke særlig til å beskytte apper og andre lignende it- baserte tjenester.

I og med at så mange tjenester tilbys digitalt blir piratkopiering og rettighetshåndtering også et stadig økende problem.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?

Selv Patentstyret, som arbeider med å håndtere andres innovasjoner må være innovative. Men Patentstyret og de private patentfullmektigkontorene fremstår ikke som noen innovasjonsledere. Vi er nok preget av at søknadsbehandling utgjør  hoveddelen av det det vi gjør, den er regulert ved lov og forskrifter  og der kan vi ikke være for innovative.

Men både vi og resten av bransjen opplever nå økt konkurranse. Patentstyret har effektivitet og kundeorientering som to av våre tre strategiske prioriteringer  og vi prøver derfor å være innovative, blant annet med å utvikle nye, enklere kundeløsninger.  Jeg gir oss selv en 6-er.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Om fremtiden er det vanskelig å spå, annet at den ikke blir som vi tror. Jeg tror derfor ikke særlig på å forstå fremtiden, men heller å være godt rustet til å tåle både det ene og det andre. Det betyr ikke at jeg ikke tenker fremover, og vi i ledergruppen jobber blant annet med strategisk analyse for å se nye trender som kan påvirke vårt område.

En god forståelse for hva våre eiere, Nærings og fiskeridepartementet ønsker seg fremover er også viktig, så en tett og god dialog med dem er uvurderlig.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Patentstyret har som offentlig virksomhet digital kommunikasjon som førstevalg, og mer enn 80 prosent av alle søknader mottas nå via Altinn. Patentstyret har også nettopp ferdigstilt en ny kommunikasjonsstrategi, der vi har identifisert de viktige målgruppene, beskrevet deres behov og hvordan vi jobber med dem.

Bruk av sosiale medier, særlig FB og Twitter blir stadig viktigere i vår kommunikasjon med flere av målgruppene.

Samtidig ser vi at mange av våre proff-kunder ikke er aktive på disse mediene, så vi må bruke ulike kommunikasjonskanaler ut til de ulike kundegruppene våre.

Tidligere i 3in.nos sommerintervju-serie har 3in.no intervjuet bl.a. Enoro-sjef og IFN-styreleder Anders LierSiva-sjef Espen SuseggAbelia-sjef Håkon HaugliBjørn K. Haugland i DNV GLForskningsrådets Arvid Hallèn og Vismas Øystein Moan,

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here