Dersom man skal klare seg i fremtiden, så må man utfordre seg selv nå, skriver Christoffer Sapienza.

_DSC8623

(Gründerskolen og opplegget ved denne er presentert i det første blogginnlegget, mens Christoffer Sapienza skrev om ankomsten til Silicon Valley. I del 3 skrev Helga Stormo om hva Silicon Valley er, mens Start-leder Ingvild Sandmo skriver friheten i arbeidsoppgavene i del 4. Dette er den femte posten i serien.)

Jeg vil først og fremst starte med å si: har du ikke vært her, ta turen. Ja, det er mye gale mennesker i gatene (vi så en bjeffende naken mann bli arrestert) – men det er også ekstremt mange hyggelige mennesker her. Mange (hvertfall de fleste vi har møtt) lever etter regelen om å pay it forward, og er så anti-jante som det går an. Siden sist jeg skrev har det skjedd mye, jeg har blant annet fått i oppgave å redesigne en av «bærebjelkene” i produktet til selskapet – Media CRM-funksjonen. Det blir spennende å se om sjefen liker det jeg leverer når han kommer tilbake fra ferie.

(Jeg bare må ta med dette) Forrige uke var Karoline (en av de hyggelige medstudentene våres her), Helga og meg så heldige å bli invitert til Konjekt’s (de gutta jeg har fortalt om tidligere) software test launch i Palo Alto. Eventet fant sted i Nordic Innovation House, hvor Innovasjon Norge (med “søsknene” fra resten av Skandinavia) holder til.

Konjekt startet i 2013, og jobbet fulltid i Startuplab i Oslo juni i 2014 – før de nå satser for fullt. Programmet skal kunne være en paraply som gjør det mulig å søke på tvers av alt du har av dokumenter: en smart plattform hvor alt som er ditt er søkbart!

Selv uten å kjenne disse gutta så godt, så har jeg fått et kanonbra førsteinntrykk og gleder meg til å følge ferden videre. Etter lanseringen tuslet vi (tok en Uber) en tur til Facebook (hvor vi så absolutt ikke fikk gå inn), før vi tuslet (tok en Uber) til Stanford og dets Harry Potter lignende campus! 

IB1
Bildet er tatt fra lansering, og med Helga og meg kan dere se: Lisbeth Smestad (vår støttespiller og kontaktperson her), Karoline Dybendal Aulie (Intern hos Younoodle) og Gro Eirin Dyrnes (Direktør for Innovasjon Norge i Silicon Valley). Foto: Børge Dvergsdal

Communicate, engage and relate

Så, tilbake til uken jeg faktisk skal skrive om! Denne uken har det skjedd mye: Etter å ha «lest» alle casene og tekstene til timen tirsdag, var det først tid for idepresentasjon. Jeg liker hvordan Tormod, vår «hovedlærer», pusher frem diskusjon og resonnementer (jeg tror han forøvrig er ekstremt dyktig, og jeg vil jobbe med det han jobber med. Dere er enige i at når man jobber for eplebedriften, og du i tillegg ikke får si hva du jobber med – så må det være kult?). Det er morsomt at man kommer inn i timen med en satt tankegang på hvordan noe burde løses, også går man ut med tusen bedre løsninger takket være god diskusjon. Ideene som ble presentert vil være det vi skal jobbe med fremover, i tillegg til internshipet (for å få litt mer «teoretisk kjøtt på beinet» fra oppholdet).

Tormod stresser hele tiden at presentasjonene våres må engasjere, og sørge for at publikum følger med (noe som er fair nok). Vi må kommunisere, engasjere og sørge for at det er relaterbart. Alt må hele tiden leveres av deg, og ingen andre. Ikke forsøk å være noen andre, og la frykten være din venn:  frykten er nydelig, den skjerper deg og lar deg tenke på flere nivåer (selvsagt så sant du ikke får helt noia). Siste delen av dagen ble avsluttet av Heather Haveman, en dyktig dame som tok oss igjennom lesestoffet til dagens time – hvordan å sette et godt team før man faktisk starter opp!

Onsdag startet dagen hos NASA, hvor vi fikk se et museum med masse gamle ting – samt et spennende foredrag av Pascal Lee som jobber ved Mars Institute, hvor to av gutta Fridtjof og Saresh har internship, (de skal bruke oljeteknologi for å bedre boringen på mars eller noe). Foredraget handlet om Mars og ferden dit. Visste du at ved samme breddegrad som Stavanger, så har de funnet is på Mars? Og at for å beskytte seg mot stråling fra rommet så bruker de først mat og drikke i veggene, så resirkulert urin (som kan drikkes) og pooo?

attachment
Gro Dyrnes og Anne Lidgard fra Nordic Innovation House. Foto: Victoria Isern

Ferden gikk så videre til Nordic Innovation House i Palo Alto, hvor vi fikk høre tre spennende presentasjoner. Først ut var direktøren for Innovasjon Norges aktivitet her, Gro Dyrnes, sammen med hennes svenske «motpart», direktøren for Vinnova, Anne Lidgard. Kort oppsummert fortalte disse dyktige damene oss at vi må “stay humble” men samtidig tenke stort (Hvorfor ellers skal utlandet være interessert i oss, når de har andre som skal gjøre det samme bare i større skala?), samt bygge nettverk og snakke med flere om ideene dine – for her i episenteret av teknologisk utvikling vil de (i mangel på janteloven) stort sett kun gi deg tips og innspill til forbedringer.

Videre fikk vi høre et fantastisk foredrag av Pelle Tornell (mannen bak Levande Böcker) som omhandlet beslutninger. Test alltid prinsipper før du beslutter, for da vil du bli en bedre beslutter. Vekt det analytiske, det rasjonelle og gutsen din – så vil du stille bedre i en beslutningsprosess.

Sist ut hos Nordic Innovation House var Arne Tonning, partner i Alliance Venture, som ga oss mange gode tips. Det jeg husker best, for hvordan å innhente kapital: sørg for å spille på #FOMO – Fear Of Missing Out.

attachment1
Arne Tonning, Partner Alliance Venture. Foto: Victoria Isern

Siste besøk på ekskursjonen var hos Sean Ness, direktør for Institute for the future, som startet med å melde at alle utsagn om fremtiden burde være latterlige i starten. Gjennom presentasjonen synliggjør han visse trender, som at vi forflytter oss fra “big data” til “liquid data” (ikke statisk data med masse info, men smart data som henter ut info fra flere punkter samtidig som endring fremkommer).

Han avslutter med at dersom man skal klare seg i fremtiden, så må man utfordre seg selv nå – er du redd for å snakke offentlig – prøv, liker du ikke reise – reis osv. osv!

Torsdagen, etter jobb, dro Helga og undertegnede på et arrangement i regi av Mixpanel. Utrolig kult å høre hvordan folk har brukt ren og skjær statistikk for hvordan å endre nettsidene sine slik at “funnel’en” ikke lekker – du vil jo ikke risikere å miste potensielle betalende kunder bare fordi du har tullet det til med for mye tekst, eller feil farge på knappene?

Ved å bruke statistikken her, kan man kjøre forskjellige versjoner av samme nettside – og se hvem som skaper mest vekst, og gå for den.

Mer om forfatterne:

Christoffer Sapienza (24) – avslutter for øyeblikket en mastergrad innen økonomi og ledelse ved Handelshøyskolen BI i Oslo, med spesialisering innen logistikk. Christoffer har ved siden av studiene vært leder for Næringslivsdagene BI på BI i Oslo (årets prosjekt i 2013) og økonomiansvarlig i fadderuken på BI i Oslo. De siste årene har han også vært kunderådgiver på deltid i DNB (først filialen på Gardermoen, så Kundesenter bedrift) samtidig som jeg har vært ansatt som studentambassadør i BIs markedsavdeling. Fra og med høsten vil han jobbe i DNB som Oppstartslos.

Ingvild Sandmo (23) – har denne våren fullført min bachelorgrad i ledelse, innovasjon og marked ved Universitetet i Tromsø. De siste tre årene har jeg også vært svært aktiv i studentorganisasjonen Start. Her har jeg vært økonomiansvarlig for lokallaget i Start UiT, nestleder for paraplyorganisasjonen Start Norge, og dette året sitter jeg som leder for Start Norge. Dette er noe jeg må kombinere sammen med Gründerskolen i sommer. Arbeidet mitt i Start har gjort at min interesse for innovasjon og entreprenørskap har blitt en lidenskap, og min drøm for fremtiden er å starte opp mitt eget selskap.

Helga Stormo (24) – fullførte bachelorgrad innen internasjonal markedsføring ved Handelshøyskolen BI i Trondheim i 2013, og tilbragte siste år på bachelorgraden på Nanyang Technological University i Singapore. Helga er også økonomiansvarlig i ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) og arrangerte blant annet Næringslivsdagen i Singapore og ANSA Asian Convention i Hong Kong – en tur for medlemmene av ANSA Singapore. Etter jeg fullførte bachelor’en har jeg jobbet som prosjektleder hos Mediaplanet og som Salgs- og Markedskoordinator hos EF Education First, i tillegg til at jeg har startet mitt eget firma – happywifey.no.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here