Pinhole stakk av som vinneren av årets Creative Business Cup og går dermed videre til den internasjonalen konkurransen i København til høsten.

Creative Business Cup gjennomføres i Norge for andre gang i år og er et samarbeid mellom 657 Oslo ved Anniken Fjelberg, Crossing Lines ved Rebekka de Leon og Innovasjon Norge ved Margit Klingen Daams. I 2014 var det 48 land som deltok i den internasjonale konkurransen og i 2016 er antallet deltakere økt til nærmere 60 nasjoner og rundt 400 investorer, skriver Creative Business Cup i sin pressemelding.

­– Det er på høy tid at Norge settes på det internasjonale kartet for kreativ næring, og med så mange sterke aktører i finalen har det vært en spennende konkurranse. Vi har tro på at den norske vinneren vil komme høyt opp i den internasjonale konkurransen, slik som vi også har erfaring med fra tidligere år, sier Klingen Daams.

Finalistene pitchet i to omganger, først i lukket rom for juryen, deretter for publikum. Publikum var med å stemme frem vinneren og det var tilslutt fullstendig enighet mellom jury og publikum om hvem som var vinneren.

Ifølge juryens begrunnelse har teknologiselskapet Pinhole ”presentert et produkt som løser en eksisterende problemstilling på en kreativ og original måte. Ved å utfordre hvordan man per i dag angriper problemet, gjennom samarbeid med kryssende fagekspertise, har bedriften skapt noe som kan bli et viktig verktøy for fremtiden. Når det gjelder markedspotensialet vurderer juryen at produktet, slik det er tenkt å fungere, har et bredt nedslagsfelt og at ideen er skalerbar og potensielt en god investering. Når det er sagt ser også juryen et rom for videre utvikling.”

Blant finalistene var også Fimbulyetr, Northern Record Pressing, BookNanook og Museai. Sistenevnte kom på andre plass og vil dermed få muligheten til å delta på Creative Business Cups mange investor-pitcher «Innovation Challenges».

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here