Mange i Norge tenker ikke på banker som spesielt innovative, men realiteten er at DNB lenge har vært blant de mest innovative virksomhetene her til lands. De har til og med stukket av med flere priser for sin innovasjonsevne.

Banken har også en egen innovasjonsenhet med spesialister som hjelper hele banken med å utvikle nye innovative og brukervennlige produkter og tjenester. Vi tok derfor og inviterte oss på besøk til Kristin Riise som leder arbeidet med innovasjon i DNB og innehar tittelen Executive Vice President, head of innovation i storbanken.

Vi satte oss ned med Kristin Riise og Yngvar Ugland, to av nøkkelpersonene i DNB’s innovative satsning. Sørlendingen Yngvar Ugland, er som mange har fått med seg divisjonsdirektør for New Tech Lab i banken. Det tar ikke lang tid før vi forstår at de to både snakker og spiller særdeles godt sammen.

I hvilken grad oppfattes innovasjon som sentralt i DNB?

-Vi i DNB har allerede i mange år jobbet bevisst og systematisk med innovasjon langs mange akser. I banken begynte vi tidlig med å definere innovasjon som en prosess, og i mangel av gode rammeverk utviklet vi vårt eget basert på beste praksis hos andre, smiler Kristin og utdyper

-DNB Way of Innovation sikrer oss et rammeverk og en strukturert tilnærming med bruk av anerkjente metoder og verktøy som har gjort det enklere å innovere raskere, og vi har en rekke tverrfaglige team som jobber med digitalisering og andre innovative prosjekter. Når vi inkluderer de som lager nye løsninger i våre digitale kanaler, snakker vi om i størrelsesorden mange hundre 200 medarbeidere, så innovasjon anses definitivt som en kjerneaktivitet i DNB i dag.

-I tillegg har vi jo vår satsning på det jeg kaller Moonshots, vårt lille team på 9 medarbeidere som fokuserer på slikt som er ordentlig disruptivt og langt fremme, – og som sannsynligvis ikke blir relevant i det hele tatt. Ingen feiler så mye og ofte som oss, smetter Yngvar inn før han legger til:

-Ikke glem at det å feile tidlig ofte kan være vel så lærerikt som det å lykkes.

Hvor åpen er DNB’s innovasjonstilnærming?

-Jeg vil hevde at vi er svært åpne på mange felt, som kjent arrangerer vi årlig NXT som en møteplass for gründere og investorer, – og denne satsningen har vi nå også tatt regionalt. I tillegg har vi etablert et eget ventureselskap for selv å kunne investere i startups som utvikler løsninger som kan være interessant for banken og i neste omgang bankens kunder. Vi samarbeider også med StartupLab her i Oslo og er godt fornøyd med den muligheten dette gir oss til å interagere med dyktige gründere og deres hjelpere.

Sammen med har vi et eget StartupLab DNB NXT akseleratorprogram hvor også Vipps og Fremtind deltar, og dette bidrar til at vi blir bedre på innovasjon, og møter mange attraktive oppstartsselskap. DNB har jobbet tett med flere av selskapene i labben, og har endt opp med flere verdifulle samarbeid og partnerskap, som Celsia og Kvist. I år er det syvende gang vi arrangerer akselleratoren som viser at dette er verdifullt.

DNB også etablert et lite Palo Alto-kontor i Silicon Valley, for å utforske nye teknologier som kan bli banebrytende innenfor bank og finans, og sist, men ikke minst viktig er vi også medlemmer av Open Innovation Lab of Norway, som også byr på mange nyttige møtepunkter og nye perspektiv på innovasjon som fag, utdyper Yngvar.

Folk flest oppfatter kanskje ikke banker som spesielt innovative, hva tenker dere om dette?

-Tja, vi tror det beror på manglende innsikt i alt som skjer hos oss. Vi i DNB jobber mye og bevisst med innovasjon og da tenker vi både inkrementell innovasjon i våre digitale kanaler og mer disruptiv innovasjons som da vi ga deltagerne muligheten til å kjøpe digital kunst med vår egen digitale valuta.

La meg også trekke frem samarbeidsprosjektet vi har gjort med Casi som har resultert i en komplett bilabonnement-løsning til bilfabrikanter, forhandlere og andre mobilitetsaktører.

Noe mer her

Vi har investert i og inngått samarbeid med teknologiselskapet Casi og sammen etablerer vi også et selskap som skal bistå tilbydere av bilabonnement og andre flåteeiere med operasjonelle tjenester som logistikk, service og hjulskift. Det vil hete Nordic Mobility Services og ha nordisk tilstedeværelse.

Det er forventet at bilabonnementet vi​l​ ta betydelige markedsandeler i bilbransjen i årene som kommer.

– Vi har merket økt interesse og etterspørsel fra bilbransjen og mobilitetsaktører om bilfinansiering med støtte for bilabonnement. Med dette partnerskapet posisjonerer vi oss for den økende trenden innen bilhold, nemlig fra «eie til leie».

DNB overtar også iMove, som er Casis egen bilabonnementstjeneste, og vil fortsette driften for dagens kunder.

-Vi jobber i agile teams og er ikke redd for å lansere løsninger tidlig. Selv om det er en stund siden er både Vipps og Covid- kompensasjonsløsningen som ble utviklet på knappe tre uker gode eksempler på hvor mye raskere denne arbeidsmetodikken skaper noe som fungerer, selv om det fortløpende må videreutvikles og justeres smiler Kristin.

Hvilket forhold har dere til den kommende ISO 5600 standarden?

– Vi har jo bygget vårt metodeverk og innovasjonsprosess over mange år, og slik jeg oppfatter det er det mye av den samme tankegangen som ligger til grunn for ISO 56002 og vi evaluerer og forbedrer vårt metodeverk kontinuerlig og er opptatt av å lære fra andre.