Roger Dørum Pettersen og hans selskap Økotaxi varsler nå søksmål mot Oslo kommune dersom avslaget på søknaden om 300 taxiløyver ikke blir omgjort.

– Vi mener at drosjebyråkratiet har kapret makten og rigget et altfor rigid reguleringsregime, basert på en svært snever tolkning av av det norske lovverket. Politikerne har i lang tid ropt på mer konkurranse, innovasjon og positiv utvikling i drosjemarkedet. Nå må de komme på banen og styre, sier Pettersen til InnoMag.

– Avslaget er basert på feil forståelse av loven

Økotaxi har lenge ønsket å etablere et alternativ til dagens drosjeaktører i Oslo – med blant annet lavere priser som en del av konseptet – men hindres av nåværende praksis for tildeling av drosjeløyver. Nå ønsker gründeren bak selskapet at retten skal gå i dybden på problemstillingen.

– Vi mener at begrunnelsen for avslaget er basert på feil forståelse av loven. I avslaget står det en del kriterier, blant annet at “loven forutsetter at reguleringen innebærer at man skal ta hensyn til drosjeløyveinnehavernes inntektsgrunnlag”. Det står ikke noe i loven om det – det er byråkratene som har tolket loven dithen, og deretter fortalt politikerne at loven forutsetter at det skal være slik, sier Pettersen, og legger til:

– Etter mitt syn har de forledet politikerne.

Endring i 1998

Pettersen forteller at noe gikk galt etter at politikerne gikk inn for å endre reguleringen i 1998. Før den tid var taxitilbudet regulert på samme måte som øvrig kollektivtransport – alle taxiene var tilknyttet samme sentral og kostet det samme. Hensikten med endringene var å åpne opp markedet for flere aktører, men samtidig ble reguleringsmyndigheten delegert fra bystyret til byrådet, og derfra videre til byråkratene i etaten. I praksis er det disse som styrer drosjeforvaltningen gjennom sine fremstillinger og anbefalinger til byrådet, mener han.

– Man ønsket konkurranse og endret derfor på en del premisser. Man innførte fri prissetting og opprettet sentraler og fritt sentralvalg, slik at makten i praksis ble overført til de 1780 drosjeeierne.

Nå vil Pettersen at retten skal ta stilling til hvor vid myndighet politikerne faktisk har.

– Dagens situasjon er absurd

Han mener det er paradoksalt at tiltak som i utgangspunktet var ment for å bidra til mer konkurranse i praksis har vært med på å skape monopoltilstander og det han kaller et reguleringsregime.

– Det har blitt en absurd situasjon hvor drosjeeierne i Oslo øker prisene sine i takt med at kundene rømmer – hvorpå byråden legger nedgangen i etterspørsel etter taxitjenester til grunn for å avslå søknader fra andre aktører. Så vi har ikke fått vurdert søknaden vår på bakgrunn av innholdet i den. Vi ønsker å få vurdert behovet for et særegent og unikt konsept som blant annet baserer seg på lavere priser.

Økotaxi fikk formelt avslag på søknaden sommeren 2016, og påklaget da avgjørelsen.

– Vi søkte om 300 drosjeløyver helt tilbake i 2013, så hele behandlingen har trukket ut i trenerende langdrag. Nå er det ett og et halvt år siden vi påklaget avslaget fra byrådet, og saken er fortsatt ikke endelig avklart. Og så er det sånn etter forvaltningsloven, at hvis det ikke har skjedd noe i løpet av seks måneder, så er vilkåret for å prøve saken rettslig oppfylt.

ESA krever endring

Allerede i 2014 begynte Pettersen å klage inn avslagene han fikk til EFTAs overvåkningsorgan ESA. De er kritiske til at lokale myndigheter i Norge kan begrense antall løyver etter det antatte behovet i distriktet:

”ESA er ikke enig med norske myndigheter i at begrensningen, slik den er i dag, kan rettferdiggjøres ut fra vesentlige allmennhensyn. Uforholdsmessig høye barrierer mot innpass i drosjemarkedet kan tvert imot gi dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne,” skrev de den gang i en uttalelse på egne nettsider.

Les også: Nå krever ESA at norske myndigheter endrer drosjeløyveordningen

I utgangspunktet fikk myndighetene frist av ESA til 21. juni i fjor med å treffe nødvendige tiltak for at Norge skulle oppfylle EØS-forpliktelsene sine. Departementet sendte deretter inn en forespørsel om å få utsatt denne fristen til 21. desember.

– Norge kunne enkelt ha oppfylt sine forpliktelser i henhold til EØS-avtalen, dersom de kommunene som har innført fri prissetting i sine drosjemarkeder hadde regulert til beste for forbrukerne. Etter mitt syn, står ikke norsk lov i veien for dette, sier Pettersen.

Kommunikasjonsrådgiver Kristin Stormo i Byrådsavdeling for miljø og samferdsel skriver i en mail:

– Byråd Lan Marie Berg ønsker ikke å kommentere saken i media, ettersom Oslo kommune har mottatt varsel om mulig søksmål.

Vil lansere Uberlignende konsept

Han er ikke den eneste som har tatt til orde for en endring i den nåværende praksisen for tildeling av drosjeløyver. Uber har nå lagt ned sin tjeneste i Norge på ubestemt tid, men har også vært en ivrig pådriver for en endring i dagens ordning.

Les også: Uber-sjefen: – I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det politiske systemet betyr for vanlige mennesker

Dersom Pettersen og Økotaxi får innpass i drosjemarkedet i Oslo vil de lansere et konsept som har mye til felles med Uber og andre lignende tjenester.

– Vi ønsker å lansere et lovlig, Uberlignede konsept i taxi-outfit. De to aller viktigste og mest prekære grepene vi skal ta i taximarkedet, er å innføre langt lavere og helt forutsigbare priser. På denne måten vil taximarkedet vinne kunder tilbake. Etter mitt syn kan taximarkedet i Oslo firedobles med lave og forutsigbare priser, samt enkel og informativ bestilling via app, avslutter han.