Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

“Din førerløse Uber ankommer nå!”

newsroom.uber.com/
For ett og et halvt år siden satte Uber opp et Advanced Technologies Center (ATC) i Pittsburgh. Dens oppgave: å gjøre en selvkjørende Uber en realitet. I dag er den her:

Video: TechInsider

– Selvfølgelig kan vi ikke forutsi nøyaktig hva fremtiden vil holde. Men vi vet at en selvkjørende Uber har et enormt potensial for å videreutvikle vår misjon om å forbedre samfunnet: å redusere antall trafikkulykker, som i dag dreper 1,3 millioner mennesker i året; og frigjøre 20 prosent av plassen i byer som i dag brukes til å parkere verdens milliarder biler, skriver Uber i sin pressemelding.

 

Nytt utviklingsprogram skal hindre at tech-startuper kommer for sent på banen

Det store simulatorsenteret ved Remmen kunnskapspark er én av arenaene som står klare for PANGstart.

Akseleratorprogrammer, som det nå finnes flere av, er bra for de startupene som er modne for det, men hva med de som befinner seg helt i startfasen?

Akseleratorprogrammer, som skal hjelpe startuper å få fart på bedriften sin, har det heldigvis kommet flere og flere av de siste årene. Men mange oppstartsbedrifter har ennå ikke nådd terskelen og kriteriene satt for å komme med i slike programmer. Den høye hastigheten i markedet gjør også at langvarige utviklingsløp, som flere av disse akseleratorprogrammene opererer med, ikke er aktuelt for et flertall av selskaper som sitter inne med en tech-basert idé.

– Tenk bare hvis markedet for idéen din er knyttet til PokemonGO som ingen kjente for et halvt år siden. Da er du allerede rimelig sent ute, sier rådgiver i Smart Innovation Østfold AS, Sindre Helgheim.

For å løse utfordringene tidligfase-tech-startuper ofte sliter med, har Smart Innovation Østfold derfor utviklet et gratis program for oppstartsbedrifter.

Programmet går over 6 uker, der 10 deltagere fra hele landet vil få mulighet til å teste og utvikle konseptet i et innovasjonsmiljø, få bistand til å konkretisere en profesjonell forretningsplan og til slutt presentere forretningskonseptet for et investorpanel. Kriteriene for å delta er at man har vekstambisjoner, at startupen har vekstpotensial og at man ønsker investorer inn for å få til den veksten.

Hva skjer etter de har pitchet for investorpanelet?

– Det er vi også spente på! Her ser vi flere muligheter. Idéer kan gå videre til ordinær inkubasjon hos oss eller andre inkubatorer, hvis det tjener idéen bedre, eller de kan få tilbud om akselerasjon – for eksempel hos Agera. Vi håper selvsagt å få til match mellom idéer og investorer, så noen får forhåpentligvis tilhold andre steder.

– Så kan det jo også hende at det ikke er grunnlag for å ta idéen videre. Da er det i det minste bra at man ikke har brukt fryktelig mye tid og ressurser slik man risikerer i andre utviklingsløp.

Frist for å søke å komme med på andre opptak (av totalt tre) er 30 september.

 

 

Om soning, omstilling og Brangelina

I en uke der Kahoot henter 85 nye millioner, der nykommeren Instabank verdsettes til over 500 millioner før de har lånt ut en eneste krone og der Founders Fund henter inn 70 millioner fra en rekke av Norges fremste entreprenører, skal ingen klage på at det fortsatt er sommerstille her på berget.  

Sommerstille har det heller ikke vært rundt radarparet Brad Pitt og Angelina Jolie, bedre kjent som “Brangelina”, som denne uken gikk ut med nyheten om at de skal skilles etter hele 12 år sammen. I de kretser regnes jo 12 år som en evighet og vi ser frem til at avisene kommer til å fylles med nye kandidater i tiden fremover. Begge to må vel regnes som over gjennomsnittlig attraktive.

At det går mot høst merkes også på bokfronten, der omstillingsekspertene Anne Cathrin Haueng fra Deloitte og Inger Stensaker, professor på NHH denne uka lanserte boka OMSTILLING. Vi i Innomag intervjuet de to erfarne omstillingsekspertene i august, du kan lese intervjuet her. På lanseringen avslørte de to at boka ble et resultat av et innlegg som i utgangspunktet var tenkt å være en kronikk. Resultatet har blitt en bok som forener teori med praksis på lesverdig vis, og definitivt nyttig for alle som innser at omstillinger ofte er langt mer komplekse enn de er tenkt.

Tirsdag hadde vi gleden av å være tilstede da ordfører Gleditch i Sandefjord og en rekke andre talere var tilstede på åpningen av DiamondCare Norge’s opplæringssenter, der Robert Tostrup og hans team ansetter medarbeidere som kommer ut av soning, gir dem noe meningsfylt å gripe tak i  og skolerer dem opp til å bli stolte medarbeidere. Robert som selv har sittet inne, har samlet et team med erfaring fra å ha ramlet utenfor, men nettopp fordi de har hatt fengelsdrakta på så vet de hva som trengs. Resultatet har blitt et godt eksempel på hva engasjerte ildsjeler kan skape når både kommunen og NAV tråkker til og hjelper en god idé frem. Du kan lese mer om saken her.

Denne ukas høydepunkt for oss endringsagenter kom fra Founders Fund som har fått noen av Norges fremste entreprenører til å legge 70 ferske millioner inn i oppstartsfondet. Vi i Innomag heier på slike initiativ og sender ukas innovasjonsblomst kollektivt til alle ildsjelene som her går foran med konkret handling. Blant blomstermottagerne finner vi kjente profiler som Kjell Inge Røkke, Johan Andresen, Øystein Moan og Are Traasdahl for å nevne noen, og gutta bak Startup Lab.

Aftenposten som under sin nye redaktør fremstår langt mindre som den gamle tanta og langt mer som engasjert samfunnsdebattant avholdt også en konferanse denne uka, mye bra ble sagt, men vi satt likevel igjen med følelsen av at både vi og deltagerne hadde hørt det meste før.

Om omstilling og uforsigbarhet – alt kan IKKE planlegges!

I går ettermiddag lanserte Anne Cathrin Haueng i Deloitte og Inger Stensaker ved NHH boka OMSTILLING. Innomag intervjuet omstillingsekspertene i august. På lanseringen avslørte de to at boka ble til som et resultat av et innlegg som i utgangspunktet var tenkt å være en kronikk.

Tor Egil Sunderø fra Statoil holdt et godt innlegg der han understreket forfatterenes poeng om at omstillinger ofte er langt mer kompleks enn de er tenkt; «Det meste av det jeg har lært har jeg lært av egne og andres feil», før fagbokforlagets representant overrakte blomster og markerte slutten på en omstillingsprosess fra kronikk til bok som har vart i to år.

Gratulerer med bok, hva handler den egentlig om?

– Boken tar utgangspunkt i at du rett og slett ikke kan planlegge for den «perfekte» prosessen, fordi det alltid vil oppstå uforutsigbare hendelser i enhver omstillingsprosess. Vårt hovedpoeng er at de beste lederne bruke sin kompetanse om konteksten og kulturen i organisasjonen for å forstå og håndtere det som skjer i «kulissene», og på den måten lander de likevel på beina, mens andre går på trynet når modellene ikke stemmer med virkeligheten, sier Haueng.

Som konsulent og rådgiver har hun sett altfor mange omstillingsprosjekter havarere. I samarbeid med Stensaker som er professor i strategisk endring ved Norges Handelshøyskole, og som siden 2012 har ledet FOCUS, et tverrfaglig forskningsprogram ved SNF i samarbeid med næringslivspartnerne Telenor, Statoil, DNB, Deloitte, Regnskap Norge og Gjensidige, har de fått rik anledning til å studere veien fra teori til praksis, – og fått erfarne at selv om det i teorien ikke skal være noen forskjell på teori og praksis så er det i praksis nettopp det og ofte vanskelig å kjenne seg igjen.

Er dette en teoretisk eller en praktisk bok – hvem er målgruppen?

– Omstilling handler til syvende og sist om menneskene i organisasjonen, og lykkes du ikke med å engasjere kolleger og medarbeidere til å bidra i omstillingen, vil du sjelden oppnå resultater og kunne realisere gevinster.  Uten gjennomføringskraft går det galt. I boken ser vi nærmere på hva som skjer i gjennomføring av omstillinger i organisasjoner. Vi tenker da på omstillinger som tar sikte på å forbedre konkurranseevnen til en bedrift, restrukturere og effektivisere arbeidsprosesser, møte nye konkurrenter og teknologisk utvikling (som digitalisering), eller andre omstillinger som drives frem av innovasjon og forandringer i omgivelsene.

Planlagte endringsprosesser har en tendens til å leve sine egne liv. I etterpåklokskapens lys uttrykker ledere og andre at «dette burde vi jo ha sett», eller «dersom vi bare hadde planlagt litt bedre», men etter vår erfaring handler det verken om å være mer forutseende eller om å være enda flinkere til å planlegge; det handler derimot om å lese og forstå dynamikken i slike endringer og å evne og håndtere situasjoner som oppstår, når de skjer.

– For er det én ting man alltid kan være helt sikker på, så er det at planlagte omstillinger aldri går som planlagt», sier Haueng med et smil.

Finnes det ikke allerede en rekke bøker om dette?

– Nei, vi har sett nærmere på hva som skjer bak fasaden i store omstillinger, og skrive om noen vanlige utfordringer som vi har observert på tvers av bransjer og bedrifter, men som sjelden adresseres i de mest kjente endringsbøkene. Vi ser spesielt på krevende situasjoner som kan oppstå underveis, og hvordan de kan håndteres.

– Vår faglige forankring ligger først og fremst i strategifaget. Det vil si at vi antar at organisasjoner utformer strategier for å sikre langsiktig lønnsomhet og skape et konkurransefortrinn. Strategiene tilpasses eksterne forhold som konkurransesituasjon, og bygger på ressurser som kan bidra til å differensiere bedriften fra konkurrentene. Utgangspunktet vårt er at planlagte endringer i organisasjonen er knyttet til bedriftens langsiktige strategiske mål og retning. Mens store deler av strategifaget er opptatt av hvilke strategiske beslutninger som blir tatt, og av analysene og prosessene som ligger til grunn for valg av strategi, er vi opptatt av iverksettingsprosessen. Vi finner at forskningslitteraturen på iverksetting av strategisk endring dessverre er både mangelfull og sprikende.

INNOVASJONSMAGASINET har pløyd gjennom boka og må si seg enige med de to, tross alt handler hverdagen om å få på plass gode strukturer og prosesser som bidrar til gjennomføring, og å mobilisere og motivere menneskene som skal gjøre endringene. Boken tar opp seks viktige tema:

  • Toppledelsens tillit og troverdighet,
  • Styringsstruktur og plassering av ansvar
  • Mellomledelsens makt og mulighetsrom
  • Ansattes engasjement og ansvar
  • Gevinstrealisering
  • Historiene som skapes.

Gjennom disse temaene drøfter de to forfatterne ulike strukturelle valg og ledelsesmessige avveininger.

 

Visste du dette om mobiltelefonen?

I løpet av svært få år har teknologien sneket seg inn i hver eneste krok av planeten, og det er derfor ikke merkelig at mobiltelefonen har blitt en så viktig del av hverdagen vår. Men vet du navnet på den aller første smarttelefonen, eller i hvilket land mobiltelefonkasting har blitt en sport?

Tror du at du har råd til å kjøpe den dyreste smarttelefonen i verden, og visste du at det er fem ganger flere mobiltelefoner på planeten enn PC-er, og at forskjellen bare øker?

Svarene på disse og mange andre spørsmål finnes i mytrendyphones infografikk “Morsomme fakta om mobiltelefoner” nedenfor!

35-spennende-fakta-om-mobiler

Orkla blir samarbeidspartner med Ungt Entreprenørskap

Orkla har gjennom Orkla Friends Fund inngått samarbeid med Ungt Entreprenørskap.

– Innovatører trengs overalt i samfunnet og kreativitet er og blir en nøkkelkompetanse. Denne kompetansen kommer ikke av seg selv. Den må trenes både i skolen og i næringslivet. Orkla og Ungt Entreprenørskap kan både stimulere til kreativitet og synliggjøre dette bedre sammen enn hver for oss, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap i en pressemelding.

Samarbeidsavtalen innebærer blant annet at Orkla skal juryere og dele ut Orklas innovasjonspris under NM for Ungdomsbedrifter.

– Innovasjon er viktig for oss, og vi syntes det er fantastisk å få muligheten til å støtte opp under ungdoms kreativitet og skaperglede med midler fra Orkla Friends Fund, sier Arve Heltne, SVP Orkla Marketing & Innovation.

I tillegg til å gi økonomisk støtte, ønsker Orkla å bidra med veiledning, foredrag og workshops med ungdoms­bedriftene.

– Gjennom møtene med engasjerte unge kan vi lære mye og få nye perspektiv inn i vårt innovasjonsarbeid. Noen av våre viktigste innovasjonsutfordringer er eksempelvis produkter med en bedre ernæringsprofil som samtidig appellerer til ungdom, sier Knut Ellekjær, produktutviklingsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks.

– Vi vurderer vi å tilby medarbeidere muligheten til å være mentor for ungdomsbedriftene. Samarbeidet med Ungt Entreprenørskap er også en viktig arena for oss for å kunne vise hvilke  karrieremuligheter vi tilbyr i Orkla, sier HR-direktør Hege Aamotsmo.

Norske Startupmatcher tar gründerportalen til storebror Sverige

– Målet er å bli den ledende nordiske jobb-portalen for startups, forteller CEO og Co-founder i Startupmatcher, Thomas Sveum. 

Startupmatcher er en gratis jobbportal for oppstartsbedrifter som samler alle jobbene og startup-interesserte under en plattform.

– Studenter og nyutdannede trenger jobb, og vi ser at mange faktisk ønsker å gå denne veien om man legger til rette for det. Samtidig har startups behov for at gode talenter velger å bli entreprenørerer. Vi har fått inn store startups i Norge som blant annet Über, Edtech Foundry, Unacast og Kolonial.no, sier Sveum.

Da InnoMag skrev om Startupmatcher for 11 måneder siden, hadde gutta nettopp lansert og hadde ca 75 jobber i databasen og 350 registrerte brukere. I dag har dette tallet steget til ca 7000 registrerte profiler og de har ca 700 registrerte selskaper i databasen som til sammen har postet nesten 1000 jobber.

– Veksten har vært eksponensiell og vi forventer å nå 10.000 registrerte brukere i god tid før nyttår.

Satser internasjonalt

Selv om portalen kun har blitt markedsført i Norge til nå, er fortsatt 10% av brukerne fra Danmark og 8% fra Sverige, kan Sveum fortelle.

Teamet, som består av Jing Kjeldsen, Fredrik Næss Thomassen og Sveum, har den siste perioden fokusert på å lansere en ny og forbedret nettside, og nå ønsker de å introdusere portalen for det svenske startup-miljøet.

– Vi har allerede begynt å sluse inn svenske startups og godt over 25% av dagens trafikk er svensk. Måten vi gjør dette på er rett og slett ved å kontakte alle svenske startups med rekrutteringsbehov personlig på e-post eller telefon og fortelle dem om tjenesten vår. Vi kjører også optimaliserte facebook-kampanjer mot det svenske markedet med ekstremt gode resultater, hovedsakelig fordi vi kan bygge målgrupper på facebook basert på profiler som allerede bruker startupmatcher, og som altså er startup-interesserte mennesker.

– Vi blir ukentlig kontaktet av personer som ønsker å introdusere tjenesten i sine respektive regioner, men vi har satt oss som mål å bli den ledende nordiske jobb-portalen for startups, før vi flytter oss over i helt nye områder. Det skal også nevnes at ca 12% av trafikken kommer fra Danmark – over 100 danske startups er registrert i databasen, mer eller mindre organisk.

“Pendler” på arbeidskraften

Thomassen og Kjeldsen er fortsatt involverte i Startupmatcher, men bor begge i San Fransisco om dagen der de jobber med det norske selskapet Konsus som nylig hentet 12,5 millioner i seed funding etter å ha vært med på akselerator-programmet Y Combinator.

– Vi pendler rett og slett litt rundt på arbeidskraften ettersom hvor behovet ligger, men den daglige driften av Startupmatcher er det nå jeg som har ansvar for.

– Forhåpentligvis tar vi en lederposisjon i Sverige i løpet av september. Konkurransen der er begrenset, men det er andre aktører på banen som også vil lansere tilsvarende tjenester i Sverige ved månedsskifte september/oktober. Det er derfor veldig viktig at vi får “first-move advantage”.

Skaper arbeid for unge med bilinteresse

Robert Tostrup ønsker med Diamondcare Norge å inspirere til etterfølgelse, ved å vise at det er mulig og kombinere samfunnsbevissthet med forretningsdrift. Nå åpner selskapet sitt første Bilpleie -og Opplæringssenter på Skolmar i Sandefjord.

Tostrup, som er gründer og daglig leder i Diamondcare Norge, hadde lenge sett unge slite med å komme seg inn på arbeidsmarkedet.

– For de som i tillegg er uten formell kompetanse og/ eller har sonet for sine dårlige valg, kan veien tilbake bli både lang og vanskelig, forteller Tostrup i en pressemelding.

Diamondcare Norge har agenturet for billakkbeskyttelsesproduktet Diamondbrite, og ettersom Tostrup så at mange unge mennesker hadde stor interesse for bil, så han et ubrukt potensiale han ville investere i.

– Jeg ønsker å skape arbeid for unge som vil omgjøre interesse og ferdigheter til lønnet arbeid.

– Sosialt entreprenørskap er framtidens forretningsform og nesten som et Kinderegg!, mener jeg.

Første senter åpnes

140 000 nordmenn kjøper ny bil hvert år og markedet for lakkbeskyttelsesprodukter er voksende. Virksomheten har i dag 14 ansatte og samarbeid med over 150 merkevareforhandlere i Norge og Sverige.

Nå åpner selskapet sitt første Bilpleie -og Opplæringssenter på Skolmar i Sandefjord. Bilpleie – og Opplæringssenter med mål om å bidra til å profesjonalisere bilpleiebransjen og skape arbeid for unge med interesse for bil, campingvogner og motorsykkel.

– Vi er en gjeng med entusiastiske, kvalitetsbevisste og samfunnsengasjerte ”ungdommer” som mest av alt vil bidra til å gi deg ren bil, varmt hjerte og en enklere hverdag, sier en nyutdannede bilpleier, Mustafa Kaya.

 

1 million euro til fem oppfinnelser som kan forandre moteindustrien

Sitter du eller noen du kjenner på en god idé som kan sette opp farten til overgangen fra en lineær til en sirkulær moteindustri? Kleskjeden Hennes og Mauritz deler nå ut 1 million kroner til 5 nye bærekraftige oppfinnelser. 

  •  Klær laget av appelsinskall fra juiceproduksjon
  •  Mikroorganismer som tar til seg avfall fra polyester
  •  En online markedsplass for tekstilrester

Dette var noen av idéene de 5 vinnerne av H&Ms Global Change Award 2015 kom opp med. Kjeden mottok mer enn 2700 søknader fra totalt 112 land i fjor, og fordelingen av 1 million euro ble avgjort gjennom folkeavstemning på nett.

I tillegg til tilskudd, får vinnerne også tilgang til en 1-årig Innovation Accelerator organisert av H&M Foundation i samarbeid med Accenture og Den Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Denne er utformet for å sikre at oppfinnelsene kan stå på egne bein så raskt som mulig, og for å maksimere deres innvirkning på bransjen.

Handler ikke bare om resirkulering

Prisen har som mål å tak i en av de største utfordringene dagens moteindustri har – å lage mote for en voksende befolkning, samtidig som man bedrer påvirkningen på miljøet. Men det å gjøre moteindustrien sirkulær handler ikke bare om resirkulering.

Sirkulære forretningsmodeller dekker ideer om hvordan man kan gjenbruke, reparere, dele, digitalisere eller forlenge levetiden til produkter. Sirkulære materialer ser etter ideer til nye fibre og nye resirkuleringsteknikker og sirkulære prosesser har som mål å finne nye metoder rundt kjemikalier, vann og farging, samt 3D-utskrift og etterspørselsdrevet produksjon.

– Etter å ha opplevd så mange fantastiske oppfinnelser fra hele verden, som har potensiale til å forandre moteindustrien, har vi vært veldig ivrige etter å komme i gang med neste runde av Global Change Award, sier Karl Johan Persson, styremedlem i H&M Foundation og adm. dir. i H&M i en pressemelding.

Frist for å søke er 31. oktober.

 

Hva er det som skiller den norske klinten fra hveten i Silicon Valley?

Sarah Lerche, HR- og finansdirektør i Escalon Services, vet kanskje bedre enn noen annen nordmann hva som skal til for å lykkes i USA og i Silicon Valley i særdeleshet. 

(Av: Karen Floyd)

Lerche har vært bosatt i Bay Area de siste 28 årene og har i løpet av den tiden sett dusinvis av håpefulle norske startups komme og gå i Silicon Valley.

I 2010, etter å ha jobbet med økonomisk planlegging og administrasjon, stiftet Sarah firmaet Carzetta for å levere CFO-, regnskap- og controller tjenester med en visjon om å hjelpe nordiske startups med å etablere seg i Silicon Valley. Hun fant sin nisje akkurat i det stadig flere entreprenører fant veien til California, ikke minst fra Norge.

– Jeg hadde bestemt meg for å begynne med nordiske startups nettopp fordi jeg profesjonsmessig var amerikansk, men kulturelt norsk. Jeg kjente og forsto utfordringene de fleste nyetablerte i Silicon Valley sto overfor, og jeg var derfor godt rustet til å bygge broer. Jeg var klar for en vikinginvasjon i Silicon Valley , forklarer hun.

– Når man opererer internasjonalt, er det flere spørsmål man må forholde deg til, som for eksempel skatt og internprising, visum og arbeidslivskunnskap. Det er også ganske store kulturelle forskjeller som få ser før de kommer til Palo Alto. Å være flytende i engelsk og ha gode kunnskaper om USA er en grei begynnelse, men hvis du aldri har jobbet her før, er det mye å sette seg inn i, og læringskurven er svært bratt.

Om nordiske startups i Silicon Valley legger Lerche til:

– Nordiske selskaper er ennå i startfasen, tror jeg, i sin tilnærming til Silicon Valley – spesielt sett fra et oppstartsperspektiv.

Her er Lerches fem beste tips for nordiske startups med blikket rettet mot Silicon Valley er:

  1. Definer et kortsiktig mål for hva du ønsker å oppnå i USA (det første året)
  2. Planlegg bakover – i detalj og så må du fordoble kostnader og tid, og du vil være nærmere virkeligheten.
  3. Team – hvem er best egnet til å utvikle et team i USA (tenk kulturell tilpasning)
  4. IP – dette er spørsmålet må man ha tidlig i tankene både mht skatt og investorer (nåværende og fremtidige)
  5. Snakk med så mange som mulig som har prøvd – og enten feilet eller lyktes. Hør godt etter.

– Før du drar til USA, er planleggingen svært viktig. Jeg kan ikke understreke det nok. Hvem i teamet vil flytte til USA? Minst ett medlem av ledergruppen bør planlegge å flytte hit i minimum to år. Dermed må man igjennom visumprosessen. Hva vil kostnadene bli? Hva med IP? Skal du kaste deg ut i det eller beholde IP i Norge? Snakk med dine nåværende investorer. Finn ut hva slags USA-baserte investorer du ønsker å ha. Jo mer planlegging og undersøkelser du gjør på forhånd, jo bedre er sjansene for å oppnå målene dine. Glem heller ikke å definere hva suksess er for deg – om det så er en amerikanske investorer, partner eller salg som er målet.

– Det har definitivt skjedd en oppvåkning

Leder for Affecto Skandinavia, Håvard Ellefsen, har gått fra å være pessimist til optimist når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i. – Tidligere har det vært mer snakk om behov for innovasjon og omstilling. Nå begynner vi for alvor å se konkrete erfaringer, sier han. 

Navn og alder: Håvard Ellefsen (45)
Stilling: Leder for Affecto Skandinavia og ansvarlig for partnere
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Da må det bli min M3D 3D printer. Fikk den etter å ha støttet dette forsøket på å lage en rimelig 3D printer til konsumentmarkedet på Kickstarter. Den har gitt meg både timer med frustrasjon og glede ved å utforske 3D printing.
Dine tre favorittapper: Alt som bidrar til kommunikasjon: mail, LinkedIn, Yammer…
Beskriv deg selv med tre ord: Tillitskapende forretningsorientert teknologioptimist
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg var en sjenert og nerdete student, og utviklet et e-post system til bruk i klassen for å komme i kontakt med hun jeg var interessert i. Utbredelsen av e-post og sosiale medier har kommet en lang vei siden den gang!
Hvordan kobler du av om høsten? Serier. Jeg blir alt for lett revet med av serier. Akkurat ferdig med sesong to av “Narcos” og venter på slutten av den danske “Bedrag”. Ellers skulle jeg gjerne syklet, klatret og vært mer ute og gått tur.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør? 

Jeg er utrolig fascinert av ny teknologi og mulighetene den skaper. I forhold til jobben betyr jo dette at jeg holder meg oppdatert på hva eksisterende og potensielt nye partnere kommer opp med av innovasjoner. Samtidig er det viktig å time ny teknologi riktig i forhold til når markedet er klare for å ta det i bruk. Det er ofte et langt opphold i tid her, og vi i Norge er faktisk ikke så langt fremme som vi liker å tenke at vi er.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Jeg liker å prøve ut ting for å se hva som skjer. Akkurat nå er vi inne i et utrolig stort eksperiment hvor vi prøver ut utrolig mange nye ting på en gang. Det å være midt oppe i dette er enormt spennende. Mens vi på slutten av 90-tallet også så store endringer drevet av IT-teknologi, så var likevel endringene av en langt mindre inngripende art og mye mer begrenset til mindre forbedringer internt i organisasjonene. Det som skjer nå er på en helt annen skala og griper inn alle steder.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Det går ikke ann å forstå fremtiden særlig langt frem i tid. Vi kan i beste fall følge med og være med å skape fremtiden innenfor de nisjene vi er aktive i, og naturligvis ha øyne og øre åpne kontinuerlig for det som skjer. Eksperter som skal spå om fremtiden skal man ikke bruke for mye tid på (annet enn at noen av de kan være inspirerende). Det er gjentatte ganger bevist at eksperter tar minst like mye feil som alle andre i sine spådommer.

Hvordan ser Affecto ut i 2020?

Det er et godt spørsmål som alle våre 1000 ansatte og flere hundre kunder og partnere må være med å gi svaret på. Det som er sikkert er at mye vil se annerledes ut. Vi jobber med endringer fra dag til dag. I starten er disse kanskje små, men summen vil bli betydelige etterhvert. Involvering av våre ansatte, kunder og partnere er sentralt i denne prosessen.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

Mye av det vi leverer i dag vil i fremtiden være innebygget i produkter og tjenester vi omgir oss med. I noen tilfeller vil kunden selv være en stor konkurrent, mens i andre vil de nok være tettere integrert med oss, og velge å bruke oss på det vi er gode på og selv fokusere på sin kjernevirksomhet.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Affecto?

Jeg vil gi oss en 10 for strategisk forankring, om man tenker tradisjonelt på forankring i styre og toppledelse. Vi tror likevel ikke det er der slagene vinnes. Utfordringen blir å få innovasjon til og gjennomsyre det vi gjør i det daglige ut mot kundene, slik at vi blir pådrivere og bidragsytere i deres innovasjonsprosesser. Her har vi fremdeles mye igjen å gjøre.

 I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

  • Smarte maskiner som støtter mennesker i beslutninger, ved å gjøre det mulig å ta inn og analysere all tilgjengelig informasjon og unngå menneskelige bias i beslutningsprosesser. Det IBM gjør med Watson innen diagnostisering tror jeg kan bli det første virkelige eksempelet på dette som vil ha vidtrekkende konsekvenser.
  • Av dette følger også automatisering av beslutninger og styring av små og store ting i vår hverdag: fra selvkjørende biler og skip, til andre smarte dingser, og også automatisering av beslutninger i jobbsammenheng.
  • Det grønne skiftet i energiproduksjon og forbruk. Skiftet bort fra en sentralisert energiproduksjon basert på fossile energikilder er i gang. Synet av solceller vil bli vanlig også på norske tak og fasader, men på dette området er det fremdeles et stort rom for innovasjon knyttet til både teknologi og forretningsmodeller.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Jeg har vært litt pessimistisk tidligere når jeg har sammenlignet det vi har sett i Norge med det vi opplever i de andre nordiske landene hvor Affecto opererer. Det er ikke tvil om at det har gått tregere i Norge de siste årene, men i et land hvor oljeindustrien har bidratt ekstremt godt og folk flest ”tjener” mer på verdistigning i egen bolig enn på å jobbe så blir det kanskje sånn. Likevel har det definitivt skjedd en oppvåkning. Affecto var med på Innovasjonsdagen i år, og i motsetning til tidligere år handlet fortellingene i år om prosjekter som allerede var gjennomført eller godt i gang. Tidligere har det vært mer snakk om behov for innovasjon og omstilling. Nå er det konkrete erfaringer. Mange har kommet langt, og ekstra gledelig er det å se at det er mange av de store virksomhetene som nå beveger seg i riktig retning. Selv om vi trenger start-ups og gründere, så har innovasjon i de større selskapene muligheten til å gi raskere utslag i vekst og nye arbeidsplasser.

Trigger åpner utviklingsbyrå i Stockholm

I dag åpner Trigger kontor i Stockholm, men det svenske byrået blir ingen blåkopi av det norske gründereventyret som startet for seks år siden.

– Verden rundt oss endrer seg. Kommunikasjon som vi kjenner det blir marginalisert i fremtiden. Det stiller nye krav til posisjonering, og det har vi tatt innover oss når vi på mange måter etablerer en ny bransje gjennom å starte opp det første utviklingsbyrået i Sverige, sier Preben Carlsen, konsernsjef og grunnlegger av Trigger i en pressemelding.

Strategien bygger på innsikten om at kommunikasjonsbransjen, akkurat som alle andre bransjer, er i ferd med å gå gjennom en grunnleggende transformasjon på grunn av digitaliseringen, nye krav fra omverden og ny teknologi som enda ikke har slått innover bransjen.

– Det vi har sett av interne bransjeglidninger mellom reklame, PR, innhold og medierådgivning tilhører gårsdagen. Nå må vi løse reelle problemer for kunder og brukere. Å skape innovative tjenester og løsninger har blitt mer lønnsomt for oppdragsgiverne enn tradisjonell kommunikasjon, og posisjoneringseffekten er dessuten betydelig bedre, sier Carlsen.

Ny teknologi skaper nye spilleregler

Trigger har brukt ti måneder på å forberede oppstarten i Sverige som er en viktig del av selskapets arbeid med å utvikle hele sin virksomhet. Leder for Trigger Stockholm er Dora Streiffert, som har en bakgrunnen innen arbeid med bærekraft og kommunikasjon.

– Vi opplever en kontinuerlig fremvekst av et økende engasjement og forventninger knyttet til viktigheten av en bærekraftig utvikling, noe som igjen stiller høyere krav til at virksomheter bidrar positivt i det samfunnet vi lever i. Samtidig skaper ny teknologi nye spilleregler der nye konkurrenter raskt snur opp ned på gamle verdikjeder. Virksomheter trenger kunnskap, men også mot til å utfordre sine etablerte modeller for å lykkes, sier Streiffert.

Is the future of food meatless…meat?

Photo @ New Wave Foods

Did you know that eating one hamburger waste more than two months of showering? Or that agriculture contributes to more than 25 % of the total greenhouse gas emissons? However, with the help of bio-technology, more and more plant-based meat alternatives are now entering the market.

There has been a lot of talk about global warming lately and the devastating impact it is having on our planet. Ice is melting worldwide, especially on the earth´s pools, leading to disruption of wildlife and rising sea level. Continuing on this path we are on, the sea level is expected to rise between 18 and 59 cm at the end of this century, leading to floods and lack of drinking water. Droughts will become even more normal and hurricanes and other storms are likely to become stronger.

According to the Intergovermental Panel on Climate Change, world’s foremost collection of climate scientists, the impacts of climate change are already “widespread and consequential.” Yet the effects we may see in the future still largely depend on the actions countries take to reduce their emissions today.

Limiting warming to no more than two degrees by 2050 has become the de facto target for global climate policy, as the consequences of the average temperature rising above two degrees will have fatal and irreversible consequences. In december 2015, 195 countries thus signed an historic and ambitious agreement, committing to targets that limits their emissions to relatively safe levels. However, in order to achieve this, there is still a long way to go and sciences worldwide are starting to come up with remarkable ways to combat climate change.

Replacing the meat industry?

A lot of the total greenhouse gas emissions comes from agriculture. In fact, according to the World Resources Institute, agriculture is the second largest emitter worldwide, after the energy sector. More and more companies are thus trying to come up with a more sustainable alternative, by developing new meatless products that taste and looks like meat, and thus have the potential to replace the meat industry in the future.

For example, the scrimp you can see in the video above from Seeker Stories, is not really meat at all, but a meatless product made from plant and algae products by the American company “New Wave Foods”.

The company was founded by two scientists, Dominique Barnes and Michelle Wolf, who wanted to come up with a more sustainable alternative to shrimp farming. Shrimp farms across Asia often destroy mangrove forests and wetland ecosystems – a high price to pay for the number one eaten seafood in the U.S.

The average American consumes 4 pounds of shrimp per year – which equals a total of 1.3 billion pounds consumed annually. The plant-based shrimp looks a lot like the real thing, and even has the texture and taste of shrimp, with similar fat and protein content, but no cholesterol.

– We can create all this different types of substitute to meat, but if it doesn’t taste that good, consumers are not going to buy them. So our goal is to continue to create delicious food that is also good for you and the environment, Barnes and Wolf say in the video.

Vil viske ut globale klasseskiller med ny digital læringsplattform

– Utdanning er basert på hva politikken i landet vår er, så vår visjon er at Ediphy skal bli til noe større enn politikk. Alle burde få ha en røst når det kommer til å bestemme hva utdanning skal innebære for dem, mener den 18-år gamle gründeren Maiuran Loganathan.

– Enkelt sagt ønsker vi å knytte elever og lærere fra hele verden sammen under en og samme læringsplattform – litt som Facebook for læring -, forklarer Loganathan mens han tar med meg inn på kontoret sitt på teknologiinkubatoren Startuplab. På kontoret henger Post-it lappene på rekke og rad, et resultat av nattens arbeid.

– Ja, det har blitt mange, lange netter på kontoret, sier han og gnir seg i øynene.

18-åringen har akkurat blitt uteksaminert fra Elvebakken videregående, ett år tidligere enn det som er normalt. Mens de aller fleste tar seg en velfortjent ferie for å feire slutten på 13-års skolegang, tilbringer Loganathan heller tid på kontoret for å jobbe med prosjektet han mener vil kunne revolusjonere måten utdanning er lagt opp på i dag.

Tinder for spørsmål og svar

Sammen med fem andre studenter startet han opp ungdomsbedriften Ediphy for to år siden, da han hadde sett seg lei på læringsplattformene ”Itslearning” og ”Fronter”.

– Der Itslearning og Fronter opererer som en ren informasjonsside, ønsker jeg med Ediphy å kunne skape en dialog mellom lærerne og elevene. Enkelt sagt kommer Ediphy ikke bare til å være en læringsplattform, men en sosial læringsplattform der elevene selv kan delta i diskusjonen og komme med egne synspunkter.

Første steg i planen er å lage et intranett for skolene i Norge, før de satser globalt . Ediphy skal inkludere både ungdomsskolen, videregående og universitetet og vil bestå av både lokale, nasjonale og globale grupper.

De lokale gruppene vil bli lagt opp som et chatterom, der man blant annet kan stille spørsmål og få svar fra de andre.

– For de nasjonale og globale gruppene tenkte vi derimot å opprette en slags ”Tinder for spørsmål og svar”, der svarene vil bli verifisert gjennom crowdsourcing. Tanken er at man skal kunne stille spørsmål, for deretter å bli ”matchet” med folk som har stilt liknende spørsmål, eller svart på det du lurer på. Svarer man riktig på spørsmålet som blir stilt, får man poeng og blir rangert deretter. Vi tenkte også å knytte dette konseptet til de lokale gruppene etter hvert, slik at poengene kan telle positivt på karakterene dine.

Drømmer om å gi makten tilbake til folket

I dag har ungdomsbedriften blitt til et AS og har blant annet fått støtte fra Innovasjon Norge, Gyldendal, Microsoft og advokatfirmaet Bahr. Loganathan håper på lansering i Norge om noen måneder, for deretter å ta det internasjonalt.

– Hovedmålet vårt er å skape de samme utdanningsmulighetene over hele verden. Dette kan gjøres ved at man deler på ressursene man har for læring med folk som ellers ikke ville hatt tilgang til den samme kunnskapen – noe jeg mener Ediphy har potensialet til å kunne gjøre.

At Longnathan ønsker å endre på det faktum at ikke alle har samme tilgang på utdanning, kommer av at han egne foreldre ikke fikk de samme mulighetene da de vokste opp i hjemlandet Sri-Lanka.

– Jeg har tenkt mye på hvor urettferdig det er at ikke alle har like utdanningsmuligheter, kun fordi de kommer fra et annet land.

Bieffektene av Ediphy vil også være positive, mener han. Dette fordi plattformen gjør det mulig å knytte mennesker med ulike bakgrunner og nasjonaliteter tettere sammen, noe som vil bidra med å bryte ned fordommer.

– Sist, men ikke minst, tror jeg plattformen vil kunne bidra til å gjøre unge mindre ensomme. Man kan ofte føle seg litt alene og annerledes i en klasse, men hvis man plutselig har tilgang til et nettverk på flere tusen, eller flere millioner, så er sannsynligheten for at iallfall én av disse har noe til felles med akkurat deg. Er det i tillegg flinke folk som kommer i kontakt med hverandre, vil dette kunne skape gode synergier som fort kan føre til både økt innovasjon og entreprenørskap, spår han.

Men hva så med de som ikke har tilgang til PC?

– Dette har vi også tenkt på. I Asia for eksempel er det få som har tilgang til PC. Det de fleste derimot har tilgang til, er en smarttelefon, og dette er også tilfelle i den afrikanske verdensdelen. Etter jul kommer vi derfor til å fokusere mye på mobil og applikasjoner, slik at det i fremtiden blir mulig for alle å ha tilgang til produktet vårt. Det ultimate hadde jo vært å ”teame up” med Facebook sitt prosjekt som går ut på å skaffe internettilgang for alle. Der de gir tilgang til internett, vil jo vi fort kunne gi tilgang til utdanning.

I tillegg til å gi lik tilgang til utdanning for alle, ønsker Longnathan at mennesker selv skal kunne få lov til å være med på å forme hva utdanning skal innebære for dem.

– Utdanning er som kjent basert på hva politikken i landet vårt er, så vår visjon er at Ediphy skal bli noe større enn politikk, noe som både elever og lærere er knyttet opp mot av egen fri vilje. Ved å skape en buttom-up modell istedenfor en buttom-down modell som vi har i dag, kan vi klare å fjerne hierarkiet og gi tilbake makten til folket. Jeg mener bestemt at alle burde få mulighet til å være med å påvirke hva utdanning skal innebære for dem.

Den fremtidige Mark Zuckerberg?

Til tross for sin unge alder mangler ikke Longnathan høye visjoner, og skulle han lykkes, så sitter det kanskje en fremtidig ”Mark Zuckerberg for utdanning” i stolen fremfor meg. Men akkurat som Zuckerberg, som ikke hadde en konkret plan for hvordan han skulle kunne tjene penger på Facebook i begynnelsen, har det også vært vanskelig for gründerspiren å finne ut hvordan han skal finansiere prosjektet sitt.

De fleste læringsplattformene i dag tjener penger i form av en såkalt premium-modell, der du betaler en viss sum for å få bruke plattformen. Som et resultat av nattens idémyldring, har Longnathan derimot kommet opp med noe som han mener kan være ti ganger smartere.

– Vi har jo selvfølgelig vurdert denne premium-modellen, og det er mulig vi kommer til å bruke den i begynnelsen, men for meg blir det feil å måtte betale for noe jeg mener burde være gratis. Med en gang ting begynner å koste noe, vil det skape forskjeller. Ediphy skal ikke være en luksus for de privilegerte, snarere tvert i mot.

Det Longnathan ønsker å gjøre istedenfor, er å lage en ”Ediphy for work”, som vil bli en rekrutteringsdatabase med oversikt over alle elevene. På den måten vil næringslivet kunne få tilgang på relevant arbeidskraft mot betaling, mens studentene får muligheten til å vise seg frem på jobbmarkedet. Planen vil være å bygge opp begge plattformene først, før de bringes sammen.

sam_2198

– Execution er alt

Som gründer av en digital læringsplattform, skulle man tro Longnathan ikke gjorde annet enn å sitte foran PCen når han er på jobb, men når han trenger inspirasjon, benker han seg like godt foran pianoet som står i gangen på teknologiinkubatoren.

–Jeg er faktisk på mitt mest kreative når jeg sitter ved pianoet, og da helst om natten.

For å illustrere hva han mener, tar han meg like godt med bort til pianoet, setter seg ned og lar fingrene gli over tangentene. At han har spilt piano i over 10 år merkes, og han er i dag takknemlig for at foreldrene introduserte han for musikkens verden da han var liten.

Om Longnathan vil ha like lett tilgang til et piano fremover, gjenstår derimot å se. Til høsten begynner han nemlig på en 4-års utdanning innenfor business og computer science på Minerva, et relativt nytt skolekonsept som tilbyr studier i en global setting. Her skal han studere i hele 7 forskjellig land, samtidig som han skal arbeide med selskapet sitt.

Han håper derfor å kunne ha sin første beta-lansering i Norge allerede i oktober, for deretter å gå internasjonalt. Før lanseringen er derimot gründeren opptatt med å få på plass et nytt team, da det gamle teamet hans på fire nå velger å skille lag på grunn av ulike visjoner og det faktum at tre av guttene fortsatt har igjen ett år på videregående.

– I tillegg er det fortsatt noen tekniske og konseptuelle deler av prosjektet som må på plass, før Ediphy er klar for å ta verden med storm, sier han og blunker.

– For å lykkes er det derfor viktig at jeg jobber målrettet. Det finnes utallige gode ideer der ute, men selve ideen er jo ikke verdt noe som helst – Execution er alt!

 

Vent på oss!

Idrettspampene blir kjørt om dagen. Hvorfor hadde vi så beskjeden medaljehøst i Rio, tross romslige budsjetter? Noen andre burde bli tilsnakket om hvorfor Norge heller ikke får medaljer innen innovasjon.

Ikke for å strø salt i såret, men kritikken kan jeg belegge med den mest omfattende ranking av innovasjonskraft nasjoner imellom: The Global Innovation Index 2016. Jeg har skrevet om indeksen i fjor, og var spent på om det har vært fremgang siden sist. Neida.

Dette er det motsatte av synsing, alt er strengt faktabasert. Indeksen er utviklet av en skokk forskere og akademikere fra Europa og USA. De samler inn og systematiserer nøkkeldata om 128 land i verden. Hovedvinklingen i år er hvordan samarbeid mellom nasjoner innen innovasjon kunne organiseres.

Norge ligger på 22. plass blant de 48 rike land som det er naturlig å sammenligne seg med. 52 poeng av 100, to mindre enn i fjor. Midt på treet. Nummer 1, godt over alle andre, er Sveits. I de seks siste år har de tronet på toppen. Bak dem kommer Sverige, opp én plass. Så en klynge i god fart: Storbritannia, USA, Finland og Singapore. I neste klyngen er Irland, Danmark, Nederland og Tyskland. Danskene vet hva de driver med, de har gått opp to plasser. I 2014 lå Norge på 14. plass med 55,6 poeng, i fjor 53,8, nå 52. Åtte plasser ned på to år, dette går utvilsomt gærne veien.

Kina er nummer 25 med 50 poeng, det første land som ikke er i kategorien høyinnkomst, tett på Norge. Hong Kong er på 14. plass.

Indeksen er en matematisk modell der alle nasjonenes indikatorer har sin faste plass. Grunnlaget består av syv søyler, fem av dem kalles input (eller ressurser i bred forstand), de resterende to output eller innovasjonseffekter.

Den første søylen er kvaliteten på nasjonens institusjoner som inkluderer det politiske system, forvaltningens effektivitet og muligheter til å starte ny virksomhet. Her er Norge på 5. plass med 92 poeng. Har dette noe med innovasjon å gjøre? Javisst, fordi innovasjonskraften i en nasjon er mye mer enn noen løsrevne, smarte prosjekter, miljøer og støtteordninger.

Skal innovasjon løfte oss, må det gjennomsyre både offentlig og privat sektor.

Den andre søylen er menneskeressurser inkludert forskning. Utvikle kunnskapsgrunnlaget og talenttilfanget. Her er det lagt stor vekt på utdanningssystemet. Jeg ble ikke forbauset da jeg så at Norge her fikk bare 53 ut av 100 poeng, og plass 21. Finland er nummer 1 (!), Danmark nr 4, Sverige nr 5.

Søyle 3 er nasjonens infrastruktur i bred forstand, det vil si ikke bare ikt. Undersøkelsen viser det vi allerede vet, at Norge her står meget sterkt, nummer 3 blant alle verdens nasjoner.

De to siste søyler på inputsiden er henholdsvis markedets og forretningslivets modenhet, målt på finurlige måter. Her scorer Norge middels, plass 26 og 21.

Så kommer en kvantitativ bedømmelse av hvor mye innovasjon de enkelte nasjoner får ut av ressursene, målt med offentlig tilgjengelige indikatorer i samfunnsregnskapet. Den ene søylen dreier seg om konkrete kunnskaper og teknologisk nyskapning, den andre om indirekte (her kalt kreative) effekter som følger av dem. Norge er nummer 29 innen nyskapning og 19 innen indirekte effekter.

Rapporten anslår effektiv ressursutnyttelse ved å sammenholde output og input. Hvor mye innovasjon får vi for hver krone? Karakteristisk nok får Norge vesentlig høyere plasseringer innen input enn output. Effektiviteten hos oss ligger på 0,7, som er lavt i global målestokk. Både Sverige og Sveits havner på 0,9.

Det blir mange tall av dette her, men det ligger i sakens natur. Istedenfor å skryte og fortelle suksesshistorier, bruker GII statistiske metoder. Og istedenfor å høre på nordmenn fortelle om hva som er så bra med Norge, betrakter her utenforstående forskere alle land med samme kalde, kvantitative blikk.

Jeg tror at vi kan trekke noen konklusjoner:

  • Innovasjon er et felt som offentlige og private aktører må samarbeide om, og der det offentliges hovedoppgaver er å sette opp rammeverket og standardene.
  • Innovasjon må sees i et bredt perspektiv der ikke minst gode institusjoner har stor betydning. Ellers oppnår vi ikke det vi er ute etter: større konkurransekraft i forhold til andre nasjoner.
  • Mer og mer vil vi leve i en globalisert verden. De beste utviklingsland som Kina (50,5 poeng) og Malaysia (43 poeng) nærmer seg faretruende fort. Og når de begynner å bli gode på innovasjon da må vi virkelig skjerpe oss.
  • Sett under ett ligger Norge midt på treet – forholdene er ikke lagt helt til rette for innovasjon.

”Målet er å øke folketallet fra 1600 til 1724 innbyggere.”

– Kontorfellesskapet 1724 ønsker å bidra med et oppegående kreativt miljø i trivelige lokaler hvor bedriftene står sammen for trekke flere folk og familier til Vang.

Det sier daglig eier Dag Nordsveen. – Vi har arbeidet for å bli kjent og synlige for å inspirere andre «utenbygdsboende» eller «byboere» til å prøve Vang som bosted og ta med seg sin bedrift hit, sier han. – Målsetningen er å bidra til at folketallet skal øke fra noe over 1600 til 1724 innbyggere.

Hvorfor er det viktig med møtesteder, slik som 1724?

– Kontorfellesskapet ble opprettet for å gjøre det lettere for kreative sjeler å få sin virksomhet opp og gå ved å etablere et fellesskap med større faglig tyngde. Du har noen å diskutere dine ideer med, noen å spørre, og for å dele på infrastrukturkostnader til bredbånd, printer, AV-ustyr og kontorlokaler, sier Nordsveen.

– Vi har ikke noen konkrete mål for 2017, men arbeider målrettet gjennom markedsføring og ved å være tilstede på strategiske arrangementer for å gjøre Kontorfellesskapet kjent. Bedriften Innovangsjon er i mange tilfeller den som reklamerer for Kontorfellesskapet når de møter hyttefolket, under (festivalen) Vinjerock, som foredragsholdere og gjennom deltakelse på seminarer.

”Innovangsjonsminister” Hallgrim Rogn arbeider med å skape flere boliger og arbeidsplasser i bygda Vang, hvor «blæst» om bygda og mulighetene her gis mye oppmerksomhet.

Har plassering noe å si? – iogmed at de fleste innovasjonshub´s er å finne i storbyene?

– Den oppmerksomhet som Kontorfellesskapet har fått og det arbeidet Innovangsjon gjør, ser ut til å ha bidratt til at utflyttingsstrømmen fra bygda er snudd til innflytting. Det gir oss oppmerksomhet, sier Nordsveen.

– Det er nok liten tvil om at det er mange barnefamilier som ønsker å bytte storbylivet med et liv på bygda med god plass, lett tilgang til friluftsliv, og ønsker at sine barn skal vokse opp nær naturen og i trygge omgivelser. Dette er kjerneverdier som når forholdene legges til rette med lett tilgang til bolig, 100% barnehagedekning og solid skole, frister foreldre til et liv på bygda.

Kontorfellesskapet 1724, bidrar med kontorplass med stor fleksibilitet i leieordninger. Du kan sitte her fast, sitte her inntil 8 dager i måneden, sitte her i helger, sitte her om vinteren, eller leie deg inn her om sommeren for å nevne noen varianter.

– Vi ønsker å være så fleksible som mulig i å finne ordninger som passer folk om de bor i bygda, om de deler av året bor på hytta eller ønsker langhelger som en løsning. Vi har også hatt flere som har sittet her mens de har gjort prosjektarbeid i forbindelse med jobb eller utdannelse, sier Nordsveen.

Hva var inspirasjonen til navnet?

– Vang sentrum har et karakteristisk fjell rett ved som heter Grindadn. Det er 1724 meter høyt.

2016-06-04-17-00-41

Les mer, og se kart over Norges Innovasjons Hub´er i INNOVASJONSMAGASINET – i salg nå!

Om kunsten å dele informasjon, viljen til å lytte og sensur

Denne uka bød på INNOVASJONSDAGEN 2016, der en rekke av de beste norske virksomhetene synliggjorde hvordan de bevisst jobber med innovasjon. Det ble en festdag for alle oss som heier på morgendagen.   

De to verdensledende professorene Paul Iske og Leif Edvinsson satte scenen med å peke på at innovasjon i langt større grad enn tidligere handler om bevisst samarbeid mellom aktører som ofte kommer fra ulike bransjer og sektorer. Leif Edvinsson tok også opp utfordringen med at Norge raser nedover på den globale innovasjonsrankingen.

Presidenten i NHO, Tore Ulstein som har gått veien fra å bli dømt som skoletaper til å klatre helt til topps i norsk næringsliv, pekte deretter på Norges avhengighet av få sektorer og nasjonale utfordringer med å skape verdier. Om noen av de mange fremmøtte var i tvil om Norges behov for økt innovasjonskraft da de kom, var den tvilen grundig slått til jorden.

Utover ettermiddagen fikk tilhørerne gleden av engasjerte innlegg fra Ingar Skaug, styreleder i CCL (Centre for Creative Leadership) og tidligere toppsjef i Wilhelmsen gruppen og Bjørn Kjos fra Norwegian, konsernsjef Morten Fon fra Jotun, Tom Nysted fra Agder Energi og NAV’s kloke leder, Sigrun Vågeng og alle som er opptatt av behovet for en sterk innovasjonskultur for å nå målene de har satt. Vi fikk også høre dynamiske endringsagenter, som Christian Rangen fra Stavanger akselleratoren X2, peke på behovet for å gjøre alt 10X raskere enn tidligere.

Et av mange høydepunkt kom da konsernsjef Arne Kristian Kolberg fra Nortura fortalte om hvordan Nortura nærmer seg målet om Zero Waste og ønsket om å fremstå som en leder i den sirkulære økonomitrenden. Da Nils Fongen fra ISS rett etterpå gikk på scenen for å fortelle hvordan de nå blant annet samarbeider med nettopp Nortura om flere innovative satsninger, ble de to professorenes poeng ekstra tydelig. Før Norges svar på Richard Branson, Bjørn Kjos avsluttet med en herlig fortelling om behovet for å tørre å gjøre feil, samt oppfordringen til slett ikke alltid å høre på eksperters råd, så var også to av Norges mest grundervennlige politikere, Gunvor Eldegard fra Arbeiderpartiet og Jørund Rytman fra Fremskrittspartiet på senen og ble utspurt om norske politikeres innsats for å gjør Norge klar til fremtiden. Alt i alt en tydelig markering av hvor mye bra innovasjon som skjer vårt landtrakte land rundt, men også en tydeliggjøring av behovet for økt innsats i tiden fremover. Det er i dette lys Open Innovation Lab of Norway nå lanseres, der en rekke av Norges ledende virksomheter har gått sammen om å gjøre hverandre og Norge bedre.

Skal vi peke på noe som manglet måtte det være at verken Innovasjon Norge, Norges Forskningsråd eller SIVA var til stede. Det betyr at statens aktører som samlet står for over 26 milliarder ikke prioriterer INNOVASJONSDAGEN, – forstå det den som kan.

Uka sluttet med Aftenpostens klare PR stund der de brukte hele forsiden til å utfordre verdens største digitale nettsamfunn. Når Facebook nekter sine 1,6 milliarder brukere å se bildet av den nakne jenta som løper i sikkerhet fra napalmbombene i Vietnam, er det uttrykk for en sensurpolitikk som synliggjør problemet med å sette grenser. Det er ikke bildet i seg selv som er problemet, men Facebooks vilje til å utestenge, redigere og sensurere innlegg som provoserer.

Debatten om facebook’s respekt for stor fotokunst synliggjør behovet for økt bevissthet på de nye digitale verktøyenes iboende kraft og begrensinger.

Dette gjelder enten vi definerer oss som næringslivsledere, endringsagenter, politikere eller engasjerte medborgere, – alle spiller vi nemlig en viktig rolle i arbeidet med å forme morgendagens samfunn. Facebook har snart 2 milliarder brukere og det meste gjøres maskinelt, og da hjelper det ikke at noen har en dypere mening da han postet bildet. Facebook er, som flere eksperter på sosiale medier påpeker, ikke interessert i forfatterens dypere mening.

Utviklingen er ikke uten utfordringer. På den ene siden rommer sosiale medier generelt og facebook spesielt et kolossalt demokratisk potensial i kraft av sin evne til å involvere og engasjere befolkningen på helt nye måter. På den andre siden innebærer de nye kommunikasjonsformene helt nye muligheter for å definere sannheter på ulikt vis. Det vil i fremtiden bli stadig vanskeligere å gjennomskue hvem som har bidratt til å definere, forme eller plante ulike budskap.

Uka viste at gamle kunnskapsmonopoler har falt, og skapt muligheter for oss alle til å sette agendaen i en skala som til nå har vært utenkelig. Det er på tide å erkjenne at selv gamle, hierarkisk ledede virksomheter må bli flatere, flinkere til å lytte og vi må åpne våre øyne for verdien av å forene krefter på tvers av tid, rom og posisjon.

Lykke til i fremtiden.

Open Innovation Lab of Norway – Hvordan skape verdier i en digital verden?

Det norske selskapet Innovate har i samarbeid med Stanford universitetet, SRII og CCL opprettet Open Innovation Lab of Norway. 

SRII (Service Research Innovation Institute) ledes av Kris Singh, tidligere IBM’s forskningssjef, og CCL av Invar Skaug.

De har invitert inn 10 utvalgte sentrale samfunnsaktører til å bli med på dette som i norsk sammenheng er temmelig unikt – og en god mulighet til å forkorte avstanden fra de beste i verden innen åpen innovasjon.

Blant de 10 er aktører som Norwegian v/Bjørn Kjos, Storebrand v/Odd Arild Grefstad, Nortura v/Arne Kristian Kolberg, ISS v/ Hans John Øiestad og NAV v/Sigrun Vågeng for å nevne noen. Målet er at deltagerne både skal få viktig drahjelp i egne innovasjonsprosjekter, samtidig som vi sammen skal identifisere flere prosjekter der synergiene mellom deltagerne og samfunnseffektene settes i fokus.

– Det vil bli vektlagt at effekten skal være målbar og at deltagerne sitter igjen med konkrete verktøy og kompetanse som vil komme både deltagerne, næringslivet, Norge og resten av verden til gode i årene fremover, sier gründer av selskapene Innovate og InnoMag, Truls Berg.

Professor Leif Edvinsson vil være tilknyttet senteret i form av en advisory Board posisjon sammen med blant annet Svein Aaser og Paul Iske.

Les mer om Open Innovation Lab HER

Topplederen om kunsten å feile

www.strategen.no

Ingar Skaug har i en mannsalder vært en av Norges få toppledere av internasjonalt format, likevel er det mange nordmenn som ikke kjenner til hans meritter både til sjøs og til lands – og i luften med for å låne en linje fra folkeeventyret om Askeladden som ville vinne prinsessen og halve kongeriket. 

Ingar Skaug’s bakgrunn var kanskje ikke helt som Askeladdens, men han var ikke store gutten da hans far sendte ham jorda rundt første gang, kun ni vintre. Senere ble han siviløkonom i Nürnberg og gikk læretiden i Lufthansa før han kom til SAS og ble en nær medarbeider av Jan Carlzon mens han ledet den fantastiske snuoperasjonen som gjorde SAS til verdens beste flyselskap. Som operativ sjef i SAS (COO) hadde han en god del av ansvaret for at SAS på den tiden kunne vise til kraftig vekst og samtidig ble kåret til Norges mest attraktive arbeidsplass.

I 1990 overtok Ingar Skaug ledelsen av Wilhelmsen Lines, som på den tiden hadde ni skip og lå med sterk slagside etter to runder i skifteretten og den tragiske Partnair-ulykken der selskapets ledelse og en stor del av staben omkom. Det var som å gå fra ilden til asken, men Skaug hadde vært i hardt vær før, og begynte med å ta tak i det han kunne gjøre noe med. Med 50 døde og en organisasjon der de gjenlevende var i sorg har vel få ledere gått løs på tøffere utfordring.

Da han 20 år senere gikk av som konsernsjef for hele Wilhelmsen gruppen, var rederiet blitt verdens største innen sin bransje med 170 skip og 23 000 ansatte. I dag har Skaug styreverv i en rekke store selskaper, og er blant annet styreleder i Center for Creative Leadership (CCL), et av verdens fremste lederutviklingsselskaper. I tillegg har han takket ja til å sitte i Open Innovation Lab of Norway’s Advisory Board.

Vi i INNOVASJONSMAGASINET tok derfor en prat med Ingar og fant en ildsjel som på ingen måte har lagt inn årene, i stedet brenner han for verdien av god kulturbygging og bruker tiden på å hjelpe norske virksomheter med å bli mer innovative.

“Hva kunne vi gjort annerledes?”

På vårt spørsmål om ikke pensjonisttilværelsen egentlig er ment for å sette seg ned og minnes en karriere som åpenbart må ha vært en fantastisk reise så ler han og utbryter;

– Jeg er overbevist om at forutsetningen for et godt liv ligger i å være engasjert og brenne for noe, og at det ikke å gjøre noe er ødeleggende, verden står slett ikke stille, og vi ble nok ikke skapt for å sitte stille vi heller, smiler han før han fortsetter;

– Som ung leder jaktet jeg ofte på resultatene. Bare sjelden tok vi oss tid til virkelig å tenke grundig over de tre viktigste spørsmålene en leder kan stille seg: Hvorfor ble dette resultatet som det ble? Hva gjorde vi bra? Hva kunne vi gjort annerledes?

– Selvsagt hadde jeg en følelse av svarene, men ikke tydelig nok til at de ga en varig læringseffekt. Bare når ting gikk svært dårlig, spurte vi: Hva skulle vi ikke gjort? Eller hva skulle vi gjort annerledes?

unspecified

– Etterhvert erfarte jeg at en leders viktigste oppgave slett ikke er å gi de beste svarene, men å etablere en bedriftskultur for å stille gode spørsmål – både i medgang og motgang. Ved å gjøre virksomhetens verdier og arbeidsmetodene til en kontinuerlig læringsprosess, oppdaget jeg også at det var mulig å treffe raskere beslutninger fordi vi ikke behøvde å ha alle svarene på bordet før vi satte i gang med noe. Om vi hadde stilt de riktige spørsmålene innledningsvis, og hadde følelsen av at vi var på rett vei, opplevde vi ofte at vi underveis tiltrakk oss resten av mulighetene vi trengte for å lykkes. Det var muligheter vi aldri ville fått, om vi ikke allerede hadde begynt.

– Slik ble det uunngåelig at vi også gjorde feil, og jeg gremmet meg som alle andre når jeg måtte innse at vi hadde tabbet oss ut. Snart innså jeg at en leder som vil oppnå resultater, må våge å feile. Det må være lov for både ledere og medarbeidere å gjøre feil, bare en ikke gjør den samme feilen hver gang. Og enda viktigere: Bare det er åpenhet omkring feilene – også helt opp til toppledernivå. Da kan en bruke erfaringene til å videreutvikle både verdigrunnlag og beste praksis, slik at nye feilpasninger som kan lede til avvik, kan bli fanget opp enda tidligere.

– Ingen treffer bare riktige eller bare gale beslutninger, på samme måte som ingen mennesker er bare gode eller onde. Kunsten er å treffe flere gode enn dårlige beslutninger og å kunne justere for de mindre vellykkede beslutningene underveis og i etterkant. Så enkelt er det – og så vanskelig, når du ikke kjenner fasiten på forhånd!

“Ingen treffer bare riktige eller bare gale beslutninger, på samme måte som ingen mennesker er bare gode eller onde”

– I ettertid er det lett å tenke mest på resultatene, enten de nådde de store høyder eller det gikk ad undas. Men hva var det egentlig som skjedde? Er det mulig å finne noen fellesnevnere ved de beslutningene, prosessene og handlingene som ledet fram til de høyeste toppene? Hva kjennetegnet det vi gjorde – eller ikke gjorde – når vi var på det jevne? Og – finnes det noen tilsvarende mønstre bak det som endte i fiasko?

Er det derfor du skrev en bok om din tid som toppleder?, smetter vi inn.

– Ja, det er riktig. I Boken Levende lederskapgår jeg tett på både de vellykkete og mindre vellykkete snuoperasjonene i SAS og Wilhelmsen. Jeg har stor respekt for utfordringene rundt det å lede kunnskapsmedarbeidere og tror mye ligger i kunsten å stille de riktige spørsmålene.

– Når var mitt lederskap virkelig et verktøy for de gode prosessene som kunder, leverandører, aksjonærer, medarbeidere og hele laget trengte for å prestere? Hvordan var min atferd når jeg fikk det beste ut av kollegene mine? Hva gjorde at jeg likevel falt for min egen utålmodighet etter å oppnå framgang, og kom i utakt med laget? Og hvordan greide jeg å ta meg inn igjen?

Vi kan bekrefte at boken i høyeste grad er lesverdig, og like levende i formen som Ingar Skaug hele livet har vært i sitt lederskap. Her er verken quick fix-løsninger fra selvhjelpslitteraturen eller teoretiske ledelsesmodeller fra høgskoler eller konsulenter, men ærlige refleksjoner fra en leder som tidlig oppdaget at den viktigste forutsetningen for å kunne lede andre, er å kjenne seg selv. Det gjelder enten du skal lede en stor eller liten virksomhet, enten den har feiret 100 års jubileum eller startes nå.

Hva er årsaken til at CCL nå har valgt å bli med i Open Innovation Lab of Norway?

– Det har vi gjort fordi ideen bak CCL var og er fortsatt å bidra til utviklingen av mer kreative og bedre ledere og organisasjoner. CCL har siden start drevet forskning på ledelse i ulike kulturer over hele verden. Erkjennelsen er at evnen til god innovasjon er betinget av kulturen i en bedrift og dermed evnen ledere har til å skape en kultur som kommer opp med gode ideer og skaper god innovasjon. CCL var viktig for utviklingen av SAS til Airline of the Year og utviklingen av Wilh.Wilhelmsen til å bli den dominerende aktør på verdensbasis innen sin nisje, og jeg gleder meg til å se CCL som en viktig partner i Open Innovation Lab bidra til nye suksesser. Til glede for både lederne, virksomhetene og Norge.

 

KJØP INNOVASJONSMAGASINET HER.

Årets største festdag for landets endringsagenter

Folkets Hus

Årets største festdag for landets innovasjonsinteresserte og endringsagenter er her. INNOVASJONSDAGEN 2016 samler en rekke av landets fremste til dyst om hvor Norge er på vei. Hva gjør vi riktig og hva kan vi gjøre bedre?

Tilhørerene vil bli servert taler fra noen av landets ledende næringlisvsledere og innovatører. For å nevne noen:

  • Bjørn Kjos, Norwegian
  • Svein Aaser, tidl. NHO, Telenor, DNB, Nycomed m/m
  • Sigrun Vågeng, NAV sjef
  • Morten Fon, Jotun
  • Tore Ulstein, NHO president
  • Ingar Skaug, Center for Creative Leadership
  • Hans Øiestad, ISS
  • Paul Iske, Maastricht University
  • Leif Edvinsson, Lunds Universitet
  • Christian Rangen, X2 Innovation Center
  • Tom Nysted, Agder Energi

Tema denne gangen vil være de utfordringene som teknologi-ledere står overfor når de både skal endre teknologien, seg selv og virksomheten stadig raskere – samt behovet for å feire ikke bare seire, men også feilene som gjøres.

Konferansen setter fokus på verdien av innovasjon som verktøy for en bærekraftig og vekstfylt utvikling.

Hvor står Norge i dag? Hvor skal vi og hvordan kommer vi oss dit? Hvem er de viktige bidragsyterne på veien? Hvem har ansvaret for en bærekraftig utvikling?

Dette er de store spørsmålene som vil bli belyst under InnovasjonsDagen 2016.

Les mer her.

innovasjonsdagen16_logo01short-1024x232-1-640x145

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...