Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Slik kan Norge skape 25.000 nye bedrifter

Venstre med nytt forslag. 

20.000 jobber forsvinner som følge av nedturen i oljenæringen.

– Venstre vil legge til rette for gründerskap og nyetableringer som en egen strategi for å møte en økende ledighet. Gjennom 25 ulike tiltak som stimulerer gründere og nyetablering har Venstre som mål at det skal være netto 25.000 flere foretak i løpet av fire år, skriver Venstre.

Det betyr totalt 430 000 foretak i 2019. Opp fra 403.000 ved inngangen til 2015.

For å oppnå dette vil Venstre satse på tre områder “foran alt annet”. Dette må gjenspeiles i virkemidlene Innovasjon Norge, Siva og Argentum:

– grønne, vekstkraftige bedrifter
– grundere
– klyngeprogram

Venstre ramser naturlig nok opp en rekke forenklinger for småbedriftseiere og grundere i sin 25.-punktliste. Av størst symbolbetydning er kanskje:

• Doble etablererstøtten.
• Innføre kapitalfunn, en ordning som gir skattefradrag for langsiktige investeringer i nystartede bedrifter.
• Tilskuddsordning for innovative offentlige anskaffelser

Her er hele listen over forslagene:

1. Fjerne arbeidsgiveravgiften de tre første årene for nystartede bedrifter med mindre enn fem ansatte.

2. Innføre et minstefradrag på 100 000 kroner for alle selvstendig næringsdrivende som et alternativ til fradrag for faktiske kostnader. Som det framgår av tabellen under betaler en selvstendig næringsdrivende et sted mellom 33.000 og 43.000 mer i skatt enn en vanlig lønnsmottaker (gitt ellers samme fradrag). Hovedgrunnen til dette er at vanlige lønnstakere har rett på et minstefradrag på nesten 90.000 kroner og at trygdeavgiften er høyere for selvstendig næringsdrivende – selv om de har dårligere rettigheter når det gjelder bl.a. sykelønn.

3. Styrke selvstendig næringsdrivendes sosiale rettigheter knyttet til egen sykdom og pensjon. Mens vanlige lønnstakere har rett på 100 % sykepenger fra 1. dag, har selvstendig næringsdrivende kun rett på 65 prosent fra 17. dag. I tillegg kan selvstendig næringsdrivende få skattefradrag for pensjonssparing på inntil 4 % av lønn (opptil 12 G), mens vanlige lønnstakere kan få fradrag for inntil 8 prosent.

4. Utvide (minimum doble) ordningen med landsdekkende etablerertilskudd rettet mot vekstbedrifter. Selv om ordningen er utvidet betydelig gjennom den siste budsjettavtalen mellom Venstre og regjeringspartiene rapporterer Innovasjon Norge om at hele beløpet er brukt opp i juni og at det bare er ca. 1.000 av de over 50.000 foretakene som årlig startes som får støtte fra Innovasjon Norge. Tall for SSB viser også at bedrifter som får støtte fra Innovasjon Norge har nesten 10 prosent større vekst enn bedrifter som ikke får slik støtte.

5. Heve grensene for rett til én årlig rapporterings- og innbetalingstermin for mva. I dag kan alle bedrifter med omsetning under 1 mill. få en slik ordning. Venstre ønsker å øke disse grensene til 3 mill. kroner.

6. Endre regelverket for innbetaling av forskuddsskatt for selvstendig næringsdrivende slik at skatt betales inn etterskuddsvis per kvartal og ikke forskuddsvis slik regelverket er i dag. I dag må alle selvstendig næringsdrivende betale forskuddsskatt basert på en tenkt inntekt. Gjøres ikke dette i tide risikerer man å få en skatteregning for hele året. Venstre vil at selvstendig næringsdrivende skal betale skatt basert på faktisk inntekt på lik linje med «vanlige ansatte».

7. Gjennomføre en forenkling og modernisering av aksjeloven hvor «småbedrifter» blir en egen juridisk enhet med langt færre regler og reguleringer enn store bedrifter og aksjeselskap.

8. Styrke SkatteFunn-ordningen og gjeninnføre støtte til ulønnet forskningsinnsats. Venstre vil gjeninnføre ordningen med støtte til ulønnet forskningsinnsats slik den var under Bondevik II-regjeringen. Denne ble senere lagt på is i påvente av godkjenning av ESA. En slik godkjenning er for lengst på plass, men ordningen ble aldri gjeninnført av Stoltenbergregjeringen. Slik forskningsinnsats finnes typisk sted i de aller minste bedriftene/enkeltpersonforetakene.

9. Forenkle all innrapportering slik at all statistikk fra bedriften kan leveres på ett sted.

10. Fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger og øke lærlingtilskuddet. Venstre har gjennom budsjettavtaler med regjeringspartiene fått økt lærlingtilskuddet med 10.000 kroner. Vi vil øke dette med ytterligere 5.000 kroner i 2016.

11. Innføre en KapitalFUNN-ordning som innebærer at det gis et skattefradrag på inntil 20 prosent/500 000 kroner for langsiktige investeringer (minimum 3 år) i nystartede bedrifter. Erfaringer fra Storbritannia viser at 1 av 4 kroner ikke ville blitt investert dersom det ikke var for tilsvarende skatteincentiv der.

12. Innføre en forhåndskvalifisering av investorer, såkalte forretningsengler. Et nystartet selskap som får en sertifisert investor til å gå inn i selskapet, får automatisk stipend som er likt 100 % av investert sum, inntil kr 1,5 millioner.

13. Øke de landsdekkende innovasjonslåneordningene gjennom Innovasjon Norge til 1 mrd. per år.

14. Redusere selskapsskatten til et nivå som er konkurransedyktig sammenlignet med våre naboland.

15. Øke pre-såkornfondordningen til minimum 100 mill. kroner. I forbindelse med RNB-2015 fikk Venstre på plass en såkornfondordning for bedrifter i tidlig etableringsfase (pre-såkornfond) med en ramme på 40. mill. kroner. Denne bør økes til minimum 100 mill. kroner i 2016.

16. Innføre EUs forordning om nye kapitalkrav som stimulerer bankene til å yte kreditt til små og mellomstore bedrifter. Av helt uforståelige årsaker har regjeringen valgt å ta strid/veto mot EU når det gjelder å innføre nye kapitalkrav som sikrer norske småbedrifter like vilkår når det gjelder kreditt/lån som i våre naboland. Dette har Venstre tatt opp med regjeringen flere ganger uten å få noe fornuftig svar.

17. Endre mandat og oppgaver for Innovasjon Norge, Siva og Argentum slik at grønne vekstkraftige bedrifter, gründere og klyngeprogram prioriteres (foran alt annet).

18. Øke avskrivningssatsene.

19. Innføre direkte fradragsføring for FoU-kostnader.

20. (Gjen)innføre skattefrie avsetninger i fond for enkeltpersonforetak.

21. Styrke næringsrettet forskning med minimum 250 mill. årlig. Særlig styrke forskningsrådets program for å bringe forskingsresultater fram til markedet, FORNY2020/TTO og BiA – Brukerstyrt innovasjonsarena. I tillegg bør Norges forskningsråd investere mer i strategiske programmer rettet mot framtidige vekstområder for norsk næringsliv. Slik får vi økt synergieffekt av forskning og «butikk»

22. Etablere en ny tilskuddsordning for innovative offentlige anskaffelser som gir offentlige virksomheter anledning til å søke om ekstraordinære midler for å foreta særlig krevende innovative innkjøp. DIFI, IN, Helsedirektoratet og andre relevante institusjoner bør utvikle et tilbud til offentlige innkjøpere som setter dem bedre i stand til å vurdere framtidige innovasjonsbehov, planlegge innovasjonsprosesser og foreta innovative anskaffelser.

23. Få på plass et nasjonalt Regelråd slik Stortinget har bestemt i løpet av høsten 2015. Venstre har fått gjennomslag for at det skal etableres et nasjonalt Regelråd etter svensk suksessmodell. En av hensiktene med Regelrådet er bl.a. sikre at nødvendig utredning og dokumentasjon av økonomiske og administrative konsekvenser ved innføring av nye regler gjennomføres.

24. Styrke SIVAs inkubatorsatsing med minimum 75 mill. kroner årlig.

25. Utarbeide en brukerveiledning for offentlig-privat innovasjonssamarbeid, spesielt tilrettelagt for tjenesteinnovasjon i små- og mellomstore bedrifter.

Tenke utenfor boksen – med den norske bonden

Bønder i byen er ofte assosiert med noen som er litt sidrumpa, treig og litt bak utviklingen. Det er ikke helt slik når Flatbread Society arrangerte Soil Procession i Oslo i sommer.

Av Einar Risvik. Nofima

Femti bønder marsjerte med trillebårer med jord fra Tøyen til Loenga for å starte matproduksjon i sentrum av det mest urbane Oslo. Det er trendy så det forslår når det kunstprosjektet som har hatt satellitter i alle verdenshjørner, blant annet i San Francisco, bidrar til å skape en opplevelse av urban farming i Oslo sentrum.

Nofimas Innovasjonsprogram har vært samarbeidspartner for dokumentasjonsfilmene og artiklene som ble laget i forbindelse med Soil Procession. Dette er et eksempel på hva vi mener er en viktig ingrediens, og en øvelse i å tenke utenfor boksen. Hyggelig var det også, og svært god mat.

Landbruket og matproduksjonen har tradisjonelt sett vært betraktet som lite innovative. Kanskje er dette fordi man ikke kan dyrke eller produsere mat uten en viss form for treghet i systemet. Det tar tross alt ett år å ta fram en plante eller et dyr og det er lite læring hvis man skifter hvert eneste år. Likevel er endringene i norsk landbruk store. Den nye norske bonden er nytenkende og arrangementet i Bjørvika er et godt eksempel på dette. Disse bøndene er ofte unge, de vet hva som rører seg internasjonalt og de har ideer som går rett inn i diskusjonene om et postkapitalistisk samfunn. De er blant trendsetterne i det norske samfunnet.

Ny forretningsmodell, ikke ny teknologi

Mange norske unge bønder ligger foran utviklingen og det kan derfor oppleves som ukomfortabelt eller annerledes når bønder kommer trillende med jord fra sin gård for å gi den urbane borger nærkontakt med naturen. Dette er å snu ting på hodet i forhold til hva vi er vant med og skaper en innovasjonskraft i samfunnet fordi man tørr å tenke utenfor boksen. I USA ser vi at denne typen tenkning nå er med på å stille spørsmål ved kapitalismens kjerneverdier på en måte som økonomiske filosofer som den franske økonomen Thomas Piketty vil omfavne. Her bringer bøndene Norge inn i innovasjonstenkning fordi de evner å skape ny mening til kjente handlinger ved å ta dem ut av sin kontekst slik Verganti beskriver i sin bok om Design-Driven-Innovation

Innovasjon som er ment å skulle møte behov som enda ikke er erkjent krever at tenkningen klarer å bringe ny mening til opplevelsen. Når forbrukere først så en iPad var reaksjonene lunkne. Hvem vil ha en pc uten tastatur, og hva er nytt med det? I første omgang var det ikke mulig å forstå rekkevidden av forretningsmodellen som ligger bak. Teknologien er ikke banebrytende i seg selv. Det er måten man skaper interaksjon på som er det geniale. Apple laget et redskap som åpnet for at alle kunne lage applikasjoner som andre ville ha. Maskinen ble ikke bare brukerorientert, den ble helt og holdent brukerstyrt og brukerne ber om lov til å lage nye programmer som eieren av forretningsmodellen kan tjene penger på. Her har man lagt produktutviklingen helt ut til brukerne og innovasjonen består av en ny forretningsmodell, ikke ny teknologi.

Baking ved Barcode

Innovasjon er vanskelig, for ideen om å lage noe nytt er ikke innovasjon før den er omsatt i praksis, og skaper inntekter. Når ambisjonen er å skape innovasjoner som skaper ny mening for brukerne blir lista lagt svært høyt. Det krever større mot, vi må tørre å være i situasjoner utenfor komfortsonen.

Innimellom må man våge å eksponere seg mot noen som tenker annerledes enn seg selv. Og det er her vi kommer tilbake til bøndene i byen. Seterdrift og kornproduksjon på Loenga i Oslo sentrum kan oppleves som latterlig hvis man ikke skjønner sammenhengen. Baking på steinheller rett ved barkoderekka og ventilene til Operatunellen utfordrer verdier, men det er ikke innovasjon i seg selv. Innovasjon må være verdiskapende og dette kunstprosjektet ligger et stykke foran verdiskapingen som sådan.

Betydningen av Soil Procession og Flatbread Society ligger foran innovasjonsprosessen, det gir grunnlag for å tenke utenfor boksen og bringer oss akkurat nok ut av likevekt til at vi kan få ideer til å tenke nytt.

Spår revolusjon i industrien

Hege Skryseth, Kongsberggruppen.

Smart manufacturing, 3D-printing, microfactories, crowdsourcing velter nå innover og vil skape omveltninger for teknologiindustrien, spår Hege Skryseth i Kongsberggruppen i 3in.nos sommerintervju. 

(Ukens sommerintervju er med Hege Skrysth som vil holde innlegg på  Innovasjonsdagen 8. september.)

Navn: Hege Skryseth,
Stilling: Konserndirektør Kongsberggruppen.
Favorittduppeditt:
helt klart mobilen
Dine tre favorittapper:
nyhetsapper – sosiale medier og flyselskapene sine.
Hvordan kobler du av om sommeren?:
Familie og venner. I år har jeg forsøkt meg på bølgesurfing, men må nok innrømme at jeg var mer på havbunnen enn på brettet:-)

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?

Den digitale revolusjonen som har skjedd i konsumentmarkedet vil nå komme for fullt i teknologiindustrien. Det vil medføre markante endringer i hvordan vi innoverer og også for forretningsmodellene. Samtidig opererer vi innen strategiske viktige områder som fiskeri, romfart og forsvar som har veldig langsiktige horisonter, og dermed jobber på prosjekter over mange år.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Jeg henter mye inspirasjon i medarbeidere. Det sitter ekstremt mye engasjement, ideer og kunnskap i Kongsberg Gruppen. Samtidig inspireres jeg veldig av å se til hva som gjøres av både små nisjeorienterte innovasjonsledende virksomheter og hva store aktører som for eksempel GE, Microsoft og Siemens gjør.

Jeg forsøker å hente inspirasjon fra både forretningsmarkedet og konsumentmarkedet, teknologitrendene mellom de to kommer stadig nærmere hverandre.

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

Jeg tror forretningsmodellene for hvordan vi jobber vil kunne endres, konkurranseintensiteten i alle markeder øker. Smart manufacturing, 3D-printing, microfactories, crowdsourcing, informasjonstilgjengelighet og generell digitalisering gjør at aktørkartet er langt mer komplekst enn tidligere.

Store aktører kan utfordres av langt mindre aktører, og omvendt. Derfor er det vanskelig å peke på noen spesifikke aktører som enten vil forsvinne, eller bli store utfordrere.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?

Der vil jeg si 10, innovasjon er helt avgjørende for hva vi gjør og sterkt forankret fra toppledelsen og ut i samtlige prosjekter og hos alle medarbeidere. For å være konkurransedyktige i et globalt marked er vi helt avhengige av å være helt i front innen teknologiområdene våre, og vi bruker årlig ti prosent av omsetningen vår til forskning og utvikling.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Jeg henter innsikt både internt og eksternt. Internt hos oss er det veldig mange meget dyktige mennesker som sitter med verdensledende spisskompetanse innen sine felt. Samtidig forsøker jeg å holde meg oppdatert gjennom både samarbeidspartnere, konkurrenter og næringslivet for øvrig. I tillegg er det veldig mye kunnskap å hente fra forskning som gjøres av både institutter og universiteter. Utfordringen er ofte å filtrere ut hva som er viktig og relevant, det er veldig mye å velge mellom.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Den utviklingen som foregår åpner opp mange nye muligheter, samtidig som det blir stadig mer utfordrende å nå ut med budskap ettersom det er mye mer støy. Vår private sfære sklir stadig mer inn i jobbsfæren gjennom sosiale medier og det får konsekvenser for både merkevarebygging og internkommunikasjon. Det å ha et veldig bevisst forhold til kanalers egenskaper og samspill i forhold til virksomhetens målgrupper blir stadig mer komplekst og viktig å forstå.

Tidligere i 3in.nos sommerintervju-serie har 3in.no intervjuet bl.a. Enoro-sjef og IFN-styreleder Anders LierSiva-sjef Espen SuseggAbelia-sjef Håkon HaugliBjørn K. Haugland i DNV GLForskningsrådets Arvid HallènVismas Øystein Moan, Patenstyrets Per Foss og Affectos Håvard Ellefsen.

Vinn gratis akseleratorplass!

Den finske staten tar regningen.

Norge har frem til nå manglet akseleratorer. For kort tid siden skrev 3in.no om at den amerikanske akseleratoren 500 Startup nå kjører et miniproram i Oslo.

Neste uke dukker en ny mulighet opp: Finske Startup Sauna besøker Oslo for å ta inn en norsk oppstart til sitt program. Det beste av alt er at programmet er helt gratis, og ikke krever at oppstarten gir bort eierandeler.

Plassen og opplæringen er i praksis en gave fra den finske stat.

Frist i dag

I programmet vil det utvalgte selskapet møte andre opp i samme situasjon fra Finland og opp mot 20 europeiske byer. Målet er både å bidra til å styrke de lokale oppstartøkosystemene rundt om i Europa – og antagelig enda viktigere – trekke flere av de mest spennende oppstartselskapene i Europa til Finland.

Meld deg på her – fristen er i dag!

 

– Oppstartene vil gå gjennom et intensivt 5-ukers program hvor de vil få hjelp fra et dusin serieentreprenører, investorer og industrieksperter. Teamene vil få 1-til-1 coaching om forretningsmodell, pitching, jus og nær sagt alle andre temaer en tidligfase-oppstart trenger, sier Panu Paljakka, COO.

Etter programmet vil de beste oppstartene bli tatt med til Silicon Valley for å bli kjent med økosystemet, og møte potensielle kunder og venturekapitalister.

Bygd på samarbeid

Finlands oppstartøkosystem ligger langt fremme i Europa. Hvert år samles store deler av Europas tech-gründere under Slush.

Og i 2013 ble Startup Sauna kåret til den beste universitetsbaserte inkubatoren i Europa. 

Markedssjef Kasper Suomalainen fremhever at Startup Sauna springer ut fra Aalto Universitetet, og fremmer både Finland og Aalto universitetet på en god måte.

– Vi er den eneste internasjonalt annerkjente akseleratoren i Finland. Vi fremmer finsk entreprenørskapskultur i en rekke land og jobber nært med ambassadene, forklarer Suomalainen.

– Startup Sauna er lokalisert på campus, og er stedet folk kommer for å besøke. Vi får besøk presidenter og konger på statsbesør, delegasjoner og tv-selskaper. Det gir bra publisitet og vi er også en veldig viktig aktør Aalto universitetets studentøkosystem, forklarer Suomalainen.

 

Startup-Sauna-spring-15-infographic-orange

Støtte til 400 flere gründere

Foto: Innovasjon Norge

Regjeringen blar opp 100 friske millioner til å støtte gründere og innovative samarbeid. 

Nylig ble det kjent at Innovasjon Norge struper etablererstøtten til gründerne, og at pengesekken for innovative samarbeid var brukt opp.

Nå varsler regjeringen at de fyller på med 100 millioner kroner.

• 60 millioner ekstra til etablererstøtte, slik at denne potten ikke går tom i inneværende år.
• 40 millioner kroner ekstra til innovative samarbeid mellom gründere og etablerte bedrifter (IFU/OFU).

Regjeringen begrunner ekstrabevilgningen med at Sørlandet og Vestlandet har et stort omstillingsbehov. Innovasjon Norge rapporterer om en dobling i etterspørselen sammenlignet med i fjor.

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth er naturlig nok godt fornøyd.  Hun setter nå sin lit til at forslaget vil bli tverrpolitisk godt mottatt i Stortinget.

Finansminister Siv Jensen er i hvert fall positiv:

– Norsk økonomi er allerede i omstilling. Regjeringen har økt bevilgningen til næringsrettet forskning og innovasjon med 1,5 milliarder kroner siden vi tiltrådte. Men når vi nå ser at det er behov for mer nyskaping og omstilling, må vi fylle på mer, sier finansminister Siv Jensen.

Vil støttebeløpet økes?

Ekstrabevilgningen til etablerertilskudd vil bety støtte til 400 nye etablerere. Per 20. august er det gitt 1024 tilsagn om etablerertilskudd for i alt 204 millioner kroner.

Den store etterspørselen bidro til at maksgrensen for etablerertilskudd i fase 1 ble nedjustert med 50.000 kroner, mens grensen for støtte i fase 2 ble nedjustert med 300.000 kroner.

Hvorvidt de økte bevilgningene betyr at støttebeløpet heves på nytt, er for tidlig å si:

 

Støtten til de innovative samarbeidene betyr økt risikoavlastning til vekstselskaper og gründere som samarbeider med etablerte bedrifter.

– Tilfanget av gode prosjekter har vært så stort at hele den opprinnelige rammen for 2015 i praksis var fordelt allerede ved utgangen av juli. Ekstrabevilgningen betyr at vi nå kan møte etterspørselen etter denne formen for bistand med forsterket innsats, sier Traaseth.

– En viktig seier

IKT-Norges Roger Schjerva og Fredrik Syversen rettet sterk kritikk mot kuttene i grunderstøtten. Nå er foreningen langt mer fornøyd.

– Dette er en seier for oss som hver dag sloss for at våre techgrundere skal ha mulighetene til å få den første dytten på vei til til å realisere nye vekstselskaper i Norge. Gode prosjekter står i kø, og en slik ordning vil være en glimrende katalysator for å skape nye gründersuksesser med internasjonalt potensiale som blant annet Fast, Opera, Cxense, Nordic Semiconductor, sier IKT-Norge-sjef Per Morten Hoff.

Han er fornøyd med at næringsministeren nå har tatt signalene om hvor alvorlig det ville vært, dersom det ikke ble fylt på med mer midler til å skape ny vekst.

– IKT-Norge har brukt store ressurser for å få en løsning som gir like muligheter også for de gründerne som starter ny virksomhet også i andre halvår 2015. Vi må nå sammen sørge for at alle de selskapene som nå kommer ut også har gode muligheter til å vokse utover selve oppstartsfasen, avslutter generalsekretær Per Morten Hoff.

Foto: Innovasjon Norge

 

Norsk teknologi inn i verdens nest største oppstart

Opera spiller på lag med Kinas Steve Jobs.

Mobilprodusenten Xiaomi startet opp så sent som i 2010. I dag er selskapet en av de aller største mobilprodusentene, og solgte i fjor hele 64 millioner håndsett.

I spissen for selskapet står Kinas svar på Steve Jobs, Lei Jun. Selskapet er nå ranket som den nest største gigantoppstarten, kun slått av Uber.

Nå integrerer selskapet Operas datasparingsfunksjon i sitt nye operativsystem MIUI 7. Dermed kan Xiaomis brukere komprimere datatrafikken – som tidligere først og fremst har vært en del av Operas nettleser – på tvers av alle apper og tjenester på mobilen.

Operativsystemet får også med de siste forbedringene i Operas teknologi som bidrar til å optimalisere datatrafikken også i forbindelse med strømming av video og lyd – inkludert populære tjenester som Youtube, Instagram, Line, Lazada og andre, melder Opera.

– Denne tjenesten vil gjøre at alle våre brukere får mye mer igjen for datakvoten sin, sier Hugo Barra, Xiaomis sjef for det internasjonale markedet.

Den nye versjonen av Opera Max skal kunne senke dataforbruket med opptil 60 prosent, uten at reduksjonen i bildekvalitet blir synlig, melder Digi

– Ved å inngå partnerskap med store mobilprodusenter, kan vi fortsette å senke barrierene for internettaksess verden over, uttaler Nitin Bhandari, SVP products i Opera Software.

Og skulle du ikke kjenne så godt til Xiaomi, så finnes det en forklaring: Så sent som i sommer ekspanderte selskapet for første gang utenfor Asia.

“Det handler om å gå på trynet igjen og igjen”

Silje Vallestad, Bsafe

Norske gründere må feile, før de kan lykkes. Men i stedet møtes de av trusler og drittpakker, opplever Bipper-gründer Silje Vallestad. 

Bipper ble ifjor høst erklært som en flopp i Finansavisen. I et blogginnlegg på Nettavisen skriver Bipper-gründer Silje Vallestad om opplevelsen og støtten hun fikk fra kjente og erfarne gründere.

– Lykken midt i dette ble Silicon Valley kulturen og et internasjonalt nettverk som tenker på en helt annen måte. Forutsetningen for innovasjon er å feile. Og hva er egentlig å feile? Man kan feile økonomisk men fortsatt være en global ener produktmessig. Man kan tjene bra med kapital, men på produkter verden ikke trenger eller som i verste fall er skadelige, skriver Vallestad.

Kontrasten er slående til opplevelsen Vallestad hadde med et norsk styremedlem:

“Silje – hvis du ikke får skuta på rett kjøl og lander selskapet på en god måte har du ingen fremtid i norsk næringsliv. Du er død som gründer.”

I det internasjonale nettverket var holdnignen stikk motsatt:

– Jeg er forsiktig med å investere i entreprenører som ikke har feilet et par ganger. Jeg vil ikke anbefale dem til noen av mine investorer heller, skrev den asiatiske investoren Jennifer Zhu Scott i en privat melding.

Og gode samtaler mellom suksessfulle gründere handler oftere om feilene enn om suksessene, ifølge Vallestad.

– Gründerne jeg snakket med var alle langt mer opptatt av å fortelle om hvordan de feilet enn om suksessen, og samtlige følte at de gjennom media hadde blitt profilert som overnight succsesses mens de virkelige historiene handlet om å gå på trynet igjen og igjen før suksessen og millionene/milliardene var et faktum, skriver Vallestad.

Hun har nå gått i gang med å samle disse historiene i boken: The Zinfandel Sessions: The long road to an overnight success.

Hvilke gründere bør hun snakke med?

Innobørs: Øretelefoner uten ledningskrøll

Bjørn Edwardsen

Cables tidy holder styr på ledningen og gjør det enklere å bruke mobilen i hverdagen.  

Navn: Bjørn Edwardsen
Selskap: Grunder i Evital
Løsningen: har utviklet en løsning som fjerner ledningskrøll ved bruk av headset til mobiltelefon.
Søker 300.000 kroner via Innobørs.

(artikkelen er presentert i samarbeid med Innobørs.no)

Hvordan vil din satsing «forandre verden»?

Min satsing vil vel neppe forandre verden, men forhåpentlig bidra til at de som bruker CablesTidy, får mer glede av mobiltelefonene sine i hverdagen.

Jeg bruker produktet mitt daglig selv og er veldig fornøyd. Det beste med CablesTidy er at man kan ha med seg headsettet sitt  med mobiltelefonen sin uten at det tar mye plass, og dermed har headsettet alltid når man trenger det. Og slippe irritasjon over at ledningene krøller seg i hverandre.

Se løsningen her (artikkelen fortsetter under videoen):

Hvorfor vil kundene «elske» ditt produkt/tjeneste?

Jeg håper de kan få samme glede av CablesTidy som jeg har.

Hvor er selskapet ditt om ett år/tre år/fem år?
Bedriften er da en toneangivende,  lønnsom og levekraftig bedrift, med internasjonale søster eller datterselskap
(F. eks. sjefen for det selskapet jeg benytter i Kina, har ytret ønske om å etablere et kinesisk selskap sammen med meg for markedsføring av mine produkter  i Kina)

Hvorfor startet du selskapet/satsingen?  

Jeg er  innovatør /oppfinner og elsker å finne på nye ting, drive med produktutvikling og se at ideer materialiserer seg. Barna mine pleide å si, «Du har bare en dyr hobby du pappa» så jeg tenkte da får jeg prøve å tjene penger på ting jeg skaper.

Hvis jeg lager noe, skal det være noe nytt og være vesentlig bedre enn det som finnes. Hvis det ikke har disse egenskapene, har det liten hensikt. Basert på den filosofien har jeg  skissert, tegnet eller fått laget sikkert 100 forskjellige produktideer, alt innen seiling, golf, husholdning, syprodukter, klesplagg blant annet.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap? 

Det at jeg hadde mot til å reise til Kina og besøke leverandører der og bli behandlet veldig respektfullt .

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå?

Det er 2;  Jane Pernille Lada Hansen som nettopp er ferdig industridesigner og Jonas Petterson som er industridesignerstudent. Begge har hjulpet meg med å få ting ferdig, lyttet, kommet med innspill og laget tekniske tegninger av høy klasse.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den? 

Det er å være  “alenegrunder” er en ensom tilværelse og budsjettmessig velges lavkostløsninger på det meste, da jeg må finansiere alt selv, fordi «oppfinnere/innovatører” synes å være «persona non grata» hos Innovasjon Norge – de kuttet reelt sett all støtte til oppfinnere for ca 10 15 år siden.

Veien blir til mens man går – for å bruke en floskel, og løsningen dreier seg om å gjøre sitt beste og ta ett skritt av gangen.

Internbloggen – del 10: 3 måneder her er verdt 3 år hjemme

IMG_7390
Ingvild Sandmo

Her har vi lært mer på 3 måneder enn på tre år hjemme. Men nå vil den norske stat nekte oss å reise tilbake de neste to årene, skriver Ingvild Sandmo i det siste reisebrevet fra internbloggen. 

Gründerskolen sender hvert år mange studenter på intern-opphold hos amerikanske oppstartsbedrifter. Opplegget er presentert i det første blogginnlegget, mens Christoffer Sapienza skrev om ankomsten til Silicon Valley. I del 3 skrev Helga Stormo om hva Silicon Valley er, mens Start-leder Ingvild Sandmo skriver friheten i arbeidsoppgavene i del 4. I del 5 skrev Christoffer Sapienza omå utfordre seg selv for å lykkes, mens Helga Stormo skrev om en dag i en interns liv. I det sjuende innlegget skrev Ingvild Sandmo om tingenes internett., i det åttende skrev Christoffer om behovet for krav til norske studenter og i det niende skrev Helga Stormo om sin nye gründeride.  

Da var tiden kommet for det siste blogginnlegget. Trist, men sant. Jeg har grublet litt over hva jeg har lyst til å bruke dette innlegget på å fortelle dere da det er flust av alternativer.

Nå har det seg slik at de fleste av oss i klassen ble plassert i en fin liten bås av den norske stat da vi søkte om visum: ”Subject”. Dette betyr, kort fortalt, at vi ikke kan dra til USA (utover vanlig turistvisum) på to år etter at vårt nåværende visum har gått ut. Det finnes så klart måter å søke seg ut av dette på, men da vi fikk vite dette var spørsmålet vårt, ganske åpenlyst: Hvorfor?

Jo, rett og slett fordi den norske stat ønsker at vi skal komme hjem og bruke lærdommen vi har fått i Norge. Vi er her for å ta med oss innspill hjem og bruke dem til utvikling for det bedre.

Still strengere krav

Så – hvilke lærdommer er de aller viktigste vi kan ta med oss tilbake til Norge? På bakgrunn av litt oppsummeringer av tidligere innlegg, samt litt nytt, har jeg lyst til å prøve meg på å fortelle dere hva jeg tror vi nordmenn kan ha godt av å lære fra Silicon Valley og California.

Først vil jeg gjenta spørsmålet, og noen av hovedpoengene, til Helga fra del 3: Hva er Silicon Valley? Etter å ha snakket om dette i forelesning, men også virkelig fått opplevd denne boblen som alle entreprenører snakker om, er det helt klart for meg at vi snakker om et ganske spesielt sted. Først og fremst, to av verdens beste skoler er plassert i nærområdet her. Stanford University og University of California Berkeley. Av våre måneder i klasserommet på UCB har jeg innsett en utrolig viktig ting jeg tror forelesere i Norge kan forbedre: ENGASJER studentene dine. Still krav, still dem spørsmål, tørr å utfordre dem, tørr å skape litt frustrasjoner og spennende diskusjoner i klassen.

Bruk gjesteforelesere med erfaring fra arbeidslivet, og krev at forelesere har en viss evne til å formidle noe. Vi har vært her i 3 måneder – jeg tror flere av oss har lært minst like mye som det vi har gjort i løpet av 3 år i Norge.

No offence – men det er den harde sannheten.

11707944_10155878137980084_139437975100963043_o
Foto: Audun Ingebrigsten

 

Feil så fort du kan

Videre på Silicon Valley og hva som gjør dette stedet så spesielt: Kultur. Vi har lært noen ting i klassen om hvordan kulturen til entreprenører bør være, blant annet hvordan historiefortellinger kan engasjere interessenter, ha troen på deg selv, stol på andre, og søk etter å få et diversifisert nettverk. Utover dette er det to ting jeg tror er de viktigste for å skape en god kultur for entreprenører:

  1. ”Pay it forward!” Hjelp andre, selv om du ikke får noe tilbake på kort tid. Her møter man stadig folk på nettverkingseventer med alle mulige kontakter og kvaliteter, og det som er så digg er at her tørr man å spørre om hjelp, råd og å snakke om ideen sin – for alle vil jo lykkes. Som Christoffer har fått høre: ”Vær hyggelig med alle på vei opp, du vet nemlig ikke hvem du møter på vei ned”.
  2. ”Plan to fail – fail as soon as you can”. Newsflash for oss nordmenn, men det er altså ingen skam å feile. Her borte er sannsynligheten større for å få funding dersom du har gjort flere forsøk som gründer tidligere.

Silicon Valley er i stor grad det det er i dag på grunn av menneskene der – kulturmessig og utdanningsmessig. Dette er da ikke noe som kun er mulig å få til her?! Som medgründer av LinkedIn har uttalt seg: ”Silicon Valley is a mindset, not a location”.

Jeg er så enig.

Glem janteloven

Mens jeg skriver kjenner jeg at jeg har mye på hjertet. Det lover jo veldig godt for de to refleksjonsoppgavene som skal leveres veldig snart, og som faktisk kan være litt lengre enn dette innlegget. Jeg vil rett og slett avslutte med å si, til alle dere gründerspirer der ute, GLEM Janteloven! Tørr å tenke stort, tørr å se utover Norge og tørr å tro at DU er den rette til å oppnå suksess.

IMG_5180[1]
Foto: Ranveig Strøm

Christoffer sitt innlegg etter den første uken her forteller at vi fikk en soleklar oppfordring fra tidligere gründerskoleelever: ”Work your butt off!”. Vell, etter 9 timers arbeidsdager og lange kvelder med skolearbeid må jeg si at jeg tror alle her har gjort en helteinnsats.

Men, det har helt klart vært verd det.

Vi har fått oppleve oppstartsmekka, utforsket San Francisco og California, samt knyttet nye vennskap som vil vare livet ut.

Tusen takk til 3in som har latt oss få lov til å få utløp for inntrykkene våre denne sommeren – håper dere lesere har fått noen nye tanker og innspill på hvordan entreprenørskapskulturen i Norge kan forbedres.

Jeg henger meg på samme takken som Helga ga i forrige innlegg, samt en ekstra stor takk til 6SensorLabs som har lært meg utrolig mye denne sommeren. Personlig er jeg ikke helt klar til å dra hjem enda og krysser fingrene for at jeg finner nye eventyr som gir meg muligheten til å komme tilbake til denne fantastiske bobla og herlige byen.

11224499_10153413814325519_4403591866466759672_o[1]
Foto: Victoria Isern

Har funnet nøkkelen til USA-eventyret

Johan Bakken, tidligere Facebook-designer Chris Kalani og Tobias Bæck står bak design-verktøyet Wake (Foto: Bakken & Bæck)

Med amerikanske investorer på laget, skal det norske designverktøyet Wake erobre verden. 

I 2014 hentet ingen norske oppstartselskaper penger i USA, viser en gjennomgang gjort av The Nordic Web. Det er først og fremst et tap for norske oppstarter, fordi rikelig tilgang på kapital på den andre siden av Atlanterhavet, gjør at prisingen ofte er gunstigere for gründerne.

Nå har den norskutviklede tjenesten Wake brutt denne “forbannelsen”. Selskapet bak Wake, det norske designbyrået Bakken og Bæck, har som ambisjon å bygge en ny, norsk gründermodell med kobling mot USA og amerikanske investorer.

Et av verdens mest annerkjente ventureselskaper, First Round Capital, som også er inne som eiere i Uber og Square, er med i finansieringsrunden som til sammen bringer inn 6 millioner kroner. Andre investorer er Slow ventures, en rekke tidligere og nåværende ansatte i Facebook og norske Alliance ventures.

– Vi er veldig fornøyde med å være med i den første investeringsrunden i Wake sammen med bl.a. First Round Capital, Slow Ventures og Designer Fund i Silicon Valley. Bakken & Bæck er et ungt, talentfullt miljø i Norge med et svært godt nettverk i USA, sier Erling Maartmann-Moe, Partner i Alliance Venture.

Klar for vekst

Tidligere Facebook-designer Chris Kalani leder nå selskapet som har flyttet hovedkontoret til San Franscisco.

Den gang stod 6.000 brukere i kø for å komme i gang med verktøyet, noe som nå har økt til 15.000 brukere i kø, ifølge selskapet.

Verktøy lar designere raskt og enkelt dele visuelt arbeid med sitt team og samle tilbakemeldinger kontinuerlig gjennom hele arbeidsprosessen.

– Teknologien i Wake ble utviklet i Norge av Bakken & Bæck med ledende internasjonale pilotkunder og etablering i San Francisco. Dette er en ekstremt effektiv måte å internasjonalisere norsk teknologi på, og som vi er stolte av å være med på å støtte, sier Maartmann-Moe.

Blant eksisterende brukere er Airbnb, Cisco, Medium, GoPro, Artsy, Netflix, Yahoo og Brigade, Sean Parkers nye startup.

– Wake har et globalt potensiale, og ved å lande denne investeringsrunden kan vi bygge et nytt team og satse skikkelig internasjonalt, sier Tobias Bæck, daglig leder i Bakken & Bæck.

Les mer om verktøyet på wake.io.

Se videopresentasjon av verktøyet!

“Ikke lenger et trosspørsmål”

Norske universiteter blir stadig flinkere til å bygge nye virksomheter. – Tiden for å sløse med gode ideer er over, nå må Norge gjennom et taktskifte, mener Abelias Håkon Haugli – som betegner rapporten som en festdag.

Hvorvidt kommersialisering virker har i stor grad vært et trosspørsmål. Men nå vet vi at det virker. Slik oppsummerer Abelia-sjef Håkon Haugli resultatene fra rapporten Nifu la frem under Arendalsuka i dag.

Nifus Olav Spilling poengterte at det er vært en kraftig spissing av Forny-ordningen som bidrar til kommersialisering av forskningsresultater. Budsjettet til ordningen ligger i år på 200 millioner kroenr, noe som foreslås økt til 300 millioner kroner.

Ytterligere 100 millioner kroner anbefales satt av til pre-såkorn-ordningen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har ikke økte bevilgninger.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

– Veksten i kommersialisering er større enn veksten i bevilgninger til kommersialisering. Det kan skyldes at den forrige evalueringen av Forny var ganske negativ. Nå er den ganske positiv. Det kan bety at det er potensial for å hente ut enda mer, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Han lover å se på hele verdikjeden for finansiering av kommersialisering av forskningen sammen med Næringsdepartementet. Han viste også til at rapporten signaliserte en tydelig holdningsendring ved universitetene.

Abelia-sjef Håkon Haugli mener naturlig nok at tiden nå er inne for et taktskifte:

– Evalueringen slår fast at Norge nå har et profesjonelt og effektivt system for kommersialisering av forskning gjennom teknologioverføringskontorene (TTO). Det gir et godt grunnlag for å hente ut det store potensialet som ligger i norsk forskning, sier Haugli.

Studentene: 6.000 vs. Universitetene: 74

I arbeidet med å finne fremtidens ordninger og bevilgninger, tar kunnskapsministeren også med seg innspill fra utlandet. En undersøkelse ved Imperial College i London viser nemlig at studentene utklasser universitetene i å etablere nye bedrifter.

Mens studentene startet hele 6.000 virksomheter, har universitetet selv kun bidratt med 74 spin-off-er.

– Det er en ganske stor forskjell. Vi må regne med at dette er det samme her, og at det ikke er sikkert at vi klarer å få ut nok av potensialet til studentene mens de er studenter, for å si det enkelt, sier Isaksen.

I Norge finnes det ikke sammenlignbare tall. Det betyr at de to departementene fremover må forsøke å danne seg et best mulig bilde av om det er generell gründeraktivitet eller kommersialisering som er den viktigste kilden for fremtidens norske næringsliv.

Mens Nifus rapport vektla også behovet for å stimulere til økt studententreprenørskap.

– Vi må åpenbart jobbe for å få mer entreprenørskap nedenfra. Vi må jobbe med å integrere entreprenørskap i flere fagmiljøer. Ikke nødvendigvis som egne fag, men ved å integrere entreprenørskap i flere fag, sier Isaksen.

 

Fakta: Dette sier rapporten

Abelia oppsummerer Nifus rapport i følgende fire punkter:

  • Støtteapparatet for kommersialisering gjennom teknologioverføringskontorene (TTO) har blitt mer profesjonelt og effektivt.
  • Det er behov for klarere incentiver for kommersialisering, og akademia må utvikle et sterkere næringslivssamarbeid.
  • Kultur for kommersialisering i akademia må bygges nedenfra og en større satsing på studententreprenørskap er en nøkkelfaktor for å lykkes.
  • Flaskehalser i finansieringen må adresseres gjennom å trappe opp finansieringen av FORNY2020 til 300 mill. kr/år og pre-såkornordningen til 100 mill. kr/år

 

Her kan du se fremleggelsen av rapporten og diskusjonen i etterkant: 

Slik kan markedsførerne styre hvor du går

Testkampanje viser at 300 ganger så mange klikket på annonsen. Og hele 50 prosent av mottagerne møtte opp for å hente en flaske cola. 

Analyseselskapet ABI Research trekker i en ny analyse frem Unacast som protoypen for fremtidens annonsering. Selskapet ble tidligere i år også kåret til beste nykommer under Nordic Startup Awards.

Selskapet sikter mot å bli den ledende aktøren som binder sammen den fysiske og virtuelle verden. Det skal skje gjennom å levere målrettede markedsføringsbudskap basert på hvor du befinner deg.

Nå er de første resultatene på hvordan lokasjonsbasert annonsering konverterer i virkeligheten inne. Den viser at klikkraten på annonsene er 300 ganger så høy som på vanlige annonser:

• Hver fjerde som har VGs app på smarttelefonen klikke på tilbudet.
• 50 prosent av disse møtte opp for å hente Cola-en på kinoen.
• 60 prosent av de som besøkte kinoen klikket på den målrettede annonsen som kom opp i etterkant, som tilbød dem en gratis kinobillett sponset av Cola. Halvparten av disse igjen returnerte til kinoen for å hente billetten.

Styrer hvor du går?

En naturlig innvending er at testkundene fikk tilbud om gratis varer og tjenester, noe som trolig bidro til de gode resultatene.

Samtidig illustrerer testen hvordan proximity markedsføring både kan endre måten markedsførere må jobbe for å bygge lojalitet mot sine kunder. Og hvordan butikker i økende grad må inngå partnerskap for å kunne lokke brukerne til sin butikk.

Unacast-gründer Kjartan Slette beskriver den på denne måten:

– Det er sjokkerende at noen merkevarer selger disse produktene i fysiske butikker, men har ingen ide om hvem som faktisk kjøper dem. Det er den sanne verdien av proximity, å få merkevaren nærmere til publikum, sier Slette.

– Hyperrelevansen beacons tilbyr sikrer at vi kan styrke vår rolle og levere noe med virkelig verdi både for forhandlere og forbrukere. Unacast utnytter kraften i proximity markedsføring for å gjøre det til en genuint bærekraftig og skalerbar modell, sier Knut Anders Thorset, senior manager for digital markedsføring i Coca-Cola Norge til The Drum.

Unacast løsning åpner også for økte inntekter til mediene, som kan oppnå høyere verdi på tilbudene.

Kilde: The Drum

Slik kan havet frigjøre oss fra fossil energi

Studenter skisserer opp en ny æra for hydrogen. 

Etter ulykken ved kjernekraftverket i Fukushima i 2011 har Japan vært stadig mer avhengig av dyr, fossil energi importert fra utlandet. Nå har landet satt seg som mål å bygge et karbonfritt hydrogensamfunn bygd på vind, sol og hydroelektriske kilder innen 2040.

Nå har 13 studenter fra DNV GL skissert opp denne fremtiden.

– Vi har utviklet Jidai, et konsept som presenterer en ny æra for hydrogenforbruk, og en måte å høste offshore fornybare ressurser og fasilitere komplette verdikjeder for ren energi, sier prosjektleder og fjerdeårsstudent fra NTNU, Daniel Jakobsen.

Konseptet bruker flytende offshore vindturbiner for å høste hydrogen fra renset sjøvann. Hydrogenen presses sammen og lagres for transport til land.

Løsningen kan bygges på eksisterende teknologi. Prosjektet ble presentert for DNV GLs toppledelse og partnere på Høvik 5. august.

– Verdens energimix må endres. For å oppnå det, må vi forandre måten vi produserer, overfører, distribuerer og bruker energi. Årets studenter har vist at å bruke offshore vind for å produsere hydrogen er en attraktiv fremtidsmulighet, sier DNV-sjef Remi Eriksen.

– Vi trenger inspirerende visjoner for å skape ny teknologi og løsnigner. En grunn fremtid gir oss mange muligheter for innovasjon og Jida er et utmerket eksempel på dette, sier Bjørn K. Haugland.

Jidai-konseptet: Utnytt tilgjengelig teknologi

Selv om teknologien bygger på eksisterende teknologi, vil det kreves ytterligere kommersialisering før det kan rulles ut. Studentene anslår at løsningen vil være kostnadseffektiv i 2030.

Her kan du se en animasjon av løsningen!

Jidai består av fire trinn:

1. Hydrogenproduksjon krever vann med veldig stor renhet, og sjøvann renses derfor i tre energieffektive steg.
2. Polymer-membraner produserer svært ren hydrogen og oksygen fra vannet. Dette skaper nok energi til å matche maksimum kraftleveranse fra vindfarmer.
3. Hydrogengassen komprimeres til 700 bar.
4. Hydrogenen lagres i et modulbasert tanksystem.

Her kan dere se videoen der studentene presenterer:

Slik kan vi få digitale kommuner

IKT-Norge med fem bestillinger til kommune-politikerne. 

Høstens kommunevalg nærmer seg. Tidligere denne uken gikk Oslos byrådslederkandidat Raymond Johansen ut og lovet programmering til alle 4. klassingene (se egen sak).

Nå følger IKT-Norge opp med sin kravsliste overfor kommunepolitikerne.

– Hvis politikerne følger våres råd så gjør de kommunen attraktiv for investeringer, mennesker og ideer som vil skape nye produkter og tjenester basert på IKT. Og innbyggerne får en enklere og smidigere hverdag. En win-win situasjon, argumenterer sjeføkonom Roger Schjerva i IKT-Norge.

Han lister opp følgende fem punkter kommunene må få på plass:

  1. Bidra til førsteklasses digital infrastruktur

En solid digital infrastrukturer med tilstrekkelig kapasitet er nødvendig for verdiskapning, fornying av offentlig sektor og tilgang til nye samfunnskritiske tjenester. Hvor raskt og tett ny høykapasitetsinfrastruktur blir bygd ut avhenger av kostnader. Kommunepolitikerene kan redusere kostnadene ved:
‐ Unngå fordyrende løsninger for graving – bruk den kommunale handlefriheten til å velge beste standard blant annet for gravedybde
‐ Unngå fordyrende krav til mobilmaster – ikke gi etter for ubegrunnet frykt for stråling eller estitikk.
‐ Systematisk arbeid for å fjerne hindre for å kunne bygge ut full dekning i kommunen

  1. Gi innbyggere og næringsliv heldigitaliserte tjenester

Ved å gi innbyggere og næringsliv selvbetjeningsløsninger vil både tilgjengelighet og brukervennlighet økes, samtidig som kommunen kan automatisere tjenester som kan frigjøre ansatte til å utføre annet viktig arbeid.

I løpet av de neste fire år bør all kommunikasjon mellom kommunen og innbyggerne innen barnehage- skole-, helse – og omsorgstjenester være heldigitalisert.

I tillegg bør kommunepolitikerne:
‐ Still krav om brukervennlighet og reduserte administrative kostnader ved gjennomføring av digitale investeringsprosjekter.
‐ Søk etter nye smarte løsninger, eksempelvis pushtjenester som automatisk tilbyr innbyggerne tjenester som passer til den livsfasen de er i.
‐ Still krav til at fastleger som ønsker avtale med kommunen må tilby sine pasienter digitale løsninger.

  1. Bidra til at næringslivet får utvikle seg og legg særlig til rette for omstillinger og oppstartsbedrifter

IKT-bedrifter har jevnt over høyere verdiskapning enn gjennomsnittsbedriftene og kan gi mye tilbake til lokalsamfunnene. Kommunepolitikerne kan bidra til utvikling av tech-næringslivet ved å:

‐ Sørge for at tilstrekkelig med tomter reguleres raskt og smidig til næringsformål.
‐ Stille opp for og samarbeide med tech-næringslivet i kommunen.
‐ Sikre et velferds‐ og kulturtilbud i kommunen som virker attraktivt for kompetent arbeidskraft.
‐ Sørge for at kommunens regelverk for anskaffelser fremmer innovasjon og  næringsutvikling.

  1. Gi innbyggerne digital kompetanse

Alle trenger digital kompetanse for å fungere i framtidas samfunn. Teknologi gjør både kunnskap mer tilgjengelig, og den endrer, utfordrer og forbedrer måtene vi lærer på. Digitale læremidler er mer motiverende og gjør det mulig å tilpasse opplæring til hver enkelt elev slik at alle elever lykkes i større grad med sitt faglige pensum. Dessverre er mange lærere digitalt utrygge noe som gjør at digitale læremidler i liten grad brukes. Kommunepolitikerne bør:

‐ Sikre at skolene i kommunen tar i bruk det beste av digitale læremidler.
‐ Innføre koding som valgfag i ungdomsskolene.
‐ Gi lærere og skoleledere permisjon til etterutdanning i digital kompetanse
‐ Øk den digitale kompetansen hos eldre og innvandrere i kommunen blant annet  gjennom samarbeid med frivillige organisasjoner.

  1. Lag en kommunal strategi for digitalisering

Kommunene kan drive både mer effektivt ved å automatisere tjenester til innbyggere og næringsliv, samtidig som det vil gi bedre service. Ved at bedrifter og innbyggere kan betjene seg selv vil kommuneøkonomien bli romsligere og ressurser frigis til å utføre andre velferdsoppgaver. Med stram kommuneøkonomi vil digitalt samarbeid på tvers av eksisterende og nye kommunegrenser åpne nye muligheter. Derfor bør kommunene digitalisere både systemer og tjenester. Mulighetene er mange. IKT-Norge utfordrer kommunepolitikerne til å:

‐ Sett punktene over inn i en lokal strategi som passer for din kommune.
‐ Sørg for at kommunen så langt det er mulig kobler seg opp mot nasjonale digitale  plattformer og bruker åpne løsninger som kan samhandle og utveksle data.

Månedens gullegg: “Den pefekte boksen”

Lei av å spise tørr mat? Gründer Bjørn Fossen har en løsning på et problem som berører millioner av mennesker. Nå er han kåret til månedens gullegg på Innobørs!

(Artikkelen er presentert i samarbeid med Innobørs og Opera Software)

Bjørn Fossen
Gründer i Airbuster A.S
Søker 3 millioner på Innobørs

Aktuell: Har utviklet en oppbevaringsboks, der luften fjernes når lokket settes på. Det innebærer at matvarene kan holde seg friske og ferske over lenger tid.

BjørnFossen_airbuster
Gründer Bjørn Fossen har utviklet en oppbevaringsboks som gir ferske matvarer lenger.

 

– Det er ideen som utgjør den store forskjellen. Den er banalt enkelt, og en kan lure på hvorfor ingen har gjort det før, sier Bjørn Fossen med stor entusiasme.

Han er sikker på at boksen vil bli en hit hos alle som spiser tortillaer eller lomper jevnlig. Det er snakk om millioner av mennesker.

Bakgrunnen for løsningen var også tørr mat i hjemmet.

– Ideen kom av noe så banalt som lomper. Jeg har tre ungdommer i huset, og far endte stadig opp med å spise tørre lomper, fordi de andre ikke så at det allerede var åpnet en pakke i kjøleskapet, sier Fossen.

I tillegg egner også boksen seg utmerket til å oppbevare ris.

– Hvis du har ris til middag, og legger den i en ordinær plastboks, vil den være tørr og uspiselig i løpet av ett døgn eller to. Med min løsning kan det ligge komprimert og ha frisk og fin konsistens mye lenger, sier Fossen.

Han venter nå på endelig patent fra Patentstyret. Men granskningen viser at ingen har gjort det samme før ham. Det nærmeste de har kommet er en mye mer komplisert løsning med bruk av lodd og ventiler.

– Her er alt automatisk. Luften forsvinner av seg selv i det du knepper på lokket. Selv en treåring får til dette, fremhever Fossen.

Interesse fra store aktører

Markedspotensialet anslår han til enormt.

– Det er ingen familie i verden som ikke har behov for produktet. Jeg tror at 5 prosent av plastboksmarkedet for oppbevaring blir dette produktet, anslår han.

I vår viste han frem boksen for en av de virkelige gigantene i handelsleddet, som lot seg imponere:

“Det jeg liker med løsningen er enkelheten for kunden. Det er ingen spørsmål ved hvordan en bruker den og den gjør jobben”, skriver de i et brev til Fossen som han viser frem overfor 3in.no.

Deres tilbakemelding er at de må verifisere at boksen fungerer på så mange ulike matretter som mulig, og at de er interessert i å sette opp ett felles prosjekt over sommeren.

“Ingen forstår det, før de ser den”

Fossen er ubeskjeden nok til å beskrive løsningen som genial. Han har gang på gang prøvd å forklare hvordan boksen virker, og de fleste synes det høres smart ut.

– Når vi tar et møte og jeg viser prototypen, får de en aha-opplevelse. “Var det sånn det var, ja, dette var smart”. Ingen forstår det før de ser den, sier Fossen.

Overfor 3in.no viser han frem boksen (se bildet), der lukket tilpasser seg mengden mat. Nå jobber blant annet Fossen med å utvikle modeller der lokket tar mindre plass i boksen.

Hvor er selskapet ditt om ett år/tre år/fem år? 

– Hvis vi ikke greier en omsetning på 100 millioner kroner om tre år har vi gjort mye feil, mener Fossen.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?

– De største hendelsene så langt er når patentet ble innlevert, og når vi fikk 3D-printet prototypen.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå?

– Dette har jeg så langt vært helt alene om, svarer Fossen – som nå er opptatt av å finne de riktige partnerne.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?

– Det har så langt vært få hindringer. Men vi jobber nå med å finne de beste løsningene for hvordan plastboksen skal støpes, svarer Fossen.

Han forteller med innlevelse om hvordan selskapet trolig lander på en løsning der de både bruker sprøyte- og blåseteknikk. I en Cola-flaske er den øvre delen sprøytestøpt, mens den nedre delen er blåst.

– Å kombinere dette er både kjent og vanlig. Vi jobber nå med å finne de optimale løsningene, men vi vet allerede at det lar seg gjøre, sier Fossen.

Ikke første gang

Fossen er en av mange nordmenn som i årevis har likt å utvikle nye produkter på hobbybasis. Den forrige oppfinnelsen hans er en innstøpt sikring som Fossen regner med at vil havne i alt av lysmaster. Tidligere produkter selges fortsatt, uten at Fossen ser så mye av det i dag.

– I løpet av livet har jeg hatt en del oppfinnergreier, der jeg har gjort ideen ferdig og satt den bort i produksjon. Det er noen greier som selges i Italia og Tyskland, men som jeg egentlig ikke får noe penger for lenger, avslutter han.

Dette er konkurrentene

I sommerutgaven av månedens gullegg konkurrerte Airbuster med flere andre spennende selskaper og satsinger:

• Kuddle – barnas instagram
• Memkit – alt over nett
Konseptly – webbasert ERP-system
Neeach – markedsplass for småskala mat og drikke
Brødboksen – fersk juice og brød på døra
The reel headset – headset med og uten tråd
E-vital – headsett som løser kabelrotet
Campus Nooa – virtuell markedsplass for nettkurs

Vil hjelpe neste generasjon

Opera Software er 3in.nos partner for kåringen av månedens gullegg. De er opptatt av at den neste generasjonen gründere skal få lov til å vokse frem.

– Opera har vist at en god idé meget vel kan bli morgendagens suksess, og vår tro på at dyktige team med gode ideer kan skape store verdier ligger til grunn for alt vi gjør. Derfor ønsker vi å hjelpe til med å løfte frem neste generasjon vinnerbedrifter, sier administrerende direktør Lars Boilesen i Opera.

Han leder det som for 20 år siden var en liten norsk oppstartsvirksomhet. I dag har selskapet mer enn 350 millioner brukere og kontorer på 30 lokasjoner rundt omkring i verden. Innen 2017 er målet å doble brukerbasen på Android-telefoner til en kvart milliard brukere.

Om «gullegg»-partner Opera Software

Opera Software ASA var for 20 år siden en liten norsk oppstartsvirksomhet, og i dag er de verdensledende innen sitt område med mer enn 350 millioner brukere. Opera leverer også produkter og tjenester til mer enn 120 operatører verden over, slik at de kan tilby abonnentene sine en raskere, bedre og mer økonomisk nettverksopplevelse.

Hovedkontoret til Opera ligger i Oslo, og har i dag 1400 ansatte stasjonert ved mer enn 25 ulike lokasjoner rundt om i verden, for eksempel USA, Kina, Japan, Singapore, Russland, Island, Sverige og Ukraina.

Crappy success in the Silicon Valleys app world

Hva er den virkelige forskjellen – en bedre ide, bedre tilgang til kapital, flaks eller utførelse?  

Between 2008 when Apple launched the App Store and today’s milestone of 100 billion downloads (as announced by Tim Cook at the Apple Developers Conference in San Francisco), millions of developers have endeavored to build ‘the killer app’.

Jennifer Vessels er leder for konsulentselskapet Nextstep og har bred erfaring fra å jobbe med vekstselskaper både i Norge og i USA.
Jennifer Vessels er leder for konsulentselskapet Nextstep og har bred erfaring fra å jobbe med vekstselskaper både i Norge og i USA.

For every one that achieved successful acceptance in an app store, customer revenue and/or exit by acquisition, there are hundreds which failed. What are the real differences – is it a better idea, better access to funding, luck or market execution?

In Silicon Valley it is often a combination of those factors.

Scrappiness

One little discussed but critical element that can increase success is the founders’ willingness and ability to be ‘scrappy’. Scrappiness entails:

• Being willing to ask friends and family for initial funding – prior to or instead of seeking out angels and venture investors.

• Providing broad and diverse audience access to the app with openness to their feedback.

• Seeking developers who may challenge the initial concept and cause you to rethink the approach which will lead to a stronger ultimate solution.

• Patience for income and willingness to live frugally on a ‘Silicon Valley beans and rice’ diet until the company achieves revenue milestones.

• Open communication of the company’s business model and willingness to charge fees to drive revenue

• Willingness to sacrifice features and perfection to achieve ‘time to market’ and customer adoption.

One example

One example of a scrappy app entrepreneur team is TapetheApp – a simple easy way to create, edit and share videos with friends. Building the app (which is now available on Apple AppStore and generating strong income growth started with a serendipitous idea.

The friends who became the founding team were on vacation and wanted to take and share videos of one another and easily merge them together, edit and share with their friends back home. After reviewing the various options that were currently available, they quickly decided – we can create something better.

From there, they validated the idea, involved their friends, family and coworkers, raised ‘seed capital’ from people they knew (who believed in them enough to invest), contacted a development company and then streamline the product for timely release and revenue generation within one year. Their journey is depicted here:

Success Drivers

As scrappy entrepreneurs, they achieved the goal of App Store distribution as well as customer adoption and revenue creation – all within one year.

Some of their keys to success:

• Solicitation of an openness to input from others who could and eventually would be customers.

• Initial funding of $1 million raised through Friends, Family, Fools as well as their potential customers – no VC investment needed.

• Willingness to give up features to speed product release / time to market.

• Ongoing review with and feedback from future customers.

• Gaining and maintaining momentum to drive adoption, revenue and short time to release.

There are many opportunities for success by great Nordic app developers and entrepreneurs; however the best way to achieve the ultimate goal of market adoption and company sustainability is often through a scrappy approach to gaining investment and customers traction.

Provided by Jennifer Vessels, CEO Next Step, Silicon Valley based consultancy with an Oslo branch. Next Step improves revenue results for Norwegian and global companies as they launch, expand, scale and succeed in international markets through their 40 person team across US and Nordic.

Frister med koding i Oslo-skolen

AP-leder Jonas Gahr Støre og byrådslederkandidat Raymond Johansen vil ha programmering inn i skolen.

Oslo Arbeiderparti lover samtlige 4-klassinger tilbud om å lære enkel programmering. Det kan være første steg mot programmering som basisfag i skolen. 

Programmering må inn i skolen. Det er det klare budskapet fra Oslos byrådslederkandidat Raymond Johansen. Vinner han høsten valg lover han å gi alle elevene i fjerdeklasse i Osloskolen tilbud om programmering som en del av skolefritidsordningen.

– Dette er et fantastisk sted å begynne. Det gir mer innhold i aktivietsskolen (AKS). Jeg tror dette fort kan bli en obligatorisk del av skolen, sier Johansen – som presiserer at tilbudet også gjelder de som ikke har plass på skolefritidsordningen.

Utspillet kommer etter at Johansen på forsommeren skisserte hvordan Oslo Arbeiderparti vil hjelpe frem gründere som vil løse samfunnets utfordringer på helse og omsorgsfeltet. For kort tid siden fremhevet han hvordan Oslo må bli en kunnskapsmotor for hele landet – gjennom å satse på gründermiljøene.

Onsdag hadde han også alliert seg med AP-leder Jonas Gahr Støre.

– Raymond er en person som ser store trender. Dette er en visjonær beslutning som løser et jordnært problem, sier Gahr Støre – som viser at Obama har tatt til orde for at barna må lære koding i USA.

Kun ett første steg

De siste årene har det vært stadig tilbakevendende diskusjoner om hvorvidt programmering er en basisferdighet på lik linje med lesing, skriving og regning.

De to AP-politikerne er begge overbevist om dette.

– Det å lære å utvikle, være kreative og respondere på ulike behov ved for eksempel å produsere apper, er i ferd med å bli en viktig basisferdighet, sier Johansen.

– Digital kompetanse er allerede i kunnskapsløftet en av fem basisferdigheter. Det å ha tilbud om å gå videre på det, for å mestre programmering blir viktig. Om noen år vil vi se at det i dag var høyst på tide å komme i gang, svarer Gahr Støre.

Han håper Oslo-initiativet – dersom det realiseres etter valget – raskt kan dukke opp også andre steder.

– I Norge bør det være sånn at vi lærer av gode erfaringer og tar dem i bruk andre steder. Jeg tror dette – dersom vi vinner valget – er starten på noe andre kan lære av, sier Gahr Støre.

Kan løfte gründeraktiviteten?

Han ser også initiativet som et ledd i Arbeiderpartiets grunderpakke, som bygger på at det offentlige skal gi ordentlig håndfast støtte til gründerne.

For ikke bare tilbys alle elever et grunnkurs i programmering; kodekyndige 10-klassinger hyres inn som lærere på tarifflønn.

Johansen omtaler selv ordningen som en positiv form for barnearbeid.

– Dette er interesserte, motiverte elever som ikke alltid blir verdsatt ellers. Det er enkelt, billig og fremtidsrettet – og sånn sett et kinderegg, sier Johansen.

Prislappen på tiltaket ligger på under en million kroner i året.

IKT-Norge som de siste årene har stått i bresjen for det frivillige programmet Kidsa koder er naturligvis strålende fornøyd.

– Dette passer inn i det vi brenner for; at alle skal få mulighet til å lære teknologien og å forstå den. Det skal være like naturlig å skape som å bruke, sier Kidsakoder-general Torgeir Waterhouse i IKT-Norge.

Men først må altså Arbeiderpartiet i Oslo vinne valget.

Tomt med penger til innovative samarbeid

Mona Skaret, direktør for vekstbedrifter og klynger i Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge opplever eksplosjon i søknader, og melder om “finanskrise”-tilstander.

Sist uke ble det kjent at stor pågang bidrar til at Innovasjon Norge må stramme inn etableringstøtten til gründerbedriftene. Nå rapporterer Innovasjon Norge at de nå har det største tilfanget av gode prosjektsøknader siden finanskriseåret 2009.

“Tendensene er helt tydelige både blant gründere og modne bedrifter. Innovasjon Norge opplever nå en kraftig økning i etterspørselen i hele bredden av vårt tilbud. Selv med tilførsel av nærmere 900 millioner ekstra til industri og næringsliv via Innovasjon Norge i 2015 klarer vi ikke å møte den store etterspørselen fra nye oppstarts- og omstillingsprosjekter,” skriver omstillingssjef Mona Skaret og gründersjef Bård Stranheim i Innovasjon Norge i en bloggpost.

Helt konkret er søknadsbeløpene langs kysten nær doblet i første halvår i år sammenlignet med i fjor. Dette dreier seg om fylkene Rogaland, Møre og Romsdal, Hordaland og Sogn og Fjordane. Østlandet, Sørlandet og Midt-Norge opplever en vekst på 60 prosent sammenlignet med i fjor. 

Unntakt fra regelen er Nord-Norge som ikke har økt søkningen etter risikoavlastende lån og tilskudd.

Ferdig med IFU/OFU

Den store pågangen har ført at pengene til utviklingssamarbeid mellom gründere og etablerte bedrifter (IFU/OFU-ordningen) nå er tømt. Dette har skjedd de siste tre månedene, etter at aktiviteten i første kvartal i år var på nivå med tidligere år.

– Vi opplever økt etterspørsel etter støtte til slike utviklingsprosjekter fra alle bransjer, men olje og gass øker klart mest. Det tyder på at bransjen er offensiv i møte med oljenedgangen. Folk med høy kompetanse starter for seg selv og bedriftene utvikler nye løsninger for å bli mer kostnadseffektive og få flere ben å stå på, fastslår de to – og viser til god økning også i marine næringer.

Innovasjon Norge mener pågangen viser at nordmenn ikke møter oljesmellen med resignasjon, men med nyskaping og entreprenørskap.

– Å bruke mer ressurser på etablerertilskudd og forsknings- og utviklingskontrakter i omstillingsperioder er en god investering, fastslår de to.

De viser også til at Innovasjon Norge nå bistår flere gründere og bedrifter med vekstambisjonerr enn det som er gjort på mange år.

– Våre midler er kritisk for at flere vellykkede innovasjonsprosesser blir gjennomført i norsk næringsliv. For de bedriftene som nå står midt i et krevende utviklingsløp og blir forsinket eller lykkes ikke med å finne alternative finansieringskilder, er det uheldig at våre rammer går tomme i som følge av stor etterspørsel, mener de to.

Abelia vokser kraftig

300 nye medlemmer på ett år. 

Kunnskaps- og teknologinæringene er i vekst. Det bidrar til at Abelia, NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter, det siste året har vokst fra 1400 til 1700 medlemsbedrifter.

Dermed har Abelia-sjef Håkon Haugli fått en god start i sjefsstolen – og nå organiserer bedrifter med hele 43.000 årsverk.

– Kunnskaps- og teknologinæringslivet blir stadig viktigere for et Norge i omstilling. At flere bedrifter melder seg inn i Abelia er hyggelig. Vi skal være en tydelig
stemme for kunnskaps- og teknologibedriftene, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia i en pressemelding.

abelia

Abelia har medlemmer innen blant annet IKT, konsulenttjenester, undervisning, forskning, kreative virksomheter og ideelle organisasjoner. Blant de største medlemmene finner vi Telenor, Evry, DNV GL, Sweco, SINTEF og Handelshøyskolen BI.

– Jeg håper veksten er et uttrykk for at vår del av næringslivet ser verdien av en konstruktiv og gjennomslagsdrevet organisasjon. Vår jobb er å gjøre medlemmene gode gjennom politisk arbeid for bedre rammebetingelser, nyttige møteplasser og arbeidsgivertjenester av høy kvalitet, sier Haugli.

Vil styrke kompetansen

Abelia har hatt en jevn økning i antall medlemmer siden foreningen ble etablert i 2001. En årlig intern medlemsundersøkelse viser at 81 prosent av medlemsbedrifter med flere enn 20 ansatte er meget godt eller godt fornøyd med medlemskapet i Abelia.

– Medlemsmassen favner bredt. De har til felles at de er kunnskapsbedrifter som vil være sentrale i omstillingen som det norske samfunnet står overfor de neste årene. Mange av våre medlemmer utvikler også kunnskap, tjenester og produkter som kan bli norske vekst- og eksportnæringer, sier Haugli.

– Vi har ambisjoner om fortsatt vekst, men det viktigste for oss er å sikre alle medlemmer god oppfølging. Det siste året har vi blant annet styrket vår kompetanse på arbeidsrett og digitalisering/IKT, som blir spesielt viktig fremover, sier Haugli.

 

 

“De risikerer å bli dinosaurer”

Det virker som de store norske selskapene er mer opptatt av branding, enn å skape nye inntektstrømmer, mener 500 Startups Shaun Percival. 

3in.no skrev om 500 Startups ambisjoner om å få på plass et norsk program allerede i vinter. Den gang håpet Percival å få på plass et eget fond for Norge.

Nå er det klart at det første programmet starter opp i en mini-versjon.

Det siste halvåret har han besøkt de store bedriftene og oppstartsmiljøene som allerede eksisterer. Så langt har det kun medført interesse.

– Mange av bedriftene i Norge er nærmest monopoler på sine områder. Men verden er i ferd med å bli globalisert og da risikerer de å bli dinosaurer, påpeker Percival – som mener oppstartsverden kan hjelpe dem:

– Selskaper er ikke så gode på innovasjon. De liker bedre status quo. Derfor må de se til oppstartene for å la seg inspirere, få tilgang og lære, argumenterer Percival.

Mest opptatt av branding

Hans erfaring er at de norske bedriftene han snakker med er mest opptatt av branding-effekten av å koble seg opp mot oppstartsmiljøet. Dette vises også gjennom at bedriftene som så langt har koblet seg opp mot norske oppstartsmiljøer som Startuplab kun har gått inn som sponsorer.

Percival mener imidlertid dette er den minste – og vanskeligste – delen for bedrifter å regne hjem.

– Branding er vanskelig og krevende å kvantifisere. Branding er også mindre viktig enn å innovere og skape nye inntektstrømmer, mener Percival basert på erfaringene han har fra USA.

Venter på momentum

Han håper at miniakseleratoren, større press på bedriftene og stadig mer aktivitet i oppstartsmiljøet, etterhvert vil endre disse holdningene.

– Vi venter på momentum. De store bedriftene vet nå at de kan vente, og har ingen følelse av at det hastverk. Men når det blir mer fart i startupmiljøet og noen selskaper blir solgt, vil de begynne å se at de mister muligheter, sier Percival.

Han trekker frem måten Visa ventet for lenge med å interessere seg i Stripe, et selskap som gjør det enklere for butikker og privatpersoner å integrere betalingsløsninger via såkalte API-er.

– Visa har investert i selskapet, men de kunne antagelig ha kjøpt det, hvis de hadde vært tidligere ute. Nå har de ikke lenger mulighet til det, sier Percival.

500 Startups mini-akselerator-program er det andre i Norge. Brian Weissberg startet opp akseleratoren Betafactory, som gjennomførte et program i 2011 med blant annet Xeneta og Checkd. 

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...