Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

10 spenstige spådommer for 2015

 Nobelpris til Tim Berners Lee, VGTV danker ut de etablerte kanalene og Facebook kjøper opp AirBnB og Uber. Her er Truls Bergs spådommer for 2015.

2014 er over i historiebøkene. Årsskiftet betyr en hel blokk full av nye, blanke sider. For de av oss med langt fremskreden skrivekløe innebærer denne tiden høysesong for spådommer og vidløftige visjonære betraktninger. Hva vil så 2015 by på for oss IT-infiserte?

Jeg legger hodet på hoggestabben, leverer øksa til 3in.nos mange lesere og byr på følgende 10 spådommer for året som kommer.

1. Innovasjonsbølgen slår inn for alvor, også over de offentlige bredder!
Det er ikke lett å hente ut gevinster uten å tenke nytt, og i 2015 våkner både IT sjefer og byråkrater opp og oppdager at nytenkning ikke nødvendigvis fører til fortapelse. Som en konsekvens av flere store skandaleprosjekter vil Jan Tore Sanner & co gjennomføre flere viktige reformer i offentlig sektor som løser flere av Norges sosiale utfordringer.

2. Antallet norske studenter som går ut av norske universiteter er for første gang lavere enn antallet utenlandskfødte studenter, og 2015 blir siste året hvor man ikke gjennomfører eksamen ved MOOC-teknologi.

3. Nobelprisen tildeles Sir Tim Berners Lee og Edward Snowdon, den ene for å ha skapt fundamentet for dagens grenseløse deling av informasjon og den andre for å ha synliggjort at dette utnyttes av både virksomheter og myndigheter på måter som ikke tåler dagens lys. Som en konsekvens vil relasjonene til Kina som norske politikere i lang tid har forsøkt å reparere normaliseres umiddelbart. Imidlertid faller regjeringen i unåde i Washington som viser samme forståelse for Nobelkomiteens uavhengighet som Bejing gjorde i 2011.

3. Facebook kjøper opp Airbnb og Uber. De to tjenestene utvides til å gjelde mer konvensjonelle reise- og transporttjenester – og går i løpet av året forbi de etablerte aktørene. Kjøpene gir Facebook en helt ny dimensjon i sin forståelse av brukerne og en rekke etablerte bransjer skjelver i påvente av neste bransje som vil kannibaliseres.

5. Big data er på alles lepper, men det er fremveksten av innovative aktører som utnytter “small data”, som for eksempel logging av treningsdata, som blir vinnerene i 2015.

6. Roboter med kunstig intelligens kommer for fullt, de utfører i økende grad rutineoppgavene våre og vi kommer til å omfavne dem, særlig den utgaven som ser ut som Angelina Jolie blir populær blant oss menn. LO protesterer da robotene takker nei til å organisere seg i EL og IT forbundet.

7. Store offentlige overskridelser og elendig prosjektstyring medfører nok en gang overskrifter, men det er det faktum at det tas ut tiltale som vekker den største oppsikten.  Etter en rekke skandaler i hundremillionersklassen uten konsekvenser for de involverte, blir for første gang noen av de ansvarlige tiltalt og dømt for å sløse med skattebetalernes midler.

8. VGTV utfordrer i løpet av året NRK og TV2 som mest sette tv-kanal. Stadig flere kutter nå ut tv-abonnementet og de tradisjonelle distributørenes omsetning begynner å falle i Norge.

9. Vi får diskusjonen om hvorvidt pensjonsalderen bør heves til 75 år, – og flere rettsaker der eldre arbeidstakere må bæres ut.

10. Cyberkriminelle blir vår tids pirater og de inntar også Norge!

Det blir i løpet av året tydelig at mange virksomheter i lang tid har tatt altfor lett på sikkerhetsutfordringene og norske cyberkriminelle vil offentliggjøre høyst private data om flere ledende politikere og næringslivsledere som for alvor viser at informasjonshavet har vokst oss over hodet.

La meg avslutte med å påpeke at de fleste av oss har en lei tendens til å overvurdere hvilke endringer som kommer på kort sikt, – og gang på gang tråkker i grøten fordi vi undervurderer de endringene som skjer på lengre sikt.

Med varme ønsker om et inspirerende og innovativt 2015!

Er du enig? Ta diskusjonen i kommentarfeltet!

Han bommet 9000 ganger for å bli verdens beste

”Jeg har bommet på mer enn 9000 skudd i min karriere. Jeg har tapt nesten 300 kamper. Tjueseks ganger har jeg fått tilliten til å skyte det avgjørende skuddet som kunne ha avgjort kampen. Jeg har mislyktes gang på gang. Og nettopp det er grunnen til at jeg har hatt suksess».

(Innlegget er hentet fra Bente Sollid Storehaugs blogg – Digitalhverdag.media)

Det blir så forståelig når ordene tilhører Michael Jordan. Selvfølgelig er det slik. Det ville vært umulig å ikke bomme på basketballkurven, eller å vinne alle kampene. Selvsagt har han også bommet på avgjørende skudd. Alt annet ville jo ha vært umenneskelig. Sport kan være blodig alvor, men vi skjønner at det er slik. Og vi er alle inneforstått med at det ligger mange nedturer bak hans suksess.

Slik er det også i gründerlivet. Det er mange bommerter, feilpasninger og feilslutninger som har gjort veien frem mot suksess både bratt og vanskelig. Det er de færreste som surfer på en medgangsbølge gjennom flere tiår som entreprenør. Likevel er det mer akseptert å mislykkes innenfor enkelte områder enn andre. Det er fortsatt skambelagt å gå konkurs. Å være gründer kan sammenlignes med å være toppidrettsutøver. Det handler om å sprenge grenser, tyne seg selv til det ytterste, bratte lærekurver, stor dose positiv psykologi og sterk resultatorientering. Gründeren og toppidrettsutøveren er like avhengig av engasjement og lidenskap. Vi kan bli skuffet når idrettsstjernene ikke vinner, men vi skjønner at ikke kan bli til gull.

Flere og flere miljøer har tatt til orde for at det er lov og naturlig å mislykkes som gründer. Det kan være tøft å mislykkes flere ganger på rad, men det skjer og det finnes strålende eksempler på at de lønner seg ikke å gi opp.

Oprah Winfrey fikk tidlig i sin TV-karriere høre at hun ikke egnet seg på skjermen. Det kunne ha blitt enden på visa for hennes del. Isteden ble hun verdens mest populære talk-show vert på TV. Geniet Albert Einstein lærte ikke å snakke før han ble 4 år og hans lærere trodde ikke at det ville bli stort av gutten. Walt Disney ble tidlig i sin karriere sagt opp fra sin stilling i avisen for de de mente han manglet kreativitet og egne ideer. Alle vet hva Disney senere bygget opp. Steve Jobs gikk inn i en depresjon da han ble presset ut av Apple i 30-års alderen. Han kom sterkt tilbake og tok gjorde Apple til verdens største selskap.

The Beatles fikk nei fra Decca Recordning Studios med beskjed om at plateselskapet ikke likte ”sounden”. Paul McCartney og John Lennon fikk også høre at de ikke hadde noen fremtid innen show business. Det var før gruppen solgte mellom 1 og 2,5 milliarder plater verden over (kilde: Wikipedia).

Michael-jordan

By Diegoestefano97 (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Reddet av en banksjef fra Sunnmøre

Gjør det godt å lese disse historiene? Den som aldri mislykkes, vil heller aldri forsøke noe nytt. Har jeg mislyktes underveis i mine prosjekter?

Den første nesestyveren fikk jeg allerede før vi kom skikkelig i gang med Digital Hverdag. Som ivrige og  unge gründere søkte vi SND Invest (datidens Innovasjon Norge) om 200.000 kroner i støtte. Vi trengte ca 500.000 totalt for å komme i gang. De første 300.000 hadde vi klart å reise selv. Vi la ned masse arbeid i søknaden og ble kalt inn til et møte på Fylkeshuset i Molde. Det første saksbehandleren sa var;”dette er en av de mest velskrevne søknadene jeg har fått”. Det tente et håp i meg, som raskt ble slukket da hun fortsatte; ”men, dere mangler fokus. På den ene siden virker det som om dere er i ferd med å starte opp et kommunikasjonsselskap, mens andre steder beskriver du et teknologiselskap«. Hun mente jeg måtte gå hjem og velge. Jeg var 26 år og gikk ut fra møtet med blanke øyne. Samtidig fikk jeg et behov for å handle raskt. Hvis jeg ikke kom opp med en ny idé, ville vi ikke klare å starte selskapet vi ivret for. Innen jeg kom til parkeringsplassen hadde jeg tatt opp mobiltelefonen og ringt banksjef Dag Bjørneset i KredittBanken i Ålesund. Han trodde på oss og lånte oss de siste 200.000 kronene. Digital Hverdag endret selvsagt ikke fokus. 7 år senere var vi et børsnotert selskap i Stockholm med en markedsverdi på 9 milliarder svenske kroner. I løpet av disse årene hadde vi bratt vekst, men også mange nedturer. Det viktigste var at oppturene i sum var større. Nedturene presser deg til å se nye løsninger. Alle har motbakker. Motbakkene kan sette deg tilbake på kort sikt, men de vil alltid trigge ditt engasjement, kreativitet, pågangsmot og evne til å tenke nytt. Det er til syvende og sist det som drar deg  frem til suksess.

Ideer uten marked

Mange gründere opplever at ideen ikke har et marked. Mange opplever å gå konkurs etter mange år med gode resultater, fordi markedet endrer seg.

Tyve år med Internett og stadig økende digitalisering har fjernet en rekke produkter fra markedet. Digitaliseringen er som et rovdyr, hele tiden på jakt etter nye byttedyr. Et av mine største teknologi-minner fra barndommen er den lille gule filmesken med rød Kodak-logo. Filmrullen var et ikon i nesten hundre år. Kodak har senere blitt et lærebok eksempel på hvordan man tar sitt eget liv. Da den digitale revolusjonen startet på midten av 90-tallet ble behovet for film nærmest borte over natten. Kodak valgte en strategi der de beskyttet filmrullen fremfor å satse på digitale kamera. Selskapet brukte for lang tid til å finne sin plass i den digitale verden og i 2012 ble Kodak slått konkurs. Siden den gang er det få av oss som har opplevd et Kodak Moment. Kodak kunne ha reddet seg selv om de hadde lyttet til en av sine unge ingeniører som mente at digitale kamera var fremtiden.

Innovasjon underveis

Nokia er et konsern som har overlevd fordi de har evnet å innovere sin egen business. Det finske selskapet startet med papir-produksjon, senere vokste de til et multinasjonalt selskap med ulike produkter som gummi, kjemikalier og telekommunikasjon. På 1990-tallet var de ledende i verden på mobiltelefoner. På denne tiden var omsetningen høyere enn Finlands statsbudsjett. Apples lansering av iPhone ble begynnelsen på slutten for Nokias mobilproduksjon. Nokia klarte ikke overgangen til den store touch-skjermen og deres eget operativsystem Symbian ble ingen suksess. I dag har Microsoft overtatt Nokias mobilproduksjon.

Nedturer og oppturer går gjerne hånd i hånd. Selv Steve Jobs ble deprimert etter å ha blitt presset ut fra Apple. Det er en naturlig reaksjon, men etter en nedtur venter som regel en opptur. For mange år siden holdt jeg et foredrag på Solstrand-programmet i Bergen. Jeg var en administerende direktør i begynnelsen av 30-årene og ledet et selskap som fikk mye oppmerksomhet. Vi hadde fått til mye, og utad kunne det se ut som en reise i medvind. En av lederne fra salen stilte meg et spørsmål under foredraget; hvordan taklet jeg motgang? Jeg sa som sant var; jeg dveler aldri lenge ved motgang. Jeg ser meg om etter andre muligheter. Det er kanskje den største styrken jeg har som gründer. Mistet vi store kunder? Ja, både under innsalg og etter flere års samarbeid.  Men, det finnes nye kunder. Det krever litt ekstra innsats, men det var gjennom nye kundeforhold at Digital Hverdag stadig ble et bedre konsulentselskap. Mistet vi dyktige ansatte? Ja, men ingen var uerstattelig, selv om det på kort sikt satte oss i en knipe. Det er mye kreativ energi som hentes frem når man bestemmer seg for å komme tilbake på pallen.Hva kan vi lære av historiene om Kodak og Nokia? Selv de største selskapene kan feile. Selv multinasjonale selskaper som Kodak kunne gå konkurs. Det skal enhver gründer være klar over. Alle feiler. Mange kan lykkes på nytt, gang på gang. Nokia gjorde det i mange år.

Det skal en gründer ha in mente når motbakkene virker uoverstigelige. Innovasjon Norges nye sjef, Anita Krohn Traaseth, har uttalt i et intervju med Dagens Næringsliv; ”Det er i dag et stort behov for å jobbe med forståelsen for at mange faktisk må mislykkes på veien.”. Hun har selv ledet en gründerbedrift som gikk konkurs. Hun har selv opplevd å få hjelp fra NAV. Det har gitt henne en livserfaring som gjør henne til den hun er.

I samme intervju sier hun; ”Nyskapning og entreprenørskap handler mye om å ikke miste motet, å reise seg igjen og ikke minst å benytte læringen. Det skal vi bli enda tydligere å støtte og fremme kunnskap om”.

Det er nettopp derfor Michael Jordan har bommet på 9000 av sine skudd mot basketballkurven. Han ble verdens beste basketballspiller fordi han feilet gang på gang.

(Innlegget er republisert fra Bente Sollid Storehaugs blogg – Digitalhverdag.media)

Trenger regionale “oppstartsbibler”

 – “Lean startup” funker ikke nødvendigvis utenfor Silicon Valley, mener teoriens gudfar.

By Eric Millette (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Steve Blank er sammen med sin student Eric Ries en av opphavsmennene bak “lean startup”-teorien. Foto: Eric Millette (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Startup-guru Steve Blank er mannen en av opphavsmennene bak det allestedsnærværende “lean startup”-bølgen. Det nye konseptet innebærer at storslåtte forretningsplaner med antatte inntektsprognoser for flere år inn i fremtiden er vraket.

Den nye medisinen er å komme raskest mulig ut i markedet med et “minimumsprodukt” (minimal viable product), for å få kjapp tilbakemelding fra kundene på om konseptet fungerer. På den måten får gründeren mulighet til raskt å korrigere kursen og finne fram til produktet som best treffer kundene i målgruppen.

Konseptet er nå selve julevangeliet for dagens gründere. I takt med populariteten er konseptet også adoptert av større bedrifter.

Krever “billige” mentorer og engler

Men nå erkjenner Steve Blank selv at løsningen kanskje først og fremst fungerer i Silicon Valley. I en artikkel foreslår Blank i stedet at vært enkelt samfunn og industrikluster må begynne å samle inn sine egne data på hva som fungerer, og ikke fungerer. Og med basis i dette skape sin egen oppskrift for å lykkes i verdensmarkedet.

Blanks mener nå at “Lean startup”-metoden forutsetter at ferske entreprenører har full tilgang til mentorer og potensielle forretningsengler for prisen av å betale for en kaffekopp. Men utenfor “silisiumsdalen” er ikke tettheten og risikoprofilen til investorene den samme.

– Uten investorer kan du ikke ha et cluster. Det er som å klappe med en hånd, sier Blank nå til canadiske Financial Post.

• Les også: David Sagen kler av moteordet “lean startup”

Slik lager du en oppskrift

Konsulentselskapet Innoco har det siste året utviklet en norsk innovasjonsmetode, basert på et stort samskrivingsprosjekt der flere hundre norske innovatører har deltatt.

Det er en innfallsvinkel til å skape en norsk versjon, bygd på norsk kultur og arbeidsmiljø – spesielt i etablerte organisasjoner og bedrifter.

Steve Blank mener gründernes oppskrift bør formes via gründernes egne sosiale møteplasser – som Startup Weekend – må sette av tid til å forme denne oppskriften. Det kan skje gjennom å dele deltagerne inn etter industrisektorer og stille spørsmål som:

• Hva er det første steget du tok for å starte din forretning?
• Hvor mange av dere har hentet penger? Hvor mye og fra hvem?
• Hvor mange av dere har hentet penger i USA? Hva lærte du av dette?
• Hva skulle du ønske du hadde gjort annerledes?

– Fortsett å stille spørsmål og forsøk å få det inn i et rammeverk. I løpet av en time kan dere ha satt sammen den første oppskriften, sier Blank.

Han mener en slik øvelse også kan være et viktig bidrag til å bygge “pay-it-forward”-kulturen som Silicon Valley er kjent for.

– Dette er ikke et nullsumspill. Det er ikke sånn at hvis jeg forteller deg noe som hjelper deg, at vi mister muligheten, sier Blank, og legger til:

– Når det er snakk om å skalere så finnes det ubegrenset med penger og ubegrenset med muligheter, sier Blank.

 

Mer om Lean Startup:

Hvorfor “lean startup” endrer alt (Harvard Business Review)

Born global or die local – building a regional startup playbook

Steve Blanks blogg finner du her

Kan batterier bli en «game changer» i maritim næring?

Batteriprisene stuper like raskt som nye Teslaer ruller ut på norske bilveier. Nå står nye næringer som fly og maritim sektor for tur, varsler DNV GLs Bjørn K. Haugland. 

Tesla-sjef Elon Musk tenker stort og er i full gang med å realisere sin grønne gigantiske batterifabrikk.

Fabrikken, som er et samarbeidsprosjekt med Panasonic, får en kapasitet på en halv million batteripakker i året og skal bli verdens største, mest avanserte og selvsagt den grønneste. Elon Musk’s visjoner inspirerer mange og nå er batteriteknologi på vei inn i den tradisjonelle bilindustrien men også i andre næringer – ikke minst i maritim næring.

Hybride løsninger med dieselelektriske fremdriftssystemer har lenge vært anvendt i skip, primært for å bedre respons og manøvreringskarakteristikk under krevende operasjoner. Slike systemer har også vært avgjørende for å bedre drivstoff-forbruket.

I Nordsjøen var supply skipet Skandi Marstein blant de første som fikk installert et slikt anlegg i 1996 og allerede på den første reisen viste skipet en drivstoffbesparelse på 35%.

Høye drivstoffkostnader, krav til utslippsreduksjoner, videreutvikling av lagringsteknologi og ikke minst reduserte priser har gjort at batterier i økende grad representerer en ny teknologikomponent som nå er i ferd med å bli høyaktuell i den maritime næringen.

Batteriene kan lagre store mengder energi som kan frigjøres raskt når en har belastningsvariasjoner i fremdriftssystemer eller andre systemer ombord.

Hybride systemer med batteri er testet ut i flere fartøy de siste årene. Så hva er læringen så langt?

Gjennom egen forskning og utvikling, og ikke minst deltakelse i Fellowship-prosjektet som utviklet verdens første hybride offshore forsyningsskip Viking Lady, har vi gjort oss følgende erfaringer:

  • Sikkerhet – batterier gir bedre kontroll og høyere sikkerhetsmarginer.
    Mens de viktigste driverne for hybridiseringen har vært å redusere drivstoff-forbruk, vedlikeholdskostnader og utslipp, viser det seg at det også er andre egenskaper ved hybride driftssystemer med batteri som mannskapet setter pris på.Batteriet representerer en energibuffer som kan leveres umiddelbart. Dette gjør en i stand til raskere og mer effektivt å dekke de intense belastningsvariasjoner som typisk oppstår i krevende operasjoner – slik som dynamisk posisjonering, hiv-kompensering og standbyoperasjoner.
  • Batterier gir store utslippsreduksjoner.
    Resultater fra Viking Lady viser at den batterihybride installasjonen med LNG drift har resultert i 15% reduksjon i drivstofforbruket, 25% reduksjon i NOx-utslipp og vesentlige reduksjoner i klimagassutslipp. Tar en i betraktning at den globale flåten av offshore supply skip av relevante størrelser teller over 4000 vil slike teknologier ha potensial til å gjøre en stor forskjell når det gjelder å redusere flåtens Co2 utslipp og bedre næringens miljømessige fotavtrykk.
  • Batteribaserte løsninger er lønnsomt:
    Tilbakebetalingstiden for et rent batteri og hybridsystemer er avhengig av kapitalinvesteringer i tillegg til de operasjonelle kostnadsbesparelser. Selv om kapitalkostnader knyttet til et rent batteri eller hybridsystemer for biler er betydelig mindre enn for skip, kan tilbakebetalingstiden være vesentlig kortere for et skip på grunn av mye høyere energibehov og brukstimer. I tillegg kan et rent batteri eller hybride skip bidra til reduksjoner i utslipp tilsvarende utslipp fra tusenvis av biler.

    Batteri eller hybridsystemer for relevante skipstyper og fartsområder er derfor en fornuftig investering.

Batteri og batterihybride løsninger er teknologier med stort potensial. Men en del gjenstår allikevel i forhold til å gjøre teknologiene til de foretrukne innenfor forskjellige industrisegmenter.

Batterier lagrer store mengder energi og det betyr naturlig nok at sikkerhet, teknologikvalifisering og god risikohåndtering er helt avgjørende.

Boeings introduksjon av Li-Ion batterier i Boeing 787 (Dreamliner) viste med all tydelighet hvilke konsekvenser det kan få om dette ikke håndteres riktig. Flere problemer med batteriene det første året den nye flytypen ledet til full gjennomgang av United States Federal Aviation Administration (FAA). Resultatet ble at hele 787 flåten ble satt på bakken i 123 dager før den nye teknologien var tilstrekkelig kvalifisert og flyene igjen kom i normal operasjon.

I DNV GL har vi systematisert og konvertert vår erfaring inn i verdens første klasseregler samt utviklet en guideline for fremdriftsbatterier for skip. Reglene og guidelinen vil spille en viktig rolle i å muliggjøre sikker og pålitelig innføring av hybridløsninger med batterier i maritim næring.

Så hva med olje- og gassindustrien, kan batterier også finne en fornuftig anvendelse her?

Olje og gassindustrien er underet stadig press for å redusere både kostnader og utslipp – som ofte er i konflikt med hverandre.  Ettersom batterier kombinert med tradisjonelle kraftproduserende enheter kan være med på å redusere drivstofforbruk og utslipp, kan hybride teknologier representere en del av løsningen. 

Selv om hybridteknologien har begynt å modne i den maritime næringen har den ennå ikke blitt brukt i offshoreindustrien. Jeg mener at denne spennende teknologien nå er klar til å bli tatt i bruk på borerigger og feltutbygginger.

Med et hybrid system kan kraftproduksjon optimaliseres for en gjennomsnittlig belastning i stedet for en toppbelastning, og følgelig kan kraftgenereringskapasitet reduseres. Et batteri, som de som brukes i maritime fartøy, vil fungere som en buffer ved store kraft behov og lades opp når etterspørselen er lav.

Energi kan gjenvinnes fra, for eksempel, elektriske heisespill som brukes for boring eller kraner og mellomlagres i batterier. I dag blir denne energien brent av som varme.

Mange rigger har renseanlegg på eksos for å redusere utslipp av NOx og SOx. Men disse fungerer ikke optimalt når generatorsettet opererer på lav effekt. Ved bruk av et hybridsystem vil generatorene dimensjoneres slik at de opererer på en høyere last hvilket resulterer i at renseanlegget fungerer vesentlig bedre samtidig som effektiviteten på generatorene går opp.

Kort fortalt, jo større kraft variasjoner et anlegg har jo større gevinst vil man ha av et hybridsystem.

Teknologiutviklingen skyter fart

Verden er inne i en transformasjon hvor energiproduksjon er i ferd med å bli mer bærekraftig ved hjelp av fornybare kilder. Samtidig gjøres det mye – både i næringsliv og samfunnet for øvrig – i forhold til forskning og utvikling. Dette gjør nye teknologier mer kostnadseffektive. Ikke minst gjelder dette lagrings- og batteriteknologi hvor det er store forsknings og utviklingsprosjekter på gang for å øke kapasitet og bedret effektivitet og lønnsomhet. Batterier vil fremover ha en økende anvendelse i distribuert kraftproduksjon, off-grid løsninger, transport og ikke minst i datamaskiner og telefoner.

Og teknologien er i stadig utvikling.

Rett før jul annonserte Tesla at deres første modell, Tesla Roadster, nå vil komme i en ny utgave hvor rekkevidden er forbedret med 40%. De sier de i løpet av noen uker vil demonstrere at den nye utgaven kan kjøre San Fransisco – Los Angeles (400 miles /640 km) på én ladning.

Prisen på battericeller har falt 75% de siste 4 årene og Elon Musk selv spår et ytterligere prisfall på 60% innen 2020.

Forrige uke kunngjorde Boeing og Cambridge universitetet «take off» av deres første hybride test fly med lithium-polymer batterier. Resultatene så langt viser en 30% reduksjon i drivstoff forbruk sammenlignet med et tradisjonelt jet fly.

Les også: Norge kan bli verdensledende på miljøvennlig kystfart

Maritim næring står ovenfor en teknologirevolusjon de neste 5 til 10 årene. Jeg er overbevist om at Norge og norsk maritim næring har en unik mulighet til å bli globalt ledende på utvikling, installasjon og anvendelse av nullutslippsteknologi, hybride løsninger, batterier og tilhørende kontrollsystemer. Prisen på battericeller har falt 75% de siste 4 årene og Elon Musk selv spår et ytterligere prisfall på 60% innen 2020.

Jeg tror anvendelse av batterier vil representere en game changer i maritime næring.

Det blir viktig å gripe mulighetene nå.

(Kommentaren ble først publisert på Maritim.no)

Starter norsk innovasjonsbølge

150 norske innovatører står bak en ny innovasjonsmodell. 

Osterwalder, Lean Startup og Six Sigma. Det er bare noen av modellene norske innovasjonskonsulenter strør om seg med i kampen om kundene. Nå er de i ferd med å få et norsk alternativ.

Konsulentselskapet Innocos erfaring er nemlig at de utenlandske modellene ikke alltid passer like godt til norske forhold.

Gjennom å samle et åpent nettverk av mange av Norges fremste innovasjonseksperter ute i bedriftene, har de skrevet boken “Innovasjon i praksis”.

Innovasjon i praksis
Innovasjon i praksis

Når boken lanseres 22. januar på Popsenteret er det første  skritt på vei mot å gjøre boken om til et digitalt verktøy for alle norske innovatører.

På scenen vil fremtredende medforfattere som bildesigner Bård Eker,  brukervennlighetsjef Anne Kirah i Making Waves og tidligere sjef i Kongsberggruppen, Jan Erik Korssjøen gi sine perspektiver på innovasjon.

– Vårt mål er å gi innovasjon til folket. Vi ønsker å støtte alle som ønsker å jobbe med nye ideer og på nye måter, sier nettverksleder Lana Berglund i Innoco.

Hun håper at lanseringen også kan være en fin måte for andre innovasjonsinteresserte å bli kjent med prosjektet.

Kalender: Meld deg på lanseringen her!

Vil gi bort modellene

Innholdet på det digitale nettverket lages også av medlemmene i nettverket.

– Målet vårt er å spre innovasjon som fag og å gjøre det tilgjengelig slik at flere jobber med innovasjon på norsk vis, sier Berglund.

Hun vektlegger at modellene og de digitale verktøyene vil være gratis tilgjengelig. Innoco vil selv tjene penger på konsulent- og kursvirksomhet knyttet til modellen.

– Forretningsmodellen er inspirert av Legos community og Burning man-tankegangen, forklarer Berglund – og viser til Innoco-sjef Sjur Dagestads fascinasjon for denne typen delingsfenomener.

Måten boken er blitt til på – gjennom samskriving – er gitt innovasjonsstøtte fra Forskningsrådet gjennom Skattefunn-ordningen.

Profilert: Her kan du lese mer om boken

Bildet er tatt av Marius Nyheim Kristoffersen.

Ekstremuke skal sette oppstart-Norge på verdenskartet

Norske gründere er usynlige for internasjonale investorer og medier. Nå skal vakker norsk natur og ekstremsport lokke dem til Norge. – Vi har masse å vise frem, lover Startup Norway-general Maja Adriaensen.

Svenske, danske og finske oppstartselskaper har de siste årene vokst til gigasuksesser. Hele verden har hørt om selskaper som Spotify, Skype, Minecraft eller Candy Crush.

Norske oppstartselskaper blir verken like store, like mye omtalt eller henter like mye kapital.

Det vil Startup Norways Maja Adriaensen og Stina Liland Nysæther  få en slutt på. Nå inviterer hun profilerte europeiske og amerikanske investorer, journalister og oppstartledere  til Startup Extreme på Voss.

Målet er å skape en arena som bringer norske oppstartselskaper inn på radaren til viktige premissgivere i oppstartmiljøet.

– Vi ønsker å lage en annerledes konferanse, som er attraktiv og eksklusiv. Og som er en opplevelse de vil huske, sier Adriaensen.

Nøkkelen er å få utenlandske investorer og journalister kjennskap til det norske miljøet, tror hun. I Finland er mye av omtalen og aktiviteten som høstes utenfra knyttet til oppstartkonferansen Slush, som har lykkes med å bli en av de største i Europa.

– Vi har ikke en arena der vi inviterer noen hit. Altså er det få journalister og investorer som har vært her eller vet hva som skjer, sier Adriaensen.

– Har mye å vise frem

Påstanden underbygges av en fersk undersøkelse utført av The Nordic Web. De har gjennomgått hvordan omtalen på Europas ledende oppstartsnettsteder fordeles mellom de ulike landene.

Resultatet viser at norske selskaper utgjør kun 0,69 prosent av omtalene. Det er kun en tidendel av omtalen av finske selskaper. Og også langt bak land som Estland, Danmark og Polen.

Også investeringsnivået – og deltagelsen på de største konferansene – er svakere for Norge.

Adriaensen deler imidlertid ikke oppfatningen av at det norske oppstartsmiljøet står noe tilbake fra det som skjer i nabolandene.

Hun mener det norske miljøet har vokst kraftig de siste årene, og at det nå er på tide at vi blir mer synlige utad.

– I starten trodde vi ikke det var så mye å vise fram i Norge. Men det stemmer ikke. Vi har veldig mye bra teknologi- og oppstartsselskaper, sier Adriaensen.

Trekkplastre på vei

Det største utenlandske trekkplasteret så langt er Sean Percival fra 500 Startups, som tidligere i år investerte i det norske oppstartselskapet Techpear. Kommer gjør også Tech.eu-redaktør Robin Wauters og The next webs Courtney Boyd Myers.

Men Adriaensen har signaler om at flere store navn vil komme på plass – både på investor, medie og av internasjonalt kjente oppstartnavn.

Fra Norge kommer Forgerock-gründer Lasse Andresen, som står i spissen for å endre hvordan virksomheter kan håndtere både ansatte, kunder og besøkendes identitet. Av oppstartselskapene er Unacast så langt den eneste som har fått klarsignal.

– Vi har ett virkelig problem i Norge. Utenlandske investorer ser ganske enkelt ikke til landet vårt for åf inne den neste teknologistjernen. Og hvorfor skulle de? Det finnes få bevis på at det er nok oppstartselskaper med globalt potensial, ved siden av at det har vært få møteplasser for å gjøre Norge et interessant sted å reise til, forklarer Unacast Kjartan Slette.

De øvrige oppstartselskapene vil Adriaensen og Startup Norway først plukke ut i mars måned.

 

Fakta om Startup Extreme

Startup Extreme arrangeres 16-19. juni på Voss. Deltagerne kan forlenge oppholdet å få med seg ekstremsportveka, som arrangeres uka etter.

Konferansen vil starte med et dagsarrangement i Oslo. På Voss vil deltagerne få et bredt tilbud om konferanse, workshops og fysiske aktiviter med ulik vanskelighetsgrad.

Next: Å skape en grønnere økonomi

Vår nåværende økonomi ser på Jorden som en evig utnyttbar gruve, sier Achim Steiner. Men å forvandle den trenger ikke være noen mystisk prosess.

(Denne artikkelen er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL.  Artikkelen er hentet fra boken NEXT der 32 tankeledere og praktikere snakker om hva en sikker og bærekraftig fremtid betyr for dem. Økonomisk bærekraft og økonomisk fremgang kan gå hånd i hånd. Forskning viser at mulighetene for utvikling av “grønn” forretning – enten i shipping eller energiproduksjon – er store. Som Achim Steiner forklarer i dette intervjuet, å endre status quo behøver ikke å være noe mytisk eller mystisk.)

Fremskritt og velstand har i lang tid blitt sett på som synonymt med tradisjonell økonomisk vekst. FNs Achim Steiners forsøker å nyansere bildet.

– Selv tradisjonelle økonomer vil innrømme at bruttonasjonalproduktet (BNP) er en forenklet måte å måle fremgang på. Men det har ganske enkelt blitt standarden for hvordan alle måler økonomisk aktivitet, sier Steiner, administrerende direktør i FNs miljøprogram (UNEP).

Men som alle standarder, fungerer den kun til en ny er satt. Som miljøets stemme i FN, jobber Steiner og hans kolleger hardt for å heve standarden.

Målet er å gi offentligheten en fullgod forståelse av virksomheters påvirkning på omverdenen.

– Det er fortsatt vanskelig for mange å se for seg at det å finne olje kan bli en ulempe for et selskap, heller enn fordel. Men hvis vi bestemmer at vi ikke kan tillate mer CO2-utslipp, vil vi nå det punktet, fastslår Steiner.

“En lisens for å bore olje kan faktisk få en negativ verdi for et selskap, snarere enn en verdi”

En sirkulær økonomi

Steiner er en bestemt og avslappet brasilianer, oppvokst i Brasil og Tyskland. Han tror det å gjenoppfinne og forvandle dagens økonomi er den store utfordringen i vår tid. Men det er likevel ingen mytisk eller mystisk prosess.

– Vi må begynne med en sirkulær økonomimodell som ikke ser på Jorden som en evig utnyttbar gruve. Det kan være snakk om fiskerier, dyrkbar jord, vannressurser eller CO2-utslipp. En utvinning som ikke er bærekraftig er ikke lenger et alternativ i det 21. århundret, sier Steiner.

Å gjøre selskaper ansvarlige for miljøkostnadene de selv står for, er en grunnstein i “grønn økonomi”, en modell UNEP har vært med på å utvikle. Den inflytelsesrike rapporten “Mot en grønn økonomi” fra 2011 viste hvordan miljømessig bærekraft og økonomisk vekst kan gå hånd i hånd. Den oppfordret også regjeringer til å skape arbeidsplasser og vekst ved å gi bærekraftig infrastruktur og motivasjon for grønne investeringer. En slik oppfordring står fortsatt i stor grad ubesvart.

I 2011 fant International Energy Agency (IEA) at subsidier som fossilt brensel var rundt fem ganger høyere enn de omtrent 100 milliarder dollarene som var satt av til fornybar energi.

– Er det virkelig en overraskelse at vi ikke ser det samme økningen i fornybar energi, spør Steiner retorisk.

Grønn vekst på fremmarsj

Men det kan skje endringer.

– Debatten om den grønne økonomien fascinerer meg. Fra Sheikh Maktoum i Dubai, til presidentene i Korea og Kasakhstan, ser vi ledere verden over som har begynt å la konseptet styre debatten rundt deres økonomipolitikk, sier Steiner begeistret.

Poenget hans sammenfaller med ny utvikling i land som Brasil og Etiopia, hvor vekst med hell har blitt omfordelt til fordel for de fattige. Tiltak for å redusere avskoging og utslipp begynner samtidig å gi resultater. Men for å få fortgang i overgangen til en grønn økonomi, må den store finansielle motoren settes i arbeid.

– Hvis du ser nærmere på UNEPs agenda for grønn økonomi, vil du se at offentlig økonomi alene er utilstrekkelig for å utløse den grønne forvandlingen, sier Steiner.

Den finansielle fronten

Han viser til enorme behov for investeringer:

– Få innser at 60 prosent av den urbane infrastrukturen vi trenger de neste 40 årene, ennå ikke finnes. Se for deg det er øyeblikk, sier Steiner, og stopper opp.

– For å introdusere nye transport, energi- og matforsyningssystemer vil det kreves grunnleggende endringer i investeringene og valg av teknologiske løsninger. Hvis vi ikke kan få kapitalmarkedene og entreprenører til å satse på grønne investeringer, har vi ingen sjanse, sier Steiner.

Spørsmålet er ifølge Steiner hvordan man kan endre reglene for det økonomiske spillet, ved å oppmuntre til mer kapital i en grønn økonomi, på tvers av alle finansielle klasser. Han tror langsiktige statsfond og pensjonskasser kan flytte investeringsstrømmene.

– Noen ganger trenger du ikke at 90 prosent av alle aktørene i et marked er enige. Hvis kun 20 eller 30 prosent av de viktigste tilføyer noe nytt i diskusjonen, vil resten av markedet følge etter.

Steiner tror at når vi først får finanspolitikken på et mer miljøbevisst spor, er mulighetene for grønn vekst uendelige.

– Løsninger banker på døren overalt, sier han.

Intraprenører som verdiskapere

Både Sony Playstation og Iphone er resultat av intraprenørskap. Det er derfor synd at Innovasjon Norge ikke støtter intraprenørskap, skriver Amesto-sjef Arild Spandow.

En vårdag sent på 80-tallet satt Ken Kutaragi å så på datteren sin spille Nintendo hjemme i stuen i Tokyo. Ken, som var ingeniør i Sony, synes kvaliteten på spillet til datteren var dårlig, og tenkte at med en egen chip dedikert til lyd ville spillets kvalitet kunne økes betraktelig.

På dette tidspunktet var spillkonsoller sett på som en «fad» i Sony. Ken tok derfor kontakt med Nintendo for å foreslå forbedringer på konsollet. Nintendo engasjerte ham på et prosjekt ved siden av jobben i Sony. Da kollegaene til Ken fikk vite at han jobbet på dette prosjektet var han nær ved å få sparken fra Sony, men ble reddet av at daværende CEO i Sony, Norio Ohga, hadde tro på det Ken holdt på med. Under vingene til Ohga fikk han frie tøyler til å utvikle sin egen versjon av spillkonsollet, og i 1994 lanserte Sony sitt første spillkonsoll, PlayStation – Sonys mest profitable produkt noensinne.

Ganske nøyaktig ti år etter at Sony lanserte sitt første spillkonsoll etablerte og isolerte Steve Jobs designeren Jonathan Ive med et et internt utviklerteam fra Apple. De fikk frie tøyler og et mål om å utvikle det som skulle bli Apples første mobiltelefon, iPhone. Resultatet av dette står for seg selv.

Felles for disse historiene er at både Playstation og iPhone ble unnfanget av det vi i dag vil kalle «Intraprenører». En intraprenør er på mange måter det samme som en entreprenør. Forskjellen er at en intraprenør velger å bruke sine gründergener i en allerede etablert organisasjon fremfor å etablere egen virksomhet.

Risiko et fy-ord i Norge

I Norge er risiko et fy-ord. Det bidrar til at vi henger etter på den internasjonale arenaen når det gjelder utvikling og verdiskapning. Jeg tror derfor intraprenørskap er bedre tilpasset den norske folkesjelen enn entreprenørskap, fordi det flytter risiko og kapitalbinding over til de etablerte organisasjonene. Som intraprenør slipper du å forholde deg til infrastruktur. Kontor, IT, merkevare, administrasjon og salg ivaretas av arbeidsgiver. Med dette som grunnlag vil flere våge seg over i en gründerfase og bidra til økt utvikling og verdiskapning.

Hvorvidt en intraprenør lykkes er fortsatt avhengig av at produktet eller tjenesten møter et behov i markedet, og som med alt annet treffer på timingen. Forskjellen er at rammene rundt satsingen vil være tilrettelagt av arbeidsgiver.

Intraprenøren må få mulighet til å realisere sine ideer, uten å ta hensyn til allerede etablerte rutiner, prosesser og «vedtatte sannheter». Ledelsen og eiere må være villige til å legge risikokapital på bordet. De må tørre å satse på prosjekter som under «normale» omstendigheter kunne vært klassifisert som «ikke strategiske», eller utenfor kjernevirksomheten. Derfor er intraprenør-prosjekt avhengig av forankring i toppledelsen og styrerommet.

På det samfunnsmessige plan krever en vellykket intraprenør-kultur at det eksisterer en sterk base av nasjonalt eide bedrifter, med kapital til å gjennomføre slike prosjekter. Et Norge der de fleste bedrifter eksisterer som filialer til internasjonale eiere vil ha utfordringer med å utnytte kraften og mulighetene som ligger i intraprenørskap, rett og slett fordi beslutningstagerne og pengene sitter i et annet land.

Hos oss i Amesto er intraprenørene en av hovedårsakene til at selskapet har vokst fra noen få millioner i omsetning i 2003, til nesten 900 millioner i år. En stor del av vår utvikling er et resultat av intraprenørskap. Både lønnstjenester, integrasjonsløsninger, bemanning, CRM og elektronisk samhandling av innkjøp, for ikke å snakke om Amesto Global – Amestos internasjonale satsing -har sitt utspring fra intraprenører som benyttet seg av Amestos organisasjon og infrastruktur til å etablere nye tjenester og forretningsområder. Samtidig skal jeg være ærlig nok til å innrømme at vi har hatt vår del av bomskudd. Slik må det være.

I dagens samfunn er det som oftest entreprenørene som får skinne og som blir løftet frem i både media og offentlighetens lys. Derfor må vi bli flinkere til å feire intraprenørene. Uten dem ville færre etablerte bedrifter lykkes i å utvikle nye løsninger og tjenester.

Jeg vil tro det lett kunne vært argumentert for at Apple i 2004 skulle holdt seg til datamaskiner. Det hadde de kanskje også gjort dersom selskapets størrelse og finansielle situasjon var annerledes. Det er derfor synd at Innovasjon Norge ikke støtter intraprenørskap. Støtte prioriteres til rene entreprenører. Ikke alle bedrifter har Apples finansielle muskler, men mange har vel så gode forutsetninger for å lykkes med nyskapning. Litt drahjelp er alt som skal til.

8 grunner til at Norge skaper verdens beste gründere i 2015

De greiene med skatter, aksept for å feile og å skape kultur for å hedre gründere. Det fikser vi, skriver Fanboosters Geir Sand Nilsen. 

I 2014 spyttet jeg galle over norsk innovasjon. Vi var fraværende, late og født med oljeskjea i munnen. De som feilet ble hånet og de som lykkes var besserwissere. Det var ikke måte på hvor grusom situasjonen var i Norge i følge meg selv.

Jeg vet ikke om jeg er enig med meg selv lenger. Dersom målet mitt er å bidra til innovasjon i Norge, er det da særlig lurt å rakke ned på alt og alle? Er det smart å selektivt velge ut hvorfor Norge ikke fungerer til innovasjon framfor å fremheve det vi gjør som er fantastisk. Slik som Ingebrigt Steen Jensen han snakker opp kantinedama på jobben i boka Ona Fyr.

Vet du hva som skjer når man begynner å lete etter det positive? Det popper opp. Jommen er det ikke en hel bråte med hardtslående grunner til at Norge kan bli en internasjonal innovasjonsstormakt. Bare se på lista under. Norge er fantastisk rustet for å skape og dyrke fram verdensledende firmaer.

1. Norge har kompetansen

Generasjonen som er i ferd med å ta over styringa av landet, er proppet ørene fulle av hvor viktig utdanning er. Vi ligger i verdenstoppen når det gjelder utdanning og har kanskje verdens beste lån-og stipendordning for de som vil bygge kompetanse. Å ta hva man vil av utdannelse har blitt tilnærmet en folkerett.

2. Norge har pengene

Norge er ikke en bakgårdsstat uten investeringsevne. Vi har penger. Mye penger. De kan brukes til å skape.

3. Norge gir alle muligheten

Du kan si hva du vil om finansieringskildene i Norge, men ikke kom her og si det er vanskelig få midler til oppstarten din. Det er snarere nesten for mange som får gratis penger, tilskudd og lån. For å presisere, dette er ikke penger man tjener selv, men får til oppstarten sin. Jo mer jeg tenker over det, desto mer fantastisk er tilskuddsordningene i Norge. Støtteapparatet står tilnærmet i kø for å hjelpe til. Vi som syter klager over at vi ikke får nok.

4. Norge går litt nedover

Nød lærer naken kvinne å spinne og alt det der. Det er når vi føler vi må innovere vi gjør det. Aftenposten skrev nylig om de forferdelige utsiktene for økonomiåret 2015. Det er virkelig ikke noen gigantisk krise på gang, men så lenge mediene skriver om det og folk tror det er det perfekt for innovasjonen. En befolkning som tror det går nedover med landet, men der alle har og vil ha det bra lang tid framover er et genialt utgangspunkt. Følte kriser tvinger fram nyskapning.

5. Nordmenn har teknologisk forståelse

I de fleste oversikter over teknologibruk kommer Norge langt opp på listene. Vi har mange teknologiske dingser og vi vet å bruke de. Det gjør at Norge til et glimrende land for å teste ut ny teknologi før det skaleres videre ut til verdensmarkedene. Norge er et ideelt testmarked for selskaper som har globale ambisjoner.

6. Norske selskaper er vant til å betale for varer

Hva trenger en startup mer enn alt annet? Kunder som betaler for seg. Og betaler bra. Som startup har du lyst til å selge til norske selskaper. Her er prisene høye og pengene kommer sånn ca når de skal.

7. Norge har høye lønninger

Det høres kanskje paradoksalt ut at høye lønninger er et fortrinn. Men det er det. Høye lønninger gjør at det er forholdsvis rimelig å kjøpe inn arbeidskraft i og fra andre markeder. Når et selskap skal skaleres opp, er det overkommerlig å outsourche deler av driften. Hvem ville du vært? Et selskap i Bangladesh som skal outsourche til Norge eller et norsk som skal outsourche til Bangladesh. Det sier seg selv. Det er best å være norsk.

8. Et støtteapparat som vil

Innovasjon Norge fikk ny leder og ledergruppe i år. Og jommen som det merkes. Nå kommuniseres det, oppfordres til feiling og skape en kultur for innovasjon. For første gang i mitt unge gründerliv opplever jeg et støtteapparat som lytter, kommuniserer tydelig og viser at de jobber hardt for å skape innovasjon. Takk!

Oppsummert, Norge har penger å investere, mennesker med høy kompetanse som alle kan få muligheten, behov for å skape, forstår teknologi, kunder som betaler bra og det er billig å hyre inn ansatte om det trengs. Det er et fantastisk utgangspunkt.

De greiene med skatter, kultur for å hedre gründere, skape flere helter, aksept for å feile og alt det der … det fikser vi!

(innlegget er hentet fra Geir Sand Nilsens blogg.)

Utreder: Difi bør bli faglig tenketank

Difi har mislykkes med å være spydspiss for offentlig fornying. Men bør få ny sjanse – med smalere portefølje, mener utreder.

Det er den krystallklare konklusjonen til utreder Agenda Kaupang. Detaljstyring fra departementet og for stort spenn i oppgavene er blant hovedårsakene.

Utreder Gitte Haugnæs er tydelig på at ansvaret ligger hos Kommunal- og regionaldepartementet.

– Difi har manglet de nødvendige rammebetingelsene for å lykkes, sier Haugnæs.

Men det fratar ikke også Difi et visst ansvar.

– Difi burde klarere ha etterspurt å få disse oppgavene, påpeker Haugnæs.

– Bør bli offentlig tenketank

Konstituert Difi-sjef Ingelin Killengren er utplassert fra departementet, og kjenner seg godt igjen i punktene som presenteres.

Hun mener det er ulik oppfatning i departement og i direktorat hvorvidt målet Difi ikke har oppnådd har vært mulig å oppnå. Etter at Difi har kommentert på funnene i rapporten, innen 15. februar, er det opp til departementet å avgjøre direktoratets videre skjebne.

Utreder Gitte Haugnæs anbefaler at Difi videreføres som en “grensesnittutvikler for en sømløs offentlig sektor”. Hun vektlegger at det er en rolle som er etterspurt.

– Difi kan være en kunnskapsbasert tenketank på falig grunnlag, sier Haugnæs.

Det krever at departementet rydder opp, og gir direktoratet tydeligere virkemidler.

Per i dag er det for eksempel slik at Difi ikke har deltatt i mange av de store offentlige omstillingsprosjektene, som for eksempel innen politiet og store IKT-prosjekter. Det skyldes blant annet at Difi ikke har hatt mandat til å kreve en plass ved bordet, selv om de skal være statens spydspiss på området.

– Men her har heller ikke Difi vært pågående nok for å komme med, mener Haugnæs.

Bør skille ut drift og utvikling

For at Difi skal lykkes denne gang – med det de så langt har mislykkes med, mener Haugnæs at den operative drifts- og utviklingsdelen av Difi må skilles ut.

Med det følger mange av de mer konkrete bestillingene som har tatt fokus vekk fra Difis overordnede oppgave.

(Hele rapporten kan du lese på Difis sider)

DIFI: Vil komme nullfeilskulturen til livs

– Vi må bevege oss fra ildsjelsdrevet innovasjon til innovative offentlige organisasjoner, mener Sissel Kristin Hoel i Difi. I dag offentliggjøres evalueringen av virksomheten. 

(Intervjuet med Difis Sissel Kristin Hoel er hentet fra Innovasjonsmagasinet 2014)

Navn: Sissel Kristin Hoel
Stilling: Seniorrådgiver
Virksomhet: DIFI (direktorat for forvaltning og IKT)

 

Hvorfor skal bedrifter være opptatt av innovasjon og nytenkning, og hvordan jobber dere med dette i deres virksomhet?

– I det daglige er Difis kjernevirksomhet utvikling. Det være seg utvikling og nyskaping i digitalisering, i anskaffelser eller i organisering og ledelse. Det er likevel viktig å ikke bli for sneversynt i fag, men også heve blikket og stille seg spørsmålet om den løsningen vi jobber med er den riktige, og om ikke dette kan løses på nye måter. Kontinuerlig forbedring er bra og viktig, men vi må også åpne oss for helt nye måter å løse dagens utfordringer på. De er komplekse og må ofte løses i skjæringspunktet mellom flere ulike fagfelt og forvaltningsnivåer.

I Difi jobber vi med å bli bedre på nettopp konseptutvikling og behovsforståelse, i det ligger det blant annet å i større grad involvere andre aktører i arbeidet, og skaffe innsikt i problemkomplekset. I innovasjonssammenheng er det ikke alltid viktigst å være ekspert, men å stille de viktige og riktige spørsmålene. Deretter kan ekspertene få noe å bryne seg på.

Hva er dine beste råd for å bli mer innovative?

Snakk med folk, snakk med mange, samarbeid, og prøv og feil. Sørg for at lederne vet hvordan de kan motivere egne medarbeidere til å bli gode intraprenører og bygg gode systemer rundt dem.

Kan du trekke frem hva som gjør deg mest stolt av din bedrift?

– Difi er virksomhet full av dyktige folk. veldig dyktige. at de også er nysgjerrige, og har en genuin interesse i å gjøre norsk forvaltning bedre gjør meg stolt av å være en del av laget.

Har dere en godt forankret forståelse av bedriftens visjon og satsningsområder?

– Difi er som andre virksomheter. Vi gjør så godt vi kan for å se vår portefølje i sammenheng og i tråd med våre visjoner, verdier og strategier, og våre satsingsområder. Likevel kan Difi sikkert bli bedre både på å heve blikket, og på å se fagområdene våre i sammenheng.

Hva er noen av utfordringene for å få til vellykkede innovasjonssatsninger i Norge i dag?

– Kultur og ledelse, kunnskap og kompetanse er en utfordring på alle nivåer. Vi har en uttalt utfordring i nullfeilskulturen, og trenger å komme denne til livs. Vi må evne å bygge robusthet rundt innovasjonsarbeidet, og bevege oss fra ildsjelsdreven innovasjon til innovative organisasjoner. Og ikke minst må vi i større grad samarbeide om å få frem nye løsninger. Da handler det om å få frem mest mulig kunnskap både fra dem som er berørt og bruker av en løsning, som de aktørene som er en del av løsningen. Behov, innsikt og involvering på den ene siden, styring ledelse og organisering på den andre siden. Vi må klare å ha flere tanke i hodet på en gang og ikke tenke at vi selv vet best.

Norge er på full fart frem mot 2025 – hva er din visjon for hvordan både bedriften og Norge vil fremstå?

– Målet må være at europeiske forvaltningsorganer og virksomheter søker til Norge, og Difi, for å lære om innovasjon i offentlig sektor. vi bør sikte mot å bli best i klassen og et foregangslang for innovasjon innen forvaltningsutvikling, styring, ledelse, organisering og rammevilkår for innovasjon. Men også for de resultatene norske kommuner og statlige virksomheter har oppnådd uavhengig av hvilken bunnlinje vi sikter til, all den tid offentlig sektor har flere bunnlinjer å forholde seg til, hvorav økonomi kun er en av dem.

Hva mener du er den mest innovative (nyskapende) virksomheten i Norge, uavhengig av bransje, størrelse og renomé?

– Jeg vil trekke frem kommunesektoren som helhet. Alle de kommunene jeg nå har blitt kjent med og det jeg har sett av planer og resultater har imponert meg. De har overrasket meg med sin mangfoldighet og uredde tilnærming til prøving og feiling. Det skjer saker i kommunesektoren som, uavhengig av størrelse, er med å endre forvaltningens rolle i relasjonen til innbyggerne og kvalitet i tjenesteleveransene. Ingen nevnt – ingen glemt.

Stø kurs og full fart for Siva

Siva endrer seg ikke i det tempoet som jeg mener er nødvendig, uttalte Erik Haugane da han trakk seg som Siva-sjef. Nå varsler etterfølgeren stø kurs, “full fart” – og mer pener til næringshagene.

Da Siva-sjef Erik Haugane trakk seg før jul, rettet han samtidig et tydelig spark til Sivas organisasjon.

–  Jeg opplever ikke at jeg i stor nok grad har lyktes i å motivere og engasjere organisasjonen til å endre seg i det tempo jeg mener er nødvendig, uttalte han. I kjølvannet av avgangen stilte Truls Berg spørsmål om det lar seg gjøre å endre offentlig sektor, i kommentaren “Fare på ferde for offentlig endring”.

Sivas konstituerte sjef Espen Susegg varsler imidlertid klampen i bånn.

– Vi har ikke mistet tempo og handlekraft som følge av lederbytte, uttaler Espen Susegg til Sivas egne nettsider.

Han poengterer at Siva det siste året har satset på kompetansebygging i egen organisasjon, og tatt en rekke grep for å bli  premissleverandør for innovasjon og utvikling i norsk næringsliv.

– Økt globalisering og hardere konkurranse gjør at man må skape flere synergier og samarbeide bedre for å nå regjeringens mål om å gjøre Norge best i Europa på innovasjon, sier Susegg.

Vil styrke næringshagene

Tidligere i år tildelte Siva 30 millioner kroner ekstra til inkubator-programmene for å bidra til økt kvalitet og utvikling av nye verktøy. Pengene ble fordelt på åtte ledende inkubatorer, hvorav Startuplab i Oslo fikk mest med 7,5 millioner kroner.

De øvrige som fikk penger var Kjeller Innovasjon med 4,5 millioner kroner, ÅKP (Ålesund) med 4,5 millioner kroner, Ipark (Stavanger) med 3 millioner kroner, Ko-Aks (Gjøvik) med 3 millioner kroner, Nyskapingsparken Inkubator (Bergen) med 3 millioner kroner, Norinnova Technology Transfer (Tromsø) med 3 millioner kroner og Proneo (Verdal/ Stjørdal) med 1,5 millioner kroner.

– Dette gir oss mulighet til å realisere ideer vi har hatt på blokka lenge, men ikke hatt råd til å utvikle. Vi sikter nå internasjonalt og har som mål å lage den beste inkubatoren i Europa, sier partner i StartupLab Tor Bækkelund.

Nå varsler Siva nå ser på muligheter for å løfte næringshagene på samme måte.

– Dette gir god effekt hos våre partnere ute i nettverket. Vi vil se på mulighetene for å løfte og utvikle næringshagene på en lignende måte, sier innovasjonsdirektør Ola Borten Moe i Siva.

Siva mottok i desember en ny rapport fra Nordlansforskning som dokumenterer hvordan næringshagebedriftene benytter seg av felles fasiliteter.

“Hovedfunnene i rapporten er at næringshagene har rekruttert bedrifter med stort behov for kompetanse, som bruker et bredt spekter av næringshagenes tilbud og som selv mener de har læringseffekter og opplever nytte av å være en del av næringshagemiljøet. Dette gjelder både for bedrifter med aktiv og passiv tilknytning, skjønt behov, bruk og effekt er langt svakere for den siste gruppen,” konkluderer Siva på sine nettsider.

15 ting en gründer må beherske

Tiltrekker vi oss de riktige gründerne når hele åtte av ti mislykkes, spør Tor W. Andreassen ved NHH.  Her lister han opp 15 egenskaper han mener gründere må beherske.

Det blåser en varm innovasjons- og gründervind over Norge – noe Statsministernes Nyttårstale speilet. Regjeringen og Innovasjon Norge satser store beløp på å tiltrekke seg flere gründere – noe Norge trenger sårt.

Men hva kjennetegner en gründer og hva gjør at han lykkes? Med 110 millioner ekstra gründer-kroner i potten i Statsbudsjettet må vi anta at en rekke kandidater vil søke. Men når Amerikansk statistikk viser at åtte av ti (80 prosent) gründere mislykkes, tiltrekker vi oss de rette gründerne?

I følge Wikipedia er en gründer en person som starter en eller flere virksomheter og tar en finansiell risiko i håpet om å bli rik. I dette ligger det at en gründer er ikke bare er kreativ og løsningsorientert, men er også villig til å ta en finansiell risiko. Men det stopper ikke bare der. I det følgende vil jeg trekke frem 15 ting en gründer må lære seg å beherske eller elske – i tillegg til tanken på å bli rik.

  1. Kundeforståelse – Ingen ide eller innovasjon er komplett før kundene har adoptert den. Fordi de aller fleste kunder  er risikoaverse, vil de adoptere nye løsninger dersom de er vesentlig bedre enn de gamle løsningene.  Når ni av ti innovasjoner flopper i markedet, tyder det på at bedriftene ikke gjør en god nok jobb og at gründerne ikke har satt seg tilstrekkelig inn i kundens hverdag og hvilken jobb kunden ønsker gjort ved å benytte gitte løsninger. Evnen til å forstå kundenes situasjon og hva de ønsker å få til, er derfor påkrevet.
  2. Rekruttere talenter – For å lykkes med utvikling og kommersialisering må man arbeide sammen med andre. Dette krever at gründeren må evne å tiltrekke seg talenter til sin ide eller virksomhet tidlig. Alle ønsker å tiltrekke seg de beste og konkurransen fra andre gründere og andre store etablerte selskaper, er hard. Hva skal til for at andre ansatte skal være villig til å blø for gründerens ide? Gründeren må derfor bruker mye tid på nettverksbygging og delta på mange sosiale møteplasser for å etablere et stort nettverk av bekjente som han kan trekke på for å bemanne sin virksomhet. Sosiale egenskaper er derfor påkrevet.
  3. Finansiering – Enhver ide må gjennom en utviklingsfase hvor kostnadene påløper uten tilsvarende inntekter. Noen svært få kan trekke på egen midler. De aller fleste må hente penger fra eksterne kilder. En gründer må like å reise rundt og be om penger og leve med å få avslag hos de aller fleste investormiljøene som hører på slike presentasjoner hver dag. Regjeringen gjør nå gjennom Innovasjon Norge denne delen lettere gjennom sin ekstrabevilling. Men evnen til å overbevise er påkrevet med eller uten regjeringspenger.
  4. Kundestøtte –Som leder av et nystartet selskap kan du lett tro at din tid er så verdifull at du vil be andre (selskaper) om å forestå kundestøtte (for eksempel glemt passord) til dine nye kunder. Dette er feil nummer 1. Ingen løsning er perfekt og en gründer går glipp av mye lærdom om løsningen i bruk dersom han ikke er nær kundene og hjelper dem til å få det meste ut av løsningen. Slik kundeinnsikt er nyttig i forbindelse med innovasjon. Å lytte til og lære av kundene er derfor påkrevet
  5. Messer/møteplasser – Innen de aller fleste bransjer er det konferanser og messer hvor man må være synlig for å vise seg frem og for å knytte kontakter. I tillegg til å reise mye, bo masse på hotell eller hos andre gjennom Airbnb, må man være utholdende og kunne delta på messer i timevis og holde et høyt energinivå over flere dager. Evnen til å være utholdende og ha et høyt energinivå lenge, er derfor påkrevet.
  6. Arbeide mye – Noen potensielle gründer som har sett filmen ”The Social Network”  (som er basert på oppstarten av Facebook) kan forledes til å tro at det er mer action enn hard jobbing. Vel tro om igjen. Gründere i Silicon Valley forteller at de i gjennomsnitt arbeidet 80+ timer pr uke. Normal arbeidsuke i Norge er 37,5 timer. Den gode nyheten er at gründere arbeider med noe de føler sterkt for. Evnen til å arbeide hardere enn man noen sinne har gjort før, over lang tid, er derfor påkrevet.
  7. Vanskelige beslutninger – Som ansatt i et selskap kan man alltid peke oppover når det gjelder dårlige beslutninger. Som gründer kan man kun peke på seg selv og må hele tiden forholde seg til beslutninger og veivalg. Som regel under tidspress og mangelfull informasjon. Dette gjelder hvilke ting som skal bygges inn i tjenesten, finansiering, partnere, forretningsmodell, prising, hvilke advokater man skal benytte og ikke minst hvem man skal ansette. Mens man kan omgi seg med gode rådgiver, er det gründeren som må fatte den endelige beslutningen – ofte i situasjoner hvor det ikke er åpenbare rett/galt alternativer. Konsekvensene ser man først lenge etterpå. Evnen til å fatte vanskelige beslutninger er derfor påkrevet.
  8. Reise – Fordi gründeren, hans løsning og selskap er ukjent for verden, må han reise og besøk verden. Med dagens flyplasser, sikkerhetssjekker, flytilbud og service, er det få som finner glede i å reise – spesielt når man nærmer seg 150 til 200 reisedager i året som gründere ofte gjør. En gründer må derfor finne måter å reise på som ikke sliter han ut. Da kan ofte 500 kroner spart for en billig flybillett bli kostbart målt i tid eller når man skal være opplagt til neste møte. Evnen til å reise mye samt balansere økonomi med effektiv reising er derfor påkrevet.
  9. Være fattig – Å være gründer betyr i første fase at man lever av egne midler før man etter hvert må hente penger eksternt. Uansett må man som gründer lære seg å overleve på knappe midler. Det er derfor ikke uvanlig å se at selv gründere med store beløp på konto, lever sparsommelig fordi det har blitt en del av deres livsstil. Gründere som starter eget selskap for å kunne kjøpe ny bil og et bedre sted å bo, kommer til selskapet med gale motiver og holdninger. Nøkternhet og sparsommelighet over en lengre periode er derfor påkrevet.
  10. Leve med risiko – Innovasjon og gründervirksomhet er høyrisiko-sport. Sannsynligheten for å lykkes er svært liten. Det eneste sikre er at dagens finansielle, kommersielle, eller tekniske hump i veien vil bli erstattet med en ny hump i veien i morgen. Evnen til å leve med risiko hver dag hele dagen uten å miste øye av det store målet, er derfor påkrevet.
  11. Bevege seg raskt – Tid er gründeres verste fiende. Man er konstant under press fra alle oppgavene, press for å ikke gå tom for penger, press for å ikke bli slått av en konkurrent, og press om å vokse raskt.  Dette gjør at man må forsake mange ting man før kunne gjøre som for eksempel besøke venner, gå på kino, trene, gå på kaffe, etc. Som gründer må man være forberedt på å forsvinne fra det sosiale livs radar lenge, for å kunne ha tid til å gjøre de mange tusen ting som venter. Evnen til å prioritere tid og forsake venner er derfor påkrevet.
  12. Lære nye ting – Statistisk sett vil de aller fleste gründere feile – og det er mange grunner til det. Men felles for dem alle er at de har lært seg en rekke nye ting (HR, regnskap, IT, jus, etc) som vil være verdifullt ved neste forsøk. Å være en gründer kan dermed sammenlignes med å ta en to-årig MBA utdanning på 6 måneder. Man blir fort en handlende tenker. Evnen til å lese nye ting, lære av andre, og reflektere over egne feil er derfor påkrevet.
  13. Selge med overbevisning – Det er gründerens oppgave å overbevise andre: kunder, ansatte, og investorer. Dersom man ikke liker å selge eller gjøre presentasjoner for andre, bør man seriøst vurdere å ikke bli gründer. Erfaringen er at gründere gjør flere hundre presentasjoner til ulike interessenter.  Den gode tingen med det er at man får øvd. Å være i stand til å fortelle en historie som treffer like mye hjertet som hjernen, har vist seg å være mest effektfullt. Evnen til å begeistre publikum er derfor påkrevet.
  14. Omgås advokater, økonomer, og revisorer – Man kan som gründer mene mye om advokater, økonomer, og revisorer, men de er påkrevet. De har tre ting felles: de snakker og tenker svært ulikt og de koster penger. Mange gründere tendere til å bruke dem så lite som mulig. Men i det siste har vi sett at gründeren ansetter en erfaren leder for å ta seg av det administrative mens han fokuserer på utviklingen. Sheryl Sandberg i Facebook arbeider side om side med Mark Zuckerberg. Sergey Brin og Larry Page i Google ansatte Eric Smith som daglig leder, etc.
  15. Tilpasning – Det  første en Navy SEAL soldat eller en marinejeger lærer er at ingen ting går som planlagt. Man må improvisere mens man eksekverer. Slik er det også med gründere. Det betyr ikke at man skal slurve med planleggingen. Det betyr bare at man må være tilpasningsdyktig når omstendighetene endrer seg. Gründere som insisterer på å følge planen uansett hva som skjer, vil  feile først. Evnen til å være godt forberedt, svært tilpasningsdyktig uten å miste målet av syne er derfor påkrevet.

Avslutning

Da Fritjof Nansen skulle bemanne en av sine ekspedisjoner skal han ha rykket inn en annonse i Aftenposten med følgende tekst: ”Medlemmer til ekspedisjon med usikker retur, søkes”. På denne måten ville han sikre seg at de med rett motivasjon og de beste forutsetningene søkte. Det samme kan sies om gründere. I det ovenstående har jeg vist til 15 ting en gründer må elske å gjøre eller lære seg å beherske for å øke sannsynligheten for suksess.

Dersom tilgangen på kapital for gründere blir lettere (slik regjeringen nå legger opp til) uten at potensielle gründere er informert om hva som kreves for å lykkes, vil man i beste fall tiltrekke seg mange gründere som vil feile.

Innovasjonspolitikken kan ikke være slik at dersom man gir mange nok en skrivemaskin, PC, eller penger vil det før eller siden dukke opp en William Shakespeare, Steven Jobs, eller Elon Musk. Som samfunn trenger vi bedre gründere som lykkes.  Derfor er forskning på innovasjoner og gründere viktig.

(innlegget er repulisert fra Tor W. Andreassens blogg).

Innovasjon Norge på topp i 2014

Men gode råd og norske gründere nådde også opp i toppen. Hva vil du lese om i 2015?

3in.no har tatt en titt i arkivet og funnet fram 2014s mest leste saker. Naturlig nok har mange vært opptatt av retningen videre for Innovasjon Norge, etter at Gunn Ovesen kunngjorde at hun trakk seg for et drøyt år siden.

Høstens saker med påtroppende sjef Anita Krohn Traaseth har derfor blitt mye lest, og er inne på topp 10-listen:

Norge Trenger 2-3 gullnæringer der vi er best i verden
Digital og bærekraft til topps i Innovasjon Norge
Entreprenørskap handler om trening. Det er garantert at du vil feile

Aller størst bølger skapte det likevel da Innovasjon Norge ga følgende beskjed:

«Kast forretningsplanen i bøtta! Fortell oss hvordan du skal tjene penger!», uttalte Hans Martin Vikdal

Få dager senere anbefalte Synaptic-gründer Pål Kristian Levang å gjøre Innovasjon Norge om til suppekjøkken.  Levang har selv fått avslag hele ti ganger.

– Gründere i oppstartsfasen trenger mat og wi-fi, ikke lån som setter dem i økonomiske problemer, sier Pål Kristian Levang – og fikk leserne til å klikke.

Kåret Norges mest innovative bedrifter

På topplisten finner vi også tre norske gründerhistorier:

• Ulldronningen Hilde Midthjell som ber om fornyet kvinnekamp på styrerommet
• Norske gründere som lager solbriller av treverk
• Den norske gründeren som utviklet en flat hengekøye

Dessuten vakte vår kåring av Norges mest innovative bedrifter og vårt intervju med Ubers oppstarter i Norge stor oppmerksomhet.

Liker gode råd

En annen trend i året viser at våre lesere liker gode råd:

Presentasjonsteknikk for folk med sceneskrekk
Er du en ledersau eller lederstjerne?
Olav Thons råd til ferske gründere

Hva ønsker du å lese mer av på 3in.no i året som kommer? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet under, eller på mail til ole@3in.no!

Nå skal drømmene få løfte Innovasjon Norge

Nye Innovasjon Norge vil stå klart til sommeren, signaliserer Anita Krohn Traaseth. Da samles alle ansatte til en egen festival.

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth har de siste månedene snakket med stort og smått av innovasjonsmiljøer rundt omkring i Norge.  Rett før jul lanserte hun sin nye ledergruppe med økt fokus på bærekraft og digitalområdet.

Nå har hun oppsummert sine første tre måneder – med alt fra fredagsmail til de ansatte og månedlige informasjonsmøter. Hun er også godt fornøyd med responsen :

– Er det en ting som har imponert meg mest i Innovasjon Norge – i tillegg til stolthet av å jobbe i selskapet, så er det all kompetansen. Her har vi mye ‘gull’ som skal skinne fremover! Alle innspillene struktureres og vil bli direkte benyttet i utforming av IN’s nye visjon og strategi for fremtiden, skryter Traaseth.

For å få til det må frykten for å gjøre feil – som 3in.no tidligere har omtalt – bort.

Vi mangler ikke innspill, analyser og planer – det er vi gode på. Men vi har en vei å gå når det gjelder å tørre å prioritere bort, bli mer tydelig, ta oftere og raskere beslutninger og bli ved beslutningene, selv om vi kan ta feil og får behov for justering, oppsummerer Traaseth nå.  (se punktvis oppsummering nederst).

Fra garasje til drømmefremtid?

Neste steg i fornyelsesprosessen er å få på plass en ny visjon. Den skal være klar til Traaseth samler hele organisasjonen til festival 21. mai, på låven til kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen.

Arbeidsnavnet for visjonen er “drømmeløftet” – og 28. januar vil Traaseth drøfte hvordan et slikt løft kan oppnås med blant annet tenketanksjefene Kristin Clemet, Civita og Marte Gerhardsen, Agenda. Selve arbeidet med visjonen tuftes på John Kotters endringsmodell, som bygger på at en effektiv metafor kan mobilisere en hel organisasjon.

– Å etablere et felles begrepsapparat når vi snakker om endring, hvorfor vi må endre oss og hvordan vi skal ta fatt. Med 750 kolleger over hele verden vil vi trenge et felles språk som gir relevans uavhengig av hvilke oppgave man har. Hvilke metafor som vi i IN ender opp med, det får vi på plass i 2015, skriver Traaseth.

Parallelt med visjonsarbeidet skal Innovasjon Norge få på plass den nye organisasjonen, gjennomføre nedbemanning og se på hvordan Innovasjon Norges leveranser bør endres.

Samtidig signaliserer Traaseth at Innovasjon Norge i fremtiden bør vurdere å være en sterkere premissgiver for fremtidig innovasjonspolitikk.

Les mer om Traaseths første måneder på hennes blogg.

Innoco presenterer boken, “Innovasjon i praksis”

Hva skal vi leve av etter at oljen tar slutt?

Som innovasjonsprofessor har jeg stilt meg selv dette spørsmålet utallige ganger. Og jeg tror svaret ligger i nettopp det mange av oss allerede vier en stor del av livet vårt til.

Innovasjon er ikke noe som skjer av seg selv. I industrisamfunnet var maskinene fundamentet i konkurransekraften. I dag er kriteriene noen ganske andre. Med en verdensorden styrt av automatisering og globalisering, justeres stadig kravene til å tenkte nytt. Innovasjon og inspirerte medarbeidere er avgjørende for å holde en arbeidsplass i live. Vi trenger innovasjon for å skape vekst. Selskaper som ikke innoverer, ligner på familiegrener som ikke får barn. De vil gradvis dø ut.

«Ny norsk standard for innovasjon». I flere år har jeg drømt om å lage den ultimate innovasjonsboken for innovatører. På tampen av 2014 er drømmen blitt til realitet. I dag kan jeg endelig bla i boken «Innovasjon i praksis – veien til den andre siden». En bok som i seg selv er en innovasjon (ikke bare en oppfinnelse). Til sammen er vi 150 norske innovasjonsentusiaster som har satt vårt preg på den ultimate innovasjonsboken. Så vidt jeg vet har ingen i Norge hittil gjennomført et klyngeskriveprosjekt (crowdwriting) i så stor skala. Vi har tatt mål av oss til å lage en praktisk, oppdatert og inspirerende fagbok for hvordan norske virksomheter kan lykkes med innovasjon.

Flere har uttrykt at dette kan bli den nye, norske metoden for innovasjon. Atter andre har uttrykt seg på denne måten: «endelig noen som kommer med innovasjon for norske forhold. Vi er lei av å høre om Apple og Google. Det er ikke bedrifter vi kan sammenligne oss med uansett!»

Bokprosjektet har nå utviklet seg til å bli et nettverk. Parallelt med at trykkpressen går for fullt, sitter nettverket og legger nye planer for 2015. Innovasjon skjer sammen med andre, og deling av kunnskap fører til mer innovasjon. Forretningsmodellen vi benyttet i 2014 er en blanding av nettverk og forlag. I 2015 har nettverkets forretningsmodell sterke elementer fra forretningsmodellene til danske Lego og amerikanske Burning Man. Vi jobbet mye med både innsikt og forretningsmodell i starten av prosjektet. Dette førte til at boken var solgt i 4500 eksemplarer før vi hadde skrevet ett eneste ord. Det som i sin tid begynte som et bokprosjekt er i dag et innovasjonsnettverk.

Det ligger godt til rette for innovasjon i Norge. For å lage nye, gode idéer trenger vi å satse på innovasjon og nyskaping. Innsikt kan skape nye produkter og tjenester som igjen skaper velferd, velstand og nye arbeidsplasser. Innovasjon bidrar dessuten til å gjøre oss mer effektive i møte med stadig høyere konkurranse. Fremover må vi tenke på hvordan å innovere både rundt måten vi arbeider, og ikke minst måten vi strukturerer oss på. Hvordan kan vi på en ny og dynamisk måte møte stadig skiftende utfordringer og muligheter?

Når forandringens vind blåser, bygger noen vindmøller mens andre søker ly.

– Sjur Dagestad

«Innovasjon i praksis – veien til den andre siden» kan bestilles ved å sende en mail til monica@innoco.no.
Da pakkes og sendes boken avgårde så fort som mulig. Det er også mulig å hente bøkene på Innocos kontorer i Holbergs gate 1 i Oslo.
Boken koster NOK 499.

Med fokus på innovasjon og bærekraft

Hvordan balansere langsiktige og kortsiktige innovasjonsprosjekter? Det vil DNV GL svare på under morgendagens Innovation Forum Norway-møte. 

(Artikkelen er presentert på vegne av Innovation Forum Norway)

Noe av det vanskeligste for alle som jobber med innovasjon i etablerte virksomheter er å balansere det langsiktige med det kortsiktige – de store endringene med de mange små, – i en stadig mer uforutsigelig verden.

Innovation Forum Norway  inviterer til årets første medlemsmøte i morgen, onsdag 28. januar, og starter 2015 med å stille spørsmålet «Hva kreves for å lykkes med ulike typer innovasjonsprogrammer – hva er best practices & og hva er next?»

Møtet avholdes i samarbeid med DNV GL hos deres hovedkontor på Høvik. DNV GL investerer 5 % av omsetningen i innovasjon og utvikling og vil dele sine erfaringer med ulike innovasjonsprogrammer i praksis. Videre vil de snakke om forskjellene på ekstraordinære prosjekter som utfordrer industriens utvikling og satsinger som fokuserer på kundenes nære utfordringer.

Som DNV GL selv sier det; I en sikker og bærekraftig fremtid vil innovasjon spille en viktig rolle. Innovasjonene vil gjøre seg gjeldende, ikke bare i form av teknologi, men også i form av nye forretnings- og samarbeidsmodeller, og inntreden av nye aktører.

Ettermiddagen vil by på foredrag fra bl.a. Evelin Garnaas og Hans Bratfos, begge fra DNV GL, om hvordan man omsetter visjoner til konkrete innovasjonsresultater, sammenhengen mellom innovasjon og kundeverdi vil bli belyst, og i tillegg kommer Tone Merethe Aasen og Oscar Amundsen for å fortelle om hva som skal til for å lykkes med innovasjonsarbeid i 2015, og fortelle om sin nylanserte bok “Innovasjonsarbeid“, som tar for seg nettopp hvordan man skal drive innovasjon i etablerte virksomheter. Årets studitur går til India i april, og mer info om turen vil bli lagt frem under møtet.

Det legges opp til et medlemsmøte med rom for både diskusjon og refleksjon, og målet er at deltagere vil dra derfra med nye tanker, konkrete ideer og en god porsjon inspirasjon!

Du finner mer info og påmelding til medlemsmøtet i 3in-kalenderen.

Innovation Forum Norway

Gjennom mer enn 6 år har Innovation Forum Norway bygget opp et nasjonalt forum med over 80 av Norges største bedrifter. Forumets oppgave er å skape et nasjonalt kraftsenter for økt innovasjonskraft og spredning av fordelene ved innovasjon. Forumet sitt verdiløfte er å gjøre Norge til en innovasjonsvinner, skape økt nytte og konkurransekraft for samfunnet, deltagende foretak og for det enkelte medlem.
Les mer her.

(Artikkelen er presentert på vegne av Innovation Forum Norway)

DNV GL: Fremtidens skipsfart

Skipsfart er selve livsnerven i en stadig økende global handel og den klart mest effektive og dermed miljøvennlige transportformen. Derfor har skipsfarten de beste forutsetninger for å spille en sentral rolle i overgangen til en trygg og bærekraftig økonomi. For å klare dette er det imidlertid viktig at næringen fortsetter å ha fokus på innovasjon og nytenkning innen sikkerhet, energieffektivitet og miljø for å bevare sin konkurransekraft.

(Denne posten er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL.)

I rapporten “The future of shipping”, som ble gitt ut i år, tar vi for oss hvordan ambisjonene om å redusere dødsfall i sektoren med 90 prosent og CO2-utslippene med 60 prosent, kan la seg realisere innen 2050 og uten å øke kostnadene. Denne rapporten er en del av en serie temarapporter, som ble publisert i forbindelse med DNV GL’s 150 års jubileum, der alle rapportene fokuserer på ulike strategiske temaer innenfor DNV GL’s visjon om en trygg og bærekraftig fremtid.

Hvordan kan en livskraftig skipsfartsnæring se ut i en trygg og bærekraftig fremtid – der 9 milliarder mennesker lever et godt liv innenfor Jordas kapasitet? Det er det spørsmålet som vi tok sikte på å besvare i prosjektet “The future of shipping”. Ny teknologi, nye forretningsmodeller og endrede handelsmønstre skaper interessante muligheter for å gjøre skipsfarten sikrere, smartere og grønnere. I dette prosjektet undersøker vi nærmere hvordan disse mulighetene kan hjelpe oss til å nå tre hovedambisjoner for skipsfarten.

Tre muligheter: Sikrere, miljøvennlig og smartere

Den første ambisjonen er knyttet til sikkerhet. I løpet av de siste 150 år har de vært store fremskritt innen sikkerhet i skipsfarten– men likevel har bransjen ti ganger så mange dødsfall som landbasert industri i følge OECD. En ambisjon om 90 prosents reduksjon i dødsfall på havet krever et nytt tankesett rundt sikkerhet. Det er stort potensial for innovasjon innen områder som for eksempel integrering av ulike driftssystemer, designverktøy som gir bedre skrog og automatisering av operasjoner om bord.  Ved å ta i bruk slike teknologier kombinert med mindre vedlikeholds krevende materialer vil behovet for mannskap reduseres, og dermed også risikoen.

Det finnes i dag ingen enkelt løsning som alene kan møte vår andre ambisjon om å redusere CO2-utslippene med 60 prosent fra en stadig økende skipstrafikk. Energieffektivitet er en del av løsningen, men  alternative drivstoff med lavere karbonintensitet og energibærere som LNG, elektrisitet, batterier og brenselseller er nødvending for å oppnå en så kraftig reduksjon. Det er flere barrierer som må forseres. En av de viktigste er å etablere infrastruktur for ulike drivstoff og energibærere slik at rederen kan være sikker på at det finnes tilgang på  energi i neste havn – uavhengig av fremdriftsløsning.

Fremtiden er full av muligheter for selskaper som klarer å dra nytte av ny teknologi og utvikle konkurransedyktige forretningsmodeller. En stadig mer dataintensiv skipsfart hvor informasjons- og kommunikasjonsteknologi får en større rolle, gjør det mulig å modellere fremtidige skrog og fremdriftsløsninger basert på blant annet reelle værforhold. Likeledes vil utvikling i sensorteknologi forbedre vår evne til å gjennomføre tilstandsbasert vedlikehold som gjør det enklere å diagnostisere, reparere eller skifte deler før kostbare driftsstopp er nødvendige. Dette er eksempler på tiltak som tar sikte på å holde fraktratene på dagens nivå, og likevel øke sikkerheten.

Verdensledende Norge

Skipshistorien er full av produktutvikling og innovasjon, også i norsk sammenheng. Den norske maritime næringen har vært verdensledende i å ta i bruk ny teknologi som blant annet LNG-drift, brenselceller, samt hybrid- og batteridrift. Næringen har også utviklet anerkjente og gode designløsninger, eksempelvis Ulsteins karakteristiske ‘X-bow’ som også blir å finne på de nye 100-kronersedlene. Ved å fortsette og utveksle erfaringer og å samarbeide, ikke bare innen skipsfarten, men også på tvers av næringer, legger vi til rette for utvikling av nye ideer og muligheter. Slik kan Norge forbli en ledende og innovativ skipsfartsnasjon.

For å lese mer om våre visjoner for skipsfartens fremtid, viser vi til rapporten.

Denne rapporten er en del av en serie temarapporter som alle er utarbeidet i lys av en visjon om en trygg og bærekraftig fremtid. Temaområdene er klimatilpasninger, arktis, elektrifisering, teknologiutvikling og vår visjon om et sikkert og bærekraftig samfunn. I hver av disse temaområdene er det store mulighet for innovasjon, også for norske aktører, og sammen må vi legge til rette for at de kan lykkes.

(Denne posten er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL.)

“Internet of patents”

Verdens mest innovative selskap Salesforce.com, jobber kun i skyen. Hvordan vil dette endre måten vi gjør business og hvordan lar disse ideene seg beskytte?

(Onsagers har siden 1945 bidratt til å styrke bedrifters konkurranseevne gjennom fokus på IP-strategi. I denne artikkelen kaster Onsagers ved Axel Krabberød et blikk på innovasjon innen skytjenester og hvilke muligheter og utfordringer de ser rundt immaterielle rettigheter i skyen. Artikkelen er publisert på vegne av Onsagers).

Mange kundeforhold og servicekonsepter er fortsatt «analoge», med stor avstand mellom kunde og leverandør. Dette innebærer i praksis at man styrer kundeforhold og tar beslutninger i blinde. Suksessfabrikken Salesforce.com har tatt mål av seg å lukke dette kundegapet med å koble opp kunden, serviceorganisasjonen, distributøren, produksjon og bedriften til skyen. Med stadig flere devices som kobles mot skyen vil alle disse API’ene brukes for å komme tettere på kunden mer enn noen gang, t.o.m ligge i forkant av kundens behov.

Innovasjon i skyen

Salesforce.com som er kåret til Forbes’ Most Innovative Company de siste fire årene, har skjønt at fremtiden ligger i skyen. Med Slagordet «No Software» som parole tar de et klart retningsvalg mot skyen. Deres visjon er å lukke kundegapet ved å koble sammen flest mulig devices med «real time tilgang» slik at man i fremtiden kan ha kontroll på produktet ute hos kunden med mulighet for proaktiv service, opplæring og oppgradering som en del av kundeforholdet. Populært kalt «The internet of Things (IoT)».

Patent utfordringer med IoT

Mange deler av teknologien som kreves for IoT kan være vanskelig å patentere. Europeisk rettspraksis er klar på at Software og forretningsprosesser ikke er patenterbare. Likevel, er det mulig å beskytte computer implementerte oppfinnelser som har en teknisk effekt. Dette er under forutsetning at oppfinnelsen tilfredsstiller de andre kravene for patentbarhet som at det skal være nytt og oppfinnerisk).

Les mer om – Patent på programvare her og Når blir kode intelligent tekst her

IoT krever ofte lisens for å bli sømløs

En annen utfordring relatert til patent med IoT er behov for å bruke standardisert løsninger for å oppnå en fullverdig sømløs løsning. IoT dreier seg om å koble sammen forskjellige etablerte kommersielle kilder, i tillegg til nye objekter uten å ødelegge eksisterende arkitektur. Dersom disse standardiserte elementene i arkitekturen er patenterte, krever det lisens fra patent eiere, og tredje part som bruker teknologien blir noen ganger tvunget til å krenke disse patentene for å få frem sine egen nye innovative tjenester. Hvis vi ser på Smarttelefon segmentet hvor man ofte har tilsvarende problem med så kalte «viktige standard komponenter» (Standard Essential Patents – SEP’s), har det fra flere rettslige hold vært lagt ned krav om at SEP-patenter må gjøres tilgengelig via lisens, og til rimelige og ikke-diskriminerende betingelser. (Les: tvangslisens)

Real time sales med IoT

Man skal selge på en helt ny mer effektiv, proff og målrettet måte. Med all historikk tilgjengelig kan man yte overlegen salgsrelasjon. I kundemøter kan man diskutere og følge opp kvaliteten parametere, justere ordre, salgsmål og oppfølgning real time.

«Salg blir mer effektivt, man sparer mye tid og leverer overlegen kvalitet»

Et spennende Case på denne nye hverdagen inne salg illustreres godt med hva Coca-Cola har gjort. Deres hemmelige resept er å koble seg opp mot distribusjon, salg og produksjon for å ha 1:1 relasjon med distributøren hvor salgskorpset sitter på verktøy for å optimalisere hvert distribusjons punkt til fingerspissene.

Proaktiv service med IoT

Det vil skje mye innovasjon innen hvordan man skal «serve» sine kunder. Nå vil man tilby service til den rette tid, til dem som trenger hjelpen. Service organisasjonen vet i fremtiden ofte før kunden at det er behov for service og vil kontakte kunden for å avtale tiltak umiddelbart. En analyse av kundeforholdet og produkthistorikken vil selvfølgelig også brukes proaktivt for å få mer effektiv service og mersalg. Gallup anslår at innen 2020 vil 75 av dine daglige produkter være koblet mot skyen.

«Hvis støvsugeren trenger ny støvsugerpose, vil du få en melding på mobilen eller et display, med beskjed om at posen er full og mulighet å få hjelp til å bytte posen ved å trykke,  ja»

Et spennende case er Honeywell som i flere år har jobbet med å koble produktene sine direkte opp mot skyen. Da kan servicebedrifter ha 24/7 kontroll på produktene dere ute hos sluttbrukeren. Dette gir muligheten til å ha et proaktivt og kontrollert kundeforhold. Det handler om å skape de «wow» øyeblikkene hvor man er i forkant av problemet og løser det raskt med høy kvalitet. Kunden trenger ikke å bry seg om hva som er feil, det har leverandøren 100 % kontroll på. Skybaserte servicekonsepter vil være en del av «pakka» når man kjøper en tjeneste eller produkter i fremtiden.

Markedsføring = overlegen 1:1 service med IoT

I fremtiden vil store deler av markedsføringen trolig være orientert rundt forbedring av brukeropplevelsen og proaktiv service. Ideelt sette vil marketing bli en form for proaktiv service. Når du kjøper et ny tjeneste eller produkt vil man få personlig 1:1 oppfølgning til alt er satt opp på riktig måte: Med «overvåket bruk» vil leverandøren kunne følge opp og sikre at kunden bruker produktet og/eller tjenesten riktig, hvor marketing tiltak vil sikte mot stimulering til optimal bruk og «community building».

SONY Playstation var tidlig ute med overvåkning av brukeratferd på deres spill i skyen. Man får tips ved feil bruk av spillet, forbedringsområder i form av «treningsleir plugins» og anbefaling av spill som ligner»

Community building and sharing

Bedrifter som ser muligheten med IoT vil inviterer kundene til å kommunisere med hverandre for å dele sine opplevelser. Kunder vil oppfordres til full åpenhet ved å tilbys en arena å dele sine positive og negative erfaringer. Har man ingenting å skule og spiller på lag med kunden skaffer man engasjerte kunder som blir ambassadører for bedriften. Med et community vil engasjerte sluttbrukere hjelpe hverandre, med meget positive resultater både på topp og bunnlinjen. Skybaserte verktøy vil brukes til å trekke ut nyttig info, overvåke hva kundene snakker om og moderere samtaler som trenger videre oppfølgning.

Anbefalinger fra ambassadører har vist seg å være desidert den beste og billigste måten å drive markedsføring på.

APP’en binder sammen trådene

Før måtte man brukte en «gateway» når du skal koble deg til en «the community». Nå er man koblet opp «always» og en kan drive real time salg, kundeservice og marketing. APP’en binder sammen hele opplevelsen i hånden din.

Med stadig flere devices koblet til «skyen» kan man styre hele sin business fra mobile ute hos kunden, der det skjer.

Big data

Bedrifter sitter på my spennende kundedata i dag, men mange klarer ikke å bevege seg videre fra rapporterings regime til «actionable data».  Utfordringen med data mining verktøyene tradisjonelt er at de ikke er brukervennlige og tilgjengeliggjøring av data er dårlig. Det kreves ofte at rapporter er pre-konfigurert og man får lite fleksibilitet til å gå i dybden, der man kan finne data som fører til handling. Fremtiden vil bringe enkle intuitive løsninger for å «drille ned», presentere og handle ut fra Gigastore datasett.

Data fra steder som bedriftens community, tilfører en helt ny dimensjon av kundeinnsikt som med «smarte » skytjenester kan trekke ut trender, etterspørsel, problemområder og muligheter for innovasjon som tidligere ikke var mulig.

 

(Onsagers har siden 1945 bidratt til å styrke bedrifters konkurranseevne gjennom fokus på IP-strategi. I denne artikkelen kaster Onsagers ved Axel Krabberød et blik på innovasjon innen skytjenester og hvilke muligheter og utfordringer de ser rundt immaterielle rettigheter i skyen. Artikkelen er publisert på vegne av Onsagers).

– Vi ser store “grønne” forretningsmuligheter fremover

Innovasjon Norge ruster opp for den “grønne økonomien. Nå jaktes ny direktør internt. Kun to av fem ledige direktørstillinger utlyses eksternt.

Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen i Innovasjon Norge. Foto: Jo Michael
Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen i Innovasjon Norge. Foto: Jo Michael

Norge har bygd sin velstand på å selge energi- og energikrevende industriprodukter. Når oljealderen nå er på vei tilbake, rettes nå kreftene inn på å skape neste generasjon løsninger på områder der Norge allerede har unik teknologi og kompetanse.

– Innovasjon Norge har stor og tung kompetanse i hele det grønne clusteret. Vi mener at her finnes det store forretningsmuligheter fremover, og at dette er et konkurransefortrinn som Norge må få mer fokus på, sier Elisabeth Morthen.

Hun sikter da til kompetanse innen bioøkonomi, landbruk, marin og maritim – områder som tidligere i høst ble introdusert som den grønne økonomien.

Les også: Grønne selskaper vil danke ut Apple og Google

Les også: Fem grønne stjerneskudd

Les også: En sikker og bærekraftig utvikling (sponset innhold)

3in.no vet at regjeringen har gitt Innovasjon Norge signaler om at en slik satsing er ønsket. Samtidig fremhever Morthen at satsingen er oppstått i et samspill mellom de to.

– Nå samler vi kreftene og lager en enhet som har denne tunge kompetansen, og løfter den opp i toppledelsen. Da får dette et mye mer fokus og vi kan bli en mye mer kraftfull aktør enn når ressursene har vært spredt, sier Morthen.

Leter etter fem direktører

Hvem som vil lede den nye enheten er foreløpig ikke klart. Så langt har Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth plukket fem personer til sin ledergruppe.  Nå jakter hun ny HR-direktør og leder til disse divisjonene:

• Gründere og oppstartsbedrifter
• Vekstkraftige bedrifter og innovasjonsmiljøer.
• Merkevaren Norge
• Bærekraft Norge 2030.

Av disse stillingene er det kun HR-direktøren og direktør for merkevaren Norge som lyses ut eksternt.

Morthen oppgir at de tre lederne som Anita Krohn Traaseth har utelatt fra sin ledergruppe, fortsatt er ønsket i organisasjonen.

– De har stor kompetanse og lang erfaring. Vi håper at de blir, sier Morthen – og oppgir at det er fritt frem for dem å søke de utlyste stillingene.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...