Equinor og Aker BioMarine er begge anerkjente for å være blant Norges mest innovative bedrifter. Men hva mener lederne selv er nøkkelen til suksess?

(InnoMag opplyser om at Open Innovation Lab of Norway er en content marketing partner. Les mer om INSPIRE-programmet HER). 

Det er ingen hemmelighet at vi lever i en eksponentiell verden der endringer skjer så raskt at det er vanskelig å henge med. Spesielt for etablerte selskaper. De fleste er i dag fullt klar over at de trenger å innovere seg for å forbli relevante i fremtiden. Men sannheten er at noen lykkes bedre med innovasjon enn andre.

Blant disse er Røkke-selskapet Aker BioMarine som i fjor ble kåret til årets mest innovative virksomhet av InnoMag, og som i år ble kåret til Europas mest innovative under Europe Business Awards.

– Noe av Aker BioMarines styrke er at selv om vi er en milliardbedrift, så agerer vi fortsatt som en gründer-virksomhet; vi jakter kontinuerlig på muligheter, vi tar kjappe beslutninger, har glødende og engasjerte medarbeidere og håndterer et slags kaos på en god måte. Vår største utfordring ligger i kombinasjon av å opprettholde sterk vekst og samtidig beholde gründer-ånden i selskapet, sa administrerende direktør Matts Johansen under et intervju med InnoMag i 2016.

Under Open Innovation Labs of Norways siste medlemsmøte for i år gikk han derimot mer i dybden på hvordan bioteknologiselskapet faktisk jobber strategisk for å skape en kultur for innovasjon for sine vel 350 ansatte.

– Det å jobbe med innovasjon er jo en reise, man lærer ting hele veien, sa Johansen.

Les også: Aker BioMarine-sjefen om marin bioteknologi: – Vi har fortsatt et stykke igjen

Ifølge han jobber de primært utifra fire plattformer når det kommer til innovasjon.

– Den første plattformen handler om åpen innovasjon. Vi tror på å dele, både på business-siden og forskning- og utviklingsdelen. Det vi publiserer er åpent og tilgjengelig for alle. Det at eksterne personer ønsker å komme til oss for å dele og lære, gjør at vi har klart å skape et økosystem for innovasjon, sier han.

– Plattform nummer to handler om produktutviklingsdelen. Mange etablerte selskaper sliter ofte med denne delen, ettersom det enkelte produktet er så lite i forhold til selskapets helhetlige businessmodell og daglige virksomhet. For å løse dette har vi etablert en inkubatorstruktur i selskapet der vi setter sammen team som får jobbe fokusert med alle de ulike elementene i produktutviklingen. Dette gjør at vi jobber raskere og mer strukturert, fortalte han.

Johansen meddelte også at de har etablert avdelingen “Transformation” som fokuserer på framtiden og nye muligheter, slik at de andre delene av organisasjonen kan fokusere på den operasjonelle driften.

– Her samles all strategiarbeid, HR, kommunikasjon, digitalisering og forbedring, bærekraft, sa han.

Sist, men ikke minst, snakket Johansen om viktigheten av engasjerte og fornøyde medarbeidere.

– Alt kommer tilslutt an på menneskene som jobber i bedriften. Det handler om å skape en innovasjonskultur. Hvis du ikke klarer å skape en kultur for innovasjon, så hjelper det ikke så mye med hva du gjør. For å få til det har vi blant annet utviklet et «think-tank-konsept” der medarbeiderne kan komme opp med sine egne ideer der de få lov til å sette sammen et team og bruke tid på å utvikle den – og det uten at ledelsen blir involvert.

– Vi bruker også et software-program, &Frankly, som tar temperaturen på medarbeidertilfredsheten èn gang hver tredje uke i realtid. Dette kan medarbeiderne fyllet i løpet av noen sekunder fra mobilen istedenfor å gjøre det på den tradisjonelle måten –  der man ofte bruker masse tid og ressurser på å gjennomføre en medarbeiderundersøkelse én gang i året.

Les også: Innovasjonmyter: – Her tar du feil, Steve Jobs!

I tillegg har selskapet brukt mye tid på å “mappe ut” hva som gjør akkurat deres kultur spesiell og deretter dyrket dette gjennom et konsept de kaller for Heartbeats, forklarer Aker BioMarine-sjefen.

– Kulturen vår gjenspeiler seg i alle rom og vegger i bedriften vår. Alt fra kaffekoppene vi bruker, til hjelmene våre ansatte som er ute i felten har på hodet, sa han.

– Giftig for bedriften

Bjarte Bogsnes, Senior Advisor i Statoil og formann i Beyond Budgeting Round Table Europa (BBRT) snakket på sin side om hvordan Equinor har klart å forlate tradisjonelle ledelses- og styringsprinsipper, inkludert tradisjonell budsjettering.

Bjarte Bogsnes i Equinor. Foto Marte Dalsegg/Aker BioMarine

Ifølge Bogsnes, som også har vunnet en Management Innovation»-pris fra Harvard Business Review/McKinsey, kan budsjettet sperre for både fornuftige og verdiskapende beslutninger. Målet er ikke å bli kvitt budsjettet. Målet er bedre prestasjoner gjennom mer smidige og humane organisasjoner som tar virkeligheten på alvor, mener han.

– Måten vi skaper resultater på er like viktige som selve resultatet, sa han under foredraget.

Les også: Innovasjon handler om mer enn teknologi og produkter!

Det er også viktig at det er sammenheng mellom bedriftens mål og bedriftens handlinger.

– Det nytter ikke å snakke om hvor viktige medarbeiderne er og hvor mye man stoler på dem, og samtidig finstyre med f.eks. detaljerte reisebudsjetter. Det nytter heller ikke å snakke høyt og varmt om «vi, oss, sammen og team» dersom insentiver kun handler om individuell bonus. Slike gap mellom hva vi sier og hva vi gjør er gift i enhver organisasjon, avsluttet han.