Da Thomas Næss Thoresen skulle bestille catering til et frokostseminar skjønte han at det måtte være marked for en enklere løsning.

Den tidligere eleven ved kokkeskolen på Etterstad videregående ønsket seg egentlig tilbake til tryggheten i en stabil ni til fire-jobb, etter å ha drevet med gründerkonsepter både på hobbybasis og fulltid. Det tok imidlertid ikke lang tid før oppstartsiveren begynte å krible på nytt – etter seks måneder som digital marketing-spesialist hos Visma i 2015 startet han opp for seg selv igjen.

– Det å kunne drive eget, og vite at alt – resultater, marketing reach, kundetilfredshet – hviler på deg, er et stort kick for meg. Jeg får gjort ekstremt mye mer når jeg har masse på agendaen, forteller Næss, som i dag driver Innobørs-registrerte Cateringo.

Da han i forbindelse med Visma-jobben skulle bestille catering til et frokostseminar, syntes han det var tidkrevende og håpløst å finne riktig løsning. Samtidig innså han at prosessen kunne gjøres veldig mye enklere. Deretter satte han sakte men sikkert i gang med å designe plattformen, hvor man enkelt kan sammenlikne priser, bestille cateringmat og ikke minst få hjelp av “digitale servitører” til å sette sammen skreddersydde menyer.

– Cateringo er unikt ved at man sparer ekstremt mye tid på å vite at man finner alt på ett sted. Vi har samlet de beste cateringene, slik at kundene ikke trenger å lete rundt. Med andre ord; man sparer tid og penger.

Tror plattformløsning er bærekraftig i flere år fremover

Han er stor fan av plattform-modellen, og mener at svært mange prosesser kan effektiviseres på denne måten. Samtidig er han bevisst på at ingen bør føle seg for tilfreds i et landskap der nye teknologiske løsninger kan føre med seg et paradigmeskifte. Evnen til å tilpasse seg endringer kan være avgjørende.

– Dersom Facebook virkelig får bots på Facebook Messenger innarbeidet og oppe og gå, kan hele søkemodellen vi har på Google trues. Da må man tenke annerledes med sine tekniske løsninger, og kanskje må Cateringo bygges om til å fungere som en bot.

Han tror riktig nok ikke dette vil skje før om flere år, og er trygg på at plattformer, med hjemmesider og Google som den foretrukne søkemotoren, vil være lønnsomt i lang tid fremover.

Hva lover dere kundene, og hva sier kundene til dere?

– Vi lover at du skal være strålende fornøyd med maten som bestilles gjennom Cateringo. Kundene er glade for at de slipper å bruke masse tid på å lete videre, og at de har én part å forhold seg til for mange forskjellige cateringmenyer. Å bestille catering er ofte en stor investering, enten det er konfirmasjon, bryllup, fest eller dåp. Derfor er det viktig å føle at man er i trygge hender.

Ønsker stabil vekst

Hovedmålet er å få et fotfeste på Østlandet før man satser videre i resten av landet. Næss vet av erfaring at for rask ekspansjon kan være problematisk, og er ikke ute etter å forhaste seg.

– Mange gründere jakter penger for å vokse, men ender opp med en sinnsyk burn rate – som svir mer enn det smaker. Dette fordi man har en urealistisk tanke om at et konsept passer alle markeder kun fordi det har fungert godt et annet sted.

Selskapet følger derfor en tålmodig strategi, og ønsker investorer som tenker på samme måte. De er også svært grundige når det kommer til kvalitetssikring av samarbeidende cateringer.

– Kvalitetssikringen har vi gjort ved å undersøke den enkeltes referanser, historie og fremtidsplaner. Vi får stadig med flotte partnercateringer som kan komplimentere vår nye satsning mot bedrifter. Vi elsker å jobbe B2C og å være en aktør i store begivenheter i folks liv, men fokus fremover vil være en bedriftsløsning for både små og store virksomheter. Vi jobber nå med å gjøre plattformen enda mer brukervennlig for virksomheter som bestiller møtemat, overtidsmat og lunsj. Så snart dette er på plass skal vi i første omgang igang med en større kampanje mot bedriftsmarkedet, hovedsakelig i Oslo og Akershus, avrunder han.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here