Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Om Innovasjonsmagasinet, værguder og Arendalsuka

I en uke der mange har funnet veien tilbake til kontoret, og der regngudene har danset rundt med oss (I Bergen har det visstnok regnet hver dag siden St Hans!!!),  har vi tre viktige gladsaker å dele med deg som trofast leser.

Denne uka har vi i INNOMAG lagt siste hånd på årets utgave av INNOVASJONSMAGASINET som du snart vil finne i landets Narvesen utsalg, og vi våger påstanden om at du har mye å glede deg til! agasinet på hele 140 sider er stappfullt med godsaker for oss endringsagenter. Hva sier de Norske ledere Håkon Haugli i Abelia, Heidi i IKT Norge, Anita i Innovasjon Norge og Steffen Sutorius i DIFI  om innovasjon? Du kan også lese om hackeren som ble en av Norges beste grundere og du får den beste oversikten over gründersentre landet rundt, samt et dypdykk i 50 nye startups.

Siden det nærmer seg både valg og årets utgave av Arendalsuka har vi også bedt de politiske partiene om å klargjøre hva de gjør for landets innovatører og entreprenører, samt kåret årets 25 mest innovative virksomheter for å nevne noen høydepunkter. Resultatet har blitt et magasin vi håper faller i smak, og leter du etter inspirasjon for at verdien av deg som endringsagent vil stige i året som kommer har du kommet til rett sted.

Første salgsdag hos Narvesen blir 25. august, og kommer du på INNOVASJONSDAGEN 2016 i Folkets Hus så ligger et eksemplar og venter på deg.

For øvrig har InnoBørs, nettopp kommet i en ny versjon og fremover vil vi i InnoMag ukentlig velge ut et gründerteam som profilereres – vi kan love deg som leser at det ikke mangler kreativitet og innovasjonskraft i vårt langstrakte land.

Sist, men ikke minst forsterker InnoMag fremover rollen som samarbeidspartner av de månedlige uhøytidelige SUPERTORSDAG treffene, og allerede neste torsdag, den 18. august kan du svinge innom oss i Oslo sentrum.  18. august er temaet LinkedIn, og vi har invitert noen av landets mest erfarne LinkedIn-eksperter og sosiale medieeksperter og står klar ved ølkranen for å diskutere hvorfor Microsoft nettopp kjøpte LinkedIn, og ikke minst hvordan vi best kan utnytte dette sosiale nettverkets muligheter.

Supertorsdag er en perfekt anledning til å kombinere fag og fornøyelse. Har du kunnskap du vil dele på Spertorsdag, så er du hjertelig velkommen til det også!

Ukens Innovasjonsblomst sendes arrangørene av Arendalsuka, som vi mistenker er i “innspurtsmodus” nå. Vi håper de har værgudene på sin side – selv Innovasjonsblomster kan  få for mye vann!

Om sommer, Augumented Reality og Pickachu

Juli, sommermåneden over alle sommermåneder, nærmer seg slutten. Blant ferske ferieminner, meningsløse terrordrap og den evige norske diskusjonen om sommerværet skal det godt gjøres å unngå å ha fått med seg årets sommerslager, Pokemon GO.  Mobilspillet som har medført at unge og gamle verden over vandrer gatelangs med blikket dumt festet til sine smarttelefoner på jakt etter nye Pokemons.

Tallene er vanskelig å fatte, kun dager etter lanseringen var over 11 millioner brukere travelt opptatt med å plukke virtuelle Pokemon skapninger. I ukas leder er derfor tiden inne å applaudere nettopp Pokemon GO, ikke bare fordi spillet har tatt verden med storm og slår nye rekorder, men fordi spillet viser oss endringsagenter fremtiden;

  1. Mobilspillet har i løpet av noen uker klart det foreldre og skolesektoren har slitt med i lang tid, nemlig å aktivere barn i alle aldre til å bevege seg ut i naturen og utforske områder de tidligere knapt ville enset. For alle som er opptatt av pedagogikk er Pokemon GO et tidlig eksempel på hvilke krefter som slippes løs når kreativitet møter digitale muligheter til å lære på nye måter. Vi vil se mange flotte eksempler på dette fremover, noe også norske Kahoot på en god måte eksemplifiserer.
  2. Helt uavhengig av om spillet fortsetter å vokse i popularitet eller flopper i  løpet av august, har spillet vist verden hvilke muligheter som ligger i å kombinere to digitale verktøy, GPS og augmented reality. Vi ser allerede innovative virksomheter som kjøper Pokemon figurer slik at analoge spillerne i tusentall bokstavelig talt snubler over dørstokken i jakten på digitale poeng. Et pizzasted i New York rapporterer at salget har økt med 75% etter at innehaveren betalte 100 NOK for å få noen Pokemonfigurer hos seg. Nintendo vil sannsynligvis snart tilby ulike lokasjoner sponsorstatus, og dette forklarer hvorfor aksjekursen har doblet seg på kort tid. Kan norske virksomheter få til tilsvarende løsninger? Så klart!
  3. Den tredje lærdommen ligger begravet i tidselementet. Augmented reality (AR), som i praksis legger digital informasjon (figurer) på toppen av virkeligheten (kameravinduet), har vært spådd å bli det neste store i over 5 år, men det er først nå at denne funksjonaliteten for alvor tar av. GPS teknologien i Google Maps har jo når sant skal sies vært tilgjengelig like lenge, det er denne Pokemon GO bruker til å styre spillerne rundt på jakt etter de 150 ulike Pokemon karakterene. Det er for øvrig samme teknologi Uber benytter for å tilby sine brukervennlige tjenester. Trofaste lesere av InnoMag og mange med oss har spådd at geolokalisert marketing (også kalt proximity marketing) vil ta av når markedet ser mulighetene. Ting tar tid, men dette tidspunktet har nå kommet.

For de som fortsatt ikke tror at fremtiden er mobil og tilkoblet er løsningen den siste spikeren i kista, jakten på små Pokemon figurer vil bidra til at selv den ytterste nagne ø vil kreve dekning. Avslutningsvis skal vi selvsagt ikke unnlate å klappe over at det hele er gjort på et forbasket besnærende vis – lettfattelig, underholdende og utfordrende. Bare innrøm det, nettopp de samme egenskapene du gjerne ville at akkurat din app kan levere på! At spillet vil vise seg å være en pengemaskin av de store tror vi så gjerne. Finske Supercell ble nylig solgt til Tencent for 90 milliarder blanke dollar, – det er penger det også, spesielt hvis du sammenlikner med markedsverdien til SAS som ”kun” er på 5,5 milliarder.

Vi i InnoMag ønsker dere en fortsatt god sommer og lykke til i jakten på Pickachu og nye inntektsmuligheter i en verden der det virtuelle og fysiske blandes sammen på innovativt vis!

Ny norsk tilbuds-app: Nå kan en sko sende deg melding

Med appen Heyly kan man motta informasjon, tilbud og tilbudskuponger uavhengig av hvor man befinner seg. 

Heyly er et trådløst informasjonsnettverk der små, trådløse sensorer – bedre kjent som “beacons”-  gir deg skreddersydd informasjon og tilbud knyttet til det området du befinner deg i.

– La oss si du skal ut å kjøpe nye sko. Tar du opp skoen du er interessert i, sendes det automatisk en pushmelding via Heyly fra skoen til telefonen din med informasjon om pris, størrelse, materialvalg og farger, forklarer Michael Tonheim, administrerende direktør i Appyard.

Som kunde får du informasjon ut fra selvvalgte kriterier. For butikkeiere vil appen gi muligheter til å fange folks spontane oppmerksomhet når de er i kjøpemodus og i nærheten av butikken.

Mer enn en “tilbudsapp”

Heyly er derimot noe mer enn bare en “tilbudsapp” da den dekker flere områder enn kjøp og salg.

–Er man førstegangsbesøkende i en by, kan man motta relevant informasjon i det man går av toget, som for eksempel hvor man finner taxi, kollektivtilbud eller hotell, mens man inne i byen vil kunne få trafikkinformasjon, informasjon om relevante steder og butikker. Har man et arrangement, kan man også bruke appen til å informere besøkende under selve arrangementet, sier Tonheim.

Vil etablere Heyly i hele Norge

I Heyly finner man en temastruktur hvor man selv velger sine interesseområder. Dersom det er interessant å motta informasjon og tilbud som omhandler mat og drikke, velger man dette som favoritt.

– På denne måten unngår vi å spamme forbrukeren med informasjon som forbrukeren selv ikke ønsker å motta. I tillegg til dette mottar man informasjonen kun èn gang, slik at man ikke opplever å bli spammet med den samme informasjonen flere ganger.

Sarpsborg blir første by hvor Heyly etableres, men målsettingen er å etablere Heyly i alle norske byer og tettsteder.

– Heyly vil kunne fungerer hvor som helst, og vi vil fortsette å plassere ut beacons i samarbeid med handelsnæringen, kommune og statlige organisasjoner. Dette betyr at man kan motta informasjon, tilbud og tilbudskuponger uavhengig hvor man befinner seg, så lenge man har appen installert på telefonen sin. 

This tower turns smog into diamonds

Image @Studioroosegaarde.net

In order to tackle the increasing air pollution problem in Bejing, Dutch artist Daan Roosegaarde has come up with an remarkable way to turn polluted air into a girl´s best friend – diamonds!

https://www.youtube.com/watch?v=l_r4ApSJGc0

“It started with a dream, the dream of clean air for everyone”, Roosegaarde said at the World Economic Forum’s Annual Meeting of the New Champions.

The idea of the project came to him as he was looking through the windows in Bejing one day and all he could see was smog. He realized that our desire for innovation and progress sometimes creates surroundings we don´t want to live in, and decided to do something about it. He called it “The  Smog Free Project“.

From Holland to China

The  project consists of two parts. First, a 7m tall tower sucks up polluted air, and cleans it at a nano-level. Afterwards, since 32% of Beijing’s smog is carbon, the carbon from the smog particles is turned into diamonds.

After a pilot in Rotterdam, he took the project to the city where he first came up with the idea, and with the help of the Beijing government, Roosegaarde has manage to launch his project in China. Following Beijing, the project is set to tour other Chinese cities.

The money raised by jewellery made with these diamonds will go towards supporting the development and building of more smog-free towers.

 

– Nøkkelen til suksess er mentoring og power coupling

Som co-founder av Norges største inkubator for kreative næringer, kan ikke Anniken Fjelberg gjøre annet enn å digge trenden med gründerhus som popper opp; – Samarbeidsevne er den nye konkurransekraften, og miljøer som vårt, er med på å rive ned silotenkningen innen etablerte bransjer, sier hun.  

Navn og alder: Anniken Fjelberg (46 år)
Stilling: Co-founder av den kreative inkubatoren 657 Oslo, kommunikasjonsbyrået Superblaise, og UT: studentbyrå
Favorittduppeditt: Jeg bruker ikke så mange duppeditter, men er glad for et vakkert timeglass jeg har fått på kontoret som minner meg om å begrense møtetiden min
Dine tre favorittapper: Facebook, Dropbox og Evernote for jobb, samt Flipboard og diverse aviser og tidsskrift for nyheter
Beskriv deg selv med tre ord: Viljesterk og kreativ livsnyter. Eller kjedeligere sagt; serie-gründer, mentor og investor
Nevn én «funfact» få vet om deg: Jeg får celloundervisning annenhver uke
Hvordan kobler du av om sommeren? I saltvann

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

Jeg er lidenskapelig opptatt av å få til samarbeid mellom mennesker og selskaper. Gjerne også mellom konkurrenter der det er nyttig for fellesskapet. På 657 har vi både startups og etablerte bedrifter, og flere av medlemmene våre samarbeider ofte for å vinne kunder, mens de noen ganger konkurrerer de om de samme kundene. Men de drikker alltid drikker fredagspils sammen, eller henger sammen som venner og kollegaer. Samarbeidsevne er den nye konkurransekraften, og miljøer som vårt på 657 er med på å rive ned silotenkningen innen etablerte bransjer. En annen form for samarbeid er mentorering mellom individer eller selskaper. På 657 jobber vi for tiden aktivt med et system for mentorering som skal gavne langt flere enn våre coworkere, og vi gjør det i samarbeid med Oslo MedTech.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Coworkerne mine på 657 er en stor kilde til inspirasjon, og en snarvei til informasjon. I dag er det nødvendig med en stor radar for kontinuerlig læring og input fra omverden hvis man skal håndtere endringstakten i samfunnet. Endringer skjer hele tiden. Det er normen, og sånn har det alltid vært. Inspirasjon til å holde seg fleksibel nok til å forandre seg med omgivelsene er et viktig konkurransefortrinn, samt å forstå behovene som skaper endringen – samtidig som man er tro til egen kjerne. Det er utrolig inspirerende å følge med gründere i deres utvikling mens de etablerer virksomheten sin og får den til å vokse. I den prosessen finnes mange av verktøyene man trenger for å møte fremtiden.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden? 

Jeg synes det kan være vanskelig nok å forstå nåtiden, langt mindre fremtiden, men det er klart at kunnskap om historie gir en god del innsikt i hvordan vi kom hit vi er i verden i dag. Men med alle de raske skiftene som nå foregår på så mange plan, er fremtiden kanskje enda mer uforutsigbar i dag enn den har vært på en stund. Jeg er en nysgjerrig person og synes den enkleste måten å lære på er ved å lytte til andre som vet noe om det jeg ikke kan, gjerne ved å oppdatere meg på hva mennesker med et annet perspektiv enn meg mener. Mye av tiden leser jeg om ting jeg hører om for første gang, så det viktig å holde seg åpen og evne å snu seg raskt. Likevel, skepsis til disrupsjon er ikke nødvendigvis så dumt siden vi ikke alltid ser konsekvensene av endringen før den ikke er reversibel lenger. Sånn sett er forskningsmiljøene våre ekstremt viktige for etikken og kvalitetssikringen i start-up miljøene i enkelte bransjer, og de er også en viktig kilde til innsikt.

Hvordan ser 657 Oslo ut i 2020?

I 2020 er 657 fremdeles Norges største inkubator for kreativ næring, men har trolig flere samarbeid som gjør oss mer tilgjengelig for en større gruppe mennesker . Økosystemet vårt er nok involvert i mange forskjellige næringer utover de kreative, og mentorering og kunnskapsdeling vil stå sentralt i det vi driver med, da som nå. Myndighetene satser nå på kreativ næring (ref Innovasjonstalen) og anerkjenner dermed den verdiskapningen vi kan bidra med fremover for å løse de utfordringene vårt samfunn står overfor.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

De virkelige utfordrerne er aktører som finner nye løsninger på gamle problemer, uavhengig av bransje. Selv om man peker på en problemstilling med kritisk blikk og krasse uttalelser blir man ikke automatisk en utfordrer, mer en provokatør som kan bidra med oppmerksomhet for å belyse et tema. Det er handling som teller, og de bransjene jeg gjerne skulle sett flere reelle systematiske utfordrere i er; utdanning, byutvikling, helse/velferd og næringsmiddelindustrien. Energi er det heldigvis allerede mye fokus på. Grunnen til at jeg liker å jobbe i kreativ næring er at bransjene våre er rigget for å bruke ”design thinking” som metode innen et utall bransjer, og dermed er rustet for å skape endringer langt utover egne grenser.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i 657 Oslo?

10! Vi skapte 657 Oslo for å endre måten kommunikasjonsbransjen og kreativ næring organiserte seg på, og for å gi rom for oppstartsmiljøer knyttet til våre bransjer. På disse fire årene er samarbeid i ferd med å bli normen, og nå holder vi på med nye verdiskapende satsinger som skal fremme gründeres muligheter for å lykkes.

Hva er den største feilen en startup kan gjøre etter din mening?

Ikke få nok innspill fra andre kloke hoder. Det er viktig at en startup har flere mentorer som de bruker aktivt. Det å ikke fokusere nok på kunden eller kjøperen av produktet eller tjenesten, er også fort gjort når man er forelsket i sin egen idé. Har man mangelfull eller feil innsikt er det vanskelig å legge en god strategi og plan for satsingen. Samtidig er det viktig å gå for det man tror på, selv om ikke alle logiske piler peker i den retningen bestandig. Blandingen av magefølelse med innsiktsbasert strategi er en kunst. På 657 har vi flere tilbud til våre coworkere for å støtte dem i deres prosesser rundt disse spørsmålene, både med speed-dating med andre gründere, mentortilbud og fagseminarer.

Hvilke trender ser du blant dagens entreprenører? Vil du si det er stor forskjell mellom den yngre og den eldre generasjonen?

På meg virker det som det blir flere og flere entreprenører, og at unge mennesker i dag har en annen innstilling til det å bli gründer enn det jeg selv hadde etter endte studier. Gjennom UT: studentbyrå har vi i vårt økosystem hatt flere hundre studenter gjennom utallige kreative prosesser for kunder med forskjellige problemstillinger, og vi ser at de unge i dag har en helt annen tilnærming til problemløsning enn vi som har jobbet en stund. De jobber mer organisk, og er veldig åpne for tverrfaglige team og mentorering.  Jeg synes det var tankevekkende å lese artikkelen som nylig ble publisert i The Atlantic, som sier at vel har unge mennesker i dag en «entrepreneurial mentality», men når det kommer til det å skape resultater så er det de mellom 55 og 65 år som er den eneste aldersgruppen med stigende entreprenør-aktivitet de siste 20 årene. Jeg tror volumfokuset vi har i Norge i dag for å få opp gründerskapet hos flere er bra i så måte. Jo flere som prøver seg, jo flere vil lykkes. Her gjør også Ungt Entreprenørskap en viktig jobb. Unge mennesker må lære at gründerlivet er en god mulighet i jobblivet. Og trenden med gründerhusene som popper opp, skaper gode rammer for startups. Svaret på utfordringen med suksessraten til unge gründere må i mine øyne være mer mentorering og ”power coupling”.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

  • Blockchain; fordi det vil endre samfunnet vårt totalt. Hvilke konsekvenser det får for etablerte maktstrukturer som for eksempel banker, offentlige kontrollorganer, og til og med pengesystemene våre er nesten ufattelig.
  • AI (artificial intelligence); fordi tjenester som bruker AI vil kunne føre til høy grad av demokratisering i verden, med mer og høyere kvalitetssikret informasjonstilgang til flere. Samtidig er dette et område vi fort kan miste kontroll over, eller ikke forstå konsekvensene av.
  • Automatisering av produksjon (roboter); fordi de kan ta over mesteparten av jobbene våre på sikt. Samtidig byr dette på globale muligheter, siden det sannsynligvis ikke betyr at samfunnet får dårligere råd. Dette gir diskusjonen om virkemidler som borgerlønn nye perspektiver. Uansett vil det få følger for verdens befolkning, og vi må jobbe for at de blir gode.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Jeg velger å være optimistisk siden vi nå opplever nå en ”sense of urgency” i Norge. Som gründer ser jeg viktigheten av en mer gründervennlig opsjonsbeskatning kombinert med en konkurransedyktig norsk finansbransje. Vi har i dag regulativer som kan forårsake at finansaktører flagger ut, eller at gode globale samarbeidspartnere finner andre aktører enn de norske. Uten en sterk finansnæring i Norge, vil næringslivet vårt få store utfordringer i omstillingene vi står ovenfor – og det gjelder i aller høyeste grad også gründere. Jeg vil også trekke frem viktigheten av å få flere kvinner i investormiljøene – ref artikkel i Harward Business Review fra 19 juli i år som sier at startups som har god mentoring fra sine finansielle partnere har høyere suksessrate enn de uten. I samme artikkel kommer det tydelig frem at kvinner er bedre til å rådgi kvinner, og de forstår kvinnelige startups bedre enn menn. Dette kan være med på å jevne ut de forskjellene i suksessgrad som måtte eksistere mellom mannlige og kvinnelig drevne startups. Det er i alles interesse at flere kvinnelige startups har gode exiter i fremtiden også i Norge, og at vi får en bedre balanse med tanke på mangfold generelt. Utover dette er det åpenbart at vi i vårt lille land er nødt for å ha fokus på det internasjonale markedet som «hjemmemarket», og da blir internasjonale strukturer (både private og offentlige), nettverksbygging og skaleringskompetanse essensielt.

– Trump vil bli en katastrofe for innovasjon

Photo @michaelvadon.com

Det skriver amerikanske teknologisektor-ledere i et åpent brev om republikanernes presidentkandidat.

I et åpent brev, publisert på Huffington Post, går oppfinnere, entreprenører, ingeniører, investorer, forskere og business-ledere innefor teknologisektoren, kraftig ut mot den mye omtalte eiendomsmondulen som nå kjemper om å bli USAs neste republikanske president.

– Donald Trump vil bli en katastrofe for innovasjon og vekst. Hans visjoner står i sterk kontrast med åpen utveksling av ideer, at folk kan flytte fritt på seg, og produktiv engasjement med verden utenfor – faktorer som alle spiller en kritisk rolle i vår økonomi, skriver de.

Blant de som har signert er opp mot 150 personer som jobber innenfor en rekke kjente  selskaper som for eksempel Facebook, Twitter, YouTube, Ebay og Google.

Viser dårlig dømmekraft

Trump har lenge vært i medias kritiske søkelys, men mens det før var mye fokus på hvilken kvinne han datet, eller hvilket byggeprosjekt han arbeidet med, har mye av medias oppmerksomhet den siste tiden vært rettet mot de mange kontroversielle utsagnene han har kommet med, etter at han annonserte at han ville stille til årets presidentvalg i USA.

At han vil bygge en mur for å holde meksikanere utenfor USAs landegrenser, og nekte alle muslimer innreise til landet, er bare noen av uttalelsene som har sjokkert mange, deriblant landets fremste teknologiledere.

– Han agiterer for sinne, trangsynthet, redsel for nye ideer og mennesker og en fundamental tro på at Amerika er svak og på vei nedover. Vi tror på at det at Amerikas mangfoldighet er vår styrke. Gode ideer kommer fra alle deler av samfunnet, og dette burde vi dyrke. Vi tror også på en fri og åpen utveksling av ideer, for å kunne legge til rette for innovasjon. At Donald Trump foreslår å legge ned deler av internettet som et sikkerhetsforetak, viser både dårlig dømmekraft og uvitenhet når det kommer til hvordan teknologi fungerer, mener de.

Trump vs. Reagan

”Making Amerika great again” har vært Trumps slagord under valgkampanjen, et slagord tidligere brukt i valgkampanjen av Ronald Reagan da han stilte som presidentkandidat i 1980. For Reagan og visepresident-kandidat George W. Bush endte valget med storslagen seier mot daværende president og visepresident Jimmy Carter og Walter Mondale. Faktisk ble Carters valgnedelag det største for en sittende presidentkandidat på 48 år.

Sjansene for at Trump vinner mot Hillary derimot, slik ekspertene ser situasjonen i dag, er fortsatt relativt små. Samtidig var de få som trodde Trump ville bli republikanernes presidentkandidat da han først annonserte at han ville stille til valg. At Trump er rette mannen til å ”fikse” landet, slik han påstår at han er kompetent nok til å gjøre, er det det derimot delte meninger om og teknologi – og innovasjonslederne er klare i sin tale.

– Vi støtter ikke Donald Trumps nominasjon for president og vil heller ha en kandidat med ideer som bygger opp Amerikas teknologiindustri – ideer som ytringsfrihet, åpenhet mot fremmede, like rettigheter, offentlig investeringer i forskning og ifrastruktur og respekt for loven, avslutter de.

 

Dette kan varsle neste tsunami

FOTO: FUGRO OCEANOR AS

Mer enn 100 avanserte bøyer fra Fugro Oceanor i Trondheim flyter på alle verdenshav. Bøyene overvåker miljøet, gir kunnskap om ny, ren energi og varsler neste tsunami.

Fugro Oceanor finnes både på havoverflaten og på dyp ned til 5000 meter. De samler store mengder informasjon fra hav og luft, og sender den videre til brukere i Sverige, Australia, India, Peru, Turkmenistan og mer enn 30 andre land.

Fugro Oceanors produkter kan samle data om langsomme klimaendringer, varsler neste ukes vær og fange opp rystelser i forkant av brå naturkatastrofer. De kan gjøre alt fra å redde liv til å gi oss innsikt i hvordan vi kan en dag kan bygge effektive bølge- og tidevannskraftverk.

– Det er klart at teknologimiljøet i Trondheim er viktig. Mange av oss som er her har studert ved NTNU, og det gjør at vi, sammen med forskningsmiljøet her i Trondheim, har et fortrinn internasjonalt, sier Managing Director, Frode Steinar Berge.

 

Artikkelen og filmen er hentet fra Teknologihovedstaden.

Drittsekk eller bare bevisstløs?

Du har sett dem sitte der. Veggpryden. Drittsekkene. De som sist blir bydd opp til dans. Om de i det hele tatt får danse.

Vi tenker ”Stakkars!” og ”Guri, så fælt det må være”. Og vi blir myk og glad inni oss når noen byr dem opp. Når vi etterpå ser dem svinge seg i valsen med en som kom bort. En som tok aksjon. En som handlet. En som gjorde.

En som er mindre egoistisk. En som er mindre drittsekk. Mindre full av seg selv. En som gidder bry seg om andre.

For her er et annet bilde.

Der sitter de. Veggpryden. De er inaktive. Har ingen som helst tanke på hvordan du eller andre har det. Løfter ikke en finger for å komme noen i møte, gjøre det lettere for noen eller hjelpe så noen får det bedre. De sitter bare der og venter på at andre skal gi til dem. Hjelpe dem. By på til dem. Ta ansvar for dem og sørge for at de får det bra.

Vi kan kalle dem drittsekker. Store egoister. Stappfulle av seg selv ditt og seg selv datt.

For det er jo ikke så greit for dem, selvsagt. Det er jo fælt, fordi de er …. Ja, hva er de? For off? For tykk? For stygg? For dårlig til å bevege seg? For gammel? For ung. For…? For kjedelig?

Det er kun kjedelige mennesker som kjeder seg, hørte jeg nylig. Er det sannhet i det?

”Ja, men de er sikkert redde, stakkar”, sier vi. Redde? For avvisning? For å vise at de synes noen er fin? Å ikke være flink nok? Å gjøre feil?

Hva med de som faktisk går over gulvet og byr opp? Kan ikke de bli avvist, ha noe ved seg som kunne vært finere, vært enda flinkere – ja, i det hele tatt. Kunne ikke de også vært mer av alt? Akkurat som meg og deg?

Sannhet er i hvert fall at det er noe off, tykt, tynt, stygt, pent, dårlig, gammelt, for … i oss alle. Sannhet er at det ér områder i oss vi er kjedelige på. Både du og jeg. Kjedelig fordi det er uutviklet. Understimulert. Isolert. Ubrukt. Vi har enten ikke oppdaget det eller ikke tatt tak og gjort noe med det. Enda. Vi har et ekstremt potensial, og noe i oss er uoppdaget.

Sannhet er også at vi våknet i dag. Vi våknet!

Men vi kjenner veldig mange andre som ikke våknet. Som ikke kan våkne, samme hvor mye de vil! Spør dem om å ikke være bra nok. Å ha tre kilo for mye på magen. Å være 10 cm for lang eller kort. Å kunne stort sett bare svinge seg fra side til side eller snuble litt i utakt.

Hva tror du de hadde sagt?

”DU. Du har to øyne å se med. To hender å føle med. En hel kropp å sanse gjennom. Ører som kan høre, en munn som kan snakke. Du har ALT, kjære deg!”. Eller noe i den gata.

Å være redd for at noen sier nei, takk? I så fall er det største tjenesten de kan gjøre for deg, for sannsynligvis betyr det også at de ikke er den rette for deg. Så innmari bra da, at du slipper å bruke dyrebar tid i livet ditt på å spinne tanker rundt drømmer og muligheter sammen en person som uansett aldri vil bli.

Så innmari bra da, at DU ved å snu litt på hodet og se i en annen retning, finner et annet par øyne. Et annet sett armer. En annen å by opp. Verden er STAPPFULL av øyne og armer på utkikk.

Levende, sansende mennesker som takker ja til dans, ja til livet, ja til deg.

Hva ville ikke de som ikke våknet i dag gjort for å få være i våre sko? Og hva ville ikke de sagt, de som gikk forut for deg i arverekken din. De som bar deg fram. De som hjalp deg. De hvis handlinger i øyeblikk av fritt valg, gjorde det som trengtes for at DU er her i dag. Hva ville de sagt om du blir sittende?

Å være så full av seg selv at en ikke tør å by på, komme i møte. Å overdimensjonere sin egen betydning i form av at tre kilo ekstra på magen er så ille at.. Ja, hva da?

Sannhet er at vi trenger mangfold. Vi trenger DEG! Tykk, tynn, stygg, pen, rik, fattig, stor, liten, høyrøstet, lavmælt. Vi trenger blått, rødt, grønt, gult, hvitt, lilla, brunt og hele resten av paletten. Vi trenger skalaen fra lyst til mørkt, og alle, alle nyansene fra helt hvitt til bek svart. Sannhet er at vi vil ha LIV. Vi vil ha mangfold. Vi vil ha nyanser. Variasjon.

Hva er det levende mennesker fanges av? Tiltrekkes til? Inspireres fra? Hva er det DU tiltrekkes og inspireres av?

Gi opp håpet om en annen barndom, en annen form, en annen bakgrunn enn du faktisk har. Erkjenn at den er som den er og kom deg videre. Framover. Til nuet.

Du våknet i morges. Det er et mirakel. En dag til har du fått. Den er livet ditt! Hvordan vil du bruke den? Kan du se mulighetene bobler som champagne?! Høre fuglene synge?! Kjenne blodet bruser i årene dine? Hvordan fingrene dine lengter etter noe å føle på?! Gripe rundt?!

DET er livet!

Hvis du skal vente med å være lykkelig til alt er klart i livet ditt. Vente til alt er perfekt, vente til du har rukket å gjøre alt du skulle eller burde gjøre, til smerten er over, du har gått ned fem kilo, magen er blitt stram igjen, huden glatt, en kjæreste entrer livet ditt, jobben din blir perfekt – hvis du utsetter å leve livet til det passer å leve det – kommer du for seint!

Da er livet over!

Lykke som kun er basert på det som skjer med oss, utenfra, funker ikke – for vi kan ikke kontrollere hva som skjer. Vi kan bare kontrollere hvordan vi oppfatter øyeblikket NÅ, og hvordan vi handler i det. Akkurat NÅ når hjertet ditt faktisk funker, blodet ditt pumpes en runde til rundt i kroppen din og lungene dine har pust til liv.

Grip øyeblikket NÅ. Gjør om malen i hodet ditt. De innbilte sannhetene spunnet rundt hva som er skammelig, pent, rett eller å foretrekke. Summen av tankesettene dine ligger i det ubevisste sinnet. De er trent inn og preget over tid. Men de er ikke skåret i stein. De finnes kun i din nevrologi som innøvde vaner og en sum ting du har landet på. Til nå.

Fri vilje derimot, ligger i det bevisste sinnet. Der kan du ta en beslutning. Du kan bestemme deg for at nok er nok. At du VIL danse med livet. Du VIL gå dine ønskede muligheter i møte og by opp til dans selv. Du VIL trene inn ny adferd, gå livet i møte, feire det du kan og by på det du er.

, mens du kan!

Det tryggeste da, er å legge en plan og så holde seg til stegene. Ett og ett. Øvelse gjør mester og enhver vane begynner med en ting som repeteres. En gang, to ganger, flere ganger. Allerede gang nummer to er det formet et mønster i nevrologien din, som gjør det lettere..

Men om du er av den impulsive sorten, griper du muligheten i øyeblikket og gjør det beste ut av det. Kanskje går det bra, kanskje kunne det gått bedre. Evaluer effekten etterpå, ta med deg læringen, og fortsett.

Jeg lover deg, uansett resultat, uansett antall ganger, uansett om du erfarer at ”nei, dette vil jeg ikke sånn. Jeg vil noe annet ” så vil du ELSKE det. Du vil GLØDE. Du vil LEVE. Du vil VOKSE. Du vil LÆRE. Du vil VÆRE.

Mens du kan.

– Vi kan ikke bli best på alt

Foto @ Kongsberg Gruppen

– Vi har mestret omstilling tidligere, og vi kommer til å klare det også denne gangen. Men da må både næringslivet, forskning, akademia og myndigheter våge å prioritere, sier Hege Skryseth, administrerende direktør i Kongsberg Digital. 

Navn: Hege Skryseth,
Stilling: Administrerende direktør i Kongsberg Digital
Favorittduppeditt: Helt klart mobilen
Dine tre favorittapper: Nyhetsapper – sosiale medier og flyselskapene sine.
Beskriv deg selv med tre ord: Arbeidssom, fremdriftsorientert og nysgjerrig
Én ”funfact” få vet om deg: 100% avhengig av GPS, dårlig utviklet retningssans:)
Hvordan kobler du av om sommeren?: Late og forhåpentligvis solrike dager med familie og venner.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

Jeg har en genuin interessen for teknologi og hvordan teknologien påvirker og utvikler samfunnet vårt. Jeg liker også å bygge gode team som virkelig kan hente ut det beste i det enkelt teammedlemmet.

Hvordan ser ditt Kongsberg Gruppen ut i 2020?

Den digitale revolusjonen som har skjedd i konsumentmarkedet vil nå komme for fullt i teknologiindustrien. Det vil medføre markante endringer i hvordan vi innoverer og også for forretningsmodellene. Samtidig opererer vi innen strategiske viktige områder som maritime, romfart, energi og forsvar, som har veldig langsiktige horisonter, hvor vi da jobber på prosjekter over mange år.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Jeg henter mye inspirasjon i medarbeidere. Det sitter ekstremt mye engasjement, ideer og kunnskap i Kongsberg Gruppen. Samtidig inspireres jeg veldig av å se til hva som gjøres av både små nisjeorienterte innovasjonsledende virksomheter, og hva store aktører som for eksempel GE, Microsoft og Siemens gjør.

Jeg forsøker å hente inspirasjon fra både forretningsmarkedet og konsumentmarkedet. Teknologitrendene mellom de to kommer stadig nærmere hverandre.

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

Jeg tror forretningsmodellene for hvordan vi jobber vil kunne endres, ettersom konkurranseintensiteten i alle markeder øker. Smart manufacturing, microfactories, crowdsourcing, informasjonstilgjengelighet og generell digitalisering gjør at aktørkartet er langt mer komplekst enn tidligere.

Store aktører kan utfordres av langt mindre aktører, og omvendt. Derfor er det vanskelig å peke på noen spesifikke aktører som enten vil forsvinne, eller bli store utfordrere.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?

Der vil jeg si 10, ettersom innovasjon er helt avgjørende for hva vi gjør og sterkt forankret fra toppledelsen og ut i samtlige prosjekter og hos alle medarbeidere. For å være konkurransedyktige i et globalt marked, er vi helt avhengige av å være helt i front innen teknologiområdene våre, og vi bruker årlig ti prosent av omsetningen vår til forskning og utvikling.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Jeg henter innsikt både internt og eksternt. Internt hos oss er det mange meget dyktige mennesker som sitter med verdensledende spisskompetanse innen sine felt. Samtidig forsøker jeg å holde meg oppdatert gjennom både samarbeidspartnere, konkurrenter og næringslivet for øvrig. I tillegg er det veldig mye kunnskap å hente fra forskning som gjøres av både institutter og universiteter. Utfordringen er ofte å filtrere ut hva som er viktig og relevant, ettersom det er veldig mye å velge mellom.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Den utviklingen som foregår åpner opp mange nye muligheter, samtidig som det blir stadig mer utfordrende å nå ut med budskap ettersom det er mye mer støy. Vår private sfære sklir stadig mer inn i jobbsfæren gjennom sosiale medier og det får konsekvenser for både merkevarebygging og internkommunikasjon. Det å ha et veldig bevisst forhold til kanalers egenskaper og samspill i forhold til virksomhetens målgrupper blir stadig mer komplekst og viktig å forstå.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

Overordnet så er det helt klart digitalisering, og tre konkrete områder innen dette er: Kunstig intelligens («Artificial intelligence» eller AI), Big Data eller Smart Data og robotisering. 

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Jeg er optimistisk. Med digitalisering har vi svært gode forutsetninger – vi er et digitalisert folk og den norske modellen er et sterkt fortrinn for innovasjon og omstilling. Vi har mestret omstilling tidligere, og vi kommer til å klare det også denne gangen. Det jeg mener må til for å lykkes, er at både næringslivet, forskning og akademia og myndigheter våger å prioritere – vi kan ikke bli best på alt.

UN to use innovation to eliminate hunger by 2030

Photo @UN

– To achieve the ambitious global goal to eliminate hunger by 2030, innovation must be the new norm, says Bernhard Kowatsch, head of the Word Food Programme’s Innovation Accelerator.

Disasters, protracted conflicts and ever-growing funding challenges have placed great pressure on the aid community. At the same time, unprecedented advances in technology and digital innovation such as mobile phones, social networks and big data can make a significant difference to the way we serve vulnerable populations across the world.

To identify, nurture and scale up bold solutions to challenges in humanitarian and development aid, WFP today launches their Innovation Accelerator. Based in Munich, the Accelerator brings together internal WFP staff with experts from across the private sector and civil society to develop high-impact, human centered innovations for a world with Zero Hunger.

– We need to explore every avenue to eliminate hunger.  This is why WFP is leaning in to embrace innovation throughout its work, developing tools and ideas together with the global community. The way forward in the fight against hunger is not necessarily in building grand plans, but identifying and testing solutions in a smart and agile way. The Innovation Accelerator is a place where we can be bold, and allow ourselves to fail as well as succeed, Kowatsch says.

 Photo: WFP/Vanessa Vick

Eliminating food loss

The Accelerator currently supports a programme called Zero Post Harvest Losses Programme that sells low-cost, locally produced food storage containers and provides training to smallholder farmers in developing countries. This project can virtually eliminate the food losses that can destroy up to 40% of a farmer’s harvest, which threatens their livelihoods and robs them of their ability to save for the future. So far, the project has sold grain silos to more than 65,000 smallholder farming families in Uganda alone.

The UN is also working on a low-bandwidth smartphone application called AgriUp that could improve the lives of small-holder farmers in Guatemala. Low-bandwidth smartphones are common in many developing countries, and the app will provide farmers with location-specific information on market prices, weather and farming tips tailored to people living in isolated communities. In Guatemala for example, smallholder farmers represent approximately a third of the country’s population, and many are vulnerable to chronic hunger and constrained by limited farming knowledge and low levels of literacy.

Guatemala_3

Share the meal

ShareTheMeal is WFP’s first fundraising app and allows smartphone users to provide Syrian refugee children with vital nutrition. Since the launch in November 2015, more than 550,000 people have used the app and donated over 6.3 million meals.

– The app has helped us reach a new audience as a third of the users are between 18 and 35 years old. However, despite great initial results, we have a long way to go. WFP must raise US$25 million each week just to meet the basic food needs of people affected by the conflict, he says.

In 2015, Norway gave over 600 million kroners in aid to the WFP to help them to react quickly when humanitarian crises occur. Earlier this year it was announced that Norway will continue it´s partnership with the UN and contribute with 237 million kroners to the WFP annually between 2016 and 2019.

– The goal with the strategic partnership with the WFP, is to contribute to the importance of making sure that as many people as possible get safe access to food. Food aid is also important when it comes to enabling children in war and crises to go to school.  A part of the amount will thus go to pay for school meals, said Norwegian foreign minister, Børge Brende, in a press release earlier this year.

– Fra selvskryt til problemløsning

Credit: www.trigger.no

PR-byrået Trigger vil etablere en akselerator for merkevaredrevet innovasjon, og jakter etter gründere og selskaper som tør å tenke nytt. – Selskapet skal etablere det som sannsynligvis er Norges første akselerator-satsing fra et kommunikasjonsbyrå, uttaler Trigger i pressemeldingen.

– Kommunikasjon og markedsføring som vi kjenner det kommer til å bli marginalisert i fremtiden. Skal vi være relevante i tiden som kommer må vi ta grep for å tilpasse oss nye krav til hvordan man posisjonerer seg i markedet, sier Preben Carlsen, konsernsjef i Trigger.

– Fremover vil det ikke handle om å fortelle historier om seg selv, men om å løse reelle utfordringer for de målgruppene vi skal nå. Vi har ambisjoner om å være i front av utviklingen og derfor etablerer vi Trigger Akselerator som skal drive frem nye konsepter som løser problemer i samarbeid med både gründere og etablerte bedrifter som har behov for å utvikle nye produkt-, tjeneste- og forretningsområder, sier Carlsen.

Han er tydelig på at både gründere og etablerte bedrifter med behov for å tenke nytt i en tid som vil bli preget av store endringer, er spennende kandidater.

– Det finnes mange gründere og etablerte bedrifter som har gode ideer til nye produkter og tjenester, men et godt produkt er sjelden nok for å lykkes. Skal man vinne kampen i markedet må man drive innovasjon på merkevarenivå, slik at man ikke bare sitter igjen med et rasjonelt produkt, men også utvikler en emosjonell verdi som beviser hva man står for og hvorfor målgruppen får noe igjen for å velge akkurat din merkevare, sier Carlsen.

– Det handler kort sagt om posisjonering i en ny tid, og det er kompetanse vi kan tilby både gründere og etablerte bedrifter som trenger å tenke nytt, sier han.

“Trigger Akselerator skal være vår motor i dette arbeidet,”

Selskapet har de siste årene utviklet rådgivningen sin fra tradisjonell kommunikasjonsrådgivning til en kombinasjon av kommunikasjon, produkt- og forretningsutvikling.

– I stedet for å bruke millioner på selvskrytende reklame, anbefaler vi ofte kundene våre å bruke noen av ressursene sine på å løse et problem for målgruppen og noen på å fortelle om hva de har gjort for å hjelpe dem, sier Carlsen.

– Det koster vesentlig mindre enn tradisjonell reklame og posisjoneringseffekten blir betydelig bedre, all den tid folk setter større pris på de virksomhetene som hjelper dem enn på de som liker best å skryte av seg selv. Denne utviklingen innebærer at vi må utvikle nye løsninger for våre kunder og Trigger Akselerator skal være vår motor i dette arbeidet.

– Vi har verken tid eller råd til å være nærsynte

Foto: Heidi Widerøe

Abelia-direktør, Håkon Haugli, mener vi må rette blikket utenfor egne landegrenser for å kunne gripe mulighetene norsk næringsliv har: – Mulighetene er mange, men i omstillingen vi nå opplever, er det risiko for at vi blir navlebeskuende og “oss selv nok”.

Navn og alder: Håkon Haugli (47)
Stilling: Administrerende direktør i Abelia, NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter
Favorittduppeditt: iPhone, i sterk konkurranse med min elektriske motorsag
Dine tre favorittapper: RuterBillett og Vipps – disruptive og uunnværlige. MyBioAge – forskningsbasert, norsk treningsapp. For øvrig anbefaler jeg Touchnote for alle som skal på ferie.
Beskriv deg selv med tre ord: Teknologioptimist, Oslopatriot og heisekranentusiast.
Nevn én «fun fact» få vet om deg: Jeg noterer på papir og har boks-TV fra 1997.
Hvordan kobler du av om sommeren? Jeg slapper av med å drive med praktiske uteting på hytta, imens mobilen hviler seg innendørs. Og med å besøke steder jeg ikke har vært før – i år skal jeg til Montreal.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

Jeg både liker og ønsker forandring. I Abelia møter jeg daglig mennesker og bedrifter som går løs på store samfunnsutfordringer og skaper mye nytt og bedre. I en verden med store utfordringer – f.eks. innen klima, helse, ressursknapphet, tilgang til rent vann og ren luft og utdanning – har vi verken tid eller råd til å være nærsynte. Mulighetene for norsk næringsliv ligger i å tenke globalt og utvikle kunnskap og teknologi som verden trenger.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Det absolutt mest inspirerende i Abelia er å møte og besøke medlemsbedriftene våre. I løpet av et år møter jeg mange hundre spennende mennesker – i store og små bedrifter. Jeg blir alltid imponert og reiser alltid “hjem” med nye ideer på blokka – og med overbevisning om at Norge både vil greie omstillingen vi nå opplever og fremtidige omdreininger.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Jeg overraskes alltid over folk som mener noe sikkert om fremtiden, for om det er noe vi burde ha lært av de siste 20 årenes utvikling av nettet, er det vel at utviklingen blir en annen enn det vi tror. I 1990 var det ingen som forutså de mange tusen arbeidsplassene vi i dag har i nettbaserte virksomheter, eller hvordan mobiltelefonene har endret livene våre. Når det er sagt, mener jeg mange av våre medlemsbedrifter driver med innovasjon som gir en god pekepinn om drivkrefter og mulige endringer. Jeg ser f.eks. med spenning på hvordan Telenor nå aktivt satser på interne oppstarter og samarbeider med Startuplab. Når delingsselskaper som Nabobil.no og Leieting.no effektiviserer ressursbruken og forbedrer samhandlingen mellom folk, tror jeg også de treffer på noe av det som blir viktig fremover.

I tillegg er jeg opptatt av at vi lærer av det som skjer utenfor Norge. Det er sagt i helt andre sammenhenger at når nakken er krum, kommer navlen nærmere. I omstillingen vi nå opplever, er det risiko for at vi blir navlebeskuende og “oss selv nok”. Våre utfordringer er ikke så ulike andre lands: Vi er ikke alene om å se teknologiens muligheter eller å ville bli mer innovative. Nylig var jeg med i KMDs delegasjon til OECDs ministermøte i Cancun, Mexico. Det var veldig lærerikt, og det er helt klart at verden står midt i et grunnleggende skifte som følge av digitalisering, klimautfordringer og ressursknapphet. Det gir oss i Norge – med vår tunge energisektor og sterke forsknings- og teknologimiljøer – en enestående mulighet til å utvikle nye produkter og tjenester som gjør verden bedre. Norge kan gå helt til topps på innovasjonsindeksene om vi bedre enn i dag greier å kople utdanning, forskning og teknologi med finansiering og kommersialiseringsevne.

Hvordan ser Abelia ut i 2020?

Abelia er i kraftig vekst. I 2014 var det rundt 1.400 medlemsbedrifter i Abelia, nylig passerte vi 1.800. Jeg håper og tror vi i 2020 favner et bredt kunnskaps- og teknologinæringsliv – gjerne med medlemsbedrifter vi i dag ennå ikke har forutsetninger for å forstå. Også i 2020 håper jeg vi er tett på medlemmene og effektivt målbærer deres synspunkter. Jeg håper vi fortsatt søker innsikt og er på ballen. Vi skal være tydelige og krevende, men fremme konstruktive løsninger, ikke bare beskrive problemer. Vi skal alltid være bevisste den tilliten medlemmene og politiske beslutningstakere viser oss.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

Den største «utfordreren» for mange av våre medlemsbedrifter er faktisk staten. Når statlige virksomheter bygger opp nye miljøer som går ut i direkte konkurranse med kunnskaps- og teknologinæringslivet – ofte på helt andre betingelser – er det verken bra for næringslivet, staten selv eller oss som innbyggere. “Gjør det selv”-tankegang i lukkede miljøer fremmer ikke innovasjon, og virksomheter som tenker slik løper risiko for innlåsing i gamle metoder og utdatert teknologi. I tillegg går Norge glipp av eksportpotensialet som et næringsliv med potensielle kunder i utlandet representerer. At “direktoratbransjen” var blant Norges raskest voksende “næringer” i 2016, er et stort tankekors i en omstillingsfase. Abelia tok nylig initiativ til en gjennomgang av hvor grensene bør gå for hva staten skal drive med. Vi har en god dialog med regjeringen og tok med glede imot nyheten om at de setter ned en arbeidsgruppe som skal se på problemstillingen.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Abelia?

10, faktisk. Selv om alle ikke bruker ordet “innovasjon”, er selve kjernen i teknologi- og kunnskapsbedriftene å muliggjøre fornying, problemløsning, verdiskaping og vekst hos andre. Abelia organiserer innovative bedrifter på områder som IT og telekom, utdanning, rådgivning og forskning, samt klima og helse. De bidrar til å øke innovasjonstakten i Norge. Det var viktig før, men det er særlig viktig nå. Som organisasjon, er vi opptatt av å yte gode tjenester, av å skape gode møteplasser og av rammebetingelser som fremmer innovasjon og bidrar til at innovative aktører slipper til.

Hvordan tror du Abelias kommunikasjonsstrategi vil endre seg som følge av den digitale revolusjonen?

Den revolusjonen har for lengst truffet oss, opplever jeg. Abelia organiserer mange av de mest digitale virksomhetene i Norge, og vi jobber kontinuerlig med våre egne digitale flater for å øke interessen for kunnskaps- og teknologibedriftene i mediene. Fortsatt synes jeg mange journalister tenker på “IKT” kun som en vertikal “bransje”, på linje med fiskeoppdrett eller olje, og ikke ser at digitalisering gir muligheter i alle næringer og endrer forutsetningene for all fremtidig vekst og verdiskaping. For å dra en parallell: Perspektivet må være transport, ikke hestedrosjenæring eller bilbransje.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

Vanskelig spørsmål, for det skjer enormt mye spennende innen kunstig intelligens, stordata og bio-/nanoteknologi som jeg tror vi kun aner konturene av. I et litt kortere perspektiv, tenker jeg særlig tre trender vil få betydning:

  • Innen helse- og velferdsteknologi tror jeg vi vil se store forandringer. Presisjonsmedisin er et stikkord. Når store helsedata raskt kan analyseres og koples med mobilteknologi, kan hver enkelt av oss få kunnskap og tjenester på en helt annen måte enn i dag. Smarte hjem er et annet viktig stikkord. Der skjer det allerede mye spennende, men jeg tror vi bare har sett begynnelsen.
  • Det mange kaller “Industri 4.0.” blir også viktig. Jeg tror vi kommer til å se en utvikling der produksjon og distribusjon vil skje på helt andre måter enn tidligere. Robotisering er bare en del av dette. Plattformer vil kunne erstatte tradisjonelle verdikjeder ved at ressurser koples gjennom plattformer. Dette kaster om på logikken i industrien. Det norske selskapet Gelato er verdensledende på trykkeritjenester. Med sin plattform reduserer de svinn, optimaliserer transport- og produksjonskostnader og sikrer bedre utnyttelse av ressurser. Kongsberg Gruppen har tatt initiativ til et Toppindustrisenter som vil kunne gi Norge en unik arena for utvikling av ny industri. Mens vi hittil har opplevd at produksjon flyttes ut av landet, tror jeg forutsetningene er tilstede for det motsatte i årene som kommer.
  • Den mye omtalte “delingsøkonomien” tror jeg mange overvurderer på kort sikt, men undervurderer på lengre sikt. At kostbare kapitalvarer som hus og biler kan brukes av flere, er grunnleggende bra. Gjennomsnittsbilen, som for de fleste av oss er en stor investering, står f.eks. parkert 95 % av tiden. Norge må møte denne utviklingen fornuftig ved å regulere, men ikke kvele innovasjonen.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Jeg er bekymret, men optimist. Jeg mener Norges omstillingsevne er større enn mange forstår. Vi har verdens beste utgangspunkt. Men det er også grunn til bekymring. Både skole og jobb oppleves av mange og fremstilles ofte i media som belastninger. Det må vi få snudd. Læring er et gode, det samme er det å jobbe. Kunnskap og aktivitet er kjernen i et godt liv, og vil bli det enda tydeligere fremover. Alle behøver ikke ta akademisk utdanning, men alle må kunne noe. Vi har nå en ungdomsgenerasjon med 40 % frafall fra videregående skole, det er alvorlig. Som nasjon, må vi styrke kunnskapstriangelet utdanning, forskning og innovasjon. Og vi trenger politikere som evner å nedprioritere noe.

 

Offentlig sektor trekker IKT-Norge ned viser ny WEF-rapport

Nå lover DIFI-direktør, Steffen Sutorius å ta i bruk hele verktøykassen når han nå skal jobbe frem en ny digitaliseringsstrategien for Norge.

I følge en fersk rapport fra World Economic Forum (WEF) som måler tilgang til, kunnskap om og bruk av informasjon- og kommunikasjonsteknologi, kommer Norge på en fjerdeplass sammenlagt av totalt 139 land. Bare Singapore og nabolandene våre Sverige og Finland scorer høyere enn oss på listen.

Norge har blandt annet verdens beste digitale infrastruktur og vi scorer også høyt på at vi har stødige reguleringer, gode innovasjonsmiljøer, høy bruk av IKT blant innbyggerne og god dekning over hele landet, heter det i undersøkelsen. Vi dras derimot ned av både offentlig og privat sektor.

Når det kommer til privat sektor, seiler vi ned til en 11. plass – én plass ned fra året før. Når det gjelder offentlig sektor klatrer vi derimot 6 plasser opp på listen og ender på en 18. plass. Til tross for positiv utvikling i offentlig sektor, er ikke Difi-direktøren fornøyd med plasseringen.

– Norge scorer høyere enn gjennomsnittet av høyinntektsland på alle punkter. Samtidig viser rapporten at offentlig sektor har noen utfordringer. Den viser at omstilling i offentlig sektor er nødvendig. Vi må øke omstillings- og digitaliseringstakten, sier han.

Hva konkret må til for å lykkes med omstillingen i offentlig sektor?

– Omstilling handler om å øke effektiviteten og brukerorienteringen i offentlig sektor. Det krever at vi klarer å tenke hele offentlig sektor, ikke bare egen virksomhet. Vi må altså se stat og kommune i sammenheng. Derfor må vi samordne mer, noe som blir viktig for Difi fremover. Vi arbeider hardt for å følge opp regjeringens ambisjoner i digital agenda. Vi er blant annet i gang med å utvikle et felles målbilde for digitalisering i offentlig sektor. Deretter skal vi få på plass en felles digitaliseringsstrategi og handlingsplan som viser hvordan vi skal nå dette målbildet.

– Jeg er også opptatt av å få frem at digitalisering ikke bare handler om IKT. Digitalisering handler i stor grad om ledernes kompetanse på omstilling, digitalisering og anskaffelser. For å lykkes med omstilling, må vi derfor bruke hele verktøykassen fremover, avslutter han.

 

 

 

Kommune-Norge kommer til kort i digitaliseringen viser ny undersøkelse

Foto @ Telenor

Digitaliserte kommuner anses som de mest attraktive å bo og jobbe i, men bare et fåtall av de norske kommunene lever opp til innbyggernes forventninger om selvbetjeningsløsninger.

Dette fremgår av den årlige befolkningsundersøkelsen Telenor nylig gjennomførte blant et utvalg av innbyggerne i norske kommuner.

I årets undersøkelse går det frem at kommune-Norge er kommet kort på veien med å tilby sine ansatte gode digitale verktøy og sine innbyggere gode selvbetjeningsløsninger. Innbyggerne ønsker å kunne møte kommunen på digitale flater og utføre tjenester over nett, og det er særlig innenfor helse- og omsorgssektoren, undervisning og teknisk sektor selvbetjeningsløsninger er mest etterspurte.

– Et flertall av de spurte som jobber i kommunene anser seg som mer digitale i privatlivet enn på jobb. Dette betyr at de ikke føler de har tilstrekkelig verktøy til å gjøre en god jobb. Funn i undersøkelsen viser at kommunens digitale tilbud kan være avgjørende for om de ønsker å flytte dit. Det er derfor grunn til å anta at kommuner som er kommet langt i arbeidet med å tilby digitalt tjenestetilbud er mest attraktive å bo og jobbe i, sier Ole Fredheim, leder av bedriftsmarkedet i Telenor i en pressemelding.

Manglende ferdigheter

I øyeblikket er Telenor inne som rådgiver i rundt 30 av landets kommuner, hvor de tilbyr kartlegging av behovet for digitalisering og iverksetting av tiltak for at kommunene skal kunne gi innbyggerne digitaliserte tjenester. Dette innebærer opplæring i bruk av digitale verktøy for kommunens medarbeidere, og tilbud til innbyggerne om opplæring i bruk av smarttelefoner og nettbrett.

– Vi ser at behovet for digital opplæring og kunnskap er stort, særlig for den eldre delen av befolkningen. Flertallet i undersøkelsen sier de mangler ferdigheter til å holde tritt med den digitale utviklingen, sier Fredheim.

Her er de viktigste funnene i årets undersøkelse

  • 42 prosent mener at kommunen de bor i bør bli flinkere til å ta i bruk ny teknologi.
  • 73 prosent av innbyggerne foretrekker å bli varslet fra kommunen via e-post.
  • 59 prosent av innbyggerne ønsker muligheten for å søke digitalt om barnehageplass, byggetillatelse, etc.
  • 20 prosent av innbyggerne ønsker kontakt med kommunen ved direkte oppmøte.
  • 49 prosent ønsker digital tilgang til eiendoms- og karttjenester.
  • 60 prosent av innbyggerne ønsker digital varsling fra kommunen i forbindelse med avvik/forsinkelser i offentlig transport.
  • 67 prosent av innbyggerne ønsker digital varsling fra kommunen i forbindelse med skred, giftutslipp eller annen forurensning.
  • 55 prosent ønsker digital kontakt med kommunen i forbindelse med branntilsyn og feiing.
  • 46 prosent av innbyggerne ønsker digital kontakt om pårørendeinformasjon fra hjemmesykepleien.

– When I first approach him with the idea, he said I was crazy

Do you remember we wrote about sustainable activist Wiebe Wakker a few months ago? Wakker has now been travelling for over 100 days, and InnoMag had a chat with him as he was passing through Oslo.

Meet Wiebe Wakker. He is traveling from the Netherlands to Australia by electric car in the quest to understand what sustainability really is. During his trip, he intents to make a documentary about sustainability by visiting inspiring people, projects, companies and events. His goal is to find out what sustainability is and to create awareness around the subject. InnoMag meet up with him to hear a bit more about the trip and how it´s been so far.

Traveling all the way from Europe to Australia by car, seems a bit extreme. How did you come up with the idea?

– Well, when I travelled to Australia a few years ago, I read a few books about people travelling the world in a creative way. After reading that I was inspired to do something similar. The problem was that I didn´t know how.

– It wasn’t until I started studying event-management with a more creative approach that I was able to further develop my idea, as the program lets you start and organising your own company and write thesis about it the final year. However, when i first approach my teacher about my idea of travelling the world, he said I was crazy!

So in other words, it took your professor a bit of time to warm up to the idea?

– Yes, you can say that. After discussing it back and forth and putting the question about sustainability in the mix, he finally agreed to let me do it.

 So why sustainability?

– Many might think I chose to focus on sustainability because I had a huge passion for it, but for for me it had always just been more of a boring subject that I heard many people in Holland talk about. However, when I started researching, I found out that there are a lot of really cool things you can do in a sustainable way, like producing clothing and energy. I also didn’t know that much about cars, but when I started reading about electric cars, I thought why not try travelling the world in one, he says and smiles.

What have you learned about sustainability so far?

– I´ve learnd that it is a very wide topic that is very hard to define. It´s about being responsible of your surroundings and its not only environmental, but also social, which I have the impression that a lot of people forget.

– Also, I´ve been visiting a lot of companies that makes products that are suppose to have a sustainable impact, for example where they have developed a greener version of the original product. But if the product doesn’t work as well as the original one, you fail. For instance, I visited a company that made a solar-cooker, but the cooker with the solar panel on top was so big that most kitchens wouldn´t be able to fit it and you can only use it on sunny days, which isn’t ideal. So I´ve learn that the green version really needs to work as well as the original one, or else consumers are not going to buy it. 

On the road for over 100 days

Wiebe has now been over 100 days on the road and have so far visited Holland, Belgium, Germany, Switzerland, Italy, Denmark, Sweden, and now Norway, where he´s visiting Oslo, Stavanger and Bergen, before he heads up all the way to the North Cape.

Where are you off to after that?

–The next destinations will be Finland, Russia, the Baltic states and Turkey. Then I will go to the Middle East, Asia and finally Australia.

In order to be able to afford the trip and also to make the trip a bit more adventures, he is completely relying on the people he meet on the way to give him shelter, food and electricity to charge his car.

Has it been hard finding people willing to help you?

– No, actually it´s been surprisingly easy. So far over 400 people from over 30 different countries on four different continents have contacted me and said that they are willing to open their homes, which I find to be pretty amazing!

InnoMag wishes Wiebe good luck on his trip and are excited to see if he reach his end goal Australia. Until then, you can follow his journey on www.plugmeinproject.com  

Counter strategies in Financial Services when facing Digital Disruption

Digital Disruption in Financial Services takes place as we speak, but the threat is more imminent these days than (ever) before due to eroding barriers of entry. What are the strategic choices open to the incumbent banks in this situation?

The threat of being (digitally) disrupted is relevant for most, if not all businesses. Obviously, the threat is most “clear and present” for industries selling products and services that can be digitized and automated. Consequently, Financial Services overall is clearly exposed for disruption.

(Major) innovations has occurred throughout human history, and is such not something new! Disruptive innovations as phenomenon described in the book “Innovator’s dilemma” gives this definition: “…an innovation that creates a new market and value network and eventually disrupts an existing market and value network, displacing established market leaders and alliances”

In terms of how disruptive innovation initially attack a market, two angles are presented:

  • “New market”: New products compete with “no consumption”: Meaning: the product/service aims at customer segments who currently won’t afford or don’t find it justified to acquire the knowledge and skills to operate the product or/service. Example: Canon desktop photocopiers.
  • “Low-end”: companies with low-cost business models are targeting the least attractive customers in an existing market. Example: Initial market entrance by Korean smartphone producers (Samsung, LG), followed by Chinese smartphone producers (Huawei).

Norway has seen branchless banks since apr-2000, when will we see the “peopleless” bank targeting certain customer segments with “sufficient” (automated and digitized) financial services?

Main drivers behind disruptions Financial Services

Increased rivalry in the market place of Financial Services indicate that the barriers of entry to the market place have been lowered. What has caused reduced barriers?

Political: National initiatives, encouraging the establishment and growth of FinTech newcomers: Singapore FinTech Initiative, UK Financial Conduct Authority innovation initiative, etc.

Economical: Rapid growth in startup capital facilitates funding in the critical early stages for the emerging FinTech companies. The commercial hyper platforms have reduced the once-high fixed costs and substantial operational expenditures to a predictable “pay-as-you sell” variable cost model. A global market place thus truly exists, enabling the most marginal vendors selling their products to anyone 24/7.

Social: “ecosystems” emerge that encourage FinTech growth: InnovateFinance UK. Millennials display less loyalty to banks than older customers. I.e. young(er) people live by Bill Gates’: “Banking is necessary, banks are not”. SnapChat perhaps fastest growing social media among future bank customers (teens), messaging apps are on a positive trend, and may well be the future choice as channels for interacting with providers of (B2C) banking services.

Technological: Customer centric solutions (via smartphone) empowers the customer, diminishing the incumbent banks’ competitive advantage of size, its marketing channels and (physical) branches. Artificial intelligence and Bots even enables FinTech newcomers to enter the Financial Service areas of advisory: wealth management, credit worthiness, and to top it all: Lawyering services.

Legal: The Payment Services Directive (PSD2) will legally open the payment process to third parties, and enforce transparency for outsiders for incumbent banks’ customer data and purchase patterns.

Strategic responses when facing disruptive innovations

MIT Sloan professors Charitou and Markides present the following generic responses when a company/industry is facing disruptive strategic innovations:

  • Focus on and invest in the traditional business

As long as the disruption is not purely technological in nature, we can make the assumption that the entire industry will not be disrupted, the old ways will not be considered obsolete due to the new way(s) of service deliveries. Various (demographic) segments of the consumers will a) stick to the old delivery model of banking services, b) adopt the new model, c) choose either old or new dependent on time, place, and whether the financial service is strongly prone for (full) digitization or not.

  • Ignore the innovation – It is not your business

One typical description of Financial Services are Insurance, Deposits and Lending, Capital Raising, Investment Management, Market Provisioning and Payments. These subservices are potentially disrupted in different ways, and on a different scale: Payment services as an example more easily could be disrupted than more complex services as Market Provisioning. As mentioned above, some customer segments within each subservice may prefer the old way the service is delivered, and not the new way. It is still an open question of which of your services are hit by the disruption, and how hard…..

  • Attack Back — Disrupt the Disruption

The (exponential growth in) number and variety of initiatives/startups in the Financial Services make it a challenge (mildly put) to identify the future technology and/or new players that will be the future winners. Meaning, what horse(s) to bet on, or bet on something different than horses altogether?

This is one reason why some incumbent banks embrace the similar venture capitalist strategy applied by high-tech companies like Intel and Microsoft: Increasing the odds for being on the inside of a potential disruptive future technology/company, or selling the startup at a future stage with a positive yield on the initial investment. 

  • Adopt the Innovation by Playing Both Games at Once

For incumbent players applying this “hedging strategy” both betting on the existing service model as well as disruptive innovation, the players need to overcome the intrinsic challenge of “BI-Modal IT”. One practical approach is to NOT assimilate an acquired FinTech company into the incumbent’s (stable in nature) organization, process and culture. Instead the FinTech company (agile in nature) co-exists with the incumbent company. (See also Peter Diamandis’ article related to same)

  • Embrace the Innovation Completely and Scale It Up

The traditional adoption cycle for new products may not apply to the digital era, instead a “Big Bang” adoption could occur. Overnight the incumbent player could find its existing (“old”) service model disrupted by someone and something “new”. The speed of the disruption adoption among the customers as well as the (unknown) impact, means it could make sense for the incumbent bank to embrace the innovation to the fullest extent.

Summoning up: The barriers of entry to the financial services market place have been lowered, resulting in increased competition as new players enter the market with (new) business and service models. Not only is the rivalry of the market place intensified, but the impact of the possible disruption is bigger and more sudden in the digital era due to “Big Bang” adoption cycle among customers.

The existing players in the Financial Services can respond in a passive manner by improving its current services, or consider the innovation not (so) relevant in the way its targeted customers acquire the offered services. (A senior citizen may prefer a personal advisor for its wealth management over a (cheaper and digitized) robo-advisor.).

The existing players can also respond in an active manner by embrace the disruption AND keep the old service model (hedging), or go “all in” and embrace the innovation to the full extent, meaning the old service model will not have the future strategic attention within the company.

Hvordan ble Stanford University til en rå innovasjonsmaskin? – og hva kan vi lære av det?

Foto: Jens Andreas Huseby

Syvende juni ble jeg invitert til å holde et kort foredrag om innovasjon i akademia i forbindelse med Stanford University 125 års jubileum event ved Oslo International House. Huset var stappfullt, og spørsmålene som fulgte etter foredragene mange: Hvordan har akkurat denne akademiske institusjonen klart å bli til et verdensledende innovasjonsfyrtårn? Hvordan har den skapt en symbiose med næringslivet som har resultert i at teknologibedriftene rundt ”The Valley” har nådd en markedsverdi som er høyere enn Frankrikes BNP?

Vi som satt i panelet, både norske eksperter og gjester fra Stanford selv, prøvde å svare på disse spørsmålene. Hypotesene som prøvde å forklare denne suksessen ble mange:

  • En ”gambler-holdning” med opprinnelsen i gull-rush tiden basert på å satse, vinne og tape.
  • Den overveldende suksessen som Shockley og Fairchild semiconductor representerte i starten og som førte til en lang rekke spin-offs rundt dem
  • En kritisk masse av professorer med bakgrunn fra det private næringslivet
  • En åpen holdning hos akademikere som alltid har døra åpen for studenter med nye idéer.

Alle disse hypotesene høres selvfølgelig hyggelige, og de understøtter videre legenden om Stanford som ildsjel for innovasjon og økonomisk fremgang. Likevel finnes det grunn til å tvile på at disse faktorene alene kan være hele forklaringen. For alle som etter hvert har lært den menneskelige naturen å kjenne manglet det en avgjørende faktor ved disse hypotesene, nemlig Insentiver. Hvilke insentiver har Stanford utviklet for at akademiske ressurser tar seg bryet med å fremme økonomisk suksess for egne studenter og bedriftene de starter?

Det er her det blir interessant, fordi det viser seg at insentivene finnes, de er massive, og de finnes på flere nivåer.

For det første er Stanford en privat institusjon som fra starten av måtte sørge for sin egen økonomiske suksess. Etter hvert har det påfølgende fokuset på inntjening og donasjoner ført til 185 milliarder kroner i disponible finansielle midler. Disse midlene forvaltes gjennom en egen enhet i universitetet, nemlig Stanford Management Company, og skal reinvesteres i forskning, utstyr og andre forbedringer. Det er ikke vanskelig å forstå at selv den mest akademisk forankrede professor vil etter hvert fremme de kommersielle aspektene av utdanning og forskning. Både lønn og karriere avhenger av det.

Likevel har disse donasjonene en potensiell effekt på innovasjon som går utover en direkte akkumulasjon av medier, nemlig at donasjoner fra bedrifter blir mest sannsynligvis brukt på de områdene disse bedriftene selv er interessert i. Dermed skapes det nesten automatisk en direkte lenk mellom forskning i Universitetet og verdiskapende innovasjon med rask anvendelse i næringslivet. I tillegg har det tradisjonelt vært akseptert at professorene kan investere egne penger i selskapene som studentene selv skaper.

Alt dette setter i gang en prosess der forskning og idéer som raskt kan lede til lønnsomme gründerbedrifter gjerne prioriteres i systemet. Investorer og penger følger etter.

De positive konsekvensene av denne kombinasjonen av faktorer kan raskt bli dramatiske, som historien bak Google tydelig viser. Søkealgoritmen som giganten fra Mountain View bruker har nemlig sin opprinnelse i et forskningsprosjekt i Stanford, og patentet som beskyter verdens ledende søkealgoritme eies fortsatt av universitetet. Google fikk eksklusive bruksrettigheter mot aksjer i selskapet, og Stanford solgte dem i 2005 for 336 millioner dollar, nesten tre milliarder kroner etter dagens vekslekurs. Google tjente på det, Stanford tjente på det, og verden ble velsignet med et av de mest kraftfulle verktøyene som det globale kunnskapssamfunnet noensinne har sett.

Siden 2009 har dessuten StartX, en inkubator startet av studentene selv, begynt å få finansiering fra universitetet også. Målet er å bidra i hver eneste investeringsrunde, men gründerbedriftene må ha fått minst 500.000 dollar (!) i ekstern investering før Stanford i det hele tatt bidrar med egne finansieringsmidler.

Denne modellen basert på insentiver preger det akademiske systemet rundt ”The Valley”; Berkeley University for eksempel opererer under liknende prinsipper.

Insentivene som har ført til denne dynamikken er derimot stort sett fraværende i Europa. De aller fleste universitetene i Europa er offentlige, og professorene blir helst målt på hvor mange ”papers” de får publisert. Lønn og karriere er regulert og påvirkes bare i veldig begrenset grad av suksess og vekst i det private næringslivet.

Mediene som universitetene har til disposisjon blir dessuten assignert, og frakoblet fra den potensielle påvirkningen som akademiske institusjoner umiddelbart kan utøve på realøkonomien.

Dersom Europa (og Norge) vil kunne skape det neste Google, Yahoo eller Tesla må vi snu vår holdning. Vi må skape betydelige økonomiske insentiver for at professorer og universiteter tenker innovasjon i forbindelse med reell, praktisk og rask verdiskapning. Vi har valgt en utdanningsmodell som baseres på offentlige midler og som sannsynligvis fordeler kunnskap og individets muligheter på en mer rettferdig måte. Dette bør derimot gjøres kompatibelt med forskning som blir direkte omsettbar i økonomisk vekst for oss og våre etterkommere.

 

– Dette bør du IKKE gjøre som gründer

Som investor, serie-gründer og co-founder av en av Norges største oppstartshuber, vet Rolf Assev akkurat hva han skal se etter når han skal investere tid og penger i nye gründerbedrifter. I denne ukens profil-intervju deler han sine beste tips med leserne våre.

Navn og alder: Rolf Assev (53 år)
Favorittduppeditt: 
iPad
Dine tre favorittapper:  
Spond – for å koordinere gruppeavtaler, Outtt – for å planlegge turer i fjellet og DragonBox for å friske opp mattekunnskapene.
Beskriv deg selv med tre ord: 
Positiv, Engasjert, Utålmodig
Hvordan kobler du av om sommeren? 
På hytta ved sjøen med familie og venner og da gjerne med masse vannaktiviteter.


Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

Jeg stortrives med å jobbe med engasjerte og motiverte mennesker som brenner for noe. På StartupLab er dette noe som preger hverdagen. Her er det 65 startups som alle ønsker å forandre verden på en eller annen måte. StartupLab oser energi – og det gir meg energi!

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Jeg stortrives med endringer og har alltid jobbet i selskaper som har endring som en del av hverdagen. Jeg er flink til å se muligheter – og prøver så godt jeg kan å ikke henge meg opp i utfordringene.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

De unge, sultne gründerne som sitter på StartupLab. Det hjelper ikke å gå rundt med hettegenser og tro jeg er ung, jeg må jobbe tett med disse unge som tenker nytt.

Hvordan ser StartupLab ut i 2020?

StartupLab er fortsatt ”olympiatoppen for startups” – der hvor alle de beste startups i Norge er innom før de skal ut i verden å hanke gullmedaljer. StartupLab-modellen er kopiert over hele verden etter at noen av de største startup-suksessene kommer fra StartupLab.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

For oss finnes det ingen utfordrere, bare samarbeidspartnere. Det er så mange startups i Norge i dag. I StartupLab må vi si nei til 9 av 10 som banker på døren og vil bli medlemmer, noe som betyr at det er et stort behov for erfarne gründere som hjelper unge gründere.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i StartupLab? 

StartupLab er tuftet på innovasjon. Det er i blodet. Dersom selskapene ikke er 100 % fokusert på innovasjon (både teknisk og kommersiell), så vil de ikke bli akseptert på StartupLab. På en skala fra 1 – 10 så vil jeg si 11.

Hvordan tror du StartupLabs kommunikasjonsstrategi vil endre seg som følge av den digitale revolusjonen?

Det er helt klart at en helside artikkel i Aftenposten ikke lenger er det saliggjørende for en startup – rett og slett fordi mange av våre startups har kunder som ikke leser Aftenposten. StartupLab har allerede i dag en veldig digital kommunikasjonsstrategi med sterkt fokus på sosiale medier.

Som erfaren investor, kan du nevne tre ting du ser etter når du skal investere i et oppstartsselskap? 

1. Det viktigste er personene – deres innstilling og evne til å ikke gi seg og selve sammensetning av teamet.  De må utfylle hverandre. Både teknisk- og salg/markedskompetanse er viktig.
2. Gründerne må eie det meste og eventuelt andre investorer må dele visjonene og verdiene deres.
3. Jeg som investor må forstå produktet/tjenesten. Hvis ikke, er det vanskelig å bidra.

 

Hva er den største feilen en startup gjør etter din mening?

Å ha for stor fokus på å hente inn penger. Fokuset må ligge på å lage et produkt som kunder betaler for. Investorpenger kan være viktig – men det er kunstig åndedrett. Med betalende kunder slipper man kanskje å hente penger.

Hvilke trender ser du blant unge entreprenører? Vil du si det er stor forskjell på den yngre og eldre generasjonen når det kommer til type bedrift og forretningsmodell?

Nei det er det ikke. Vi har det siste året fått inn en rekke eldre og erfarne personer fra 45 til 60 år som har valgt å bli gründere. De er ganske så like som de unge – og de er minst like sultne. De eldres erfaring gjør at de kan bevege seg raskere, mens de yngres manglende redsel for å mislykkes, gjør at de yngre ofte løper raskere.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Blockchain kommer til å endre mye, rett og slett fordi betalingsløsninger blir mye rimeligere og raskere, samtidig som den åpner opp for mikrotransaksjoner for den minste vare og tjeneste.

– Delingsøkonomien vil være av stor verdi for miljøvern. Folk ønsker ikke lenger å eie – de ønsker heller å ha enkel tilgang til varer og tjenester.

– Internett of Things og bruken av Big Data vil gjøre livet langt lettere for mange og vil være den største muligheten for å oppnå bedre effektivitet. Bare tenk på hvilke muligheter som ligger i bruken av Internet of Things når det kommer til eldrebølgen vi nå står overfor.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Norge er en meget god posisjon. Vi har løftet sammen før. Tenk bare på hvordan vi klarte å løfte Norge til en oljenasjon. Så lenge vi klarer å fokusere, så vil vi kunne bli verdensledende innen flere andre industrier. Arbeidskraft i Norge er veldig stabil og de ansatte er lojale – og kanskje det viktigste – norske arbeidere tenker selv!

Om innsikt, styrkeløft og erfaringsdeling!

Den kinesiske vismannen Konfucius  sa visstnok at «By three methods, we may learn wisdom: First, by reflection, which is noblest: Second, by imitation, which is easiest: and third by experience, which is the bitterest.»

Så enkelt kan man oppsummere verdien av gode læremestre og rollemodeller. Enhver leders oppgave er å levere så gode resultater som mulig i dag. Samtidig gjelder det å være innovativ og finne selve oppskriften på fremtiden. Det hele blir litt som å trene styrkeløft og samtidig skulle fremstå som en habil maratonløper. De fleste forretningsmodeller utfordres, og selv Telenor med over 200 millioner kunder, innser at dagens måte å hente inntekter på trolig ikke vil fungere i fremtiden. Det er dette Sigve Brekke og hans team baler med – de jakter rett og slett på nye digitale tjenester som du og jeg er villige til å betale for når infrastrukturen etter hvert kommodiseres. De er ikke alene, dagens markedsledere er i økende grad bevisst på at de kun har ledertrøya til låns.

Konsekvensen er at innovasjon som begrep er i vinden som aldri før, og det gleder oss på vei inn i sommerferiemåneden. Landets næringsminister, Monica Mæland sa tidligere denne uka at norske virksomheter er flinke til å tenke nytt, og det har hun helt rett i! Hun kunne også lagt til at en rekke norske virksomheter også er flinke til å gjøre nytt, men når sant skal sies prates det fortsatt mer enn det innoveres. Vi håper Forskningsrådet som denne uken annonserte at de skal dele ut 900 millioner kroner til nye innovasjonsprosjekter, vet å prioritere de som gjør innovasjon. I dag gjør også landets «IT-minister» Jan Tore Sanner, opp status etter 3 års arbeid med kommunereformen, og han skal være god selger for å selge inn resultatet som en suksess. I stedet blir landets mange ordførere stående som et lysende eksempel på at når status quo situasjonen oppfattes som komfortabel, er evnen til å tenke nytt forsvinnende liten.

Vi håper Jan Tore Sanner sier det som bør sies nå – tiden for prat er over. Les også det gode intervjuet med IKT-Norge sjefen, Heidi A. Austlid, og begynn å forberede dere til en fremtid som vil se dramatisk annerledes ut. Du må ut og løpe og de vektene må faktisk løftes på. Det samme gjelder på innovasjonsområdet, det å lykkes med innovasjon er krevende knallhardt arbeid, men alternativet er å IKKE henge igjen i status quo.

Derfor fortsetter vi i InnoMag i samarbeid med flere aktører,  arbeidet med å synliggjøre norske virksomheter som utvikler smarte innovative løsninger som former morgendagen, noe vi tror du som leser vil like.

Vi vil derfor fremover ukentlig trekke frem en ukjent norsk startup virksomhet, og se spesielt på hva virksomheten trenger for å lykkes.Vi skal også bli flinkere til å dele de gode historiene via sosiale medier, noe vår økende skare av Linkedin og Facebook venner vet å sette pris på – det er nå mer enn 30 000 av dere der ute. Sommerens siste grep gjenspeiler det faktum at vi vet hvor mye innsikt dere som lesere besitter og vi oppfordrer dere derfor til å komme med konkrete innspill på Facebook, Twitter og LinkedIn. Vi gir en av dere kronikkplass hver uke fremover.

Selv om årets utgave av Innovasjonsmagasinet fortsatt er i skapelsesprosessen, er det ingen tvil om at vi har mye å være stolte av i Norge, og det mangler ikke på flotte intra- og entreprenører som tør å prøve seg.

Det langsiktige målet er å berede grunnen for et mer innovativt norsk næringsliv basert på ny innsikt, nye tanker og gode norske eksempler på hvordan fremtiden vil se ut.

Et av de temaene som seiler opp som spennende, er sosiale entreprenører. Vi ser at virksomheter som evner å erstatte relasjoner bygget på autoritet, penger og markedsmakt med relasjoner bygget på gjensidig tillit, går en lys fremtid i møte. I en verden der verdibasert ledelse, sosial ansvarlighet, endringskraft og evne til godt samspill uansett kjønn, farge eller kulturell bakgrunn blir stadig viktigere, vil de som utviser toleranse, raushet og tillit lykkes best. Vi stiller spørsmålet om det kan være slik at vi i Norge nyter godt av urgamle fordeler, nettopp fordi våre forfedre gjennom å lære seg å leve «der ingen skulle tro at nokon kunne bu», ga oss verdier som stahet, kreativitet og ydmykhet, i tillegg til forståelse for at hardt arbeid må til!

Et annet tema som tvinger seg frem er grep som medfører at norske investorer i langt større grad tør å gå inn i tidlig fase virksomheter – og da handler det i stor grad om å redusere risikoen for å tape hele investeringen. Her håper vi den nye lederen av Forskningsrådet er seg sitt ansvar bevisst.

I tillegg ønsker vi i sommer å skape en aktiv debatt om hvor Norge er på vei og hva det vil bety for oss endringsagenter, enten vi er 15 eller 105, studenter eller foreldre, medarbeidere eller entreprenører, politikere og andre.

Kort oppsummert, ukas siste innovasjonsblomst går til alle våre lesere som øser av sin erfaring – til de som sender oss hyggelige tilbakemeldinger og til de som vil at vi skal bli bedre – fortsett med det! Her i redaksjonen tåler vi både ris og ros! Tiden er inne for å ønske nettopp deg en god innovativ sommer, enten du velger å dyppe tærne i norske vann eller legger turen til fjernere himmelstrøk!

– Toppidretten har mye til felles med norsk industri

Den nye logoen til Toppindsustrisenteret

– Industrien står overfor betydelige endringer med digitalisering. Mange nasjoner og virksomheter posisjonerer seg i dette nye bildet, og flere har arbeidet systematisk over flere år med å utvikle industri for dette nye paradigmet. Derfor må Norge også komme i gang, sier Konserndirektør Even Aas fra Kongsberg Gruppen om bakgrunnen for det nye toppindustrisenteret.

– Ideen er å etablere et toppindustrisenter, bygd på samme idé og prinsipper som toppidrettssenteret hvor man deler kompetanse om generiske ferdigheter på tvers av idrettsgrener. Det er nettopp dette norsk industri, som et lite land bygd opp av i hovedsak mange små og noen store virksomheter, må finne sin egen tilnærming til i det digitale paradigmeskiftet som nå skjer, sier Aas.

Even Aas. Credit: Kongsberggruppen
Even Aas. Credit: Kongsberggruppen

– Vi må dele kompetanse, erfaringer og fysiske ressurser slik at vi løfter hele skogen av norsk industri, ikke bare de som har ressurser til å investere i og prøve ut endringene og mulighetene, sier Aas.

Finnes det noen tilsvarende senter?

– Mange andre nasjoner og store globale virksomheter har etablert prosjekter på dette, for eksempel Tyskland med sitt «Industrie 4.0-prosjekt» og GE i USA. For Norge sin del handler det om å finne sin egen måte å løse det på, gitt de forutsetningene Norge har som er annerledes enn disse store industrilandene. Norge er i alle hovedsak et land med noen få store virksomheter, få mellomstore og mange små. I tillegg har vi den unike norske modellen som er viktig. For disse små virksomhetene er kunnskapen og investeringen i testfasiliteter og maskiner for dyrt og dermed trenger vi et slikt senter bygd på norske forutsetninger.

Hva kan norsk industri lære av toppidretten?

– Toppidretten har mye til felles med industri når det gjelder konkurranse og å dele på tvers. Toppidrettssenteret handler om å dele generisk kompetanse på tvers, og med digitaliseringen av industrien er det klare likheter til dette. Med den enorme endringen som industrien nå står overfor må vi bruke den norske dugnadsånden og dele der vi kan, og konkurrere der vi må. Vi må utnytte de beste kompetansemiljøene vi har for kreativitet, nyskapning, testing, digitalisering og så videre.

Hvor skal senteret plasseres? 


– Dette handler om å få til en effektiv koblingsboks mellom små og store virksomheter, klynger, gründere, finansielle aktører og andre som både har et behov og kan bidra. Det er ikke snakk om en stor, fysisk lokalisering – det er ute i bedriftene at ressursene, testfasilitetene og kompetansen befinner seg, avslutter Aas.

 

 

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...