Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Deler ut 900 millioner til nye innovasjonsprosjekter

Adm. dir. i forskningsrådet, Arivd Hallén på scenen under årets innovasjonstale

Forskningsrådet skal dele ut 900 millioner kroner til nye innovasjonsprosjekter. Nå starter de jakten etter bedriftene med de beste idéene.

– Norge er i omstilling. Heldigvis er bedriftene flinke til å tenke nytt. Nå lyser Forskningsrådet ut penger til innovasjonsprosjekter. Jeg vil oppfordre alle bedrifter med gode ideer til å søke, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.

Pengene blir lyst ut gjennom åtte programmer innenfor feltene: Petroleum, energi, klima og miljø, landbruk, fiskeri og havbruk, maritim, Nano- og mikroteknologi, samt øvrige bransjer og forskningsområder.

– Forskning og utvikling kan være en nøkkel til å skape ny vekst. Disse midlene er ment for bedrifter innen alle sektorer og bransjer, og vi håper å få inn mange gode søknader, sier adm. direktør Arvid Hallén i Norges forskningsråd.

Store forskjeller i resultater

I april i år gjennomførte SSB en evaluering av de næringsrettede virkemidlene. Ifølge estimatene i analysen, er den gjennomsnittlige effekten per million kroner i prosjektstøtte for etablerte foretak fra enten Forskningsrådet eller Skattefunn i underkant av to nye årsverk og 1,8 millioner kroner i økt årlig verdiskaping målt etter tre år.

Videre kommer det frem i analysen at nettoavkastningen fra offentlig finansiert forskningskapital er på 7 prosent, mens avkastning fra prosjekter uten offentlig støtte er om lag tre prosentpoeng høyere.

– Det er naturlig at avkastningen på offentlige forskningsmidler er noe lavere enn på private midler. Dette tyder på at det offentlige gjør som vi skal, nemlig støtte prosjekter med større risiko og prosjekter som bedriftene kanskje ikke ville gjennomført uten offentlig støtte. Samtidig viser tallene at forskning har positiv bedriftsøkonomisk effekt, og dette kommer på toppen av mindre målbare effekter som økt kunnskap i bedriftene og samfunnsnytten av forskningen, sier Arvid Hallén.

Det er også tydelige forskjeller i effektene hvis man skiller mellom etablerte foretak og gründerforetak. Som gründerforetak regnes foretak som er tre år eller yngre, mens foretak regnes som etablerte hvis de er minst fire år gamle. Hva gjelder gründerbedrifter, gir verken støtte fra Innovasjon Norge eller Forskningsrådet vesentlig økt verdiskaping. Skattefunn-støtte har derimot signifikante effekter også på verdiskapingen i gründerforetak, men effekten per million i støtte er estimert til å være betydelig mindre enn for etablerte foretak, i følge analysen.

Målet: å mobilisere nye bedrifter

Blant aktive innovasjonsprosjekter som allerede har fått støtte av Forskningsrådet, finner du blant annet Moods of Norway som jobber med utviklingen av å integrere refleks i moteklær, Hexagon Ragasco AS, som lager gassbeholdere av komposittmateriale og DNV GL, som jobber med å utvikle en digital 3D-modell innenfor skipsbyggingindustrien.

− For å kunne mobilisere nye bedrifter har Forskningsrådet jobbet aktivt med å forenkle søknadsprosessen de siste årene. Nå er det mulig å sende inn en prosjektskisse og få uforpliktende rådgivning før søknaden sendes inn. Vi gir også råd om hvilket program bedriften bør søke, og konkrete innspill til bedring av søknaden. Særlig bedrifter som ikke har søkt penger hos oss tidligere eller vil gå i nye retninger, vil ha stor nytte av dette, sier Hallén.

OBS: Fristen for å søke om penger er 12. oktober.

 

 

 

 

Transforming the future of the Internet

Facebook @MagicLeap

On the list of the Top 10 companies presented by the World Economic Forum as “the companies that are transforming the future of the Internet”, we find the fascinating start-up, Magic Leap. 

Magic Leap, located in suburban Florida, is developing a new ´mixed reality´ platform, which projects images onto the retina and makes virtual 3D objects appear as part of the real world.

Facebook @MagicLeap
Facebook @MagicLeap

The Founder and CEO of Magic Leap, Rony Abovitz, holds a B.S in mechanical engineering and a M.S. in biomedical engineering, as well as being the co-founder for MAKO Surgical, the world leader in human-interactive robotics for orthopedic surgery. Many believe that the technology Abovitz is working on now – along with a handful competing virtual reality rigs, could usher in the next big change in how we use computers.

Check out the interview below where WIRED explores what Magic Leap’s mind-bending technology tells us about the future of virtual reality.

Ukas nykommer på InnoBørs – Altshop, ny norsk enhjørning in spe?

Altshop posisjonerer seg som Norges ledende nettbutikk innen helhetlig helse. Et spennende norsk grundereventyr ledet av to brødre som har som mål å bli en ny norsk enhjørning. 

(InnoMag opplyser at Digital Insight, eier av InnoMag, har investert i selskapet.) 

De er allerede godt i gang, og i år passerer Altshop 10 Millioner i omsetning og leverer overskudd. InnoMag har sett nærmere på selskapet som det siste året har investert i en nettbutikk. Med over 30 000 kunder, 1000 produkter og 6 årsverk er dette et spennende vekstselskap for investorer som ser at netthandelen fortsatt vil vokse og som tror på at behovet for naturlig mat og helse kommer til å vokse i årene fremover.

De har nå registrert seg på InnoBørs og er i markedet for å hente inn 3 millioner norske kroner for å kunne få til en raskere veksttakt.

– Som gründer med lite tid, gjør Innobørs det lettere for meg å nå frem til aktuelle tidlig fase investorer. En åpenbar bonus er også nettverket jeg får tilgang til, sier Kjetil Dreyer, en av de to gründerbrødrene bak Altshop.no. Ambisjonen er å bli en norsk enhjørning og nå tyr de til InnoBørs for å hente kapital til veksten.

– Visjonen er å bli det nye “Amazon” innen helhetlig livsstil, helse og velvære, en posisjon som ikke er tatt enda og som vi med de grepene vi nå har gjort mener å ha gode forutsetninger for å lykkes innenfor, i alle fall i Norge og Norden, men kanskje også i Europa og andre markeder. Globalt er et stort ord, tiden vil vise om vi klarer det», sier Kjetil.

– Vi startet Altshop fordi vi så et behov i markedet for en helhetlig leverandør med et bredere spekter som dekker behov personlig, i hjemmet og ellers helsemessig og som innehar en høyere kvalitet og renhetsgrad enn det som finnes i markedet. Mange jakter på ett sted der man får det meste av det som er grunnleggende viktig for å leve et sunt liv, samtidig skal det ikke koste for mye. Våre kunder skal kunne stole på at vi har gjort jobben med å sjekke produktene grundig med tanke på renhet og kvalitet. Kort oppsummert skal du finne alle de viktigste varene som angår helhetlig livsstil, helse og velvære på Altshop, forteller han.

– Vi ser en grønn bølge sveipe over verden og har posisjonert oss for å kunne vokse, og bevissthetsmessig ser vi også en trend rundt det helhetlige mennesket, eller det såkalte holistiske perspektivet på menneskets helse og livsstil der kropp, sinn og sjel ses på under ett og der mennesker er bevisst på at alle disse aspektene er viktige for optimal helse.

Hvor er dere sterkest?

– Vi dekker det meste, men ser behovsområder som Energi, Vektkontroll, Anti-Aldring og Brain Formula, en formel for å optimalisere hjernens funksjoner, som viktige satsningsområder. Vi er også i ferd med å lansere de fremste produktene vi kjenner i Europa innen disse feltene og har jobbet lenge med utviklingen av disse holistiske produktene. Disse har tilsammen omlag 65 ulike urter og naturlige ingredienser og er 100 % naturlige uten tilsetninger, samt fri for sprøytemidler. Serien er kalt Functional Greens. Dette er urter, vitaminer og mineraler med et spesifikt formål og behovsområde der vi ikke har spart på noe når det kommer til kvalitet for å få ønsket virkning. Årsaken til at vi bruker så mye ressurser på å utvikle egne formler nå, er at dette finnes i svært liten grad eller i altfor dårlige former på markedet og ofte er det komponert av de billigste ingrediensene for å skape høyere profitt for produsenten og resten av forsyningsskjeden. Vi ser at markedet trenger virksomme produkter av høy kvalitet om vi skal klare å møte de enorme helseutfordringene vi står ovenfor i dag. Utover dette skal vi mer over på eteriske oljer for innvortes bruk og ser på dette som en gryende helsetrend som vil komme i økende grad de kommende år.

– Vi jobber også med flere tiltak for å utdanne kundene da vi ser at dette er det kundene ønsker og trenger. Dette er kun noen av satsingsområdene og vi har allerede lykkes bra så langt.

– Vi har også fått innvilget skattefunn midler inntil 9 millioner i utviklingsbudsjett for 2016 og 2017, så det er viktig at vi får skalert opp med tilført kapital nå for å hente ut så mye som mulig av disse godene, avslutter han.

– Norge har våknet og det var på tide!

– Digitalisering er ikke en trussel, og teknologien er det som skal redde oss, mener administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi A. Austlid.

Navn og alder: Heidi Arnesen Austlid (39)
Favorittduppeditt: Mobilen er helt uunnværlig
Dine tre favorittapper: Kolonial – redder hverdagslogistikken, Filmgrail – for late kvelder, Kahoot – for samarbeid og læring
Beskriv deg selv med tre ord: Engasjert, sta og glad
Hvordan kobler du av om sommeren? Aller best har jeg det når jeg er ute og gjerne ved sjøen eller på fjellet. Jeg liker stillheten og roen det gir, selv om jeg aller helst også er sammen med mine aller nærmeste. I år reiser vi til Cuba – og der er det heller ikke særlig tilgang til internett – så da kobler jeg rett og slett helt av for en stund.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

Jeg er enormt glad i å ha mye folk rundt meg, og nettopp derfor er jobben min helt fantastisk. Engasjementet for å få til store samfunnsendringer er enormt i digitale næringer nå. Jeg har stor tro på at ulike mennesker skaper best resultater og at vi sammen kan flytte Norge inn i fremtiden.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Aldri før har det vært startet flere nye techselskaper. Vi har mye å lære av hardtarbeidende gründere som tror på ideene sine og jobber seg gjennom alle hindringene de møter på veien. De inspirerer meg hver eneste dag. Samtidig skjer det mye spennende i både norske og globale techselskaper, tenk bare på hva Watson kan få til.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Unge mennesker, som har vokst opp i en digital verden, og som har en genuin tro på at de kan endre verden til et bedre sted, både inspirerer og motiverer. De er våre ypperste framtidsforståere. De som vinner er de som er raskest!  

Hvordan ser IKT-Norge ut i 2020?

IKT-Norge er i enorm vekst, og i takt med all digitalisering blir vi mer og mer aktuelle. Nye techselskaper og andre næringer som digitaliseres har behov for en tydelig bransjestemme som jobber for gode rammevilkår og et velfungerende marked. Derfor vil vi også IKT-Norge være en sterkere, større og mer relevant organisasjon for alle digitale næringer fremover – både for store selskaper og små selskaper. IKT-Norge representerer bedrifter og teknologier som i dag utvikler den verden vi skal leve i i morgen.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i IKT-Norge?

Innovasjon er selve DNAet til de digitale næringene og derfor også IKT-Norge. Næringen og de løsningene som utvikles har en fantastisk påvirkning også på andre. Digitalisering og automatisering har revolusjonert produksjon, arbeidsprosesser og kommunikasjon i de fleste sektorer – fra olje og gass til offentlig sektor og landbruk.

Hvordan tror du IKT-Norges kommunikasjonsstrategi vil endre seg som følge av den digitale revolusjonen?

Vi skal være i front på digital kommunikasjon, som den tydeligste representanten for vår næring. Digitaliseringsdebattene har nå nådd de fleste andre samfunnsområder, og det siste året har det skjedd noe fantastisk. Norge har våknet, og det var på tide. Digitalisering er en forutsetning for å skape nødvendig omstilling og vekst, og aldri før har vi vært mer relevante.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

Bruken av store datamengder til å skape bedre tjenester, raskere beslutninger og smartere organisering av alle samfunnsområder. De som vinner tenker på sluttbrukeren. Samtidig skjer det enormt mye spennende innenfor etablerte næringer, tenk bare på hvordan finanssektoren nå utfordres av nye fintechselskaper.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Digitalisering er ikke en trussel, og teknologien er det som skal redde oss. Vår aller største utfordring er at vi ikke er nok folk, og det betyr at vi må automatisere og digitalisere for å klare å utføre oppgaver. Det betyr selvsagt at en del arbeidsoppgaver forsvinner, men arbeidsplasser vil skapes. Forhåpentligvis er vi den siste generasjonen som snakker om digitalisering. Fordi det digitale vil være helt sentralt og normalt i alt vi gjør og måtene vi gjør det på. Det gjør meg optimistisk, men vi trenger digitalt topplederskap i Norge for å få til de endringene vi må. Den aller største utfordringen er vår kollektive digitale kompetanse. Vi må forstå endringene og være villige til å handle. Vi må lære alle barn å kode for å bli gode framtidsskapere, og utdanne flere tech-hoder, og vi må sikre at ansatte og ledere forstår de enorme endringe vi står overfor. Vi må skape et utdanningssystem der unger ikke lærer at svaret finnes på side 54 i en lærebok, men som lærer unger å lære. Det var mye enklere å drive skole før. Da visste vi hva folk skulle bli. Nå skal vi utdanne til jobber som ikke finnes enda. Det eneste vi vet er at de vil være digitale.

Ny stortingsmelding vekker sterke reaksjoner i gründer- og utdanningsmiljøene

– Dette er det viktigste Norgesmesterskapet i landet, sa Erna Solberg under NM for Ungdomsbedrifter. Foto: UE Norge.

– I fornyelsen av den norske utdanningen utelater kunnskapsministeren entreprenørskap og innovasjon – fullstendig i utakt med samfunnsutviklingen og sin egen regjering.

Det skriver Maalfrid Brath, administrerende direktør i ManpowerGroup og styreleder i Ungt Entreprenørskap Norge, Lasse Hansen, administrerende direktør i KS, Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet, Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke og Svein Oppegaard, direktør Område arbeidslivspolitikk i NHO, i en kronikk.

Reaksjonene kommer som følge av Kunnskapsdepartementet sin stortingsmelding nr 28 (2015-2016), om fornyelse av Kunnskapsløftet, da de mener stortingsmeldingen motstrider både samfunnsutviklingen og sin egen regjering.

– EU, OECD og et samlet norsk samfunnsliv drar i samme retning for å gi de unge de verktøyene de trenger for å bli fremtidens arbeidsskapere, med ett besynderlig unntak; Kunnskapsministeren og Kunnskapsdepartementet legger i sin stortingsmelding frem et forslag som utelater satsing på entreprenørskap i utdanningen, skriver tekstforfatterne. 

Fjerner Ludvigsen-utvalgets forslag

Både kunnskapsministeren og statsministeren har det siste året vært klare på at Norge går fra å være i særstilling til omstilling. De kortsiktige konsekvensene oppleves allerede på kroppen av mange arbeidsledige. Det grønne skiftet, demografiske endringer og den teknologiske utviklingen vil på lengre sikt innebære et arbeidsliv vi per i dag ikke klarer å forestille oss og fremtidens arbeidsplasser er ennå ikke skapt.

I sin rapport NOU2015:8 – om Fremtidens skole, pekte Ludvigsen-utvalget, som har hatt i oppdrag å vurdere grunnopplæringens innhold opp mot krav til kompetanse i et framtidig samfunns- og arbeidsliv, på fire kompetanseområder som grunnlag for fornyelse av skolens innhold.

  • fagspesifikk kompetanse
  • kompetanse i å lære
  • kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta
  • kompetanse i å utforske og skape

Disse kompetanseområdene er artikkelforfatterne er enige i. Reaksjonene var derfor kraftige da stortingsmeldingen ønsker å fjerner Ludvigsen-utvalgets forslag om «å kunne utforske og skape» som et tverrfaglig tema.

– Hverken innovasjon eller entreprenørskap er nevnt i stortingsmeldingen, med unntak av de avsnittene hvor departementet beskriver de delene av Ludvigsen-utvalgets forslag de ikke ønsker å ta med seg videre. Et forsøk på å vise til at innovasjon er vektlagt i den generelle delen av lærerplanen faller også på stengrunn all den tid ordet ikke er nevnt i denne delen heller.

Motstridende oppfatninger

– Opplæring i entreprenørskap bidrar til den oppvoksende slekts utvikling av kompetanser og holdninger som arbeidslivet etterspør og som elevene kan bruke til å skape sine egne arbeidsplasser. Initiativ og skaperkraft er avgjørende for å utvikle løsninger på nye krevende utfordringer. Vi trenger kunnskapsministeren med på laget!, skriver tekstforfatterne.

At Kunnskapsdepartementet ikke er opptatt av innovasjon og entreprenørskap i skolen, er derimot feil, mener statssekretær Birgitte Jordahl.

– Nyskaping er viktig for samfunns- og arbeidslivet. Nå skal vi fornye og forbedre fagplanene i skolen, og da skal vi også se på hvordan faginnhold knyttet til innovasjon og entreprenørskap kan fremgå i kompetansemålene i ulike fag. Det å for eksempel utvikle produkter og prototyper, jobbe med og utvikle teknologi, design, regnskap, markedsføring, utvikling av kalkyler og prognoser, er viktig kunnskap som er, og skal være, en del av relevante fag, sier Jordahl.

– I stortingsmeldingen foreslår vi at fagfornyelsen, det vil si arbeidet med innholdet i fagene, skal skje i en åpen, bred og involverende prosess. Det betyr at relevante aktører, som for eksempel Ungt Entreprenørskap, skal få anledning til å bidra inn i dette arbeidet, avslutter hun.

 

Om Brexit, heksebål og politisk selvskading

I en uke preget av potensiell engelsk Brexit, sommersolverv og politisk selvskading, er det Abelia, FIN og NVCA som stikker av med ukas Innovasjonsblomst

Britene gjennomfører denne uka en av de viktigste folkeavstemningene i nyere tid, både for Storbritannia og for tanken om et felles Europa. Helt uavhengig av om engelskmennene velger å bli eller velger en variant av en norsk modell, er det et faktum at de har en av Europas beste ordninger for tidligfaseinvestorer.

Dette vet Abelia, Foreningen for Innovasjonsselskaper (FIN) og Norsk Venturekapitalforening (NVCA). I går lanserte de rapporten “Investeringsincentiver for unge vekstselskaper” med flere konkrete forslag til skatteendringer for å øke tilgangen av egenkapital for unge vekstselskaper. Rapporten er skrevet av dyktige Villeman Vinje, partner og seniorøkonom i NyAnalyse og det meste er hentet direkte fra den engelske ordningen Seed Enterprise Investment Scheme (SEIS). Målet er å stimulere til at mer risikovillig egenkapital allokeres der behovet er størst og der ingen andre enn kompetente investorer tør. Det er for øvrig snart 5 år siden NorBAN (Norwegian Business Angel Network) foreslo det samme overfor daværende næringsminister Trond Giske – det er godt å se at innovasjonskverna maler, om enn langsomt!

Rapporten er en sjelden honnør til alle de kompetente mennesker i Norge med gründer- og næringslivserfaring, som med et moderat skatteincentiv vil vurdere å bruke større deler av oppstartkapital på investeringer i unge, innovative bedrifter. For dette fortjener både Abelia, Norsk Venturekapitalforening (NVCA) og FIN ukas Innovasjonsblomst fra oss i InnoMag-redaksjonen. De setter fingeren på et av de norske problemene som burde vært løst for lenge siden.

Norske innovative selskaper sliter med å skaffe kapital fordi dagens ordninger premierer investeringer i eiendom og skip.

Det er lov å håpe på at skatteincentiver for å kanalisere kapital til vekstselskapene fungerer, slik det har gjort i England. Som NVCA’s adm. direktør sier; « Det er ingen gode grunner til å ikke innføre dette i Norge nå». Som ildsjeler vet, endring krever tålmodighet!

Verdt å tenke på mens de siste glørne dør ut av årets Sankthansbål. Å brenne bål på Sankthansaften var opprinnelig en skikk som skulle beskytte oss mot onde makter og hekser. De fleste andre land forbød bålene da kristendommen ble innført, fordi bålene ble sett på som hedenske. Men ikke i Norge, her lever de gamle skikkene videre, og minner oss om at endring ikke bare krever tålmodighet, det tar også tid å endre et land som så til de grader består av stein, fjell og et folkeslag som tenker seg godt om før man hopper på nye innovative tanker.

Det er i dette lys vi må lese at regjerningen Solberg, etter å ha snakket høyt og mye om behovet for endring, omstilling og innovasjon, presterer det kunststykket å levere en kunnskapsmelding kjemisk renset for konkrete tiltak for å fremme entreprenørskap og omstillingskraft. Vi i Innomag-redaksjonen må si oss enige med Ungt Entreprenørskap, og andre forkjempere for kommende generasjoners entreprenørkompetanse, om at her rygger man inn i fremtiden. I realiteten dreier det seg om forskjellen på vidløftige ord og konkret oppfølging, eller på godt norsk, politisk selvskading for en regjering som vi trodde ønsket å satse på fire nye år.

Anbefaler skattefradrag for seriegründere og vekstinvesteringer

På en bestilling fra Stortinget lanserte i dag Abelia, Foreningen for Innovasjonsselskaper (FIN) og Norsk Venturekapitalforening (NVCA) en ny rapport med forslag til skatteendringer for å øke tilgangen av egenkapital for unge vekstselskaper.

Hensikten med rapporten er å analysere hvordan skatteincentiver for investeringer i unge og vekstorienterte selskaper som praktiseres i andre land, spesielt Storbritannia, kan relateres til en norsk kontekst.

– Vi mener det finnes mange kompetente mennesker i Norge med gründer- og næringslivserfaring som med et moderat skatteincentiv vil vurdere å bruke større deler av oppstart kapital på investeringer i unge, innovative bedrifter, sier Daniel Ras-Vidal, daglig leder i FIN, i pressemeldingen.

Stortingsflertallet ba i budsjettforliket for 2016 Regjeringen om å utrede ulike modeller for skatteincentiver/skattefradrag for langsiktige investeringer i oppstartsselskaper. Forslagene baserer seg dermed på den engelske ordningen Seed Enterprise Investment Scheme (SEIS).

Forslagene som presenteres i rapporten “Investeringsincentiver for unge vekstselskaper” er:

  • «Vekstinvesteringer med skattefradrag for unge selskaper» for alle kvalifiserte investorer, inspirert av SEIS. Formålet er å stimulere til at mer risikovillig, kompetent egenkapital allokeres til de og mest risikofylte faser av unge vekstbedrifters virksomhet.
  • «Seriegründer-fradrag» for erfarne gründere og entreprenører, delvis inspirert av Entrepreneurs Relief-ordningen. Formålet er å gjøre det mer attraktivt for en vellykket gründer og entreprenør å reinvestere realisert kapital i ny oppstartsvirksomhet, enn i andre aktivaklasser.
  • For å stimulere til økt kapitaltilgang for etablerte vekstbedrifter anbefales også et norsk «Vekstinvesteringer med skattefradrag for etablerte unoterte selskaper»-ordning. En slik investeringsfradragsordning er inspirert av SEIS, men foreslås målrettet langt mer, mot kvalifiserte vekstbedrifter innenfor relevante kriterier.

– Dette er et forslag til en måte å løse utfordringene med kapitaltilgang for selskaper og ideer i tidligfase, sier Ras-Vidal. Forslagene er mer moderate enn i England.

– Vi vet vi står foran en krevende omstilling av norsk økonomi. Vi vet at vi trenger innovative selskaper og nye løsninger, og vi vet at kapitaltilgang er et stort problem for selskaper i denne tidlige fasen. Vi vet også at skatteincentiver for å kanalisere kapital til disse selskapene fungerer, som det har gjort i England. Det er med andre ord ingen gode grunner til å ikke innføre dette i Norge nå, sier administrerende direktør Rikke Eckhoff Høvding i Norsk Venturekapitalforening (NVCA).

 

Ny OECD-undersøkelse viser bekymringsverdig spredning av piratkopier

Foto: Tolletaten

– Mange forstår ikke at fenomenet har spredd seg til så mange ulike produktområder, og at også solkremen du kjøper kan være piratkopiert, sier seniorrådgiver Hedvig Bengston i Patentstyret.

De aller fleste som har vært i utlandet har sett mennesker som selger såkalte designervesker på stranda og skjønt at veskene er piratkopier. Men hva om du plutselig en dag ikke kan være sikker på at maten og drikken du kjøper i dagligvarebutikken er den de utgir seg for å være? Eller hva om den livsviktige medisinen du kjøper på apoteket ikke har noen effekt – eller i verste fall gjør deg enda dårligere?

For det er nemlig ikke lenger slik at det bare er luksusklokker og vesker som blir piratkopiert. Også produkter som kan være direkte helseskadelig for oss, som for eksempel kosmetikk, matvarer, drikkevarer, legemidler, leker og bildeler piratkopieres i stort omfang. En ny undersøkelse gjort av OECD sammen med EUIPO (EUs design- og varemerkemyndighet), viser at hele 5 % av alle varer som importeres til EU er piratkopier.

– Forbrukere kjøper piratkopier og ignorerer at dette er ulovlige og i noen tilfeller helsefarlige produkter. Mange forbrukere ser ikke at handel med piratvarer har alvorlige konsekvenser, og anser kjøp av piratkopier for å være harmløst. Det er det ikke!, sier Bengston.

Med døden til følge?

Spesielt forfalskning av legemidler bekymrer mange. Mye av salget av piratkopier foregår på nett og i følge Legemiddelverket driver omtrent 90% av «apotekene» som selger legemidler på internett ulovlig virksomhet. Verdens Helseorganisasjon WHO kan rapportere at spektere av legemidler som kopieres er mange, fra medisiner som skal behandle livstruende tilstander, som kreftmedisiner og HIV-medisiner, til billige smertestillende og antihistaminer.

– Dette er et alvorlig problem og kan i verste fall være livsfarlig. Europeiske myndigheter har derfor gått sammen om å lage et nytt system som i teorien vil gjøre det umulig å forfalske medisinene, sier medisinsk fagdirektør i Statens legemiddelverk, Steinar Madsen.

Bakgrunnen for dette arbeidet er EUs forfalskningsdirektiv fra 2011 som skal sikre legemiddelmarkedet mot forfalskede legemidler gjennom bruk av digitale koder som skal kunne verifisere legemiddelpakningene. Unike koder skal også kombineres med bedre fysiske sikkerhetsanordninger som skal gjøre det lettere å oppdage om pakningen har vært åpnet eller forsøkt åpnet. Et norskt prøve-prosjekt vil sannsynligvis starte i begynnelsen av 2017 og ordningen har som mål å være på plass i løpet av 2019.

Tapte inntekter og arbeidsplasser

I tillegg til at produktene kan være farlig for forbrukernes helse og sikkerhet, har handel med piratkopier også klare forbindelser til organisert kriminalitet, i følge Europols risikoanalyse fra 2013. Ved å kjøpe piratkopier risikerer du derfor å støtte opp om kriminelle nettverk.

Legitime virksomheter taper også enorme summer hvert år som følge av piratkopier. Tapet av inntekter fører til tusenvis av tapte arbeidsplasser, fordi lovlige virksomheter selger mindre enn de ville gjort uten piratkopiene og dermed genererer færre arbeidsplasser. De som produserer og selger falske varer betaler heller ikke skatter og avgifter, noe som fører til store tap til statskassen.

– Det gjelder å støtte de som produserer ekte og lovlige varer, og ikke de som snylter på andre. Noen merker er nærmest synonymer for trygghet og kvalitet. Innehaveren av merkenavnet har ofte brukt store summer på tekniske nyvinninger, produktsikkerhet, testing av materialer og et attraktivt design. Kopisten kommer rett inn fra sidelinjen uten å ha brukt penger på annet enn å lage en billig kopi. Dette ødelegger både ryktet og livsgrunnlaget for produsenten av det kjente merket, sier Bengston.

Så hva skal bedrifter gjøre for å beskytte seg med piratkopiering?

– Det viktigste er at man legger en strategi, sørger for å ha hensiktsmessige rettigheter til det man har skapt og at man også har et bevisst forhold til hva man gjør hvis man kommer i en situasjon der man skal håndheve rettighetene. Mange er kanskje ikke klar over at man for eksempel kan tegne forsikring som dekker utgifter til håndheving. Andre råd kan være å lære av liknende bedrifter som har opplevd kopiering, og overvåke markedet systematisk.

Mer info om piratkopiering finner du på velgekte.no 

“It´s the Kahoot guy!”

– I started Kahoot because I had a dream of combining game shows, like you see on TV, with playing in the same room and making something educational, Games Professor in Residence Alf Inge Wang said. 

The app, and online quiz system, which was developed at NTNU, let´s people of all ages create, play and share fun learning games for any subjects.

With the teachers as the role of a game host, the Kahoot platform introduce a multiple-choice quiz onto a whiteboard or screen at front of their classrooms.

– Of the 55 million elementary and secondary school students in the United States, about 20 million used Kahoot last month, The New York Times writes.

Watch the interview with Professor Wang below. The movie is presented by Teknologihovedstaden Trondheim.

The Kahoot! platform and brand is developed by the founding team lead by Johan Brand, Jamie Brooker and Morten Versvik. The quiz is based on research carried out by Professor Alf Inge Wang and his colleagues at NTNU.

Read last week interview with Gunnar Bovim, headmaster at NTNU.

 

Norges første byutviklingslab etableres på Tøyen

Tøyen Startup Village (TSV) er nå en realitet. Med på laget er både små og store bedrifter, private næringer, offentlige organisasjoner, ildsjeler og akademiske miljøer.

TSV ble lansert som en ide av IKT-Norge i forbindelse med Innovasjon Norges lansering av Drømmeløftet i Oslo våren 2015. Etter et halvt år med planlegging og forhandlinger har TSV og Entra inngått en avtale. Samtidig har også Schibsted Vekst besluttet å flytte til Tøyen Torg for å samlokalisere seg med dette nye start-up og gründermiljøet.

– Vi vil ha tverfaglige mijøer av grundere, akademia og større virksomheter men med et gjennomgående tema, nemlig byutvikling, sier styreleder i Tøyen Startup Village, Fredrik Syversen i en pressemelding.

Krohn Traaseth: – Vi er i full gang med omstillingen

Heidi Austlid, administerende direktør i IKT-Norge, har tidligere sammenligner potensialet til Tøyen med klassereisen til en av Londons fattigste bydeler, Hackney, som fikk nytt liv da både offentlige og private aktører sprøytet penger inn i området i forbindelse med OL i 2012. Målet med TSV er å gjøre Tøyen til en oppstartslandsby og en smeltedigel for forskning, innovasjon og verdiskaping av lokal, nasjonal og internasjonal betydning.

– Jeg håper TSV vil bidra til et økt samspill mellom store og små bedrifter. Det er også viktig med samarbeid med de lokale entreprenørene gjennom Tøyen Unlimited. Tøyen er på god vei til å bli en ekte, nyskapende og berikende oppstartsarena for Oslo lokalt, regionalt og nasjonalt, sier næringsbyråd Geir Lippestad (Ap).

TSV kommer ttil å bestå av tre fysiske lokaler på Tøyen. Disse åpner dørene i september 2016.

– Vår forskning skal være av internasjonal klasse

Gunnar Bovim, rektor på NTNU, har bestandig fulgt nøye med på hva som skjer utenfor Norges grenser for å hente kunnskap og inspirasjon. Her hjemme har vi mye å lære av fra andre land og kulturer mener han. – Vi trenger ikke bestandig finne opp hjulet selv.

Navn og alder: Gunnar Bovim, 56 år
Stilling: Rektor ved Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet (NTNU)
Favorittduppeditt: Smarttelefonen
Dine tre favoritt-apper: Sosiale medier, avis-apper og musikk-apper
Beskriv deg selv med tre ord: Engasjert, tydelig, positiv
Hvordan kobler du av om sommeren? På ferie med familien på hytta

 

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg er engasjert og brenner for å løse samfunnsoppdraget vi på NTNU har fått. Min oppgave er å legge til rette for andre slik at vi løser oppdraget godt og forvalter ressursene rett.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Samfunnsoppdraget er inspirasjon god nok. Vi skal utdanne gode kandidater til arbeidslivet og vår forskning skal være av internasjonal klasse og gi noe tilbake til samfunn og næringsliv. Ikke minst når samfunnet er i omstilling.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg har bestandig fulgt nøye med på utviklingstrekk utenfor Norges grenser. Internasjonal deltagelse og kunnskapsinnhenting gir meg inspirasjon til å tenke nytt og vi her hjemme har mye å lære fra andre land og andre kulturer. Vi trenger ikke bestandig finne opp hjulet selv.

«Kunnskap for en bedre verden»

Hvordan ser NTNU ut i 2020?

– 2020 er jo «rett rundt hjørnet», men allikevel tror jeg vi vil være nærmere vår visjon «Kunnskap for en bedre verden». Vårt bidrag til samfunnet er økende og etterspørselen etter våre kandidater og vår kunnskap vokser. NTNU vil også være et universitet med enda flere internasjonale studenter.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i NTNU?

– NTNU har både forskning, undervisning, formidling og innovasjon som viktige og prioriterte oppgaver. Vi har kommet langt på innovasjonsfeltet og er landets eneste universitet med egen prorektor for innovasjon. Med en bred tilnærming til innovasjonsbegrepet mener vi alle våre ansatte og studenter er og skal være innovatører på sin arbeidsplass, selv om ikke alle jobber med ide- og forretningsutvikling, bedriftsetablering mm.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Generelt sett tror jeg vi vil se en vridning fra innovasjon innenfor teknologifeltet til nye sektorer. Innovasjon knyttet til personlig livsstil og personlige behov inkludert deling vil være økende. Samtidig vil etterspørselen etter innovasjon og innovative løsninger innenfor helse- og velferdssektoren være betydelig.

“Innovasjon knyttet til det grønne skiftet vil kunne påvirke oss positivt både innenfor energi og miljø, havrom og bærekraft.”

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er rimelig optimistisk og vi har klart det før. NTNU, og universitetene forøvrig, er en beredskapsbank for denne typen omstillinger og den breddekunnskapen vi besitter er et stort aktivum. En satsning på kunnskap i form av utdanning, etter og videreutdanning og forskning vil ruste oss til å møte endringer både på kort og lang sikt.

Topp 100

”Vi går fra ressursøkonomi til kunnskapsøkonomi, og kunnskap er blitt vår viktigste konkurransefaktor”, uttalte Simen Simensen da han la fram Produktivitetskommisjonens rapport.

Er Norge rigget for vekst i global konkurranse? Hva må til for at Norge skal få høyere rangering på Topp100 lista over verdens beste universitet sammen med Danmark, Finland og Sverige?

– Norge MÅ rigge seg for en global konkurranse og det må satses tungt på sterke og spissede forskningsmiljøer og incentivordninger som styrker disse. SFF, SFI og FME er gode ordninger som må videreføres. I tillegg må både skole og høyere utdanning prioriteres, slik man for eksempel har gjort det i Finland i mange år.

NTNU er ett av universitetene som tar inn flest internasjonale studenter i Norge – hvorfor er det viktig å rekruttere flere fra utlandet?

– Vi er opptatt av å ha de beste studentene og gi dem en god utdanning før de skal ut i arbeidslivet uansett hvor de kommer fra. For oss med visjonen «Kunnskap for en bedre verden» er det helt naturlig å tenke internasjonalt og ikke bare nasjonalt. Jeg tror utdanning, kunnskap og kunnskapsdeling kanskje er det viktigste bidraget til verdenssamfunnets mange utfordringer, og med et stort antall utenlandske studenter bidrar vi aktivt til dette.

 

 

Om endringsagenter, LinkedIn og slanking

Det nærmer seg tiden hvor nordmenn flest bytter ut kontor og kollegaer med kule feriealternativ og kreative tanker, og for oss i InnoMag er tiden snart inne for å avgjøre hvilke saker du og resten av Norges endringsagenter skal få lese mer om når årets utgave av INNOVASJONSMAGASINET treffer Narvesens hyller rett over ferien.

Det som slår oss er at Norge er langt mer enn det som skjer i Oslogryta, og det overrasker oss ukentlig hvor mye spennende som skjer vårt langstrakte land rundt, og hvor stor avstand det er mellom de som kun prater om innovasjon og omstilling og de som faktisk gjør det. La oss her og nå konkludere med at det er flere i den første gruppen enn i den andre.

InnoMag ønsker som kjent å være en pådriver for alle som ønsker å spille på lag for nyskapning og innovasjon. Gjennom daglige oppdateringer og engasjerende, unikt innhold, er målet å bidra med gode historier og viktig informasjon for alle våre lesere.

Med godt overblikk over det norske innovasjonsmiljøet, underbygget av 30 års fartstid innen norsk IKT, har vi etter hvert opparbeidet oss en viss oversikt over alt det spennende som skjer, og det er ingen tvil om at jakten på norske enhjørninger (startups som i løpet av de neste 5 årene vil passere milliarden i markedsverdi) er i gang.  Våre dyktige journalister har allerede identifisert 5 slike, og vi gleder oss til å dele de med deg som leser gjennom sommeren og i magasinet, – og ikke glem at vi gjerne hører fra deg dersom du ønsker at vi skal bistå deg mer aktivt i jakten på de gode opplevelsene i tiden fremover.

I tillegg viser denne ukas store nyhet om at Microsoft kjøper det sosiale nettverket LinkedIn for ufattelige 217 milliarder kroner, at det fortsatt ligger enorme muligheter i de såkalte sosiale medier, og at vi fortsatt er tidlig i utviklingen.  I disse spalter har vi tidligere spådd at Google kjøper av LinkedIn, og vi vil nok snart få høre at årsaken til at prisen ble såpass høy nok skyldes at Jeff Weiner og hans team ikke manglet beilere. For Microsoft sin del blir oppkjøpet det største i selskapets historie, da den forrige rekorden ble satt da selskapet kjøpte opp Skype for 8,5 milliarder dollar i 2011.

Hva Microsoft sjef Satya Nadella vil gjøre med LinkedIn fremover blir spennende å se. Vi er ikke i tvil om at det hele dreier seg om å skape en plattform der vi som aktører finner det vi trenger for å gjøre hverdagen enklere, – og at også Microsoft må gjøre noe for å demme opp mot Google og Facebook.

Les også: Microsoft blir ny eier av LinkedIn

Vi har denne uka intervjuet flere spennende norske startups og vil i neste uke se nærmere på en undersøkelse som vi tror vil overraske deg. I mellomtiden ønsker vi på vei inn i årets lyseste helg å gi deg meldingen om at det blir stadig flere grunner til å være fremtidsoptimist. Ukas innovasjonsblomst går til deg som konkret jobber med å omstille egen virksomhet, og ingen vet bedre enn oss at det er hardt krevende arbeid med mange muligheter for å tråkke feil.  Derfor krever innovasjon og omstilling endringsagenter som tør å tråkke løype for å si det på godt norsk. Husk at handling trumfer tomprat og man blir ikke innovativ av å vise PowerPoints, like lite som man blir slank av å veie seg daglig.

– Dette kan være starten på et stort industrieventyr

Fra Venstre: Heidi S. Nygård, Henrik Lid Scharff, Espen Olsen

Salcape stakk av med førsteplassen under delfinalen i ClimateLaunchPad. Nå søker trioen industripartnere til å bygge oppstartsbedriftens første pilotanlegg.

Under den nasjonale finalen i ClimateLaunchPad, kjempet ni finalister om muligheten til å representere Norge i den europeiske finalen i Tallinn i oktober. Deltakerene pitchet oppstartsbedriften sin foran et dommerpanel bestående av Gøril Forbord fra Technoport, Haukur Stefánsson fra Nordic Innovation og Nils Kristian Nakstad fra Enova, og her var det Salcape AS som imponerte dommerne mest.

Salcape består av trioen Henrik Lid Scharff, daglig leder i Salcape, Heidi S. Nygård, prosjektansvarlig i Salcape og forsker ved NNBU og Espen Olsen, oppfinner og forsker ved NMBU. Teknologien de bruker blir kalt for CCMS (Carbon Capture in Molten Salts) og ideen dukket opp tidlig på 2000-tallet, som en bi-effekt fra annen forskning. Målet er å finne en komplett løsning for industriell CO2-fangst ved hjelp av teknologi, kan Olsen fortelle.

– Vi ser at vår prosess kan gi langt mer effektiv CO2-rensing enn de løsninger som finnes tilgjengelige i dag, den er fysisk mindre i størrelse, har intet forbruk av kjemikalier og produserer ingen avfallsstoffer. Fordi vi bruker et flytende medium, løser vår prosess også en del praktiske driftsproblemer som andre løsninger sliter med i dag, sier han.

Nå planlegger bedriften å bygge et pilotanlegg som kan verifisere teknologien for industriell applikasjon, og søker etter industripartnere for å få dette til.

– Flere av de store seriøse problemeierne, som sement-, metall- og kraftprodusenter, er allerede i gang med studier av forskjellige teknologier for CO2-fangst. Som vesentlige bidragsytere til menneskeskapt CO2-utslipp, ser de at de er nødt til å ta dette alvorlig; markedet vil kreve bærekraftige produksjon og produkter. I tillegg vil lovgivning sette krav til CO2-rensing for alle vesentlige utslipp. Markedet vil dermed bli enormt. Dette kan være starten på et stort industrieventyr, sier Scharff.

3 finalister til EM

Foran fra venstre står vinnerne: Podbike v/ Per Hassel Sørensen og Anne-Lise Heggeland, Salcape v/ Henrik Lid Scharff, Waveco v/ Per Håkon Stenhaug og Inge Bakke.

I tillegg til Salcape fikk andreplassen Podbike og tredjeplassen Waveco også EM- billett til den internasjonale finalen av ClimateLaunchPad. Her konkurrerer de om hele € 10.000. I tillegg blir de 10 beste tatt opp i akseleratoren til Climate-KIC med mulighet for opptil € 95.000 i finansiering.

– Vi er stolte over å representere Norge i den europeiske finalen. Dette vil også kunne gi oss oppmerksomhet og mange kontakter, håper Scharff.

Gründerbedriften Uninite vant Kristian Ottosen-prisen

Øyvind Hasund Dahl, Christian Wierød og Tone Vesterhus, Styreleder i SIO. Fotograf: Unni Irmelin Kvam, SIO

Fondsstyret for Kristian Ottosen-prisen 2016 har kåret gründerbedriften Uninite som årets vinner av 300 000 kroner.

Uninites vinnerforslag er en digital tjeneste som kobler mennesker som ønsker å bo sammen, basert på deres personlighet og felles interesser. Tjenesten kombinerer prinsipper fra AirBnB, Match.com og Facebook sammen med Artificial Intelligence. På lang sikt ønsker de å bruke denne teknologien til å skape interaksjon i den virkelige verden ved å forene mennesker på alle områder av livet, og øke stabiliteten i leieforholdet for utleier.

– Å vinne denne prisen vil bety mye for oss som bedrift og gjør det enklere for oss å lykkes med vår satsning. Dette vil hjelpe oss med å få realisert ideen vår, sier Christian Wierød i Uninite.

Kristian Ottosen-prisen er en idépris som deles ut av Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) annethvert år. Tema i år var sosialt entreprenørskap.

– Jeg har investert tid og krefter i Uninite og har stor tro på ideen. Studenter er midt i målgruppen vår og Kristian Ottosen-prisen og SiO vil gi oss viktig drahjelp som gründere, sier Øyvind Hasund Dahl i Uninite.

– Vi ser en samfunnsmessig nytteverdi på flere områder. Tjenesten kan føre til at flere personer velger utdanning og bosted ut ifra amnisjonsnivå istedenfor trygghet og visshet og eksisterende relasjoner. Med god atmosfære i hjemmet, vil arbeidsmoralen stige, noe som fører til bedre læring og mer sosialt samvær. Tjenesten redusrer usikkerhetsmomentet ved leie og utleie for alle parter, sier Hasund Dahl.

Kristian Ottosen var direktør for SiO og jobbet for studentvelferd i en årrekke. Siden det er 10 år siden Ottosen gikk bort er prispengene i år på 300.000 kroner.

– SiO deler ut prisen i Kristian Ottosens ånd. Fondsstyret har lagt vekt på at Uninite har en tydelig visjon, og kombinerer en god idé med et bærekraftig opplegg. Forretningsidéen treffer godt både utfordringer i boligmarkedet, ensomhet blant studenter og har et sterkt potensiale for å bli en bærekraftig virksomhet, sier Tone S. Vesterhus, styreleder i SiO og Fondsstyret.

 

 

 

Prisen deles ut ved semesterstart i august.

Mette-Marit kåret til én av verdens 100 mest kreative mennesker

Det internasjonale innovasjonsmagasinet Fast har kåret kronprinsessen til en av verdens mest kreative mennesker for implementering av en ny modell for risikovillig kapital innenfor filantropi.

Hun deler 92. Og 93. plassen med businesspartner Kate Roberts og er den eneste nordmannen på den prestisjefylte listen i år.

Det var etter en tur til India, der de så under hvilke forhold kvinner i slummen i New Dehli levde, at de bestemte seg for å starte filantropiinitiativet Maverick Collect.

Tradisjonelle investorer pleier å ville investere i prosjekter med lav risiko som allerede har oppnådd tydelige resultater, men ved hjelp av en ny modell for filantropi, som går ut på å bruke privat kapital, hadde de muligheten til å gamble med nye ideer.

Ved å kombinere Roberts erfaring innenfor markedsføring og utvikling, med kronprinsessens internasjonale innflytelse og kontaktnettverk, har de vervet en rekke kvinner som har vært villige til å gi minst 1 million dollar hver til å starte nye pilot-programmer rettet mot kvinner.

Pilotprosjektene blir først testet i små skala over en 3-års periode og hvis vellykket , blir prosjektene pitchet til de største donorene, som for eksempel ”The Gate Foundation” og ”The United States Agency for International Development”. Så langt har Maverick Collect klart å samle inn over 60 millioner til helserelaterte tjenester og produkter for kvinner og jenter i utviklingsland.

Kontakt mellom donor og mottaker er essensielt

Medlemmene av Maverick Collect er nøye utvalgt av Roberts og kronprinsessen og blir rekruttert individuelt. Etter rekruttering får hvert medlem hjelp til å identifisere to-tre interesseområder og et geografisk området som hun har spesielt sterk interesse for. Donorene får så lov til å være med ut i felten for å bedre kunne forstå forholdene menneskene lever under.

For kronprinsessen har kontakten mellom donoren og mottakeren mye å si for at prosjektet skal kunne fungere.

– Hvis du finner en person med et sterk engasjement, så innfrir du et potensial som bidrar til å gjøre prosjektet langt mer langvarig og vellykket.”, sier hun til Fast.

Hele saken kan du lese i denne månedens utgave av Fast.

Vipps skal samarbeide med nettbutikker

Snart blir det mulig å “vippse” betalingen i nettbutikker. Miinto.no er blant de første som kommer til å ta i bruk netthandelsløsningen. – Vi ser på Vipps som et meget spennende produkt til netthandel, sier CEO Jake Petersen.

Nylig kom løsningen som gjør det mulig for småbedrifter, lag og foreninger å opprette egen Vipps-konto, og snart kan du Vippse i nettbutikker, i apper og i fysiske butikker, skriver DnB.

– Vårt fokus er å finne en så rask vei som mulig fra ønsket produkt til levert produkt. Dette gjelder både usability og alternativer til betaling og levering, sier Petersen.

Miinto.no er et online motehus, som gir forbrukere muligheten til å handle online direkte fra over 300 norske motebutikker.

– Vipps er enkelt og bruke, samtidig er mobilt noe vi har mye fokus på i fremtiden generelt, sier Petersen.

“Et bra alternativ til vanlig kort og fakturabetalinger.”

DnB´s Vipps har siden lanseringen for et knapt år siden blitt lastet ned av 1.9 millioner nordmenn. Blant dem er 1.5 millioner brukere av betalingsløsningen.

– Vipps og mobil-betalinger kommer ikke til at ta over, men vi ønsker å tilby våre kunder dette som et bra alternativ til vanlig kort og fakturabetalinger.

– Siden netthandel vokser så enormt fort, er bi nødt til å tenke nytt og hva som er det neste steg å ta hele tiden. Det er klart vi må stoppe opp og sikre at våre ideer og tiltak fungerer, men vi tester også ofte ut nye ting, sier Petersen.

I april vant Miinto.no Årets Entreprenør 2016, en pris utdelt av Virke & eHandelsforum.

– Med et konsept som Miinto med over 300 samarbeidspartnere og butikker fordelt over hele landet, så er det klart at dette gir noen muligheter som vi ønsker å utnytte sammen med våre butikker.

– Det er en tøff (mote)bransje for tiden og det handler om å følge med og hele tiden tenke nytt, avslutter han.

Microsoft blir ny eier av LinkedIn

Det amerikanske IT-selskapet Microsoft kjøper det sosiale nettverket Linkedin for 217 milliarder kroner.

Det bekrefter Microsoft i sin blogg. LinkedIn vil derimot forbli uavhengig og Jeff Weiner vil fortsette som konsernsjef for nettverket og rapportere direkte til Microsoft-sjef Satya Nadella.

For Microsoft sin del blir oppkjøpet det største i selskapets historie, da den forrige rekorden ble satt da selskapet kjøpte opp Skype for 8,5 milliarder dollar i 2011.

Når det gjelder LinkedIn er prisen satt til 196 dollar per aksje, i en transaksjonen som verdsetter Linkedin til svimlende 217 milliarder kroner. Både Weiner og Linkedins styreleder, grunnlegger og storaksjonær Reid Hoffman støtter transaksjonen og avtalen skal etter planen være i boks innen slutten av året.

– Jeg ser fantastiske muligheter for våre medlemmer og kunder og ser frem til å støtte denne nye og sammenslåtte virksomheten. Jeg støtter fullt ut transaksjonen og styrets avgjørelse om å forfølge den, og vil stemme for mine aksjer i tråd med deres anbefaling, sier Hoffman i en pressemelding.

 

Pinhole kåret til Norges beste kreative gründerbedrift

Pinhole stakk av som vinneren av årets Creative Business Cup og går dermed videre til den internasjonalen konkurransen i København til høsten.

Creative Business Cup gjennomføres i Norge for andre gang i år og er et samarbeid mellom 657 Oslo ved Anniken Fjelberg, Crossing Lines ved Rebekka de Leon og Innovasjon Norge ved Margit Klingen Daams. I 2014 var det 48 land som deltok i den internasjonale konkurransen og i 2016 er antallet deltakere økt til nærmere 60 nasjoner og rundt 400 investorer, skriver Creative Business Cup i sin pressemelding.

­– Det er på høy tid at Norge settes på det internasjonale kartet for kreativ næring, og med så mange sterke aktører i finalen har det vært en spennende konkurranse. Vi har tro på at den norske vinneren vil komme høyt opp i den internasjonale konkurransen, slik som vi også har erfaring med fra tidligere år, sier Klingen Daams.

Finalistene pitchet i to omganger, først i lukket rom for juryen, deretter for publikum. Publikum var med å stemme frem vinneren og det var tilslutt fullstendig enighet mellom jury og publikum om hvem som var vinneren.

Ifølge juryens begrunnelse har teknologiselskapet Pinhole ”presentert et produkt som løser en eksisterende problemstilling på en kreativ og original måte. Ved å utfordre hvordan man per i dag angriper problemet, gjennom samarbeid med kryssende fagekspertise, har bedriften skapt noe som kan bli et viktig verktøy for fremtiden. Når det gjelder markedspotensialet vurderer juryen at produktet, slik det er tenkt å fungere, har et bredt nedslagsfelt og at ideen er skalerbar og potensielt en god investering. Når det er sagt ser også juryen et rom for videre utvikling.”

Blant finalistene var også Fimbulyetr, Northern Record Pressing, BookNanook og Museai. Sistenevnte kom på andre plass og vil dermed få muligheten til å delta på Creative Business Cups mange investor-pitcher «Innovation Challenges».

– Stofftrengsel i skolen er den største utfordringen

Bagasjen de nyutdannede har med seg inn i arbeids- og næringsliv er vesentlig for at vi skal lykkes i omstillingen. –  Da må det tydeligere prioriteres hva framtidens arbeidstakere og arbeidsskapere skal ha av kvalifikasjoner når de er ferdige med utdanningen, mener administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap, Anne Kathrine Slungård. 

Navn og alder: Anne Kathrine Slungård (52 år)
Favorittduppeditt: Iphone
Dine tre favorittapper: Facebook, Danske Bank Mobilbank og Twitter
Beskriv deg selv med tre ord: Engasjert, humørfylt og travel
Hvordan kobler du av om sommeren? På hytta på fjellet og gjerne også ved sjøen i Norge – ja takk, begge deler!


Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

Jeg er lidenskapelig opptatt av innovasjon og verdiskapingsprosesser. Samfunnet trenger flere med entreprenørskapsmuskler, uansett om du er gründer eller ansatt i offentlig og privat virksomhet. Jobben i Ungt Entreprenørskap gir meg muligheten til å bidra til at flere får denne kompetansen og at det bygges en kultur for at det er kult å være entreprenør.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Endringsvillige og offensive kolleger som ser muligheter, ikke problemer. Jeg liker også politikere og næringslivsledere som er visjonære og som har framtidstro.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Nyheter i ulike kanaler, samt formidling av forskning og utredningsarbeid som kobler ulike miljøer og kunnskap sammen. 

Hvordan ser UE ut i 2020?

Da er entreprenørskap er en naturlig del av utdanningen på alle nivå og ved alle utdanningsinstitusjoner. Istedenfor å bruke tid på innsalg til skolen, bruker våre ansatte tid på å skape kvalitet i leveransene. Vi har da etablert et sømløst samarbeid mellom skolen og næringslivet (læringslivet).

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

Stofftrengsel i skolen. Mange aktører ønsker en plass med sine prosjekter og temaer. Det må tydeligere prioriteres hva framtidens arbeidstakere og arbeidsskapere skal ha av kvalifikasjoner når de er ferdige med utdanningen. Kompetanse på problemløsning i team, risikohåndtering og kreativitet blir nøkkelkompetanser for framtiden.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i UE? 

Her vil jeg gi oss 8. Som organisasjon er vi en fin blanding av praktikere og akademikere. Noen ganger løper vi veldig fort for å dekke etterspørselen etter våre tjenester, og kan derfor bli enda flinkere til å rydde tid for å tenke strategisk og langsiktig i både nettverksarbeid og produktutvikling.

Hvordan tror du UEs kommunikasjonsstrategi vil endre seg som følge av den digitale revolusjonen?

UEs fordel i kommunikasjonsarbeidet er at vi har mange store samfunnsaktører som samarbeidspartnere. Når mange synger samme sang i sosiale medier, får vi stor påvirkningskraft. Som relativ liten organisasjon, er vi avhengig av å samspille med våre samarbeidspartnere. De digitale flatene og kanalene er effektive og har lav kostnad når de først er oppe og går. Utfordringen er vedlikehold og jevn innholdsproduksjon; nyheter er i stadig større grad ferskvare.

Hvilke trender ser du blant unge entreprenører? Vil du si det er stor forskjell på den yngre og eldre generasjonen når det kommer til type bedrift og forretningsmodell?

De yngre er lettbeinte og tilpasser seg derfor endringer og nye forretningsmodeller raskere. Endring er den nye normalen for den oppvoksende generasjon. Unge ser nye muligheter – og gjør noe med dem! I hvert fall de som har drevet Ungdoms- og Studentbedrift. Den eldre garde har imidlertid en styrke i å se de lange linjer og tilpasse seg trender over tid – hvis de samtidig er lettbeinte nok.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

Delingsøkonomi, Internett of Things og bruken av Big Data. En trussel for den globale økonomien vil være økt proteksjonisme fra nasjonalstater.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Vi må ville det som fellesskap, og det har jeg tro på at vi får til. Norge er et lite land med små avstander mellom toppledelse og grasrot, og vi har som nasjon en tradisjon for å klare motbakker når det virkelig gjelder. Økt entreprenørskapskompetanse i befolkningen vil lette overgangen! Den bagasjen de nyutdannede har med seg inn i arbeids- og næringsliv er vesentlig for at vi skal lykkes.

Om bakermestre, norgesmestre og verdensmestre

Vi nordmenn er rare, – for å forsvare at de fleste av oss nå går inn i feriedvale og arrangementsmessig shutdown så snart skolene stenger og St. Hans bålene tennes, hiver vi omtrent som Torbjørn Egners bakergutt på ekstra krydder i forkant. Uka vi nå nærmer oss slutten av er en av disse, og vi sier som bakermester Harepus; «Hjelpe meg! En HEL KILO pepper!»

Denne uka gikk blant annet årets Creative Business Cup av stabelen onsdag med samlokaliseringssenteret 657 og Innovasjon Norge’s dyktige seniorrådgiver for Kulturell og kreativ næring, Margit Klingen Daams i førersetet. Denne internasjonale konkurransen for entreprenører og start-ups innen kulturell og kreativ næring har helt sikkert kommet for å bli. Kreativitet går ikke av moten med det første!

Denne uka gikk også årets viktigste NM av stabelen og det var morsomt å se at Ungt Entreprenørskaps team har fått tunge næringslivsaktører som Maalfrid Brath i Manpower, Øystein Moan i Visma, Vibeke Hammer Madsen i Virke, samt Nordea og NHO til å prioritere premeieutdelingen, der de beste blant de 24 beste norske studentbedriftene skulle kåres.

“Like sikkert som at kreativitet ikke går av moten kan vi slå fast at fremtidens Norge trenger gode entreprenører.”

InnoMag’s redaktør hadde gleden av å sitte i juryen som delte ut prisen til årets beste Studentbedrift, og det var et morsomt juryarbeid som bidro til å skape fremtidsoptimisme. Anne Kathrine Slungård, Ungt Entreprenørskap leder, pekte på at andelen entreprenører er 50 prosent høyere blant de som har vært med på dette i ungdomsårene, – og selv om ikke alle de 24 SB’ene vi møtte på NHO-bygget denne uka vil vinne verden, er det ingen tvil om at deltagerne vil høste verdifull erfaring og ta med seg nyttig lærdom hjem.

Vinnerne av NM i Studentbedrift: – Det har ikke gått helt opp for oss ennå

Som om ikke dette var nok, arrangerte DIFI sin årvisse digitaliseringskonferanse og blant høydepunktene var det gøy å høre at også bibliotek kan være nyskapende når de unge slippes til. Droner som brukes til å skanne bøker som deretter tematisk kan sorteres på nye vis i rom med øvre aldersgrense revolusjoner kanskje ikke verden, men det viser en offentlig sektor at det ikke bare er lov å tenke nye tanker, det er også på høy tid.

Det er også gledelig at 18 investormiljøer over hele landet nå har fått 100 millioner kroner fra Innovasjon Norges nye gründerordning presåkorn, som skal bidra til at flere gründere får lettere tilgang på oppstartspenger og investorer.

Denne ukekommentaren skrives mens verdens beste friidrettsutøvere gjør seg klare til innsats på Bislett og noen timer før Oslofjorden skal fylles med seil i årets utgave av Færderseilasen, – vi føler oss trygge på at enten de løper 1500 meter, kaster sine spyd lengre enn de andre eller skal seile raskest mulig, så ligger det mange timers trening bakt inn i de seiersmilene de som vinner kan koste på seg.

Les også: – Det må være lov å tenke stort!

Ukas innovasjonsblomst sendes til de unge finalistene som torsdag måtte nøye seg med tilskuerplass under Ungt Entreprenørskaps premieutdeling. Selv om de kanskje ikke fikk samme oppmerksomhet som vinnerne, er deres innsats like stor og minst like viktig for Norge. Vi i InnoMag gratulerer og lover å følge med fremover!

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...