Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

The next generation

Hva har disse tre til felles? De har alle en visjon som er større enn seg selv og drives av et ønske om å forandre verden.

Neste torsdag 11. Februar, er det endelig tid for årets andre SuperTorsdag, en fysisk arena for alle som er opptatt av inspirasjon, innovasjon og innsikt. Månedens tema er ”The next generation”, hvor de nye stemmene skal få slippe til. På talerstolen denne måneden har vi invitert inn Elin Nørve, Co- founder og leder av Future leaders, Øyvind Strøm, leder av Start Norge og Marcus Winnfors Ravik, Co-funder of Thunderwave Innovation Bureau.

Ravik har som mål med Thunderwave å bygge broer mellom unge entreprenører, der unge folk kan lære av hverandre og bli inspirert. Under foredraget på SuperTorsdag skal han snakke om merkevarebygging.

–Dette er et viktig tema for meg fordi jeg mener det er essensielt at selskaper fremover har en definert identitet som folk kan adoptere eller kjenne seg selv igjen i, om de skal lykkes. Forhåpentligvis kan merkevaren hjelpe å bygge opp under individers selvfølelse, noe jeg også ønsker å gjøre med merkevaren til ThunderWave.

Fremtidens ledere

Strøm, som i sine dager fullfører en MSc i International Management ved Universitetet i Agder, har alltid hatt et sterkt engasjement for samfunnsutvikling, entreprenørskap og innovasjon. Som student fant han Start Norge, en studentorganisasjon som jobber med å fremme innovasjon og entreprenørskap på høyere utdanningsinstitusjoner i Norge.

– I mitt foredrag vil jeg fortelle om hvordan 400 studenter frivillig jobber sammen for å endre et samfunn. Jeg vil beskrive faktorer som skaper en kultur for innovasjon, samt snakke om viktigheten av faglig mangfold.

Endre samfunnet vil også sistemann ut på talerstolen neste torsdag, Elin Nørve, co-founder av Future Leaders, en bedrift som utvikler unge til å bli ledere.

– Vi står foran et generasjonsskifte, og om 20 år kommer få av dagens beslutningstagere til å påvirke samfunnsdebatten. Gjennom å jobbe fokusert på å finne de riktige menneskene til de riktige stillingene og bygge en åpen og ærlig kultur hvor alle tar lederansvar, kan man bygge unike team med en høy personlig og kollektiv selvfølelse. Klarer vi å utvikle unge ledere som fokuserer på sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft, kan dette ha en enorm effekt når det kommer til målet med å sikre en fremtidig, bærekraftig verden, avslutter hun.

Dørene åpner som vanlig kl. 17:00, og programmet starter kl. 18:00 på Heidi´s Bier Bar.

 

 

 

Unge innovatører skal løse verdens klimautfordringer

Finalister i Buskerud. F.v: Andre Schnell, Lene Martinsen, Andreas Røgeberg, Mihajlo Kapic og Jeanette Lystad. Foto: Ungt Entreprenørskap Buskerud

Denne høsten har 4,000 elever fra videregående skoler over hele landet byttet ut skolebøker og tradisjonell klasseromsundervisning med reelle klimaoppdrag fra Enova. Mandag møtes unge, kreative hoder til klimakamp i teknologibyen Trondheim.

På lokale innovasjonscamper i regi av Ungt Entreprenørskap har elevene konkurrert om å finne nyskapende løsninger på verdens klimautfordringer. Det er åttende året på rad at Enova og Ungt Entreprenørskap utfordrer ungdom og arrangerer «Energi for framtiden» for elever i videregående opplæring.

Finalister i Troms: F.v. Stian Korsberg, Marianne Osvaldsen, Isak Erling Knutsen og Øyvind Finnseth.
Finalister i Troms: F.v. Stian Korsberg, Marianne Osvaldsen, Isak Erling Knutsen og Øyvind Finnseth.

– Veien til lavutslippssamfunnet krever livskraftig forandring. I framtiden må verdiskapingen skje med minimale klimagassutslipp. Da er det avgjørende å utvikle konkurransedyktige energi- og klimaløsninger. Derfor ønsker Enova å inspirere og engasjere de som skal utgjøre framtidens Norge, slik at de får interesse for grønt entreprenørskap og innovasjon, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør, Enova SF.

Det foreløpig hemmelige oppdraget offentliggjøres på NTNU tirsdag. I 24 timer skal elevene deretter jobbe frem nyskapende og framtidsrettede løsningsforslag som presenteres for et dommerpanel bestående av energi- og klimaeksperter. Vinneren kåres onsdag formiddag.

 

InnoMag vil oppdatere saken.

Beyond Money?

(Photo by: 401(K) 2012)

A moderate business as-usual-scenario based on the UN projections of slow, steady growth of economics and population, suggests that by 2050 humanity´s demand on nature will be twice the biospheres productive capacity. Is money diversity the solution to address the challenges of our societies and eventually obtain a resilient economy?

According to the UN, the current model of economic growth is socially, environmentally, and economically unsustainable. During today´s conference “Beyond Money”, the speakers discussed the potential of using other forms of currency as a tool to encourage collaboration on long-term solutions that benefits both the economy, nature and society.

Although you might consider money as given, it´s not. Money is created by commercial banks through debt, and this system relies on interest to repay the issued money in the first place. Since money is manmade, it can be reinvented to positively influence relations in the social, environmental and economic domain, Ove D. Jakobsen, professor in ecological economies, argues.

– Change to our current economical system is possible, but it must come on many different levels. We must first and foremost come up with an organic system instead of a mechanic one, before we can change business practice.

This new model based on organic thinking includes the use of local currency, Jakobsen explains.

– Many communities and regions have already introduced complementary currencies without attaching the official monetary values. Instead of thinking top down, you have to think bottom up – starting with the local communities.

And starting with the local communities is exactly what Edgar Kapters, founder of OOIN, a company that wants to innovate the worlds financial system by setting up community currencies, has done.

– The way I see it, money has two functions; Money works as the glue, as a way to be able to do things together, and as the oil that makes things possible. But having just one currency is not the way to do it.

Kapters believes that community currencies can work as a reliable and cost-efficient tool to help communities to reach their goals. One of the forms of community currency that they use are social currencies, which are technologically enabled solutions typically combining timebanking, which is based on the philosophy that for every hour you contributed to the community, you get one hour in return from another community member, and loyalty programmes for retailers.

Co-working cash

In Norway, other types of currencies are not common. However, there is one co-working space in Oslo,that recently started experimenting with a social currency unit.

– We wanted to facilitate more sharing, and came up with co-working cash, says co-founder and daily manager of 657 Oslo, Anniken Fjellheim.

The currency they use has the form of a physical coin, but is only used within the co-working space as payment for small favours and services provided by other co-working members. At the start of the year all members get five coins and by the end of the year, the member with the most coins gets a price.

– However, we are currently looking at other options to expand the social currency. We want to start including people from the outside, like local retailers as well.

 

Disse er Norges beste på sosiale medier

Kongressalen, Oslo

Det var stor stemning da Gullenken 2016 ble presentert under Social Media Days konferansen idag. Gullenken er kommunikasjons-bransjens gjeveste pris å vinne innen sosiale medier.

Her er vinnerne:

Årets Sosiale Medier Personlighet

Jury: – Innen sosiale medier bransjen er det hvert år enkeltpersoner som peker seg ut på en helt spesiell måte. De gjør en jobb på vegne av seg selv, fremtidens kommunikasjon, og for bransjen. Hvem fortjener – nå – denne gjeveste prisen av dem alle, som bare deles ut til én person i året?

Vinner: Ida Aalen

FullSizeRender (1)

– Jeg trodde ikke at jeg skulle vinne idag, uttalte Aalen. – Nå har jeg egentlig ikke noe fornuftig å komme med, men sjekk gjerne Twitter´en min etterpå.

I 2015 utga Ida boka «Sosiale medier» på Fagbokforlaget, til strålende anmeldelser. Boken er forskningsbasert og blottet for synsing om sosiale medier, og er i dag pensum på blant annet BI, UiO, UiB og NTNU.

FullSizeRender (1)

Årets beste Facebook page

3 finalister: IKEA, Politihøgskolen, BBC Brit Norge

Vinner: Politihøgskolen

– Facebook-siden har bidratt til et rekordhøyt søkertall til Politihøgskolen, en økning på 21%, uttalte konferansier Nils Petter Nordskar.

Årets overraskelse i sosiale medier

Finalister: NRK Innafor, NRK Line jorda rundt, Trym Stene Sosiale Medier Eliten, COOP Secret Coffee Shop

Vinner: NRK Line jorda rundt

– Vi har beveget oss på litt ukjent territorium her, men det er veldig inspirerende. Vi har lært mye, og skal fortsette å prioritere sosiale medier selv om vi egentlig jobber med TV, sa Gisle Gjevestad Agledahl fra NRK.  

Årets sosiale medier ildsjel

Finalister: Gisle August Gjevestad Agledahl, Astrid Valen Utvik, Ida Serneberg

Vinner: Astrid Valen Utvik

– Jeg er litt sentimental nå kjenner jeg, sa Utvik og takket både juryen og ektemannen.

Astrid Utvik og Line Elvsåshagen fra "Line Jorda Rundt" med hver sin pris.
Astrid Utvik og Line Elvsåshagen fra “Line Jorda Rundt” med hver sin pris.

 

Årets sosiale medier merkevare/virksomhet

3 finalister: Kondomeriet, Helsedirektoratet, Visma Community

Vinner: Helsedirektoratet

Årets beste enkeltkampanje i sosiale medier

Finalister: Line jorda rundt, NRK Innafor, Gjensidige Trygg Trafikk: Hold Fokus

Vinner: NRK Line jorda rundt

Årets sosiale medier fagmiljø

Finalister: Fanbooster, Trigger, DNB

Vinner: Trigger

Årets beste kundeservice i sosiale medier

Finalister: Altibox, Opera software, Telenor

Vinner: Altibox

Årets sosiale medier rådgiver

Finalister: Erik Holm, Christian Kamhaug, Gisle Gjevestad

Vinner: Christian Kamhaug

Årets beste tweet

Finalister: Kjetil Alstadheim, Johan Golden, Bjørn Eidsvåg

Vinner: Johan Golden

FullSizeRender (2)

 

 

InnoMag fortsetter å dekke konferansen imorgen. 

Sosiale gründere: – Et lys i mørke

– Koblingen mellom ”social” og ”business” er ”purpose”-drevet, og jeg tror den yngre generasjon i større grad er opptatt av dette. Det gir meg håp, sier sosial entreprenør og InnoMags nye fagredaktør, Bitten Schei.

Bitten Schei har drevet enkeltforetaket Mother Courage, et nettverk som designer globale og innovative møteplasser, i 25 år og var en av de første i Norge til å sette sosialt entreprenørskap på dagsorden.

– Jeg er en sosial sommerfugl som har arbeidet i mange deler av verden og koblet folk sammen på møteplasser for å utveksle erfaringer, bli inspirert av hverandre, dele kunnskap og lære seg å samarbeide.

Hun har arbeidet med fattigdomsbekjempelse for kvinner og unge jenter i over ti år med både entreprenørskap, startups, microbanker og opplæring over store deler av Uganda. Hun har også etablert en egen skole for unge kvinnelige ”drop-outs”.

– Jeg har lært at godhet redder verden. Å tjene fattige mennesker på den andre siden av kloden har gjort meg modigere og mer fryktløs, mer takknemlig og mer ydmyk overfor andre menneskers lidelser. Når du hjelper ett menneske føler du at du har hjulpet hele verden og når du hjelper andre, hjelper du også deg selv. Jeg føler ekte glede når jeg er i Uganda og planter trær, eller danser med kvinnene. Eller når jeg møter døve Christine som har fått en symaskin og lært seg å sy.

Hun er derimot klar på at arbeidet hun har gjort på veien, ikke ville vært mulig uten god hjelp fra både venner og bekjente.

­­­– Ingen blir god alene, og jeg er veldig glad for at jeg har så mange hjelpere. Forrige uke kom det beskjed fra Heddal ungdomsskole at de har 12 laptops som de vil gi til jenteskolen. Fra før har vi fått 18 stk. Slik omtanke gleder meg.

Ennå er det langt igjen, sa kjærringa

Som InnoMags nye fagredaktør ønsker hun å skrive og invitere inn aktører fra forskjellig ståsteder som har samme lidenskap for sosialt entreprenørskap som henne selv.

– Nylig har jeg og andre som er opptatt av sosialt entreprenørskap og innovasjon, etablert Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon. Tidligere har vårt arbeid ført til at regjeringen har satt tema på sin regjeringsplattform, og det er bevilget noen penger – men ennå er det langt igjen, sa kjerringa og så seg tilbake. Derfor ønsker jeg som ny fagredaktør i InnoMag å sette fokus på dette fremover.

Hun er overbevist om at flere og flere norske bedrifter vil gå inn i en samfunnskontrakt hvor det ikke lenger bare er snakk om penger, men også om hvordan man kan løse sosiale problemer på en bærekraftig måte.

­– Digitaliseringen vil koste arbeidsplasser er den harde meldingen. Vi må derfor fokusere på hvordan vi på andre måter kan skape et inkluderende samfunn og en annen form for økonomi, som kan motvirke økonomisk usikkerhet for innbyggerne. Framveksten av sosiale gründere er et lys i mørke. Sosiale innovasjoner kan bremse det økende utenforskapet som kommer med den store transformasjonen.

– Jeg tror den yngre generasjon i større grad er opptatt av dette. Det gir meg håp, avslutter hun.

 

 

Les også forrige ukes intervjuet med en av InnoMags andre fagredaktører, Bert-Ola Bergstrand her

Til børsen skiller oss ad

Det er mange likheter mellom gründerskap og ekteskap. Så like er de to, at mange finner det umulig å være i begge skapene samtidig. Andre greier ikke å se hva som er det ekte skapet og hva som er gründerskapet.

Det er kanskje ikke like tydelig som ved ekteskap, men når du trer inn i gründerskapet, inngår du en allianse som skal vare i mange år. Ikke til døden skiller dere ad (bank-i-bordet), men hvert fall til skifteretten, børsen eller et konkurrerende selskap gjør det.

Vi har seremonier knyttet til viktige begivenheter i livet vårt, seremonier som dåp, konfirmasjon, bryllup, begravelse. Slike begivenheter markerer gjerne store, skjellsettende endringer i livet.

Gifter du deg, blir vielsesattesten et konkret dokument som viser hva som har funnet sted. Men det er selve seremonien og stemningen som ble skapt du husker. Seremonien markerer et valg dere har tatt, et valg som betyr grunnleggende endringer i livet.

Om det å starte en virksomhet ikke er helt på linje med å gifte seg, så er det en stor begivenhet. Men markeringen er minimal. Skal du inn i gründerskapet, får du riktignok også en attest – en firmaattest, men det er også alt du får.

Det blir litt tomt.

Tross alt har du kastet alt på båten for å forfølge drømmen din om å ”ta” nisjen du har svettet for å definere, og du vet at du har formelen for hvordan du skal komme rett ut på verdensmarkedet ved hjelp av Internett og sosiale medier.

GRATIS TIPS
Men så var det den manglende seremonien, da.

Her er et gratis tips til Brønnøysundregistrene: Lag et tilbud til folk som skal inn i gründerskapet om tilretteleggelse av en seremoni som markerer deres inntreden i den uhellige gründerstand.

Så kunne gründere avkreves og avlegge sine løfter, og bli smidd i gründerskapets lenker på en måte som kanskje kan virke motiverende for å stå løpet ut når det begynner å blåse.

Mange ville sikkert benytte anledningen til å avgi spesiallagede løfter, som er blitt så populært i mange ekteskapsinngåelser nå. Tenk deg at du sitter der foran www.brreg.no, eventuelt med revisoren din som forlover, og med ditt nye selskap foran dere. Du er klar – mer klar enn du noensinne har vært. Du skal tre ut av din hederlige lønnsmottakertilværelse og inn i gründerskapet.

Mens hjertet hamrer og blodet bruser, vender du deg mot haugen av stiftelsesdokumenter.

«Kjære drømmeselskap, organisasjonsnummer 987.654.321 MVA, elskede virksomhet, som ved min side står, du har valgt meg som din gründer, og jeg har valgt deg som min skjebne. Jeg lover å holde sammen med deg, i gode og onde dager, til børsnoteringen skiller oss ad. Intet tykkere enn et regneark med budsjettene våre på skal komme mellom oss og vår kjærlighet.

Inn i vårt gründerskap tar jeg med meg min kreativitet, mine drømmer, min overtalelsesevne, mitt nettverk, min far, mor, onkel Jens, 2-3 gode venner, et gjeldsbrev med sikkerhet i huset, et skrantende ekteskap, kvalitetstiden med ungene og helsa mi. Alt jeg eier i dette livet er ditt, og verdiene vi skaper skal proratarisk tilfalle aksjonærene, etter at kemneren har fått sin andel.

Jeg lover deg troskap mot vår nisje. I tynt og tynnere, skal jeg bevare troen på den originale idéen som skapte vår allianse, og aldri, aldri, aldri falle for fristelsen til å vanne ut konseptet for kortsiktig press fra våre investorer.

Jeg vil motstå fristelsen til å ta hjemmemarkedet først. Jeg vil lede deg til fjerne strender, ut av lille Norge, til steder hvor vår supersmale nisje kan høste takksigelser fra tusener på tusener av kunder som vi vet vil elske vårt produkt i all sin sylskarpe og gnistrende klare prakt.

Jeg vil vise verden din storhet etter samme prinsipp som man pynter en reke til en hummer. Jeg lover å alltid holde deg pyntet, som en evig brud, og jeg vil bygge oss et vakkert hjem – et slott – på Internett med á là carte rullegardinsmeny i HTML 5 og open source databaseteknologi i kjelleren, – et hjem som vil trekke gjester fra alle sosiale medier og gi dem mulighet til å kjøpe våre produkter med maksimalt et klikk og et kredittkortnummer.

Jeg vil verne om vår forretningsplan, og være tro mot vår visjon. Jeg vil elske mine ansatte som meg selv, og inspirere dem til å dyrke frem et felles verdigrunnlag som kan binde oss sammen i bestrebelsene på å virkeliggjøre mine drømmer.

Jeg lover å ikke inngå et kompliserende seksuelt forhold med salgssekretæren, men la det bli med den ene gangen, og senere være trofast mot deg og vår styreformann. Jeg lover å være moderat i min omgang med alkohol på julebordet, og ikke under noen omstendighet fortelle regnskapssjefen hva jeg mener om ham.

Jeg skal ikke forsøke å smøre våre kunder med cognac og fine middager så fremt faren for å bli avslørt er større enn den potensielle gevinsten.

Jeg lover deg beskyttelse fra grådige investorer, inntil du er blitt stor og sterk nok til å beskytte deg selv. Når det stormer fra Stordalen, regner penger fra Tvenge og Stray Spetalen står med svai i halen, skal jeg selge deg dyrt og i så små biter at det blir en appetittvekker som vekker en umettelig hunger for mer blant småinvestorer i gråmarkedet.»

Dette kan du si. Eller noe helt annet. Jeg kan vel tenke meg at du vil gjøre noen små modifikasjoner. Føl deg fri til å gjøre det til ditt eget.

ET STORT SKRITT
Når du har sagt det du må si, er det Registraren sin tur. Endelig kan du gi det svaret du egentlig er kommet for å gi, det viktigste for deg.

Du ser på forloveren din, revisor Andersen. Tårene sprenger. En bløt, tung klump presser i halsen. Dette er et lite skritt for direktemarkedsføringsbransjen, men et stort skritt for deg.

”Vil du reservere deg mot reklame?”, spør Registraren.

”Ja,” svarer du, nesten lydløst.

Registraren klikker betryggende med musa si, og skyver Samordnet Registermelding frem mot vitnene, oppslått på side 4. I det samme onkel Jens har signert, begynner elektroniske varselklokker å ringe for å spre det glade budskap om ditt selskaps inntreden i Registeret.

The five most relevant values for 2016

source: Google

With the oil prices below $40, the climate meeting agreement in Paris waiting to be implemented, the social diversity and new cultures merging from migrants and the overall need for commercial effectiveness in 2016, a need for a shift in corporate culture is emerging. As the conditions now are changing, there is a need for a cultural strategy.

The outdated quote about strategy and culture is irrelevant; the question is not if culture eats strategy for breakfast, or the other way around. The issue is ”how can you align your culture to your strategy?” and ensure quality in both? In the faster changing world, you have probably made some changes to the strategy for 2016? So, what does that mean for taking action in your culture?

Some of the most engaging values we have seen in play in 2015 are the following five. We have reason to believe they are key in 2016 and forward. How do they relate to your leadership role?

1. Authenticity

Authenticity means being true to who you are. In 2016, people are more aware of who they are themselves, hence also become more aware of who they want to work for, and what they want to be part of. They lean towards leaders who dare to be them; often speaking against the majority and who will stand up for something they really believe in. We have found that in leadership teams, these are the drivers that create the most direction and willingness to stretch. Risking being the true you always is the risk of being criticized or devaluated by others, however it builds trust like nothing else.

2. Empathy

Empathy means being able to see the world like others see it. In reality it means listening and understanding, being intuitive and attentive, and really get where the other person is coming from.

In the sharing economy there is an increased need to handle relationships, and empathy is the core of social awareness. With reference to Daniel Goleman, the core of the Emotional Intelligence is understanding what is going on within you, and within the others. If you understand how others perceive the world, you have a great advantage in relationship management.

3. Empowerment

Empowerment is defined as giving other people the power to act, perform and reform. In leadership, empowerment is built on a leader´s ability to give direction, define the responsibility and support in a relevant way. In 2016, the individual approaches and the customized solutions will be more important than any instruction based leadership. Organizations will need to lean on having created ownership in the mission and values for the organization, and then let people do their job independently. Leadership in 2016, in general, is too complex for detailed instructions and control.

4. Courage

Courage is defined as the ability to overcome your barriers for carrying out an important initiative. It is critical for innovation, exploration and creativity in an organization. In a leadership team, it will be crucial to take the risks to find a new way, test a new solution, drive in a new direction or engage new people. All of which will most likely challenge your personal courage. To be able to build an innovative culture, according the Innovators DNA (Jeff Dyer, Clayton Christensen and Hal Gregersen) there is a need to take risk, broaden your network, learn from strangers and team up with diversity, all of which can be scary for people.

5. Synergy

Synergy is ”the internet of skills” in any organization. There is an increasing need to deliver faster, cheaper and with more market relevance. This requires new ways to collaborate to gain efficiency and effectiveness. Synergy is like collaborations big brother; it requires a willingness to take bold or unpopular decisions because it is the right thing for the whole. It means that some people will not get it their way, the new decision may not be better for everybody and the incremental goal cannot triumph the holistic goal. 2016 may not entirely be ”let’s have fun at work”; it may well be allotted of hard work. That doesn’t mean we will not enjoy it. Creating synergy by finding new ways to combine skills, talent end values will give us autonomy, mastery and purpose, which according to Dan Pink is what really drive motivation!

 

We need to understand China

The current economic rise has made it very clear that people with knowledge and first-hand experience living in China will have great advantages in terms of employment.

Although China´s economy only grew 6.9 percent last year, Jiang Jianqing, chairman of Industrial and Commercial Bank of China, said the country was “still the locomotive for the world economy, contributing a quarter of world growth”, at the Davos conference.

Two years ago I finished my Bachelor Honours´s degree in journalism in London. In the United Kingdom, the number of British citizens studying or undertaking internships in China is expected to reach 80,000 by 2020. At the moment, Norway sends approximately 350 students in the same direction.

“Norway needs to understand China,” the Norwegian MP, Trond Giske, told me during his term as Minister of Trade and Industry. The country serves as a huge market for multinational corporations, and employers are well aware that a real understanding of China is a huge benefit for those seeking to become the world´s next generation of leaders.

China smog...epa03022451 The Chinese national flag flames in front of a building barely visible due to heavy smog in Beijing, China, 02 December 2011. As the Climate Change Summit aimed at cutting global carbon emissions is held in Durban, South Africa, environmental officials in China, currently the world's largest emitter of greenhouse gases, agree that the the country's air standards are too weak. Meanwhile, Chinese environmental officials have ordered fines on eight power plants accused of violating pollution limits and falsifying data. EPA/DIEGO AZUBEL

Talking with ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) they said the low number of students and people undertaking internships in China is primarily due to the substantial language and cultural differences. Just a few can adequately speak Chinese and it is geographically far away from Norway. In addition there is not an adequate funding system to support the presence of Norwegian students wanting to go to China.

But I was curious, so I packed my bags and went to undertake an internship at the private equity investment company Origo Plc. As an intern, I got the opportunity to take part in Beijing´s working environment, and I saw how hardworking and competitive the market is.

When I arrived in Beijing, despite the cultural differences, it was the contrast between the distant past and super-charged present that developed my fascination. I noticed that when you widen your perspective you begin to see the beauty in a city where the sky is rarely blue.

You’ll find yourself opening your eyes not just to China, but to the whole world.

Outside of the office I could see some of the world´s most innovative modern constructions built at a scale that screams for attention. I could see a capital set to dominate the 21st century, timeless and traditional, yet is intoxicated by the spirit of change.

 

(read more): CEO of Innovation Norway, Anita Krohn Traaseth stated Thursday last week that Norway´s tech development lags behind after a recent visit to China. 

And the winner is… Facebook

Thanks to you, me and the other 1.59 billion users logging on each month, Facebook could report an emphatic set of strong financial results for the fourth quarter Wednesday.

The financial results showed quarterly revenue passing $5bn for the first time, as the company´s net income more than doubled in the fourth quarter of 2015. Advertising sales were up 57% over the previous year´s numbers in the last three months.

– 2015 was a great year for Facebook. Our community continues to grow and our business is thriving. We continue to invest in better serving our community, building our business, and connecting the world, Mark Zuckerberg, Facebook founder and CEO announced in the press release.

Zuckerberg´s current net worth now stands at about $47 billion, according to MarketWatch. You know that feeling when you make a casual $6 billion in a day? Yeah, neither do I – but it means you are ranked as the sixth richest person in the world.

image2
Huge on mobile users!

As Facebook has signalled its increasing power and influence, it is putting itself in a position to challenge Google´s dominance of Silicon Valley.

– The more I look at Facebook, the more I see another tech giant with global ambitions: Google, Editor-at-Large of Mashable, Lance Ulanoff writes.

Sure, Google is a search engine and Facebook is a social network. But, Facebook is a far more fungible platform, capable of integrating into multiple parts of our lives and, perhaps, taking on those that might not seem like a natural competitors.

– Our strategy is working and we have many more opportunities ahead. So we’re going to keep investing to deliver more great results over the long term, Zuckerberg said.

“Do. Or do not. There is no try.”

Allerede i den andre Star Wars filmen får Luke Skywalker klart svar fra Yoda og rådet virker like fornuftig overfor norske politikere ved utgangen av januar.  

(Bilde av: angelo Yap)

2016 har startet med 4 klare ess i form av flotte meldinger om at endringene gjør det fåfengt å holde fast i gårsdagen, vi tenker her både på NHO’s årskonferanse, Davos konferansen i forrige uke og det hele ble etter min mening toppet av tirsdagens DNV GL ’s imponerende lansering av Global opportunity Report og Aftenpostens konferanse om fremtidens arbeidsliv med blant annet Canadiske Don Tapscott på talerstolen i et Folketeater uten internett.

Landets endringsagenter kunne ikke ønsket seg en bedre start på året, og forståelsen for at vi i løpet av de neste 10 årene vil oppleve mer innovasjon enn i noe tiår tidligere, synker langsomt inn hos stadig flere.

Som våre lesere vet handler det om å fjerne de mentale skylappene og se muligheter utenfor dagens komfortsone. Alternativet til å forstå trendene og ta innovative grep, er å bli tatt på sengen av en helt ny virkelighet som kommer raskere enn mange tror.  Som Nobelprisvinneren Daniel Kahneman viste oss i sin populære bok, «Les raskt, tenk langsomt», har vi som mennesker svært vanskelig for å forstå de fulle konsekvensene av eksponentiell vekst.

Skriften på veggen er klar; Norge må endre seg fra å være vareproduserende til å bli kunnskaps- tjeneste,- og innovasjonsintensiv. I økende grad utgjør de ansattes kompetanse og erfaringer verdien, og den verdien utvikles best på kreativt vis i et forpliktende samspill med kunder og andre aktører.

For oss i Norge er dette gode nyheter fordi landet vårt kryr av innovative miljøer, med liten avstand mellom ledelse og ansatte og stor innsikt i verdien av ny teknologi. Utfordringen er at det prates for mye og gjøres for lite, – vi i InnoMag håper både virkemiddelapparatet og landets politikere nå innser at de har dårligere tid enn mange tror, før dagens forretningsmodeller vil utfordres av nye og mer innovative aktører.

I virksomheter der kunnskap er en sentral ressurs blir evnen til rask læring den viktigste prosessen og innovasjon en kjerneverdi. Vi minner om at god innovasjon fordrer en kultur det er lov å stille spørsmål, prøve, feile og gå nye veier.

Intelligent innovasjonsledelse handler om å bevege seg bort fra å se på innovasjon som tilfeldige handlinger fra enkeltpersoner eller en enkelt avdeling, og over mot et mer systematisk, strukturert og helhetsbasert syn på innovasjon, konkurransekraft og verdiskapning. Det gjelder både for den enkelte virksomhet, og for Norge. Vi er fortsatt tidlig i året og spørsmålstegnet blir stilt ved hvor regjeringens tiltakspakke blir av?

Jeg kan love våre lesere at når vi nå forsterker InnoMag med tre dyktige fagredaktører, så vil vi sloss for å få frem alle de gode historiene om det flotte arbeidet som gjøres Norge rundt for å møte fremtiden.

Building a better future for the next generation

– 30 years from now I hope that I can look my son in the eyes and say that I have done all I can with the resources I had, to build a better future for him.

Name and age: Bert-Ola Bergstrand, 46
Position: Swedish Entrepreneur and global networker
Favorite apps: 
Friendly, Facebook, Blab

Bert_Ole

 

How will you describe yourself in five words?

– Passionate, an opportunity-builder, gate-opener, navigator and an inspirator. I see myself as an honest and committed “people-Bridger” and connector. I navigate change by connecting people to opportunities.

Precisely, why do you do what you do?

– I believe that we can influence and create our future. Looking at the state of the world today affected by the climate change, I think our focus should be on building a better future for our kids and the next generation.

What is your passion, and how is this reflected in your job?

– People are my biggest passion. There are so many incredible people and talents who are drivers for change and innovation.

Who/what inspires you the most?

– There are many people out there who inspire me, such as Peter Diamandis, Sapkota Pradeep, Peter Senge, Bitten Schei, Ingrid Stange, James Ehrlich, Tharald Nustad, Christiana Gardikioti and Leif Edvinsson.

What are your sources for a future insight?

– All the people we are collaborating with in the Living Bridges Planet network are like a living pool of insights and knowledge, which they are generously sharing with others.

Why have you agreed to become one of InnoMag´s topic-editors?

– Norway is in a position to take a leading role in navigating the future, and InnoMag can be a great tool to facilitate and navigate a strategic change. ​As my friend Tharald Nustad says; “trust is the new oil” and that is what Norway can capitalize on ahead.

 

Bert Ola will contribute with material about the impact economy, in which we hope our readers at InnoMag will have a great preference of reading.

Fra ”made in China” til ”invented in China”

Etter en tur til Kina nå nylig, hvor hun så hvordan kineserne bruker Big data, er ikke Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge, lenger sikker på om Norge har så gode forutsetninger som man skulle tro, i å lykkes med å gå fra særstilling til omstillingen.

Vi står nå overfor den første industrielle revolusjonen der vi risikerer å tape flere arbeidsplasser enn vi klarer å skape. Under Aftenpostens konferanse om teknologi og fremtidens arbeidsmarked, var det nettopp dette skrekk-scenariet som preget dagens foredrag og paneldebatt.

Mens Ap-leder Jonas Ghar Støre og næringsminister Monica Mæland er optimistiske og mener Norge har veldig gode forutsetninger for å lykkes, er Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge, mer skeptisk.

– Jeg er bekymret for at vi ikke er villige til å gjøre de endringene vi må gjøre. Vi er kanskje verdensledende på å eie mye teknologi, men vi er ikke nødvendigvis gode på å bruke den smart nok. Så det handler i stor grad om hvorvidt vi tør å gjøre de skiftene som må til, eller ikke.

Heller ikke Traaseth er sikker på om Norge har gode nok forutsetninger til å gjøre de endringene som må til.

– Jeg tror ikke vi helt har tatt inn over oss farten på utviklingen og konsekvensene av denne. Det er mye snakk om at vi nordmenn er så teknologiske og digitale av oss, men etter en nylig tur til Kina, hvor jeg så hvordan de bruker Big data, er jeg ikke lenger så sikker – Kina har nemlig gått fra ”made in China” til ”invented in China”.

– Norge har aldri ført en næringsnøytral politikk. Alle investeringene vi har gjort de siste årene, har skjedd i olje- og gassnæringen. Skal vi klare å omstille oss, noe som kommer til å bli smertefullt, må vi også politisk kunne si noe om forutsetningene for å oppgradere våre tradisjonelle næringer og gi rom for nye næringer, som for eksempel MedTech og EdTech. Dette har vi ikke klart så langt. Samtidig tenker jeg, hvis ikke Norge klarer å posisjonere seg, hvem skal klare det da?

It´s all about the blockchain

The first 40 years have been the Internet of information. Soon there will be a new wave of technology known as “the blockchain revolution”, says digital strategist Don Tapscott.

During the Aftenposten´s Technology Conference, Don Tapscott, who was listed as the 4th greatest business thinker in the world in 2013, stressed the need to go from a resourced-based economy to a digital one. The biggest drivers for change where, according to him, technology, mobility, big data, Internet of things, the rise of the cloud and drones and robotics.

A central topic during his speech was the impact of blockchain, a permissionless distributed database that maintains a continuously growing list of data records hardened against tampering and revision, even by operators of the data store’s nodes.

Keeping the user’s information anonymous, the blockchain validates and keeps a permanent public record of all transactions, and thereby lets people who have no particular confidence in each other collaborate without having to go through a neutral central authority. In other words, it is a way of making and preserving truths, where the concept of trust is build in the system itself. This has the potential to transform how people and businesses co-operates, Tapscott thinks.

­–The blockchain creates a new platform for industries such as the financial service industry, where they can use the blockchain as a record of who owns what instead of having a series of internal ledgers.

Given that the blockchaines meet the need for a trustworthy record, blockchains automatically becomes a threat to everyone who works in the “trust industry” – the centralised institutions and bureaucracies – such as banks. As for banks themselves, Santander estimates that banks using blockchains can save as much as $20 billion a year by 2022, says the Economist.

 

 

Jonas Gahr Støre om ny teknologi: ”Her står en optimist”

I følge partileder Jonas Gahr Støre er det gammel teknologi som senker land. – Jeg er en optimist, sier han og siterer sin partikollega Stefan Löfven, – Jeg frykter ikke fremtiden og ny teknologi, men gammel. 

Under Aftenpostens konferanse ”Teknologi og fremtidenes arbeidsmarked” i dag svarte Støre; – Vi i Arbeiderpartiet skal arbeide fram en ny industripolitikk som kan sammenlignes med hva tyskerne kaller industri 4.0. Utgangspunktet for å lykkes med dette er noen av kvalitetene vi finner i den norske samfunnsmodellen.

Ifølge Støre vender industrien hjem. – Industrien vender tilbake til der det finnes kompetanse, energi og nyskaping som er klar til å kunne bli tatt i bruk.

Delingsøkonomien var ett av hovedtemaene under dagens konferanse og Støre bekrefter at bekymringene er merkbare. – Hva skjer med skatteinngangen fra den nye delingsøkonomien? Hva skjer med rettighetene til de som jobber i denne sektoren? Jeg er den første til å si at det finnes ingen opplagte svar,

– Det er viktig å se på samarbeidet mellom myndighetene og arbeidslivet, så vi kan snakke oss frem til de løsningene som gjør at vi kan sikre inntektene, og for å sikre det fellesskapet som er nødvending.

Turning global risks into opportunities

Securing food and getting youth into work dominates the top four opportunities in this year´s Global Opportunity Report.

Today, on the 26th of January, is the launch of the Global Opportunity Report 2016, which aims to inspire and encourage leaders to grasp the kinds of business opportunities that can help eliminate the world’s biggest risks. This year, risks such as ‘loss of ocean biodiversity’, ‘accelerating transport emissions’, ‘resistance to life-saving medicine’, ‘youth unemployment’ and ‘global food crisis’ were transformed into 15 opportunities.

According to the report, businesses are perceived to be among the top advocates for all 15 opportunities. Only civil society ranks higher. However, since both businesses and civil society are expected to advocate strongest for the same opportunities, new forms of solution alliances are predicted to emerge between business and civil society for collaborative actions to change societies from the bottom up.

It´s all about technology

The survey has tested the capacity to pursue all 15 opportunities across three dimensions – technology, economy, and political will power. Of these three dimensions, technological capacity is consistently perceived to be the lowest barrier to change. Thus, in four out of the top five opportunities, technology will play a significant role in enabling private and public leaders to act in an effective manner.

The top opportunity for this year is more sustainable and efficient production of food, using technology and digital solutions. Business believes that the world is willing and able to change how we produce food by making farming smarter. Civil society is also expected to fight hardest for changes to the current food system, including food waste reduction, smart farming and antibiotic-free food.

Social business highest rated

One of the main topics during the World Economic Forum (WEF) meeting in Davos last week, was the technological revolution´s effect on global labour markets. According to WEF, it is estimated that as much as 7.1 million jobs could be lost through redundancy, automation or disintermediation worldwide, with the greatest losses in white-collar office and administrative roles. A cause of concern is thus the rise of people not obtaining the skills needed in the new economy, especially among the youth, thereby leading to increasing inequality between low-skilled and high-skilled people.

Paradoxally however, of the 17 Sustainable Development Goals (SDG) set by the UN to end poverty, protect the planet, and ensure prosperity for all, number eight, on decent work and economic growth, is the highest rated in terms of business potential, followed by SDG number three on good health and well-being. These are also the SDGs that are perceived to hold the greatest potential to direct societies onto a sustainable development track. In other words, what is good for business is also good for society.

Are we ready for the 4th Industrial Revolution?

http://dontapscott.com/

Last week at the World Economic Forum in Davos he raised the question, ”are we ready for the Fourth Industrial Revolution?”

According to digital strategist Don Tapscott the focus of gathering is how technology is fused into almost everything in the physical, digital and biological worlds.

Reporting from Davos 2016, he said: – Now, we are in a fourth revolution (…) Ubiquitous digital technologies, artificial intelligence, autonomous vehicles, the so-called Internet of things, 3D printing, nanotechnology, robotics, biotechnology and big developments in materials science, energy storage and quantum computing are starting to shake the windows and rattle the walls of the global economy.

Tapscott, who is attending Aftenposten´s Technology Conference this first coming Wednesday, has written 15 books on how technological innovation affects our society.

In 2013, he was listed as the 4th most important business thinker in the world. In 2015, he was appointed Senior Adviser to the World Economic Forum.

INNOMAG will cover tomorrow´s conference where Tapscott is joined by Norwegian speakers including the Minister of Trade and Industry, Monica Mæland. As one of the world’s leading authorities on innovation, media, and the economic and social impact of technology, Don Tapscott, will prepare us for what is coming.

I den nye verden må alt gjøres motsatt vei

– Dersom du skal klare å løse verdens mest grunnleggende problemer, må du gjøre det motsatte av det konvensjonelle, er professor Muhammed Yunus, verdens mest innovative bankmenn, beste tips til sosiale entreprenører.

Vi står på randen av en teknologisk revolusjon som fundamentalt vil endre måten vi lever, arbeider og forholder oss til hverandre. De nåværende globale økonomiske og politiske systemer blir stadig mer uholdbare, økonomisk ulikhet over hele verden fortsetter å forverres, mens korrupsjon av styresett blir dypere, er oppsummeringen fra foredragene under årets World Economic Forum møte i Davos.

En av deltagerne til stedet i Davos, var professor Muhammed Yunus, en av verdens mest kjente sosiale entreprenører. – Vi er i et øyeblikk av enorm endring – ikke lineær, men eksponentiell – og vi trenger å bringe verden gjennom en overgangsprosess til en jevnere fordeling av rikdom og makt. ”, sier han i et intervju med Ashoka, verdens ledende nettverket av sosiale entreprenører, i samarbeid med Huffington Post.

Som grunnlegger av Grameen Bank, en Dhaka-basert organisasjon som sprer mikrokreditt og mikrofinans globalt, har han klart å skape økonomisk og sosial utvikling nedenfra i mer enn 40 land, og ble i 2006 tildelt Nobels fredspris for sin transformative innvirkning på fattigdomsbekjempelse.

Nøkkelen til suksess er å gjøre det motsatte av det konvensjonelle, mener han; – De går til byen, vi går til landsbyen. De går til menn, vi går til kvinner. De sier folk bør komme til banken, da sier vi banken bør gå til folk. De sier at du trenger å være arbeidssøker, vi sier jobbskaper. De sier virksomheter handler om å maksimere profitt, da sier vi glem fortjeneste, alt vi ønsker å gjøre er å løse problemer. I den nye sivilisasjonen, må alt gjøres motsatt vei.

 

The “grit” talk

Grit and resilience set students up for success, but are these traits innate or can they be taught?

With 7.5 million TED views of her “grit” talk, Angela Lee Duckworth needed no introduction to educators and leaders around the world, taking part at the BETT Show yesterday.

Duckworth, an assistant professor in psychology at the University of Pennsylvania, research subjects including students, West Points cadets, and corporate salespeople, all whom she studies to determine how “grit” is a better indicator of success than factors such as IQ or family income.

The straight-A pupils who do best at school can be the ones most lacking in the grit they need in adult life, according to a leading expert in resilience. Duckworth said she called such students “the fragile perfects” because they had not experienced failure before they arrived at university.

“The kids who never have an opportunity to fail – I see them, as I teach at an Ivy League university,” she said. “I call them ‘the fragile perfects’, because they’ve never gotten a B in their lifetime. They have been winners all the way through. And if you are a winner all the way through it’s really hard to lose.”

 

Watch Angela´s TED talk:

 

According to Forbes Duckworth´s research validates the beliefs in the key to success for individuals, teams and a business. While intelligence is required, Duckworth demonstrated that the determining factors for success were perseverance, hard work and drive to improve.

Frykter det uvisse

Bilder av avdelingen i NAF Innovasjon og Utvikling - bilder til intranettet mm.

Som innovasjonsdirektør og konsernadvokat i en av Norges største medlemsorganisasjoner, kombinerer Hafsteen lovens strenge rammer med kreativitet som bryter alle grenser. Det han frykter mest, er derimot ikke å bryte loven, men det han ikke ser eller har fantasi til å forutse komme – som kan ”disrupte” 90 års stein på stein oppbygging, nesten over natten.

Navn: Vegard Hafsteen (45 år)
Stilling: 
Direktør Innovasjon, Forretningsutvikling og Partnersamarbeid, og Konsernadvokat
Favorittduppeditt(er): 
Mobilen, Canon5D Mark III og Apple Watch
Dine tre favorittapper: 
Ruter, (bor på Nesodden, bruker buss, båt og trikk for å komme meg på jobb), tasku (holder orden på to do listen min), diverse nyhetsapper
Hvordan kobler du av om vinteren?: 
Leke på ski og med fatbike mm. med mine fantastiske kule barn, spille håndball og ta bilder av den flotte naturen og snølandskapet på Nesodden.

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020? (Hva har endret seg?)

NAF har eksistert i over 90 år, men endringen de neste 5 tror jeg kommer til å bli større og gå raskere enn de første 90. Vi har siden 2013 jobbet med å transformere NAF fra å være en bilist- organisasjon til å bli en trafikkantorganisasjon. Vi skal gjøre våre medlemmers hverdagsreise, enten den er med bil, sykkel, kollektivt eller til fots, mest mulig økonomisk, effektiv, sikker og miljøvennlig. Mest sannsynlig må dette skje gjennom digital transformasjon for å kunne opprettholde konkurransekraften og implementere endringer raskt.

Håpet mitt er at NAF kommer til å ha stor betydning som trafikkantorganisasjon med flere medlemmer som kanskje ikke eier egen bil engang (kan dele og samkjøre isteden) i 2020.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i din jobb/virksomhet? 

Jeg vil beskrive meg selv som en nysgjerrig, vitebegjærlig person som prøver å se muligheter i størst mulig grad, i stede for begrensninger. Jeg liker å ta beslutninger basert på fakta, oversikt og innsikt, og helst sammen med mine dyktige medarbeidere. Jeg liker også å bidra til å utvikle menneskene rundt meg og gir mye ansvar – Ingenting gleder meg mer enn de som lykkes i noe de kanskje ikke hadde tro på at de var i stand til å få til selv en gang.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Jeg er så utrolig heldig å få lov til å være leder for et innovasjonsteam bestående av alt fra; en kaospilot, en ingeniør, en innovativ og energifull revisor, en konsept- og tjenestedesigner, og ikke minst strukturerte prosjektledere og forretningsutviklere som flommer over av kreativitet og gjennomføringsevne. I tillegg får jeg masse inspirasjon fra alle vår gode samarbeidspartnere som er flere av de største virksomhetene innen sine felt i Norge.

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du på som de største utfordrerne? 

NAF har et bredt tjenestespekter, som spenner over finans og forsikring, reise, test og kontroll, veihjelp, reise, motorsport og trafikksikkerhet. Fordi vi er en interesse- og forbrukerorganisasjon, har vi også rollen som politisk påvirker. Sammen gjør dette at vi møter stor konkurranse fra mange ulike aktører.

Det jeg frykter mest er likevel det jeg ikke ser eller har fantasi til å forutse kommer – som kan utvikles, lanseres, finansieres, markedsføres og leveres fra pike- eller gutterommet og ”disrupte” 90 års stein på stein oppbygging, nesten over natten.

Hva er dine primære kilder til kunnskap for å forstå fremtiden?

Først og fremst mitt eget, fantastiske team. Dernest et utall kilder av artikler, blogger, nettverk, eksterne styreverv som Innovation Forum Norway, samarbeidspartnere og konferanser som WEB Summit i Dublin. Ikke minst er innovasjonsturer til land som India med konkrete bedriftsbesøk og et stort nettverk bestående av venner og bekjente til stor nytte.

Selv om absorbering av kunnskap er viktig, er det vel så viktig å omsette denne kunnskapen til noe som bidrar til utvikling og lansering av produkter og tjenester som våre medlemmer har behov for og tar i bruk, og som derigjennom skaper en verdi. Utfordringen er å holde fokus – det er viktigere å levere enn å snakke om alt vi burde ha utviklet. Eksempelvis videreutvikler vi nå vår siste lanserte app “Bilen Min” fortløpende.  Målet er å få levert stadig ny og etterspurt funksjonalitet til våre allerede over 50.000 brukere.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i selskapet du jobber for? På hvilken måte?

NAF har i de senere årene gjennomført en rekke innovasjonsinitiativ. Innovasjon er også høyt på agendaen på tvers i organisasjonen, noe som har medført en endring i hvordan vi leder satsningen. Konsernledermøtene våre er nå delt i to, hvor vi har egne rene innovasjon/utviklingsmøter, og egne konsernledermøter for driftsgjennomganger.

Det å finansiere innovasjon og utvikling i en organisasjon, kan være utfordrende da det er mange behov, og vi jobber aktivt for å finne gode løsninger både på egenhånd og sammen med ulike partnere.

Derfor vil jeg si at vi er en sterk 9’er på strategisk forankring, men kanskje en svak 8’er på konkret gjennomføring, med tanke på å komme raskt ut i markedet med nye produkter og tjenester. Sistnevnte jobber vi mye med om dagen for å bli bedre på.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Ser man bare noen år tilbake i tid, foregikk mesteparten av kommunikasjonen til våre medlemmer og kunder på andre måter enn i dag. Ikke bare har nye kanaler som sosiale medier gjort sitt inntog, men forventningene hos mottagerne har blitt dramatisk endret. De skal ha relevant, skreddersydd informasjon der de er, og akkurat når de trenger det. Dette både krever og muliggjør store og nødvendige endringer i kommunikasjonsstrategien vår.

Learning with technology

kilde: utdanningsnytt.no

This week the world´s leading education technology event, Bett Show, is taking place in London. Ann Michaelsen, teacher at Sandvika High School, is one of the speakers.

With examples from her book “Teaching using web tools”, she shares lesson plans and articles about learning with technology.

– It all started when I was working in my English class for first-year high school students. I had been teaching without the use of a textbook for several years, using social media to connect with teachers and experts in different countries. It occurred to me, why not write a book for teachers describing how we work in our class? Why not have the students to write about how they like to learn, as a change to all the books written by teachers and educational experts. I think too many conferences have the voice of an expert, and I wonder, where are the students?

According to Michaelsen technology is important in school, but too much time is spent on PowerPoint and taking notes.

– When discussing topics like environmental issues connected to the curriculum, I´d contact my network and invite students and experts into the classroom. When you stream the conversations on YouTube, the students will be able to go back and listen to the conversations as many times as they need to take notes and write about the topics on their blogs.

– Writing blogs gives students the opportunity to enjoy a broader audience, and to engage in interesting conversations. This fall my students have been discussing the topic “technology in school” with students in South Africa, Australia, Greece, and Alaska.

Michaelsen´s favourite quote at the moment is; “Anything short of a vision of educational technology use that allows students and teachers to inquire more deeply, research more broadly, connect more intensely, share more widely, and create more powerfully, sells short the power of these tools—and more important, sells short the promise of learning and of school for our students.”

And by that, she believes that we need to look at how new technology is being used in class, and ask ourselves if we are using it to its full potential.

 

 

INNOMAG will continue to cover the Bett Show 2016 from UK this weekend.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...