Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

TISE (utt: [/taiz]) – Sosial markedsplass for kjøp og salg

Axel Franck Næss og Eirik Frøyland Rime ble i juni ferdig med sine respektive mastergrader i industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU. Siden da har de satset full tid på prosjektet som har fått navnet Tise (etter advertise, blir vi fortalt).

Observerte trender på SoMe
Ideen til Tise oppsto sommeren 2013 ved at gutta observerte to tydelige trender på sosiale medier.
– Flere og flere begynte å bruke sosiale medier, og spesielt Facebookgrupper, for å kjøpe og selge på nett, og gikk dermed utenom de mer vanlige markedsplassene som Finn.no. I tillegg var det åpenbart at folk likte å dele fine og kule bilder – og dermed kom ideen og ønsket om å kombinere disse to trendene, forteller Axel.

– Videre opplevde vi, og opplever fortsatt, at nettbaserte rubrikksider ikke har forandret seg nevneverdig siden de oppsto for om lag 15 år siden – og at dette er en bransje som er overmoden for disrupsjon.

– Facebookgrupper for kjøp og salg har hatt en massiv vekst de siste årene, og denne fremveksten tvang trolig Finn.no til å gjøre torget sitt gratis. I Norge alene har slike grupper mer enn én million medlemmer, og antallet vokser stadig. Vi ser dette som en klar indikasjon på at kundene ikke er fornøyd med dagens løsninger, og vi er i markedet for å gi dem et bedre tilbud, legger Eirik til.

Et enkelt verktøy

– Man kan se at rubrikkmarkedet desentraliseres fra de klassiske “winner takes it all”-markedsplassene som har vært i front det siste tiåret. Sosiale medier kommer til å bli en viktigere og viktigere annonseringsplass i fremtiden. Tise er det enkle verktøyet som folk trenger for å gjøre nettopp dette; hvor du kan dele til alle dine sosiale kanaler: Facebook, Twitter, Instagram m.m. Det er ikke bare enkelt og morsomt, men det unike designet gjør slik at annonsen skiller seg ut i kampen om potensielle brukeres oppmerksomhet, noe man trenger for å få ting solgt, forteller Axel engasjert.

Med appen Tise (som i adver'tise) lager du annonser tilpasset deling til sosiale medier med alle de viktigste detaljene om objektet lagt direkte oppå annonsebildet.
Med appen Tise (som i adver’tise) lager du annonser tilpasset deling til sosiale medier med alle de viktigste detaljene om objektet lagt direkte oppå annonsebildet.

Digital window shopping

– Kjøpere bruker i økende grad ulike sosiale medier til å utforske interessante ting rundt seg. Opplevelsen kan være kaotisk, da sosiale medier ikke er optimalisert som markedsplasser, så vårt fokus har vært å forsøke å skape orden i kaoset for brukerne, sier Eirik.

– Uansett hvor du finner en Tise skal du umiddelbart vire hvor du finner mer informasjon om dem, tilsvarende produkter, by på produktet og selvsagt hvor du trygt kan betale selgeren hvis du bestemmer deg for at det er dette du ønsker. Altså i Tise-appen.

– Innovasjonen vår ligger i at vi utvider den klassiske rubrikkannonsetjenesten ved å bygge på eksisterende sosiale nettverk. Vi lager et verktøy for enkel og rask deling over alle disse nettverkene.

Kjøp-og-salg-nettverk

14. september kom det en spennende nyhet fra Tise-gutta. De kunne da fortelle at de offisielt har startet et unikt samarbeid med den største kjøp-og-salg-gruppen på Facebook – det norske Kjøp og Salg-Nettverket.
– Kjøp-og-salg-grupper på Facebook har gradvis tatt store andeler av ”Online Classifieds” virksomheten fra de tradisjonelle monopolene rundt om i verden. Nå skriver Tise internetthistorie ved å direkte inkludere dette konseptet inn i en etablert app-service. Fremtiden er lys, avslutter Axel med et glis.

Fagfestivalen ChangeByDesign

ChangeByDesign omtaler seg som fagfestival – et sted for påfyll – og fredag 18.9 er det duket for foredrag, workshops, utstillinger og fest på Fabrikken i Kvadraturen. Festivalen er en spennende arena for deg som er opptatt av å skape endring. Hit kommer folk fra NASA, NRK og IBM, byplanleggere, teknologer, designere, fotografer, gründer Jan Vardøen og mange flere.

ChangeByDesign arrangeres av Halogen og er for alle som søker inspirasjon innen endring, innovasjon og bærekraft! Fagfestivalen skal være en viktig faglig og sosial arena, hvor vi skal lære av hverandre, bygge nettverk, eksperimentere og ha det gøy!

Festivalformatet vil bestå av parallelle sessions med foredrag, workshops, utstillinger, faginnlegg, tips og råd og mange nyttige og inspirerende samtaler og gode diskusjoner.

Mer informasjon her.

Smarte byer er fremtiden!

Bildet er fra Startupbootcamp.org

I 2050 er det anslått at 70 prosent av verdens befolkning vil bo i byer. I dag opptar byer bare to prosent av verdens landareal, men bruker hele 75 prosent av klodens naturressurser og står for 80 prosent av alt klimagassutslipp. Mange mener derfor at en viktig del av bærebjelkene i framtidens smarte byer dermed faller på energibransjens evne til å redusere energiforbruk i bygninger og øke produksjon og bruk av fornybar energi.

Torsdag og fredag samles folk fra hele verden i Stavanger for å lære mer om hva smarte byer er, og samtidig vise fram løsninger som kan gjøre folks hverdag enklere.

Nordic Edge Expo er den nye internasjonale møteplassen for kunnskapsutveksling og inspirasjon for alle som arbeider med smarte hjem, smarte byer og smarte samfunn. Deltakerlista teller i skrivende stund nærmere 400 personer. De kan se fram til et variert og spennende program, med både lokale og internasjonale foredragsholdere.
– Vi gleder oss til å ønske deltakerne velkomne til Stavanger Forum. Teknologi er en viktig del av svaret for å lykkes i framtiden, og på Nordic Edge Expo skal vi diskutere hva som må til for å takle en økende urbanisering på en fornuftig måte, forteller Ivar Rusdal, som er styreleder i Nordic Edge.

På bildet fra venstre: Ivar Rusdal, Christine Sagen Helgø (ordfører i Stavanger) og Cornelius Middelthon (tidligere adm. dir. Stavanger Forum)
På bildet fra venstre: Ivar Rusdal, Christine Sagen Helgø (ordfører i Stavanger) og Cornelius Middelthon (tidligere adm. dir. Stavanger Forum)

Foredragsholdere fra store aktører som Microsoft, Gartner, Accenture, Cisco og IBM vil være på plass, samt kjente og kloke stemmer som Eirik Newth og Peter Hidas. Konferansen inneholder også en egen sesjon for gründere og entreprenørskap.
– Nordic Edge skal både være et vindu mot verden og en årlig møteplass. I år er det først og fremst konferanse vi satser på. Neste år er målet å vokse, og bli en viktig utstillingsplass for smartteknologi, forklarer Ivar Rusdal.

Det er ikke uten grunn at konferansen ble lagt til Stavanger. Byen er nemlig med i verdens største forsknings- og innovasjonsprogram, Horizon 2020, gjennom Triangulum-prosjektet. Der deltar Stavanger, Manchester og Eindhoven som fyrtårnbyer, og EU gir opp mot 60 millioner kroner i støtte.

Bak Nordic Edge står en rekke lokale krefter i Stavangerregionen, blant annet Lyse AS, Stavanger Forum, ONS, Ipark AS, Universitetet i Stavanger, Greater Stavanger og Smedvig Eiendom.

Det skjer svært mye spennende innen smartteknologi i landet vårt, og 3in skal belyse dette i en rekke artikler fremover.

Velgerne har talt: Tid for ACTION!

Et svært jevnt valg er nå over, og med et skifte i flere av landets største byer blir det spennende å se hvilke endringer dette kan bringe med seg. Mye tyder på at velgerne i natt ga Erna Solbergs mannskap et signal om at det prates for mye og gjøres for lite, til tross for mange fagre ord og de beste intensjoner. For de 500 000 nordmenn som er i gang med å skape sin egen arbeidsplass er realiteten at det har skjedd fint lite siden den blåblå regjeringen toget inn.

I forrige uke publiserte vi en kronikk både på 3in.no og i Computerworld hvor vi stiller spørsmålet om politikerne EGENTLIG forstår hvor skoen trykker, – les mer her.  I natt så vi resultatet, velgerne er i ferd med å miste tålmodigheten. Det er vel nå lov å håpe; at i lyset av dagen etter valgnatten – så kan Erna & mannskap se på resultatene som en stor “wakeup call” – slik at vi nå fremover skal få se konkret handling som vil styrke landets fremtid, og støtte opp rundt de som jobber hardt for å skape morgendagens næringer.

Den gode nyheten er at valget også løftet frem de som har tatt det grønne skiftet inn over seg, og her skal det også bli spennende å følge med når politikerne skal følge opp de mange fagre valgkampfloskelene med konkret handling.

Både dagens ledere og valgkampslitne politikere trenger et bevisst forhold til hvordan fremtiden vil endre dagens konkurransebilde, og de trenger hjelp av innovatørene som er i front på nye teknologiske og samfunnsmessige muligheter.

Vi i 3in.no lover på vegne av alle landets endringsagenter og ildsjeler å rapportere om alt det flotte som skjer på området. Sammen skal vi sette lyset på viktige temaer – og gi en stemme til de mange som fortjener det.

Følg med og tips oss gjerne! post@3in.no

DEN GRØNNE REVOLUSJONEN

2013 var året da verden for første gang bygde ut mer fornybar enn fossil energi. Tesla-sjef Elon Musks lansering av nye, langt billigere hjemmebatterier gjør fornybar energi til en langt mer seriøs utfordrer for de fossile energikildene.

Samtidig står verden overfor en grønn revolusjon også på andre områder. Fremskritt i den såkalte bioøkonomien gjør at vi i tiden fremover kan utnytte biologisk restavfall i stedet for olje på stadig flere områder. De neste årene er det spådd å bli en ny gigantindustri.

BI-forsker Per Espen Stoknes er blant de som tror den grønne økonomien vil lede frem til en ny revolusjon. På samme måte som IT-selskapene, med Google og Apple i spissen, det siste tiåret har gått forbi oljeselskapene som verdens mest verdifulle selskaper, tror Stoknes på et nytt skifte frem mot 2030.

Det samme gjør investor Jens Ulltveit-Moe – som trekker en linje der menneskene historisk har beveget seg fra tre, via kull, olje og gass – til spranget inn i fornybarsamfunnet.
– Vi har allerede oversteget naturens tålegrense. Vi har brukt opp den industrielle revolusjon og trenger en ny historiefortelling. La oss kalle det «grønn smart vekst», mener Stoknes.

Per Espen Stoknes
Per Espen Stoknes

GRØNN VEKST

Den grønne økonomien handler om å erstatte brun vekst med «grønn vekst», der naturen går i pluss. For å oppnå dette må vi lære oss å øke verdien til biomaterialet, noe som på fagspråket kalles «oppsirkulering». Stoknes peker på fire drivkrefter som han mener vil bidra til at den grønne økonomien vil slå igjennom:

  • Økte olje- og gasskostnader: Det finnes ikke mer billig olje og gass igjen. Dagens oljevirksomhet krever mer energi og større kapitalkostnader for å hente inn oljen.
  • Radikal ressurseffektivisering: 25-50 prosent av maten vår blir kastet eller råtner. Vi står overfor en radikal ressurseffektivisering, der for eksempel anti-
    bakterielle urter kan øke levetiden på maten 3-4 ganger.
  • Fossil etterspørselsdestruksjon: Et eksempel er bygg der vi får nettopluss hus, der husene genererer mer energi enn det bruker, som Powerhouse i Sandvika.
  • Prisfall på fornybar: Vi har sett et ekstremt bratt kostnadsfall på solenergi, som nå gjør den konkurransedyktig med gass og kull.

    Les også: http://www.3in.no/tre-revolusjoner-pa-vei-mot-2030/

SMARTERE VERDEN

For å lykkes med omstillingen må vi i fremtiden hente ressursene fra langt flere kilder. Strøm vil stadig oftere høstes inn av hver enkelt forbruker, som også leverer kraft inn i strømnettet.

På samme måte må samfunnet bygge nye mekanismer som også utnytter restavfall både fra produksjon og husholdninger på en stadig smartere måte. Denne utviklingen er imidlertid kun i startgropa – og ingen kan med sikkerhet forutse hva overgangen fra sentralisert produksjon til en verden tuftet på nye logikker fra internett- og fornybarsamfunnet vil bety for fremtiden.

Det eneste som er sikkert er at det vil bety nye forretningsmuligheter, samarbeidsformer – og kanskje også samfunnsmessige strukturer.

SKOG GIR NY NÆRING

I takt med at opplaget for papiravisene stuper, åpnes det stadig nye muligheter for å utnytte skogen på nye måter. Sarpsborg-bedriften Borregaard leder an internasjonalt på flere av disse områdene.

Den regjeringsnedsatte strategigruppen Skog22 la i vinter frem sin rapport for landbruks- og matminister Sylvi Listhaug. De anslår at skog- og trenæringen vil firedoble sin omsetning til 180 milliarder kroner innen 2045. Det skal blant annet skje gjennom å utnytte tre på nye måter:

  • Tre som byggemateriale: Det vil bli økt etterspørsel etter tre som byggemateriale i årene fremover. For å ta ut framtidens potensiale for tre som bærekraftig byggemateriale kreves innovasjon og FoU innen industrialisert byggesystem. Bygg står for det største omsetningspotensialet i årene fremover.
  • Tre som kjemi: Ved å ta i bruk treets oppbygging og bestanddeler kan man utvikle det meste, alt fra innsatsstoffer i medikamenter, til mat og for, eller til en miljøvennlig emballasje og sterk kompositt. Alt som kan lages av olje kan lages av tre. Gjennom FOU og innovasjon på treets uendelige muligheter kan ideene tas over til verdiskapende produksjon.
  • Tre som energi: Vi må omstille samfunnets energibruk fra fossil energi til fornybar energi. Større bruk av biobaserte fornybare energikilder vil være en del av løsningen for å dekke morgendagens energibehov. Det står ubrukte ressurser i norske skoger som må utvikles til fornybare energikilder. Trepellets kan erstatte forurensende kullbasert energiproduksjon og flydrivstoff er et av de områdene som man per i dag ser vanskelig å finne alternative energikilder til – unntaket er biodrivstoff basert på bærekraftig skogproduksjon.

BIOSTJERNESKUDDENE

Her er en oversikt over nye selskaper som utnytter biomateriale på nye måter:

  • Agrinos – utnytter rekeskall til gjødsel som gir større avlinger.
  • Borregaard – utnytter avfall fra celluloseproduk-
    sjon til lage nye produkter som sprit, kullsyre og lim, og som ingredienser i maling, klesfarging, betong og vanilje.
  • Biochos – utnytter rekeskall til å oppnå soppfri avling. Kan redusere bruken av kjemiske soppdrepende midler.
  • Cambi – resirkulererer kloakk til elektrisitet og gjødsel. Washington DC tok nylig i bruk systemet, i et anlegg som blir det største av sitt slag, ifølge Washington post.
  • Kebony – utnytter avfall fra sukkerindustrien til å herde trevirke. Hardtreet er vedlikeholdsfritt og kan brukes i stedet for trevirke fra regnskogen.

Dette er bare noen få av de norske bedriftene med potensial innenfor bioøkonomi-sektoren. I Biovarme-rapporten, som ble lagt frem i vår, nevnes også selskaper som Biomega, Arcticzymes, Calanus, Co2Bio, EPAX, Firmenich, Hyperthermics, Seagarden, Norilia, Marine Harvest Ingredients, FMC Biopolymer, Hepmarin og mange flere.

 

“All-you-can-eat”-modell for magasinjournalistikk

– VIOs mål er å samle all magasinjournalistikk i Norden på en felles digital plattform. Der vil brukere få ubegrenset tilgang til magasininnhold gjennom et månedlig abonnement. Dette gjør det enklere for brukere som ikke vil forholde seg til flere abonnementer, både print og digitalt, ha flere innlogginger og ha flere apper. Dagens medieforbrukere ønsker å ha alt de vil lese på ett sted! Tilgjengelig hvor som helst, når som helst og på alle deres digitale flater, forklarer Agnes Dyvik, daglig leder i oppstartbedriften Vio.

Nå er betaversjonen av Vio lansert. Hvordan har dette gått så langt?
– Vi har endelig lansert en lukket beta med innhold fra 12 innholdsleverandører som vi tester med 700 brukere. Hittil har det gått veldig bra! Det morsomme er alle tingene som oppstår som man ikke har tenkt ut på forhånd og ikke er forberedt på – det er slike ting man lærer mest av. Og så er det viktig å jobbe med brukere så tidlig så mulig – å jobbe iterativt og lean. På denne måten får man tilbakemeldinger om hva brukeren faktisk ønsker og man slipper å bruke masse tid på å utvikle noe folk ikke vil ha. Det er tross alt de som skal betale for produktet!

Team Vio
F.v. André Wærness-Vold, Agnes Dyvik og Mari Hæreid

Fortell litt om planer og mål dere har videre for plattformen.
– Planen er å fortsette å brukerteste plattformen fremover, for å avdekke hva som gir den aller beste brukeropplevelsen og hvordan vi kan imøtekomme brukernes ønsker. Dette vil være hovedfokuset utover høsten, parallelt med å inngå kommersielle samarbeidsavtaler med innholdsleverandører som ønsker å distribuere innholdet sitt på VIO når vi lanserer i starten av 2016. Dette er det store målet, og innen den tid håper vi at så mange som mulig vil melde seg som første brukere av VIO! I løpet av høsten vil vi også være på utkikk etter erfarne og relevante mentorer som kan rådgi oss innenfor strategi og finansiering.

Har dere mottatt noen konkrete tilbakemelding fra brukere?
– Ja, svært mange benytter seg av chat-tjenesten i produktet, hvor de kan kommunisere med oss og skrive ned alt de tenker når de bruker produktet. I tillegg har vi workshops og intervjuer med brukere som gir oss mer detaljerte tilbakemeldinger. Vi har fått mye positiv feedback fra testbrukerne, samt flere forslag til forbedringer. Så vi jobber kontinuerlig med forbedring av produktet, og implementering av brukerens ønsker. Samtidig jobber vi også med å integrere flere funksjoner. Det er veldig gøy å jobbe med produktet nå som så mange bruker det, og spesielt gøy med alle de positive tilbakemeldingene. Dette er tydeligvis et produkt folk vil ha!

Hva slags modell ser dere for dere ifht betaling / økonomi?
– Brukere vil kunne ha et månedlig abonnement, som starter etter en 30 dagers gratisperiode der de kan prøve ut produktet. Disse abonnementsinntektene vil vi dele mellom oss og innholdsleverandørene, basert på lesemønsteret til hver enkelt leser. Vi prøver å få til en mest rettferdig fordeling som mulig, og ønsker at innholdsleverandørene skal bli lønnet for det gode journalistiske innholdet de leverer.

Hvordan har rekrutteringen gått – har dere fått på plass ny medarbeider?
– Rekruttering av nye medarbeidere er en veldig spennende prosess, og også veldig utfordrende. Når man er et lite team, vil et nytt teammedlem ha mye å si for dynamikken. Så det er viktig å bruke god tid på å finne de rette menneskene. Vi har hatt flere interesserte, men er stadig på jakt etter flere. Så hvis noen er interesserte i å møte oss så ta kontakt! Send en mail til agnes@readvio.com.

 

Les også: http://www.3in.no/startupene-vokser-og-det-jaktes-nye-talenter/

Tre unge kvinner vil skape milliardbedrifter i Trondheim

I bassenget på Marintek på Tyholt tester Christine Spiten de siste forbedringene av undervannsdronen hun håper skal revolusjonere måten privatpersoner kan utforske sjøen på.
– Den må bli så lett å bruke, såpass rimelig og så lett å ta med seg at den kan tas i bruk av vanlige forbrukere, sier Spiten.

25-åringen fra Asker har en master i industriell økonomi og teknologiledelse fra universitetet i Ås, i tillegg til utdanning innen robotikk og entreprenørskap. For tre uker siden flyttet hun til Trondheim som prosjektingeniør og medeier i den nyoppstartede bedriften Blueye Robotics, en spin off-bedrift fra det maritime NTNU-miljøet. Foreløpig er det imidlertid uaktuelt å vise frem undervannsdronen, eller mini-ROV-en som er en mer riktig betegnelse, for pressen.
– Vi skal teste den for alvor i november. Da skal jeg delta på en ekspedisjon i Atlanterhavet, hvor også et tv-team vil være til stede, sier Spiten.

Bedriften er en av fem bedrifter som Det Norske-gründer Erik Haugane har tatt til seg og involvert seg i for å gjøre til en kommersiell suksess.

Ung innovasjonspris

Sivilingeniøren var én av tre som kjempet om prisen Ung innovasjonspris under Trondheims første store teknologifestival i august, Trondheim Playground. Prisen er en nasjonal konkurranse rettet mot kvinnelige entreprenører, særlig innen teknologi og realfag.

En annen som kjempet om prisen, er Guro Grytli Seim fra Trondheimsselskapet One Earth Designs, tidligere Morphosolar. Seim har en master i materialteknologi, og er et direkte produkt av NTNUs entreprenørskole. Sammen med medstudenter har hun utviklet en solgrill som siden selskapet ble stiftet i oktober i fjor har solgt for rundt 400 000 kroner i både Norge, Sverige, USA og Hellas.

Solgrillen er enkel å sette sammen. Den samler lyset, og muliggjør matlaging uten å bruke strøm eller drivstoff, forklarer Even Haug Larsen og Guro Grytli Seim. Foto: Anette Robberstad.
Solgrillen er enkel å sette sammen. Den samler lyset, og muliggjør matlaging uten å bruke strøm eller drivstoff, forklarer Even Haug Larsen og Guro Grytli Seim. Foto: Anette Robberstad.

I løpet av våren har utviklerne slått seg sammen med det amerikanske selskapet One Earth Design, som nå flytter ansatte til hovedkontoret i Trondheim. Til høsten håper Seim at bedriften skal lansere grillen med et NTNU-utviklet batteri som skal revolusjonere produktet.

– Med batteriet vil vi ha en grill som ikke bare vil fungerer på kveldstid og på dager med skygge, men rett og slett er et lite kraftverk. Grillen lader opp batteriet, som kan brukes til å drive grillen når som helst, eller lade opp telefonen din, sier Seim.

Jakter internasjonale kunder

Den tredje nominerte var Nuria Espallargas i Seram Coating. Espallargas kommer fra Spania, men har vært i Trondheim i ni år. Hun har en 50 prosent stilling på NTNU som professor i metallurgi og materialteknologi. Nå er hun teknisk sjef det blodferske selskapet Seram Coating som har kontorer på Sluppen. Bedriften har utviklet et belegg de kaller Thermasic, og som de er alene om å produsere. Belegget tåler ekstrem varme og påkjenninger, og har ifølge Espallargas et enormt potensial for flere bransjer.

– Vi har snakket med Scania og Man om å bruke stoffet på slitedeler i lastebilmotorene. Men vi jobber også opp mot oljeindustrien, flyindustrien og stålindustrien. Vi håper å begynne masseprodusering av stoffet innen utgangen av året, sier hun.

Vinneren er fremragende kvinnelig forsker

Vinneren av Trondheim kommune og Barne- og familiedepartementets Ung innovasjonspris 2015 ble Nuria Espallargas i Seram Coatings.

Professor Nuria Espallargas
Professor Nuria Espallargas.

Juryens begrunnelse:
Vi er så heldige å ha en svært sterk vinner for Ung Innovasjonspris 2015. Nuria Espallargas –  den yngste professoren på NTNU, er en inspirasjon for andre vitenskapskvinner – og menn, kolleger, venner og hele innovasjonsmiljøet Professor Nuria Espallargas utmerker seg i en klasse med svært mange gode kandidater. Prisvinneren har en imponerende merittliste sin unge alder til tross. Hun produserer akademiske resultater i verdensklasse og er idehaver og oppfinner av et produkt med stort industrielt markedspotensiale. Det blir spennende å følge utviklingen til det lovende oppstartselskapet Seram Coatings hvor Professor Espallargas har en nøkkelrolle som utviklingssjef og medeier.

 

Oppdrag: tenke utenfor boksen

Fra venstre Hilde Marie Hunsbedt, Sindre Tøsse og Andrea Marie Stangeland er Lyses nye innvasjonstraineer.

(Fra venstre: Hilde Marie Hunsbedt, Sindre Tøsse og Andrea Marie Stangeland er Lyses nye innvasjonstraineer.)

Lyse ansatte i fjor Norges to første innovasjonstraineer. Det fungerte så godt at selskapet valgte både å fortsette ordningen og utvide til tre traineer.

− Her kan vi jobbe med ting som ikke krever en umiddelbar økonomisk gevinst. Det gir oss friere tøyler til å jobbe med ideer litt utenfor boksen, sier Sindre Tøsse, en av tre nye traineer i Lyses avdeling for forskning og utvikling.

Tjenestedesign og velferdsteknologi
Sindre er fysiker, har erfaring innen softwareutvikling er og nesten ferdig med en doktorgrad i prosessikkerhet ved Høgskolen i Telemark. 29-åringen fra Samnanger utenfor Bergen gleder seg til oppgavene som venter.
− Da jeg studerte i Bergen bodde jeg med en fra Bryne, og det første jeg hørte om Lyse var at det var de som skulle bygge ut fiber til Lyefjell. Jeg husker jeg tenkte at der skjer det ting, sier han.

Hilde Marie Hunsbedt er utdannet sykepleier, har studert i USA og gått Gründerskolen i Singapore før hun fullførte en master i endringsledelse i Stavanger. 28-åringen fra Sveio er særlig interessert i velferdsteknologi.
− Jeg skrev en oppgave om Smartly i fjor, og jeg har fulgt Lyses prosjekter lenge, forklarer hun.

Andrea Marie Stangeland er utdannet industridesigner fra NTNU med master innen tjenestedesign. 25-åringen fra Sandnes er opptatt av at tjenestene fra Lyse skal være brukervennlige.
− Jeg er opptatt av menneskene som skal bruke teknologien. Det må ikke være skummelt, sier hun.

Øker innovasjonsgrad i næringslivet
Det var over hundre søkere til stillingene.
− Jeg datt først over demolyse.no og tenkte at det så ut som et bra sted å jobbe. Da annonsen på finn.no kom var jeg ikke i tvil om jeg skulle søke eller ikke, forteller Andrea.

− En 50 prosents finansiering av FoU- og innovasjonstraineer er klart det mest effektive tiltaket for å øke innovasjonsgraden i norsk næringsliv.

Dagfinn Wåge, som leder Lyses innovasjonsavdeling, var i fjor pådriveren for ordningen med traineer. Han mener fortsatt at dette er et viktig tiltak for å øke innovasjonsaktiviteten i Norge.
− Innovasjon er ikke bare å tenke store tanker, men også å faktisk gjennomføre dem. Med denne ordningen kan studenter få praktisk innovasjonserfaring ved siden av et akademisk løp, og bedriften får gode innspill og ny kompetanse, forklarer han.

Avdelingslederen etterlyser fremdeles et initiativ fra forskningsrådet, Innovasjon Norge og ulike departementer.
− En 50 prosents finansiering av FoU- og innovasjonstraineer er klart det mest effektive tiltaket for å øke innovasjonsgraden i norsk næringsliv, konstaterer han.

Smart teknologi kommer for å bli
De tre er samstemte i at smartteknologi vil bli enda viktigere i tiden framover.
− Tid er viktig. Om systemer kan snakke sammen for å forenkle hverdagen og frigjøre tid, tror jeg det har stor verdi for folk flest. Og erfaringen min er at mennesker heller vil bo hjemme enn på sykehjem, og teknologi som kan bidra til det blir viktig, forteller Hilde.

− Noe kommer for å bli. Varmestyring er noe som burde gå av seg selv og som man ikke burde trenge å tenke over, skyter Sindre inn.

− Det bør bli innarbeidet i vanlige husholdninger, slik at overgangen blir enkel den dagen du virkelig trenger teknologi for å klare deg i hjemmet, legger Andrea til.

Smartbykonferanse

Norges første smartbykonferanse, Nordic Edge Expo (www.nordicedgeexpo.com) finner sted denne uken i Stavanger (17. – 18. september).

7 vaner du må mestre for å bygge en vellykket startup

Fra Dreamstime

Scott Rosenblum er en av tech-verdenens ”up-and-comers”, og han skaper bølger i innen arenaen for programmert reklame. Som styreformann og administrerende direktør i Neutrino Media Group – et innovativt multimedia- og teknologiselskap – samarbeider han med selskaper så ulike som Google, Time Warner, Yahoo og Hearst.

Her er Rosenblums hemmelige oppskrift samlet i 7 punkter:

  1. Lag lister for å holde fokus.
    Hver morgen lager Rosenblum en liste med 10 ting han ønsker å oppnå den dagen. Dette kan være alt fra å oppnå kontakt med en administrerende direktør i et selskap Neutrino ønsker å jobbe med, til å fullføre en del av en oppgave. Han utvikler en ny agenda hver dag, for å ta hensyn til nye utviklinger som krever et skifte i prioriteringer. På denne måten oppnår han å beholde fokus på sine mest kritiske gjøremål.
  1. Ta vare på dine kontakter.
    Rosenblum krediterer gode forbindelser på de riktige stedene som avgjørende faktorer i hans tidlige suksess. På dette området vet han at han er utrolig heldig. I sin første bedrift, et kles- og accessoryselskap, var han heldig å bli koblet med en familievenn som var styreleder og hovedaksjonær i et Fortune 500-selskap. Denne vennen spurte om å investere i Rosenblums selskap, og de har siden utviklet et langsiktig og nært forhold. Rosenblum har jobbet for å beholde sin venns tilknytning i selskapet, og involvere ham i en rekke andre forretningsprosjekter, inkludert Neutrino. Rosenblums venn introduserte ham for flere høyprofilerte forretningsfolk fra hele verden. Dette er en fordel de fleste forretningsfolk ikke gis, men Rosenblum har jobbet kontinuerlig gjennom årene for å holde liv i disse relasjonene for å gro sine virksomheter raskt.
  1. Lær fra mesterne.
    Til tross for hvor opptatt han er, gjør Rosenblum et poeng av å lære på en kontinuerlig basis. Selv om det er vanskelig å finne tid, er bøker viktig for ham. På skolen ble Rosenblum introdusert til Sun Tzu: The Art of War, som har vært en medvirkende guide som han siterer for noe av sin suksess. En annen favoritt er 33 Strategies of War av Robert Greene, som Rosenblum gir æren for en del av hans evne til å fokusere.
  2. Lær fra hver opplevelse i businesslivet.
    Som en ekte entreprenør har Rosenblum lært fra hver virksomhet han har startet eller vært involvert i. Da han var i klesbransjen var hans selskap forbundet med mange høyprofilerte musikere og skuespillere. Rosenblum utviklet en ”branded” eventmodell for å dra nytte av hans partnerskap og produkter. “Vi opplevde at forskjellige merker og medier ønsket å bli assosiert med våre livsstilsmerkevarer, og ville betale for eventer som markedsførte disse varene, slik at de ble tilknyttet oss i offentlighetens søkelys,» forteller han. “Dette brakte oss rett inn i reklamebransjen.”
  1. Vit når du må svinge.
    Etter klesvirksomheten, dannet Rosenblum et multimedia- og reklamebyrå. Under en middag sa en toppleder fra Google til Rosenblum at programmert annonsering er veien fremover. Rosenblum innså at hans selskap hadde alle brikkene for å kunne bli svært vellykket: relasjoner med de beste medieselskapene og utgiverne, relasjoner med de beste merkene og et sofistikert annonse-tech team. Google-lederen avtalte med ham at hvis Neutrino fokuserte på denne typen virksomhet, ville Google støtte det. Rosenblum så muligheten til å svinge, og skiftet fokus til programmering.
  1. Ikke bli forstyrret.
    Det er fort gjort å se et potensial i for mange sammenhenger, og dermed prøve å ta på seg for mye. “I mitt første selskap lot jeg fokuset og energien min bli distrahert av for mange ulike prosjekter”, innrømmer Rosenblum. Han brukte tid på innsats i nye muligheter – og kjernevirksomheten begynte å lide. Heldigvis fikk partnere og familie banket litt fornuft inn i ham og presset Rosenblum tilbake på rett kurs. Han lærte av feilen, og har aldri sett seg tilbake.
  1. Fremfor alt: fokusér.
    Mange gründere innehar en naturlig nysgjerrighet – som ofte kan være en fordel. Men det er viktig å vite når du skal sette nysgjerrigheten til side og fokusere på de utfordringene som allerede er på bordet. “Behold alltid fokus,” råder Rosenblum, som har lært av erfaring. “Fokuser på målet, planen for å komme dit, og ikke la noe distrahere deg.”

Spørsmål: Hvor mange av de syv tipsene over har du innlemmet i din daglige rutine?

 

Saken er hentet fra Inc.com

 

 

Delingsøkonomien: Fremover kan vi leie bil av naboen!

Daglig leder Chris Moen (til venstre) og teknisk sjef Christian Hager i Nabobil. Foto: Oda Hveem/Nabobil.no

– Når privatbilene står ubrukte i snitt 23 timer i døgnet, ser vi et stort potensial for leie og utleie av biler mellom privatpersoner, sier Chris Moen, daglig leder i gründerbedriften Nabobil.no.
– Vi kaller oss gjerne ”Airbnb for biler”, og tenker at det fort kan være større potensial i å leie ut biler enn boliger.

Praktisk og enkelt i bruk
Bilene kan leies eller leies ut for minimum tre timer, og bileierne bestemmer prisen og maks kilometerbruk selv. Nabobil.no vil gi veiledende priser som ifølge dem selv ligger under vanlige leiepriser.

Gründerne mener systemet vil være vinn-vinn for alle parter; privatpersoner kan tjene penger på bilen sin som ellers ville stått parkert, man trenger ikke kjøpe egen bil hvis man kan leie enkelt i nærheten, det vil mest sannsynlig være billigere enn leiefirmaer og man kan spare miljøet.

nabobil.web

Tillit og deling
Noen vil kanskje stille spørsmål ved hvordan man sikrer seg mot å få igjen en vraket bil, men til det svarer Chris at de har fått på plass en avtale med forsikringsselskapet If, som dekker forsikring på bilen opptil én million kroner, og alle som vil leie bil må i tillegg registrere seg med bevis for gyldig førerkort hos Nabobil.no.

Systemet bygger på gjensidig tillit – som i andre områder av delingsøkonomien.

De som ønsker å leie må betale inn et depositum på kr 1000,- og det forventes etterfylling av bensin tilsvarende nivået da bilen ble hentet – og tilleggskostnader som bomring blir trukket i etterkant.

Vil endre forbruksvanene
Gründerne viser til en studie fra University og Berkeley som har presentert følgende regnestykke: én «delingsbil» erstatter 9–13 vanlige biler.

– Vi vil prøve å endre forbruksvanene til nordmenn. Det ligger også mer potensial i å leie ut privatbiler enn bolig. Boligen kan man bare leie ut når man ikke er der – bilen kan man leie ut mens man jobber eller er hjemme, sier Chris.

Stort potensiale
– Det er 2,5 millioner biler i Norge. Hvis én prosent av disse blir leid ut to ganger i måneden for 600 kroner, så vil vi oppnå en omsetning på over 360 millioner kroner i året. Slår dette an i Norden, så vil vi se på muligheter for å ekspandere til Europa, sier en optimistisk Moen.

 

 

Rusa på sosialt entreprenørskap

Den norske velferdsstaten er i stor endring. Sosialt entreprenørskap har vokst fram fordi verken det offentlige eller markedet har klart å skape bærekraftige løsninger på et økende antall samfunnsutfordringer når det gjelder marginalisering gjennom fattigdom, psykisk helse, rus, integrering, flyktninger, og arbeidsledighet, etc.

Det er nå etterhvert blitt mange aktører som omfavner begrepet – som jakter på nye løsninger på gamle problemer. Som et vindu til å redde velferdsstatens mange utfordringer, fordi den ikke klarer å snu seg raskt nok. Staten er en diger byråkratisk hval som må bruke lang tid for å endre retning. Den jakter nå på sosiale innovasjoner.

Hvem kommer opp med de nye løsningene?
La oss bruke bildet av en syklon som eksempel på innovasjoner. Vil du stå på stedet hvil, hold deg i midten av syklonen. Der er det stille og ingen bevegelse. Ingen risikosone. Men det er ingenting som skjer der heller. I beste fall mer av det samme. Det er i randsonen, i ytterkanten, det virvler – i det marginaliserte det innoveres. De som er i posisjon har risikoaversjon, og reproduserer. Behovet for trygghet er viktigere en endring. Skal du utvikle noe nytt, er det å feile en del av prosessen. Det er i små og fleksible strukturer at innovasjon kan skje, i små team, med ildsjeler og korte beslutningsveier, der en har mindre å tape om en går på trynet.

En heftig omfavnelse?
For oss som har jobbet fra den gang sosialt entreprenørskap var et lite frø i den norske gründerfloraen, er omfavnelsen herlig, men også forbundet med en viss uro. Er det ekte kjærlighet? For kanskje vil vi ikke det samme? Sett fra en innovatør sitt ståsted, i ytterkanten av det etablerte, er det drømmen om å bygge bærekraft i en sosial innovasjon og endre strukturer som er drivende. Den sosiale innovatøren kan lett bli borte i et mylder av aktører som nå kommer på banen, og som pynter seg med penger fra programmer og bevilgninger som risler nedover i systemene.

Nederst i pyramiden befinner den sosiale innovatøren seg med sin målgruppe.

Behovet må komme fra enkeltindivider, fra mennesker som er i direkte kontakt med målgruppen eller er i målgruppen. Ikke fra politikere, akademia, kommuner, store organisasjoner eller konsulenter som har lang avstand til problemene.

Den sosiale innovatøren står ofte midt i det, og ser utfordringene fra et marginalisert perspektiv. Vedkommende ser både problemene og har løsningene. Og trenger all den hjelp og støtte som finnes. Innovatørene utfordres derfor på sin evne til å inngå i et likeverdig partnerskap med aktører som er posisjonert; kommune, konsulenter, forskere, akademia, etc. Og det etablerte utfordres til å skape rom for innovatøren. Å ønske de velkommen med sine innovative hjerner med andre løsninger. I rusen kan det bli Davids kamp mot Goliat, der kjempen vinner ved å diktere premissene.

Risky business
Den sosiale innovatøren tar hele risikoen. Det tar lang tid å måle samfunnseffekten av innsatsen. Dette legger stort press på vedkommende, for underveis vises det lite på bankkontoen. Og det kan hende at det er de som kommer etter som høster av innovatørens arbeid.

Gründermuskelen ligger i bunn. Villigheten til å våge å feile, risikotaking og stayer evne. Du må investere mye selv, og det kan ta lang tid før du får uttelling. Det handler mer enn om ha en god forretningsidé. Det handler om en forpliktelse, en livsstil, utholdenhet og en dose galskap.

Vi må unngå at vi reduserer feltet til å bli et marked for konsulentene, akademia, de store organisasjonene og forskningsmiljøene. Det bidrar til at mennesker som er villige til å arbeide for nye og bedre løsninger blir sittende igjen med knapper og glansbilder.

De som forandrer verden
Med økende arbeidsledighet trenger Norge flere gründere, men først og fremst flere innovatører med et sosialt engasjement. De vil spille en avgjørende rolle for eventuelle fremtidige investeringer i alle områder av samfunnet. De fleste av våre globale utfordringer i dag er sosiale, og vi må finne nye modeller for å løse dem. Regjeringer og store institusjoner er ikke så rask i endring som en sosial innovatør med lidenskap for sin sak. Derfor kan vi ikke alltid stole på at det offentlige hjelper oss.

Sosiale innovatører ønsker å endre samfunnsstrukturene. For å komme opp med noe bedre for mennesker. Hvis du ønsker resultater, må du arbeide i et langsiktig perspektiv. Bildet av det lille frøet for å vokse, ”må bli droppet i skitt, dekket i mørke, og kjempe for å komme til lyset”, er et bilde av prosessen. Det er de som har overvunnet ”dødens dal”, og har vært i stand til å utvikle sin innovasjon til tross for alle tapene langs veien som blir vinnerne. La oss håpe at rusen kommer disse til gode.

Bitten Schei
Mother Courage

 

 

Les også http://www.3in.no/hva-er-sosialt-entreprenorskap/

 

Unge gründere lanserer nød-app

Fra venstre Anders Hua, Jørgen Svennevik Notland, Svein Grimholt og Stian Sandø- Foto: Idun Haugan/NTNU

(Fra venstre Anders Hua, Jørgen Svennevik Notland, Svein Grimholt og Stian Sandø- Foto: Idun Haugan/NTNU)

Fire sivilingeniørstudenter fra NTNU står bak appen «Flare», hvor du kan tilkalle hjelp eller hjelpe andre i fare.
– Idéen til tjenesten fikk jeg under UKA-13, da det skjedde en voldtekt og et voldtektsforsøk like i nærheten av festivalens største konserttelt. Det slo meg at det burde finnes en lettere og raskere måte å varsle andre i nærheten i slike situasjoner, forteller Svein Grimholt, idéhaver til appen. 

Nettverk av brukere
– De som mottar et alarmsignal, får kart og posisjon opp på skjermen på sin telefon. Dermed kan mottakere både ringe deg tilbake, de kan varsle Alarmsentralen og eventuelt komme deg til unnsetning der du befinner deg.  De vil også kunne følge bevegelsene dine på kartet som kommer opp på mobilen deres, sier Svein.

– Det som er spesielt med appen vår, er at du når ut til de som befinner seg i nærheten av der du er, slik at Flare kan bidra til raskere responstid. I dag er gjennomsnittsresponstiden hos politiet mellom 15 og 23 minutter, noe som betyr at skaden kan ha skjedd allerede når politiet ankommer.

– Jo flere som har appen, jo tryggere blir det. De i nærheten som mottar varselet, kan trykke på en knapp og ringe og spørre om det går bra, og få en oversikt over situasjonen. I tillegg får man opp et kart som viser hvor alarmen kommer fra, slik at man eventuelt kan gå dit og hjelpe, sier utvikler Anders Hua.

Et tillegg til nødetatene

Har dere vurdert at de som vil hjelpe, kan komme opp i en farlig situasjon hvis man går til stedet alarmen kommer fra?
– Absolutt, og vi oppfordrer først og fremst til å ringe og spørre hva som skjer, og å alltid sette sin egen sikkerhet først. Det er også en egen knapp for å ringe nødetatene, sier Anders.

Gründerne ønsker først og fremst at appen skal være et tillegg til nødetatene. De mener appen også kan være nyttig dersom man for eksempel har gått seg bort i skogen, eller som et forebyggende tiltak mot mobbing.

Det at man må oppgi telefonnummer og posisjon, kan bidra til å begrense eventuelt misbruk og tulle-alarmer, mener studentene.

Slik kan dekningen av Trondheim sentrum se ut. Du stiller selv inn radiusen på hvor langt du vil nå ut med signalet. Standardinnstillingen er på 200 meter, og maks radius er per i dag 500 meter:

Map-Copy

Vant gründerstartpakke
For ett siden var app-gründerne en av fem vinnere i gründer-konkurransen Inven2Start. Konkurransen er et initiativ for å stimulere til flere studentbedrifter, og vinnere får en oppstartspakke for etablere et selskap på sin idé. Oppstartspakken består av 30.000 kroner fra Inven2Start og 100.000 kroner fra Innovasjon Norge.

I første omgang er målgruppen studenter i Trondheim, men målet er å etablere appen på nasjonalt nivå så raskt som mulig.

– Vi ønsker å gjøre den til fast inventar i alle mobiltelefoner. Og drømmen er at Flare på sikt blir innebygd i Alarmsentralens varslingssystem, sier Svein Grimholt.

 

– Den overraskende måten en av de mest populære ”founderne” i Silicon Valley bygget sitt nettverk på

Foto: Ken Yeung -- www.thelettertwo.com

Ryan Hoover, den 28 år gamle grunnleggeren av produktanbefalings-nettstedet Product Hunt, støttet seg tungt på sosiale medier og blogging for å få koblet seg på oppstartscenen. “Jeg gjorde ikke noe av dette på en strategisk måte,” forteller han. “Jeg hater ordet nettverk fordi det føles kaldt og transaksjonsaktig. Jeg blogget fordi jeg likte det og jeg lærte masse. Heldigvis lønte det seg for Product Hunt.” Til tross for sin motstand mot ordet, har Hoover – ironisk nok – det nettverket i Silicon Valley som alle ønsker å være i del av.

Product Hunt er en online plattform for å anbefale produkter, spill og mye mer, og er nå allment ansett å være stedet for å oppdage den neste store tingen innenfor tech. Nettstedet kurerer stort sett ukjente produkter og startups, og lar medlemmer stemme på, kommentere og diskutere sine favoritter. Resultatet er et nettsted med mer enn $7 millioner i finansiering, som gir gründere en annen måte å bli oppdaget på og finne venture-backing. Product Hunt sin raske vekst i popularitet har ført til tilsvarende økning av Hoovers eget omdømme.

“Jeg ønsket en enkel måte å dele produkter med andre mennesker på.

Hoover har en svært reflektert holdning til både nettverksbygging og gründerskap som vi gjerne vil dele.
Økonomiredaktør i LinkedIn, Caroline Fairchild gjorde nylig et intervju med Ryan Hoover. Her følger deler av intervjuet:

Caroline Fairchild: What was your initial inspiration for Product Hunt?
Ryan Hoover: Product Hunt started as a simple idea. I wanted an easy way to share products with other people. It is something we do all the time the way we talk about whether we watched Game of Thrones that week or the Warriors game that day. But when it comes to product, there was no place online for those conversations. Or there is, but it is bifurcated across all these different channels. An email was the easiest way to start. I’m not an engineer and email is actually really easy from an engagement perspective: It is easy to consume and it is already a part of your daily routine. I figured, let’s create an email list. So we did that, and then built the website from there.

CF: How did you build an audience for yourself before Product Hunt was even formed?
RH: A lot of successful companies started with someone who had an audience or a network to start off with. For me, it was tweeting and blogging and all that stuff, but it was also putting together brunches with ten founders because I like to bring together cool people. I also answer people’s emails and am really personable. Doing that consistently over time, you start to build relationships with people. Some of them are very distant: You are on Twitter and you email back and forth. Others are closer with people in San Francisco that I see frequently. I also used to read a lot of blogs and posts from other founders. I would read a lot and share a lot and tag those people. It wouldn’t be just a headline with a tag. It would be something that either demonstrated that I read it or added my own perspective. Otherwise you look like a bot. By doing that consistently with this relatively small world of startups, people start to recognize you. Then people start tweeting at you and tweets turn to direct messages which turn into in-person meetings.

CF: Why do you think traditional networking is perceived to be so transactional?
RH: Part of it is this perception that you have to hustle yourself into getting investment. They think they have to be really persistent. The truth is, yes you do need to be really persistent sometimes, but the better way of going about it is thinking super long term by building those relationships before you even have a product to sell. Also, thinking about helping people in some way. That can be as small as introducing them to someone to reading their blog post and sharing it. I think a lot of people come into this world and they have a product and they pitch it. Sometimes that isn’t the right way.

CF: Was there a moment when you knew Product Hunt was going to be huge?
RH: We turned the email into a website a month after it started. It had organic and natural growth while we were still working on it as a side project. After three or four months, I had to decide what I was going to do with it. I didn’t see any startups I wanted to join either. A lot of it was thinking to myself, ‘Do I want to work on this idea for 10 years?’ That’s a question you have to ask yourself before you take any money. You can’t just give it back. When you take a job you can quit. For me, I can’t really do that. I have a lot of people that are dependent on me. I also asked myself what Product Hunt could become in the long term. I had an answer for that, so I felt like I could check that box as well. I joined Y Combinator to try and raise money so we could bring people on and build a team.

CF: How are you thinking about scaling your business?
RH: My job is to hire myself out of a job in some ways, which is weird. I am frankly learning. I have never managed a team before now, so I am learning a lot about that. My personality is very hands on and I want to do everything and I am learning more and more to let go. To do that, I need to make sure we have the right people that I trust. It is about building a solid team that I trust and respect and also making sure that the culture is moving in the right direction. Also, my background is in product, but over time I need to do less of things like writing the copy on the website so I can focus on longer term goals. That shift from the day to day stuff is going to be a transition for the next six months to a year for me.

CF: What is your big vision for Product Hunt?
RH: When we looked at Product Hunt in the beginning, we realized we had this nice niche capturing the tech community and this nice feed of tech products being curated and sourced. There is a greater and greater need for a service like that. If you look at almost any product category, there is more and more being created. There are more books being self-published. Games are exploding thanks to new distribution channels. News is blowing up because everyone is writing. Music as well. There is so much that is being created. People love these categories as well. I love music and am geeking out on new music every day. Some people love books and they will read three a week. I have a friend who loves photography and goes and takes pictures of the moon. There is huge creation happening, there is a huge audience that loves to find the best of that category. So this model of community I think can scale to anything. The idea is how do we take what we learned in tech and then apply it to these other categories over time.

Les originalsaken her

Den smarte nettlegen

Kathrine Myhre

Husker du sist gang du måtte i banken? Ikke?!
Om noen år kan de aller, aller fleste av oss sannsynligvis si det samme om legen eller sykehuset.

Kontrasten er stor til den gang helsesektoren stort sett dreide seg om å finne opp nye og bedre medisiner. I dag er aktiviteten like stor på å skape produkter og tjenester som kan hjelpe både pasienter og pårørende til å få et bedre liv. Og å være mindre avhengig av leger og sykehus.

I spissen for dette står klyngen NCE Health Technology.

– Den nye klyngestatusen er et viktig steg i riktig retning til å oppnå vår ambisiøse visjon om å bli en av de mest innovative globale helseteknologiklyngene innen 2020, sier Kathrine Myhre, leder i NCE Health Technology.

Myhre er daglig leder for klyngen og har vært med fra første dag, og sett aktiviteten øke fra 30 til 180 medlemsbedrifter.

De siste årene har klyngen hatt en økt verdiskaping på over 5% årlig. Menon Business Economics’ årlige verdiskapingsanalyse av helseteknologisektoren viser også at næringen er svært internasjonalt orientert fra tidlig utviklingsfase. Myhre poengterer at dette underbygger at næringen har et stort internasjonalt potensial.

Hennes mål er å gjøre helse- og medisinsk teknologi til en av de nye, norske bærebjelkene etter oljen.

Stort potensiale
Health Technology er tidligere kjent under navnet Oslo Medtech, og representerer en ung og fremvoksende næring med stort potensial. Ved å hjelpe gründerne til bedre å treffe markedet, åpner det seg store kommersialiseringsmuligheter. Det globale Health ICT markedet er anslått å være på 2.745 milliarder kroner (2013), og å vokse med 5% årlig til 2020. Bare markedet for mobil-helseapper utgjorde 100 milliarder kroner i 2013, og har en årlig vekst på 30%.

  • Det norske markedet utgjør kun 0,3-0,5% av verdensmarkedet. Bedrifter i denne sektoren må utvikle «best in class»-løsninger, og de er nødt til å tenke globalt fra dag én, poengterer Myhre.

Helseteknologi gis NCE-status

Norske fortrinn og suksessfaktorer:

  • Norge bruker årlig 9 milliarder kroner på forskning- og utvikling (FoU) innen helse. (6 milliarder i Oslo-regionen). Norske helseteknologinæring er svært FoU-intensiv, og er den næringen som anvender nest mest på FoU (1.2 mrd årlig). (Olje og gass-næringen er den næringen som forsker mest).
  • Norge har et veletablert helsesystem, med fokus på kvalitet, effektivitet og god pasientbehandling. Dette gjør også at norske sykehus og kommuner er attraktive samarbeidspartnere for innovasjon og utvikling innen helse.
  • Norske sykehus og kommuner har etablert, eller har under etablering, attraktive testfasiliteter og living labs, der bedriftene kan teste ut og verifisere sine nye produkter og tjenester i samarbeid med brukerne. Enkelte fasiliteter kan teste både på dyr og mennesker. Dette er attraktivt også for et internasjonalt næringsliv.
  • Norge og Norden er kjent for tidlig å prøve ut og ta i bruk ny teknologi. Vi har et innovativt tankesett, noe som også gjelder innen helse.

Upcoming selskaper:

Det er svært mange spennende selskaper innen helseteknologi i Norge. For en samlet oversikt – se nettsiden til Oslo Medtech: www.oslomedtech.no

Noen eksempler:

Dignio AS – tilbyr daglig helsesjekk gjennom monitorering av blodtrykk, puls, blodsukker og vekt. Verktøy for å skape varige endringer for personer med overvekt, hjerte- og karsykdommer og diabetes – eller å forebygge fremvekst av denne typen livsstilsykdommer frem i tid.

Prediktor – løsning for å beregne blodsukkernivå via et kjede eller en klokke.

Apertus – løsning for å oppdage og unngå fall. Bygger på en plattform for analyse av brukerens bevegelser.

Changetech – mobil løsning for å endre brukerens vaner ved hjelp av psykologiske virkemidler.

Lundelab – behandling av ADHD via gamification.

Xethru – ny, avansert sensorteknologi for å spore mennesker for økt komfort og sikkerhet.

Medtech

Les også: http://www.3in.no/ny-rullestol-lar-barna-ri/

Les også http://www.3in.no/slik-vil-oslo-skape-et-marked-for-velferdsteknologi/

Valgkampinnspurten er her – men forstår de som vil lede oss hvor vi er på vei?

I årets valgkamp har diskusjonen om omstillingsevne og innovasjon naturlig kommet opp som en følge av en betydelig økning i arbeidsledigheten forårsaket av nedgangen i oljeprisene. Den erfarne lederen Øystein Moan i Visma er blant mange som nå tar til orde for at politikerne avslører manglende kunnskap og forståelse for utfordringene norske entreprenører og innovatører baler med.

Til tross for fagre ord om satsing på kunnskap og forskning, er realiteten at det aldri har vært vanskeligere å finne investorer for å etablere seg i markedet. Regjeringen Solberg som i sin egen tiltredelseserklæring lovet en satsning på dette har snakket mye, men i realiteten har fint lite skjedd. Investorer som ønsker å bidra insentiveres til å putte pengene i eiendom og vårt oljefond kjøper opp hovedgatene i Europa. Til og med innovasjonsbørsen de i Sundvollen-erklæringen ba om har så langt møtt motstand både i departementet og i virkemiddelapparatet for øvrig.

Tirsdag denne uken arrangerte vi INNOVASJONSDAGEN 2015 og i tillegg til Øystein Moan stod kjente næringslivsledere som Kristin Skogen Lund (NHO), Hege Skryseth (KongsbergGruppen) og Berit Svendsen (Telenor) på scenen og snakket om Norges muligheter til å bli en global innovasjonsvinner. Utfordringen kom fra Stanfords Mark Nelson som påpekte at Norge faktisk befinner seg i en unik posisjon, vi har kunnskapen, vi har kapitalen og vi har kontaktnettverket. Meldingen var klar som norsk kildevann; vi kan om vi gjør de rette grep, bli en av verdens ledende innovasjonsnasjoner.

I salen satt over 300 av Norges ledende innovatører for å lytte til, diskutere, og utveksle ideer med andre ledere. Det ble en inspirerende forestilling, men i et Norge der politikerne kappes om å benytte begrepet omstilling var flere av talerne inne på at Norge i dag ikke investerer i morgendagen, i stedet melker vi gårsdagen som best vi kan. Øystein Moan, som har bygget en av Norges mest imponerende IT-enhjørninger, påpekte i sitt innlegg at selv om det er åpenbart at Norge trenger nye vekstvirksomheter, så utdanner Norge langt færre IT-ingeniører enn vi burde og våre entreprenører og deres investorer går i realiteten for lut og kaldt vann.

Skal man skape nye arbeidsplasser må flere nyetableringer lykkes. I motsetning til en rekke andre land har skiftende norske regjeringer likevel valgt å ikke stimulere til investeringer i nyetableringer. I stedet fortsetter politikerne å stimulere til investering i fast eiendom og sekundærboliger gjennom skattemessige insentiver. Kan det være at de ikke forstår at nye bedrifter er avhengig av investorer for å etablere seg i markedet. Dagens virkemidler når ikke de som trenger hjelp, og medisinen som tilbys løser feil problem. Konsekvensen av dette er at etableringen av nye arbeidsplasser hindres og problemet foreslås løst med å tilby mer penger til Innovasjon Norge – som selv hevder at det er nok penger til entreprenører. Det blir som å bære inn nye dispril-piller til pasienter med benbrudd. Velmenende, men uten effekt!

Mark Nelson påpekte at for 50 år siden var Sillcon Valley mest kjent for sine druer, og det er fortsatt ikke mer enn vel 20 år siden nettleseren Netscape åpnet internett for de fleste av oss, og så vidt 10 år siden noen Harvard studenter gikk løs på oppgaven med å skape verdens største nettsamfunn. Klart Norge kan bli en innovasjonsvinner, men da må politikerne våkne opp fra sin oljebaserte tornerosesøvn og se realiteten i øynene. Vi er i starten av en digital tidsalder og de endringene vi har opplevd de siste 20 årene har kun vært en oppvarmingsøvelse for de endringene vi skal gjennom i løpet av de neste 10 årene.

Som flere av de dyktige foredragsholderne var inne på er vi på vei mot en fremtid som byr på enorme muligheter, men den vil også rasere mange av dagens virksomheter og gjøre mye av det vi i dag driver med like avleggs som å legge ved i ovnen for å koke seg en kaffetår.

I teknologiregionen Agder hevder den erfarne gründeren Sten Hellvik at kun 3 nyetableringer har fått eksterne investorer for fullfinansiering av markedsetablering de siste tre årene, og slår på den måten fast hvor mye som snakkes og hvor lite som faktisk gjøres. Han viser til at antall arbeidsledige i Agder i juli utgjorde 5.500, og at det er sannsynlig at markedsutviklingen vil gi regionen nedbemanning av tusenvis av ansatte de kommende årene. Lite tyder på at Agder er i en unik posisjon, den samme dystre utviklingen vil kunne bli resultatet i en rekke kommuner om ikke politikerne nå kommer på banen.

Derfor har vi i Innovation Forum Norway levert 6 konkrete råd til næringsministerens bebudede grunderplan.
Du kan lese hele innspillet her.

Verden går fremover og teknologien skaper muligheter – men vi må tørre å satse og vi trenger politikere som erkjenner at insentiver fungerer, dagens situasjon er dessverre et bidrag til å bevare gårsdagen i stedet for å skape morgendagen.

Truls  Berg

Med hilsen

Truls Berg

 

Er akseleratorprogrammer svaret på alle Norges gründerutfordringer?

Fredag skrev Joacim Lund en kronikk i Aftenposten, med tittelen ”Norsk innovasjon trenger hjerner, ikke penger”.
(Les her)

Han stiller spørsmålet om hvorfor ikke Norge klarer, slik som Sverige har klart med hele 7 selskaper, å skape noen såkalte unicorns*. Han skriver videre at dersom det er kapital dette står på, burde Norge med sine oljepenger, vært klart best i Norden.

Lund fremsetter at ”En del av forklaringen er åpenbar: Oljen har vært en litt for komfortabel sovepute. Naken kvinne lærer å spinne, og i Norge har ingen vært nakne de siste 40 årene. Den virkelige hodepinen er norske gründerbedrifters desperate mangel på såkalte akseleratorprogrammer, altså gode investorer, mentorer og tilgang til internasjonale nettverk.”

Kommentar fra Startupmiljøet

rolf assev

Vi har bedt Rolf Assev, partner i StartupLab om å kommentere fra sitt ståsted i forhold til gründere og akseleratorprogrammer;

– Joacim Lund har et veldig godt poeng i at Norge trenger hjerner og nettverk – og ikke bare penger.  Akseleratorprogram kan være ett virkemiddel – men slik jeg forstår Joacim Lund – så etterlyser han først og fremst engasjert privat kapital som engasjerer folk med erfaring og nettverk.

– Det er ingen av Stockholms gaseller som noensinne har deltatt i et akseleratorprogram. Hverken Opera Software eller Fast brukte tid på dette. Norges mest spennende IT selskap idag, Forgerock, med Lasse Andresen i spissen, har aldri vurdert et akseleratorprogram.

Det er Ikke dermed sagt at akseleratorer er negative; tvert i mot. Men man ikke gå rundt og tro at slike intensive program er svaret på alle Norges gründerutfordringer.

Et akseleratorprogram kan være ett av mange verktøy som kan passe for enkelte startups. Spesielt for unge uerfarne startups som trenger hjelp til å forstå basics. Utfordringene med mange akseleratorprogram er at de er lagt opp til at “one-size-fits-all” – og forutsetter at alle har like mye glede av samme ukentlige forelesninger.

En utfordring vi har erfart, spesielt i amerikanske akseleratorprogram, er at en inviterer inn 100 forskjellige mentorer som kommer inn og bruker en time sammen med oppstartselskapene. Uten nødvendigvis å ha satt seg inn i bedriftene – så skyter de løs fra hoften med sine Magnum 44. For uerfarne gründere så kan dette lett gå galt. 

Spesielt er det viktig å ha et produkt ferdig om man vil delta i slike program, da de er veldig markedsorienterte. Det å drive med produktutvikling under et akseleratorprogram kan være veldig frustrerende, da tilbakemeldingene man får fort kan få en til å gå i sirkler. Vi hadde en bedrift fra StartupLab som deltok i et akseleratorprogram i USA. Da de kom hjem etter 3 måneder var de så frustrert at de la ned bedriften.

Det sagt – så har veldig mange akseleratorer et fantastisk spennende nettverk som kan være av stor interesse. Flere akseleratorer begynner også å innse at one-size ikke nødvendigvis passer alle, og er i ferd med å gjøre mer som StartupLab, hvor vi har en mer skreddersydd oppfølging.

Vi tror sterkt på å engasjere privat kapital. Med privat kapital fra dyktige erfarne folk – så får oppstartselskapene tilgang til en erfaringsdatabase og et enormt nettverk.

Founders Fund er Norges første englenettverk og er etablert av 15 ledende norske erfarne gründere. Pengene som selskapene får fra Founders Fund utgjør bare en liten del av verdien som oppstartselskapene får; det viktigste er tilgang på nettverket. FoundersFund har idag investert i 15 oppstartselskaper og vil investere i ytterligere 15.

(fra Stockholmitregion)
(fra Stockholmitregion)

Å STHLMtech – eller å ikke STHLMtech?

Siden Lund innledet sin sak med å nevne forrige ukes store event; STHLMtech – ønsket vi å spørre Rolf om hvordan deres opplevelse hadde vært av å være tilstede.

– Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til at startupselskaper bruker for mye tid på events. Vi ser at enkelte grunder reiser jorden rundt på events og pitcher.  Investorene blir lei av av dem. Og enda verre – de kaster bort verdifull tid som burde vært brukt til å få sin første kunde.

STHLMtech henvendte seg til oss og tilbød 5 norske startups å få komme på scenen foran 90 internasjonale investorer. Kort reise – én dag – 90 investorer, det virket forlokkende. Norge stilte seks selskap, hvorav tre var fra StartupLab.

Det ble en selsom opplevelse.

Dette er synd – men det viser også hvor vanskelig det er å komme igjennom på slike store show og hvorfor man skal være veldig forsiktig med å prioritere dette opp mot fokus på å skaffe seg første kunden.

Oslo ble henvist til en avsidsliggende scene på tampen av dagen – mens alle investorene var i hovedsalen for å høre på det siste innen FinTech og dernest Daniel Ek fortelle om tidligere dager i Spotify.

For de som ikke hadde forberedt seg skikkelig og satt opp andre en-til-en møter,  så ble dette en totalt bortkastet dag.

Her er Rolfs liste over 5 ting gründere burde sjekke før de deltar på events:

1. Er du sikker på at dette er riktig bruk av din tid?
Tenk nøye over hva slike events krever av tid til forberedelser, reise og gjennomføring, opp mot hva du kan alternativt kan bruke tiden din på.

2. Hvem er det som kommer – og hvem sitter i salen?
Veldig ofte er salen fylt opp av studenter og folk som ikke har en verdi for deg.  Dersom du ønsker å nå en eller to personer – så er det bedre å sette opp en-til-en møter.

3. Aldri aksepter å være fyllmasse på en alternative scene
Her er det ofte få mennesker, og de som har kommer er trolig ikke dine viktigste kunder/investorer. Å være på scenen sist på dagen den siste dagen er ofte lite stimulerende.

4. Reis aldri på et event uten at du har avtalt møter på forhånd
Den største verdien ved et event er menneskene som kommer og det nettverket disse representerer. Du må bruke mye tid på å analysere deltakerlisten og sette opp møter med de du virkelig ønsker å prate med – før du reiser.

5. Er du fortsatt sikker på at dette er riktig bruk av din tid?
Bruk tiden din på å utvikle produkter og selge disse. Dersom du fokuserer på kunder – så vil både investorerer og media komme til deg. Og det er morsommere.

 

* I gründernes og investorenes verden er en unicorn enn bedrift som vokser seg til en verdi på over en milliard amerikanske dollar.

– iPhone 6S kan kjenne igjen tre typer trykk


Åpner for nye, smarte navigasjonsmåter.

(Saken er hentet fra tek.no)

Onsdag kveld er det klart for årets største lanseringsjippo når selskapet som har gitt oss både Mac, iPad og iPhone har kalt inn til pressekonferanse. Det ventes at Apple vil presentere arvtakeren til iPhone 6 og iPhone 6 Plus. De siste ryktene forteller nå i detalj om hvordan Apple vil ta med seg «Force Touch»-teknologien fra sine Mac-er til de nye iPhone-modellene. Force Touch-teknologien kan gjøre iPhone-skjermen i stand til å ikke bare spore fingerbevegelsene dine som tidligere, men også føle hvor hardt du trykker på skjermen.

Berøring i tre dimensjoner

Ifølge 9to5Mac har imidlertid ikke Apple bare kopiert over funksjonaliteten fra sine MacBook-pekeplater, de har videreutviklet teknologien til det de i dag kaller «3D Touch».

3D Touch-skjermen i neste iPhone kan nemlig, i tillegg til å bare skille mellom en berøring og et trykk, få enda et trykknivå. Dermed utvides funksjonen til å omfatte både berøring, et forsiktig trykk og et enda dypere trykk. 3D Touch-skjermen på neste iPhone kan for eksempel brukes til å utløse snarveier og menyer som lar deg navigere raskere rundt på telefonen.

Åpner for smartere navigasjon

Her er flere tenkte bruksområder for den nye 3D Touch-skjermen:

· I kartet kan teknologien brukes til å starte navigasjonen til et sted med et hardere trykk, istedet for slik som det er nå der du først må trykke på et ikon for å velge navigasjon, og så trykke start, for å starte navigasjonen.

· I Musikk-appen skal du kunne trykke hardere på låten du hører på, og få opp de handlingene du oftest gjør, som for eksempel muligheten til å legge sangen til i en spilleliste, eller laste den ned til telefonen for å høre på den «offline».

· En annen funksjon som blir testet ut ifølge en av kildene, er at du kan trykke litt hardere på App-ikonene og få snarveier hvor i appen du vil navigere. Dette kan for eksempel være å gå rett til telefonsvareren når du trykker hardt på telefonikonet.

· Andre funksjoner vil være likt som på de siste MacBookene fra Apple, som for eksempel at du kan bruke Force Touch på en nettlenke for å forhåndsvise siden den går til, eller til å få opp en forhåndsvisning av kontaktkortet til en bestemt kontakt i telefonboken, uten at du må navigere vekk fra kontaktlisten. Du skal også kunne slå opp definisjonen på ord ved å trykke litt hardere på dem.

Tek.no kommer til å liveblogge fra arrangementet fra klokken 19:00 onsdag 9. september. 

Robotrevolusjonen – vil maskiner ta over jobben din?

(hentet fra Sky News)

Maskiner har bidratt til økte lønninger og forsterket økonomien som helhet, ifølge en studie, men en annen tegner et dystert bilde for fremtiden.

Et av de viktigste spørsmålene om den kommende robotrevolusjonen, dreier seg om hvordan den vil påvirke hvordan vi gjør jobben vår – og om noen av oss vil ha jobb i det hele tatt. En fersk undersøkelse fra Storbritannia påstår at frykten for at roboter vil ende opp med å ta mange av våre arbeidsplasser har blitt overdrevet – og at maskiner faktisk har styrket arbeidernes lønninger og økonomien som helhet. Men et eget stykke forskning publisert i 2014 tegner et langt dystrere bilde, og hevder at mer enn en tredjedel av alle britiske arbeidsplasser har “høy risiko” for å bli erstattet av roboter i løpet av de neste to tiårene.

(Saken er hentet fra Sky News)

What has the effect been so far?

Two economics professors have studied the impact the machines have had on employment, and their findings painted a positive picture. Uppsala University’s Georg Graetz and Guy Michaels from the London School of Economics looked at productivity and employment in a variety of countries between 1993 and 2007 to see if the trepidation about the increased use of robots has been well founded.

The pair examined data on the use of robots provided by the International Federation of Robotics. They also studied economic performance indicators across 14 industries and 17 countries, including the United States, Australia, South Korea and many European nations.The professors found that “industrial robots increased both labour productivity and value added”. In the summary of their paper, they say that industrial robots raised nations’ average growth rates by 0.37 percentage points and increased pay.

What about the future?

The key caveat in the report is the admission that as robots become more sophisticated their economic impact could change. Research carried out by Deloitte, the Oxford School and the University of Oxford suggests that as that happens many people could lose their jobs. A total of 35% of UK jobs are at risk of replacement within 20 years, dropping to 30% in London. The team behind the 2014 study also found that lower-paid roles are over five times more likely to be replaced than higher-paid jobs.

Les hele saken her, og se spesielt de tankevekkende videoene.

Les også en annen sak i samme artikkelserie fra Sky News.

Og se de kuleste robotene i verden her.

 

Medarbeiderkoden som bidragsyter til aktivt medarbeiderskap og læring

Vi ser at det i mange kunnskapsbedrifter er en dragning mot ansvarliggjøring og myndiggjøring av hver enkelt. I vår kultur er det relativt flate strukturer og medarbeidere har stor innflytelse på sin arbeidshverdag. Det er bra og det skal Ola Nordmann være takknemlig for. Livsglede og arbeidsglede henger uløselig sammen, og det er fint å vokse opp i et land der mennesket i stor grad kan være sjef i eget liv. Respekt for enkeltindividet står sterkt, og en vesentlig ønsket effekt er at mennesket har stor medbestemmelse/autonomi i sitt arbeid, samtidig som mennesket opplever seg selv som betydningsfullt. Gleden av egen mestring og læring – indre motivasjon – er viktigere enn det mer transaksjonsorienterte bytteforholdet mellom arbeidsgiver/leder og medarbeider. Det skaper høyere innovasjon – det skaper mer mestring og arbeidsglede.

Menneskesyn og ledelsesfilosofi

Transformasjonsledelse vil ha størst effekt når leder har kommet et godt stykke i sin egen utvikling, og innehar evner til å treffe hjertet og lidenskapen i hvert enkelt individ. Intellektuell stimulans er ikke nok – den transformasjonsorienterte leder treffer medarbeiderne i deres dypere behov og følelser. Ledelse handler ikke bare om få folk til å gjøre, men å få folk til å ha LYST til å gjøre; å skape lyst og drivkrefter i hver enkelt slik at den enkelte blir ansvarliggjort og myndiggjort i sitt arbeid. I transformasjonsledelse er medarbeidere rustet og stimulert til å gjøre egne prioriteringer og vurderinger – de er myndiggjort i sitt arbeid. Dette styrker nyskaping og læring. Lederen er inspirerende, tydelig, emosjonelt og intellektuelt gyldig for hvert enkelt individ (individ- og situasjonsorientert i sitt lederskap), og ikke minst en god rollemodell. Når en leder kommuniserer direkte, ærlig og tydelig, og i tillegg går i den retningen som er staket ut, er rollemodelleffekten optimalt forsterkende. I de fleste virksomheter vi har jobbet med er det (heldigvis) flere medarbeidere enn ledere. Hva skal så medarbeideren bidra med – ja, hva ligger i det å bedrive et aktivt medarbeiderskap, i organisasjoner der lederskapet bygger primært på transformasjon og ikke primært på transaksjon?

Hva er så medarbeiderskap?

Kjennetegn på godt og aktivt medarbeiderskap kan være:

  • Handlekraftig og ansvarlig for å fylle egen rolle og vel så det, gjøre jobben med et smil!
  • Feedbackorientert; Kollega som oppmuntrer og utfordrer andre kolleger
  • Ansvarlig i sitt forhold til arbeidsgiver, kolleger og seg selv
  • Etterrettelig mhp. verdier og strategi

Disse kjennetegnene er også selve plattformen for yrkesstolthet. Yrkesstolthet og arbeidsglede er tett sammenvevde fenomener – godt medarbeiderskap er derfor både i virksomhetens og medarbeiderens egen interesse. På en arbeidsplass er alle medarbeidere – og noen medarbeidere har et lederansvar.

Litt for mange medarbeidere sitter og venter på at andre skal motivere dem. Men du kan ikke motivere andre enn deg selv. Du kan selvsagt forsøke å dytte på folk, men i all den tid folk står støtt i seg selv, vil ikke dytting være særlig effektivt. Mer effektivt er det når du og jeg beveger oss selv. Ja, hva skal til for at medarbeideren motiverer seg selv, yter sitt beste og bidrar til samskaping og nyskaping? Det er nettopp dette Medarbeiderkoden handler om. Når du mottar 100% lønn er det vel rimelig å kunne forvente 100%-holdninger? Hver og en har et ansvar for å yte sitt beste.

Medarbeiderkoden handler om å lykkes som ansatt på tre nivåer; i plattformen, i vekstsonen og i den gode dialogen.

Det første nivået handler om å forstå seg selv, sin egen virksomhet og hvorfor vi gjør det vi gjør.

Det spiller ingen vesentlig rolle om du er overordnet eller underordnet. Det som betyr noe er at du er ordnet – at du er i vater – at plattformen din er så robust at du tåler og liker deg selv, tåler og liker din virksomhet og at du er rustet for videre utvikling og vekst. To grunnleggende spørsmål er: Hva og hvem har ført meg hit og hvorfor jobber jeg akkurat her?

Når du og virksomheten din er i vater, er neste steg å videreutvikle deg – å ta neste steg i den egen vekst. Dette handler om å trimme ferdigheter og ta ansvar for egen kompetanseutvikling. Motivasjonen for dette kan være drevet av behag (lyst, vilje, verdier) men den kan også være drevet av et element av nødvendighet; det vi på moderne norsk kaller «sense of urgency». Dette betyr at du må tåle, takle og like videreutvikling og lage nye mål for veien videre. Eierskap og lyst trigges av at du finner ut hvorfor du skal ta neste steg. Eierskap og medarbeiderskap går hånd i hånd.

For å lykkes i denne «utviklingsreisen» trenger vi minst en god samtalepartner. Dette kan være lederen din, og gjerne også en makker på samme nivå. Det viktige er at du tar ansvar for å sette av tid til refleksjon i (arbeids-)livet og setter den gode samtalen i system. Da lykkes du bedre, og da lykkes virksomheten bedre. Les boken, jobb med deg selv og husk at du påvirker andre mer enn du aner! Dialog er bestevennen til innsikt og vi trenger hverandre for å skape den virkeligheten vi ønsker å se. Ting skapes to ganger; først i sinnet, dernest i virkeligheten. Med en god samtalepartner og økt selvinnsikt vil du være MER FOR ANDRE. Det å kunne bidra i andre sitt liv bidrar til økt yrkesstolthet, mer innovasjon, mer mestring og økt arbeidsglede – ta med deg dette inn i din arbeidshverdag!

Rune Semundseth

Rune Semundseth, Tankevekker og Struktør, Drøbak, september 2015, rune@medarbeiderkoden.no

Rune Semundseth er i dag en av de mest etterspurte foredragsholderne i Norge, og er ukentlig i aksjon som workshop-fasilitator eller foredragsholder innenfor lederskap og medarbeiderskap. Han er forfatter av en 8 bøker som til sammen har solgt over 40 000 eksemplarer. Sist gründer av selskapet businessmastering AS. Med faglig/teoretisk bakgrunn som sivilmarkedsfører, og som entreprenør, har Semundseth startet flere selskaper, bl.a. WebCom AS der han var daglig leder og gründer. Semundseth har også jobbet i bl.a. Software Innovation, Ciber og Innovasjon Norge og har dessuten igangsatt bistandsprosjektene iktaid.no og jazzaid.com.

 

 

Startups kan forme morgendagens banktjenester

Digital Banking og Banking har sammen etablert Nordea Startup Accelerator. Hensikten er å finne 10 – 15 oppstartsselskaper som kan være med på å utvikle nye digitale tjenester for Nordeas kunder. Nå kan man søke om å få delta i programmet.

– Ideen til akseleratorprogrammet stammer fra behovet for å finne nye måter å utfordre oss selv på og få ny innsikt i morgendagens digitale tjenester. Den nye måten å tenke på innen finansiell teknologi kommer i økende grad fra mindre selskaper. Derfor er et akseleratorprogram en god idé, og vi er virkelig spente på å se hvilke ideer som kommer ut av det, sier lederen av Digital Banking, Christian Bornfeld.

Bornfeld_Christian

– Vi må begynne å tenke på fremtidens banktjenester på en annen måte. Til det trenger vi ny innsikt og nye ideer. Vi tror ideene i økende grad vil komme fra småselskapene som jobber i banksektoren. Det dukker stadig opp nye oppstartsselskaper i denne bransjen, og med lanseringen av akseleratoren får vi muligheten til å jobbe sammen med noen av de beste aktørene på dette området, sier Bornfeld.

– Vi har plass til flere norske startups, sier kommunikasjonssjef Vivi Hatlem, og legger til at søknadsfristen er 25. september.

 Søknader kan legges inn her 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...