Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

“Må tenke fornybarhet fra A til Å”

Eplegründer Anne Dubrau er en del av en ny bølge entreprenører som hjelper mennesker som ellers faller utenfor. Neste år utvider hun virksomheten til flere byer i Norge. 3in.no har snakket med henne om hvordan det offentlige Norge hindrer de nye entreprenørene å blomstre frem.  

En ny bølge entreprenører hjelper mennesker som ellers faller utenfor. 3in.no har denne høsten skrevet en serie saker om teamet.  En av de som har ledet an i utviklingen av kommersielle sosiale entreprenører, er Epleslang-gründer Anne Dubrau. Ideen til hennes bedrift oppstod under en idémyldring på gründerskolen i Boston.

For to år siden satte hun og hennes åtte medgründere ideen ut i live.

– Noen tok opp at vi burde ansette en gruppe mennesker vi kunne gjøre en forskjell for, mens andre pekte på at vi burde utnytte ressurser og råvarer i byen. Vi var alle enige om at hageepler kunne vær et godt utgangspunkt å lage noe av.

Dubrau og resten av gjengen satte inn annonse i en lokalavis med forespørsel om folk i nærmiljøet ønsket å få ryddet epletrærne sine helt gratis, mot at de ga bort eplene som ble plukket.

Annonsen ga enorm respons, og driften kom i gang raskt etterpå.

Forsøkte å samarbeide med NAV

Dubrau påpeker at hun var opptatt av å ansette en gruppe mennesker hun kunne gjøre en forskjell for.

Hvorfor var det viktig for deg?

– Fordi det er viktig å tenke ressursbasert. Det er vanskelig for folk med funksjonshemninger å komme inn på arbeidsmarkedet. Mange sitter hjemme og venter på jobb, og ønsker gjerne å gjøre oppgaver som vi i Epleslang kan tilby. Vi syns derfor det virket som en god idé.

Hun kontaktet flere NAV-kontorer, men ble møtt med skepsis. Argumentene mot var blant annet at hun kunne utnytte sin posisjon, og at bedriften ikke var en helårsbedrift.

– De kunne overhodet ikke skjønne hva sosialt entreprenørskap var, og hvorfor jeg ønsket å sysselsette mennesker med spesielle behov.

Les også om Ingeborg Lykseths vei til å få til et samarbeid med NAV

Hvordan finner du ansatte nå da?

– Nå samarbeider vi med vekstbedrifter, som er ute etter arbeidsoppdrag hele tiden. De er dels finansiert av staten, og dels finansiert av egne midler.

Har hatt stor suksess

Til tross for samarbeidsproblemene har Epleslang hatt stor suksess siden oppstarten i 2012. Eplemosten selges på steder som hotellet The Thief, Kafe Liebling på Grünerløkka og Mathallen på Vulkan. Drikken er også å finne i enkelte dagligevarebutikker.

Fotograf Wanda Nordstrøm - Amagasinet

Produksjon foregår nå i Romerike og Akershus i tillegg til Oslo, og neste år planlegger bedriften å utvide til Stavanger, Bergen og Trondheim også.

I 2013 ble Epleslang kåret til ”Årets Sosiale Entreprenør”, og vant i forbindelse med det 500 000 kroner. Bedriften er fortsatt avhengig av investorer for å skalere ytterligere.

Har dere søkt om støtte fra Innovasjon Norge?

– Ja, men vi fikk ikke fordi vi ikke var nok skalerbare. Vi kan jo være skalerbare! Og norsk matproduksjon er jo i vinden.

Les også: Pilene peker rett til værs for lokalmaten

Hva tror du grunnen er til at sosiale entreprenører sjelden får støtte fra Innovasjon Norge?

– De er ikke helt modne på det, kanskje? Retningslinjene deres går jo ut på at man skal lage store innovasjoner som skal erstatte oljen, men det kan være lurt å tenke litt annerledes på hvordan vi bruker ressursene vi allerede har tilgjengelig.

Må endre tankesettet på flere nivåer

Dubrau mener at det ikke bare er NAV som er problemet når det gjelder å skalere. Hun mener samfunnet må tenke fornybarhet fra A til Å på flere nivåer.

– Jeg skylder ikke bare på NAV, men på politikken og den manglende innovasjonstanken.

– Hvis jeg produserer billige t-skjorter i Bangladesh, og ødelegger vannet deres og benytter meg av barnearbeid, selger t-skjortene rimelig og deretter gir penger til frivillighet for å bygge skoler og rense vannet deres igjen… altså er det ikke bedre å tenke bærekraftig fra begynnelsen av?

–  Folk er villige til å betale ti kroner mer for bærekraftige produkter.

Gründeren peker også på at kommunens innkjøpsregler gjør at eplemosten kun kan bli omsatt innenfor private bedrifter og spisesteder.

–  Kommunene har strenge budsjetter, og må kjøpe rimelige produkter så vi får ikke solgt eplemosten vår der. Jeg skulle ønske man tenkte litt mer helhetlig på ting: Vi får en gruppe som gjerne vil jobbe i arbeid, men vi er også avhengig av å få omsatt det vi produserer.

Foto: Wanda Nordstrøm

Fare på ferde for offentlig endring

Når endringsagent og seriegrunder Erik Haugane gir opp offentlig sendrektighet er det fare på ferde. Har det å være “offentlig endringstopp” blitt Norges største Uriaspost, spør Truls Berg.   

trulsbergsize
Truls Berg er norsk seriegründer og styreleder i 3in.no.

For alle som har hørt Erik Hauganes engasjement og entusiasme for innovasjon og nyskaping er det et alvorlig tankekors at statens egne hjelpemiddelsentraler ikke klarer å følge med på den endringstakten som i dag kreves.

Fredag ble kjent at den tidligere grunderen og konsernsjefen i oljeselskapet Det norske slutter som leder av SIVA etter kun halvannet år i sjefstolen. SIVA er statens verktøy for drift av næringshager og inkubatorklynger og skal i utgangspunktet legge til rette for nettopp endringsagenter, innovatører og nyskapere.

Haugane selv forteller til 3in.no at han har opplevd at det å gjøre tingene rett har høyere prioritet enn å gjøre de riktige tingene. Overfor E24 peker han på problemet med at en rekke medarbeidere ikke følger opp fordi de ikke skjønner hva de skal gjøre, og han kunne sikkert også lagt til at mange av de som skjønner hva de skal gjøre ikke egentlig har så lyst til å gjøre det.

Beskrivelsen gir assosiasjoner til brannfakkelen avdelingsdirektør Eivind Tesaker i Kulturdepartementet slapp ut i offentligheten i 2012:

“På min arbeidsplass er rapportering stadig viktigere. Rapportering internt og til andre departementer, til tilsyn og til internasjonale organisasjoner. Vi lager rapporter om virksomhetsplaner, aktivitetskalendre, risikoanalyser og rapporterer løpende til blant annet Riksrevisjonen. Rapporteringen skal dokumentere hva vi har gjort og ikke har gjort, slik at de ulike kontrollinstanser kan legge dataene inn i sine program som grunnlag for videre rapportering og senere kontroller,” skrev Tesaker i Aftenposten. 

Når statlige organisasjoner som Siva og Innovasjon Norge nå skal gjennom omfattende endringsprosesser, blir utfordringene neppe mindre. Endring er ofte vondt og innebærer nye måter og nye ansvarsområder og det er jo ikke alle som ser seg tjent med det. 

Vil Traaseth lykkes?

På SIVA’s egen konferanse i Trondheim i mai pekte Keith Silverang, den amerikanske sjefen for finske Technopolis, som nå har overtatt IT Fornebu, at dagens offentlige innovasjonssystem er tungrodd, ineffektivt og preget av offentlige saksbehandlere som primært fokuserer på å sloss for status quo og sine egne jobber.

Hans erfaring var basert på det finske systemet, men det var åpenbart at mange av de 300 deltagerne i rommet kjente seg igjen. Ikke minst da han pekte på manglende måling og oppfølging av kritiske suksesskriterier og behovet for å bruke mesteparten av tiden på å skrive søknader.

Det er et naturlig spørsmål å stille i kjølvannet av Erik Hauganes avgang om jobben med å sloss gjennom endringer i et tungrodd og ineffektivt statlig støtteapparat har blitt noen av Norges største Uriasposter.

Vi ser det ikke bare i SIVA, men også i NAV der Joackim Lystad møter massiv motstand i hans forsøk på å gjøre noe med en IT-kultur som åpenbart har gått fullstendig på grunn.  I Innovasjon Norge har Anita Krohn Traaseth nylig grepet roret og også hun møter nok en virkelighet der det finnes både endringsagenter og forkjempere for status quo.

La oss for Norges del håpe at hun lykkes!

Medtech-selskaper søker 450 millioner

Det kryr av ferske Medtech-selskaper. Nå er de avhengig av å finne investorer for ikke å forsvinne i dødens dal, advarer Oslo Medtech-sjef Kathrine Myhre. 

Siden oppstarten for fem år siden har klyngen Oslo Medtech vokst fra 30 til 185 selskaper. Torsdag vil 29 av dem presentere seg for investorer under Health care conference 2014.

Av disse er 20 jakter 20 selskaper opp mot 450 millioner kroner i investeringer fra forretningsengler og venturekapital.

FOTO: Oslo Medtech
Kathrine Myhre i Oslo Medtech. FOTO: Oslo Medtech

Kathrine Myhre har vært sentral i å bygge opp Oslo Medtech siden starten. Hun mener Medtech-næringen kan være et av svarene på hva Norge kan lykkes med etter oljen, men frykter at mangel på privat kapital kan henvise for mange av disse selskapene inn i “dødens dal”.

– Vi vet at investorer som gjør penger ett sted, er mer tilbøyelig til å putte mer penger inn i samme bransje, sier Myhre.

Trenger investorer nå

Så langt har ikke den norske Medtech-næringen kommet. Derfor håper hun at investorer med bakgrunn fra andre områder som IT kjenner sin besøkelsestid.

– Vi vet at helse er noe som angår oss alle, og at det er et stort globalt marked for helse-teknologi. Produktene vi snakker om løser store medisinske behov, samtidig som de bidrar til å løse utfordringene bedre og til lavere kostnad. Ved bruk av teknologi kan vi for eksempel sørge for at mor og far har det godt når de blir eldre og at de kan bo lenger hjemme, sier Myhre.

Hun viser til eksempler der eldre faller og kan bli liggende i dagevis eller går ut om natten og ikke finner tilbake igjen.

– Vi håper flere blir interessert i denne sektoren, fordi det angår oss alle, sier Myhre.

Noe helt annet enn legemidler

Hun vektlegger dessuten at medisinsk teknologi er et helt annet investeringscase enn legemidler.

– Medisinsk teknologi kan utvikles på 2 -3 år og koste 10-20 millioner kroner, og det er masse IT i dette, sier Myhre.

Svært mange av bedriftene i Oslo Medtech handler nemlig like mye om digitale og mobilbaserte helseløsninger (e-helse og m-helse) og velferdsteknologi som gjør det enklere å håndtere egen helse selv,og bo lenger hjemme.

Dermed er det et tydelig skille mot den tradisjonelle legemiddelindustrien der det er lange og dyre investeringsløp.

Dette er nykommerne: 

Følgende selskaper presenteres under konferansen torsdag.

Medisinske devicer: ConceptoMed AS, EyeLife AS. GraftCraft AS, JointBioMed AS, Loop Health AS, Otivio AS.

Behandling:  Biovotec AS, Lytix Biopharma AS, Pharmasum Therapeutics AS, Phoenix Solutions AS

Funskjonell mat/kosttilskudd: Idia AS

 Helse-IKT: Apertus AS, Dignio AS, LundeLab AS, Neck Graph AS, Mektron AS

Diagnostikk: GlucoSet AS, Holberg EEG AS, PreDiagnostics AS, SpinChip Diagnostics AS

Trenger det offentlige et “Silicon Valley”?

Offentlig sektor har behov for systemendringer, ikke innovative tiltak og metoder. Et Silicon Valley  for offentlig innovasjon kan være en start på veien mot et byråkrati bygd på samarbeid, tror Sissel Kristin Hoel i DIFI. 

For et par uker siden var jeg i Paris på en stor OECD-konferanse. «Innovating the Public Sector: from Ideas to Impact». 300 ledere og medarbeidere engasjert i utviklingen av morgendagens forvaltning, i fra hele verden, var samlet for å diskutere innovasjon i offentlig sektor. Det jeg synes var spesielt interessant var at uansett hvor ulike vi er, og hvor ulik våre offentlige forvaltninger er skrudd sammen, så sliter vi likefullt med de akkurat de samme utfordringene: «Govenments are seeking to innovate: in how they work, in the services they provide and how they provide them, and in how they interact with their citizens, businesses and civil society”.

Konferansen og diskusjonene både i plenum og ved lunsjbordene kretset rundt følgende hovedspor:

  1. People matter
  2. Knowledge is Power
  3. Working together solves problems
  4. Rules and processes to support, not hinder

Målet med konferansen var å oppfordre til felles innsats, samarbeid og læring. Og her er noe av det jeg tror vi i Norge kan ta lærdom av og jobbe enda mer med:

Innbyggerne må stå i fokus. Vær åpen og inkluderende!

Innbyggerne i fokus og utvikling av løsninger sammen med dem står sentralt i innovasjonsdebatten. Dette fordrer tillit og åpenhet. Utfordringen for mange er hvordan man engasjerer innbyggerne og får dem med. I flere land er den største utfordringen svak tillit til forvaltningen og en iboende skepsis til offentlige systemer. Felles for oss er at vi må vi lære oss reell involvering og samarbeid, deretter må vi knekke koden for å få næringslivet og sivilsamfunnet med i arbeidet. Flere land etablerer egne «Innovation Labs» for å eksperimentere med ulike samarbeidsformer og tilnærmingsmåter til innovasjon i mindre skala, for eksempel Mind Lab i Danmark og Open Policy Lab i Storbritannia. Se også NESTA-rapporten «Teams and Funds making innovation happen in governments around the world“.

Innovative ledere er nysgjerrige!

At ledere i offentlig sektor må være utålmodige og utholdende på samme tid, var et poeng som ble trukket fram. Dette handler om kultur, og det begynner med ledelse, men strander gjerne også på grunn av ledelse. Det var i det hele tatt stort fokus på ledernes rolle og betydning i innovasjonsarbeidet, både i sammenheng med å bygge kapasitet, bygge kultur og legge til rette for samhandling og åpenhet.

Ta sjanser og lær av feilene!

Den hemmende nullfeilkulturen er også internasjonalt høyt oppe på agendaen.  Det er et lederansvar å legge til rette for prøving og feiling, og støtte egne medarbeidere som tør å utfordre. Samtidig er det viktig å feile tidlig, feile smått, lære av det som ikke funker og slutte å gjøre det som ikke funker.

Dette er også noe vi er opptatt av her hjemme på konferansen Feiltrinn, som vi arrangerer i Asker Kulturhus den 11. desember. Her setter vi fokus på hvordan vi kan få bukt med nullfeilkulturen i offentlig sektor, og i stedet bygge kultur for innovasjon. Det er bare å melde seg på!

Innovatører er ensomme. Ta vare på dem og bygg systemer i organisasjonen!

Det er mange ildsjeler i offentlig sektor. Og det er mange eks-ildsjeler i offentlig sektor. Blir ikke de interne innovatørene støttet knekker de sammen. Dette er kjent stoff både her hjemme og ute. Innovatører er ensomme i sine organisasjoner der de jobber med å endre det bestående, mens ledelsen er opptatt av «business as usual» og alle løpende driftsoppgaver. Ildsjelene strenger støtte og system. Helen Beavon, innovasjonsdirektør i NHS i Storbritannia skiller klart mellom interne rebeller og bråkmakere. Rebellene er positive drivkrefter for endring. Bråkmakerne er motsatt.

På Arendalskonferansen i år holdt hun innlegget «Å lede radikal endring –  utfordringen begynner med deg!» som handler om hvor viktig det er å ta vare på de interne rebellene.

Bygg organisatorisk kapasitet for innovasjon!

Så til hovedspørsmålet: trenger vi en innovasjonsstrategi? Hva er den mest farbare veien for å oppnå innovasjon i offentlig sektor? I Estland var de opptatt av å ha en «Action Plan»,altså en felles tilnærming og felles kultur som understøtter målet om organisasjonsendringer og innovasjon. Canada og Sverige var opptatt av behovet for et spissere innovasjonsbegrep, noe som understøtter radikal endring av fundamentale strukturer og regelverk. Det fordrer, i følge dem, en felles strategi med klare mål og langsiktighet, og en vekkelse – en «Sence of Urgency» i offentlig sektor.

Nerven i det hele er behovet for systemendringer, ikke kun innovative tiltak og metoder. Et «Silicon Valley» for offentlig innovasjon ble lansert som en mulig tilnærming. Og hvorfor ikke? En felles satsing og et felles løft med et miljø for eksperimentering, prøving og feiling, for pådrivere, samordnere og utfordrere kunne kanskje vært en start på et «Collaborative Government»?

Ved siden av inspirasjon og gode samtaler fikk jeg også med meg noe konkret hjem fra Paris. På konferansen lanserte OECD “The obervatory of Public Sector Innovation (OPSI)». Dette er en internasjonal læringsplattform for erfaringsutveksling og deling av eksempler, metoder og verktøy.

DNV GL: En sikker og bærekraftig utvikling

Hvordan kan verden ta vare på 9 milliarder mennesker innenfor jordens bæreevne? DNV GL viser deg her veien mot løsningene.

(Denne posten er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL. Flere artikler vil bli publisert fortløpende.)

Fremtiden er ikke hva den en gang var. Global oppvarming, utarming av jordens ressurser, og økning av sosiale ulikheter truer alles fremtid, også fremtidige generasjoners. Men i disse utfordringene ligger det også nye muligheter. Hvordan kan næringslivet dra nytte av en langsiktig visjon i de avgjørelser som gjøres i dag?

I denne serien vil DNV GL utforske seks strategiske temaer og vise hva seks ledere fra verden over responderte på hva som er nødvendig for å oppnå en visjon om å ha ”global påvirkning for en sikker og bærekraftig fremtid” – en fremtid som kan ta vare på 9 milliarder mennesker innenfor jordens bæregrense.

DNV GL har i 2014 feiret vårt 150-årsjubileum. Vi har som en del av dennne markeringen ikke bare sett tilbake på vår innholdsrike historie, men også valgt å se fremover på de utfordringer og muligheter som møter oss.

Vår virksomhet er drevet av en visjon om å ha global påvirkning for en sikker og bærekraftig fremtid. I forbindelse med vårt jubileum har vi derfor utarbeidet seks rapporter som alle tar for seg et viktig tema for hvordan en bærekraftig fremtid kan oversettes til handling i dag. Vi har også stilt spørsmålet til ledere verden over. Vi vil introdusere hvert av disse temaene i artikler her på 3in.no og vil starte med å beskrive hovedkonklusjonene i rapporten «Safe and Sustainable Future – Enabling the Transition».

Rapporten viser hva som må til for å oppnå målet om en sikker og bærekraftig fremtid. Vi har vurdert dagens utviklingstrender, utarbeidet en visjon for et bærekraftig samfunn, sett på hvilke barrierer vi står ovenfor, og pekt på endringene som må til for at vi skal nå dette målet. Vi har også trukket frem noen utvalgte sektorer; shipping, mat & vann, helse og energi, og mer detaljert beskrevet hvordan vi mener de bør fokusere for å kunne utvikle seg bærekraftig.

Global oppvarming, ressursknapphet og sosiale ulikheter er som nevnt bare noen av utfordringene verden må løse på veien mot en bærekraftig fremtid, og det vil ikke komme av seg selv. Vi blir nødt til å jobbe konsentrert på flere plan og vi vil møte mange barrierer på veien. I rapporten har vi identifisert barrierer som må overvinnes for å oppnå en bærekraftig utvikling. De strekker seg fra fokus på økonomisk kortsiktig gevinst, avhengighet av ikke-fornybare energikilder, materialistiske verdier og etablerte konsumentmønster, til mangel på tydelig lederskap.

Einstein skal ha sagt at “we can’t solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.” Bærekraftutfordringene vi står ovenfor må med andre ord løses med andre metoder og systemer enn de som ble brukt da de ble skapt. Rapporten viser til tiltak som kan endre sammenhengen mellom økonomisk utvikling og miljøpåvirkning, rammeverk som gir langsiktig utvikling og stimulerer til nye bærekraftige tiltak, og fokusområder som vil gi samfunnet mer stabilitet, likhet og velstand. Dette har vi fulgt opp med anbefalinger for næringsliv, myndigheter og det sivile samfunn.

I en sikker og bærekraftig fremtid vil innovasjon spille en viktig rolle. Innovasjonene vil gjøre seg gjeldende, ikke bare i form av teknologi, men også i form av nye forretnings- og samarbeidsmodeller, og inntreden av nye aktører.

For å lese mer om våre visjoner for en sikker og bærekraftig fremtid og hvordan vi kan komme dit, viser vi til rapporten.

Denne rapporten er en del av en serie temarapporter som alle er behandlet i lys av en visjon om et sikkert og bærekraftig samfunn.

Temaområdene er:

– klimatilpasninger
– skipisindustri
– arktis
– elektrifisering
– teknologiutvikling

I hver av disse temaområdene er det store mulighet for innovasjon, også for norske aktører, og sammen må vi legge til rette for at de kan lykkes.

(Denne posten er en del av en temaseksjon 3in.no presenterer på vegne av DNV GL. Flere artikler vil bli publisert fortløpende.)

Haugane forlater SIVA

Har ikke fått hele organisasjonene med seg.

Allerede etter halvannet år i sjefstolen takker SIVA-sjef Erik Haugane for seg.

– Dette var en tung avgjørelse, men jeg er fornøyd med at jeg forlater et Siva som er godt rustet for framtida, sier Haugane.

Han har ledet SIVA gjennom en omstillingsprosess. I pressemeldingen begrunnes avgangen med at Haugane ikke har fått hele organisasjonen med seg.

–  Jeg opplever ikke at jeg i stor nok grad har lyktes i å motivere og engasjere organisasjonen til å endre seg i det tempo jeg mener er nødvendig, sier Haugane. Han erkjenner at omstillingen har vært en stor påkjenning for organisasjonen.

Sivas eiendomsdirektør, Espen Susegg, konstitueres i stillingen som administrerende direktør fra 1. januar 2015.

– Har gjort Siva mer fremtidsrettet

Siva er statens virkemiddel for utvikling av bedrifter og nærings- og kunnskapsmiljøer i hele landet. Omstillingen i organisasjonen har blant annet handlet om å gjøre organisasjonen klar til ny virkelighet med økt globalisering, høyere tempo og flere aktører.

– Haugane har gjennom sin næringslivserfaring og sitt sterke engasjement for nyskaping og vekstkraft bidratt vesentlig til å gjøre Siva mer effektivt og fremtidsrettet. Styret legger vekt på at dette viktige arbeidet skal videreføres etter hans avgang, sier styreleder Kristin Reitan Husebø.

Haugane tok over jobben etter Harald Kjelstad som hadde ledet selskapet i 25 år.

Julegavetips fra redaksjonen

Endelig er det desember – og på høy tid å planlegge julegaveinnkjøpene. Redaksjonen tipser her om gaver som er både innovative og inspirerende. 

Ole Harald Nafstad (sjefredaktør) 

1) Lommebokladeriphone_lader

– Batteriet på mobiltelefonen og nettbrettet varer aldri lenge nok. Her er en gave som gjør at du alltid kan ha de ekstra minuttene du trenger tilgjengelig, enten telefonen går tom for strøm rett før du går inn i storkontroll på t-banen eller mangler strøm den siste halvtimen under ukens viktigste møte eller trenger å være tilgjengelig for dagens viktigste samtale. For å reformulere Murphys lov: batterikapasiteten er alltid dårligst når du trenger den som mest.

2) Smartpen fra Livescribe

smartpen

– Det hel-digitale samfunnet, hvor blir du av? Få ting er så irriterende som måtte forflytte seg fra den analoge til den digitale verden og tilbake tilbake igjen. Få objekter besverges så ofte av undertegnede som printere og scannere. Livescribe er en penn som lar deg benytte fordelen med bruke den gode, gamle håndskriften – og samtidig få det over i digital form (med lydopptak). Uvurderlig når du ønsker både å gjøre gode notater, få skrevet ned det som skjer – og beholde en best mulig dialog og blikkontakt med personen på den andre siden av bordet.

3) “The Shifts and the Shocks“, av Martin Wolf

Skjermbilde 2014-11-27 kl. 12.31.31

– Den som ha skal få, og den som ikke har skal miste selv det man har», het det i bibelen. Få ting har så stor påvirkning – men er så dårlig forstått – som finanssystemets betydning for utvikling av dagens samfunn. Martin Wolfs bok er en utmerket mulighet til å få en grundig oppdatering på feltet, for oss som ikke rekker å følge debatten tett i det daglige. Eller for de som ønsker å forstå hvor systemet kan være på vei.

Marianne Bratt Ricketts, prosjektleder 

Jeg har valgt ut disse tre flotte innovatørene innen norsk design. Gode, norske, funksjonell og varmende plagg for vintersesongen.

1) For gutta – klær fra Amundsen Sports

AmundsenSports

– Dette merket er skapt av industridesigner Jørgen Amundsen, som er i slekt med Roald Amundsen. Jørgen har bygget opp et solid klesmerke med tøffe vintersportsplagg som bygger på lang norsk historie.

2) For jentene – klær fra Alpaca Society

AlpacaSociety

– Rene tilfeldigheter førte til at Vibeke Stølen Andrup ble introdusert til det vakre alpakkamaterialet fra Peru. Noen år senere forlot hun sin jobb i reklamebyrå, for å realisere sin alpakkadrøm. Hun skaper nå vakre og tidløse alpaca ull-plagg.

3) For barna – klær fra Woolland

FG4.2012_WoolLand.indd

– Anette Steen, Hedda Rivelsrud og Siri Sørflaten (37) sa alle opp trygge jobber og kastet seg ut i ulleventyret med bedriften WoolLand i 2012. Trekløveret selger designet ullundertøy for barn (og voksne) av høy Merinoull-kvalitet fra en låve på Lilleaker, i tillegg til egen nettbutikk.

Truls Berg, styreleder

1) Medlemskap i gründerforeningen for gründere og i NORBAN for investorer

Innovation av Boegh på flickr

2) Et års abonnement på Harvard Business Review

HBR Türkiye
Foto: muammerokumus, Flickr

– Jeg har enda ikke funnet noe magasin som er bedre. Harvard Business Review er det perfekte magasinet for ledere som vil være oppdatert på hva som skjer, og gå litt i dybden.

3) “Overvåkingssamfunnet” av Eirik Newth

Skjermbilde 2014-11-27 kl. 16.23.57

Omtale hentet fra ark.no: “På den ene side føler de fleste av oss et ubehag ved tanken på å bli overvåket. Vi tenker på kameraer som ser hvor du går og på George Orwells 1984. På den annen side velger de aller fleste nordmenn frivillig å la seg overvåke av selskaper som Google og Facebook, som på mange måter er langt flinkere enn vårt eget politi til å samle inn sensitive personopplysninger. Det er dette motsetningsforholdet Eirik Newth forsøker å fange i sin bok. Overvåkningssamfunnet

Camilla Hellum, journalist 

Jeg er glad i morsomme ting med en innovativ vri.

1) Donkey Products Cup of Fame Teposer, fra Ting

teposer

– Det blir liksom litt morsommere å invitere folk på te når man har disse liggende. Innovativ vri!

2) Dørstopper, fra Ting

dørstopper

 

– Hvorfor bruke en slitt trebit til å holde døren åpen når man kan bruke en søt due?

3) Memoholdere

roboter

 

– Disse robotene fra Ting kan brukes til å holde handlelista, et bilde, en meny, et visittkort… Langt hyggeligere enn å ha post-it lapper overalt. Sjansen er vel mindre for at de forsvinner også.

 

 

Slik kan man lykkes på vei til skyen

Få kan bestride at skyen er viktig fremover. Utfordringen er hvilke valg man skal fatte underveis for å unngå unødvendig kompleksitet, skriver Per Haakon Lomsdalen, norgessjef i SAP.

Nettskyen har blitt allemannseie og de fleste virksomheter har gjort seg opp en mening om hvordan de skal tilnærme. Det virker som det er en utbredt oppfatning at om man skal bygge nytt, er det smartere med en sky fremfor å etablere ny og kostbar intern infrastruktur – så fremt man vet hvor dataene befinner seg. For å sikre at man har den rette skymiksen er det særlig tre hensyn man må vektlegge: De ansatte, sikkerhet, og de som drifter og skal ivareta tjenestekvaliteten.

De som bruker

Brukeropplevelser er sentralt. Designet på tjenestene må være intuitivt med en gjenkjennelseseffekt mot andre programmer man ellers er vant med. Applikasjoner krever gode plattformstrategier, derfor må de ansatte få levert tjenestene uten kronglete prosesser; man må unngå at de må bytte mellom plattformer og program for å få tilgang til ulik, men sammenhengende informasjon. Eksempelvis må en selger få tilgang til detaljer om innkjøp, omsetning og produksjonsstatus uten å måtte hoppe mellom program og pålogginger. Nøkkelen til suksess er at man tilbyr produktivitetsfremmende verktøy som bedrer tilfredsheten med it-avdelingen. Hvor tjenesten leveres fra er revnende likegyldig for denne målgruppen.

De som administrerer

Det viktigste er å avklare er hvem som har ansvar for hva internt, og mot tjenestetilbydere. Brukervennligheten kan fort forsvinne om det ikke er tydelig forankret hvem som «eier» applikasjonen. Når man skal få infrastruktur, plattformer og programmer/arbeidsflater levert som en tjeneste er det viktig å håndtere det gradvis og modulært. De fleste setter derfor funksjon for funksjon i skyen, en etter en. Den store utfordringen kommer i overgangen der man skal skytilpasse infrastrukturen og berede grunnen for nye innovasjoner, samtidig som eksisterende applikasjoner og arbeidsmengder skal forvaltes og distribueres normalt. De fleste virksomhetssystem (SaaS) leveres fra skyer i flerbrukermiljø slik at flere kan kjøre samme program samtidig. Leverandørenes fokus på stordriftsfordeler og skalerbarhet begrenser ofte muligheten til skreddersøm mot andre systemer. En praktisk løsning på dette er å blande system og skape hybride modeller der man bygger ut sine system uten å måtte justere på leverandørenes programkode.

De som sikrer

Sikkerhet holder flest tilbake fra nettskyen. Hvor dataene plasseres er en kjent problemstilling. Noe av det viktigste en tilbyder kan gjøre er å betrygge kundene om at deres data er trygge mot tap, misbruk, uautorisert tilgang, lekkasje, sabotasje eller sletting. Identitetshåndtering, isolering av data og å sikre at kommunikasjon flyter trygt fra datasenter til bruker er blant de viktigste virkemidlene. Sikkerhetsrisikoen for leid programvare skiller seg ikke nevneverdig ut, Forskjellene ligger i hvordan man isolerer data, sikrer forsendelser og ivaretar identitetsstyring /tilgangshåndtering.

Det beste dybdeforsvaret består av en god sikkerhetskultur sammen med skreddersydd teknologi og trygge prosesser i flere lag: Fysisk i form av adgangskontroll, data i databaser som sikres gjennom hele dets levetid, tilganger styrt etter roller og rettigheter, og de rette prosedyrer for autorisasjon, single sign on, m.m. Programvarelaget på sin side må ha sikkerhetsmekanismer som beskytter mot tap-, misbruk og uautorisert tilgang til data. Når man skal sikre nettverket må balansen mellom sikkerhet og tilgjengelighet prioriteres. Hver komponent fra ende til ende må finkonfigureres og testes for å sikre den beste ytelsen. Dermed vil dataene fra applikasjonene få prioritet samtidig som alle innkommende henvendelser sjekkes mot regler og retningslinjer.

Erfaringsinnhenting i alle ledd

Uansett form og fremgangsmåte: It-eksperter må prioritere hensynet til effektivitet og måloppnåelse. Viktigst er å erkjenne at selv om nettskyens priser og driftsmodell er forlokkende, er det lett å havne i en kompleksitetsfelle. Valgene handler ikke om sky eller ikke, snarere integrasjon og riktig miks av tjenester. Tilbydere, konsulenter og it-avdelinger må fremover legge mer tid på å planlegge for- og teste seg frem til de modellene som best løser virksomhetens unike behov. Her er det mange som har behov for å raskt tilegne seg praktiske erfaringer.

Kundeservice kan bli “god butikk”

Kundene bytter stadig stadig oftere mellom leverandører. De som løser kundenes utfordringer på første forsøk vinner tillit og oppnår økt omsetning.  

Dårlig kundeforståelse og enøyd ledelse koster årlig aksjonærer milliarder av kroner. Ett av de seneste eksemplene er den amerikanske fotogiganten Kodak.

Under Innovation Forum Norways medlemsmøte onsdag trakk Bekk-konsulent Daniel Grönquist trakk frem tjenestebasert innovasjon, basert på scenario- og designtekning
som to metoder for å vinne innsikt i hva kundene vil forvente av deg i fremtiden.

Scenario for å forstå endringskreftene selskapet står overfor blant annet som følge av teknologi, mens designfokuset handler om å forstå utfordringene kundene møter med
produktet.

Grönquist presenterte noen funn fra den pågående forskningsprosjektet Customer care 2015.

– Alle har nå smarttelefon. Digitalisering og automatisering gjør at byttebarrierene går ned, poengterte Grönquist.

Han poengterte at mange i dag sitter med mye kundedata, men mangler innsikten i hva kundene egentlig vil ha i fremtiden.

– Det er viktig å utvikle forståelse for kundereisen, og da kanskje i hele kundens livsløp, sier Grönquist – og viste til viktige hendelser i kundens liv som påvirker behovene.

 

IFN2014_Bekk
Senter for tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole har utviklet følgende tre fremtidsbilder for kundeutfordringer.

– Alltid siste sjansen

Men med stadig mer krevende kunder er heller ikke det nok.

– Det kreves et helt nytt syn på kunden. Altfor mange oppfatter kunden som konsument, mens en i dag må se på kunden som medskaper av verdi, påpeker Grönquist.

Det gir selskapene kun en sjanse til å løse et problem med kunden.

– At kundeservice kan løse problemet umiddelbart, er viktigere enn rask respons på henvendelsen, sier Grönquist.

De som lyktes med dette, skaper imidlertid en ny salgskanal. Erfaringene viser nemlig at kunder som har fått løst problemet sitt umiddelbart via kundeservice viser til uvanlig høy score på kundetilfredshet og gjerne anbefaler selskapet videre.

Etter innlegget presenterte Telenors leder for tjenesteinnovasjon, Annita Fjuk, hvordan Telenor har jobbet for å få tjenestedesign inn som en del av kulturen, og forankret i toppledelsen. Mens NHHs Tore Hillestad trakk frem eksempler på hvilke kulturer som gjør det vanskelig å skape endringer, mens det i andre vil være enklere å oppnå.

Møtet inneholdt også friske diskusjoner om hvorvidt de kundefokuserte modellene er gode nok i møte med reelle disruptive krefter, som i tilfellet med Kodak.

Selskapene må i fremtiden tilpasse seg kundenes ulike livsfaser.
Selskapene må i fremtiden tilpasse seg kundenes ulike livsfaser.

Norge bør sikte mot et “offentlig Facebook”

Norge trenger en ny gruppe visjonære statlige ledere til å stake ut kursen for fremtiden. Målet kan være å skape et statlig versjon av Facebook, som kan kjempe om nordmenns gunst, skriver redaktør Ole-Harald Nafstad.
En vanlig medisin i norsk offentlig sektor har vært å bygge en ekstra app eller nettside. Ofte med minimal virkning. Suksessene har derimot som oftest handlet om langsiktig satsing på tjenester under en portal. Brønnøysundsregistrenes Altinn er en slik suksess.
I går arrangert Brønnøysundregistrene Altinndagen i Oslo. Tema for dagen er hvordan Altinn kan videreutvikles til beste for det norske samfunnet.
Erfaringene fra Altinn – og en rekke kommersielle tjenester – er at de store siloene vinner frem. “The winner takes it all” er en velkjent effekt i nettverksøkonomien. Dessverre ligger det fortsatt i offentlige institusjoners iboende logikk å kjempe for sin egen selvstendighet.
Slik blir det ikke gode tjenester av.

Norge.no + Altinn.no = 

Brønnøysundsregistrene og Altinn skal ha ros for at de våger å reise debattene om fremtidens offentlige sektor. Brannfakkelen handler om å slå sammen Altinn.no med Difi-eide Norge.no. Modellen er hentet fra britiske gov.uk.
Det er en god idé.
Alminnelige brukere på utsiden er vant til å forholde seg til Altinn.no. Langt færre har tatt i bruk Norge.no. Og enda færre vet trolig forskjellen mellom de to.

En ny visjonær gruppe

Med det som utgangspunkt har regjeringen nå en unik mulighet til å legge rammene for fremtidens digitale offentlige sektor:
  • – Kommunal- og regionalminister Jan Tore Sanners superportefølje gir ham videre fullmakter enn sine forgjengere. Et knapt år inn i regjeringsperioden er tiden inne for å ta grepene som trengs.
  • – Difis-sjef Ingelin Killengreen er kun konstituert i stillingen, og viste i sin tid som politidirektør at hun neppe er emne til å bli offentlig sektors digitale spydspiss.
Nøkkelen til suksess handler imidlertid aller mest om å få de offentlige etatene til å se utover seg selv. En fersk rapport fra Difi viser til økende samordningsutfordringer i offentlig sektor. For å løse problemene velger byråkratene å se på organisatoriske og budsjettmessige grep.
Og incentivstrukturene er – som alltid – helt klart viktig.
Men erfaringene viser også at kultur og samarbeid trolig er en bedre medisin. Skal offentlig sektor lykkes med å bygge fremtidens tjenester må det tenkes langt større. Brønnøysundsregistrene og Altinns historie er et kroneksempel på dette, tuftet på et unikt samarbeid mellom skattedirektør Bjarne Hope, tidligere SSB-direktør Svein Longva og Brønnøysundregistrenes forrige direktør, Erik Fossum. Det er oppløftende at den nye sjefen for Brønøysundsregistrene, Lars Peder Brekk, er så tydelig på nettopp dette.
Skal Norge lykkes i neste fase av den digitale utviklingen, trenger Norge en ny gruppe visjonære ledere med gode samarbeidsegenskaper.
De må gjerne sette seg mål om å etablere en portal så attraktiv at den kan konkurrere med Facebook om nordmenns gunst.

“Kun en person lokker investorer til Norge, i Sverige er det over 40.”

Gründerforeningens Jørund Rytman er klar til å etablere fylkeslag. Men aller mest savner han de utenlandske investorene i Norge. – Det er jo billigere for dem enn for de norske, fastslår Rytman. 

Jørund_rytman
Jørund Rytman, leder i Gründerforeningen og stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet.

Norske gründere har vært et glemt kapittel i lang tid. Nå opplever Gründerforeningens leder, Jørund Rytman, at de politiske vindene er i ferd med å snu.

– Vi har grunn til å feire at de politiske  vindene har snudd. Nå kappes de politiske partiene om å være det mest gründervennlige partiet, sier Rytman, som til daglig også er stortingsrepresentant for FRP.

Men på ett punkt mener han Norge fortsatt er et U-land.

– I Norge er det kun en person, lokalisert i Innovasjon Norge sine lokaler, som jobber med å veilede investorer for å komme til Norge. I vårt naboland Sverige så er det over 40 personer. Vi må bli flinkere til å markedsføre Norge som et attraktivt land for investorer, sier Rytman.

Sånn sett kan Anita Krohn Traaseths signaler om at utlandet må vite hva Norge er gode på, være et riktig steg på veien.

– Gunstigst for utlendingene

Hans poeng er at det er tilgang på kapital som til syvende og sist avgjør om gründerne lykkes. Og Norge har fra før en ulempe i at staten er en langt større kapitalist i Norge enn i mange andre land.

Det gjør at behovet for utenlandske investorer er større i Norge enn i andre land. Tross alt ser ikke staten det som sin hovedoppgave å gå i bresjen for å bringe gründere ut av oppstartsfasen og igjennom dødens dal. Men i mangel på risikovillige investorer i Norge, er det offentlige nødt til å komme med en hjelpende hånd.

Likevel er Norge fraværende i markedsføringen mot disse investorene. Rytman peker på at utlendinger som lander på norske flyplasser ikke møter reklamebannere med “invest in Norway”, slik som er vanlig mange andre steder i verden.

– Da jeg var innom Innovasjon Norges kontor i New York, verdens finanssentrum, for noen år siden fantes det ikke en gang en brosjyre om hvorfor det er attraktivt å investere i Norge. Ikke en gang en nettside som fortalt hvor fantastisk og trygt det er å investere i gründerprosjekter i Norge sier Rytman.

Men han legger til at det nå, kun for ca. 1 år siden kom på plass, gjennom et samarbeid mellom Innovasjon Norge, SIVA og Forskningsrådet om Invinor.no.

Faktisk er det også gunstigere å investere i Norge, når postadressen befinner seg i utlandet, påpeker Rytman.

Det skyldes at den norske formueskatten kun koster investorer som er bosatt i Norge.

Vil påvirke lokalt

Med den politiske vinden i ryggen sikter Gründerforeningen nå på å bli landsdekkende. I vinter la de inn under seg organisasjonen Norsk Gründerforum.

Neste år er planen å vokse i hele landet, gjennom å opprette lokalavdelinger.

– Vi planlegger å etablere fylkeslag. På den måten vil vi få flere ressurspersoner som kan påvirke lokal- og fylkespolitikere over hele landet, sier Rytman – som håper det vil gjøre Gründerforeningen til en enda bedre nasjonal interesseorganisasjon.

Neste år sikter foreningen også mot større politisk slagkraft, når Rytman trekker seg på årsmøtet til våren.

– Stortingsplassen gjør det vanskelig å kritisere det man skal kritisere, erkjenner Rytman, som etter stortingsvalget i fjor ble valgt til medlem av Stortingets næringskomitè og er FrPs bedrifts – og handelspolitiske talsmann.

Høstens budsjettforslag fra regjeringen er et tydelig eksempel på det. Der vraket næringsminister Monica Mæland (fra Høyre) det samme forslaget som Rytman kun minutter tidligere trakk fram som en av de viktigste seierne for gründerne i 2014. Nemlig gjennomslaget for Gründerfondet.

Rytman vektlegger at dette er noe Fremskrittspartiet har foreslått flere ganger tidligere.

– Disse to nye såkornfond vil kunne gi ett løft for nye innovative bedrifter med internasjonalt vekstpotensial. Hvert fond vil kunne investere i om lag 15-20 nye bedrifter. Jeg forventer at fondene vil kunne etableres i løpet av 2015 etter at avtaleverk og godkjennelse fra EFTAs overvåkingsorgan er på plass, sier Rytman – som lover at dette bare er begynnelsen på hva som vil komme fra regjeringen i denne perioden.

(Bildet er hentet fra epSos.de)

Dette er kremen av offentlige nettjenester

Husbanken stakk av med den første prisen for årets nettjeneste i offentlig sektor. Se hvilke fire andre som nesten nådde opp i konkurransen.

Frem til nå har det offentlige kåret årets beste nettjeneste. I 2014 er denne prisen supplert med en ny pris for årets beste nettjeneste.

Totalt ble 52 tjenester vurdert, hvorav fem tjenester ble nominert til finalen. Vinneren ble kåret gjennom en jury som hentet inn både ekspert- og brukervurderinger.

Vinneren av kåringen ble Husbanen med sin tjeneste, e-søknad for bostøtte.

– E-søknad bostøtte har fornyet og forenklet søknadsprosessen for brukerne, og bidrar til regjeringens mål om «en enklere hverdag for folk flest». Neste oppgave, som vi allerede er i full gang med, er e-Søknad startlån, sier husbankdirektør Bård Øistensen.

Han vektlegger at banken i utviklingsprosessen har vært bevisst på “ikke bare å «sette strøm» på papirskjemaet”.

Prisen ble utdelt av statssekretær Paul Chaffey i Kommunal- og moderniserings­departementet.

Dette er en digital tjeneste

De øvrige nominerte i kåringen var:

  • Vegvesenet – søke førerkort og bestille time
  • Lånekassen – søke studielån og utsette betaling
  • Hasvik kommune – søke jobb
  • Bergen kommune – søke pleie- og omsorgstjenester

De nominerte ble valgt ut på grunn av en rekke pragmatiske kriterier, fastslår Marit Mellingen, seksjonsleder for digitaliseringsfakta i Difi.

– Vi har valgt en pragmatisk tilnærming til hva en digital tjeneste er.  Vi har vurdert nettinnhold som en bruker møter når han eller hun må utføre en oppgave, der oppgaven innebærer å gå gjennom en interaktiv selvbetjeningsprosess og som fører fram til en leveranse fra offentlig sektor, sier Mellingen.

En viktig del av årets arbeid har vært å etablere et nytt kriteriesett for digitale tjenester. Kriteriene er konkrete testpunkter som følger brukeren gjennom hele tjenesten: fra søk, via innlogging, oppgaveløsing, innsending og til mottak av kvittering.

Alle kriteriene har referanser til aktuelle lover, regler, beste praksis eller politiske føringer. Kriteriesettet var gjennom en høringsrunde i vår.  Hver tjeneste har vært gjennom en omfattende vurderingsprosess, og som i tidligere år har tjenestene blitt tildelt stjerner ut fra resultatet av vurderingene. Deriblant brukertesting:

– Brukertesting bidrar til å oppdage feil som eksperttestingen ikke klarer å finne. Brukertestingen har derfor gitt juryen viktig informasjon i arbeidet med å kåre en vinner, sier  Mellingen.

Klar til å spleise gründere og engler

Norban går i bresjen for en ny tjeneste som skal hjelpe norske gründere å realisere sine prosjekter. – Norske gründere får en unik mulighet til å møte 40.000 investorer over hele verden, fastslår generalsekretær Cato Musæus.

Altfor mange norske gründere forsvinner i dødens dal. Nå går den norske interessorganisasjonen for norske forretningsengler, NorBAN, i bresjen for en ny tjeneste som skal gjøre det lettere å koble gründere med kapitalsterke forretningsengler og andre investorer.

Løsningen lanseres i samarbeid med 3in.no som vil presentere en rekke gründercaser frem mot jul.

– Norske gründere får her en unik mulighet til å presentere seg for 40.000 investorer over hele verden, sier generalsekretær Cato Musæus i Norban.

Tjenesten er bygd på et samarbeid med norske Innobørs og den amerikanske plattformen Gust.

Gusts Will Brown presenterte plattformen for norske brukere for første gang under Changemaker-konferansen tidligere denne måneden. Der viste han at investorgrupper i samtlige land i Vest-Europa har tatt i bruk plattformen.

– Nå har jeg gleden av å presentere et partnerskap med Norban for å bringe Gust til Norge. Det vil hjelpe norske entreprenører å få tilgang til kapitalen de trenger, forteller Brown.

Gust har de siste 12 månedene bidratt til å finansiere 1800 oppstartsbedrifter.

Presenteres på 3in.no

Gründerne som tar i bruk tjenesten vil også bli presentert for 20.000 innovasjonsinteresserte lesere på Norges ledende innovasjonskanal, 3in.nos nettsider.

– 3in.no har som mål å gi deg oversikten over alle norske gründere med ambisjoner. Vi håper samarbeidet med Norban vil gjøre 3in.no til en naturlig arena for gründere og investorer, sier redaktør Ole-Harald Nafstad i 3in.no.

NorBANs Musæus mener norsk presse skriver altfor lite om nyskaping og gründervirksomhet. Samarbeidet med 3in.no håper han vil skape større synlighet for norske gründere.

Gründerne i førersetet

Både Brown og Musæus poenterer at den nye løsningen gir norske gründere tilgang til en langt større investorbase enn i dag. Gründerne styrer samtidig til enhver tid hvilke opplysninger investorene får tilgang til, og gir muligheter for å dele dokumenter sikkert med enkelte investorer eller investorgrupper.

Brown poengterer at Gust vil utfylle Innobørs gjennom å gi investorene muligheter for å administrere investorrelasjoner i etterkant av at finansiering er på plass.

Samtidig får investorene mulighet til å diskutere casene, og kunne gå sammen om å tilby gründere nødvendig finansiering.

– Verktøyet gjør det enklere både for gründerne, som mer effektivt kan være i dialog og presentere seg overfor investorene. Samtidig blir det lettere for flere investorer å gå sammen om finansiering, håper Musæus.

Gust
Oversikt over antall investorgruperinger som bruker Gust i ulike land. Norske gründere får nå tilgang på både norske og internasjonale investorer gjennom Gust, mens investorene kan samarbeide om å finansiere gründernes prosjekter.

 

 

Pilene rett til værs for lokalmaten

Restauranter og matbutikker jakter norsk lokalmat. Det gir venteliste hos produsentene. – Vi snakker om en kulturrevolusjon, mener bransjeorganisasjon.

Norsk lokalmat er i skuddet. De siste årene har lokalmaten vokst tre ganger så raskt som det totale matkonsumet. Lokalmatens interesseorganisasjon, Hanen, merker en markert endring i interessen hos folk.

– Vi snakker på mange måter om en kulturrevolusjon, sier Bernt Bucher-Johannessen, daglig leder i Hanen. Han opplever at lokalmaten går godt både i dagligvare, hos Bondens marked og på festivaler.

I Oslo finnes det nå et titalls restauranter med klar norsk profil og salget av lokal norsk mat til restauranter går godt.

– Vi har på mange måter gått fra et avsetningsproblem for mange produsenter for få år tilbake til at de i dag ikke kan få produsert nok, fastslår Bucher-Johannessen.

Sprengt ostekapasitet

EgilSmithMeyer_kraftkar_ost
Egil Smith-Meyer produserer osten Kraftkar.

Blåmuggosten Kraftkar fra Tingvollost, har vunnet flere priser de siste årene, nå sist mottok den en av gullmedaljene under verdens største ostefestival, International Cheese Awards, i Storbritannia.

Meieribestyrer Egil Smith-Meyer rapporterer om om hans opplevelse av en økende lokalmatinteresse.

– Etter at vi staret eget gårdsmeieri for ti år siden har det vært en formidabel økning i interessen for ostene våre blant norske forbrukere. Mens vi de første årene nærmest måtte trygle folk om å smake ostene våre, har vi i dag lange ventelister, forteller Smith-Meyer engasjert.

Han forteller at meieriet nå selger ost til 400 butikker, hoteller og serveringssteder rundt om i hele landet.

– Etter nærmest å ha doblet produksjonen mellom enkelte år, har vi nå sprengt kapasiteten. De andre gårdsmeieriene sier akkurat det samme – ingen klarer å lage nok ost, så vi trenger flere produsenter, sier Smith Meyer.

Hans Tingvollost sysselsetter i dag 13 årsverk inkludert gårdsdriften og lager omkring 20 tonn ost årlig.

 

Lokalmat-driv i butikkene

Jørgen Roll, mannen bak Norwegian Wood, har nylig gått til toppjobben ved Oslo Konserthus. En noe mindre kjent side av herr Roll, er nok rollen som osteprodusent. Sammen med Thomas Kraft overtok han driften av Hemsedal Ysteri i 2010, og startet ysteribedriften Himmelspannet SA. De siste årene har flere av ostene i Himmelspannet-serien utmerket seg og vunnet gjeve priser i Norge.

Under utdelingen av spesialitetmerket til to av Himmelspannets oster, sa landbruksminister Sylvi Listhaug følgende; «Norge utvikles stadig som osteland, takket være ildsjeler som bringer videre gode tradisjoner fra lokale ysterier. Himmelspannet ysteri er et godt eksempel, der man i løpet av fire år har snudd et nedlagt ysteri til en kvalitetsprodusent å legge merke til.»

Roll er også positiv til utviklingen i lokalmat-markedet, og er glad for at butikkene nå er kommet på banen.

– De store kjedene bruker jo også i større grad lokalmaten for å profilere seg selv. Se bare på den store lokalmatkampanjen “Lokale Matskatter” som Meny kjører riksdekkende i disse dager. De tar frem matskatter fra hvert fylke, sier Roll.

Alle produkter og produsenter som trekkes frem er profilert og omtalt i egne kundeaviser med stor distribusjon. Matskattene er godt merket i butikk og betjeningen er godt skolert på innholdet i kampanjen, ifølge Roll.

– Som Himmelspannet-produsent er jeg stolt og som kunde er jeg imponert over akkurat denne kampanjen. Jeg tror det bare vil ble mer av slike kampanjer for norske lokale varer. Det er allerede i ferd med å bli turistnæring av dette også, sier Roll.

Millionvekst på lokalmat

Bodil_GloppenHotell
Kjøkkensjef Bodil Fjellestad Eikrem på Gloppen hotell.

I den lille bygda Sandane i Norfjord ligger vakre gamle Gloppen Hotell. Ved siden av å være et ærverdig og tradisjonsrikt hotell, er det ”kokka” på kjøkkenet som virkelig har gitt stedet vind i seilene de siste årene.

Kjøkkensjef Bodil Fjellestad Eikrem har blitt et kjent navn innen den norske kokkeverdenen. Hun ble kåret til Årets Bondelagskokk 2013-14, og nå er hun også ute med kokeboken ”Bodils Spiskammers”.

Gloppen Hotell vant også nylig konkurransen Norsk på menyen 2014 – og har merket at lokamat slår positivt ut på omsetningen.

– Etter at jeg for åtte år sidan la om til lokalmat økte vi omsetningen vår med over en million i året de første åra. Det ga direkte resultater. Jeg har mye mer stolthet til maten når jeg vet hva jeg serverer. Bonden synes det er stas å få navnet på menyen. Alle tjener på dette, sier Eikrem.

Hun opplever også at folk er blitt mer opptatt av lokalmat.

– Jeg opplever at gjestene som kommer til meg er blitt mer bevisst på hva de vil ha, de liker å vite hvor maten kommer fra og hva maten inneholder, sier Eikrem.

Tredobles innen 2020?

Bernt Bucher-Johannesen i interesseorganisasjonen fastslår at det ennå er langt igjen. Han er fornøyd med at Matmerk har satt høye ambisjoner for næringen.

– Men det er ennå langt igjen. Av dagligvareomsetningen på totalt ca 150 milliarder I 2013, så er 3,5 milliarder lite, men jeg liker Matmerks ambisjon om 10 milliarder før 2020, sier Bucher- Johannessen.

Butikk-gründer Vebjørn Skog i Matbuda, som samler de lokale matskattene på nordvestlandet, frykter at særegenhetene kan bli borte på veien.

-Jeg er på vegne av de små produsentene bekymret for at de store kjedene sluker produsentene og da mister produktene sin særegenhet. Det er ikke alle som passer inn i kjedebutikkene. Å handle lokalmat skal vere ein opplevelse, med smakar, lukter, historier, god prat om mat og tips om produkta, sier Skog

Han etablerte Matbuda på Amfi Moa i Ålesund i sommer, og leter hele tiden etter produktene som ikke finnes i hylla på Rema og Meny. Neste år er målet 4-5 millioner kroner i omsetning.

– Min erfaring er at kundane er veldig kvalitetsbevisste og er ute etter nye og gode smakar. Vårt mål er å vere best i regionen på service og kunnskap om produkta, sier Skog.

Toril Nag årets toppleder

Årets hederspris gikk til de norske skaperne av GSM-standarden.

Dataforeningens årlige festaften med prisdryss til verdige vinnere fant sted i Jacob kirken onsdag kveld.

Blant mange verdige vinnere fikk Lyse energis telesjef Toril Nag prisene for årets toppleder og årets Girl Geek. For kun tre uker siden vant Lyse også prisen som en av Norges mest innovative virksomheter.

De mer enn 200 deltagerene som fylte kirken fikk høre blant annet Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaset og Telenor-sjef Berit Svendsen, samt Dataforeningens styreleder Cathrine Klouman.

Hun sier i en kommentar at Dataforeningen aktivt vil bidra med å skape fremtidens Norge.

– Vi lever i en brytningstid hvor den digitale utviklingen globalt påvirker oss på tvers av organisasjoner, bransjer og enkeltpersoners dagligliv. Skal Norges konkurransekraft opprettholdes og styrkes, må vi omsette teknologi i gode løsninger til det beste for samfunn, bedrifter og personer. Prisene som ble delt ut er levende eksempler på personer og organisasjoner som har fått til nettopp dette, sier Klouman.

Hederspris for GSM-standarden

Av andre prisvinnere nevnes Kripos som fikk sikkerhetsprisen for solid arbeid for å avdekke datakriminalitet,

I tillegg ble det norske teamet som har æren for utviklingen av sentrale deler av GSM standarden endelig hyllet for sin innsats med tildelingen av Rosings hederspris. Teamet bestod av fire forskere fra Televerket (nå Telenor) og to fra Sintef/Elab.

Deres arbeid ledet til at den norske måten å løse mobilsignalforstyrrelser ble valgt som europeisk standard i 1987.

Blant bidragsyterne var Torleiv Maseng som ledet prosjekt ved Sintef/Elab, og hans kollega Odd Trandem.

 

Den viktigste årsaken var at vårt system var best i stand til å håndtere de forstyrrelsene som oppstår når radiosignaler reflekteres av topografi og bygninger, forteller Maseng.

Maseng og Trandem var de eneste som i utprøvingen greide å endre båndbredden, og se resultatene mens de målte. Dermed greide de å finne optimal båndbredde mellom disse ytterpunktene. Det gjorde ikke konkurrentene.

En artig og særdeles nyttig bieffekt av det norske arbeidet var at SMS ble til en selvstendig, toveis meldingstjeneste i stedet for en enveis personsøkingstjeneste for mobilbrukere, slik GSM opprinnelig hadde tenkt det, forteller Trandem i en kommentar til 3in.no.

“Minipsykolog” skal kurere negativitet

“Hæ, skal jeg til psykolog?”. Det la grunnlaget for den nye selvhjelpsappen Mindfit, som er blitt blant de mest populære i Appstore.

Ideén til Mindfit kom da Hilde var gjennom en tøff periode og trengte motivasjon til å endre tankemønster, flytte fokus og sette grenser.

– Det hele startet med at jeg selv gikk gjennom en livskrise, og hadde veldig dårlig selvfølelse. Jeg leste mange selvhjelpsbøker, men fant ikke noe hjelp i dem. Til slutt ble jeg oppfordret av søsteren min, som er psykolog, til å oppsøke psykolog. Jeg oppfattet meg selv som en ressurssterk person, så det første som slo meg var, ”hæ? Skal jeg til psykolog”.

Etter hvert som Hilde lærte seg metoder og teknikker som fungerte for henne, oppdaget hun at man med enkle grep kan oppnå store endringer – bare man blir bevisst på hvordan man selv reagerer i utfordrende situasjoner.

Foto: Reidun Bjørhusdal
Foto: Reidun Bjørhusdal

På hvilken måte greide du selv å endre tankemønster?

– Jeg har lært meg å kjenne reaksjonsmønsteret mitt bedre, og bevisst jobbe for å endre dette. Det å sette grenser er noe jeg må øve på, og når jeg gjør det kjenner jeg umiddelbart etterpå at jeg får en reaksjon. Når denne reaksjonen oppstår jobber jeg med meg selv, og bruker teknikker som å snakke med meg selv.

Hun fikk erfare at det er ganske enkle prinsipper og teknikker som skulle til for å endre hennes vaner og tankemønster.

­– Jeg begynte å fortelle folk rundt meg hva jeg gjorde, og da oppdaget jeg at absolutt «alle» har noe de sliter med.

Hilde innså at teknikkene kunne samles i en selvhjelpsapp som også kunne hjelpe andre, og satte i gang med å skrive forretningsplanen til Mindfit. Så fort ideen var nede på papiret søkte hun om midler fra Innovasjon Norge.

Kvalitetssikret av søsteren

Mindfit er inspirert av kognitiv terapi og EMDR, men også av den generelle kunnskap som finnes i psykologifeltet om kommunikasjon og terapiteknikker.

– De teknikkene som ligger inne i appen er velkjente teknikker som psykologer pleier å bruke, og jeg bruker en kombinasjon av flere, sier hun.

Mindfit er kvalitetssikret og videreutviklet av Hilse søster, Janne Ekeberg Amundsen, som er en erfaren psykologspesialist og medeier i selskapet.

Søstrene understreker at appen kun er et selvhjelpsverktøy som ikke erstatter behandling hos psykolog.

– Verktøyet er ment å være en guide og motivator, slik at du lettere klarer å gjennomføre endringene du har bestemt deg for å gjennomføre. Når det er sagt må det nevnes at flere psykologer i Norge nå anbefaler dette til sine pasienter.

Det er nå fem måneder siden appen ble lansert, og i skrivende stund er den blant topp-20 mest populære betalingsapper på iTunes

Hvem passer dette for?

– Programmet passer til alle typer mennesker som i gitte situasjoner, eller visse perioder i livet sitt føler seg stresset, trenger motivasjon eller er nedstemt og mangler energi. Programmet vil også kunne hjelpe deg å flytte fokus, og bli bevisst på de positive ting som skjer i livet ditt her og nå.

Eksporterer innovasjon til Ukraina

«Har  dere  innovasjon  som  fag  i  Norge?  Går  det  an  å  studere  det?»

Dette  var  noen   av  spørsmålene  fra  de  ukrainske  deltakerne  under  statsbesøket  og   samarbeidskonferansen  som  ble  arrangert  i  Kiev  forrige  uke.

Nå får de mulighet til nettopp det når NTNU-faget «Eksperter  i  Team»  (EiT) tas i bruk i Ukraina. Faget trener studentene  i  tverrfaglig  samarbeidsevne  gjennom  å  arbeide  med  innovative  prosjekter  i  team. Studiet  er  blitt  en  suksess  ved  NTNU,  og  er  nå  i  ferd  med  å  spre  seg  til  flere  universiteter  i  Norden.

‐ De  to  innovasjonsfagene  vi  utvikler  med  partnerne  i  Norge  er  viktige  byggesteiner  for   et  moderne  Ukraina.  Med  en  slik  satsing  på innovasjon  er  det  mulig  for  oss  å  ta  et   «froskehopp»,  og  med  det  en  snarvei  inn  i  fremtiden,  sier  Sofia  Opatska, CEO  ved Lviv  Business  School  (LvBS).

Eksporten av faget til Ukraina skjer gjennom et samarbeid med Lviv  Business  School  (LvBS)  og Ukrainian  Catholic  University  (UCU) og de norske aktørene NTNU og  innovasjonsselskapet  Innoco  AS.

Prosjektet  er  blant  avtalene  som  ble  signert  under   statsminister  Erna  Solbergs  offisielle  besøk  i  Kiev  forrige  uke, og er finansiert av Utenriksdepartementet.

Skal også stoppe korrupsjon

Prosjektleder  i  Innoco,   Katinka  Kolsaker,  forteller  at  den  ene  delen  av  prosjektet  handler  om  utvikling  av  LvBS   sitt  studie  innenfor  «good  governance»  (korrupsjonsfri  ledelse).

– Deltakerne  fra  good  governance‐studiet  skal  blant  annet  hospitere  hos  norske   offentlige  virksomheter  og  hente  erfaring  fra  disse,  sier  hun.

Kolsaker  leder  den  norske  delen  av  prosjektet,  og  signerte  avtalen  på  vegne  av  NTNU  og   Innoco.  Hun  kan  fortelle  om  møter  med  unge,  høyt  utdannede  ildsjeler  som  jobber  fulle   arbeidsdager,  for  så  å  aksjonere,  være  samfunnsengasjerte  og  drive  politikk  på  kveld-­  og   nattestid.

-­ Ukraina  preges  av  ung  utålmodighet  og  unge  voksne  som  ønsker  demokrati  og  vil  gripe   mulighetene  i  en  sterkere  tilknytning  til  Europa,  sier  hun.

Opatska  har  store  ambisjoner  for  prosjektet  og  utviklingen  av  nye  fag.

‐ Samarbeidet  med  NTNU  og  Innoco  skal  bidra  til  å  kanalisere  energien  til  studentene   som  vil  bidra  til  å  rydde  korrupsjon  av  veien  og  skape  et  moderne  Ukraina,  sier  hun.     Studieplanen  ble  påbegynt  i  en  workshop  allerede  dagen  etter  den  norske   statsministerens  signering. Unge  ukrainere  har  ingen  tid  å  miste,  sier  Opatska.

F.v. på bildet: Erna Solberg, Katinka Kolsaker, Amund Myklebust, Sofia Opatska og Dmitry Primak.

Foto: Innocode

Uber sikter mot halverte taxipriser

Taxiappen Uber skaper fortvilelse i den norske taxi-bransjen. 3in har snakket med mannen som styrer spakene i Norge – om Taxi-markedet, tjenesten og prisene.

Forrige uke ble persontransporttjenesten Uber lansert i Oslo. Siden lanseringen i San Francisco i 2009 har tjenesten vist seg å bli svært populær. Når det er sagt har en rekke negative medieoppslag svekket tjenestens omdømme de siste månedene.

I Norge går tjenesten i bresjen for endre dagens regelverk med drosjeløyver. Drosjesjåfører skriker opp i protest, mens statssekretær Bård Hoksrud har kalt tjenesten ulovlig.

3in.no har møtt Ubers lanseringsansvarlig Chris Free, som flyttet til Norge så sent som i oktober.

Hva visste du om det norske taximarkedet før du kom hit?

– Vi gjorde en bakgrunnssjekk på taximarkedet og privatbil-markedet, og skapte oss et bilde på det norske markedet.

Og hvordan passer Uber inn i det?

– Det er ikke noe tydelig reguleringer for transportdeling i Norge, så det er et marked for oss.

– Oslo er et veldig spennende marked for oss av flere grunner; det er ikke den største byen i verden, folk er “well-connected” med tanke på at nesten alle har tilgang smarttelefon. Vi har også merket oss at nesten ingen bruker cash her, mange er komfortable med å betale for tjenester via telefonen. Alt dette er forutsetninger som må være til stede for at Uber skal lykkes.

Hvordan har responsen vært siden lanseringen? 

– Responsen har vært veldig bra. Det er nok en del som har blitt skuffet over at de ikke fikk bil når de prøvde å bestille, men jeg må bare be folk om å være tålmodig for vi jobber kontinuerlig med å få flere bilder på veien.

Antall sjåfører i Oslo = hemmelig

Helt siden Free kom til Oslo i oktober har han jobbet for å rekruttere sjåfører til selskapet.

Hvordan rekrutterer du sjåfører?

– En viktig del av jobben min er å oppsøke potensielle sjåfører, folk som allerede jobber som privatsjåfører og har tilgang på eksklusive biler. Dette gjelder for Uber Black. Når det gjelder Uber Pop har vi annonser ute på Facebook, blant annet, der er prosessen litt annerledes.

Hvor mange sjåfører har dere i Oslo akkurat nå? 

– Det kan jeg ikke svare på. Vi ønsker heller å fokusere på at folk skal ha en bil tilgjengelig etter fem minutter, enn hvor mange biler vi har, sier han.

Akkurat nå er det bare Uber Black som er tilgjengelig for Oslofolket. Gjennom Uber Black kan man bestille privat transport i luksusbil.

Prisene for å kjøre en Uber Black ligner norske taxipriser, så det er trolig tjenesten UberPop som virkelig kan forandre det norske persontransportmarkedet.

Prøver å finne lovlig løsning

UberPop-tjenesten skal være langt rimeligere enn Uber Black, og visjonen bak er at sjåfører i storbyer skal få dekt en del av kostnadene det medfører å ha bil gjennom å frakte passasjerer.

Free forklarer at de eneste kravene Uber setter til Uber Pop-førere er at de må være over 21 år, ha hatt førerkort i 3 år, og plettfri vandelsattest. Sjåførene er ikke ansatt av Uber, og kan derfor jobbe når de vil og så mye de vil. Prisene skal være 40 prosent billigere enn taxi på dagtid, og 50 prosent billigere på kveldstid.

– Poenget med konseptet Uber Pop er at folk som har bil kan tjene inn litt ekstra penger til å dekke utgifter forbundet med det å ha bil.

Dere har fått en del negative medieoppslag siden lanseringen i forrige uke. Flere mener tjenestene deres er ulovlig. Er Uber lovlig i Norge akkurat nå?

– Ja, Uber Black er fullt lovlig. UberPop derimot er et helt nytt transportdelingskonsept, og denne typen tjenester har ikke vært regulert i den norske lovgivningen tidligere. Det er ikke alltid sånn at det som ikke er regulert bør være ulovlig, så vi jobber med regulatorer, lovgivere og politikere for å finne ut hvordan vi kan skreddersy tjenesten for det norske markedet. Akkurat nå er UberPop kun tilgjengelig som en lukket pilot.

Er målet med tjenesten å avskaffe taxier på sikt? 

– Vi har ikke en eksplisitt målsetting om å bli kvitt taxinæringen, men de får konkurranse i en sektor som ikke har vært konkurranseutsatt på veldig lenge. Det vi vil gjøre, er å bringe litt konkurranse til markedet.

Diskusjon: Oppstart i bakvendtland?

 Lider Norge av velstandsapati? Er Operas suksess kun et “freak of nature”? Eller bør det rett og slett være så vanskelig å lykkes som gründer? Delta i diskusjonen. 

Norge har det siste tiåret mislykkes med å fostre milliard-dollar-selskaper, viste en svensk undersøkelse nylig. Sverige ligger derimot i verdenstoppen med fem slike suksesser.

På vår Linkedin-gruppe går diskusjonen friskt om tilstanden til det norske oppstartsmiljøet. Her er noen utdrag fra diskusjonen:

“Finansieringen er nevnt og det er åpenbart at det politiske spillet hvor resultatet er en fastlåst «ingenting blir gjort» posisjon må løses opp slik at innovative miljøer kan få tilgang til noe kapital eller i det minste få redusert de skattemessige ulempene man påføres som etablerer. Jeg kaller handlingslammelsen for “velstandsapati” og politikerne er fullstendig lammet av sykdommen”
– Kay Seljeseth gir Norge en klar diagnose.

“tankevekkende graphic om kampen om globalt lederskap. Som å se en ping pong match mellom Silicon Valley og China – avbrutt av et par tiebreaks fra Europa (Stockholm). Og som nevnt Norge ikke påmeldt ”
– Terje Sand beskriver resultatene i den svenske undersøkelsen.

“Det er MANGE som har startet opp i Norge med støtte fra IN, som du i dag kan finne på NAV. Mennesker som har gått fra å være iderike ressurspersoner til å bli gjeldsslaver til staten. Mens resten av verden er opptatt av at gründer skal kunne gå konkurs og være i null innen et år eller to, går Norge den motsatte veien. EU har til og med oppmuntret sine medlemmer til å sørge for at en konkurs ikke skal være en permanent stopper for gründere (siden de fleste som lykkes går konkurs mins en gang først).”
– Alf B. Dagsvold som i diskusjonstråden viser hvordan hele Innovasjon Norge-støtten kan forsvinne i skatter og statlig pålagte kostnader. 

“Opera er vel det man kan kalle “freak of nature” her i landet? Siden grunnlaget for selskapet ble betalt av skattepenger gjennom flere års utvikling hos Telenor på Kjeller, er det jo heller en dokumentasjon på at det er mulig å få til noe i Norge, dersom det finnes midler i tidlig fase”….”Problemet med norske investorer generelt er at de forventer at oppstartene skal være ferdig kommersialisert før de går inn. Dette er noe som krever kontakter, kunnskaper og ikke minst masse kapital”.
– Alf B. Dagsvold om hvorfor det Norges største IT-selskaper er resultat av statlig eierskap/kunder eller fusjoner. 

“Det er ikke så dystert som vi skal ha det til altså, selv om vi ikke har skapt et nytt mrd $ selskap i løpet av det siste 10 året. Men Algeta gjorde nettopp en $2.9B Exit”
– Maja Adriaensen peker på at det spirer mye i det norske oppstartlandskapet.

“De fleste vellykkede selskap blir startet i miljøer som har midler utenfor statlige etablererordninger. Dette er i hovedsak forskningsmiljøer.
At det ikke kommer i gang noe utenfor disse miljøene er fordi det ikke finnes midler og verktøy (i allefall ikke før de har emigrert til land som har slike ordninger).”
– Alf B. Dagsvold

“ikke alle gründere sitter med inntrykket av Innovasjon Norge som beskrives over. Flere i TINC-kullet (Innovasjon Norges utplasseringsprogram til internasjonale innovasjonshuber red.anm) her har opplevd sin kunderådgiver som en reell rådgiver som vil at bedriften skal lykkes og ikke gammeldags saksbehandler med mistro til søkeren slik noen antyder over.
Dessuten synes jeg det skjer mange spennende ting i oppstartsmiljøet i Norge; Maja representerer Startup Weekend, Mesh der jeg sitter til daglig er et annet eksempel – sammen med flere andre tilsvarende steder som f.eks. Startuplab. Og man skal vel ikke glemme at det SKAL være vanskelig både å få investorer og lykkes som gründer.”
– Sondre Bjørnebekk er fornøyd med Innovasjon Norge og norske oppstartsmiljøer.

“Det er svært få mennesker innenfor gründermiljøene eller de offentlige instansene i Norge som har fingerspissprofesjonaliteten på kommersialiseringssiden i det man skal ut av Norge. Jeg har måttet søke andre steder og det er helt greit, men samtidig mener jeg at det er en svakhet eller et manglende ledd i økosystemet for spesielt nye gründere.
Vi kommer til å dele litt mer av våre erfaringer på reisen ut av Norge som norsk etablering og hvilke praktiske problemer vi støter på underveis som en leverandør av fjernleverbare tjenester (tech). Og kanskje det er til god hjelp for de som sitter med nøyaktig de samme utfordringene, senere. Så hvor legger vi lista fremover, er det vi gjør og har bra nok?”
– Linda Firveld savner sterkere kompetanse på internasjonal kommersialisering i Norge. 

Gå inn på vår Linkedin-gruppe og delta i diskusjonen om tilstanden til det norske oppstartsmiljøet.

Norge kan bli verdensledende på miljøvennlig kystfart

Teknologien for å utvikle verdens mest miljøvennlige kystfart er her. Norge kan bli verdensledene dersom vi tilrettelegger for fornyelse av kystflåten i dag, skriver DNV GLs Bjørn K. Haugland – og peker på tre eksempler som er klar til å løftes ut i verden.

Vi lever i en hverdag preget av risiko og usikkerhet. Det som skjer ute i verden påvirker i stadig større grad forholdene og rammebetingelsene hjemme. For maritim industri vil globale trender som befolkningsvekst; økt etterspørsel etter fornybar energi; en revolusjonerende utvikling innenfor IKT, herunder 3-D printing, og ikke minst klimaendringene forandre rammebetingelser i årene som kommer.

Det grønne skiftet kan fort synes som en illusjon. For mye er usikkert. Og mye avhenger av faktorer vi ikke kan kontrollere. Men også av hvorvidt verden lykkes i å implementere ny teknologi og gjennomføre utslippskutt som faktisk monner.

I en debattrunde på nettavisen Sysla stiller Anders Bjartnes det betimelige spørsmålet:
– Hvordan påvirkes markedene for shipping-tjenester i en verden som bruker vesentlig mindre fossil energi?

Svaret er at det vet vi ikke.

Det vi vet er at vi må ta et viktig veivalg, nå. Vi må tenke stort, nytt og langt. Norge skal bli en foregangsnasjon og vise vei.

Vi skal sitte i førersetet i forhold til å utvikle og implementere teknologi, smart regulering og løsninger for hvordan skipsfarten kan gjøre betydelige utslippskutt og samtidig ta i bruk moderne kommunikasjonsteknologi. Dette er helt nødvendig dersom vi skal oppfylle de ambisiøse målene Norge har satt seg på klima.

Vi må utvikle et godt hjemmemarked hvor vi kan utvikle teknologi og løsninger som styrker norsk næringsliv i den globale konkurransen.

KUNNSKAP GIR ENDRINGSKRAFT

Mye positivt skjer i disse dager i forhold til å sette klare ambisjoner og mål for klimapolitikken. Forrige uke kom nyheten mange har ventet på i lang tid.

Avtalen inngått mellom USA og Kina, etter ni måneders hemmelige forhandlinger, gir økt håp om en global klimaavtale under COP 21 i Paris i desember neste år. For første gang forplikter Kina seg til konkrete kutt i karbonutslipp innen 2030.

På sin side vil USA doble hastigheten i utslippskutt innen 2025. Kun et par dager etter annonsering av Kina-USA avtalen kom USA med en ny oppmuntrende klimanyhet. President Obama gir 3 milliarder dollar til det grønne klimafondet – et fond som bistår utviklingsland med å utvikle lavkarbonteknologier samt å tilpasse seg klimaendringene. Sannsynligheten er stor for at nettopp dette klimatiltaket er USAs mest effektive noensinne.

Alt dette kommer like etter at EU har lansert sine 2030-mål og tilsvarende initiativ sees nå stadig flere steder i verden.

Men effektive klimapolitikk handler ikke bare om å redusere utslipp eller øke energieffektivitet. Det handler også om å utvikle mer bærekraftige samfunns- og transportstrukturer. Og det handler om å skape nye grønne arbeidsplasser og ny teknologi som sammen øker konkurransekraften til landet vårt.

Det er derfor viktig å ha på plass noen klare og tydelige visjoner. En slik visjon bør være at Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige kystfart.

NÆRING, TEKNOLOGI OG ARBEIDSPLASSER

Så hva betyr en slik visjon i praksis? Det betyr at vi skal bygge en flåte av offshorefartøy, bøyelastere, godsskip, passasjer- og bilferger, fiskefartøy, slepebåter, arbeids-båter og andre kystfartøy drevet helt eller delvis på batterier, LNG, hybride løsninger eller andre miljøvennlige drivstoff.

Det betyr utbygging av infrastruktur for lading og bunkring av miljøvennlig drivstoff. Og det betyr at vi må ha på plass et virkemiddelapparat som avlaster risiko og som promoterer utvikling av grønn teknologi.

Det betyr også at vi må ha på plass et offentlig regelverk som promoterer innkjøp av grønne løsninger.
Og ikke minst – vi må sørge for et enda tettere samarbeid mellom myndigheter, maritim næring og akademia.

En klar visjon i forhold til Norge som verdens mest effektive og miljøvennlige kystfartsnasjon vil kreve et nasjonalt løft. Men fordelene er mange.

Blant annet vil Norge kunne;

  • oppfylle både nasjonale og globale klima mål
  • skape grønne arbeidsplasser og innovative, konkurransedyktige teknologier og tjenester
  • gi eksportmuligheter for norsk maritim næring, energisektoren og leverandørindustrien
  • gjøre Norge til verdensleder innen grønn kystfart og skape internasjonal oppmerksomhet
  • virkeliggjøre Regjeringens nye strategi og handlingsplan for grønn skipsfart og skape lønnsomme nasjonale utslippskutt.

TEKNOLOGIREVOLUSJONEN PÅ TRAPPENE

Jeg mener tiden er inne for norsk maritim næring å sette et slikt mål. Mye bra skjer på teknologisiden. Men det må skaleres.

Og samarbeid mellom akademia, næringsliv og myndigheter må stå sentralt skal vi lyktes i transformasjonen som nå er i gang mot lavkarbonsamfunnet. Vi går inn i en tid med lavere investeringstakt i olje og gass, og det blir stadig viktigere at kompetanse, teknologi og kapasitet fra denne bransjen overføres og bidrar til utvikling av maritime løsninger.

Maritim næring står ovenfor en teknologirevolusjon de neste 5 til 10 årene. Jeg er overbevist om at Norge og norsk maritim næring har en unik mulighet – akkurat nå – til å bli globalt ledende på utvikling og anvendelse av;

  • nullutslippsteknologi, hybride løsninger, batterier, biofuel og LNG (i en overgangsfase)
  • digitalisering, informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • autonome systemer (effektiv logistikk, slot-systemer, førerløse skip og plattformer)

Og det er nettopp for å ta denne globale posisjonen at vi trenger et aktivt og godt hjemmemarked – langs hele kysten vår.

Vi må gå foran på nasjonalt plan og tilrettelegge for en fornyelse av kystflåten slik at vi kan pilotere anvendelsen av ny teknologi.

Og vi er meget godt posisjonert, la meg gi noen eksempler som er klare til å skaleres opp:

  • Viking Lady er verdens første skip utstyrt med en gassdrevet brenselcelle. Den produserer strøm til bruk om bord i skipet, mens hovedmaskineriet er basert på naturgass som drivstoff. Installasjonen av batteri på forsyningsskipet kom gjennom et forskningsprogram kalt Fellowship, der Wärtsilä, DNV GL og Eidesvik Offshore, som eier skipet, er med. Det nye hybridsystemet, kombinerer ulike drivstoffkilder med batteri. Målet er både å redusere forbruk av drivstoff og utslipp til luft. Til havs fungerer batteripakken som en lagringsenhet for energi produsert av motorene. På land kan den kobles på og hente energi fra det landbaserte energisystemet, på samme måte som en hybridbil.
  • Norleds ferge Folgefonn er nå i ferd med å installere et hybridsystem. Her skal batteriene lades med fornybar energi fra land. Fergen som normalt trafikkerer sambandet Jektavika –Hodnaneset i Hordaland får innmontert to batteripakker som supplerer det eksisterende dieselelektriske fremdriftssystemet, bestående av fire dieselgeneratorer og to elektromotorer. Dette blir et fullskala anlegg der alle elementer i en ladbar hybrid prøves ut. Slik oppnår man også reduserte utslipp når skip ligger til kai, gitt at det tilrettelegges med infrastruktur som for eksempel ladepunkter.
  • Batterifergen Ampere har vakt internasjonal oppmerksomhet og ble i oktober kåret til «Ship of the Year» under verdens største shipping messe, SMM, i Hamburg. På ZERO-konferansen fikk batterifergen Næringslivets Miljøpris. Batterifergen har plass til 120 biler og 360 passasjerer. Fergen har 10 tonn batterier om bord, fordelt på to batterirom, med 500 kWh i hver. Ettersom teknologien og bruksområdet er nytt, skal Norled prøve seg fram med to ladesystemer med ulik teknologiplattform. Fergen fortøyes med vakuum slik at den skal slippe å bruke for mye maskinkraft når den ligger til kai.

Dette er eksempler på teknologier og løsninger som naturlig inngår i en plan om å utvikle verdens mest miljøvennlige kystfart. Eksemplene viser med all tydelighet at teknologien er her. Tiden er nå inne for å anvende dem, skalere dem og eksportere dem.

Det er heller ingen tvil om at også de lokale fordelene ved en sterk og grønn norsk kystfart er mange.

Nye grønne arbeidsplasser er et eksempel. Men ikke minst vil en grønn kystfart kunne føre til store reduksjoner i lokal forurensing – og altså gi en stor helsegevinst – for de som bor nær havneområder, langs kysten og i tett befolkede områder. Jeg har selv bodd mange år i Østen og det er jo helt klart at en mer miljøvennlig flåte på Yangze elven i Kina vil forbedre livskvaliteten til flere hundre millioner mennesker.

(Kommentaren er en noe forkortet versjon av et innlegg på Maritime.no).

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...