Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Asiatisk innovasjonsbølge skylder over Europa

For første gang dominerer Asia innovasjonsrankingen til Thomson Reuters over de 100 mest innovative selskapene i verden.

Samtidig er Huawei inne som første kinesiske selskap inne på listen noensinne.

Listen baseres på de ulike selskapenes volum av patenter, suksessrate i patentsøknader, patentsiteringer fra andre selskaper og global rekkevidde på patentportefølje.

Selskapet kan vise til søknader på 7.000 innovasjonspatenter og 1.designpatenter i løpet av årets første åtte måneder.

– Investeringene har gitt resultater i sukessfulle produkter som Mate7 og P7, som har vært svært populært motatt i globale markeder. Vi ser frem til å fortsette å skape gjennombrudd, sier Mr. Shao Yang, Vice President of Marketing, Huawei Consumer Business Group

Japan forbi USA

Av Asias 47 selskaper på listen stammet hele 39fra Japan, en kraftig økning på 11 selskaper fra ifjor.

Nest størst på lista var USA, som det siste året har mistet hele 10 selskaper på lista. Teknologisupermakten endte dermed med 35 selskaper.

Japan passerte dermed USA, som fikk inn 35 selskaper, som nasjonen med flest selskaper på listen.

Europa står for de resterende 18 selskapene, hvorav sju stammer fra Frankrike, fire fra Tyskland og ett hver fra Nederland og Sverige. Storbritannia er nok en gang uten plassering på lista.

Bedre enn børsen

Thomson Reuters vektlegger at innovatørene i år for første gang også gjør det bedre enn børsene S&P 500 og Nasdaq. Målt i inntekstvekst justert for markedsverdi, vokser innovasjonslisten 84 prosent raskere enn S&P 500.

Samtidig investerer selskapene dobbelt så mye i forskning og utvikling som de Nasdaq-listede selskapene.

Asias dominans gjenspeiles også i at en større andel av Sør-Korea (3,6 prosent) og Japans (3,4 prosent) BNP brukes på forskning og utvikling i enn i USA (kun 2,8 prosent).

Totalt brukte selskapen på topp-100-listen 208,7 milliarder dollar i forskning og utvikling i 2013, noe som er 12,9 prosent høyere enn S&P 500.

USA står likevel for den største andelen forskning og utviklingskostnader med 453,5 milliarder dollar mens Japan kun bruker 148 milliarder dollar og Frankrike 54,7 milliarder dollar.

Kilde: Top100innovators.com

SALT er årets gründerkvinne 2014

Kjersti Eline Tønnessen Busch (38) og Kriss Rokkan Iversen (37) i SALT Lofoten AS gikk av med seieren i Innovasjon Norge-kåringen “Årets Gründerkvinne” i dag. 

– Det er flere ting vi har vurdert når vi skal kåre vinneren, men spesielt tre knagger har vært viktig for oss å fokusere på. Gründeren må ha store ambisjoner, tenkte internasjonale muligheter og gå sine egne veier, sa Kjersti Braathen, Konserndirektør Bedriftsmarked Norge (DNB).

Braathen satt i juryen sammen med Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge (juryleder), Kjerstin Braathen, Anne Morkemo (seriegründer) og Johan Gjesdahl (Alliance Venture).

Allerede i august startet jakten på Årets Gründerkvinne. I perioden september-oktober har det blitt kåret seks regionale vinnere, som alle har stukket av med 50 000 kroner hver.

Hovedprisen, som ble delt ut av Monica Mæland i dag, var på en halv million kroner.

Det var to overraskede og til dels målløse gründere som entret scenen like etter at navnene deres hadde blitt ropt opp og intervjuet av konferansier Selda Ekiz.

– Jeg er utrolig glad, stolt og ydmyk. Det er uvant å ikke ha noe å si, sa Kriss Rokkan Iversen.

Møttes på Hurtigruta
Forretningsideen til SALT er å tilby tjenester innenfor forskning, rådgivning og formidling knyttet til havet og kysten. Tønnessen Busch og  har begge doktorgrad fra Universitetet i Tromsø.

Under studietiden møttes de tilfeldig på Hurtigruta på vei hjem til julemiddag i Lofoten, og fant ut at de hadde felles ambisjoner for fremtiden – de ville bidra til kystens utvikling der ressursene finnes og verdiskapingen faktisk skjer.

I 2010, fire år senere, etablerte de SALT hjemme i Lofoten.

SALT_årets_gründerkvinner_2
Vinnerne intervjues her av konferansier Selda Ekiz.

Selskapet består i dag av seks kvinner med bakgrunn i ulike fagområder som spenner fra bioteknologi og akvakultur til statsvitenskap og sosialantropologi.

Fellesnevneren er et brennende ønske om å formidle kunnskap om havet, marine ressurser og kystens muligheter på en grensesprengende, tankevekkende og sporsettende måte.

Utradisjonelle, uredde og ambisiøse vinnere
Hovedjuryen i Årets gründerkvinne 2014 ble ledet av administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth. Blant kriteriene som ligger til grunn for å vinne prisen Årets gründerkvinne, er at ideen skal ha et internasjonalt markedspotensial, gründerne skal være gode rollemodeller og inspirere flere kvinner til å satse på vekstbedrifter.

– Vi har et stort behov for å bygge en sterkere gründerkultur i Norge fremover, og da må vi få flere kvinner på banen. Nå er rundt 70 % av norske gründere menn. Å synliggjøre kvinnelige rollemodeller gjennom en årlig pris som dette er ett av flere tiltak for å stimulere og motivere kvinner til å ta steget inn i en risikofylt gründer-hverdag, som handler om å dekke mer enn egen lønn. For å lykkes som gründer må man satse stort, og tørre å feile på veien. Det som er sikkert, er at det blir mange nedturer og barrierer. Å stå i disse utfordringene, å skalere selskapet etter utviklingen, å ikke gi opp når man som mest lyst har til å kaste inn håndkleet, det er verdifull læring som entreprenørskap handler mye om, og som vi må trene mer på, sier Anita Krohn Traaseth.

Finalistene i Årets gründerkvinne 2014:

  • Kriss Rokkan Iversen og Kjersti Eline Tønnessen Busch med bedriften SALT Lofoten AS
  • Gunn Anne Lyngstad med bedriften Lanullva (Vinje Ullprodukter AS)
  • Heidi Aabrekkmed bedriften Intempo AS
  • Ingeborg Omdal Lykseth med bedriften lyk-z & døtre as
  • Sidsel Forr Hemma og Ingvild Hemma med bedriften Ment (Styggpent AS)
  • Linda Lægreid Johannessen med bedriften YAY Media A

Tidligere vinnere:

2013: Ragnhild Wik & Linda Walsøe med bedriften Wik & Walsøe
2012: Siri Skøien med bedriften Comlight AS
2011: Silje Vallestad med bedriften Bipper Communications
2010: Elisabet Norderup Michelson med bedriften Elmico AS
2009: Gry Cecilie Sydhagen med bedriften Metizoft AS

 

Sjekketriks mot gründere

Det norske samfunn frir til gründerne. Det skjønner jeg godt. Det er gründere som beveger verden. Men de trenger å lære noen sjekketriks, skriver Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese.

Denne uken er det Women’s Entrepreneurships Day i Oslo onsdag, og Gründermessen 2014 onsdag og torsdag. Både statsminister Erna Solberg, finansminister Siv Jensen og Venstre-leder Trine Skei Grande er flinke til å nevne gründerne når de begrunner sin politikk. Det er søt musikk, men skal de engasjere gründere må de lære noen sjekketriks.

Sjekketriks nr. 1: Ikke si at politikere skaper arbeidsplasser!

Utsagnet er den største turn-off jeg kan tenke meg. Hillary Clinton fikk amerikanske gründere på nakken da hun nylig kom med følgende kommentar; “Don’t let anybody tell you that it’s corporations and businesses that create jobs.’’ Etter noen dager kom tilbaketoget; “Our economy grows when businesses and entrepreneurs create good-paying jobs here in an America where workers and families are empowered to build from the bottom up and the middle out.” Neste gang jeg hører en norsk politiker ta en Hillary, kommer jeg settende med slegge!

Sjekketriks nr. 2: Åpne opp for nye aktører!

Mange politikere mener de skaper arbeidsplasser innen helse- og omsorg og offentlig sektor, men det kommer av at de har monopolisert disse bransjene. Hadde gründere fått anledning til å etablere virksomheter innen helse og omsorg, ville vi levert tjenestene med samme effektivitet, men med bedre kvalitet, altså med høyere produktivitet. Gründere er villige til å ta i bruk nye metoder, teknikker og posisjoner.

Sjekketriks nr. 3: Det er ikke størrelsen det kommer an på!

Sannheten er at nye arbeidsplasser i privat sektor i USA de siste 25 årene har kommet fra virksomheter som er mindre enn fem år gamle. I 2011 skapte nye amerikanske foretak 3 millioner arbeidsplasser det første leveåret. Etter hvert som virksomhetene vokser blir de risikoaverse, og mindre nyskapende. De slutter å ansette, og begynner å effektivisere. 25 år gamle Geelmuyden.Kiese i Norge har doblet bemanningen til 80 de siste fire årene. I år har vi skapt 20 arbeidsplasser i Norge, og 30 arbeidsplasser i Sverige og Danmark. Nå er vi 140 kolleger totalt. Small is beautiful!

Sjekketriks nr. 4: Forstå rollen din!

Selv om politikere ikke skaper arbeidsplasser, spiller de en viktig rolle når de tilrettelegger for nyskapning. Det viktigste de kan gjøre for gründere, er å sy sikkerhetsnett slik at vi ikke behøver gå fra hus og hjem hvis vi mislykkes. I bytte skal vi hjelpe politikerne å finne svaret på hva Norge skal leve av etter oljen.

Sjekketriks nr. 5: Lytt!

Gründerne er underrepresentert i den norske styringskjeden. Vi er altfor travle til å delta i det politiske liv og i høringer. Derfor er det flott at Innovasjon Norge og Forskningsrådet lager en arena som Gründermessen 2014, men litt trist at bare to – tre av toogtyve innledere på messen er gründere.

I 2015 vil jeg ha gründere på talerstolen, og politikere i salen.

(Innlegget er republisert fra Geelmuyden Kieses blogg).

Slik kan du tjene penger på å hjelpe de fattige

Tre milliarder mennesker er klare til å tre inn i verdensøkonomien. Tidligere FN-topp og næringslivsveteran Christian Thommessen vil gi deg mulighet til å hjelpe dem.

Tiden da du måtte gi bort pengene dine for å hjelpe de fattige i andre deler av verden er forbi.

En av de nyeste trendene i finansverden er såkalt “impact investing”. Fenomenet bygger på ansvarlige investeringer som kan hjelpe de neste tre milliardene mennesker inn i markedsøkonomien.

Altså kan du hjelpe fattige mennesker, samtidig som du får avkastning på pengene dine.

– Dette er mennesker som har ressurser, og som primært ikke ønsker bistand, men “empowerment” slik at de selv kan løse sine problemer. De har ressurser og kjøpekraft, men trenger verktøyene som skal til for å få et bedre liv, forklarer næringslivsveteranen Christian Thommessen.

På vei til Norge

Thommessen er en av arkitektene bak det nye fenomenet, og ledet arbeidet med FN-rapporten om hvordan fattige kan inkluderes i verdensmarkedet. Rapporten ble lagt frem i 2008.

Sju år senere går han i bresjen for å bringe det nye fenomenet til Norge, gjennom en etablering av en nordisk enhet for sveitsiske ResponsAbility.

– Vi skal skape private, lønnsomme supplement til offentlig bistand der alle kan være med, sier Thommessen – som beskriver satsingen som å “ta ansvar for å skape et marked for impact investing”.

Han varsler at selskapet også vil ha produkter for småsparere, når porteføljen lanseres på nyåret.

Mer enn nok kapital

Han argumenterer for at dette er en stor ny mulighet for finansbransjen. Det økonomiske investeringsbehovet i sør er på flere hundre milliarder kroner.

– Det er mer enn nok kapital i nord, og mer enn nok muligheter i syd. Knapphetsvaren er folk som kan koble investorene i nord og få dem til å investere i noe som er så usikkert som sør, sier Thommessen.

Han har mener at det også nå er på vei til å komme på plass. Den siste tiden har Thommessen reist rundt og intervjuet 50-60 personer i bransjen. Ofte er det avhoppere fra den etablerte finansbransjen, som av ulike grunner har ønsket å gjøre noe annet med livene sine.

Andre har bakgrunn fra mikrofinans, og ønsker å utvide rekkevidden av denne plattformen ved å bringe inn investorer fra nord.

– De kommer fra alle geografier, har ofte bakgrunn fra topp universiteter og er nesten alle tidligere bankfolk som er blitt truffet av noe i livene sine, sier Thommessen.

Han betegner Impact investing som et nytt kvantesprang, i forlengelse av mikrofinans.

– Mikrofinans er den eneste bransjen som har vunnet Nobels fredspris, selv om den riktignok ble gitt til en enkeltperson, sier Thommessen – og viser til Mohammed Yunus som mottok prisen i 2006.

 

Se hele Thommessens presentasjon: 

Dette er potensialet:

Behovet for invesreringer i fattige land er enorme. Christian Thommessen trekker frem følgende områder som noen av de aktuelle i årene som kommer:

– Landbruk: 13 milliarder dollar i årlige investeringer trengs for å gi 450 millioner bønder tilgang til finansiering og forsikringer.
– Elektrisitet: 49 milliarder dollar vil gi global tilgang til elektrisitet. Så langt har 9 milliarder dollar blitt investert på området. Totalt mangler 1,4 milliarder mennesker tilgang på verdensbasis.
– Utdannelse: 33 milliarder dollar i året vil gi universell tilgang til basisutdanning i lavinntektsland. I dag investeres kun 3 milliarder dollar på området, og 40 prosent av de unge i disse landene kan ikke lese og skrive.
– Helse: 99 prosent av barselsdødsfall skjer i utviklingsland, mange av dem i India. I dag anslås 6 ganger så høy kostnadsvekst på området, sammenlignet med i rike land.
– Bank: 76 prosent av innbyggerne i lavinntektsland er uten bankforbindelse.

Fakta: Dette er impact investing

“Impact investing” handler om investeringer i selskaper, organisasjoner og fond med intensjoner om å generere målbare, fordelaktig sosial og miljømessig påvirkning sammen med finansiell avkastning. Investeringene kan gjøres i både fremvoksende og utviklede markeder.

Investeringene karakteriseres med:

– Intensjon – Intensjonen til investoren handler om å skape sosiale eller miljømessig endringer gjennom  investeringer.

– Avkastning – Impact investing forventes å gi finansiell avkastning på kapitalen, og minimum at kapitalen blir tilbakebetalt. Avkastningen kan variere fra under markedsnivå til risikojustert markedsnivå.

– Måling/rapportering – Investoren forplikter seg til å måle og rapportere den sosiale og miljømessige resultatene og fremdriften i de underliggende investeringene. Gjennomsiktighet er essensielt for å bygge grenen.

Kilde: Wikipedia, Giin,

50.000 nye virksomheter i året

Vi er mange som ønsker at Norge skal bli verdensledende på innovasjon. Som en liten nasjon i utkanten, lengst mot nord i Europa besitter vi nok noen ulemper.

Ett av våre fortrinn er den høye teknologiske forståelsen og vår rolle som innnovative forbrukere. Dette gjør at Norge og Norden ikke bare er en attraktiv region for å teste nye produkter og nye måter å gjøre tingene på, – vi er også nærmere fremtidens måter å jobbe på enn resten av verden.

1 av 5 overlever første tre årene

Norge har en fantastisk og blomstrende grunderkultur, og det startes årlig over 50 000 nye virksomheter i Norge, det er over tre ganger så mange som i Danmark. Dette er viktig fordi norske virksomheters evne til å skape nye verdier er det som legger grunnlaget for vår felles velferd i femtiden. I en stadig mer global verden der endringer treffer oss i stadig økende grad er det også gledeligvis en økende forståelse for innovasjonens og grúndernes sentrale rolle i økonomien, som vårt viktigste verktøy for å forbedre dagens konkurransekraft.

Imidlertid er det kun 1 av 5 som overlever de første tre årene og det viser med all mulig tydelighet at det å starte for seg selv er risikosport på høyt nivå.  Mange av de som går på trynet ville trolig kunne vært reddet med bedre veiledning og et mer proaktivt støtteapparat gjennom «dødens dal», noe som den siste tiden er godt beskrevet på 3in.no.

Jeg håper at du som leser dette blir inspirert av gode historier om alle de som lykkes, suger til deg gode råd og husker på at det å starte eget sannsynligvis er den ultimate måten å utvikle seg selv på. Som en av Tomra sine flinke grundere, Petter Planke så godt sier det;

«Man blir ikke alltid rik av å starte for seg selv, men det er alltid berikende.»

Etter ha startet eget 12 ganger og hjulpet hundrevis av grundere med å komme i gang blir det stadig tydligere at det er noen fellestrekk ved de som lykkes, og her kommer de 5 viktigste:

1.    De er utradisjonelle og tenker utenfor boksen, – «vedtatte sannheter» og status quo utfordres uavbrutt.

2.    De er uredde og setter seg høye mål – som mange vil kalle urealistiske.

3.    De går 100% inn for oppgaven og brenner døgnkontinuerlig for de mål de har satt seg.

4.    De samarbeider godt og er aktive deltagere i gode nettverk, – de vet at det handler om team og at halve hemmeligheten er å teame opp med de rette.  De har innsett at selv den beste idé er en dårlig idé om den ikke støttes av et godt team.

5.    De tør å gjøre feil, – de måler det de gjør og er usedvanlig flinke til å raskt endre det som ikke fungerer.

I dette magasinet – og på 3in.no – vil du oppdage at det er mange som er med deg på reisen, så sug til deg de gode råd og lykke til som hverdagshelt og verdiskaper.

(Artikkelen er også publisert i “Starte eget”, et bilag som i dag går ut sammen med Dagbladet).

Hedrer sosiale entreprenører med ny pris

I dag var Kompass & Co første norske bedrift til å vinne prisen “Gamchanger”, som skal hedre sosiale entreprenører.

Bak utmerkelsen sto Modern Times Group (MGT) og Reach for Change. I år er første gang prisen deles ut i Norge.

Totalt 45 kandidater meldte seg på konkurransen om å bli årets Gamechanger, og 6 stykker ble tatt ut til intervju. Halvparten av disse gikk videre til finalen, og 1 sto igjen som vinner kåret av både jury og stemmeavgivning innenfor MGT-gruppen.

Kompass & Co har utviklet et program som skal hjelpe ungdom som har falt ut av samfunnet til å finne ut hva de vil i livet, samt hjelpe dem tilbake på skolebenken eller inn i arbeidslivet.

Bedriften sysselsetter en rekke ungdom innenfor prosjekter som catering og opprustning av møbler. Alle som jobber for Kompass & Co blir lønnet.

Sherry Hakimnejad, som er en av gründerne bak Kompass & Co, fikk ideen til konseptet da hun jobbet som barnevernspedagog.

– Jeg holdt på å bli utbrent, for jeg merket at om jeg skulle gjøre jobben min ordentlig så innebar det å jobbe både mer og utenfor min stillingsbeskrivelse.

Hakimnejad sikter til at nøkkelen til å få ungdommene til å stole på henne, og dermed sette henne i en posisjon til å hjelpe dem, innebar at hun måtte hjelpe til med ting som å flytte, fylle ut papirer, handle på IKEA og lignende utenfor arbeidstid.

Hun ville hjelpe fler en hun maktet i jobben som barnevernspedagog, og tok kontakt med en coach. De fant tonen og utviklet Kompass & Co sammen.

Får utviklet bedriften gjennom 2015 

Å bli kåret til årets Gamechanger innebærer at man får økonomisk støtte til å utvikle bedriften gjennom et helt år. Man får også delta i et inkubatorprogram med tilgang på mentorer fra MTG.

Mentorene vil bistå med forretningsveiledning, markedsføringsråd, samt bistå i forbindelse med ulike utfordringer den sosiale entreprenøren kan møte på.

Hva vil dere bruke premien og året på? 

– Få opp mestringsarene våre, og ansette de riktige menneskene som kan være med på å få opp disse arenaene. Vi ønsker også å komme inn i lokaler hvor vi kan produsere catering, re-design og dyrkeprosjekter. Det blir et utviklingsår for oss, hvor ting vil passe litt mer på plass, sa Hakimnejad.

Om KOMPASS & CO 

Kompass & Co har gjennomført et 3-årig pilotprosjekt som viser at mange av ungdommer sliter med traumatiske opplevelser fra barndommen, lav selvfølelse, lav mestring, lav gjennomføringsevne og utfordringsfølelse, lite samfunnsansvar og sosialt nettverksansvar. Dette gjør at de i tillegg har store faglige hull og mangler sosial kompetanse som stiller dem i dårlig posisjon når de skal søke arbeid.

Kompass & Co har derfor utviklet et ungdomsprogram som skal hjelpe ungdommer på rett vei.

Vinnerkriteriene:

  • Sosial verdiskapning: Ideen skal kunne løse aktuelle og høyst tilstedeværende problemer mange barn opplever.
  • Innovative: Nyskapende idé, noe tilsvarende løsning finnes ikke samfunnet.
  • Bærekraftige; En forretningsmodell eller økonomisk strategi som kan vedlikeholde driften på lang sikt.
  • Systemendrende: Løsningen skal ha potensiale  til å endre samfunnet, og skape en forandring i et langvarig perspektiv.
  • Skalerbar: Det skal ikke være en idé som kun vil komme noen få til gode.

Om Reach For Change 

  • Reach for Change er en stiftelse hvis visjon er å skape en global bevegelse av endringsagenter, som ønsker å forbedre hverdagen for barn.
  • Bedriften hjelper sosiale entreprenører i oppstartfasen med å bygge en bærekraftig organisasjon, gjennom tilgang til inkubatorprogram og økonomisk støtte.
  •  Reach for Change ble startet i Sverige i 2010.
  •  Opererer for tiden i 17 land, på 3 kontinenter; Bulgaria, Danmark, DR Kongo, Estland, Ghana, Kasakhstan, Latvia, Litauen, Norge, Russland, Rwanda, Senegal, Sverige, Tanzania, Tsjad.
  • Reach for Change støttet 46 sosiale entreprenører i løpet av 2013.

Foto: Tom Storvik

Sult i paradis

Nordmenn er i ferd med å bli feite og late, og norske selskaper likeså. Det er på tide å skape sult i paradiset, skriver Nextbridges Lars Rinnan.

Fredager går det raskere å kjøre til jobb enn de andre dagene av uken. Hvorfor? Fordi det er så få biler på veien, da stadig færre faktisk jobber på fredager. Om de jobber så er det sjelden full dag. Litt etter lunsj er «alle» på vei til hytta. Og det er ikke så mye bedre de andre dagene av uken heller. Mellom kl 15 og 1530 er det tilsynelatende mest folk på vei ut av kontorbygningene i barcode i Bjørvika. Er det de offentlig ansatte som står for rushet? Nei, den myten stemmer ikke her. I barcode holder banker og finansinstitusjoner, konsulentselskaper og software-firmaer til.

larsrinnan
Lars Rinnan er managing partner i Nextbridge.

Bare tre land har kortere arbeidsuke enn Norge, samtidig som vi ifølge Eurostat har den høyeste timelønnen i Europa. 57 prosent over gjennomsnittet. Legg til at Norge jevnlig blir kåret til beste land i verden å bo i, rikeste land, tryggeste land, så har du oppskriften på slapp selvtilfredshet. Dette gjelder på individnivå og forplanter seg til nasjonalt nivå. Bare se på regjeringen, både den sittende og den forrige. Uavhengig av farge og politisk overbevisning så vil jeg hevde at den slappe selvtilfredsheten er påtagelig.

Hva med norske selskaper? Går de i samme fellen som Kodak og Nokia? Blendet av sin egen fortreffelighet gikk disse selskapene på en kraftig smell. Er det samme i ferd med å skje med Norges klesdesign-yndlinger Moods of Norway?

Den danske foredragsholderen og forfatteren av Hunger in paradise, Rasmus Ankersen, hevder kuren mot slapp selvtilfredshet er følgende tre tiltak:

  • Make yourself look like a beginner
  • Kill the illusion of perfect conditions
  • If it ain’t broke, consider breaking it

Make yourself look like a beginner

Når du er best i klassen så er det svært lett å bli slapp og selvtilfreds. Lego hadde i 2013 høyere resultat enn sine tre nærmeste konkurrenter. I stedet for å hvile på laurbærene stilte Lego seg spørsmålet; hvis en 11-åring ikke kjøper Lego, hva kjøper han da? Svaret var «kanskje en iPhone». Lego redefinerte altså hvem som var deres konkurrenter, og med mektige Apple som konkurrent, så var selv Lego en nybegynner igjen. Dermed hadde de nye mål å strekke seg etter, og unnlot å falle inn i slapp selvtilfredshet.

Kill the illusion of perfect conditions

I årene 2004-2007 frem mot lanseringen av iPhone så brukte Nokia 9 ganger mer penger på forskning og utvikling enn Apple. Allikevel var det Apple som kom opp med den revolusjonerende mobiltelefonen, og Nokia sin mobildivisjon er i dag borte. Det som driver ukonvensjonell tenking og innovasjon er ikke ubegrensede midler og tid, men begrensninger. Steve Jobs ventet ikke på begrensninger fra markedet men påla selskapet selv begrensninger ift produktutviklingstid og funksjonalitet. På den måten holdt han Apple unna å falle i fellen med slapp selvtilfredshet.

Et apropos her er hva som skjer med dagens Apple under en helt annen ledelse, men det er en annen bloggpost…

If it ain’t broke, consider breaking it

Netflix var en av markedslederne innen utsendelse av DVD’er i posten. Toppsjefen Reed Hastings så at det var bare et tidsspørsmål før filmer ville distribueres over internett i stedet. Men heller enn å vente til det skjedde så satte han i gang prosessen selv, og etablerte en streamingtjeneste. Denne kannibaliserte deres egen DVD-business, men de gjorde det allikevel. Netflix er nå markedslederen innen streaming av film, mens flere av deres største konkurrenter innen utsendelse av DVD’er er borte.

Jeg lever av å levere løsninger for styringsinformasjon til virksomheter. Også disse løsningene bør tilpasses slik at de kan understøtte disse prinsippene. Dette kan gjøres gjennom monitorering av markedsandeler. Er du på topp, kanskje du skal vurdere å redefinere markedet? Det kan gjøres gjennom å måle innovasjonstakt og innovasjonskost. Går takten ned og kosten opp? Varselskilt med «slapp selvtilfredshet»! Markedsovervåkning bør kanskje være en del av scorecardet? Og andelen personer som jobber med «disruptive» teknologi/løsninger/produkter bør kanskje være en viktig KPI?

Som Rasmus sier det; «ingen har lyst til å bli den neste Nokia, og kuren er å skape sult i paradis».

Jeg mener dette gjelder i Norge på både individ-, og selskapsnivå, men også nasjonalt. Kanskje vi burde legge mer til rette for å skape det vi skal leve av etter oljen i dette landet?

Det er på tide å skape sult i paradis.

“Foregangsland innen innovative anskaffelser”

Europa bør følge Oslos eksempel, mener juryen under årets anskaffelsespris.

Tidligere i år fikk anskaffelsesregime kritikk for å hindre innovasjon i offentlig sektor. Nå har en jury kåret Norges mest innovative offentlige anskaffelse, og lovpriser den for å vise vei for resten av Europa.

“Prosjektet har plassert Norge som et foregangsland innenfor innovative anskaffelser, og har vist Europa hvordan innkjøpsfunksjonen kan legge til rette for å tilpasse ny teknologi til eldre menneskers behov,” uttaler juryen ifølge en pressemelding sendt ut av Direktorat for forvaltning og IKT (DIFI).

Prosjektet det er snakk om er Oslo kommunes Omsorg+, Satsingen gir samlokalisert botilbud til eldre med utvidet tjenestetilbud og døgnbemannet husverttjeneste.

Juryen vektlegger at Oslo Kommune gjennom Omsorg+ har stimulert markedet til å utvikle en plattform for smarthus- og velferdsteknologi for omsorgssektoren.

– Oslo kommune har vist hvordan en innovativ innkjøpsprosess kan gi bedre løsninger for brukere, pårørende og ansatte, skriver juryen.

Ferske resultater viser også at brukerne er fornøyd: 94 prosent er fornøyd med husverten og 86 prosent er fornøyd med aktivitetstilbudet.

God dialog med markedet

Juryen fremhever også at anskaffelsen ble gjennomført med:

– særdeles god behovsavklaring,
– utstrakt dialog med markedet
– nært samarbeid mellom fagmiljøer og innkjøpsfunksjonen.

Det er i dag syv ulike Omsorg+-fellesskap i Oslo, med 545 boliger. 500 flere skal ferdigstilles de nærmeste årene, med mål om totalt 1 500 Omsorg+-boliger innen 2020.

Med lokale variasjoner inneholder Omsorg+:

  1. Husvert, ved en døgnbemannet skranke/resepsjon.
  2. Aktivitetssenter med kafeteria og daglig middagsservering.
  3. Lokaler for private næringsdrivende som frisør og fotpleie.
  4. Personalbase for hjemmetjenesten.

Fagsjef Eva Hurtig tok i mot prisen, et litografi av Kenneth Blom, på vegne av Oslo kommune.

Oslo kommune er også med på å utvikle neste generasjon løsninger igjennom Esenior-prosjektet, som prøves ut i 250 i fire forskjellige kommuner.

Så lite investeres det i norske oppstartsselskaper

Kun èn norsk startup-investering i tredje kvartal. 

Norge er like usynlige i investeringsstatistikken som på oppstartskonferansene.

Det vises igjennom at de totale investeringene i norske oppstartselskaper hittil i år er for små til å nå opp på topp-10 listen over de største investeringene i Norden, ifølge nye tall fra Nordic web.

Kort oppsummert viser statistikken:

  1. I tredje kvartal fikk kun èn norsk startup tilført penger. Totalt dreide det seg om 15 millioner kroner.
  2. I årets tre første kvartaler har norske oppstartselskaper hentet inn i underkant av 70 millioner kroner. Dette tilsvarer i underkant av 5 prosent av totalen.

Nordic web oppgir ikke hvilket norsk selskap som hentet penger. Og en kan ikke utelukke at det er selskaper som har fått penger, uten at det er registrert i statistikken.

Det gir likevel en god pekepinn på situasjonen sammenlignet med de andre nordiske landene: Faktum er at svenske, danske og finske selskaper stikker av med pengene.

Les også: Oppstart i bakvendtland

Tradeshift topper

Årets toppinvestering tilhører danske Tradeshift som fikk tilført over 400 millioner kroner tidligere i år.

På de neste plassene følger velkjente selskaper som den svenske betalingsaktøren Izettle (340 millioner) og det finske spillselskapet Rovio (212 millioner kroner).

På de neste plassene følger svenske Saltside, danske Trustpilot og svenske Truecaller.

Finsk og svensk i tredje kvartal

I årets tredje kvartal topper de svenske selskapene Tobii og KnCMiner listen.

Deretter domineres topp 10-listen av seks finske investeringer. (tallene i figuren er målt i euro, gult er Sverige, blått er Finland og rødt er Danmark)

Kilde: The Nordic web

Banal, besnærende enkelhet

Små tuer kan ikke bare velte store lass, de kan også starte revolusjoner, skriver analytiker Helge Skrivervik i denne kommentaren. 
Apples merittliste dekker det meste: Suksesser, rariteter, helbom, halvbom, og kjedeligheter. Suksessene huskes best. Noen av dem har endret verden. Enkelte har endret våre vaner uten at vi merket det – før etterpå. Banale og revolusjonerende på samme tid. Ikke oppfinnelser, men brudd med et mønster. Det gjør dem spesielt interessante.

Tre eksempler:
iPhone: For første gang i historien kunne brukeren styre avspillingen av talemeldinger. Etter nesten 20 år med digitale teleforsvarere insisterte samtlige – også i 2007 – på å avspille meldinger i mottatt rekkefølge. Mange operatørbaserte svartjenester gjør det fortsatt. Ikke bare brukeruvennlig, men totalt unødvendig. Like fullt møtte Steve Jobs stor motstand fra teleoperatørene når han insisterte på ‘frigjøring’. Utrolig.

Like banal var iPods introduksjon av ‘shuffle’ 5 år tidligere: Spill musikk i tilfeldig rekkefølge. Banalt innlysende. Filene ligger der, hvorfor en fast, forutbestemt sekvens? En no-brainer som ble en essensiell suksessfaktor for første generasjon iPod – og deretter en selvfølge på tilsvarende produkter.

iPhone torpederte også en annen kunstig barriere: Internett på mobilen. Både teleoperatører og mobilfabrikanter hadde i 10 år insistert på at Internett og web måtte spesialbehandles på mobiltelefoner. WAP var oppskriften, og sørget for at Internett på mobilen ble sittende i en 1995-gjørme mens resten av verden flyttet til web. WAP forble en pussighet for spesielt interesserte og tålmodige.

Steve Jobs ignorerte både historien og operatørene, ga iPhone en fullverdig nettleser, og vips var WAP historie og hele verden på Internett via mobilen. En frigjøring. Små tuer kan ikke bare velte store lass, de kan også starte revolusjoner.

Disse og tusenvis av andre eksempler fra hundrevis av leverandører demonstrerer den tette koblingen mellom fremskritt og frigjøring: Gjør gjerne det brukeren/kunden ber om, men vinnerne er ofte de som leverer det brukerne ikke hadde tenkt på eller drømt om.

Muligheter uten skylapper = innovasjon.

(Artikkelen er republisert fra Helge Skriverviks nettside).

Tenkte ikke på penger, men ble millionær

En av de mest suksessfulle spillgründer-historiene Norge har sett er det Kim Daniel Arthur og Tromsø-kollegaene i Playfish som står for. 

Tidligere denne uken skrev 3in om hvordan Playfish-gründer Kim Daniel Arthur gikk fra å lage spill til å lage mobile applikasjoner for barn med spesielle behov.

Arthur startet i 2007 firmaet Playfish sammen med 9 andre gründere i Tromsø. Selskapet utviklet spill som “Who Has The Biggest Brain” og “Pet Society”, som opplevde en enorm vekst veldig raskt.

Spillene hadde hele 60 millioner aktive brukere i måneden, og ble solgt til spillgiganten Electronic Arts (EA) i 2009 for hele 2,1 milliarder kroner.

Forrige uke gjestet Arthur Changemakers2014-konferansen i Oslo Rådhus, og fortalte da om sin gründerreise.

Video fra konferansen kan du se her:

Fra Beijing til Tromsø

– Jeg begynte å lage spill da jeg var 6 år sammen med søsteren min som da var 8. Hunden vår lå alltid ved siden av og fulgte med, sier Arthur.

Spillinteressen var til stede gjennom tenårene, og i 2001 flyttet Arthur til London for å jobbe for selskapet Glu Mobile, som lagde spill for de føste Nokia-telefonen. – Vi var en gjeng med nerder som ville lage spill. Vi tenkte ikke på marked eller hvordan vi tjente penger.

Selskapet vokste og fikk 350 mennesker ansatt verden over, og ble listet på NASDAQ i 2007.

På slutten av karrieren i Glu Mobile bodde Arthur i Beijing, og møtte tilfeldigvis på tromsøværingen Are. Sammen gikk Kim Daniel, Are og 8 andre ansatte i Glu Mobile sammen om å starte Playfish, som lagde spill til Facebook.

Et av spillene Superplus utviklet var “Pet Society”, som går ut på at man skal passe på virtuelle dyr. – Man kan diskutere hvor mye verdi det var i dette, men erfaringene vi har gjort har fått oss til å tenke på hvordan man kan bruke spill til noe nyttig.

Arhtur trakk frem at spillmaskiner som Nintendo Wii kan brukes til å få eldre i aktivitet. Ipad kan brukes som et læringsverktøy i oppveksten.

– Spill og spillemaskiner er rundt oss og noe vi bruker tid på uansett, så det handler om å finne ut hvordan man kan få mennesker til å bruke denne tiden på nyttige spill som vi lærer av.

I dag jobber Kim Daniel for Superplus, som arbeider med å utvikle mobile applikasjoner for barn med spesielle behov.

Se og hør hvorfor han valgte å jobbe for Superplus her. 

Kan få gjev pris for “uønsket” innovasjon

– Vi trålet hele verdensmarkedet uten å finne noe som kunne gi oss det vi trengte.

På nyåret går årets store forbrukerteknologimesse, CES, av stabelen i Las Vegas. Denne gang er det ikke bare de store teknologiprodusentene som venter spent på messen:

Rogalandsbedriftene Westcontrol og Lyse er sammen med Norsk telemedisin er nå nominert og kan få pris for å ha utviklet den beste “audio- og video-komponenten for hjemmebruk”

− Vi trålet hele verdensmarkedet uten å finne noen som kunne gi oss det vi trengte. Da bestemte vi oss for å designe og utvikle alt selv, forteller Dagfinn Wåge, leder av Lyses innovasjonsavdeling.

Det Wåge og de andre i Lyse lette etter var en videotelefoniløsning som kan brukes via TV-en. Løsnignen er en sentral komponent i Lyses visjon og løsning for fremtidens velferdstjeneste.

Målet er å få hjelpe mennesker med spesielle behov å bo hjemme lengre og tryggere. Det stiller store krav til brukervennligheten.

− Denne nominasjonen løfter produktet vårt opp i det virkelig gode internasjonale selskap, og forsikrer oss om at vår grunntanke om å bruke video for å bedre menneskers livskvalitet var rett fra starten av. Det er jo spesielt at en teknologi som i utgangspunkt var ment for velferdsteknologimarkedet, blir nominert i den brede kategorien for audio/video-komponenter til hjemmebruk, forteller en stolt daglig leder i Norsk Telemedisin, Arild Stapnes Johnsen.

Gardin foran kamera

Videotelefoniutstyret blir utviklet av Norsk Telemedisin og Lyse, og bygget hos Westcontrol og Electrocompaniet. Halogen og Hareide Design har stått for design.

Løsningen vil tilby:

  1. Integrert personvern betyr en gardin som dekker over kameraet når det ikke er i bruk. Videosignaler er også sikret med kryptering, og systemet registrerer ikke helsedata men sender det videre til elektronisk journalsystem.
  2. Fjernkontrollen lades automatisk med induksjonsenergi ved å plassere den på hovedenheten. LED-lys indikerer hvilke knapper som er relevante for menyene på skjermen.
  3. Medisinske sensorer som blodtrykkmåler og pulsoksimetere kan kobles til trådløst.
  4. Automatisk valg av riktig HDMI-inngang senker vanskelighetsgraden for mange brukere.
  5. Fleksibel visning: Skjermbildet av samtalepartner kan dekke hele skjermen eller bare hjørnet hvis bruker ønsker å fortsette og se tv-programmet mens samtalen pågår.

VideoForAlle er nå patentsøkt, og prosjektet har fått støtte av Innovasjon Norge.

− Stadig flere har større flatskjermer med høyere bildekvalitet i stuene sine. Hvorfor ikke bruke denne gode skjermen når en skal kommunisere også, spør Dagfinn Wåge.

Enorme besparelser

Wåge viser til at Västeräs kommune har beregnet at et slikt system vil kunne gi 20 millioner kroner i besparelse kun av at 300 av kommunens hjemmetjenestebrukere tar det i bruk.

− Beregningene fra Sverige peker ikke bare på effektivitet og lønnsomhet, men også på økt livskvalitet for brukerne, legger Dagfinn Wåge fra Lyse til.

Systemet vil være kompatibelt med alle de store systemene på markedet i dag.

Skoleoppgave skal sysselsette eks-rusavhengige

Selskapet Medarbeiderne får tidligere rusavhengige ut i jobb, og hjelper bedrifter med å bli kvitt tomflasker på en rask og effektiv måte.

Medarbeiderne AS henter pant, glass- og metallemballasje fra husstander og pant fra bedrifter for å skape arbeidsplasser for tidligere rusavhengige.

Bedriften rekrutterer kandidater rett fra behandling og inngår individuelle arbeidsavtaler med hver enkelt.

Den sosiale entreprenøren Chris Klemmetvold er mannen bak prosjektet.

– Det å være medarbeider innebærer at man umiddelbart får reell og utstrakt tillit og ansvar samt deltagelse i et sosialt, rusfritt nettverk. Vi tilbyr oppfølging, interne utviklingsmuligheter, kurs og annet man måtte trenge for å ta steget videre til en annen arbeidsplass, sier en av de åtte gründerne, sier han.

Startet som skoleoppgave

Klemmetvold fikk ideen til Medarbeiderne da han studerte entreprenørskap ved Universitetet i Oslo.

– Vi ble utfordret til å finne et samfunnsproblem og finne på et bærekraftig bidrag til å løse det. Jeg hadde satt i gang med prosjektet allerede før første samling, sier han.

ChrisMedarbeiderne startet som en skoleoppgave på Senter for entreprenørskap ved Universitetet i Oslo i 2011. Klemmetvold studerte da entreprenørskap på deltid.

Klemmetvold ønsket å skape Medarbeiderne fordi han mener at mange grupper mennesker diskrimineres fra arbeidslivet, og at tidligere rusavhengige er spesielt utsatt.

– Norge har et apparat som bidrar til at flere hundre mennesker hvert år tar det vanskelige steget ut av rus. Mange av disse menneskene har et sterkt ønske om å kunne reetablere seg i samfunnet med et normalt liv. En veldig viktig del av det er å være i jobb.

Gründeren mener også at NAV-tiltak og attføringsbedrifter ikke alltid gir tidligere rusavhengige den tilliten og det ansvaret de fortjener og trenger. – Mange opplever dessverre å bli behandlet som narkomane heller enn som mennesker med rusbakgrunn. Igjen er fordommer kanskje en av de vanligste årsakene.

– Mange arbeidsplasser diskriminerer kvalifiserte, engasjerte og pålitelige kandidater, bare fordi de ikke har riktig bakgrunn eller papirer. Disse fordommene bidrar til feilrekruttering og påfører sannsynligvis næringslivet tapte inntekter, høy gjennomstrømning av arbeidstakere og store utgifter til nyrekruttering.

Ideelt selskap

Medarbeiderne er et ideelt selskap, og det er stedfestet i bedriftens vedtekter at det ikke er anledning til å ta ut utbytte på avkastning. Alt overskudd tilfaller virksomheten, og innskutt aksjekapital og gjenværende eiendeler ved eventuell oppløsning skal tilfalle en organisasjon med tilsvarende formål.


P1180976

I mars  lanserte bedriften tjenestene Lettvint Privat og Lettvint Bedrift med henting av pant, glass- og metallemballasje.

Akkurat nå har Medarbeiderne 65 privatkunder og 3 bedriftskunder i Oslo. Bedriften har også fått 650 000 kroner i statsstøtte.

Selskapet har ansatt daglig leder, men er fortsatt på jakt etter samarbeidsaktører. – Vi har et stykke igjen å gå, og det kommer helt an på hvilke samarbeidsavtaler vi lander på med aktører som kan tenke seg å selge abonnement for oss.

Vi skal sette i gang behovskartleggingsarbeid mot bedriftsmarkedet for å se på hvilke relevante tjenester vi kan tilby

Klemmetvold sier at Medarbeiderne helst kunne tenke seg å samarbeide med idrettslag, speiderlag, ungdomsbedrifter eller andre som ønsker å få opplæring i salg og tjene penger.

– Så snart vi har flere kunder kan vi ansette medarbeidere til å jobbe for oss, det håper vi skjer på nyåret!

 3in ønsker å sette fokus på sosialt entreprnørskap, og publiserer i november flere artikler om emnet. Tidligere har vi publisert “Hva er sosialt entreprenørskap” og “Det å være sosial entreprenør er nærmest i DNA-et”

 

Design kan skape bærekraftige samfunn

Kan Norsk Design- og arkitektursenteret bli en kraft for et mer bærekraftig samfunn? Flere tok til orde for det under gårsdagens innspillkonferanse.

Norsk design og arkitektursenter inviterte i går til en åpen dialog rundt strategiprosessen som den nye lederen Patrick Tepfers har satt i gang. Tepfers har fått oppdraget med å lede den nye institusjonen som bygger på sammenslåingen av Norsk Designråd og Norsk Form.

Hans mål er å øke senterets og fagfeltenes slagkraft i samfunnet, noe han tidligere i høst beskrev i et blogginnlegg.

–  Verden og Norge står foran store utfordringer, og mange av dem har design- og arkitekturfaget de beste forutsetninger for å løse, påpeker Tepfers.

Under gårsdagens seanse manglet det ikke på vidløftige fremtidsvisjoner, gode råd eller relevante innspill, da mer enn 100 interesserte fulgte med i de åpne lokalene lokalene sentralt i Oslo.

Tepfers vektla at dette handlet om å bruke 75 millioner kroner av offentlige midler på en god måte.

Kan løse bærekraftsproblem

Hele konferansen ble ledet av tidligere NRK-journalist Erik Wold på en trygg måte, mens Idar Kreutzer la frem en god analyse av designets økende betydning for hvordan man kan bygge bærekraftige økosystemer.

Og fikk støtte av førsteamanuensis Sveinung Jørgensen ved Høgskolen på Lillehammer.

Han vektla at Norsk design- og arkitektursenter kan være en ny stemme som hjelper oss å løfte blikket, redefinere problemene og finne de nye løsningene.

Vil du si din mening om Norsk design- og arkitektur-senter? Doga ønsker innspill på sin blogg.

Oppstart i bakvendtland

Stockholm er i verdenstoppen i gigaoppstarter, viser ny undersøkelse. Norge er ikke engang påmeldt i konkurransen. Og de neste årene blir det neppe særlig mye bedre. 

Det svenske Venture-selskapet Atomico har talt opp verdens milliard dollar-oppstarter i perioden fra 2003 og frem til i dag.

På fjerdeplass på listen, foran storbyer som London (3) og Berlin (3), dukker Stockholm opp med hele 5 oppstartselskaper i milliard-dollar-klassen.

Dette er selskaper som Skype, Spotify, betalingselskapet Klarna, Minecraft-skaper Mojang og Candycrush-produsent King.com. I bakgrunnen har også svenskene tyske Rocket Internet, der Kinnevik-gruppen er inne som en betydelig investor.

I Norge har ingen norske teknologiselskaper lyktes med å passere dette nåløyet. En av de største norske suksessene, Playfish, ble til sammenligning solgt for knappe en tredjedels milliard.

Og mens Norge glimrer med sitt fravær er både Danmark med kundeservice-systemet Zendesk og Finland med spillselskapet Supercell inne på listen.

Mørke skyer for fremtiden

Ole-Harald Nafstad er redaktør i 3in.no.
Ole-Harald Nafstad er redaktør i 3in.no.

De siste rapportene fra europas største oppstartkonferanse, Websummit i Irland, viser at våre naboland trolig vil lede an også i årene som kommer.

Der 12 norske oppstarter ble valgt ut til konferansen, stilte våre naboland med mellom 30 og 45 opptartselskaper. Og Norge var om mulig enda svakere representert på investorsiden.

Oddsene går altså tydelig i mot at Norge skal markere seg som ledende oppstartnasjon på denne siden av 2020.

På den andre siden er det verdt å få med seg at Norges har lykkes med å bygge teknologiske superbedrifter basert på eldre bedrifter som Telenor, Opera og Schibsted.  

Enkelte av disse bedriftene står imidlertid overfor betydelig utfordringer i årene som kommer.

Den store forskjellen

Grunnene til at Norge har sakket akterut er sikkert flere:  Høy temperatur i norsk økonomi, og en olje- og energibransje som har sugd til seg svært mye kompetanse, er trolig en forklaring.

Kanskje har også vår enorme velstand gjort oss litt latere enn i andre land, i det jakten etter flere ovale weekender og fridager har overtatt for suget etter å bygge opp den neste suksessbedriften.

Siden jeg tidligere i høst overtok redaktørstolen i 3in.no har jeg latt meg imponere over skaperkraften til gründere som trosser de norske rammevilkårene, og satser hus og formue på å bygge opp nye suksesser.

Jeg har også blitt overrasket over Høyre og næringsminister Monica Mælands motvilje mot å hjelpe neste generasjon bedrifter over “dødens dal”.

Det er gledelig at de fleste politiske partiene nå støtter opp om at flere norske bedrifter må hjelpes over “dødens dal”. Men gleden visner dessverre i at politisk uenighet om virkemidler setter all forbedring i fare.

Mens verken formueskatten eller boligenes ligningsverdi vil bli flyttet mer enn at investorene også neste år bør putte pengene i hus og hytter.

Slik er det dessverre i gründernes bakvendtland.

Nå kommer Dragonbox-oppfølgeren

Husker du spillet som ville lære norske barn algebra på en enkel måte? Her er oppfølgeren og åtte andre spill som du vil stifte bekjentskap med i tiden som kommer. 

Lenge dreide norsk spillindustri seg hovedsakelig om Funcom. De siste årene har imidlertid en underskog av spillskapere sprunget frem.

Ett av de mest kjente er algebra-spillet Dragonbox, utviklet av mattelæreren Jean-Baptist Huynh og tidligere Opera-direktør Rolv Assev. Nå jobber de to hardt med oppfølgeren til spillet, Dragonbox Numbers.

Spillet er ett av ni spill som nå mottar økonomisk støtte fra Norsk filminstitutt i denne runden. Totalt søkte 37 prosjekter om tilskudd.

– Kvaliteten på spillene i søknadsbunken var også denne runden veldig høy, og det er god spredning innenfor både ulike genre, plattformer og målgrupper, sier Kaja Hench Dyrlie, produksjonsrådgiver for spill i Norsk filminstitutt.

Følgende ni spill har mottatt tilskudd til utvikling:

DragonBox Numbers
Produsent: WeWantToKnow AS
Tilskudd: 1.500.000 kroner

Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama
Produsent: Ravn Studio AS
Tilskudd: 1.500.000 kroner

World to the West 
Produsent: Rain AS
Tilskudd: 1.500.000 kroner

Draugen 
Produsent: Red Thread Games AS
Tilskudd: 1.000.000 kroner

Redux Ark
Produsent: Hyper Games AS
Tilskudd: 700.000 kroner

Norse Noir: Loke i eksil – kapittel 1
Produsent: KreativeSpill AS
Tilskudd: 400.000 kroner

Through the Woods 
Produsent: Antagonist AS
Tilskudd: 300.000 kroner

The Stargazer Experience
Produsent: Dwarf Cavern AS
Tilskudd: 300.000 kroner

Corroded
Produsent: Encircle Games AS
Tilskudd: 200.000 kroner

Playfish-gründer utvikler læringsspill for barn

Playfish-gründer Kim Daniel Arthur (32) har fått flere hundre tusen mennesker til å passe på og stelle imaginære dyr på verdensveven. Nå ønsker han å bruke erfaringene sine til å utvikle noe nyttig. 

Arthur har fagbrev i servicelektronikk, og har alltid vært opptatt av dataspill. Allerede da han var 6 år begynte han å lage spill sammen med søsteren sin.

Talentet, en dose store drømmer og gode kollegaer gjorde at Arthur etablerte selskapet Playfish i Tromsø i 2007. I løpet av få år oppnådde Playfish enorm suksess: Spill som for eksempel “Pet Society” vokste raskt, og fikk flere millioner brukere allerede første året.

I 2009 ble Playfish kjøpt opp av selskapet Electronic Arts (EA), som blant annet har laget FIFA Football og The Sims, for 2,3 milliarder kroner. Norgessjef Arthur satt da på aksjer til en verdi av 56 millioner kroner.

– Playfish hadde en enorm vekst, raskt. Det var champagne på kontoret og vi feiret da selskapet ble solgt i 2009, sa Arthur under Changemakers2014-konferansen forrige uke.

– Målet med livet er ikke å bli ”slukt inn i skjermen”. Spill kan brukes til andre ting også. Vi bruker det til å stimulere mer sosial interaksjon mellom mennesker.

I dag jobber Arthur for firmaet Superplus, som jobber med å utvikle mobile applikasjoner som skal hjelpe barn med spesielle behov.

Lurer du på hvorfor Kim Daniel valgte å utvikle Superplus? Svaret på dét og mye annet får du i dette eksklusive intervjuet med gründeren. 

– Norge usynlig på Europas største oppstartskonferanse

Kun 12 norske oppstartselskaper og noen få investorer deltok. 

Sist uke samlet hele det europeiske oppstartsmiljøet seg på Websummit i Dublin. Konferansen viser selv frem hundrevis av de viktigste oppstartselskapene, investorene, journalistene og teknologiselskapene på sine nettsider.

Fra Norge er det imidlertid svært langt mellom både selskaper og investorer.

Fanboosters Geir Sand Nilsen har telt opp og kommet til 12 av 2086 oppstartselskaper. Til sammenligning stiller Sverige med 40 selskaper, Danmark med 33 og Finland med 42.

Hvor er gutta med penga?

Men blant investorene står det enda dårligere til. Kun en norsk investor er påmeldt.

– Jeg fatter ikke hvorfor Norge har kun en eneste registrert investor. Hva i huleste er det de driver med om de ikke gidder stikke hit, spør Sand Nilsen i sin bloggpost.

Noen dager senere korrigerer han antallet til fire, men da er to utflyttede nordmenn – uten interesse for å investere i Norge – tatt med i oversikten.

Oslotechs Karl Christian Agerup har bakgrunn fra det norske investormiljøet.

– Norske investorer burde vært på slike arrangementer for å lære og vite hva man skal se etter på den hjemlige investeringsbanen. Det at det er så få der er egentlig bare et testamente på at det er svært få som investerer i dette området i Norge nå, svarer Agerup i kommentarfeltet.

Han peker samtidig på at det er sjelden at investorer investerer utenfor sin egen andedam.

– Det er lite penger og få investorer som investerer i Norge som investerer i Startups. Det betyr at det kan være riktig og viktig for norske selskaper å dra til Storbritannia eller andre land, sier Agerup.

Fanbooster – en av to med “stort vekstpotensial”

Deltagelsen er trolig et mål på kvaliteten på de norske selskapene, ettersom deltagerne velges ut av arrangøren. Og kun to av de 12 norske selskapene er plukket ut som selskaper med stort vekstpotensial:

  1. Benchit – en sanntids forretningsanalysestøttesystem som hjelper markedsførere å vurdere sin digitale innsats.
  2. Fanbooster – et verktøy som skal gjøre det enklere å få mye ut av markedsføring i sosiale medier.

Se listen med de 10 andre selskapene på Sand Nilsens blogg.

Deriblant de unge norske gutta i Cosytech som ble kåret til konferansens hardest arbeidende i kamp med 1500 oppstartselskaper. De tre gründerne startet bedriften for kun tre måneder siden, mener likevel klar for konferansen.

Forretningsideen er å la bedrifter samhandle med kundenes mobiltelefoner via NFC.

(Kilde: Geir Sand Nilsens blogg)

Velger ulike broer over “dødens dal”

Norge trenger å bygge bro over “dødens dal”, samstemte politikerne under Changemaker-konferansen tirsdag. Men hvilken bro som bør bygges er de rykende uenige om. 

Tirsdag åpnet Oslo Rådhus dørene for å ta imot over 350 mennesker i anledningen Changemaker-konferansen 2014. Målet med konferansen var å se nærmere på rammevilkårene for norske endringsagenter og innovatører.

Til den avsluttende politiske debatten kom Venstre-nestleder Terje Breivik direkte fra første dag med budsjettforhandlinger på Stortinget.

– Det er en ting som er viktigere og det er å møte dere som skaper verdiene som vi etter beste evne forsøker å fordele på vegne av fellesskapet i 2015. Så takk til dere for det, startet Breivik – og fikk umiddelbart positiv respons fra salen.

AP-støtte til Venstre

Han fortalte så om Venstres forslag om å skaffe til veie kapital for å bringe gründere over “dødens dal”, altså perioden frem til selskapene begynner å tjene penger, gjennom både skatteincentiver og et gründerfond som utløser midler når private investorer går inn i oppstartselskaper.

Breivik fikk støtte fra Arbeiderpartiet Gunvor Eldegard, som fortalte at partiet nå foreslår 1,1 milliarder kroner ekstra til næringslivet. Deriblant et nytt fond bygd på samme modell som Venstres forslag.

– Vi samarbeider gjerne med Venstre om god politikk for gründerskap, sier Eldegard.

– Arbeiderpartiet viser seg langt mer sjarmerende i opposisjon. Alt det vi tar med inn til forhandlingsbordet med regjeringen har vi stort sett foreslått også i de åtte årene med rødgrønt styre, repliserte Breivik.

– Formueskatt viktigere

Noe gjennomslag hos regjeringskollega Høyre fikk han ikke.

– Vi kan være enige om at vi trenger den typen kapital, sier Høyres Frank Bakke Jensen.

– Så er det en ideologisk diskusjon om hvor denne kapitalen skal komme fra. Vi mener at det å fjerne formueskatten faktisk gir kompetent kapital der ute. Vi henter i nn 12-13 milliarder kroner i formueskatt, som går tilbake til folk som har skapt verdier, sier Bakke Jensen.

Han fikk støtte av Jørund Rytman fra Fremskrittspartiet, som også var opptatt at vi må få inn kapital på andre måter.

– Det skrives mye om rike mennesker som rømmer Norge på grunn av formueskatten. Det skulle vært motsatt, sier Rytman.

Han trakk frem at Norge i dag gjør lite for å gjøre utenlandske investorer interessert i Norge.

– Vi må markedsføre oss som et investorvennlig land, der det er trygt og forhåpentligvis nå forutsigbart. Mange andre land i Europa reklamerer med “invest in” når en lander på flyplassene for eksempel i Latvia, Estland, Frankrike eller Storbritannia, sier Rytman.

Må stimulere private

Venstres Terje Breivik pekte på at det ikke var noe motsetningsforhold mellom å lokke utenlandske investorer og å stimulere til mer privat kapital til selskaper som befinner seg i tidlig fase.

Han beskriver regjeringens budsjettforslag som “kjemisk fritt” for løsninger på nettopp dette.

– Det vi er dårlige på i dag er å stimulere privat kapital inn i høyrisikofasen, kall det gjerne dødens dal. Vi klarer ikke å komme i nærheten av nivået til Israel uten å stimulere private investorer. Vi er knakende gode på forskning og teknologiutvikling, men skammelig dårlig på kommersialisering. Her ligger det et stort uforløst potensial, sier Breivik.

Her kan du se bildene fra Changemakers2014-konferansen:

 

Ny bølge sosiale investeringer

Tidligere på kvelden hadde professor Rotem Shneor fra Høgskolen i Ager fortalt om hva Norge kan lære av hvordan Israel har utviklet og stimulert sitt entreprenør-miljø.

Tonen ble imidlertid satt med næringslivsveteran og tidligere FN-direktør Christian Thommessen fortalte hvordan sosiale investeringer og prosjekter, såkalt “impact investing” kan endre hverdagen og skape store fremskritt for milliarder av mennesker på jordkloden.

Mens ordfører Fabian Stang ønsket velkommen, og fortalte om rådhusets historie og hvordan det ble bygget med “både hjerte og hender”. Blant foredragsholderne var også Playfish-gründer Kim Daniel Arthur og Olav Thon som fortalte om sitt sosiale engasjement.

3in.no kommer tilbake med mer fra

Seminaret ble avrundt med utdeling av priser for Norges mest innovative virksomheter 2014. Kåringen ble utført av 3in i samarbeid med Innovation Forum Norway og utrednings- og faktabyrået Ny Analyse.

UENIGE OM BRO: Fremskrittspartiets Jørund Rytman, Venstres Terje Breivik, Høyres Frank Bakke Jensen og Arbeiderpartiets Gunvor Eldgeard. Helt til høyre står gründer Andre Eidskrem. (FOTO: CAMILLA HELLUM)

Slik kan gründere tilpasse seg formueskatten

Kay Seljeseth fryktet lenge at han måtte flytte utenlands for å realisere sitt site gründerprosjekt. Bedre forståelse for skattereglene gjør at han nå lever greit med skatten. Her er hans oppskrift!  

De saftigste beskrivelsene av hvor «farlig» formueskatten er nærmer seg «Ebola»-nivå, og kan lett villede en gründer med mange baller i luften samtidig.

At den også er vanskelig å forutsi skaper en betydelig usikkerhetsfaktor og bidrar helt sikkert til at prosjekter droppes eller at gründere flytter virksomheten ut av landet umiddelbart når «ting begynner å skje».

Min personlige opplevelse er at med god innsikt så tror jeg de fleste gründere kan unngå de mest ekstreme utslagene og håndtere skatten slik at den ikke blir et personlig økonomisk problem.

  1. Delta gjerne i diskusjonen på våre Linkedin-sider!

Undertegnede har de siste to og halvt årene jobbet med å utvikle en ny type kassedisk for dagligvarebutikker og supermarkeder, som heter HybridCheckout (www.hybridcheckout.com). Fordelene med HybridCheckout er kort sagt at den er dobbelt så rask som en vanlig disk og den gir mulighet for en svært enkel selv-utsjekk av handlekurven. Etter den første idefasen og patenterbarhets-vurderingen, ble det klart at HybridCheckout ville ha en god sjanse i møtet med et stort marked og inntektsmulighetene kunne estimeres til flere hundre millioner kroner årlig eller endog mer.

Min forståelse av formuesskatten var på dette tidspunktet at enhver verdifastsettelse på selskapet kunne bli brukt som grunnlag for skatten. Dette ble også bekreftet av revisor. Jeg antok da at hvis jeg tok inn en investor som «spyttet inn» for eksempel fem millioner kroner mot en post på 20 prosent av selskapet (verdi på selskapet på 25 millioner), så ville 1,1% formuesskatt utløse en formuesskatt for meg på omtrent 220.000 kroner. Denne verdien ville kunne øke på grunn av tidlige lisenssalg og omsetning av aksjer til enda høyere verdifastsettelse, og dermed medføre en formuesskatt på flere hundre tusen kroner eller endog millionbeløp.

Klar til å flytte utenlands

For å redusere risikoen for denne situasjonen startet jeg derfor selskapet som eier rettighetene til HybridCheckout i England og forberedte familen på at det kunne bli nødvendig å flytte på kort varsel.

Underveis i prosjektet så har jeg lært at formuesskatten blant annet skiller mellom børsnoterte og ikke-børsnoterte selskaper og en rekke andre små grep.

For børsnoterte selskaper er det slik jeg antok eierandelens aksje-/omsetningsverdi som er grunnlaget for formuesskatten, mens det for ikke-børsnoterte selskaper er en vurdering av selskapets eiendeler og driftsmidler/kapital som utgjør grunnlaget for formuesskatten.

Dette innebærer radikale forskjeller, fordi man da har en rekke muligheter til å tilpasse seg. Primært må man ta hensyn til to forhold:

  1.  Når vurderes formuesverdien? For nye selskaper er verdien aksjenes pålydende med tillegg av overkurs, for selskaper med endring i aksjekapitalen så settes verdien i praksis den 31. desember i skatteåret, mens den for andre selskaper beregnes per 1. januar i skatteåret. Skatteloven § 4-13 omhandler temaet.
  2. Vurderingen av formuesverdien. En bør for å redusere skatten søke å holde formuesverdien lav på det tidspunktet verdien vurderes. Formuesverdien Skatteloven § 4-12 omhandler temaet.

Gradvis kapitalinnskyting

Noen enkle kjøreregler blir dermed klare. Man bør unngå å kapitalisere selskapet med unødvendig høy kapital ved nystiftelsen og heller forsøke å kapitalisere selskapet mer etter behov underveis. En investor bør kunne bidra med å gjøre en gradvis innskyting av kapital slik at «penger på bok» unngås når formuesverdien fastsettes.

Dette øker risikoen noe for grunderen, mens investoren trolig synes det er en god løsning. Som et alternativ til at investorer eller eiere skyter inn kapital i form av emisjoner, kan en videre vurdere å gjøre et innlån fra nevnte i form av et konvertibelt lån knyttet til en egnet låne- og aksjonæravtale. Dermed kan selskapet låne penger til driften (dette utgjør gjeld) og dermed opprettholde en mindre formuesverdi. Når selskapet kommer til en senere fase konverteres lån fra investoren til aksjer.

Outsourcing kan hjelpe

Når selskapet har hentet inn kapital i en eller annen form, så blir det en løpende oppgave å sikre at man ikke bygger opp for store verdier, som kan gi et uønsket skattegrunnlag. Dette er kanskje på tvers av hva man ønsker for å holde produksjonskostnadene nede eller sikre en god drift i selskapet, men kan likevel være nødvendig i fasen før selskapet begynner å generere betydelige inntekter.

For HybridCheckout selskapet kan man tenke seg å sørge for en mest mulig sikker produksjon og de høyeste inntektene ved å produsere disker selv. Dette er imidlertid ikke så lett forenlig med skatten, hvor anskaffelse av bygninger, maskiner og andre driftsmidler gir en formuesmessig verdi, som man vanskelig kan holde nede. Vi har blant annet av denne grunnen vurdert at en outsourcing av produksjonen er det beste alternativet, rett og slett fordi produksjonen da «bare» gir løpende utgifter og ingen oppbygging av verdier.

At skatten på denne måten bidrar til at produksjon gjerne flyttes ut av Norge er etter min oppfatning en av de mer uheldige virkingene den har.

Det er trolig at de fleste grundere med de nevnte tiltakene nærmest fullstendig kan unngå formuesskatten så langt i oppstartfasen.

5 alternativer når inntektene kommer

Neste fase i oppstarten kommer når betydelige inntekter begynner å gi utslag på balansen i regnskapet i form av økte verdier. Nå blir det mer utfordrende for grunderne som fortsatt ikke kan ta ut lønn eller utbytte for å betale skatten. Verdioppbygningen er uansett hvor velkommen den er, en utfordring for eierne som kanskje må selge ut andeler i selskapet for å betale skatten. Gründere bør tidlig planlegge for dette på flere måter, hvor noen aktuelle er:

a) Sikre tilgang til noe utbytte/lønn gjennom aksjonæravtalen når en slik situasjon evt. oppstår
b) Unngå for stor utvanning for å sikre kontroll eller sikre seg mot investorer som ikke tar hensyn til problematikken
c) Ha mulighet til å flytte eierandel til selskaper hvor verdien balanseres av annen gjeld
d) Flytte noen år til et land Norge har skatteavtale med for å unngå skatten helt
e) Bruke «kreative» avtaler hvor grunderen oppnår større andeler etter oppnådde inntekter/resultater

Vårt valg for Hybrid Checkout

For HybridCheckout har vi valgt primært å outsource leveringskapasiteten/produksjonen og ta lisensinntekter til land hvor selskapsskatten er lavere på IPR (patent) relaterte inntekter. Eksempler her er England med Patent Box (10 prosent selskapsskatt) eller tilsvarende BeNeLux (ned mot 6% selskapsskatt).

Som gründer og eier vil vi da trolig greit kunne tåle formuesskatten ved å ta ut utbytter, fordi vi allerede har spart minst 17 prosent av skatten gjennom å unngå den norske selskapsskatten på 27 prosent.

Andre tiltak bærer preg av mer vanlig skatteplanlegging, som kan tilrettelegges på mange måter og er godt beskrevet i mange andre kilder. Merk at skatteetaten kan gjøre det som kalles gjennomskjæring dersom disposisjonene en gjør kan sies å være primært skattemotivert.

Mitt beste råd til grundere er å sette seg godt inn i regelverket, da det kan være like viktig for grundernes suksess som å sikre patenter, lage gode produkter og skaffe kunder.

Trusselen om den «dødelige» formuesskatten er nok uansett ikke så umiddelbar som man kan få inntrykk av ved å lese tabloid informasjon og store overskrifter.

  1. Delta gjerne i diskusjonen på våre Linkedin-sider!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...