Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Milliardærskolen – ABC for gründere

200 nordmenn er milliardærer! 3in ba to av dem, Stein Erik Hagen og Johan H. Andresen, komme med noen gode råd for hvordan du kan lykkes som gründer.

Her er de heteste tipsene til Johan H. Andresen. Han har en anslått formue på 22 milliarder:

1. Forsøk å omgi deg med gode partnere!

2. Lytt til andre – lær av de feilene andre har gjort!

3. Ikke vær helt sikker på at den ideen du har, eller det konseptet du har – er det beste og helt ferdigutviklet.

4.  Av og til er det et godt råd å spørre om veien. Det samme kan man gjøre når det gjelder utvikling av konsepter og bedrifter.

Stein Erik Hagen har i følge Kapital en anslått formue på 13,8 milliarder. Her er Hagens heteste gründertips:

Hvis man skal bygge opp noe, må man være standhaftig.

1. Tro på det du gjør!

2. Vær lojal!

3. Vær langsiktig, ting tar tid!

4. Du må være utholdende!

Rådene fra Stein Erik Hagen og Johan H. Andresen er hentet fra intervjuer gjort med 3in-TV.

Norges 400 rikeste er i følge Kapital gode for tilsammen 848 milliarder kroner på oversikten som kom høsten 2013. På toppen troner John Fredriksen med en anslått formue på svimlende 90 milliarder, fulgt av Olav Thon med 27 milliarder. Kjell Inge Røkke er her rangert på 7. plass, tett bak Stein Erik Hagen.

 

 

 

På tide med fastlege-innovasjon?

Dette handler ikke om abortstriden mellom KrF og regjeringen. Bare en liten oppdatering fra hverdags-helse-Norge. Litt mindre fastlege-byråkrati, takk!

Ukens Inspirator: Birgit Semundseth – Hva er det beste du har opplevd i dag?

I en hektisk hverdag, med full fres på jobben, er du ikke alene om å ha dårlig samvittighet for barna. Mental trener Birgit Semundseth gir deg gode råd og tips om hvordan du kan styrke dine barns selvfølelse og selvtillit.

– For at et barn skal ha det bra, er det utrolig viktig at han eller hun føler seg verdifull. Spørsmålet «Hva er det beste du har opplevd i dag?» – er et klassisk positiv psykologi-verktøy. Det gir barna daglig trening i å ha fokus på og fortelle om det gode som skjer med dem, sier mental trener Birgit Semundseth.

Hun er sosial entreprenør og initiativtaker til Barnas Plattform, et nettbasert foreldrekurs. Her oppfordres foreldre til å stille spørsmålet rundt middagsbordet, eller når de går hjem fra barnehagen eller skolen.

– Det viser seg at hvis vi ikke har et bevisst fokus på de gode tingene som skjer i hverdagen, er det vanlig at vi ikke får det med oss. Dette gjelder voksne, så vel som barn, sier hun.

Økt fokus på det positive øker menneskers opplevelse av glede i livet. Dette kan også bedre selvfølelsen, fordi mennesker blir mer oppmerksomme på hva andre har gjort for dem – og det kan gjøre dem tryggere og mer fornøyde med seg selv.

Det samme gjelder den gjensidige formidlingen av gode egenskaper mellom foreldre og barn. Denne måten å gi anerkjennelse på er eksempelvis brukt i skolesammenheng. Lærere vektlegger å ha fokus på den enkelte elevs stryke og kvalitet, fremfor utfordringer og sårbarhet.

– Når barn/ungdommer/voksne evner å skape gode relasjoner til andre mennesker, er dette en av de viktigste forutsetningene de har for å kjenne at de lever et godt liv. I barneårene er dette kanskje særlig viktig når barna begynner på skolen, der barnets sosiale og faglige evner er avgjørende for hvordan dagene blir.

Her følger noen råd og tips i positiv psykologi og mental trening som evner å skape positive resultater, i følge Semundseth:

Flair Bilder 002-kopi

 

1. Spørsmålet ”Hva er det beste du har opplevd i dag?”. Hjelper barn og voksne til å identifisere verdifulle opplevelser gjennom dagen. Spørsmålet bidrar til positivt fokus i hverdagen.

2. Prøv tre minutters massasje som legger til rette for en god avslutning på dagen. En kilde til nærhet, gir gode følelser mellom voksne og barn. En rutine som kan roe ned og fremme innsovning hos barnet.

3. ”I dag vil jeg gjerne si noe jeg synes er så bra med deg – og kanskje du vil si noe du synes er bra med meg etterpå?”. En metode som forsterker og fremhever det som er bra med barnet. Voksne formidler barnas gode egenskaper og barnet får formidlet hva det synes er bra hos den voksne. En kilde til å skape gode relasjoner som varer gjennom hele livet.

4. Auditiv trening av barnets selvsnakk – som styrker barnets selvfølelse og selvtillit. Her følger noen eksempler på hva barna hører for å styrke/opprettholde en god selvfølelse: ”Jeg er et verdifullt barn”. ”Jeg er helt spesiell og best i verden til å være meg.” ”Jeg er god og mange er glad i meg”.

Barn må føle seg verdifulle, for å ha det bra med seg selv. Erfaring og forskning viser at mange barn får en positiv opplevelse ved å bruke denne metoden, sier Semundseth.

De får mer tro på seg selv, føler seg tryggere, sterkere og gladere! 

Jeg skiller mellom begrepene selvfølelse og selvtillit. Selvfølelse har å gjøre med hvordan vi føler oss – føler vi oss verdifulle? Fortjener vi å bli elsket? Selvfølelsen bærer vi med oss hele tiden, den er en del av hvem vi er.

Selvtillit derimot, er knyttet til troen på egne ferdigheter. Vi kan tro at vi vil klare å prestere og mestre. Vi kan også å skape positive tankemønstre ut fra ideen om at det man tenker, former både en selv og verden rundt en.

– Etter å ha jobbet som mental trener i flere år, har jeg sett at det å styrke barnas selvfølelse og selvtillit fungerer som et slags «universalmiddel». Med en gang barnet får det bedre med seg selv, er det også en tendens til at tingene som er vanskelige i barnets liv – blir bedre – eller helt bra!

Hva er det beste du har opplevd i dag?

Om Birgit Semundseth: Leder for selskapet Lifemastering AS. Hun er Lisensiert Mental Trener og har utdanning innen nevrolingvistisk programmering (NLP) og coaching. Semundseth jobber med mental trening innen flere forskjellige områder. Hun er en etterspurt foredragsholder i barnehager og barneskoler, hvor hun underviser foreldre i et nettbasert foreldrekurs som heter Barnas Plattform.

 

Hvem er Norges beste på sosiale medier?

Social Media Days er for andre år på rad utsolgt. Konferansen som går over tre dager har i løpet av få år tatt rollen som årets viktigste konferanse for sosiale medier.

Slik får du DIP-penger!

Har du et designdrevet innovasjons prosjekt og trenger midler for å komme videre? Onsdag 12. februar serverer Norsk Designråd smakebiter fra Designdrevet innovasjonsprogram, og gir deg et innblikk i hvordan du kan søke om midler til ditt innovasjonsprosjekt.

Gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) finansierer og igangsetter Norsk Designråd pilotprosjekter hos etablerte bedrifter og offentlige foretak. Siden 2009 er det delt ut totalt 32 millioner kroner til i alt 84 spennende prosjekter.

I forbindelse med åpningen av årets søknadsskjema inviterer Norsk Designråd deg til å komme og høre hvordan du kan søke for å realisere ditt innovasjonsprosjekt. Foruten informasjon om programmet,  vil du få innblikk i hvilke type prosjekter de ser etter i 2014, samt tips om hva som skal til for at din søknad skal nå helt til topps.

Du får også smakebiter fra tidligere prosjekter. Prosjektene spenner fra oppdrettsnæringen, olje- og gass og softwareleverandører, til skolevesenet og offentlige helseforetak.

Sogn Aqua fikk i 2011 midler fra DIP for å jobbe med utfordringer rundt slakteprosessen for oppdrettskveite. Designer Sofie Blich tar oss gjennom prosjektet steg for steg, og viser hvordan designkompetanse løste utfordringene og resulterte i helt nye konsepter. I prosjektet ble det ikke bare utviklet en ny metode for slakt, men også en helt ny prosess for håndtering av fisken fra den tas opp av vannet til den er slaktet og lagt på is. Resultatet er betydelige besparelser på slakt og transport.

Norsk Designråd tar imot spørsmål om innovasjonsstøtte – enten i plenum eller ved å gå direkte rådgivere for Designdrevet Innovasjonsprogram.

For å melde deg på gå inn her

 

En ny verden i Davos

Gå til start! Sør-Koreas president, Park Geun-hye (61), satte entreprenørskap på dagsorden under World Economic Forum i Davos. Kvinnen som for under ett år siden ble innsatt som Sør-Koreas første kvinnelige president, representerer partiet Ny verden – og det virker som hun mener det!

– Etter finanskrisen trenger vi en motor som tar oss videre. Vi må få fart på verden – gjennom entreprenørskap og innovasjon!

Den globale økonomien tar en ny kurs. Vi må være kreative! Kreative økonomier, kreative hjerner. Vi i Sør-Korea tror at vi kreativt innoverer vår vei ut, sa president Park Geun-hye.

Nøkkelen til denne visjonen er entreprenørskap og innovative ideer. Mot til å starte ny business. Ikke være redde for å feile. – Vi må skape et finansielt system som støtter bedre opp under entreprenørskap. Støtte de som feiler, gi dem en ny sjanse, sier hun.

Skreddersyr nye ordninger

Vi trenger et kreativt økosystem som stadig klekker ut nye ideer, fra tegnebordet til markedet.

– Nå er det vanskelig for tidlig startups å få finansiering. Vi må skreddersy gode ordninger. Sør-Korea prøver å bygge et økosystem for å ta vare på de kreative ved å tilrettelegge for nye systemer – kutte i gamle regelverk. Jeg som president skal sørge for at dette vil fungere hos oss, sier hun og tror denne typen kreativ økonomi vil spille en viktig rolle for å omskape verden.

Universell kreativitet

– Dette handler ikke om etnisitet eller bosted. Dette er universielt. Kreativitet er uavhengig av alder, klasse og nasjonalitet. Alle deler av menneskeheten har potensiale til å bli en del av dette kreative miljøet. Gjennom startups og innovasjon i eksisterende virksomheter skal vi lykkes.

Men en kreativ økonomi krever global kraft. Verden må handle som én. Uansett hvor vi er – og hvilken bakgrunn vi har. Siden den globale økonomiske krisen, har verden bedt om noe bedre. Et kall fra tiden. Den sør-koreanske presidenten håper World Economic Forum kan bidra til en grenseløs kreativ økonomi, med nye ideer som bringer kjærlighet og glede rundt om i hele verden.

– Med en samling av globale ledere, burde dette føre til en ny æra. Jeg håper at Sør-Koreas ønske om en kreativ økonomi, vil ”shaping a new future!”.

Se Sør-Koreas president Park Geun-hye på talerstolen i Davos.

Den tapte generasjonen

All arbeidsledigheten blant verdens ungdom, har også vært et hett tema under World Economic Forum i Davos. Se den interessante debatten med blant andre Coca Cola-sjefen på Huffington Post Live-TV.

 

Kronprinsen om Global Dignity

– Davos er et stimulerende sted å være, for å diskutere og lære, sa kronprins Haakon i et intervju med CNN i Davos, denne uken.

Kronprinsen mener verdighet forener verdens ungdom.

– Jeg tror dagens ungdom – de du finner på nesten alle skoler, nesten hvor som helst i verden – er svært kompetente folk med kunnskap og erfaring som det vil være av stor interesse for etablerte ledere å utnytte, sier kronprinsen.

– Ungdom i dag lever i en ekstrem verden av mangfold og muligheter. De globale nettverkene er langt foran hva etablert ledere av i dag hadde, da de var unge .

Siden 2006 har Kronprins Haakon vært rundt på skoler og snakket med studenter over hele verden. – Vi har arrangert såkalte Dignity Days – som er den viktigste aktiviteten til vår organisasjon Global Dignity .

Vi har tre mål :

– Å anspore en global samtale om verdighet

– Arrangere Global Dignity Days på skoler

– Fremme verdighet basert lederskap

Les hele intervjuet CNN gjorde med kronprins Haakon.

Fredag står blant annet klimaspørsmål på agendaen. Greenpeace er allerede på plass i Davos. Programmet og sendingene fra World Economic Forum følger du live her.

Deler ut 6 milliarder for baskettips!

Hvem dunker inn det beste tipset og får full pott? Milliardærinvestoren Warren Buffett lover svimlende én milliard dollar, som tilsvarer over seks milliarder norske kroner, til den som klarer å tippe riktig vinner av alle kampene i basketballturneringen NCAA Men’s Basketball Tournament.

–  Det kommer til å bli gøy, sier Buffett New York Times.

Dette er college-sport på høyt nivå. NCAA står for National Collegiate Athletic Association. Buffett vil ta med seg den beste tipperen på kamp,

Pengene Warren Buffet gir bort tilsvarer en årslønn på 154 millioner kroner gjennom 40 år, hvis du klarer å tippe riktig basketresultat!

Kilder: New York Times og DN

 

Cupcake gründere og glasstaket i en fitnesskultur

INNSPILL: Bitten Schei

Artikkelforfatter Bitten Schei, kaster med dette innlegget en brannfakkel inn i likestillingsdebatten i næringslivet.

Hva mener du, diskuter på LinkedIn! 

Fiberbølgen tar av

Det stadig økende ressurskravet fra norske surfere krever større kapasitet. En stadig voksende andel av Norges husstander surfer nå smertefritt ved hjelp av fiber, og Fiberdagen skal hedre initiativtakerne bak utbedringen.

Design that makes a difference – fra London til Oslo

Innen 2025 skal hele Norge være tilgjengelig for alle. Nå vises for første gang de 20 beste universelt utformede designløsningene fram i Norge. Utstillingen vises på DogA i Oslo.

Norsk Designråd har tatt med seg utstillingen “Design that makes a difference” fra London til Oslo. Fra i dag og fram til 8. februar, stilles viktige inkluderende designprosjekter ut på DogA, Design og arkitektursenteret i Oslo. Selve spydspissen blant prosjektene er prosjekt Blanke Ark – universelt utformet valgutstyr. Øyvind Grønlie åpner utstillingen med å fortelle historien om prosjektet.

Norsk Designråd har i samarbeid med Helen Hamlyn Centre for Design, Royal College of Art, samlet 20 av de fremste brukerfokuserte prosjektene i Norge og Storbritannia i utstillingen “Design That Makes a Difference”. Utstillingen har tidligere vært utstillt i London på Royal College of Art, deretter Mayors Office og University of Cambridge – før den nå blir vist på Norsk Design- og Arkitektursenter (DogA) fra 24. jaunar til 8. februar.

– Dette er den sterkeste samlingen av inkluderende design som noensinne er vist fram. Utstillingen gir en unik oversikt over hvor langt den strategiske tilnærmingen til inkluderende design har kommet i dag, noe som er en lønnsom strategi for brukerfokusert nyskaping, sier kurator Onny Eikhaug. Hun er ansvarlig for Innovasjons-programmet, Innovasjon for alle, i Norsk Designråd.

– Noen av verdens fremste eksperter på inkluderende design og arkitektur inspireres av den nordiske samfunnsmodellen med sosial likhet, når de utvikler nye løsninger. Bare ved å sette et mangfold av ulike brukere i sentrum av prosessen, ender vi opp med nyskapende produkter, tjenester og omgivelser som er radikalt bedre enn de som allerede eksisterer, sier hun.

Norge i førersete

Norge og Storbritannia er i førersetet når det gjelder inkluderende design, og de 20 prosjektene som stilles ut i denne utstillingen er noen av verdens beste på brukerfokusert tilnærming. Prosjektene, som er blitt håndplukket av kuratorene Onny Eikhaug fra Norsk Designråd og Rama Gheerawo fra Royal College of Art, favner bredt.

Disse er valgt ut fra Norge:  www.yr.no, Scandic Oslo Airport Hotell, Margarinfabrikken Barnehage, Hardanger Tuva-serie, brukerstudien for el-bilen Think, Rogaland passasjerferje, Schandorffs plass, NSBs nye Flirt-tog og valgsystemet Blanke Ark.

Gratis seminar i dag!

24. januar vil det bli holdt et gratis seminar, hvor to av de utstilte prosjektene vil bli presentert; den prisbelønte britiske regjeringens nettside gov.uk som har samlet over 2000 nettsider i en løsning. Dette basert på et sett med designprinsipper som setter brukerne i fokus. I tillegg til det internasjonalt anerkjente universelt utformede norske valgsystemet, Blanke Ark.

Norsk Designråd har siden 2005 jobbet tett med britiske Helen Hamlyn Centre for Design ved Royal College of Art, innen ulike områder. Alt fra brukerfokuserte design prosjekter med næringslivet til seminarer, konferanser og boken Innovating with People – The Business of Inclusive Design.

Etter seminaret, blir det offisiell åpning av utstillingen klokken 15.00, ved statsråd Solveig Horne.

Meld deg på via Norsk Designråds nettsider

Se video fra utstillingen og seminar i London her. 

Design That Makes a Difference from Norsk Designråd on Vimeo.

Utstillingen, som også inneholdt et seminar med samme navn, ble vist i London i april 2013, og er et resultat av det mangeårige samarbeidet mellom Norsk Designråd og Helen Hamlyn Centre for Design ved Royal College of Art.  Støttet av den norske ambassaden i London.

Kortnytt uke 4 – Svikt i reiseliv og nyboligsalg

Svikt i reiseliv og nyboligsalg

REISELIV: Sterk svikt i antallet turister fra Europa til Norge!

Innovasjon Norge håper svakere krone, mer utviklede reisemål og en norsk-inspirert Disney-film snur trenden. Størst bekymring skaper nedgangen på 14 prosent fra 2012 til i fjor i kommersielle gjestedøgn fra Tyskland og Nederland. Men også fra Danmark, Sverige, Storbritannia og Sør-Europa kom det færre turister til Norge i fjor.

– Jeg er ganske bekymret når det gjelder Tyskland og Nederland, fordi dette er viktige markeder for norsk reiseliv. Tyskland er ved siden av Sverige det største markedet vårt, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge til NTB.

Tuftin tror finanskrisen og mangel på nyrekruttering er viktige årsaker til svikten fra Tyskland og Nederland.

Flere russere og kinesere

Totalt sett fikk Norge en nedgang på 1 prosent i antallet hotellgjestedøgn i 2013, viser statistikk og prognoser fra Statistisk sentralbyrå og Innovasjon Norge.

– Norge har tapt 200.000 hotellgjestedøgn de siste to årene, sa Tuftin da tallene ble presentert i Oslo tirsdag.

Noe av svikten fra Europa oppveies av at antallet nordmenn som ferierer i hjemlandet, er stabilt. Dessuten reiser stadig flere russere og kinesere på ferie til Norge, mens det motsatte er tilfellet blant japanere og sørkoreanere. Tuftin fester blant annet sin lit til at den kraftige svekkelsen av den norske krona skal lokke flere turister til høykostlandet Norge. Gjennom 2013 svekket krona seg med 10- 14 prosent målt mot valutaene i Norges viktigste turistmarkeder.

Kilder: NTB, Aftenposten

EIENDOM: Kraftig fall i nyboligsalget!

 Ifølge Boligprodusentenes Forening gikk salget av nye boliger ned nesten 12 prosent i løpet av 2013. Fjoråret ble avsluttet med relativt god fart på igangsettingen av nye boliger, men med svake tall for salget. Det kom frem under Boligprodusentenes forenings pressekonferanse onsdag formiddag.

– Salget er ned 11,8 prosent for hele 2013, mens for fjerde kvartal er det ned 33, 7 prosent, sier administrerende direktør Per Jæger. For de siste månedene er salget ned over 30 prosent. Det er dette som gjør at vi er litt bekymret, sier Jæger videre.

Ifølge Boligprodusentenes Forening har det spesielt i Oslo vært dårlig salg. Jæger sier, ifølge E24 at dersom det dårlige boligsalget fortsetter, er det grunn til å være bekymret med tanke på igangsettingen av boliger. – Boligbransjen opplever at tilgangen på finansiering fra bankene fortsatt er vanskelig. Vi merker også at endringen av garantiordningen fastsatt i Bustadoppføringslova, som kom i 2011, nå slår inn for alvor, sier Jæger. Over 30 prosent av de bedriftene som er spurt, sier at det er vanskelig å stille denne garantien.

Kilder: E24, Boligprodusentenes Forening

FRA STATOIL TIL RØKKE: Gro Haatvedt forlater Statoil for å lede Det norskes letevirksomhet. Frem til 1. januar i år var Gro Haatvedt letedirektør for norsk sokkel i Statoil, en stilling hun har hatt de siste tre årene. Nå forlater hun oljekjempen, og skal i stedet lede oljeselskapet Det norskes letevirksomhet, varsler selskapet tirsdag morgen.

– Jeg ser fram til å begynne i Det norske. Det er en svært spennende oppgave å bygge et godt selskap videre. Det norske har allerede en betydelig portefølje, min oppgave blir å lede arbeidet med å styrke denne ytterligere. Jeg ser fram til å møte en kompetent og drivende organisasjon, sier hun.

Kilder: E24, Det norske Oljeselskap.

 

 

 

Haugens digitale krystallkule

Digitale spådommer for 2014 – en mediehverdag i endring!

Artikkelforfatteren Tor Olav Haugen er co-founder og CEO i ThumbAd som er en mobil annonsesamkjøring.

 

Halvparten av online annonser vises i 2014 på internasjonale sites. Det betyr at Ola Nordmann blir vist norsk reklame på 10.000-vis av .com sider de besøker på web, mobil og lesebrett.

 

Nordmenn er i særklasse det mest bereiste folkeslaget i verden, med sine 2-5 utenlandsreiser per år. Nordmenn setter rekord i å handle på nett, og mobilen er en viktig driver til dette! 

 

Vi har definitivt en mediehverdag i sterk endring – ikke overraskende! Men, om det hadde blitt foretatt en undersøkelse på hvor mye tid nordmenn bruker på internasjonale sites vs. norske .no sites (f. eks de store nettavisene), da tror jeg mange hadde blitt overrasket. Min personlige hypotese er at nordmenn benytter inntil 70% av surfetiden (web, mobil og lesebrett) på internasjonale sites. Da refererer jeg ikke bare til Google, Facebook, Twitter, YouTube, Netflix m.fl, men også de 10.000-vis av sider nordmenn daglig besøker. I sum utgjør dette fryktelig mange brukere (eller lesere). Påstanden får stå uimotsagt inntil det motsatte er bevist – nordmenn er et bevandret og nysgjerrig folkeslag!

 

Jeg prøver meg på noen tabloide spådommer:

 

1. Norske publisister mindre viktig

Det største problemet for norske publisister, redaksjoner og reklameselgere blir at det er relativt enkelt å nå ut til mer enn 2 millioner unike nordmenn via web, mobil og lesebrett. Nye selskaper kan enkelt, og i løpet av svært kort tid, nå ut til like mange lesere (brukere) som norske mediehus har brukt nærmere 100 år på å rekke ut til. Dette kan enkelt gjøres ved å nå ut til nordmenn som besøker internasjonale sites. At nordmenn besøker internasjonale sites betyr ikke at kvaliteten på det norske publisister skaper er dårlig. Norske mediehus lager svært godt innhold, men problemet er at norske publisister ikke fullt ut ser dette trusselbildet – og det kan på lengre sikt true innholdsproduksjonen. Lokalt innhold er viktig og bra, men det må finansieres og da er reklame en viktig inntektskilde. Ett enkelt tiltak publisistene kan gjøre er å gjøre det enklere for reklamekjøpere å kjøpe online reklame på samtlige norske .no sites via, en samkjøring, som også møter de krav annonsører stiller til effekt og kvalitet. Konkurransebildet blir simpelthen ufordelaktig når det kun er .com sites som tilbyr effektive verktøy for å nå det publikummet annonsørene ønsker å håndplukke. Ikke minst å måle effekten, slik en idag gjør på .com sites.

 

2. Et mer komplisert økosystem 

Når annonsører velger å annonsere på web, mobil og lesebrett så er alt målbart. Det aller meste er transparent. Det er lett å benchmarke hvordan nordmenn som besøker internasjonale sites opptrer, når annonser vises vs. hvordan de opptrer om annonsene vises på en stor norsk (.no) avisside. En annonsør ønsker primært å få avkastning på sine reklamekroner, og vil selvfølgelig velge de reklameplasseringer som er mest effektivt i forhold til brukerinvolvering vs. kostnader. En annonsør har like stort, eller større utbytte (Return On Investment) av reklameinvesteringen, når annonsen vises på en internasjonal site, fremfor en norsk .no site. Kontaktpris, kostnaden for å nå leseren, er én forklaring på dette. Men en tilleggsforklaring er at “nordmenn på tur” er lette å kjenne igjen og finne – også online. Det gjør det lettere å vise relevante annonser, skape større utbytte for brukeren og måle resultatene. Dette gjelder naturlig nok ikke for alle annonsører, selv om de fleste er pragmatiske. Uansett, kontekst for hvor og hvordan en annonse vises, skal normalt spille en rolle, noe de norske sitene kan og bør vinne på. For å vinne annonsører som er på vei mot .com sites, og de som allerede er der, og har valgt bort .no sites, må de norske frittstående mediehusene og publisistene gjøre tilpasninger rimelig raskt.

 

3. Halvparten av brukerne er på mobil

Det er altså slik at det er like mange unike lesere av f. eks VG på mobil som på PC, i løpet av en uke. Dette har vi visst lenge skulle skje. Men i dette bildet er det ekstremt krevende å se at mellom 5-10% av (reklame)inntektene kommer fra mobil, og det vil på kort sikt kunne undergrave innholdsproduksjon. Dette er gjennomgående for et hvert mediehus. Gapet (+40%) mellom lesere og inntekter vil få konsekvenser om en ikke klarer å dekke inn dette gapet. Om en sammenligner dette med et oljefunn fra Statoil: Riggen er bygget, pumpene går, men 45% av ojlen renner rett i havet. En vei ut av dette uføret er rett og slett å tilby mer brukerinnsikt og kunnskap om brukeren også på .no sites. Det er noe annnonsører vil betale mer for. Dessuten må prosessen for kjøp og plassering av annonser på de største nettstedene forenkles.

 

4. (U)Enighet om formater

I gamle dager, da papiravisene ble enige om å lage avissamkjøringer, var det en forutsetning at de ble enige om hvilke formater de kunne trykke. For ordens skyld er formater i denne sammenheng annonsens størrelse, bredde x høyde. Dette for å unngå at en annonsør måtte lage et uant antall ulike annonser til ulike aviser som er kostbart. En annen fordel var at en reklamekjøper kunne benytte ett kontaktpunkt for å plassere sin annonse i 100 ulike aviser. I dagens situasjon er det ikke etablert en felles formatstandard, mellom de ulike avissidene f. eks på mobil. Det er heller ikke etablert et ordentlig system der en annonsør kan ta kontakt ett sted, for å få annonsen sin vist f.eks på de største online avissidene samtidig. At dette ikke er på plass, er et tapsprosjekt for publisister, men ikke minst for annonsører. Det er faktisk lettere å få dette til, ved å annonsere på internasjonale sites, der IAB har fastsatt standarder for annonseformater og som alle følger! Norge er annerledeslandet!

 

5. Video vs. tekst og bilde

En leser ønsker enkel tilgang til relevant informasjon. YouTube er i seg selv en bekreftelse på at video er effektivt og ønskelig, og vil ta markedsandeler i 2014. Det vil nok ikke i betydelig grad erstatte tekst og bilde, for de kommende 18-24 månedene, noe NRK/TV2 som distribuerer levende bilder på sine sider, sikkert kan skrive under på. Når enkelte publisister velger å bruke video som formidlingsformat, velger de et “in your face” reklameformat. Leseren eller seeren må alså se en 30 sekunders video, før man kan se innholdet. Dette er for mange lesere/seere både plagsomt og dumt. Dette er ikke TV (broadcast), men en to-veis kommunikasjonsmulighet. Det må finnes bedre måter å samkjøre redaksjonelt innhold med reklame på web, samt åpne for at leserne kan engasjere seg. Jeg vil velge å tro at .com sites også her, rett og slett vil være mer attraktivt for annonsører, fordi innovasjonen skjer der.

 

6. Mobil betaling og elektronisk handel

Enkelt 1-klikk betalingsløsning, kombinert med annonsering, er utvilsomt noe som vil øke konvertering fra visning, klikk, og avsluttes med et kjøp. Når dette er på plass, vil norske kjøpesentre ha all grunn til å skjelve i buksene. Før jul var det allerede skissert en null -0- vekst. Det beste et kjøpesenter kan gjøre, er å tilrettelegge for egne avdelinger, der kunder kan gå online å handle, mens de er på senteret. Dette gir senteret i det minste en mulighet til å bli en del av verdikjeden, i det de kan ha sin egen “kode” som gir dem kickback/provisjon/leie når folk kjøper som resultat av å ha sett varen i virkeligheten! Paradoksalt nok er mobil betaling bedre etablert i den 3. verden, der folk verken har PC, bankkonto eller bankkort. De har mobil som de bruker for å overføre penger til hverandre, samt betale med. De store internasjonale bankene har ikke ønsket dette innført, fordi nåværende posisjon er trygg og god i vår del av verden -men vi vil se at mobilbetaling og transaksjoner vil ta en solid posisjon i økosystemet (online).

 

7. Mobiltilpassede sider

Dette gjelder for alle. Det er helt krise om du ikke har mobiltilpassede sider i 2014! Som jeg tidligere har påpekt, så er altså 50% av brukerne dine på mobil. Google har endret sine algoritmer for søk, slik at mobiltilpassede sider blir indeksert når folk søker via mobil. I klartekst betyr dette at din side kommer langt ned på siden om folk søker deg. Dessuten er det helt sikkert noen andre i din bransje som har forstått dette, og har mobiltilpasset sine sider, kanskje til og med tilrettelagt for enkel respons, samt kanskje tilrettelagt for muligheten til enkelt å kjøpe og betale for produktene. Når du først har registrert navn, nummer, kredittkort etc. ett sted, skal det en del til å legge igjen samme informasjon på et nytt nettsted. Dette punktet er spesielt til dem som mente internett var en boble, og som fremdeles heier på Kodak!

 

8. Innholdsmarkedsføring som også er produsert av forbruker

Det er nok litt “fattig” å referere til Likes på Facebook. I dagens mediebilde er dette sannsynligvis den metoden som gir best spredning uten at det har en kostnad (ja legg gjerne til Instagram, Twitter etc). Bloggere, proffe eller ikke, er aktive bidragsytere for å skape innhold. De er flinke til å bruke sine tilhengere til å spre budskapet. Det utydelige skillet som ofte oppstår mellom reklame/sponsing og ektefølt “redaksjonell” beskrivelse er et problem. Proffe selskaper produserer også redaksjonell reklame. De har ansatt journalister som skriver saker som om de er redaksjonelle, men som er 100% reklame. Dette kan by på utfordringer fordi skillet mellom hva som er betalt og ikke blir utydelig. I Norge har det poppet opp flere selskaper som har spesialisert seg på dette, nettopp fordi en opplevd redaksjonell opplevelse, har høyere verdi enn ren reklame. Å bli anbefalt hva du skal gjøre eller kjøpe fra en venn er utvilsomt mer tungtveiende, enn fra en ukjent. Viral spredining eller word of mouth er et vekstområde.

 

Avslutningsvis mener jeg at man ikke skal være redd for å si hva som er reklame. Tvert imot bør man være stolt av å si at dette er reklame. Dette er til ideskaperne og kreatørene der ute som hver dag strever etter å finne den gode historien som skaper ekte følelser som rører ved oss. Det er like vanskelig å lage god reklame som å lage god film, skrive en god bok eller lage musikk som fenger. Reklame er i det minste ærlig. Ikke være redd for å fortelle folk at du gjerne vil selge dem gode produkter. Don´t Be Shy – Make A Difference!

 

 

 

 

De heteste teknologitrendene i 2014

Fremtidens ledende teknobedrifter bruste med fjærene på CES, verdens største teknologimesse som denne uken ble avholdt i Las Vegas. Noen stikkord for hva det hotteste som kommer på markedet preges av er kvalitet, design og løsningsorienterte devices.

Hva Du™ kan lære av sko og dynamitt

Jeg var stolt, og syns i grunnen jeg greide den første dagen over all forventning da jeg ble kastet inn i å lede et kurs sammen med en meget erfaren amerikansk coach for noen år siden. I debriefen bekreftet Cynthia inntrykket mitt, og sa at dette var bra. «Det er bare én ting, Paal», sa hun:

Slik skal moteukene endre motebransjen

Det nærmer seg tiden der Oslo Fashion week inntar Oslo, men dette året annerledes. Oslo Fashion Week som over ti år har stått for å vise frem norsk design har måttet kaste inn årene. Men det er på ingen måte over.

Big Data – Small data – fremtiden er nærmere enn vi tror!

To av de hotteste områdene innen innovasjon handler eksplisitt om datautnyttelse og nye måter å samspille på.

Hva kjennetegner de beste entreprenørene?

I Norge har vi tradisjonelt hatt gode kår for nyskapning og gründerskap, men en rekke internasjonale målinger peker på at vi er i ferd med å skusle bort denne viktige konkurransefordelen. Det er synd, fordi Norges fremtid er avhengig av gode entreprenører.

Ukens inspirator: Berit Svendsen – Hele Norges Telemor

”Nå må vi lære oss å ta alle de nye tjenestene i bruk. Jeg kom meg endelig på Twitter i fjor sommer. Det er fantastisk moro!”  

Berit Svendsen, adm.dir. Telenor Norge til 3in

Jakter kloke hoder – vil investere penger

”Vi er ute etter disse som tenker annerledes og kommer opp med nye ideer!”  Torjer Halle, Styreleder Schlumberger Norge

 

 

 

Schlumberger er verdens største oljeserviceselskap med 122 000 ansatte. 4000 av dem jobber her til lands. Nå er arbeidende styreleder Torjer Halle i Schlumberger Norge på hodejakt.

Butikkenes mareritt: Prøverom for netthandel

Du prøver designerkjolen i riktig størrelse i en merkevarebutikk – uten å legge igjen en krone. Logger deg på nettet og kjøper den samme designerkjolen til billigere pris.

Netthandling begynner nå for alvor å endre handlemønsteret vårt. Flere aktører tror detaljhandelen går en grusom fremtid i møte, samtidig som antall showroom øker.

 

Posten Norge ser nå en lys fremtid i frakt av pakker.

Netthandel har tatt av og utgjør en trussel mot tradisjonell varehandel. Ifølge tall fra Posten Norge var den totale netthandelen i Norge i 2012 på 13,5 milliarder kroner. Det er en økning på 7 prosent fra 2011. I samme periode økte omsetningen i fysiske butikker med bare 3,4 prosent. 8 av 10 forbrukere handler nå fysiske varer på nett, hvor bøker og småelektronikk dominerer mest, mens klær og sko vokser mest.

– Forbrukeren ønsker frihet til selv å velge når og hvordan hun ønsker å handle, betale og få varene levert. Valgfrihet gjelder alle deler av kjøpsprosessen, sier divisjonsdirektør for E-handel, Gunnar Henriksen. Han legger til at de butikkene som skaper et godt samspill mellom den fysiske butikken og de digitale kanalene er det som vinner kampen om kunden.

I løpet av de siste 10 årene har netthandel i Norge gått fra et mindretall til å omfatte nesten 90 prosent av befolkningen. Lignende tendenser ser vi også i Sverige og i Danmark. Nordiske forbrukere er med andre ord godt vant til netthandel og har blitt erfarne shoppere – også på nett.

 Dramatisk for butikkene

Denne utvklingen kan gi dramatiske endringer i handelsstrukturen både i Norge, men også i de fleste andre europeiske land. I en ny rapport fra engelske Centre for Retail Research (CRR), gjengitt i The Independent, fremgår det at antall fysiske butikker over en femårsperoide vil bli redusert fra 281.930 til 220.000. Om spådommene slår til vil det ifølge CRR resultere i 316.000 færre jobber. CRR går så langt som å kalle det for en «økende butikk-krise».

Ifølge tall fra Brønnøysundregistrene ble det i mai 2013 registrert en økning i konkurser fra tidligere år og hovedorganisasjonen Virke melder at antall konkurser steg med 50 prosent i 2013 sammenlignet med 2012. Det er mye som tyder på at detaljhandel med klær og sko er godt representert.

– På lang sikt vil behovet for salgsareal gå ned i mange bransjer, sier utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening, Lars Fredriksen. – Samtidig tror vi antall showroom vil øke, lagrene vil i stor grad forsvinne fra butikkene og såkalt multichannel vil etablere seg hos de fleste store kjeder, sier han. Multichannel innebærer å være til stede i alle salgskanaler, både i den fysiske som vi kjenner, og på ulike digitale plattformer.

OHF har 70 kjeder, 40 kjøpesentre og 2000 butikker i Osloregionen som medlemmer. Handels- og servicenæringen i Oslo omfatter ca 3300 butikker som omsetter for ca 46 milliarder kroner, og med nesten 30.000 ansatte er de den nest største næringen etter offentlig tjenesteyting i Oslo. Økt nett- handel vil derfor kunne få stor innvirkning blant deres medlemmer.
– Vi mener at eiendomsbesitterne derfor må belage seg på at det blir til dels store strukturendringer i takt med at mer handel vil foregå over nettet. Vi ser også en tendens til at de store merkevareprodusentene tar sterkere grep om salgskanalen, sier han.

Netthandel i butikken

En av sterkeste trendene akkurat nå er e-handel i butikk, som innebærer at stadig flere installerer netthandel i selve butikken, hvor kunden kan få hjelp av en ekspeditør. Adidas er en av dem som har jobbet med informasjonssjermer i egne butikker i noen år. De har valgt store skjermer, der man kan slå opp mange typer informasjon, blant annet andre som har tweetet om produktet. Samme strategi følger nå to store nordiske kleskjeder, som danske Vero Moda, som henvender seg til unge damer, og giganten Hennes og Mauritz. Nå har også Stormerg annonser at de vil etablere det de kaller “webshop-in-shopl”. Stormberg-sjef Steinar J. Olsen mener de har funnet den perfekte strategien der de står sterkere.

– Dette skal gi tilgang til et betydelig større vareutvalg, med fargekombinasjoner og størrelser som kundene i dag ikke har tilgang på i butikken, sier han.

Click and collect

Fellesnevneren for hele utviklingen er ifølge Retail Institute Scandinavia, som produserer analyser for detaljhandelen i Norden, en kombinasjon av off- og online-butikker, hvor «click and collect» seiler frem som den løsningen flere og flere lander på. Dette går ut på at man bestiller varen på nettet, men henter den i en fysisk butikk, noe som utvider kontakten med den fysiske butikken. Hos den britiske kjeden Argos, som selger alt fra klær, til teknologi, leker, møbler, personlig pleie med mer, kommer nå 29 prosent av omsetningen fra denne måten å handle på.

– Fremtidens vinnere er de som klarer å kombinere rollen som «gammeldags fagmann» med et personlig forhold til sine kunder med tett oppfølging, og profesjonell tilstedeværelse i alle digitale kanaler. Du må kombinere et godt showroom, med en like god e-handel. For noen segmenter spiller sosiale medier som Facebook og Twitter mer inn enn for andre, men å «bare» etablere en butikk uten å tenke digitale kanaler, tror jeg ikke er så smart, sier daglig leder i DIBS Payment Services Norge, Henrik Begby Andersen.

Fremtidens butikker må skape sitt eget lille «økosystem», som gjør at kunden blir hos dem, enten det er i den fysiske butikken eller i kombinasjon med digitale plattformer. Det avgjørende er å øke den totale verdien for kunden.

 

 

 

 

 

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...