Å lede et flyselskap er litt som å trene et håndballlag. Det handler om lagspill, sier FLYRs Tonje Wikstrøm Frislid.
Tidligere håndballspiller på Bækkelaget Tonje Wikstrøm Frislid (46) skapte historie da hun som kvinne ble toppleder i flyselskapet Flyr, som første kvinnelige toppleder i et flyselskap i Norden. Selv har hun aldri tenkt særlig på det at hun tråkket opp nye stier som kvinne.
Under Arendalsuka deltok Wikstrøm Frislid i flere debatter om luftfarten. Sammen med Kristin Berthelsen, complience manager i Norse Atlantic, samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård og LO-leder Peggy Hessen Følsvik deltok hun også i paneldebatt om den varslede luftfartstrategien.
– Det var fint å stå sammen med LO og jeg er veldig glad for det gode samarbeidet vi har i norsk arbeidsliv, sier hun da hun er ferdig med ukas siste debatt. Til statsråden ønsket hun seg mer rettferdig konkurranseforhold. Ellers i debatten var også Høyrepolitiker Erlend Larsen, Aleksander Wasland, forbundsleder Norges Flygerforbund, Anita Johansen, forbundsleder, Norsk Arbeidsmandforbund og Stein Nilsen, styreleder i NHO Luftfart.
-Vi har et godt samarbeid med LO via Kabinforeningen og Flygerforbundet og allerede før vi startet opp var avtalene med LO på plass. Det å drive etter den norske trepartsmodellen har vært sentralt helt fra starten. Vi har alle funksjoner i Norge og vi ansetter i direkte, hele og faste stillinger. Vi tror på åpenhet, dialog og direkte involvering av de ansatte og deres representanter i alle viktige prosesser, sier hun. I Flyr bygger vi selskapet vårt sammen, vi har ikke store lederbonuser, men alle i selskapet er del av samme overskuddsmodell.
Ros fra fagbevegelsen
LO-lederen som selv har erfaring fra jobb i norsk luftfart var glad for å høre visjonene til de nye norske selskapene som Flyr og Norse som har siden etableringen snakket varmt om den norske modellen og om sosial bærekraftig luftfart. Frislid er i likhet med Norse opptatt av å ivareta ansatte – i lufta og på bakken. Hun er stolt over den posisjonen de allerede har inntatt i Norge og på det Europeiske markedet.
Litt som håndball Frislid bor med mann og to døtre på Nordstrand og hun er selv trener for yngstedatterens håndballag. Hun elsker fortsatt sporten hun forlot for noen år siden for å kaste seg inn i nye utfordringer. Frislid sier at hun alltid har likt å drive med flere ting samtidig og elsker sin nye rolle i i luftfarten. Det er ikke første gang hun jobber med luftfart. I mange år jobbet hun tett på Bjørn Kjos i Norwegian.
-Tiden i Norwegian var lærerrik og spennende og jeg fikk både ansvar og mye nyttig erfaring da, sier hun. Nå ser hun fram til å bygge videre på selskapet som allerede har over 400 ansatte og har hatt godt belegg etter koronapandemien. Kvinnen som nå styrer det nye norske flyselskapet som Erik G. Braathens startet har lang fartstid som leder og har både vært direktør for forretningsenhet, Coor, driftdirektør i Unibuss og visepresident i Norwegian. Hennes utdanning er innenfor samfunnsøkonomi og mellomfag i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo samt at hun har tatt en master i internasjonal kommunikasjon ved Maquire University i Sydney.
-Vi i Flyr har valgt å tenke nytt på mange områder, alt fra den topp moderne digitale løsningen i bunn, kundevennlig booking og i det hele sørge for å gi våre gjester en hyggelig og god opplevelse fra reisens begynnelse til slutt.
Det var hyggelig å bli invitert til Innovasjonsdagen 1. september og få anleding til å møte mange i andre bedrifter og høre erfaringer fra andre som er startup-selskap som oss.
Opphenting av slam fra lakseoppdrett i Hardangerfjorden er med på å beskytte havet og å øke produksjonen av fisk. Ny sirkulær teknologi fra bedriftsnettverket ARAL gjør avfall fra lakseoppdrett om til næringsstoffer og ny grønn energi i form av biogass. Nå har Eide Fjordbruk bestilt verdens første fullskalasystem, slik at selskapet kan utvide produksjonen samtidig som miljø- og klimapåvirkningen reduseres.
– Nye sirkulære systemer for slam betyr mindre press på havet, avfallet blir nyttegjort og muliggjør ytterligere produksjon på eksisterende anlegg. Vi er stolte av å kunne hjelpe Eide Fjordbruk med å ta i bruk det første av mange systemer, sier Vidar Svenning Olsen, administrerende direktør i miljøselskapet Ragn-Sells Norge.
Avfall blir ressurser
Fiskeoppdrett produserer proteinrik mat og det biologiske avfallet fra oppdrettsanlegg er rikt på næringsstoffer som fosfor og nitrogen. Dette kommer på avveie om vi ikke har systemer for å fange opp dette. Bare i Norge slippes 9000 tonn fosfor ut i havet hvert år. Det nye fullskalasystemet som er utviklet av bedriftsnettverket ARAL forhindrer at næringsstoffene forsvinner i havet, og gjør dem i stedet om til verdifulle ressurser.
For å beskytte miljøet er mengden næringsstoffer et oppdrettsanlegg har lov til å avgi begrenset. Det nye systemet reduserer drastisk presset på havet, og gjør at bærekraftige oppdrettsanlegg som Eide Fjordbruk kan øke produksjonen innefor sin tillatelse.
– Ved å samle inn og resirkulere avfallet, kan vi øke produksjonen samtidig som utslippene og energiforbruket reduseres. På denne måten kan Norsk havbruk bidra til å dempe verdens matkrise uten risiko for å overskride tillatte grenser, sier Sondre Eide, administrerende direktør i Eide Fjordbruk.
Samarbeid skaper sirkularitet
Systemet består av flere komponenter, alle fra bedriftsnettverket ARAL, som har fått støtte til utvikling fra Innovasjon Norge. For det første sørger Framo – LiftUP slamoppsamling for at slam og død fisk samles opp for å unngå at dette synker ned på havbunnen. Det filtrerte slammet går til mellomlagring i en lastebøye fra Aquapro, før logistikken håndteres av Ragn-Sells Havbruk.
Slammet kan benyttes på flere måter. Næringsstoffene samles opp og resirkuleres for bruk i gjødsel eller fôr, noe som betyr at systemet er sirkulært fordi fôret går tilbake til oppdrettsanleggene. Det gjenværende slammet brukes i produksjon av biogass som er fornybar energi og bidrar til å kompensere for klimapåvirkningen av matproduksjon. Ragn-Sells har etablert transport av avfall fra Norsk havbruksnæring til biogassanlegg i Norge og Danmark.
– Havet kan fôre mange mennesker over hele verden, men vi må høste rikdommene på en bærekraftig og sirkulær måte. Dette systemet har potensial til å øke produksjonen av fisk i Norge og mange andre land betydelig. Dette uten risiko for eutrofiering som truer kystfiskbestandene, avslutter Pär Larshans, bærekraftssjef i Ragn-Sells Group.
Vi i Innomag applauderer slike gode innovasjonsprosjekter og oppfordrer andre til å gjøre om avfall til nye ressurser – vi gleder oss til å dele historiene med våre lesere 🙂
Den aller første tildelingen fra Det europeiske forsvarsfondet (EDF) er klar, og norske aktører har vunnet oppdrag for om lag 500 millioner kroner.
– En sterk nasjonal forsvarsindustri er viktig for norsk forsvarsevne, og vår deltakelse i EDF har vist seg å styrke industrien, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).
Norske bedrifter er deltakere i til sammen 17 prosjekter. Prosjektene spenner over et vidt spekter av militære kapasiteter, fra utvikling av materiell og våpen til soldatutstyr og IKT-utstyr.
Små- og mellomstore bedrifter i fokus
Små- og mellomstore bedrifter utgjør en stor del av norsk forsvarsindustri. I tildelingen for 2021 går hele 32 prosent av tildelingen til norske små- og mellomstore bedrifter.
– Det er ofte snakk om små, familieeide bedrifter i distriktene som får et stort utbytte av å delta i slike internasjonale prosjekter. Prosjektene bidrar til å skape attraktive arbeidsplasser i hele landet, noe som er svært positivt, understreker forsvarsministeren.
Internasjonalt samarbeid
Europeisk forsvarsindustri er fragmentert, og målet med EDF er å bidra til standardisering og felles utvikling av militære kapasiteter.
– Krigen i Ukraina har med full tyngde demonstrert behovet for europeisk samarbeid. Norsk deltakelse i fondet gir mulighet til å påvirke at framtidige kapabiliteter er tilpasset norske behov, sier Gram.
EDF er også en viktig arena for mer nordisk samarbeid. Det store flertallet av norske prosjekter for 2021 er utarbeidet sammen med minst én annen nordisk partner.
– Med Finland og Sverige på vei inn i NATO tror jeg potensialet for nordisk samarbeid blir enda større og det må vi klare å utnytte i årene framover, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram.
Les mer om hvilke prosjekter som mottok midler her.
Dette er uken hvor skolene fylles av nye lærevillige elever, og etter to pandemi-år er gleden på topp både hos årets førsteklassinger og stolte foreldre.Et skår i gleden er at mange steder mangler lærerne, de er nemlig i en streik som for oss på sidelinjen virker som litt av et paradoks.
Norske politikere fra begge fløyer har de siste årene samstemt uttalt at læreryrket må bli mer attraktivt. Tross alt så forbereder de jo våre barn på å bli positive bidragsytere i samfunnet, – og viktigere jobb finnes vel knapt. Likevel har visstnok norske lærere endt opp som tapere i de siste seks lønnsoppgjørene, og merkelig er det de med lengst utdanning og ansiennitet som kommer dårligst ut. Vi kan ikke så mye om hva som motiverer lærere, men en modell der jo lenger du har jobbet i skolen, jo mindre lønnsøkning får du virker ikke helt logisk på oss. Samtidig har det denne uken kommet frem at nesten 20% av lærertimene leveres av lærere som ikke har lærerutdanning. Alle og enhver med fullført grunnskole kan visstnok kalle seg lærer, lærertittelen er nemlig ikke beskyttet, – over 11.000 lærerårsverk (nesten 20%) ble i 2020 utført av «lissom lærere».
Vi kan for lite om detaljene, men i dag er det Arbeiderpartiets 34 år unge Tonje Brekka som har ansvaret for norsk undervisning og vi stiller henne likevel spørsmålet om ikke tiden er inne til å skape økt attraktivitet i et yrke som forvalter det kjæreste og viktigste vi har, – landets fremtid. Vi tror nordmenn flest ville forstått om Tonje Brekka og hennes regjeringskollegaer gikk inn og foretok en engangsjustering slik bøndene fikk i fjor, – den regningen kom som kjent på 11 milliarder norske kroner.
DET ville vært en lissepasning for en regjering som sårt trenger å vise godt lederskap!
På idrettsfronten føler vi med Bodø Glimt som 116 minutter nesten var i Champions League. Laget fra Bodø spiller til tider toppfotball på et nivå det er ren nytelse å se på, – og der i gården serveres lissepasningene i hopetall. Til slutt gikk det dessverre galt i Zagreb, men laget har skaffet seg en stor fanskare og viser hele Norge at kombinasjonen av ferdigheter, vilje og godt lederskap er potente saker.
I Ukraina raser krigen videre, men det hindret ikke stolte ukrainere fra å feire sin nasjonaldag. Vi føler med det modige folket og gratulerer med dagen! Vi håper de klarer å forsvare sitt land mot den tallmessige overlegne Putin armeen.
Vi minnes den amerikanske troppsjefen under Koreakrigen ropte til sine soldater; OK karer, – fienden står ved foten av åsen i nord, sør, øst og vest. Denne gangen slipper de ikke unna!
I California vedtok de denne uken et forslag som gradvis skal øke salget av nullutslippsbiler. Allerede i 2026 skal 35 % av nye biler være nullutslippsbiler, og etter 2035 skal det ikke lenger være lov å selge nye bensindrevne biler i 2035. California med sine 40 millioner innbyggere er med dette den første staten i USA som innfører forslaget, men vi minner om at allerede i 1990 innførte de noe lignende. Dessverre ble California Zero Emission Vehicle (ZEV) mandatet motarbeidet av både de store bilprodusentene og oljeselskapene. Den eneste som så mulighetene var en ung Elon Musk som fløy til Norge og snakket med folkene bak Think. Resten er historie som de sier…
Denne uken kom også oversikten som årlig rangerer verdens beste byer å bo i. Det er Economist’s Intelligence Unit (EIU) som utgir Global Liveability Index 2022, og totalt så rangeres 172 byer. Årets vinner er Wien, Østerrikes vakre hovedstad med København på andre plass. Helt i bånn befinner Damaskus seg, Syrias hovedstad er om du var i tvil ikke stedet du ønsker å bli sendt til.
Oslo nådde ikke opp, selv om både økonomisk stabilitet, helsevesen, kultur, utdanning og infrastruktur er viktige variabler i rangeringen. Det gjorde for øvrig heller ikke amerikanske byer, du må helt ned til 26. plass for å finne Atlanta, byen som scorer høyest i USA. Wien vant for øvrig også i 2018 og 2019 og scorer høyt blant annet grunnet et omfattende kulturtilbud og billig offentlig transport. Denne uken kom også Dagsrevyen med “nyheten” om at du kan reise hvor som helst i hele Østerike med en såkalt klimabillett for kun 30 kroner. I realiteten har billetten vært tilgjengelig siden ifor, – og den følger en trend vi i InnoMag har sansen for. Østerrike er slett ikke alene, både Spania, Estland og Luxemburg har i lang tid eksperimentert med gratis offentlig transport, og i Tyskland er prisen på en månedsbillett med toget enkelte steder redusert til 100 kroner. I Norge settes prisene opp, men er ikke logikken bedre hvis man reduserer prisen på det man ønsker mer av…
Vi spør derfor; Er ikke dette nok en lissepasning til norske politikere som sitter på en av verdens største statlige pengebinger, mens velgerene sliter med å få endene til å møtes?
Vi håper norske politikere her er mer våkne enn NRK som serverer 9 måneder gamle nyheter som om de var dagsferske…
I denne utgaven av InnoMag finner vi også grunn til å nevne at vi gleder oss stort til neste ukes INNOVASJONSDAGEN 2022 konferanse. Dyktige og inspirerende foredragsholdere som Sonja Horn i Entra, Tove Andersen i Tomra, Bjørn Kjos, Johnny Rindahl i Verdane, Steffen Syvertsen i Agder Energi, Arild Spandow i Amesto og Pål Næss i Gelato er bare noen av de norske topplederne som byr på sine erfaringer og tanker om hvor vi er på vei.
Ukens innovasjonsblomst går til alle de stolte og modige Ukrainerene som sloss for sitt land og fortjener all den støtte vi kan gi dem!
Porsche ligger ikke på latsiden, men billig er ikke de nye syklene...
Mens vi nordmenn har feriert har luksusbilprodusenten Porsche lansert to nye samarbeidsavtaler som i praksis legger veien åpen for at selskapet vil annonsere at de satser på elektriske sykler.
Porsche eBike Performance GmbH vil baseres i Ottobrunn utenfor München og skal utvikle komponenter, inkludert motorer og batterier, og målet er i følge våre kilder å produsere Porsche-merkede e-sykler. Ryktene sier at selskapet planlegger å lansere tidligst i 2023-2024.
Porsche er langt fra en nykommer på el-sykkelområdet. Allerede i 2021 introduserte de to elektriske sykler inspirert av Taycan. Disse syklene ble produsert av den japanske sykkelgiganten Shimano.
Som med det meste Porsche står bak, vil syklene mest sannsynlig slett ikke bli blant de billigste, men det er sjelden poenget for kundegruppen den tyske luksusaktøren henvender seg til. Spørsmålet er om prisen vil bli over eller under 100.000,- vi lover å følge opp saken.
I februar 2021 landet roveren Perseverance i Jezero-krateret på Mars. Blant alle instrumentene om bord er den norske georadaren Rimfax som samler inn data om forholdene under bakken.
– Vi så for oss at dette var bunnen av en innsjø med horisontale sedimenter, sier professor Svein-Erik Hamran ved Senter for romsensorer og- systemer (CENSSS) ved Institutt for teknologisystemer, Universitetet i Oslo.
Til å begynne med var alle lagene mer eller mindre horisontale. Akkurat slik man forventer når bergarter dannes lagvis på sjøbunnen.
– Plutselig kom vi inn i et område hvor lagene tipper nedover med opptil 15 grader. Det var en overraskelse. Det hadde vi ikke ventet å finne på en innsjøbunn. Da skjønte vi at det var andre prosesser involvert og at geologien i området var mer kompleks enn en enkel sjøbunn, sier Hamran til Titan.uio.no.
Hamran er hovedmannen bak Rimfax-instrumentet og den vitenskapelige artikkelen som denne uken publiseres i tidsskriftet Science Advances.
Sedimentære eller vulkanske?
Dataene som nå publiseres, er de aller første som kommer fra Rimfax. De dekker de første tre kilometerne av roverens ferd over Den røde planeten. Hamran og kollegaene trekker ingen endelig konklusjon om det dreier seg om sedimentære eller vulkanske bergarter.
– I våre radardata ser vi strukturer som ligner veldig mye på det vi ser på jorda som sedimentære lag. Men det kan også være vulkanske lag som er dannet i sakteavkjølende bergarter, sier Hamran.
I det siste tilfellet vil den sakte endringen i temperatur gi lagdelte bergarter ved at ulike mineraler felles ut ved ulik temperatur. Deretter kan mer vulkansk materiale komme fra dypet og løfte opp de horisontale lagene og gi den hellingen på lagene som Rimfax nå har observert.
Det er flere grunner til at det er vanskelig å konkludere.
– På Mars er de sedimentære bergartene dannet av vulkanske bergarter, så det er veldig vanskelig å si om det er sedimentært eller vulkansk, forteller Hamran.
NASA har planer om å hente noen av steinprøvene fra Perseverance hjem til jorda for å analysere dem nærmere. Men steinene alene forteller ikke hele historien.
– Kontekst er veldig viktig når du skal tolke steinprøver. Hvis du ber en geolog undersøke en stein, er hvor du har funnet den det første han spør om, sier Hamran.
Det er derfor Rimfax er så viktig når forskerne skal sammenstille funnene fra alle instrumentene som er i aktivitet på Perseverance.
– Vi ønsker å vite mest mulig om dannelsen av geologien der vi tar prøvene fra. Rimfax kan si noe om hvordan geologien er dannet i området rundt, sier professoren.
Finnes det spor av liv?
Hovedmålet med den siste i rekken av Mars-rovere, er å se etter tegn til liv.
– Vi kan ikke si noe om det er liv eller ikke, men de tolkningene vi gjør, kan si noe om hvordan sedimentene er dannet, hvordan lagdelingen er lagt. Det har igjen innflytelse på hvor sannsynlig det er at det kan ha vært liv i det området, forklarer Hamran.
Spenningen kommer til å stige når Perseverance etter hvert nærmer seg et stort delta i utkanten av Jezero-krateret. Der vet forskerne at det har vært vann, og foreløpig står og faller jakten på liv på nettopp vann.
– Dette deltaet var grunnen til at vi dro til Jexero-krateret. Der vet vi at det er sedimenter, og vi vet at de er dannet i vann, sier Hamran.
Mye i vente
Perseverance har kjørt ytterligere ni kilometer etter innsamlingen av de dataene som nå legges frem. Den nysgjerrige må smøre seg med tålmodighet. Vitenskapelige prosesser tar tid.
– Vi ser veldig interessante ting, så det kommer mye spennende etter hvert, sier Hamran.
Han innrømmer også at han er lettet over å få resultater fra instrumentet han har jobbet med så lenge.
– Vi fikk resultater fra dag én. Da roboten begynte å kjøre, så at Rimfax virket, og vi begynte å få inn data. Vi har brukt mange år på å bygge den, og det er veldig fint å kunne vise at den virker etter hensikten og at vi får gode data, sier Hamran.
Instrumentet er oppkalt etter Rimfakse, hesten som ifølge norrøn mytologi trekker natten frem og det bruker elektromagnetisk stråling (radiobølger) til å se nedover i bakken. Instrumentet er utviklet på Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og Universitetet i Oslo (UiO) i samarbeid med norsk industri.
NB! Innholdet er hentet fra en pressemelding levert av NTB
Fra venstre: Stian Skrefsrud styreleder i ITverket og partner i Bertel O. Steen Kapital, Tom Henrik Rogstad administrerende direktør i ITverket, Johan Malmliden konsernsjef i Omegapoint, og Catrine Gustavsen, salgsdirektør ITverket
-Vårt mål er å bli Nord-Europas ledende aktør innen cybersikkerhet og cybersikker digitalisering. Strategiske oppkjøp, der både kultur og kompetanse matcher, er en del av reisen for å komme dit.
ITverket er et ledende konsulentselskap innen avansert systemutvikling i Norge som vi har stor respekt for. Sammen blir vi sterkere i hele Norden. Jeg er veldig glad og stolt over å kunne ønske ITverkets ansatte og ledelse velkommen til Omegapoint-familien, sier konsernsjef i Omegapoint, Johan Malmliden.
Omegapoint ble grunnlagt i 2001 og er et konsulentselskap med fokus på cybersikkerhet og sikker digitalisering. Selskapet er majoritetseid av FSN Capital VI og har en omsetning på SEK 800 millioner.
-Vi i ITverket er svært fornøyde med å bli en del av Omegapoint-konsernet. Sammen kan vi tilby helhetlige løsninger innen utvikling og IT-sikkerhet, gi markedet større leveringskapasitet og bidra med mer kompetanse til Omegapoint Academy. Våre selskaper utfyller hverandre godt og vi ser frem til å bli Nord-Europas ledende aktør innen cybersikkerhet og sikker digitalisering, sier administrerende direktør i ITverket, Tom Henrik Rogstad.
ITverket ble grunnlagt i 2000 og har hovedkontor i Oslo og kontor i Drammen. De har i dag 120 ansatte og en omsetning i 2022 på vel 260 millioner kroner.
– Fusjonen med ITverket betyr at Omegapoint har doblet seg i størrelse siden vår første investering i konsernet for litt over et år siden. Jeg er spesielt fornøyd med dette, da flere av kundene er samfunnskritiske institusjoner og selskaper. Nå kan vi betjene dem på en enda bedre måte både Norge og Sverige. Vi ser frem til den videre reisen og ønsker BOS Kapital og Tom Henrik velkommen som nye aksjonærer i Omegapoint, sier Patrice Jabet, partner i FSN Capital Partners.
BOS Kapital kom inn i ITverket i desember 2020, og selskapet har opplevd en meget bra utvikling det siste halvannet året. Antall ansatte er økt fra 90 til 120, og omsetningen siste 12 mnd har økt med omlag 60 % sammenlignet med desember 2020. BOS Kapital viderefører hele sin posisjon i det nye selskapet, og får en eierandel på 8 % i Omegapoint.
-Vi har vært med på å utvikle et meget spennende og robust selskap. Den neste etappen av denne reisen ønsker vi å gjøre sammen med FSN Capital, som har stor kompetanse og erfaring på utvikling av denne typen selskaper. BOS Kapital får styreplass i Omegapoint, og vil være en aktiv bidragsyter i utviklingen av selskapet i Nord-Europa, forteller Stian Skrefsrud styreleder i ITverket og partner i Bertel O. Steen Kapital
Nok en sommer nærmer seg slutten, og i vårt langstrakte land har antallet sol og regntimer variert omtrent i takt med strømprisene. Vi nordmenn har valfartet til utlandet igjen og her hjemme har hvalrossen Freia i sommer fått flere spaltemetre enn både Arendalsuka og strømkrisen – til sammen!
Også Arendalsuka nærmer seg slutten. Denne årlige uformelle happeningen hvor sørlandsbyen fylles til randen av politikere, lobbyister og næringslivsledere i et mylder av åpne debatter og mer eller mindre tilfeldige treff. Årets utgave var faktisk den 10. utgaven og det som i starten var en ren kopi av den svenske Almedalsveckan på Gotland har definitivt funnet sin egen form selv om det er umulig å rekke over alle de hundrevis av ulike arrangementer og over 200 stands som fyller Arendal denne uken.
Vi fikk med oss noen høydare og var selv med i et par paneldebatter, men med titler som “Hvor arbeidsrelevant er sykepleierutdanningen?“, “Skal det virkelig bo folk i Froland” og “Skolemåltidet – hvordan få det til i praksis?” manglet det ikke på foredrag som når vi skal være ærlige høres mer ut som sommerlige artigheter enn viktige diskusjoner.
Vi tror også tiden er inne for å samordne enkelte arrangement, for det manglet ikke på gjentagelser. flotte innlegg som fortjente mange tilhørere GIKK av og til for nærmest tomme rom.
For eksempel gikk foredraget med en av våre favoritter, EU-eksperten Paal Frisvold om «Etterpålandet Norge», et engasjert og entusiastisk innlegg som gikk utenpå de fleste TED innlegg vi har sett, kun for 25 tilhørere. Også dyktige Anne Cathrin Haueng’s innlegg om tillitsreformen som ble debattert i går fortjener positiv omtale, – og du kan se intervjuet med Karabin partnerenher.
Faren med så mange arrangement samtidig er selvsagt at i kakofonien av talere blir det mangel på klare tydelige stemmer som gir retningen, men vi våger oss likevel med en klar konklusjon: Arendalsukas tydeligste signal er at denne høsten vil vi alle bli utfordret på nye måter å skape bærekraftige verdier på, og det betyr at tiden er inne til å få på plass en god innovasjonsstrategi som kan drive frem denne grønne veksten.
Innovasjon handler om verdiskaping, kostnadsreduksjon, forenkling og fornyelse. Gjør du det riktig vil du og dine kollegaer belønnes med nye inntektsstrømmer og økt attraktivitet.
Som vi så ofte skriver her i InnoMag er det ikke alltid de viktigste nyhetene som fenger, og mange svært uviktige nyheter virker dessverre svært så engasjerende. Spaltemil har vært skrevet om hvalrossen Frida, men ingen har fått med seg at Adidas har lansert trådløse øreplugger som lader seg selv via lys, – og da snakker vi ikke kun om sollys, men alle former for lys. Det er den svenske solenergiprodusenten Exeger, som gjør dette mulig, deres Powerfoyle er stabler av 100 atomer tykke solcelleark trykt på plastark. Et interessant poeng er at de henter sin inspirasjon fra måten planter transformerer lysenergi til kjemisk energi under fotosyntesen. Når nanolagene av materiale utsettes for lys, genererer de elektrisitet som driver hodetelefonene. Smart, ikke sant?
Fremtiden er spennende og leser du InnoMag så er du både bedre forberedt og informert 🙂
I USA sliter fortsatt Donald Trump med å forstå at amerikanske lover og regler også gjelder ham. I sommer har det kommet frem at den tidligere presidenten har tatt med seg kasser av hemmeligstemplede dokumenter hjem til sin eiendom Mar-a-Lago i Florida. Nå som FBI har hentet dokumentene er han i harnisk og det triste er jo at store deler av USA’s befolkning fortsatt ser opp til denne klovnen som så sent som i 2019 var USA’s mest beundrede mann. Denne uken mistet den modige, men akk så konservative Liz Cheeney plassen sin i kongressen fordi hun har stått opp mot Donald. Vi er alvorlig bekymret for USA’s fremtid når støtten fra Donald skal avgjøre hvilke politikere som skal styre verdens største supermakt fremover.
De fleste har vel fått med seg at teknologimarkedet som de siste årene utelukkende har vokst i verdi i sommer har gått på en smell. Artig for noen, trist for andre. Det norske oljefondet tapte nesten 15% av sine verdier, likevel fremstår det japanske teknologi- og investeringsselskapet Softbank som en langt større taper. Selskapet har investert i både WeWork og norske Kahoot, samt Uber. Grunnlegger og toppsjef Masayoshi «Masa» Son sier han er flau og angrende og etter å ha presentert et tap på vel 227 milliarder kroner i siste kvartal, og det kan vi jo nikke forstående til og legge til at det ville nok vi vært også…
Ukens innovasjonsblomst går til alle de talerne som gjennom uka bidrar til å skape demokratiheksegryta Arendalsuka til en suksess, eksemplisfisert ved Paal Frisvoll og Anne Cathrin Haueng.
For tre år siden i dag skrev New York Times at “Aksjonærverdi er ikke lenger alt, sier toppsjefene”. Forretningsmagasinet FORTUNE skrev vel et år senere at “50 år senere er Milton Friedman sin aksjonærdoktrine død”. Artiklene var et svar på Business Roundtable sin beslutning om å erstatte det gamle mono-interessent perspektivet for amerikanske virksomheter med et fler-interessent perspektiv – mer i tråd med Elkintons (2018) og Savitz (2013) trippel bunnlinje logikk: Profit, People, og miljø.
Teoretisk sett var den gamle forretningslogikken – aksjonærene første doktrinen – forankret i Friedman sin nesten 50 år gamle påstand i en New York Times artikkel om at “The Social Responsibility Of Business Is to Increase Its Profits” og Jensen og Mecklings (1976) principal-agent teori, det vil si at administrerende direktør skal tjene aksjonærenes interesser.
Jeg har i sommer lest boken “The Man Who Broke Capitalism – How Jack Welch Gutted the Heartland and Crushed the Soul of Corporate America—and How to Undo His Legacy” skrevet av David Gelles og det var interessant lesing. Boken er også et heftig argument for et mer humant kapitalistisk system og innovasjoner fremfor kostnadskutting.
I boken skriver David Gelles , «A Corner Office»-spaltist for New York Times, om Jack Welch (1935-2020), den legendariske CEO’en for General Electric (GE) og hvordan han perfeksjonerte Friedman-doktrinen i løpet av sin CEO-periode (1981-2001). Gelles ser på Welch som «personifiseringen av amerikansk, alfa-hann kapitalisme» og han bel av Fortune kåret til forrige årehundres mest beundrede CEO.
Jack Welch begynte i GE i 1960 etter å ha fullført en doktorgrad i kjemiteknikk, og ble raskt forfremmet dels fordi han var notorisk «utålmodig, impulsiv og grov» og dels fordi han var ambisiøs og energisk. Da han tok over som administrerende direktør for GE iverksatte han umiddelbart Milton Friedman sin visjon om å «maksimere profitt på bekostning av alt annet».
Implikasjonene av dette for GE og deres mange tusen ansatte må forstås med bakgrunn i at GE hadde vært kjent som et omsorgsfullt selskap som ga sine arbeidere god lønn og mange sosiale fordeler. Welch knuste det ryktet, vedtok massive permitteringer, gjennomførte omfattende fusjoner og oppkjøp, og gjorde GE til «en gigantisk uregulert bank.
Da Welch tok over som CEO “kom halvparten av GEs inntekter fra virksomheter som dateres tilbake til Edison-tiden: motorer, ledninger og apparater. Fremfor å prøve å fikse amerikansk produksjon, forlot han den effektivt, og begynne å stenge fabrikker rundt om i landet og sende jobber til utlandet.»
Hans innflytelse var vidtrekkende. Investorene hyllet han, og andre ledere ville bli som han. Da han gikk av med pensjon, ble 16 børsnoterte selskaper drevet av menn som hadde gått i lære hos Welch. Disse lederene hadde en ting til felles: de var kostnadskuttere.
David Gelles beskriver på en glimrende måte GEs fall fra å være det mest verdifulle selskapet i verden i 1993 til selskapet ba om en redningspakke i 2008. Han avslører de mange lederne av store selskaper som kopierte Welch sin strategi.
I slutten av boken ser Gelles håp i en «håndfull idealistiske kapitalister» som i dag leder store virksomheter som Unilever, PayPal, Patagonia og Seventh Generation. Disse lederne har, i følge Gelles, et felles trekk: de vurderer bedriftenes innvirkning på ansatte, miljøet og samfunnet. Med andre ord i tråd med den tre-doble bunnlinje logikken: Profit, People, Planet som også Amesto konsernet og et økende antall norske virksomheter her hjemme har trukket til sitt bryst.
Norge står overfor store utfordringer som krever radikale omstillinger. Den planlagte tillitsreformen i offentlig sektor er et av regjeringens viktigste prosjekter. Hva skal til for at reformen ikke bare blir tull?
– Tillitsreformen vil kunne påvirke oss alle. Den vil også innebære mye omstilling for offentlig ansatte og legge press på ledere i offentlig sektor. Derfor er det så viktig at prosessene blir gode, sier Anne Cathrin Haueng, ekspert på strategiske endringsprosesser og medlem av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd.
Sammen med andre fagpersoner og forskere har hun skrevet to bøker der de presenterer både teori og erfaringer fra endring-, omstilling og innovasjonsprosesser. Det er mye lærdom å hente både fra vellykkede endringsprosesser og fra dem som ikke har gått så bra.
– Målet med tillitsreformen er å gi mer velferd og bedre tjenester til innbyggerne, til rett tid. Det er gode og ambisiøse mål. Fra tilsvarende prosjekt i andre land, og andre store norske reformer og programmer, ser vi at selve gjennomføringen er avgjørende for om reformen lykkes. Det er nemlig ikke sikkert at resultatet blir helt som man hadde håpet på om ikke noen tar styringen, sier Haueng.
Bekymring knyttet til politisk ansvar
Under Arendalsuka ledet Anne Cathrin Haueng en interessant debatt om tillitsreformen.
– En stor del av reformen går ut på å gi tillitt og delegere ansvar og myndighet. Det høres unektelig bra ut. Regjeringen skriver også at tillitsreformen skal skje nedenfra, gjennom et tett samarbeid med tillitsvalgte og med brukerorganisasjoner og innbyggere, forteller Haueng.
– Det som bekymrer meg, er om politikerne virkelig tar sitt lederansvar på alvor. Dette handler som så store beløp, og så mange involverte mennesker, at en bottom-up prosess ikke er nok alene. Det må være en klok og stødig ledelse også fra toppen hvis de strategiske målene skal oppnås.
Lederne må få støtte
Regjeringen har opplyst at viktige mål for arbeidet med Tillitsreformen skal være å finne løsninger som gir mer rom og tid for førstelinjene både i stat og kommune, slik at de kan gi innbyggerne bedre tjenester.
– Staten må gi tung støtte til lederne i offentlig sektor i deres arbeid. Vi må unngå at den enkelte leder blir sittende alene, eller opplever et press nedenfra i mange sprikende retninger uten at selve reformen er koordinert nok.
Danmark og Sverige har allerede prøvd
Anne Cathrin Haueng forteller at i Danmark pågår det forskning på tillit og tillitsreformer.
– Fra forskningen vet vi at det kan oppstå noen sentrale paradokser i innføring av mer tillit mellom partene i virksomhetene.
Noen av disse paradoksene er:
Styring og kontroll vs tillit
Innovasjon vs standardisering
Fleksibilitet vs likhet
Ansvarlighet vs frihet
Autonomi vs heteronomi
– Forsker Tina Bentzen, som har fulgt tillitsarbeidet i Danmark, viser blant annet til disse paradoksene. Bentzen presiserer at det ikke er et valg mellom det ene eller det andre, men hvordan disse paradoksene må sameksistere og tilpasses for at vi skal få en effektiv og utviklingsorientert offentlig sektor som har brukerne i sentrum. For eksempel må kontroll endres og tilpasses for å legge til rette for mer tillit i styringen, sier Haueng.
Vi kan lære av danskene
I Danmark har de arbeidet med tillitsreformer i en årrekke under tre ulike reformer.
– I Danmark har spesielt arbeidet med reformer i kommunal sektor gitt gode resultater. Norge følger Danmark hvor tilnærmingen også er at endringer skal skje nedenfra og i tett samarbeid med tillitsvalgte, sier Haueng.
Hun forteller at Sverige har en pågående tillitsreform.
– Der har de valgt en mer forskningsbasert inngang i arbeidet, hvor mye tid er gått med til å definere hva en tillitsreform er.
Haueng mener at vi i Norge selvsagt bør innhente erfaringer fra våre naboland – men som alle omstillinger må tilnærming og prosesser settes i en kontekst.
– Hva har vi av erfaring og kunnskap med radikale eller strategiske endringsprosesser, som regjeringen kan nyttiggjøre seg av for å sikre at tillitsreformen blir en suksess? Privat næringsliv har praktisert tillitsbasert ledelse i en årrekke – alltid i kombinasjon med krav til lønnsomhet. Basert på erfaring, innsikt og kunnskap om innovasjon, endrings- og omstillingsprosesser i store offentlige og private virksomheter, er det noen sentrale dimensjoner vi vet vil være viktige forutsetninger for å lykkes.
Hun byr også på 5 konkrete råd
– Vi har etter hvert god innsikt i hva som skal til. Dette har vi utdypet og drøftet i bøkene «Omstilling – den uforutsigbare gjennomføringsfasen» (Stensaker & Haueng, Fagbokforlaget 2016) og «Innovasjonskapasitet» (Meyer, Stensaker, Bjerke & Haueng, Fagbokforlaget 2022). Begge disse er basert på forskning og konkrete caser, sier Haueng.
Basert på disse kommer hun med fem anbefalinger eller gode råd om du vil.
Mål og strategi: Regjeringens tillitsreform skal tilrettelegge for langsiktig utvikling og målsetninger, samt gi retning for tiltak. Det er derfor viktig at de strategiske prioriteringene understøtter de overordnede målene, og at det er en omforent forståelse og eierskap blant partene på de strategiske veivalg.
Styring og ledelse: Regjeringen er opptatt av at tillitsreformen krever et tett samarbeid med tillitsvalgte, brukerorganisasjoner og innbyggere. Det er viktig å forankre og involvere, samt ansvarliggjøre parter i organisasjoner og spesielt «førstelinjen» som har den daglige dialogen med brukere og som kjenner best «på kroppen» brukernes forventninger og behov.
Minst like viktig er god styring og ledelse. God styring av endringstiltak har flere ulike formål: gjennomføre endring i henhold til mandat, sikre fremdrift, håndtere avhengigheter og risiko, sikre gevinstrealisering, bidra til at ulike interessenters behov blir håndtert, og sikre forankring av de endringene som organisasjonen vil bli møtt med.
Men omstillingen skal ikke bare styres og kontrolleres, den skal også ledes. Med dette menes at for reformen må både politikere og ledere involvere seg i endringsarbeidet gjennom å skape rasjonale og mening med endringene, sikre riktig og tilpasset involvering, tilrettelegge for gode prosesser og derigjennom at ansatte har de riktige rammer for å lykkes med endringsarbeidet.
Prosesser: Planlagte endrings- og omstillingsprosesser har en tendens til å leve sine egne liv. I etterpåklokskapens lys uttrykker ledere og andre at «dette burde vi jo ha sett», eller «dersom vi bare hadde planlagt litt bedre». Min erfaring er at det handler verken om å være mer forutseende eller enda flinkere til å planlegge; det handler derimot om å lese og forstå dynamikken i slike endringer og å evne å håndtere situasjoner som oppstår når de skjer.
Endring og omstillinger er kontekstavhengig. Det betyr at det ikke finnes noen enkel suksessoppskrift som kan brukes i enhver endring og i enhver bedrift. For å planlegge og gjennomføre en målrettet og effektiv prosess, må ledelsen alltid ta utgangspunkt i tre spørsmål som handler om den spesifikke konteksten endring skjer i:
– Hva handler endringen om?
– Hvorfor skal endringene gjøres?
– Hvor skal endringene gjøres?
Det kontekstavhengige perspektivet på endring tilsier altså at man langt fra er ferdig med analysene når man har tatt en strategisk beslutning. Iverksettingen krever andre type analyser, og de viktigste handler om å avklare endringens innhold, drivkrefter og den organisatoriske konteksten.
Tilpasning til den konkrete endringskonteksten vil øke sjansene for å lykkes med gjennomføringen av tiltakene i reformen.
Kultur: Kulturen former både ledelsens og ansattes engasjement. Den påvirker deres kreativitet, evne til samhandling og vilje til endring. Kulturen kan dessuten være avgjørende for virksomhetens attraktivitet og evne til å motivere sine ansatte, og sågar ha en effekt på hvordan brukere oppfatter tjenestene fra virksomheten.
Tillittsreformen vil absolutt utfordre virksomhetens kultur og typiske kulturelle trekk i en organisasjon med stor grad av tillit er:
– toleranse til å gjøre feil
– vilje til å prøve og eksperimentere innenfor gitte rammer
– psykologisk trygg, samarbeidsorientert, tillitsbasert ledelse
– utstrakt autonomi med et lederskap som tilrettelegger gjennom tydelige rammer, mandat og prosesser.
Effekter og gevinster: I endrings- og omstillingsprosesser er det knyttet noen klare mål og forventninger til hva man skal oppnå, og i tillegg blir beslutningen som regel tatt på bakgrunn av betraktninger rundt ønskede effekter og konkrete gevinster. Dette er også viktig for en tillitsreform.
Man skulle da forvente at politikere og ledere er spesielt oppmerksomme på at endringene faktisk realiserer målsetningene og innfrir ønskede effekter. Forutsetningene er dog at man evner å ha fokus og innsikt på fremdriften underveis i endringsarbeidet – dette vil ha en direkte positiv effekt på sannsynligheten for å realisere ønskede effekter og gevinster.
Dette vil mange hevde er helt intuitivt, men beklageligvis er det få organisasjoner som faktisk evner å jobbe med dette på en god og systematisk måte.
– Disse fem dimensjonene er generiske, men tilnærming og innhold må tilpasses det enkelte initiativ eller tiltak i reformen. Jeg mener det bør vurderes om regjeringen har behov for en overbygning som sikrer og følger opp aktørenes arbeid med iverksetting av tiltakene som samlet sett skal støtte opp om at tillitsreformen blir en suksess for Norge, sier Haueng.
Politikerne må ta ansvar!
Vi spør Anne Cathrin Haueng om hun har konkrete oppfordringer hun vil avslutte intervjuet med.
– Ja! Dette er jeg opptatt av. Tillitsreformen skal bidra til, og kanskje sikre, at vi lykkes med de øvrige utfordringene Norge står overfor; det grønne skiftet, demografiske endringer, digitalisering og stramme statsfinanser. Derfor vil jeg si: «Kjære politikere, dere må ta ansvar!»
– At endring skjer nedenfra må ikke misforstås til at grasrota skal sette agendaen alene. Våre toppolitikere må ansvarliggjøre og de må faktisk involvere seg og medvirke til at reformen blir en suksess. Vi er veldig stolt av våre lange tradisjoner med tre-partssamarbeidet og i dette bør også politikere ha en sentral rolle og ikke kun sitte i baksetet som en «stille medpassasjer». Politikere må også faktisk endre måten de styrer offentlig sektor på – fra styring på aktiviteter til fokus på effektene for brukerne og samfunnet forøvrig.
Anne Cathrin Haueng er partner i Karabin Oslo og bistår offentlige og private organisasjoner slik at de lykkes med strategiske endringsprosesser. og intervjuet er med tilltatelse gjengitt fra deres hjemmeside. Du finner den her.
Mange småbedrifter frykter konkurs dersom regjeringen ikke tar grep for å lette byrden med høye strømpriser i vinter. Det går frem av en fersk undersøkelse blant SMB Norges medlemmer.
Den eksplosive økningen i strømprisene skaper stor frykt blant landets små og mellomstore bedrifter. En betydelig andel virksomheter frykter at de ikke vil overleve nok en vinter uten hjelp til å håndtere strømregninger som er vesentlig større enn normalt.
– Situasjonen oppleves som ekstremt krevende for våre medlemmer akkurat nå, og mange er redde for fremtiden. Vi får daglige henvendelser fra frustrerte bedriftseiere som forteller om strømregninger som er tre til fire ganger høyere enn i fjor.
– Det er helt åpenbart for oss at vi må få på plass en strømpakke til bedriftene så fort som mulig, konstaterer SMB Norges administrerende direktør, Jørund Rytman.
Store konsekvenser
Over halvparten av bedriftene i undersøkelsen opplyser at de forventer et svakere resultat i andre halvår enn under et normalår. Dette skyldes hovedsakelig høyere strømpriser. Dette til tross for omfattende tiltak for å redusere forbruket.
– Flere forteller at de har iverksatt alle mulige tiltak for å redusere forbruket sitt til et minimum og til et vesentlig lavere forbruk enn på samme tid i fjor. Likevel får de en mye høyere strømregning i år. I en sektor som ofte driver med lave marginer i utgangspunktet får disse økte kostnadene store konsekvenser, konstaterer Rytman.
Undersøkelsen ble sendt ut til SMB Norges medlemsbedrifter i perioden 9-11. august 2022. 328 bedrifter besvarte undersøkelsen.
3 av 10 småbedrifter har følt seg aktivt motarbeidet av myndighetene
Denne uken kom også rapporten som konstaterer at 3 av 10 småbedrifter føler seg aktivt motarbeidet av myndighetene.
Mange små og mellomstore bedrifter opplever at de starter i motbakke i møte med det offentlige. I en rapport som SMB Norge og Ny Analyse presenterer onsdag beskriver bedriftene en hverdag hvor omfattende krav til rapportering går ut over verdiskapingen, samt utfordrende dialog med saksbehandlere i etater og kommuner over hele landet.
– Vi blir ofte kontaktet av bedrifter som opplever seg dårlig behandlet i møte med offentlige myndigheter. Enten det er Kommunen, Skatteetaten, NAV, Mattilsynet eller andre institusjoner. «Skurk til det motsatte er bevist», er en gjenganger, forklarer SMB Norge-sjef Jørund Rytman.
– Likevel var det skremmende å lese rapporten og se hvor omfattende dette problemet er og hvor mye det faktisk går ut over verdiskapingen i landets små og mellomstore bedrifter, konstaterer han.
Rolleforståelse
Under en debatt i Arendal onsdag denne uken stilte SMB Norge spørsmålet: Har myndighetene et holdningsproblem overfor små og mellomstore bedrifter? Rytman mener det er gode grunner til å svare ja på dette spørsmålet.
– Et tema som medlemmene våre stadig kommer tilbake til er begrepet «rolleforståelse». For hva er egentlig hovedoppgaven til for eksempel en saksbehandler i kommunen? Skal de først og fremst være en streng kontrollinstans, eller er de egentlig tilretteleggere?
– Hvor en saksbehandler plasserer seg selv på skalaen mellom disse to ytterpunktene kan få store konsekvenser for hvordan bedriftene blir møtt, avslutter Rytman.
Orbify.AI gjennomfører nå sitt tredje oppkjøp på under ett år, og Manag-E Nordic AS blir en del av Orbify-gruppen.
Orbify.AI ble etablert i 2021, og er en utvikler og oppkjøper av programvareløsninger for arbeidsflyt for data- og aktiva-intensive bedriftskunder. Orbify.AI bistår med profesjonalisering av salg og markedsføring til sine porteføljeselskaper, og har også en AI-teknologiplattform for å kunne levere ytterligere verdi til sluttkundene.
Orbify.AI har tung erfaring med å skalere selskaper, og gjennom oppkjøpet vil Orbify.AI bistå Manag-E med videre vekst. I 2021 kjøpte Orbify.AI selskapene Strategy Orchestrator AS og InXight AS, som nå er fusjonert til ett selskap; InXight AS. InXight leverer løsninger for gjennomføring av endrings- og strategiprosesser, i tillegg til en løsning for å kvalifisere, måle og styre innovasjon.
Viktig digitaliseringspartner
Manag-E Nordic AS, basert i Asker, leverer og tilpasser avanserte digitaliserings-løsninger i form av SaaS-tjenester. Selskapet har holdt på i mange år og har en rekke kunder innen både offentlig og privat sektor i Norge og Sverige. Omsetningen endte i 2021 på over 40 MNOK.
Selskapet er i følge adm.dir Rolf Frydenberg en viktig digitaliseringspartner for sine kunder, og bidrar med å automatisere viktige IT- og forretningsprosesser. Selskapet er også Nordens største Micro Focus Software Services Integrator Partner og ledende innen fagfeltene IT Service Management og Enterprise Service Management.
Store synergimuligheter
Rolf Frydenberg, sier i en kommentar at han er svært tilfreds med å bli en del av Orbify-gruppen.
– Vi har diskutert ulike strategier for vekst en tid, og er overbevist om at vi best kan utvikle oss videre som en del av en større gruppe. Vi får tilgang til mer senior-kapasitet innen salg og markedsføring, samt ekspertise innen strategi og internasjonalisering. Vi ser også store synergimuligheter både på kunde- og produktsiden.
– Når vi også vet at Orbify.ai jobber med flere andre spennende oppkjøp, er dette rett og slett en glimrende løsning for våre kunder, våre ansatte, våre leverandører og våre eiere. For å styrke tilbudet til kundene våre ytterligere, ansetter vi samtidig med oppkjøpet også flere kompetente medarbeidere, spesielt på drift, konsulent og kundeoppfølging, sier Frydenberg.
Også Axel Tenvik, adm.dir. i Orbify.AI, sier seg fornøyd med avtaleinngåelsen.
– Vi er virkelig imponert over kompetansen og kundene Manag-E besitter, og ønsker å bidra til å skalere veksten videre. Manag-E har også et heleid datterselskap i Sverige, og vi ser et stort vekstpotensial både i Norge og internasjonalt. Manag-E vil fortsette driften som et selvstendig selskap og med samme ledelse, mens vi bistår strategisk og kommersielt på kunde- og produktsiden slik at Manag-E kan levere ytterligere verdi til sine kunder.Vi ser også betydelige synergier med løsningene som leveres av Manag-E og InXight, avslutter en blid Tenvik som avslutter med å konstatere at det nok vil komme flere oppkjøp i tiden fremover.
Uka begynte på verst mulig vis med drap og masseskyting i Oslo, – et angrep på skjeive under deres store festhelg PRIDE som vi kommenterte allerede forrige uke. Heldigvis avstedkom også udåden nye rause forsøk på å vise at kjærlighet overvinner hat.
Imidlertid gikk det galt for den erfarne TV2 journalisten Fredrik Græsvik som denne uken droppet kjærlighetsvinklingen og istedet valgte en relativt bøllete oppførsel. Via Facebook gikk han i strupen på privatpersonen Erik Furuseth som tillot seg å hevde at TV2 nyhetene var tafatte når de ikke tok med informasjonen om at drapsmannen var tett koblet med islamisten Bhatti. TV2 journalisten nøyde seg ikke med å bølle på Facebook, han sendte i tillegg en mail til Erik Furuseth‘s arbeidsgiver og håndballklubben der Furuseth trener sin datters lag og truet med uheldig omtale. Det hele fungerer som et lite vakkert bilde på den påvirkningsmakten kjente journalister i store mediehus faktisk har og arrogansen de av og til utviser…
På 1. juli, annet halvårs første dag må det være lov å oppsummere med at det for mange har vært et tøft halvår. Kombinasjonen økende inflasjon, renteøkninger og Putins inhumane krig i Ukraina har ført til økende usikkerhet. Derfor har aksjemarkedet i USA gått på sin største smell på 50 år, mens vi i Norge kun er ned vel 2,6% er markedsuroen internasjonalt langt verre. Kryptovalutaer som bitcoin har krasjet over 50 %, men også pengemaskiner som Apple, Meta, Netflix og Tesla har alle tapt minst en femtedel i verdi. Spørsmålet er om vi står foran langt alvorligere nedganger eller om det verste allerede er over. Denne uken kom for eksempel Morgan Stanley analysen om at verdens tørste crusiseskipsaktør står i fare for å bli utradert. Finanskjempen spår at resesjonen vil medføre svakere belegg, svekket prising, økte enhetskostnader og høyere drivstoffkostnader,- og derfor vil aksjen kunne miste all verdi. En analyse som bør virke skremmende på mange aktører med høy gjeld og enda høyere volatilitet…
Et tøft halvår har også Stortingsdirektør Marianne Andreassen hatt. Denne uken trakk hun seg etter lang tids mediaoppmerksomhet rundt stortingsrepresentantenes særdeles romslige ordninger og administrasjonens svært lemfeldige oppfølging. Verken det omfattende jukset med reiseregninger eller alvorlige hacker-angrep har bidratt til å gjøre arbeidsdagene bedre. Boten på 2 MNOK fra Datatilsynet svir nok, og omtrent samtidig som hun leverte sin oppsigelse valgte russiske hackere nok en gang å vise hvor lett de kan angripe viktige infrastrukturoperatører som BankID og AltInn.
Ukens hjemlige høydepunkt for oss endringsagenter kom etter vår mening onsdag, da var det nemlig tid for sommerfest i Open Innovation Lab of Norway. Her hadde næringsminister Jan Kristian Vestre en unik mulighet til å adressere 100 av Norges mest innovative sjeler, men det er tydelig at innovasjonspressen ikke har samme makt som TV2. Til tross for at Vestre er svært opptatt av å skape ny fart i det norske næringslivet valgte han i stedet nok en gang å besøke en batterifabrikk for å fortelle det samme han har sagt tidligere. Det virker som ingen bryr seg om at selskapet FREYR allerede hovedsakelig er solgt ut av landet, børsnotert i USA med kapitalrike fond eid av milliardærer som de største eierne. I stedet var det Anne Cathrin Haueng, Tor W. Andreassen og Øystein Bredal Thorsen som adresserte de vel 100 deltagerene på Rebel senteret i Oslo og det gjorde de med bravour.
I USA ble Google’s Blake Lemoine suspendert fordi han i fullt alvor hevder at selskapets AI baserte utviklingschatbot Lamda var blitt bevisst og må anerkjennes som en egen identitet etter inngående samtaler med den om seksuell legning, kjønn, identitet og religion.
Hans jobb var egentlig å teste om chatboten hadde fordommer, men det endte med at ingeniøren forsøkte å bistå chatboten med å skaffe seg en advokat!
Du kan og bør se intervjuet med ham her. Historien viser hvor raskt utviklingen innen AI går og hvor viktig det er at vi tar den etiske diskusjonen på alvor. Det er klare likhetstrekk med chatboten Tay som Microsoft utviklet for noen år siden, en chatbot de måtte skru av allerede etter noen timer fordi den kom med stadig mer ekstreme synspunkter.
I USA er ukas viktigste sak uten tvil høyesteretts beslutning om at selvbestemt abort ikke lenger kan regnes som en amerikansk rettighet, en rettighet amerikanske kvinner har hatt i 49 år er dermed en saga blott..
Domstolens tre liberale dommere skrev en dissens som uttrykte sorg “både for denne domstolen, men viktigere, for de mange millioner amerikanske kvinner som i dag har mistet en grunnleggende konstitusjonell beskyttelse.”
I landet der barneskolene kjører kurs i å overleve skoleskyting fordi det er lettere å skaffe seg våpen enn stemmeseddel, er det stadig flere som ser paradokset i at USA’s høyesterett virker mer opptatt av å verne de ufødte, enn de som allerede er født…
En ventet effekt er at illegale abortklinikker vil gjenoppstå med den fare for liv og helse det kan medføre. I dette bildet vokser nå bekymringene om at populære digitale graviditetsapper som BabyCenter og What To Expect, begge for øvrig eid av internettgiganten Ziff Davis, kan bli brikker i et spill der informasjon om brukerens graviditet vil kunne brukes til å tipse myndighetene. App-produsentene forbeholder seg retten til å dele data med “juridiske og regulatoriske myndigheter, på forespørsel, eller med det formål å rapportere ethvert faktisk eller mistenkt brudd på gjeldende lov eller forskrift.” Det er neppe dette personvernreglene var ment å hjelpe, men som alle innovatører vet får selv innovative grep av og til uanede konsekvenser…
Som Waylon Jennings sier det så lyrisk “‘I’ve always been crazy, but it’s kept me from going insane”. Kan det være at han kommenterte utviklingen over dammen?
Ukens innovasjonsblomst går til Google’s uredde ingeniør Blake Lemoine, og siden dette er siste nyhetsbrev før vi tar to ukes sommerferie benytter vi anledningen til å ønske alle våre lesere en riktig god sommer!
«A wealth of Info creates a poverty of attention.»
– Herbert A. Simon, nobelprisvinner i 1975
Allerede i 2010 kom den amerikanske journalisten Nicolas Carr ut med boken The Shallows – What Internet is Doing to Our Brains, der han påstår at internett gjør oss dumme, og hevder at forskning viser at online lesing gir lavere forståelse enn å lese en trykt side. Hans poeng var at Internett har skadelige effekter på vår evne til å lære og reduserer kapasiteten for konsentrasjon og ettertanke.
Vi lever i økende grad i våre egne bobler og omgir oss med stadig flere smarte dingser. Vi våkner til våre mobiltelefoner og sovner til våre iPader. Kjøleskapet sier hva du bør handle, bilen kommenterer høyt og tydelig at du kjører for fort, og på armen blinker en smartklokke med en påminnelse om at helsen krever mer mosjon. Facebook forteller oss hva vi skal mene, Google hva som er sant, Netflix hva vi bør se og Amazon og Alibaba hva vi bør kjøpe. Underveis utfører vi mer eller mindre tankeløse aktiviteter som å «swipe», «like», kommentere og dele. Vi lager middag mens vi sjekker e-post, og vi hopper inn og ut av jobbmodus døgnet rundt.
Vår tid ønsker lettvinte løsninger og smarttelefonen har blitt den viktigste «dingsen» i livet vårt, og det finnes nå godt over fire millioner apper å velge mellom. Innen 2022 er over vil vi ha lastet ned de forskjellige appene som er tilgjengelig nærmere 260 milliarder ganger. Det har resultert i at app-industrien forventes å vokse til godt over 100 milliarder dollar i løpet av 2022.
Det er likevel svært få apper som virkelig lykkes. Flere undersøkelser viser at 80 prosent slutter å bruke nedlastede apper etter kun tre måneder. Og nærmere 30 prosent av de appene vi har lastet ned, slettes før det har gått 24 timer …
Vi kan alle bestille 12.000.000 ulike varer via nettet og få dem levert hjem i løpet av 24 timer. Det tok for øvrig en lokal kinesisk app ved navn TikTok ikke mer enn tre år å vokse til å bli en global megahit med 800 millioner brukere.
Teknologiens skyggeside er økende grad av ensomhet mens vi lengter etter «likes». Mange blir avhengige og har ikke lært seg å takle de negative påvirkningene sosiale medier kan ha på vår mentale helse. Mediebildet styres av noen få mastodonter som i en slags misforstått kundeservice gir oss ekkokamre der informasjonen vi mates med er tilpasset det vi liker og der våre meninger i liten grad utfordres.
I Japan har mer enn 1 million unge japanere frivillig meldt seg ut av samfunnet og isolerer seg foran digitale skjermer. Fenomenet har til og med fått et eget navn, «Hikikomori», som på japansk betyr sosial tilbaketrekning. Unge som gir opp og kaster inn det sosiale håndkleet er dessverre en økende trend også i andre land. Globale depresjons- og angstnivåer har aldri vært høyere. 40 prosent av millennials sliter med angst, viser en studie gjort i 2018 av American Psychological Association. Hos våre naboer i
øst får en av ni svenske borgere utskrevet antidepressiva regelmessig.
Ifølge en studie utført av MIT i 2019 oversvømmes en gjennomsnittsnordmann i 2020 av mer enn 34 gigabyte med informasjon. Det er mer enn 100.000 ord eller fem timers strømming – hver eneste dag!
Mange sliter med å sette av tid til å tenke? Kan det være at vi denne sommeren bør ta oss tid til en «digital detox»?
Gloria Mark, professor ved Institutt for informatikk ved University of California, begynte å måle oppmerksomhetstiden til kontorarbeidere. Det hun oppdaget, er at vår tids eksplosjon av forstyrrelser skaper en pandemi av stress. Hvert 40. sekund brytes oppmerksomheten vår. Rundt 91 prosent av amerikanerne sier at de har mistet kontrollen over hvordan deres personlige informasjon blir samlet inn og brukt, ifølge Pew Research Center, og 89 prosent av befolkningen mener selskaper bør være mer transparente om hvordan produktene deres bruker data.
La oss heller ikke glemme at gaming-industrien har blitt big business, og at store esport-konkurranser med svimlende pengepremier har endret gaming fra en hjemme-hobby til å bli en karriere drevet av profesjonelle utøvere, spilldesignere og profesjonelle managere. Sommeren 2019 vant 16 år gamle Emil Bergquist Pedersen (Nyhrox) fra Norge VM i det digitale konkurransespillet Fortnite sammen med sin makker David Wang (Aqua). Over 2,3 millioner spillere fulgte finalen og så Emil stikke av med hele 13 millioner kroner i prispenger. Enda mer populær var LoL-finalen samme år. Over 100 millioner unike tilskuere verden over så «League of Legends» kampen som dermed slo den tidligere Super Bowl-rekorden for verdens største sportsbegivenhet..
I 2018 genererte spillindustrien inntekter på 138 milliarder dollar. I år er det forventet å øke til 152 milliarder. Dette er betydelig mer enn TV (105 milliarder dollar), kino (41 milliarder dollar) og digital musikk (17 milliarder dollar). Til sammenligning genererte de 220 beste fotballklubbene i Europa i fjor en inntekt på 9,4 milliarder dollar – til sammen.
Kort fortalt har gaming blitt en av de mest populære og lønnsomme former for underholdning. Kanskje fordi hvem som helst kan bli en god gamer, samt at det ikke finnes begrensninger. Her hersker full likestilling, hverken kjønn eller atletiske evner har noe å si.
Med ønske om en riktig god sommer, og forhåpentligvis med noen digitale detox dager!
Norden gjorde det bra og to norske selskaper utmerket seg nok en gang i SAS Institute’s globale Hackathon konkurranse SAS Hackathon.
70 lag fra hele verden kvalifiserte seg til konkurransen og sendte inn totalt 50 bidrag. Telenor vant prisen for beste teknologiske løsning for prognoser. Norge gjorde det bra og ble annerkjent for innovasjon innen både telekom og helse.
– Målet med SAS Hackathon er å bygge løsninger som er praktisk nyttige. Konkurransen er en inkubator for test av innovative analyseløsninger, sier Einar Halvorsen, ansvarlig for hackathonet på SAS Institute.
Over 100 personer har vurdert bidragene. I motsetning til andre hackathons har deltakerne jobbet på nett i en måned, med støtte fra SAS Institute. Under hackathonet har de også fått mulighet til å nettverke med andre deltakere. Konkurrentene har brukt teknologier som maskinlæring, naturlig språkbehandling, databasert videoovervåking (computer vision), datavisualisering og tilkoblede enheter (IOT).
Her er de tre vinnerne fra Skandinavia:
Team 4-kasting (Norge). Teamet fra Telenor vinner den tekniske kategorien ”Forecasting”, altså prognoser på norsk. Leverandøren bak verdens raskeste mobilnett har bygget en løsning som analyserer hvor mye nettverkskapasitet som kreves for best mulig prestasjon uten at den blir for dyr og resulterer i overkapasitet. Ved hjelp av maskinlæring og visuell prognose kan nettbruken i ulike situasjoner forutsees, og bidra til besparinger til flere millioner kroner for teleselskap.
Team Funka (Sverige). Konsulentselskapet Funka Nu er den store vinneren i tre kategorier: Bransjekategorien Telecom & Media, teknologikategorien Computer Vision (databasert videoovervåking) og totalvinneren i EMEA. Databasert videoovervåking, karaktergjenkjenning (OCR), maskinlæring og testautomatisering er brukt for å vurdere hvor enkle nettskjemaer er å bruke. Evalueringen er beregnet på både brukere med funksjonsvariasjon og uten, og gir forslag til løsninger på problemene som oppdages i skjemaene.
Green Swedbank (Sverige). Vinner i bransjekategorien Bank. Teamet med medlemmer fra Swedbank og KPMG har opprettet et kontrollpanel med SAS Visual Analytics for å vurdere risikoen for flom og hvilke kostnader disse kan medføre. Scenarier er laget for å forutsi hva som kan skje om 100, 200 og 1000 (!) år.
I Norge ble også Knowit anerkjent for en innovativ løsning innen helseteknologi som kan identifisere hvilke mennesker som kan utvikle diabetes. Løsningen baserer seg på helsedata fra 30.000 diabetespasienter.
Andre vinnere i konkurransen inkluderte løsninger for å tilrettelegge for sykling i byer, korrekt fakturering av helsetjenester, optimalisering av økonomisk støtte i forbindelse med pandemien, optimalisering av markedsføring og mye annet spennende.
– Vinnerne av vårt hackathon har brukt SAS Institutes teknologiløsninger på en inspirerende måte. Det er gøy å konkurrere, men det å samarbeide og oppdage ting er den virkelige drivkraften bak SAS Hackathon, avslutter Peter Lundqvist, programleder for SAS Hackathon ved SAS Institute.
Denne uken kom nyheten om at Bring Ventures, en del av Posten-konsernet, går inn som investor i den norske second hand-plattformen Tise. Samtidig går eBay Ventures og Nysnø Klimainvesteringer inn på eiersiden.
Posten kommer til å satse stort på sirkulærøkonomi fremover, og investeringen i Tise er et steg i den retningen. Sammen med Tise vil Posten og Bring senke terskelen for å handle brukt.
– Løsninger som fremmer gjenbruk og sirkulærøkonomi er et viktig satsingsområde for konsernet fremover. Skal vi klare å minske utslippene i tråd med Parisavtalen, må vi skape tjenester som gjør det lettere å handle sirkulært. Vi er overbeviste om at veien til et mer bærekraftig samfunn krever at det blir enklere å kjøpe og selge brukt over hele Norden. Plattformer som Tise forenkler overgangen til en mer sirkulær økonomi, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten i en kommentar. Selskapet som i år feirer 275 år ble i fjor kåret til Norges mest innovative virksomhet og satser proaktivt på mange områder.
Denne uken kom også nyheten om at Tone Wille, i høst blir foreslått som ny styreleder i International Post Corporation (IPC). IPC er postindustriens internasjonale bransjeorganisasjon og består av 25 av verdens største postselskaper i Europa, Asia og Nord-Amerika. Hovedkontoret er i Brussel. I tillegg til å være en arena for postindustrien er det en møteplass hvor toppsjefene fra de 25 postselskapene møtes og diskuterer utviklingen og utfordringer i bransjen. IPC gir bistand til postmedlemmene primært innenfor grensekryssende brev og pakker.
– Det er en stor ære for meg å ha blitt valgt som styreleder for IPC. Jeg ser frem til å ta på meg dette vervet. Mine hovedprioriteringer vil være å styrke postindustriens posisjon og lederskap innen bærekraft og e-handel, sier Wille i en kommentar til nyheten fra Brussel.
Tone Wille overtar som styreleder i IPC i november.
Hvem er Tise?
Vi møtte de dyktige gründerene første gang i 2016 og de har gjort en imponerende reise de siste fem årene. I dag er Tise en nordisk markedsplass som gjør det enklere å kjøpe og selge brukte klær. Hos Tise omsettes klær hovedsakelig mellom privatpersoner, men også selskaper kan selge sine brukte varer (Tise second chance). Tise appen som ble lansert for seks år siden har i dag har over 2,5 millioner registrerte brukere og mer enn 150 000 mennesker er visstnok innom plattformen daglig.
Posten Norge og Tise har fra tidligere et samarbeid om fraktløsninger – der Tise brukere kan sende sine varer med Norgespakken. Nå velger konsernet å investere i Tise gjennom sitt venture-team i Bring Ventures:
– Vi er et nordisk selskap og å få inn en stor nordisk logistikkaktør blir viktig i vår fremtidige ekspansjon. Ved å få med oss Bring som investor kan vi få tilgang til viktige innsikter når det gjelder logistikk og frakt, sier Eirik Rime, CEO på Tise.
– Vi har stor tro på at dette er et område som er under sterk vekst. Tise har på kort tid bygget opp en attraktiv plattform for kjøp og salg av brukte klær – og lykkes med å gjøre det gøy å handle brukt. Teamet i Tise har stor kunnskap og forståelse for sin målgruppe, som gjør dem godt posisjonert til å drive markedet fremover. Vi ser fram til å være en del av Tise videre reise, sier Siri Marie Hagen i Bring Ventures.
Hun opplyser også at Bring Ventures også fremover vil investere i oppstartsbedrifter som driver innovasjon som er relevant for å nå konsernets overordnede mål. Tidligere har Bring Ventures investert i oppstartsselskaper som Kavall, Wanda, Elonroad og Two.
-Vi registrerte at mange bedrifter ikke kunne finne enkle og rimelige HR-løsninger. Svært mange har ikke råd eller kapasitet til å ha egne HR-ansatte, men samtidig settes jo en rekke krav fra myndighetene. Dessuten er det også i bedriftenes interesse at de ansatte ivaretas på en god måte. Derfor har vi bygget “Dottie” sammen med våre kunder.
Robert Göransson er daglig leder i Amesto People Technology AS, og sammen med sine kunder har de nå laget en HR-løsning som har fått navnet «Dottie». Dette produktet er svaret for dem som til nå har strevd med excel-ark og andre mer eller mindre hensiktsmessige hjelpemidler, uten å greie å få på plass en HR-løsning som er tilfredsstillende.
Amesto har som våre lesere vet fremmet flere innovative satsninger de siste årene og kom i år for første gang inn på listen over Norges 3 mest innovative virksomheter. Du kan lese mer om det her.
Det handler om å produsere trivsel!
-Dette handler dypest sett om trivsel, både for dem som skal jobbe med de forskjellige oppgavene HR-området krever, og for den enkelte ansatte, som trenger å kjenne seg ivaretatt. I tillegg skal man som sagt passe på at en rekke myndighetskrav blir fulgt opp i bedriften fortløpende. Altså er dette en samling av både pålagte oppgaver og forhold ansatte og bedriftsledelse vil være sammen om å løse, svarer en engasjert Robert Gôransson oss når vi spør om motivasjonen bak utviklingen av “Dottie”.
-Hva konket ønsket kundene seg?
-Nettopp det jeg har skissert over her: Det fantes løsninger for dette på markedet, men felles for dem var at de var dyre, og i tillegg ganske omfattende for de mindre aktørene. Så det ble tidlig klart for oss at vi måtet finne en løsning som leverte enkle maler og god oppfølging til en lav månedlig kostnad. Vi brukte litt tid på å få på plass kravspesifikasjonene, eller «roadmap»’en om du vil. Men så var det bare å sette i gang med utvikling, testing og nye korreksjoner, som var unnagjort på bare 10 måneder før vi for om lag et år siden kunne rulle produktet ut på markedet.
-Hvordan har det slått an?
-Siden vi jo utviklet dette sammen med et knippe av våre kunder, satt sammen for å være mest mulig representative var vi ganske trygge på at vi ville treffe markedet godt, og det har da også vist seg å slå til. Dette betyr imidlertid ikke at vi har levert et «ferdig» produkt, som vi heretter utelukkende skal konsentrere oss om å selge. Saken er at et slikt produkt neppe vil bli ferdig noensinne. Ikke bare fordi myndighetskrav og samfunnet ellers endrer seg hele tiden, men også fordi ansattes og ledelsens ønsker vil variere i et såpass stort marked som vi har adressert med dette produktet.
-Hva har vært viktig for kundene bortsett fra de rent tekniske løsningene?
-Det har vært enighet om enkelhet i bruk, kall det gjerne brukergrensesnitt, selv om det som skjer i bakgrunnen rent teknisk kan være ganske sammensatt og kreve solid datakraft. Vi har forsøkt å ta opp i løsningen de nye og endrede forutsetningene som utstrakt bruk av hjemmekontor kan skape. For arbeidstakeren skal såklart ivaretas, selv om man ikke rent fysisk har signert seg inn i bygget der hovedkontoret ligger.
Besparende og brukervennlig
-Det er dessuten slik at «Dottie» har god læringsevne, så det vil skje tilpasninger også ut fra måten systemet faktisk blir brukt på. Men vi har allerede nå mange ideer til videre målrettet innovasjon, så det er ikke tvil om at utviklingen vil fortsette. Når det er sagt, er tilbakemeldingene vi har fått fra dem som har tatt i bruk «Dottie» udelt positive. I tillegg til at bedriftene har kunnet tilby sine ansatte en tjeneste som oppleves bedre og mer oppdatert, sparer de også betydelige ressurser på sitt HR-arbeid. Flere har sagt at de ikke har satt seg ned og regnet på hvor mye tid som tidligere har gått med til dette arbeidet, men at de nå jobber med HR på en merkbart mer rasjonell måte. Dessuten er resultatet altså mer fornøyde medarbeidere. Man kan etablere en sosial «feed» der man kan annonsere forskjellige tiltak og møter, eller for den saks skyld poste bilder fra arbeidsuken. Her er det faktisk bare fantasien i den enkelte bedrift som setter grensene for hva man kan bruke «Dottie» til.
-Hva har alternativet til nå vært for dem som ikke har HR-funksjoner inhouse?
-Vel, i tillegg til de mer eller mindre tilfeldige manuelle verktøyene man har hatt til rådighet, er det jo stort sett NAV og Arbeidstilsynet som har vært kilder og samarbeidspartnere, da. Og det er vel ingen overdrivelse å si at slike ordninger kan være ganske ressurskrevende. Ikke at det i og for seg er noe feil med å velge en slik løsning, men nå har «Dottie» automatisert hele prosessen, og det som før kunne ta mange timer, er nå gjort unna på få minutter. En annen ting vi ganske raskt oppdaget, var behovet for å popularisere språket. Saken er at vi måtte bruke «cutting edge» språkfolk for å finne de gode løsningene vi nå har fått på plass.
Informasjonen som er tilgjengelig fra offentlig sektor er ikke akkurat brukervennlig bestandig, og det har vi også gjort noe med. «Dottie» er tilhenger av enkle språklige formuleringer, og det er vi helt enig med henne i, smiler Göransson.
Sommersolverv passerte i god fart tirsdag, nå bærer det atter mot mørkere netter og kortere dager. Mens vi i Norge og Norden feirer årets lyseste dager og gamle hedenske festtradisjoner med bading, danseglede og bålbrenning er Norges Bank og andre sentralbanker travelt opptatt med å bremse festen.
Denne uken steg renten igjen, men det gjenstår å se om det er nok til å bremse inflasjonsspøkelset som for alvor har våknet til liv både i Norge og mange andre land. Sentralbanksjef Ida Wolden Bache annonserte på rentemøtet St.Hansaften en dobbelt så kraftig renteheving som tidligere varslet. Det betyr at styringsrenten nå er på 1,25 prosent, men det er langt opp…Noen av oss husker fortsatt da renten passerte 16% på slutten av 80-tallet.
Temperaturen stiger fortsatt i sør, krangelen om man skal splitte opp Kristiansand til tross for at de lokale myndighetene ikke ønsker det vitner om en demokratisk overkjøring som får ellers sindige sørlendinger til å lure på hva Støre og Slagsvold Vedum egentlig forsøker å få til, – lytte til lokaldemokratiet gjør de åpenbart kun når det passer… I sin egen regjeringsplattform har de åpnet for å oppløse tvangssammenslåtte kommuner som sender søknad, men det valgte Kristiansand kommune å takke nei til å gjøre. Imidlertid finnes det noen bønder i Søgne som har engasjert seg for tvangsoppløsning og de sendte på egen hånd inn en søknad om å slippe å være en del av Kristiansand kommune. For å sette det hele inn i perspektiv åpner Senterpartiet og Arbeiderpartiets logikk for at for eksempel Tøyen bydelsutvalg kan kreve løsrivelse fra Oslo. Veien er kort til lokale initiativ som slett ikke bringer verken landet vårt fremover eller tilliten til våre folkevalgte oppover.
Oppover går det derimot med det norske fotball-landslaget som etter Ståle Solbakkens siste seire på ukens ferske FIFA rating er på 36. plass, – det hjelper oss nok ikke inn i Fotball VM. Det toget gikk for et år siden, men EM i Tyskland i 2024 er et mulig mål og posisjonen er den beste på 5 år. Det er likevel langt opp til den kruttsterke posisjonen Norge hadde i 1993 og 1995 under Egil «Drillo» Olsen. Da inntok vi andreplassen, kun slått av Brasil.
Siden vi er inne på tog er ukas store happening for mange Pride opptogene, – og mens vi i Norge feirer mangfold og kreativitet og lar regnbueflagget vaie fra selveste Stortinget denne uken er det krefter som mener at utviklingen skaper kjønnsforvirring hos den oppvoksende generasjon. Vi skal ikke gå inn på den diskusjonen her, kun konstatere at Gilbert Baker, en aktivist som jobbet for homofiles rettigheter i San Francisco designet regnbueflagget for å speile det fargerike og kreative mangfoldet Baker mente preger det homofile miljøet. I dag brukes flagget over hele verden som et symbol på mangfold og skeive rettigheter.
Det går alltid et tog, sies det, men la oss slå fast at vedkommende som sa det umulig kan ha bodd i nærheten av Oslo, i hvert fall ikke sommerstid. Også i år er det buss for tog som møter de som vil ut å reise. Det får oss til å minnes det noe komiske, dog mangfoldige skiltet «Flytogbuss» som stod på bussfronten da vi ble loset over fra toget i Lillestrøm for noen år siden…
Ukens spesialutsending er uten tvil Kjell Inge Røkke som nå blir en del av FN’s Ocean Decade Alliance. Selve utnevelsen skjer på FNs havkonferanse i Lisboa i Portugal kommende mandag, og for en fisker som har levd på og av havet i store deler av sitt voksne liv er dette en opptur som smaker godt. Med Røkkes evne til å få ting til å skje ser vi positivt på initiativet. Temaet på konferansen som egentlig skulle vært arrangert i 2020 er hvordan sikre at innovasjon og forskningsresultater kan bidra til å løse havets utfodringer (Bærekraftsmål 14). Det vil handle om åpen innovasjon, partnerskap og kreative løsninger og og vi håper Kjell Inge Røkke har tålmodighet til å skape resultater. Gjennomføringskraft har jo bevist at han definitivt besitter og med REV Ocean som verktøy og eierskapet i Cognite sitter han godt plassert. Tvi, tvi sier vi!
Han skal blant annet bidra til å tilgjengeliggjøre havdata fra industrikilder slik at informasjonen kan benyttes i både forskning og politikk. Han vil også delta i å utvikle et system som tilbyr gratis forskningstid på skip over hele verden. Du kan lese mer her – og konferansen er som alle FN’s konferanser gratis.
La oss avslutte med en liten oppstandelse av det hyggelige slaget. Engelske Kate Bush som slo gjennom på 80 tallet med sin egenkomponerte megahit Wuthering Heights allerede som 19 åring klatret denne uken til topps igjen på de engelske hitlistene med sangen Running up that hill. Som 63 åring er hun med det BÅDE den yngste og eldste kvinnelige artisten som har klart det kunststykket. Kudos, Kate!
Ukens innovasjonsblomst går til Kjell Inge Røkke og vi håper han velvillig deler med nettopp Kate Bush. Kjell Inge får den fordi han bryr seg og bruker engasjementet for havet til felles beste, Kate fordi hun viser at av og til handler innovasjonskraft om å stå løpet.
TOMRA avslørte torsdag denne uken på kapitalmarkedsdagen sine planer om å akselerere satsningen på en bærekraftig fremtid og doble inntektene på fem år på kapitalmarkedsdagen.
Med en omsetning på over 10 milliarder NOK og med 4600 medarbeidere er TOMRA verdensledende innen returautomater og sensorbaserte sorteringsløsninger for mat- og gjenvinningsindustrien. Selskapet med hovedkontor i Asker, Norge, feirer som kjent sitt 50-årsjubileum i år.
Selskapet pekte på behovet for å utvikle attraktive nærliggende forretningsmuligheter, og de vil fokusere på muligheter som er modne for skalering, hvor TOMRA har et konkurransefortrinn for å lykkes, og hvor det ser et sterkt avkastningspotensial. De nevnte selv områder som tekstilgjenvinning, innsamlingssystemer for gjenbrukbar emballasje, digitale forretningsmodeller og å tette gapet innen plastresirkulering.
I en kommentar til bærekraftstrategien sa selskapets CEO, Tove Andersen som også er en av hovedtalerne på INNOVASJONSDAGEN 2022 den 1. september i Oslo dette;
-Transformasjon er kjernen i alt vi gjør, så vi har tatt det prinsippet og brukt det til å lage vår bærekraftsstrategi og fokusområder. Hvert fokusområde vil ha en transformasjonspåvirkning og skal levere betydelige, målbare fordeler for våre medarbeidere, kunder og miljøet. For å skape en mer bærekraftig fremtid føler vi i TOMRA at vi har en forpliktelse til å vokse. Vi har nå trappet opp ambisjonene våre og har som mål å doble virksomheten vår i løpet av de neste fem årene.
TOMRA er unikt Selskapets strategi er bygget på å akselerere veksten i de tre divisjonene, og bruke den nåværende forretningsplattformen til å utvikle tilstøtende forretningsmuligheter.posisjonert langs globale megatrender, med ledende markedsposisjoner, klassens beste teknologier og formålsdrevne ansatte.
Deete skal de gjøre gjennom å akselerere veksten i kjernevirksomheten og utvikle tilstøtende virksomheter.Strategien bygger på organisk vekst i kjernevirksomheten, med fokus på posisjonering for nye pantemarkeder, utnytte teknologi for å øke resirkuleringsgraden, utvide og optimalisere matsorteringsvirksomheten på tvers av kategorier og geografier. Derfor skal de fortsatt investere i innovasjon og sikring av en forsyningskjede som tåler disruptive hendelser.
I tillegg sa selskapet at de jobber med å bli en fullstendig sirkulær virksomhet som også oppfattes som trygg, rettferdig og inkluderende. Bærekraftsstrategien omfatter fem fokusområder; økt ressursproduktivitet, bærekraftig produktdesign, bærekraftig forsyningskjede, klimapåvirkning og TOMRAs verdiforslag for ansatte.
Få norske selskaper er bedre posisjonert for å lede an inn i en sirkulærøkonomisk virkelighet.
Digitalisering og bærekraft er to megatrender. Når klimabyrået Footprint og Sopra Steria nå slår seg sammen, har de som ambisjon om å bli ledende i Norge på bærekraftrådgivning.Sammen vil de bidra til at norske virksomheter klarer å nå klimamålene frem mot 2030.
– Vi vet at den grønne omstillingstakten må økes kraftig de neste årene. Derfor slår vi sammen det fremste kompetansemiljøet innen bærekraftrådgivning med Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, sier Kjell Rusti, administrerende direktør i Sopra Steria i en kommentar.
Bærekraftrådgivning
Nylig signerte de to selskapene kontrakten som sikret sammenslåingen, og denne vil bli effektuert i løpet av juli eller august. Det betyr at Sopra Steria får med seg tung bærekraftkompetanse på laget. Footprint har i løpet av de siste årene bemerket seg som ledende innen strategi, kommunikasjon, gjennomføring, analyse og rapportering innen grønn omstilling.
– Vi ser at næringsliv og offentlig sektor har utfordringer med å sikre gjennomføring av sin grønne strategi. Derfor er det en betydelig økt etterspørsel fra våre kunder om å få bistand innen grønn omstilling. Sopra Steria vil ta en større nasjonal rolle for raskere og lønnsom grønn omstilling, og styrker dermed kompetansen for å akselerere dette, sier Rusti.
Må bli enklere å ta store grep
Footprint er Norges så langt eneste rene klimabyrå. De har 22 medarbeidere og toneangivende selskaper som Orkla, Coca-Cola, Ruter, Nel og Widerøe på en kontinuerlig voksende kundeliste.
Beate Nossum grunnla selskapet sammen med Christopher Mortensen i 2016. Nå er de to svært fornøyd med sammenslåingen av de to selskapene:
– Digitalisering og bærekraft er to megatrender nå som smelter sammen for fullt. Den grønne omstillingstakten krever at vi tenker nytt rundt potensialet som ligger i digital teknologi. Hvis vi skal unngå et b-lag av bedrifter og kommuner som henger etter når vi nærmer oss 2030, trenger vi rådgivning i kombinasjon med teknologi. Det vil gjøre det enklere for vanlige organisasjoner å ta store grep, som også vil være lønnsomme, sier gründerne.
Og lønnsomhet er bærebjelken i mye av arbeidet Footprint har gjort for kundene sine. De er opptatt av at verden vil gå raskere framover når næringsliv og offentlige virksomheter bruker sin samlede innovasjonskraft i felles retning. Byråleder i Footprint, Øyvind Vederhus, sier at de vil bistå kundene med å ta en posisjon innen det grønne skiftet:
– Vi mener at det i høyeste grad er legitimt å se forretningsmuligheter i den endringen verden skal igjennom de neste tiårene. Faktisk er det en forutsetning for at vi skal få det til. Da må det være rom for å posisjonere seg, skape nye markeder og oppnå konkurransefordeler, sier Vederhus.
Vil doble antall ansatte
Rusti sier at ambisjonen nå er å vokse raskt innen klima- og bærekraftsrådgivning. Han mener det er et behov for girskifte, og de ønsker med det å mer enn doble antall ansatte innen dette området. Det vil si at Sopra Steria har ambisjon om å runde 100 rådgivere i løpet av kort tid.
– Det aller viktigste for oss er at dette gir verdi for kundene våre og for de eksisterende kundene til Footprint. Vi vil være til stede som en strategisk partner, som hjelper dem å skape fremtidens grønne og digitale virksomhet, avslutter Rusti.
Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...