Slik skal moteukene endre motebransjen

Det nærmer seg tiden der Oslo Fashion week inntar Oslo, men dette året annerledes. Oslo Fashion Week som over ti år har stått for å vise frem norsk design har måttet kaste inn årene. Men det er på ingen måte over.

For stort kjendisfokus, for få innkjøpere og for lite seriøst, har vært blant ankepunktene i kritikken mot arrangemnetet som har blir avholdt to ganger i året. I 2013 mistet de også hovedsponsor L’Oréal, noe som gjorde det vanskelig å arrangere OFW videre. Men fra sidelinjen kommer det derimot nye krefter. Oslo Trend og Norwegian Fashion Hub er de to nye moteintensiver som skal gå av stabelen i februar.

Utvikling og Innovasjon

10 – 12. februar arrangeres Norwegian Fashion Hub  og konferansen Needlework And Technology  på  DogA, Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo. Dette er et nytt bransjeevent som setter fokus nyskaping og innovasjon. Her vil det være faglig innhold som trender og utviklingen innen varehandelen, teknologisk utvikling, bærekraft og nye forretningsmodeller i tilegg til lokal kunnskap og industri i et internasjonalt perspektiv. En tverrfaglig arena som skal skape dialog og utvikling i norsk mote bransje.  De  samarbeider  også med den etablerte moteprisen Nåløyet og konseptene UP og F5 Concept Store som skal presantere  tolv nye designer-showcases.

På konferansen “Needlework and technology” vil det komme flere internationale foredragsholdere, blant annet the Sustainable Fashion Academy, trendbyrået Future Lab, den norske designeren Nina Skarra, Snøhetta, konsulentfirmaet PwC og det svenske merket Uniforms for the Dedicated.

CONNECT Norge vil også avholde en panelsession kalt Springbrett med den norske merket Woolland. Panelet omfatter investorer, bransjefolk og andre rådgivere, som vil gi tilbakemelding på Woollands forretningsplan, presentasjoner og strategier. I tillegg til dette blir det arrangert seminarer og workshops, utstillinger og prisutdelingen “Nåløyet”
Dette er et arrangement initiert av Norwegian Fashion Institute i samarbeid med Abelia, Oslo Kommune og Innovasjon Norge.

Visjon

Deres visjon er å gjøre norsk mote til en anerkjent merkevare internasjonalt.

– Norsk motebransje har blitt kritisert for at den er for kjendisfiksert, men vi vil være en motvekt til dette og kommer til å invitere inn fagpersoner og dem som driver innkjøp. Dette blir et motekunnskapsarrangement tre dager på DogA, forteller initiativtager og daglig leder i Norwegian Fashion Institute (NFI) Gisle Mariani Mardal til NRK.no.

Overtar for Oslo Fashion Week

Mikkel Aakervik fra EB Production har i lang tid jobbet med å etablere en ny moteuke.

– Det har lenge manglet puls i mote-Norge, og jeg vil lage en kreativ møteplass med nye vibber, sier Mikkel Aakervik til NRK.no.

Moteuken til Oslo Trend skal arrangeres samme uke som Oslo Fashion Week, fra 2. til 9. februar, og blir sentrert øst i Oslo rundt det nye Vulkan-området, samt ved utestedene Blå, Ingesteds og ungdomsklubben X-ray i Brenneriveien. Det blir egen barnevisning, egen brudemesse og olabuksa får et løft med en egen scene for fashion denim, forteller han.

– Dette blir en helt annen type moteuke der vi ønsker å lage en mer festivalfølelse, sier Aakervik når NRK.no møter han i showrommet til designer Nina Skarra.

Motefilm

I tillegg skal moteuken huse en motefilmfestival der Norges nye motefilmskaper skal kåres, vinneren får lage motefilm for Nina Skarra.

– Motefilm er blitt en stor internasjonal trend, så det blir gøy at dette konseptet kommer til Norge, sier Nina Skarra til NRK.no.

Den anerkjente designeren var første nordmann til å vise en kolleksjon på prestisjetunge New York Fashion Week, da hun debuterte der høsten i fjor. Hun kommer ikke til å prioritere visninger i Norge fremover, men skal sitte i juryen til den nystartede filmfestivalen under Oslo Trend.

– Oslo Trend kan bidra med noe nytt. Dette blir en arena der folk kan møtes, ikke bare sitte og se på moteshow, sier Nina Skarra.

Vampyrbransje

Den norsk-svenske designeren Kjell Nordström, også kjent som Baron von Bulldog, har vært en av de argeste kritikerne av den norske moteuken de siste årene, men ønsker all nyskaping og de nye motemessene velkommen.

– Flere har foreslått at vi bør slå sammen med København og Oslo Fashion Week. Men det er jeg totalt imot. Et land trenger en egen moteuke like mye som man trenger et operahus. Det handler om en norsk identitet, sier han til NRK.no.

Han spår at det kan bli hardt for nye aktører å etablere seg, men tror bransjen er overklar for endringer.

Tidligere kulturminister Hadia Tajik (Ap) mente i sin tid at norsk motebransje kunne få mer «kraft og muskler» hvis de klarte å finne en felles arena som samlet de ulike aktørene.

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Pssst

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *