Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Ny digital løsning skal redusere antall unge uføre

Etter tre måneder med livshemmende angst sto Frank Nilsen igjen med to valg. Enten å avslutte livet sitt, eller å finne opp gode mestringsverktøy. I dag er han gründer av selskapet No More Fear, som gjennom et modulbasert online-program, hjelper unge som strever med angst til økt livsmestring.

(Artikkelen er skrevet i samarbeid med Senter for Sosialt Entreprenørskap) 

I følge selskapet No More Fear, er angstrelaterte lidelser et økende problem blant ungdom og unge voksne. Selskapet knytter den voksende trenden til at det i dag er et stort press og mange forventinger til suksess og mestring. De unge skal både se bra ut, ha store og aktive sosiale nettverk, ta utdannelse og få seg en bra jobb. De blir jevnlig målt på suksess gjennom sosiale medier, der antall ”likes” og delinger på Facebook og Instagram blir måleindikatorer. Det stilles for store krav til mestring på for mange arenaer og dette presset fører til at stadig flere unge utvikler angst og faller ut av skole og arbeid.

En rapport fra Nasjonalt folkehelseinstitutt viser at alle de nordiske landene har det samme problemet: Antall unge som blir uføretrygdet på grunn av psykiske lidelser øker. Angst kan føre til isolasjon, redusert livsmestring og følelse av skam og er den aller største gruppen psykiske lidelser som fører til uføretrygd i denne aldersgruppen. oppsøker en stor andel unge aldri hjelp eller får tilstrekkelig bistand.

– En stor andel av unge som lider av angst oppsøker aldri hjelp eller får tilstrekkelig bistand. Dette er derfor en målgruppen vi ønsker å hjelpe. Vi ønsker å møte de unge der de er, med et lavterskeltilbud. Vår målgruppe er digitalt innfødte og med vår løsning kan du lære deg å håndtere angst og stress, fra din egen desktop. Metodikken er allerede testet på 7290 brukere i 143 land med meget gode resultater. Den digitale plattformen gir en mulighet til å nå mange som ellers er utfordrende å få kontakt med, sier Nilsen.

Basert på egne erfaringer

Online-programmet er modulbasert, det vil si at brukeren ukentlig får informasjon og kunnskap om et tema for så å utføre konkrete oppgaver. Brukeren får poeng for hver utførte oppgave. Det er kombinasjonen som bidrar til at brukeren lager nye vaner for å enten forhindre angsten eller lage nye vaner der angsten allerede er.

-Vi vet at det tar fra 66 – 120 dager før man har en ny rutine på plass. Ved å bruke elementer fra spillverden skapes et sterkt nok engasjement som gir grunnlag for varig endring, forklarer han.

img_20161017_102007

Gründeren opplevde selv å få livet satt på hold på grunn av panikkangst. Han var en tilsynelatende suksessrik ung mann med fast jobb og et liv i vater. Etter tre måneder med livshemmende angst, utallige møter med leger og psykologer og tapt livskvalitet, bestemte han seg for å enten avslutte livet – eller å finne gode mestringsverktøy. To år senere hadde han fullført utdanning som mentaltrener og helse- og livsstilscoach og ønsket å tilby et verktøy til andre som også slet med angst. Resultatet ble opprettelsen av selskapet No More Fear i 2016.

-For meg ble det viktig å både satse på et lavterskeltilbud til unge som sliter med angst, og å bli en tydelig stemme i samfunnsdebatten rundt dette temaet, sier Nilsen. – No More Fear sin løsning hjelper deg å forstå av hva angst er, hva som skjer med kroppen din og hvordan du kan håndtere tilstanden. En person som sitter fast i angsten trenger verktøy og det er her vi kommer inn. No More Fear tilbyr både kunnskap om angst og en verktøykasse som lar deg mestre dine egne utfordringer. Men, jeg så også at det var behov for å endre holdninger i samfunnet. Angst er i dag sterkt skambelagt, noe som er roten til en ofte selvpålagt sosial eksklusjon, fortsetter han.

Podcast for holdningsendringer

Ifølge Nilsen er det behov for at flere gode rollemodeller deler sine erfaringer og utfordrer skammen og holdninger rundt angst. Han mener holdningsarbeidet har stor forebyggende effekt og vil sammen med sine støttespillere utfordre myter rundt angst. Målet er å redusere skammen rundt angst og stressrelaterte lidelser, og forebygge langvarig utenforskap og unge uføre.

14192186_1284864654881458_27572601099807946_n

Gründeren har derfor utviklet en podcast, kalt Mentaltrener-podcasten, der han dybdeintervjuer mennesker som deler sine erfaringer rundt motgang og medgang. Bare de siste 28 dagene har Nilsen nådd ut til over 20 000 mennesker med podcasten via Facebook, i tillegg til nedlastninger på iTunes og visning på YouTube.

-Vi må både hjelpe de som strever og samtidig sørge for kunnskap og holdninger som hindrer følelsen av avmakt. Man tror ofte at man er den eneste som sliter, menvi  alle opplever stress og motgang i livet. Jeg ønsker også å vise at dersom man bruker kraften i angsten konstruktivt og endrer tankene rundt dette, kan denne kraften brukes positivt og føre til økt livshåndtering, avslutter han.

Vil redde liv hos intensivpasienter: – Det er et globalt problem

Foto: Technoport

– Vi kan spare sykehusene milliarder av kroner hvert år, men det viktigste er at vi er en avgjørende faktor mellom liv og død, sier Tina Hunt, gründer av det prisvinnende selskapet GlucoSet som skal redde intensivpasienters liv.

GlucoSet er et selskap drevet av tre personer som utvikler blodsukkersensorer som skal stå i blodstrømmen og måle blodsukker kontinuerlig.

– Jeg er veldig klar over at livet, såvel som forskning og utvikling, ikke alltid går rett frem, sier Hunt.

– Min far døde som følge av for lavt blodsukker, og da jeg så hvor vanskelig det var for legene å få kontroll over hans blodsukker, samt å regulere det, så ble jeg motivert til å gjøre noe med denne utfordringen. Når jeg da kom over et prosjekt der det skulle videreutvikles en sensor for blodsukkermonitorering, følte jeg at jeg kunne bidra med både kunnskap, ferdigheter og engasjement.

”DETTE ER ET GLOBALT PROBLEM”

– Kort fortalt utvikler vi en fiberoptisk sensor som kan måle lengdeendringer på nanometer nivå som følge av små endringer i blodsukkerkonsentrasjon. På denne måten kan vi kontinuerlig måle pasientenes blodsukkerkonsentrasjon svært nøyaktig, noe som gjør det mulig for legene å holde pasientens blodsukker innenfor normalverdi. Dette er svært gunstig da 90% av alle intensivpasienter får en økning i blodsukker, samt at de får svingninger som med dagens teknologi er vanskelig å forutsi og regulere, sier Hunt.

Illustrasjon som viser sensoren stående i blodstrømmen gjennom et kateter.
Illustrasjon som viser sensoren stående i blodstrømmen gjennom et kateter.

– For høyt og for lavt blodsukker er potensielt svært skadelig for
pasientene, og komplikasjoner som dette medfølger er svært kostbare for sykehusene. Jeg ble inkludert i prosjektet på et veldig tidlig tidspunkt og har vært med på å dra selskapet fra prosjekt underlagt NTNU TTO til å bli et firma som står på egne ben med en investor allerede på plass.

GlucoSets sensorteknologi er allerede patentert og har blitt utviklet med sterk støtte fra Norges Forskningsråd, Innovasjon Norge, NTNU og St. Olavs Hospital. Sensorene produseres foreløpig manuelt under mikroskop på NTNUs nanolab av Hunt.

Ordfører Rita Ottervik og vinner av Ung Innovasjonspris, Tina Hunt. Foto: Kai T. Dragland / NTNU
Ordfører Rita Ottervik og vinner av Ung Innovasjonspris, Tina Hunt. Foto: Kai T. Dragland / NTNU

Under Innovator 2016 i Trondheim vant Tina Hunt ”Ung innovasjonspris” og en pengepremie på 200 000kr. Prisen går til kvinnelige forskere og entreprenører som har utmerket seg spesielt innen teknologi og realfag.

The ECB just killed Bitcoin in Europe – this is why

Photo @ Flickr/EU2016 SK

The European Central Bank has taken action against a currency it cannot control. The rise and fall of Bitcoin bears valuable lessons for innovators and CEOs.

(This article was initially posted on salvadorbaille.com)

Since the inception of Bitcoin, a fervent choir of innovators and believers in an independent cryptocurrency, universal and free from the inference from the state, has flourished. Innovation enthusiast have developed bitcoin wallets and new business models. They have convinced big players to sell their goods on the internet priced in the new currency. The first financial derivatives on Bitcoin appeared already in 2013. The force of innovation seemed irresistible.

Then the states woke up. The Bitcoin facilitates anonymous transactions and neither the volume nor the value of bitcoins in the market are controllable by any central power. Suddenly, lawmakers understood how the bitcoin movement seriously could threat critical pillars of their financial policy, specially since 9/11 and the financial crises of 2008:

  • Their ability to track money transactions  to avoid terrorism and money laundering
  • Their authority to control the money supply, and thus interest rates, inflation and economic recovery

On top of that, there is a huge geopolitical game going on, because a handful of Chinese companies have effectively assumed majority control of the Bitcoin network.

This could not be permitted, and the consequences have been brutal.

In July, the European Commission took care of the anonymity aspect. It launched a new regulatory proposal to implement a data base containing the real identities of bitcoin users as well as the adresses of the bitcoin virtual wallets.

The European Central Bank then addressed the money supply issue. In a letter dated 18.10.2016, the ECB urged the EU Commission to discourage the use of bitcoin as payment vehicle for any kind of goods and services. The reason? «The reliance of economic actors on virtual currency units could in principle affect the central banks’ control over the supply of money «. No more explanations required.

The story of Bitcoin is an excellent example of the two main perils that cause many innovations to fail despite being excellent ideas in the first place.

Peril number one is a vulnerable position crammed in a value chain dominated by hostile powerful players. When an innovation needs to take a place in an existing value chain to function, its fate will be in the hands of the bodies controlling it. A classic example is the rise and fall of MVNOs (Mobile Virtual Network Operators). In the 90s, regulatory authorities forced telecom operators to open their physical mobile network to new virtual players in order to promote competition and erode prices. It looked like these nimble players (like Chess or Teletopia in Norway) would feast at the expense of the old slow giants. It didn’t happen. Those new MVNOs ended up either being acquired or crushed under the price policies on network access prices executed by incumbents. Google and the other internet ecosystems are well aware of this pending danger and lobby relentlessly towards regulatory bodies in order to secure free access to the infrastructure of the internet.

Peril number two is regulation. Any good idea, even with disruptive potential, can be rapidly marginalized by the sheer power of legislation. Take eHealth for example. The digitalization of health services has the potential to be revolutionary and highly beneficial for the public. However, it is a recognized fact at European level that regulatory legacy has substantially slowed down its implementation pace.

Any innovator or CEO of a technology company should reflect seriously about these two perils before considering the launch of new products or services. No matter how good the idea may be and even if it may revolutionize the financial world.

Daglig leder i Oslo Business Region håper behovet for selskapet er ikke-eksisterende i 2020

Fredrik Winther, daglig leder i Oslo Business Region, mener at den største utfordringen med å arrangere Oslo Innovation Week har vært at mange fortsatt ikke tar oppstartsmiljøene helt på alvor. – Det fører i stor grad til at man ikke designer og kuraterer events som bringer selskapene videre eller er til direkte nytte, noe vi har måttet jobbe mye med, forteller han. 

Navn og alder: Fredrik Winther (44)
Stilling: Daglig leder i Oslo Business Region
Favorittduppeditt (annet enn mobilen):Jonsred CS 2188 Motorsag.
Dine tre favorittapper for øyeblikket:
Spond – Når to døtre skal på fotball, håndball, ski, seiling og annet, så er Spond det beste som har skjedd for hverdagslogistikken.
Filmgrail – Finner filmer jeg ikke visste at jeg kom til å like. Google Maps – Finner fram i hele verden, og nydelig UX – Alt en app bør være!
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg prøver å skjule det hver dag, men er egentlig veldig lite fan av norsk husmannskost. Verden er for stor.
Hvordan kobler du av om høsten? Høstferien har blitt avlyst de siste årene på grunn av oppkjøring til Oslo Innovation Week. Det tas igjen med bølger, shorts og kite om en uke. Vi er litt over ti gründere, investorer, og generelt bra folk som har blitt hekta på kiting og reiser sammen. Det er høstens overlegent beste avkobling.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg har en personlig ambisjon om å alltid gjøre det beste ut av situasjonen jeg er i, samt å gjøre en forskjell. Som leder av et offentlig eid selskap har jeg muligheten til å vise at det er fullt mulig å gjøre bra ting, som å ha det gøy på jobb, rekruttere de beste folka, være en attraktiv samarbeidspartner, og gjøre en forskjell. Det er på høy tid å endre oppfatningen av at fordi noe er offentlig eid, så kan man nøye seg med det nest beste. For meg er det motsatt. Når man bruker skattepenger, er man moralsk forpliktet til å strekke strikken lenger, være faglig helt i front, vise vei, ha høyere ambisjoner,  jobbe 50% mer effektivt, og få mer ut av hver krone.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer? Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg er så priviligert at jeg gjennom jobben har tilgang på verdens beste krystallkule, nemlig oppstartselskaper som lager løsninger for fremtiden. De tre siste årene har jeg sett over tusen oppstartsselskaper presentere løsninger for fremtiden. Felles for disse er at de gjennom ny teknologi, nye forretning modeller, og nye måter å organisere innovasjon på, plasserer seg inn i en fremtid som kommer. I sum gir det et veldig bra grunnlag for å forstå hva vi er på vei inn i. Både samfunnsmessig og teknologisk.

– Det er også ekstremt inspirerende å analysere det kulturelle skiftet som preger oppstartsmiljøene nå. Den generasjonen som dominerer og kommer til å dominere framover er først og fremst opptatt av å løse reelle samfunnsproblemer. De snakker om FNs bærekraftsmål på samme måte som forrige generasjon snakket om industriklynger og investeringer i olje og gass. Det har for eksempel blitt høystatus å komme inn på Singularity University i San Francisco, hvor et av opptakskriteriene er at du jobber med utfordringer som potensielt kan hjelpe en milliard mennesker. Slik var det ikke før.

 Hvordan ser Oslo Business Region ut i 2020?

– Oslo Business Region skal jobbe for å gjøre Oslos økosystem for entreprenørskap til internasjonalt ledende, og få Oslo til å vise vei i omstillingen av norsk økonomi. Ideelt sett skal vi gjøre en så god jobb at det ikke er behov for selskapet i 2020.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Oslo Business Region? 

– Innovasjon er forankret i alt vi gjør. Vi har en ambisjon om å være digitale pionerer, drive datadrevet kontinuerlig utvikling av alle aktiviteter, samarbeide med de beste eksterne miljøene, organisere for dugnad og ikke minst, feile raskt! Der er det mange offentlige og private selskaper som synder. Feiling går generelt alt for tregt.

Hva har vært de største utfordringene med å være prosjektleder for Oslo Innovation Week (OIW)?

– Den største utfordringen er at mange fortsatt ikke tar oppstartsmiljøene helt på alvor. Enten det er etablerte medier, store selskaper, eller andre institusjoner. Det fører i stor grad til at man ikke designer og kuraterer events som bringer selskapene videre eller er til direkte nytte. Det har vi jobbet mye med. Alt for mange events, kanskje særlig utenfor OIW, er satt opp på tradisjonell måte med noen innlegg og den obligatoriske dørgende kjedelig paneldebatten, og kanskje med et oppstartsselskap eller to som krydder. Det er sjelden til nytte for noen, og det bør vi få en slutt på.  Det jobber vi veldig aktivt med overfor de over hundre samarbeidspartnerne som sammen lager OIW – og årets OIW er det beste så langt på dette området.

Og nå som uken snart er slutt –  hva har vært de beste høydepunktene? 

– OIW er en dugnad. For å bygge OIW til en internasjonalt ledende innovasjonsarena, er vi avhengige av at alle deler en slik ambisjon. Det er vi i ferd med å få til. Jeg har blitt imponert over innsatsen og alvoret alle legger i sine arrangementer. Personlig mener jeg at dersom et arrangement ikke er attraktivt for internasjonal investorer, selskaper og fagekspertise, så er det heller ikke bra nok for nordmenn.

– Vi har også hatt som krav til alle arrangørene at det skal være minst 70% kvinnelige key notes. Det har alle jobbet hardt med og kan gi OIW en helt unik posisjon. Det har også gjort OIW til en mye smartere og mer attraktiv møteplass, spesielt for internasjonale gjester. Folk er generelt lei av å høre på en serie med menn over en viss alder – som meg selv – som står i den samme dressen og sier de samme tingene om de samme temaene med de samme perspektivene. Akkurat det trenger ikke verden mer av.

– Hvis du var «gründer-minister» for én dag, hva ville vært dine fanesaker?

– Jeg ville innført solide incentiver for alle som tar den personlige risikoen med å starte nye selskaper, og som satser jobb og hus på det Norge skal leve av framover. Jeg ville også dokumentert erfaring fra andre land om hva som virker, og jeg ville sørget for å få vedtatt innspillene fra bl.a annet Abelia og NVCA om skatteincentiver.

– I tillegg ville jeg innført en drøyt høy skatt på sekundærbolig slik at ingen med hodet i behold ville plassert penger i dette framfor nye næringer. Det ville også hatt en hyggelig bieffekt i å dempe boligprisveksten, spesielt i storbyene hvor veldig mange bruker sekundærbolig som spekulasjonsobjekt. Riktignok med god grunn.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– 1. Blockchain 2. Blockchain, og 3. Kunstig intelligens. Blockhain kommer til å bli like viktig for de neste 20 årene som internett har vært de siste 20. Dessverre er det andre land som allerede har tatt posisjonen vi burde ha tatt, og akkurat nå så er det Estland som er den største inspirasjonen. Der er det forbud mot papirbasert offentlig tjenesteproduksjon, alt er digitalisert, og de har forstått sprengkraften og mulighetene i blockchain. Samfunnskontrakten mellom innbygger og nasjon kommer til å skrives på nytt i de kommende årene, og Estland har vist hvordan dette kan gjøres. Kort fortalt, “Country as a service”. Jeg skulle ønske alle norske politikere satt seg grundig inn i dette.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Der er jeg nok ikke spesielt optimistisk på nasjonalt nivå, men ganske optimistisk i forhold til Oslo. For Norges del er det veldig mange store tunge etablerte institusjoner som ikke er rigget for det tempoet som skal til for å håndtere endringene som kommer. For Oslo er det derimot nesten som en perfekt storm for entreprenørskap akkurat nå, og det offentlige er villig til å satse. Det er fortsatt en lang vei å gå for å gjøre Oslo internasjonalt konkurransedyktig også, men det er utrolig mange som bidrar. Både offentlig og privat. Det som skal til er at alle ikke bare ser alvoret, men også gjør noe med det. Det er ikke tilfellet i Norge i dag.

Ukas skråblikk: Om sauementalitet, sauehold og hemmelig innovasjonssaus

Photo @ Christian T. Jørgensen / EUP-berlin.com

I en uke som ble sparket i gang i et skur er det kanskje ikke så rart at noen ender på jordet.

Mandag formiddag åpnet Raymond Johansen den tiende utgaven av Oslo Innovation Week i skur 33, der skatebordere for anledningen var byttet ut med Kronprins Haakon, Kronprinsesse Mette Marit og over 300 inviterte kalde notabiliteter. I et tomt bygg ferdig inngjerdet ble vi gjetet på plass alle sammen og sjelden har det vært mer fristende å gå i flokk og sitte tett. Det skyldtes i mindre grad kontaktbehovet enn temperaturen som nærmet seg frysepunktet. Likevel, tematikken og oppmøtet varmet og vi syntes både Raymond Johansen og Monica Mæland var både konkrete og gode i sine velkomsttaler.

Årets tema var Powercouples, der etablerte selskaper gjennom hele uken har blitt koblet tettere sammen med de forskjellige oppstartsmiljøene.

Undertegnede var blant de som dro dette i gang for 10 år siden under kyndig ledelse av den gamle hedersmannen Oddmund Hammerstad, med Thorvald Steen som wingman og med dynamiske Thomas Due og Margrethe som prosjektledere. Det hele etter en idé fra Fremskrittspartiets Camilla Wilhelmsen. På 10 års feiringen så vi ingen av dem i salen, kanskje hadde man rett og slett glemt å invitere dem?

Les også: Medtech-gründer: – Norge ligger langt etter

Gjennom uka har det i hvert fall ikke manglet på arrangementer for enhver smak og for enhver særinteresse. Sannheten er det horder av mer eller mindre kompetente eksperter som har delt av sin erfaring og kunnskap over hele Oslo. Vi kan kanskje oppsummere følelsen mange sitter igjen med i følgende konklusjon: Mulighetene har haglet denne uka, kun tiden har manglet. En særdeles utfordrende situasjon for oss i InnoMa- redaksjonen som legger vår stolthet i å være til stede der gode ting skjer, – noe som slett ikke er lett når alt skjer samtidig.

Les også: Kahoot er vinner av Oslo Innovation Awards 2016

La oss konkludere med at den ukentlige jobben med å hente frem høydepunkter har sjelden vært vanskeligere, likevel er det vår jobb å dele ut en velfortjent innovasjonsblomst, – selv i en uke der vi gjerne skulle delt ut en hel bukett. Blant mange flotte kandidater er det umulig å komme utenom EDGE-konferansen i Forskningsparken, NVCA’s Venture , Geek og FBI konferansen, samt Investment Forum-eventet der DNB slo på stortromma i et arrangement som viste alle hva som skjer når storkapitalen kommer på banen – imponerende!

Dette er også en flott anledning til å gratulere alle de som i løpet av uka har fått sine priser for flott innsats, – deriblant Kahoot! og Home Control, for å nevne noen.

Les også: Home Control pitchet seg til seier og 300 000 kroner i pengepremie

Mens Oslo har stått i innovasjonens tegn, har Hillary og Donald barket sammen på nytt og i Las Vegas gikk de 12 runder i noe som mer og mer lignet en boksekamp der alle midler virket å være tillatt. Imidlertid er det ikke bare i Las Vegas viktige aktører kriger om sannheten og retten til å definere virkeligheten. Her hjemme har milliardæren Spetalen, som i onsdagens DN over 3 sider ble harselert med i en artikkel der han fremsto som en litt forurettet sauebonde, slått knallhardt tilbake. I en personlig mail som han visstnok har delt med 20 000 av sine nærmeste venner (Jada, vi fikk den vi også) kaller han landets største næringsavis både tarvelig og påpeker at de farer med rot og rør i et forsøk på å latterliggjøre ham. Utdriting på rosa papir kaller han det i en mail som går temmelig langt i å nettopp drite ut DN. For oss andre kan det kanskje virke som om denne debatten er litt på jordet.

Hvis vi skal forsøke å oppsummere uka tror vi likevel essensen summeres opp i at det er mye å hente på og hente inntrykk fra andre enn de man jobber med daglig, og at mye god innovasjon oppstår når inspirerte endringsagenter, dyktige foredragsholdere og kalde øl møtes.

Selvkjørende elbuss testes nå ut på Fornebu

Foto @Telenor

Skal du reise mellom Lysaker og Fornebu? Denne uken tester Telenor i samarbeid med Flytoget, Acando, Ruter og NHO Transport, bruken av selvkjørende elbusser. Hensikten med prosjektet er å øke takten i arbeidet med å få selvkjørende elbusser på norske veier. Kanskje allerede neste år.

– Det er ikke godt nok kollektivtilbud til Fornebu. Fornebu-banen skal tilsynelatende ikke stå ferdig før i 2025, og det har ikke vi tid til å vente på, sa Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor, da hun fortalte om prosjektet under årets Female Business Innovation Conference.

I dag er kollektivtrafikken et kjempekompromiss. Den starter som regel fra et sted man ikke befinner seg og går til et sted man ikke skal. Hensikten med prosjektet er derfor å vurdere hvordan selvkjørende teknologi kan supplementere dagens kollektivtilbud, slik at man på sikt kan nærme seg en dør til dør-løsning for de reisende.

– Målet er jo å kunne dra fra der vi er til der vi ønsker innen den tiden vi trenger å være der.

Selvkjørende elbusser på norske veier om ett år?

I dag krever loven at et kjøretøy har en fører, men regjeringen har foreslått endring av dagens lovverk slik at busser uten sjåfør kan tas i bruk allerede i 2017.

I 1998 ga nemlig de folkevalgte et løfte om at halvparten som skulle til Oslo lufthavn Gardermoen, skulle reise kollektivt. I dag er kollektivandelen nesten 70 prosent. Flytoget har en ambisjon om å bidra til å nå 90 prosent innen 2030.

– For å sikre en så stor økning må vi skape verdens enkleste reise for de som velger kollektivt, og spesielt tenke nytt om den første og siste delen av reisen. Det er utrolig spennende å se for seg at man, kun med en app, kan bestille en selvkjørende elbuss som plukker deg opp utenfor døren, enten hjemme eller på arbeidsplassen, tar deg til Flytoget og deretter ut i verden. Slike løsninger vil gjøre oss og hele kollektivtilbudet mer attraktivt, og vi støtter derfor å få til videre utprøving av selvkjørende elbusser så snart som mulig, sier Flytoget i en pressemelding.

Elbussen testes i dag og i morgen ut i sykkelfeltet og har en hastighet på 30-40 km i timen.

 

 

 

Her er vinnerne av Norwegian Venture Capital Forum Awards 2016

Under årets Norwegian Venture Capital Forum ble årets norske entreprenør, investor og “exit” kåret. 

Prisen som årets beste exit gikk til teamet bak Acano – Ubeo Partners som solgte Acano til Cisco for hele 700 millioner dollar, bortimot seks milliarder kroner.

Prisen for årets entreprenør gikk til den tidligere Telenor-direktøren Are Traasdahl, som i år solgte selskapet Tapad Inc til Telenor for 360 millioner dollar, eller mer enn tre milliarder kroner for selskapet. I sin takketale påpekte Are på opptak fra New Yorks travle gater at det ikke mangler på teknologimuligheter fremover.

Kveldens siste pris ble tildelt Founders Fond i regi av StartUpLab, og Tor Bekkelund takket for prisen ved å peke på at Founders Fond gikk tidlig inn og tidlig ut, og på den måten hjalp de ventureselskapene med å skape flere suksesser

– Over 650 jobber er skapt på denne måten de siste årene og dette er bare starten!, sa han.

Home Control pitchet seg til seier og 300 000 kroner i pengepremie

Foto @ Christian T. Jørgensen/eup-berlin.com

I kveld ble beste startup kåret i en stor finale, ”100 Pitches by DnB” under Oslo Innovation Week. Vinneren er Home Control, og gründer Yngvar Pettersen, kunne med det innkassere premien på kr. 300 000.

Etter innledende runder i Trondheim, Stavanger,  Bergen og Oslo, hvor over 100 oppstartsselskaper har deltatt, gikk de 17 beste videre til kveldens store finale i Oslo. Alle selskapene fikk tre minutter til å presentere sin forretningsside, foran en jury bestående av DnB-sjef Rune Bjerke, adm. dir i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, og noen av verdens ledende investorer som Jeanne Sullivan (co-founder of StarVest Partners) og Tanya Horowitz (Capital A Partners). Techcrunch, et internasjonalt teknologisk innovasjonsmagasin, var også representert i juryen ved Haje Kamps.

Vinneren ble Home Control – et nystartet selskap som samler tjenester fra ulike leverandører for digital styring av hjem – smarthus – i en plattform. 

– Vi har presentert selskapet sikkert 100 ganger, og endelig vinner vi. Det er stort å vinne i konkurranse med alle disse gode selskapene, sier Pettersen i en pressemelding.  

– Selskapet Home Control løser et problem for forbrukere over hele verden. De er allerede i markedet i dag, og har bevist at de har et produkt som virker, sier juryleder Jeanne Sullivan.


Om Oslo Innovation Week: 
Oslo Innovation Week samler noen av verdens ledende gründere, investorer, forskere, næringslivsledere og oppstartsselskaper til 71 ulike arrangementer over hele Oslo. Teamet for årets OIW er “PowerCouples”, hvordan etablerte selskaper og oppstartsselskaper, og ulike bransjer, gjensidig kan utnytte hverandres ressurser og kompetanse med mål om økt innovasjonsevne.

Medtech-gründer: – Norge ligger langt etter

Norge bruker 311 milliarder i året på helse, men kun 1 % av dette brukes på utvikling av teknologi innen helsesektoren. – Dette skyldes mangel på kunnskap hos politikere og helsebyråkratiet. De er rett og slett ikke klar over hva slags muligheter som ligger der ute, mener seriegründer Flemming Hegerstrøm.

 Ingen andre land i verden bruker mer penger på helse enn Norge. Hele 16 % av vårt brutto nasjonalprodukt går til helsesektoren, noe som utgjør ca. 311 milliarder i året. Men av dette er det bare en brøkdel som brukes til å utvikle ny teknologi.

–I dag investerer vi aller mest i arbeidskapasitet, men utbyttet vi får av det er på lang sikt svært liten, mener Hegerstrøm, som siden 2004 har jobbet som administrerende direktør i sitt eget med-tech selskap Hospital IT, som spesialisert seg på å levere tekniske løsninger til helsesektoren.

Statistisk sentralbyrå presenterte i 2014 flere rapporter som kartla hvilke utfordringer som venter det norske samfunnet. I følge rapporten “Helsefakta – Norge i verden – fakta om helsetilstand og helsetjenester i Norge”, vil vi se store utfordringer for helse- og omsorgssektoren allerede fra år 2025, da det ventes å komme en kraftig økning i andelen av befolkningen over 80 år. Dette vil høyst sannsynlig ha en markant innvirkning på både oppgaver og utgifter knyttet til helse – og omsorgstjenester fremover, da det er de aller eldste som er storforbrukere av helsetjenester.

For å kunne møte utfordringer i helsesektoren fremover, vil bruken av teknologi spille en viktig rolle. Ifølge Hegerstrøm, finnes det derimot fortsatt en enorm kunnskapsløshet blant politikere og helsebyråkratiet, fordi de rett og ikke ikke klarer å se eller forstå hva slags muligheter som ligger i bruken av teknologi.

– Vi har infrastrukturen og god trådløs dekning over hele landet, men vi bruker ikke penger på å anskaffe, utvikle det og anvende teknologiske verktøy. Politikerne forstår viktigheten av infrastruktur, fordi det er et begrep de kjenner og kan forholde seg til, men de forstår ikke viktigheten av å kombinere infrastruktur med teknologi.

hand-1571849_960_720

Roboter er ikke fremtiden

I Norge er én av åtte ansatt i helsesektoren, der arbeidsdagen ofte består av veldig mange manuelle prosesser. Er man for eksempel sykepleier i kommunen i dag, er de aller fleste avhengig av selvskrevende journaler og dialoger med andre sykepleiere for å få informasjon om hva som har blitt gjort før de kom på jobb og hva pasienten trenger. Er du derimot en selvstyrt pleier, så får du all denne informasjonen rett inn på mobilen din.

– Mange tror det er roboter som kommer til å erstatte sykepleieren, men dette er feil. Hva vi kommer til å se derimot, er selvstyrte sykepleiere. Dette gjør at du som sykepleier kan jobbe mye mer selvstendig, ettersom du kan ta beslutninger på egenhånd. Ved å bli kvitt en del oppgaver får man også mye tid til overs som kan brukes på andre oppgaver, sier Hegerstrøm.

Virtual reality – fremtidens rehabliteringsform? 

Under Oslo Innovation Weeks foredrag “Innovation, VR and gaming in health and rehabilitation”, kunne man se at også virtual reality åpner opp for mange nye muligheter innen helse. Ikke bare kan bruk av spill trene opp oppmerksomheten til barn med ADHD, men virtual reality og spill kan gjøre rehabilitering av slagpasienter mye mer effektiv. Sunnaas HF er for eksempel en av flere norske helseforetak som har begynt å implementere bruk av spillteknologi i rehabiliteringen.

foto @eonreality.com
foto @eonreality.com

Virtual reality vil også kunne bli et viktig læringsverktøy i fremtiden, når det kommer til å utdanne helsepersonell.

–  Noen av de største utfordringene vi har er hvordan vi skal undervise flere med færre ressurser. En annen utfordring er hvordan vi skal lære leger og sykepleiere til å anvende og analysere kunnskapen de sitter inne med på best mulig måte. Bruk av virtual reality gjør at man kan visualisere hvordan kroppen ser ut og hvordan den fungerer og reagerer. Vi kan gi den virtuelle personen dysfunksjoner og få elevene til å undersøke og diagnostisere den som om det skulle være en ekte person. Dette gjør blant annet skillet mellom studiene og den fremtidig arbeidshverdagen mye mindre, forklarer Dan Lejerskar, CEO og Co-founder av EON Reality, et multinasjonalt selskap som lager virtual og augmented reality verktøy.

 

 

 

– Selskaper må tørre å tenke nytt fordi vi forbrukere krever det

Hvorfor ligger tilsynelatende det bærekraftige ansvaret i dag på oss, konsumentene, når det heller burde ligge hos de store selskapene?

Nå i høst fikk jeg en unik mulighet til å være med på et prosjekt gjennom virksomheten “The Innovation Effect”. De bidrar til å koble selskaper i forskjellige størrelser sammen med engasjerte studenter som får være med å løfte selskapene opp med ny innsikt og måter å tenke på, slik at sluttresultatet er nye innovative løsninger og verdifull erfaring. I mitt tilfelle betydde dette et åtte ukers prosjektarbeid for Orkla i godt selskap av tre andre dyktige studenter, alle med forskjellig kompetanse, men med lik hengivenhet for innovasjon og å finne morgendagens løsninger. Prosjektet går ut på Orkla sin nye storsatsning ”Young Sustainability impact”, som er arbeid med fokus rundt bærekraft, primært rettet mot den nye generasjonen.

Første fase av prosjektarbeidet gikk ut på å kartlegge hva forbrukere i målgruppen 15-25 år og ulike nyoppstartede selskaper, tenker om bærekraft, hva slags bærekraftige tiltak de selv gjør og hva de syns er de viktigste måtene å bidra på i dag.

 ”I dag ligger tilsynelatende det bærekraftige ansvaret på oss, konsumenter, mens det faktiske problemet ligger hos de store selskapene”

Dette er en av påstandene som dukket opp i forbindelse med en intervjurunde vi gjorde på universitetsstudenter om temaet store selskaper og bærekraft. Jeg synes det var interessant å se at flere av respondentene i undersøkelsen pekte på at de syntes at endringene i første omgang burde skje hos bedrifter, i stedet for hos forbrukeren.

Det ble trukket frem at en omveltning burde skje hos selskaper med høyt Co2-utslipp, samt bedrifter innen matindustrien som står for enorme mengder matsvinn i form av overproduksjon av varer.

Flere mente også at når det gjaldt bærekraft, så ble det ofte alt for mye for en forbruker å sette seg inn i. Mengden av informasjon resulterte også i at det ble vanskelig å prosessere viktig stoff og ta inn over seg mulige konsekvenser knyttet til problemene. Det er også slik at det er media som styrer hvilke opplysninger vi skal få, til hvilke tidspunkt, som resulterer i at mye viktig informasjon når ut til oss, forbrukeren, sist, og at det derfor er noen resultater fra forskning som på den måten kan miste sin validitet.

Hvis man ser på det fra et rent økonomisk perspektiv, så er det forbrukeren som sitter på makten, ved at det i dagens samfunn heter at økt forespørsel leder til økt tilbud. Det store spørsmålet blir da om det i det hele tatt lønner seg for selskaper å satse på bærekraftige løsninger, om etterspørselen rundt dette ikke er tilstrekkelig nok. Men er samfunnet vårt i ferd med å snu?

Vi er blitt et samfunn med overflod av muligheter. Derfor bør bedriftene nå våge å tenke nytt og selv ettersøke bedre alternativer enn det de tilbyr konsumentene i dag.

Folk virker å være engasjerte i miljøet og jordens fremtid som aldri før, og en stor prosentandel av de samfunnsengasjerte er yngre mennesker. Vi konsumenter er villige til å gå temmelig langt for å endre våre forbruksvaner. De fleste av oss resirkulerer, er i gang med å kutte ned på kjøttinntaket, holde oss unna palmeolje, handle second hand klær og møbler på loppemarkeder.

Vi er altså en viktig stemme, som sier i fra at nå må det skje noe. En stemme som er lei av å bli dratt i alle kanter av politikere og media. Vi er tilsynelatende lei av reklamer med fokus på de negative konsekvensene som vi, forbrukere, står overfor. De samme reklamene som rett og slett glemmer å fortelle oss om alle mulighetene vi også har foran oss. Vi ønsker å ta ansvar. Med begge nevene. Men først må altså selskapene innse at de må møte oss på veien, de må tørre å komme ordentlig på banen fordi vi, forbrukerne, krever det. For ville et selskap i dag tatt et bærekraftig valg som kunne gått på bekostning av deres inntjening?

Forespørselen er jo der, vi ønsker bare å møte et bedre tilbud enn de som allerede finnes. Vi ønsker å se noen av resultatene forskningen rundt bærekraft har kommet frem til i butikkhyllene, slik at behovene våre kan bli dekket av noe nytt og bedre enn det vi kan finne i den vanlige dagligvarebutikken i dag.

Og hva er det som må til? Jo, rett og slett tryggere produkter, et større produktsortiment og dette til en overkommelig pris. Flesteparten av de vi pratet med i forbindelse med forbrukerundersøkelsen er studenter, med et stort og inderlig ønske om å leve på en mye mer bærekraftig måte, men grunnet produktenes høye priser og lite tilgjengelighet i butikkene, er det rett og slett veldig vanskelig.

 

Hør mer om prosjektet og funn fra undersøkelsene på torsdag under foredraget “Generation disruption – Power couples of the future” i regi av Oslo Innovation Week.

Kahoot er vinner av Oslo Innovation Awards 2016

Foto: Christian T. Joergensen / EUP-Berlin.com

– Kahoot! tildeles Oslo Innovation Award for den store innflytelsen de har på læring gjennom utvikling av banebrytende teknologi, sier formann i juryen, Per Saxegaard. 

Oslo Innovation Award ble i dag delt ut av DD.KK.HH. Kronprinsen og Kronprinsessen under åpningen av Oslo Innovation Week. Vinneren er Kahoot!, en norsk plattform for læringsteknologi startet av Johan Brandt.

– Denne prisen går på mange måter også til alle våre brukere. Det er de som utgjør plattformen og som skaper innholdet. På vegne av alle som bruker Kahoot! er vi idag skikkelig glade og litt stolte, sier Brandt.

Støtter opp under FNs bærekraftsmål

Prisen ble i dag delt ut for niende gang og gis til en aktør som løfter Oslo frem som en innovativ region. I år endret også juryen  kriteriene til også å inkludere FNs bærekraftsmål.

– Deres teknologi brukes av lærere og elever i mer enn 180 land, og bidrar til å revolusjonere måten vi lærer på. Selskapets arbeid støtter opp om flere av FNs bærekraftsmål, og de er slik sett et forbilde for andre selskaper, sier Saxegaard.

Kahoot! har siden selskapet ble startet for år siden opplevd en eventyrlig vekst. Den norske læringsplattformen har nå mer enn 33 millioner månedlige aktive brukere over hele verden. Microsoft var nylig en av flere internasjonale aktører som investerte tilsammen 80 millioner kroner i selskapet.

Østbanehallen vinner Nordisk pris

Det norske bidraget Østbanehallen stakk av med seieren under utdelingen av Nordisk Lyspris på Island.

Den gamle togstasjonen på Oslo sentralstasjon vinner nok en pris for belysningskonseptet i forbindelse med Rom Eiendoms restaurering av den gamle Østbanehallen, skriver Lyskultur i sin pressemelding.

– Prosjektet har en holistisk tilnærming som forstår hvordan området skal belyses. Dette vises ikke bare i funksjonsbelysningen, men også i forståelsen av byggets originale arkitektoniske uttrykk og menneskene som bruker det, heter det i jurybegrunnelsen.

Fra venstre: Kai Piippo, Helga Iselin Wåseth og Morten Jensen. Foto: Lyskultur
Fra venstre: Kai Piippo, Helga Iselin Wåseth og Morten Jensen. Foto: Lyskultur
Foto: Thomas Majewski
Foto: Thomas Majewski

Les mer: I 2015 ble Østbanehallen tildelt Norsk Lyspris for beste innendørsprosjekt.

– Magien i det subtile blå lyset fra taket er en overbevisende reproduksjon av det dominerende dagslyset, med hint av en kald fargetemperatur som gjenspeiler måneskinnet. Det fargede lyset reflekterer også stålmaterialet i rommets konstruksjon, fortsetter jurybegrunnelsen.

Nordisk Lyspris ble etablert i år 2000 og arrangeres av de nordiske belysningsorganisasjonene. Prisutdelingen skal fremme og hylle det spesielle og karakteristiske nordiske lyset, og utdeles annethvert år.

Ti prosjekter fra fem land var nominert. De norske bidragene var Østbanehallen og Akershus festning.

Ny finansieringsmodell skal gi bedre avkastning for samfunnsengasjerte investorer

Velferdsfinans AS vil skaffe flere samfunnsengasjerte investorer tilgang på både målbar sosial avkastning og økonomisk gevinst. Selskapets modell skaper samtidig flere finansieringsmuligheter for ideelle organisasjoner og entreprenører.

– Det er stor etterspørsel etter sosiale investeringer blant investorer internasjonalt og her er Storbritannia, USA og Portugal, blant de ledende landene på dette feltet, sier Jan Tveterås, Co-founder i Velferdsfinans AS.

– Vi ser nå også at norske investorer etterhvert begynner å få øynene opp for mulighetene som ligger i sosiale investeringer, men vi er enda ikke helt i mål med den første norske modellen som kobler investorene og myndighetene.

 Velferdsobligasjoner (på engelsk Social Impact Bonds) som finansieringsmodell, øker tilgangen til langsiktig finansiering og kan bidra til å øke effekten av den samfunnsnyttige innsatsen. Selskapet mener dette kan oppnås gjennom samarbeid på tvers av sektorer, der det offentlige, investorer og ideelle aktører jobber sammen.

– Portugals første velferdsobligasjon ble etablert i Lisboa i 2015. Her får 65 elever på tredje og fjerde klassetrinn på tre ulike barneskoler et undervisningsopplegg i programmering. Undervisningsopplegget leveres av organisasjonen Code for all, og programmet skal forbedre elevenes skoleprestasjoner. Investorer finansierer programmet og tilbakebetales av Lisboa kommune dersom elevenes resultater forbedres, forteller Tveterås.

Resirkulering av kapital

I en velferdsobligasjon finansierer private investorer et lovende sosialt program med målbare og forhåndsdefinerte resultatmål, og blir tilbakebetalt av det offentlige dersom når disse målene oppnås. Ved bruk av velferdsobligasjoner flyttes dermed investeringsrisikoen fra myndigheter til investorer. For investorene kan en slik investering både gi økonomisk gevinst, sosial avkastning og prosessavkastning. Prosessavkastning betyr at investorene får tilgang på kompetanse og læring i prosessen gjennom samarbeidet med de andre partene i kontrakten. Investorene i en velferdsobligasjon kan være pengeutdelende stiftelser, formuende individer og familier, CSR avdelinger i selskaper eller mer kommersielle aktører.

-Tradisjonelt sett har midler til sosiale formål hatt 100 prosent negativ avkastning. Dette er naturlig i mange sammenhenger, men det betyr at midlene bare kan brukes en gang. Mangelen på kapital til sosiale formål gjør resirkulering av kapital svært attraktivt, forteller Tveterås.

– I en velferdsobligasjon vil investoren kunne få tilbakebetalt investeringen av myndighetene dersom de sosiale målene nås, noe som tillater investoren å investere i andre sosiale formål, legger han til.

Jan Tveterås Tveterås mener at velferdsobligasjoner kan bidra til betydelige samfunnsøkonomiske kostnadsbesparelser.
Tveterås mener at velferdsobligasjoner kan bidra til betydelige samfunnsøkonomiske kostnadsbesparelser.

Verktøy for sosiale resultater

Økt press på velferdsstaten og nasjonale budsjetter krever stadig mer velferd for mindre penger. Tveterås mener at velferdsobligasjoner kan bidra til betydelige samfunnsøkonomiske kostnadsbesparelser og til et skifte fra aktivitetsbasert til resultatbasert finansiering. En etablering av velferdsobligasjoner som finansieringsmodell er et konkret verktøy som mobiliserer mer midler til forebygging. Modellen bidrar også til at det jobbes disiplinert og vitenskapelig mot bedre sosiale resultater, enten det er snakk om helse, kriminalitet, integrering, eldreomsorg eller utdanning.

– Velferdsobligasjoner vil gi dyktige sosiale leverandører tilgang på en stabil og langsiktig finansieringskilde for å realisere deres potensiale og skalere tjenestene sine. I tillegg vil offentlige aktører få et konkret verktøy for samarbeid med privat og ideell sektor for å løse ulike samfunnsutfordringer. Velferdsobligasjoner vil samtidig sikre offentlige midler høy verdi ettersom det offentlige kun betaler for oppnådde sosiale resultater, fortsetter han.

De sosiale resultatmålene kan ifølge Velferdsfinans AS være for eksempel en reduksjon i gjengangerkriminalitet, ensomhet blant eldre, bedre skoleprestasjoner eller mindre frafall fra utdanning og redusert ledighet blant unge og innvandrere.

Pilotprosjekt

Etter innspill fra Velferdsfinans AS vedtok Stortinget i 2015 å etablere et pilotprosjekt for bruk av velferdsobligasjoner i Agder. Forskningsrådet har bevilget penger til måling og evaluering av de sosiale resultatene og arbeidet skal utføres av Agderforskning. Det jobbes nå med en rekke aktører for å gjøre dette pilotprosjektet til en realitet, og selskapet regner med at Norges første velferdsobligasjon er implementert innen slutten av 2016 eller begynnelsen av 2017.

– Den første velferdsobligasjonen vil ha som mål å redusere gjengangerkriminalitet i Agder, sier Tveterås og legger til at organisasjonen Wayback vil være den primære sosiale leverandøren, i samarbeid med blant annet kriminalomsorgen. Ifølge han har flere potensielle investorer allerede vist sin interesse for prosjektet.

Får du panikk når noen nevner at din bedrift MÅ på Facebook? Fortvil ikke! Her er fem enkle tips

Sosiale medier kan gi stor nytteverdi for gründere og startups ved å bygge viktig nettverkskapital, synliggjøre konsept og utvikle marked. Satsning på relevant og godt innhold kan gi stor uttelling, men det fordrer en bevissthet rundt forvaltningen av relasjonene i virksomhetens nettverk.

Arbeidsmarkedet er i endring. Arbeidsplasser i tradisjonelle sektorer forsvinner og AS Norge trenger flere gründere. Innovasjon Norge rapporterer en betydelig økning av folk som ønsker å starte egen virksomhet, og regjeringen har lagt frem en gründerplan og satt av 100 millioner til et pre-såkornsprosjekt. Ved oppstart av egen virksomhet er det viktig å bli synlig i et marked med mange aktører og stor konkurranse. Det vil også være nødvendig å bygge nettverk som gir din virksomhet tilgang på ressurser.

Man vet av erfaring at nettverkskapital er viktig for nyetablerte virksomheter. En gründer trenger instrumentell-, informasjons-, anerkjennende- og emosjonell støtte i en startfase. For å få tilgang til denne nettverkskapitalen må man bygge nettverk og holde kontakten med nettverket. Dette kan være både tid- og ressurskrevende, men kan effektiviseres gjennom noen enkle grep.

Sosiale medier som Facebook kan ikke erstatte personlige nettverk. Men Facebook gir små virksomheter en mulighet til å bygge og forvalte et større og bredere nettverk. Facebook lar deg både bygge nettverk, nå mange gjennom én kanal og ta regi på egen kommunikasjon. Alle kan i dag publisere eget innhold. Effekten av kommunikasjonen på Facebook avhenger imidlertid av at man har noen som følger virksomhetens profil. Følgerne er din virksomhets nettverk og nettverket kan bygges med enkle tastetrykk.

Her er 5 tips til hvordan din bedrift lykkes på Facebook:

  1. Etabler en egen Facebookside for virksomheten. Dersom du som gründere bygger nettverk knyttet til både egen personlig profil og virksomhetens profil, kan det utvanne både budskap og virksomhetens nettverk. Derfor er det viktig å ta et bevisst valg på hvor man ønsker å organisere virksomhetens nettverk. Deretter bør det etableres en tydelig profil med gjenkjennbart grafisk uttrykk og ”to the point” beskrivelse av virksomheten.
  1. Tilby relevant innhold. Alle virksomheter kan i dag være egne publisister. Det er en god investering å tilby informativt og nyttig innhold i egne kanaler. Da vil dine målgrupper oppleve det relevant å være koblet til virksomhetens nettverk. Dette kan gjøres ved å illustrere konsept og verdiskapning gjennom historier som engasjerer, og som folk i nettverket vil ønske å dele. Det vil utvide nettverket og er et viktig ledd i virksomhetens eget salgs- og lojalitetsprogram for dine kunder og samarbeidspartnere. Personifiserte saker med gode bilder øker engasjement.
  1. Bygg nettverk. For økt nettverkseffekt av Facebook kan man invitere de som liker sakene man legger ut til å like virksomhetens Facebook-side. Da vil man sakte men sikkert bygge nettverket og øke nettverkskapitalen. Det er også nyttig å følge andre aktører. Vis virksomhetens støtte til andre og del aktuelt stoff dersom du mener sakene er relevante for egne støttespillere og nettverk.
  1. Ha respekt for nettverket. Det er viktig å velge innholdet man tilbyr med omhu. Aktivitet på sosiale medier krever forvaltning av tillitt mellom profil og nettverk. Nettverket har andre forventninger til en virksomhet som dukker opp i deres egen nyhetsfeed, enn til andre medier. Man møter folk i skillet mellom jobb og privatliv. Målet er å bygge relasjoner og en relasjon skal forvaltes med nennsomhet. Mange legger ut for mange saker og saker, og står i fare for å trøtte ut følgerne sine. Innholdet som tilbys bør være relevant, informativt og godt presentert.
  1. Bruk Facebook som kundesenter. Med sosiale medier har man gått fra å skape oppmerksomhet til å skape deltagelse og engasjement. Dette medfører et behov for oppfølging og dialog. Det er viktig å svare raskt på henvendelser og kommentarer, gå inn i samtaler og besvare spørsmål. Det er også viktig å overvåke aktiviteten i disse kanalene, så du har oversikt over hvordan virksomheten oppfattes og omtales. Her finnes det gode gratis verktøy. Med fokus på dialog i sosiale medier gir disse kanalene deg en nærhet til kundene. Facebook kan bli virksomhetens kundesenter og dette kan spare tid og penger.

 

 

Gründeren bak Medarbeiderne AS vinner TOYP-prisen

I 2011 startet Chris Klemmetvold Medarbeiderne AS som en del av en skoleoppgave på Senter for entreprenørskap ved Universitetet i Oslo. I dag er han vinner av den nasjonale TOYP-prisen og er også én av fem som konkurrerer om å bli Årets Sosiale Entreprenør. 

Medarbeiderne AS ble startet opp av Klemmetvold i 2011. Han studerte da entreprenørskap på deltid og ønsket å starte en sosial bedrift som gav tidligere rusavhengige muligheten til å bli en aktiv del av samfunnet igjen.

– Folk som har klart å slutte med dop og lukka døra bak seg til den delen av livet har stor viljestyrke og fortjener en mulighet til å vise at de kan jobbe. Men selv om de har lagt livet som rusmisbruker bak seg, har kanskje ikke NAV og i alle fall ikke arbeidsgivere der ute gjort det. Vi viser at vi tror at folk kan jobbe ved å stille krav. Vi gir ansvar og tillitt, sier Klemmetvold.

jonas-med-bilen3

Virksomheten ansetter derfor kun tidligere rusmisbrukere og tilbyr tjenestene “Lettvint Privat” og “Lettvint Bedrift” som går ut på å hente pant, glass- og metallemballasje, småelektronikk, lyspærer og batterier. I tillegg tilbyr de assistanse til flytting, bæring, sjauing, resepsjonstjenester, hagearbeid m.m.

Klemmetvold tror det viktigste medarbeiderne får ut av å jobbe for han, er først og fremst det at de får lønn på bankkontoen sin en gang i måneden.

–Ikke fordi folk er så opptatt av penger, men fordi lønn er den vanligste formen for å anerkjenne at medarbeidere gjør en jobb. Som medarbeider hos oss vet man at man er verdifull og at man er med på å bygge opp noe, ikke bare for seg sjøl, men også for de som kommer etter.

_mg_1641-gjennomfort-rute-chris-klemmetvold-stina-lastad-jorgen-veiby-og-ragnhild-mjonner

Selv om gründeren har stor glede av av å se medarbeidere som klarer å komme seg tilbake til arbeidslivet igjen, legger han ikke skjul på at jobbhverdagen også byr på noen utfordringer.

– Det er spesielt tøft når de ansatte har det tøft. Når noen sprekker eller blir innlagt et sted eller når noen “går fantegang”, altså at de blir helt borte for arbeidsgiver. Det er en del av Medarbeidernes natur at enkeltmedarbeidere ikke klarer det de prøver på. Det går inn på oss alle – men det er den kampen vi har valgt å kjempe.

Oppmerksomhet = arbeidsplasser

Junior Chamber International gir årlig ut prisen “”The Ten Outstanding Young Persons of the World Award” (TOYP) til 10  unge mennesker mellom 18-40 år som skaper positiv forandring for seg selv eller samfunnet. I årets nasjonale vurdering av TOYP-kandidatene står det at dommere hadde en svært vanskelig oppgave da de skulle kåre vinneren.

I bedømmelsen ble spesielt følgende kriterier vektlagt:

(1) at tiltaket eller prosjektet er økonomisk bærekraftig framover,

(2) at det treffer en aktuell målgruppe,

(3) og at det har en kompetent og stabil ledelse.

Tilslutt endte valget på Klemmetvold da bedriften han har etablert blant annet ”tar fatt på en krevende og gjerne litt glemt gruppe”. Videre i begrunnelsen heter det at “bedriften har en økonomisk bærekraftig bedriftskultur og at de anser bedriftens ledelse og kompetanse som ”stabil med stor erfaring”. I tillegg er han én av fem gründere som kjemper om ferd-prisen “Årets Sosiale Gründer 2016”.

img_1608

– Slik oppmerksomhet er litt kleint, men en stor ære og en mulighet vi utnytter så godt vi kan. Vi har selgere med rusbakgrunn som går fra dør til dør, og de selger flere abonnementer hvis flere har hørt om arbeidet vårt.

I dag har bedriften hele 534 faste privatkunder og 10 bedriftskunder, noe som dekker ca. 60 % av pengene de bruker selv i året. Foreløpig har de fått hjelp fra FERD sosiale entreprenører, Arbeids- og velferdsdirektoratet og Scheiblerstiftelsen, som støtter dem under forutsetning av at de beveger seg mot å bli økonomisk bærekraftige.

Hva er planene fremover?

– Nå skal vi først skaffe oss et eget sted. Innen 2020 skal vi ha 6 årsverk fast ansatt. Da omsetter vi også tjenester for 5 millioner kroner og går for første gang i overskudd.

TINE-sjefen: – Vi kan ikke vandre rundt i komfortsonen

Når Hanne Refsholt ikke er ute og tester den olympiske bob-banen på Lillehammer, er hun opptatt med å lede en av Norges største næringsmiddelkonserner. – Men TINE kan bli enda bedre på innovasjon, mener hun.

Navn og alder: Hanne Refsholt (55)
Stilling: Konsernsjef i TINE
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Sitteunderlag i tovet ull til turbruk
Dine tre favorittapper: Mitt TINE, Matsans og Ruter
Beskriv deg selv med tre ord: Åpen, inkluderende og uhøytidelig
Nevn én «funfact” få vet om deg: At jeg har testet den olympiske bob-banen på Lillehammer
Hvordan kobler du av om høsten? Gjennom turer på fjellet. Å gå er min form for meditasjon.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg er nysgjerrig og har lett for å engasjere meg. Det er egenskaper som er gode å ha for og få til det samspillet og lagfølelsen som kjennetegner samvirket.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer? 

– De erfaringene vi har gjort oss gjennom tidligere endringsprosesser; at vi vet hvor mye vi kan få til når vi jobber sammen mot felles mål. Det å lykkes skaper mye positivitet i organisasjonen – Det inspirerer!

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg er en del av ulike nettverk og treffer kunnskapsrike folk både utenfor TINE og i egen organisasjon. Lytter du aktivt og er åpen for nye ideer og innspill, skaffer du deg innsikt. Og så gjelder det å omgi seg med flinke folk. De har vi heldigvis mange av i TINE.

Hvordan har Tines kommunikasjonsstrategi endret seg som følge av den digitale revolusjonen?

– Vi jobber mer aktivt med historiefortelling i egne digitale kanaler. Med den tilgangen på informasjon som folk har i dag, er det avgjørende at de historiene du forteller oppleves som relevante – enten det dreier seg om produktene våre – eller hvordan vi jobber med innovasjon, bærekraft og verdiskapning i en av Norges mest spennende verdikjeder, som går fra gård til bord.

Hvordan ser Tine ut i 2020?

– Vitale, spreke og fremdeles høyt verdsatt av norske forbrukere.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Tine?

– Strategisk står forankringen til 10. Men TINE har ennå et potensial for å bli bedre på innovasjon. Vi jobber kontinuerlig med å styrke oss på dette området.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Først og fremst må vi i TINE være ærlig med oss selv og erkjenne hvor vi kan bli bedre. Selv om mye går bra, kan vi ikke vandre rundt i en komfortsone. Så lenge vi fortsetter å være ydmyke, nysgjerrige og endringsvillige, vil vi klare å takle de utfordringene vi møter.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Den digitale revolusjonen har vi nevnt. Helse og ernæring er et annet område. Og så må man forstå hva forbrukerne vil ha, og bidra til å gjøre hverdagen enklere for dem.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er alltid optimist på vegne av Norge. Vi kommer til å klare overgangen fra en fossil økonomi til en teknologisk – og biobasert økonomi. Her kommer TINE og norsk næringsmiddelindustri til å spille en viktig rolle, ettersom vi representerer en av de største landbaserte industriene i Norge og dermed kommer til å være sentrale i arbeidet med å utvikle mer bærekraftig og klimavennlig verdiskapning.

Hør også Refsholts foredrag “Innovasjon gjennom hele verdikjeden” under årets Female Business Innovation Conference – der InnoMag er en av partnerne. 

Om en nobel visesanger, Oslo Innovation Week og leppeblemmer

Foto av: Flickr/Alberto Cabello

Det er nå bare dager igjen til Oslo Innovation Week – høstens store ekstravagansa – sparkes i gang, som byr på over 90 arrangementer som skal sloss om vår oppmerksomhet, tid og glød. Det er rett og slett imponerende å se kreativiteten og de gode idéene myldre frem, og årets tema er Powercouples, – kunsten å koble dagens store virksomheter med de nye startupmiljøene.

Det som lenge fortonet seg som en rolig uke eksploderte i går med Therese Johaug’s leppeblemme, som nok en gang viser at en av verdens minste idretter tillegges enorm betydning i Norge. Vi har åpenbart ikke kompetansen som skal til for å konkludere med om asmamedisin og leppesalver virker prestasjonsfremmende, men det er lett å konstatere at skiledelsen har sovet i timen og sølt bort en utrolig mengde tillit på kort tid.

Tillit tar lang tid å bygge, men går utrolig fort dukken.

Vi spår at norsk skisport vil måtte belage seg på å møte vinteren med en viss porsjon ydmykhet, og det vil nok fortone seg som nye takter for en skiledelse som har lang erfaring i å sloss mot nye tanker, innovasjon og selvransakelse. Du var kanskje ikke klar over det, men det er et faktum at vi var imot innføringen av olympiske vinterleker – stafetten ble også ansett som et fullstendig «nedsnødd» forsøk på å ødelegge den enkelte skiløpers kamp gjennom skogen. Da er det jo heller ikke så rart at verken fellesstart eller noe så kjettersk som skøyting var noe våre brave landsmenn i Norges Skiforbund kunne gå inn for – for ikke å snakke om kvinnelige skiløpere, Bokløvs famøse V-stil eller innføringen av alpine grener. Når det kom til stykket viste norske skiløpere seg som absolutt konkurransedyktige, og vi føler oss trygge på at norske skihelter også i fremtiden vil vise både svensker og andre sine brede ryggtavler. La oss håpe at vi klarer det samme også når det gjelder kunsten å skape nye arbeidsplasser og nye verdier.

Fra Sverige kommer for øvrig to interessante nyheter denne uka; Den gamle storheten Ericsson, som har vært i gang i 140 år, mistet denne uka over 35 milliarder i verdi etter at salget svikter fordi man i for lang tid har prioritert kostnadskutt på bekostning av innovasjonskraft. En vekker for alle virksomheter som i for lang tid har høstet av dagens goder uten å investere i morgendagen. Den andre store nyheten fra broderfolket står det ærverdige svenske Nobelakademiet for. I år viser de evne til å tenke og handle innovativt, gjennom å velge Robert Allen Zimmerman, kjent amerikansk musiker, sanger, låtskriver og poet, og noe bedre kjent som Bob Dylan, til årets vinner av Nobelprisen i litteratur. Kult og definitivt nytenkende, – så denne ukas Innovasjonsblomst sendes det ærverdige svenske akademiet.  Vi gratulerer og konstaterer at svenskene i år er langt freskere enn vår hjemlige fredspris komitee. Det er for øvrig slett ikke første gang mannen med en stemme som går Ole Paus en høy gang, er nominert til Nobelprisen i litteratur. Den godeste Bob Dylan, som også var Steve Jobs sin store helt, ble også for 12 år siden listet som nummer to på magasinet Rolling Stone’s kåring «Greatest Artist of All Time», kun slått av The Beatles, og for oss endringsagenter er sangen «The Times They Are A-Changin’» kanskje den største ever!

Ukas tredje store nyhet, slik vi med litt subjektive øyne ser det, er at Norge nå endelig har fått sitt første åpne fremtidssenter, utnevnt av svenskenes verdenskjente professor i intellektuell kapital, Leif Edvinsson. Han har valgt Open Innovation Lab of Norway som Norges første åpne fremtidssenter og det er vi stolte av. La det være nevnt at undertegnede i tillegg til å være ansvarlig redaktør i InnoMag også innehar rollen som leder av Open Innovation Lab of Norway.

Les også: Nå åpnes Norges første Open Future centre

For de som var til stede på årets INNOVASJONSDAGEN-konferanse den 6. September, ble det mye fokus på samspill mellom ulike virksomheter, og det er nettopp dette vi InnoMag ønsker å fokusere på. Det handler om å generere økt verdiskapning gjennom å bygge flere gode relasjoner, stimulere til bedre innovasjon og fjerne tradisjonelle barrierer på tvers av firmaer, bransjer og landegrenser. Med partnere som Stanford Peace Innovation Lab, Centre for Creative Leadership, University of California, Berkeley og SRII (Service Research & Innovation Institute) og nå også Japan Innovation Network er det spennende perspektiver som åpner seg.

La oss likevel konkludere med at uka nok vil munne ut i en kakefoni av oversikter, tabeller og lister over landets skatteytere, i og med at Norges skattelister legges ut i dag. Vi nordmenn er og blir nysgjerrige, og det er jo som kjent en positiv egenskap for endringsagenter.

For å gjøre Leif Edvinsson’s positive ord til våre, Happy future og god helg!

Nå åpnes Norges første Open Future Centre

Open Innovation Lab of Norway i medvind – utnevnes til Norges første åpne framtidssenter av professor Leif Edvinsson og samler flere av de beste norske innovatørene.

(Artikkelen er skrevet som en del av en mediesamarbeidsavtale med Open Innovation Lab of Norway)

Oslo, 14. oktober 2016. Open Innovation Lab of Norway (OIL) blir landets første Open FUTURE Centre. Senteret får professor Henry Chesbrough fra University of Berkeley inn i sitt råd og presenterer også en ny strategisk samarbeidsavtale med Japan Innovation Network.

– De beste innovatørene jobber bevisst og hardt for å skape konkurransefordeler og de er allerede langt foran sine konkurrenter. Verdien av å være oppdatert på hvor Norge og verden er på vei har aldri vært større” sier Leif Edvinsson, Future Centre’s grunnlegger og svensk professor i intellektuell kapital.

Hvorfor velger dere nå å gjøre OIL til partner?

– Norge har et unikt potensiale til å innta en lederrolle i verden når det gjelder åpen innovasjon. Det handler om å navigere smart før det er for sent. Gjennom et globalt unikt kunnskapsnettverk, fra Silicon Valley til Tokyo, skapes og formidles det ny innsikt om hvor vi er på vei.

Les også: – Norway needs to have the mindset of a Viking

Tidligere har 10 norske virksomheter, inkludert Norwegian, Storebrand, NAV og ISS, blitt invitert inn i nettverket for å gjøre hverandre, samfunnet og Norge bedre på innovasjon, De siste ukene har OIL også åpnet dørene for nye innovasjonsledere som Miles, Multiconsult, Iteria og Deloitte.

–  Vi er overbevist om at økt kunnskap om åpen innovasjon og hvordan fremtiden blir skaper konkurransemessige fordeler og mener dette grepet øker verdien for våre partnere. For OIL er det en styrke at de ledende kunnskapsmiljøene innen ulike bransjer velger å bli kunnskapspartnere hos oss. Tross alt er innovasjon en lagidrett, og sammen er vi betydelig dyktigere enn hver for oss, sier leder i Open Innovation Lab of Norway og ansvarlig redaktør i InnoMag, Truls Berg.

 

Om Open Innovation Lab of Norway:

Open Innovation Lab of Norway jobber for at partnerne og Norge skal bli verdensledende på åpen innovasjon og bærekraftig vekst. Målet er å generere økt verdiskapning gjennom å bygge flere gode relasjoner, stimulere til bedre innovasjon og fjerne tradisjonelle barrierer på tvers av firma, bransjer og landegrenser. Både Stanford Peace Innovation Lab, Centre for Creative Leadership, University of California, Berkeley og SRII (Service Research & Innovation Institute) er med som eksisterende partnere.

3 OPPORTUNITIES FOR ENTREPRENEURS IN THE SMART CITY SCENE

All photos by Hung Ngo

Buzzwords like big data, smart city and the brighter future could be heard all the time when the second Nordic Edge Expo was arranged in Stavanger. I went down to discover which opportunities lies for entrepreneurs who want to participate in one of the next big industries, where the Nordic countries are already paving the way world wide.

1) Turn big data into smart decisions

At one of the biggest stands at the expo hosted by Microsoft, Øystein Sulutvedt, head of Smart City at Microsoft, and I started to discuss possible opportunities for entrepreneurs over a coffee.

What can entrepreneurs do to get involved in the smart city scene?

– For every day that goes, we collect more and more data. Most of it is public and available for everyone. The value is not in the data, but in how you can transform it into usable information to create better decisions. Oslo used smart data to decide how and where they should roll out new bicycle paths. Entrepreneurs should find ways of how we can turn big data into smarter decisions, Sulutvedt says.

Another big, though positive challenge we are facing in Norway, is the huge amount of people switching to electrical cars. The powerline can be overstrained at times, which can cause problems for delivering a steady supply of electricity to the houses.

–With the new smart electricity meter that will be installed in to all Norwegian homes by 2019, there are huge opportunities for entrepreneurs to disrupt how we use and buy our electricity, I believe.

nordic_expo2016_foto_hung_ngo17-1024x683

2) Let there be light!

By the Philips stand, I asked Anders Runemalm, Nordic Enterprise Marketing Manager of Phillips Lighting, about his thoughts when it comes to opportunities for entrepreneurs.

– Well, first of all, big data plays a huge role in how we do decisions these days. Both as big corporate businesses, and local governments. The challenge is to visually present it in an understandable way. There are huge opportunities for entrepreneurs to find new tools and ways to transform all the big data into visuals that will make sense and that’s easy to present.

– The second big opportunity now, is smart light. Light plays a huge part in our public spaces. The question is, how you can use light to make a change in public spaces in the smartest way possible? There are several case studies where light has for example prevented crime, increased number of people going out, leaded to more customers for local businesses and so on. Now is a good time for new startups who wants to improve their city by using old technology and inventing new, in order to find smart ways of using light.

nordic_expo2016_foto_hung_ngo11-1024x683

3) Everything, everything will be connected

Telenor, the Norwegian multinational telecommunications company, had some thoughts about what we can expect in the future and what the key challenges will be.

– One of the challenges entrepreneurs can embrace, is that in big corporations it can be hard to share the knowledge and information in a smart way at times. How can big organizations keep knowledge and take smart decisions? That´s something absolutely worth looking closer into, says Roy Schjølberg, Key Account Manager for Telenor.

– When it comes to smart cities, we will see a huge growth in every day things that will be connected online. From our garbage bins to the bicycle to the cars. The question is; what solutions will turn up, that will make our cities smarter and improve efficiency? This will become huge, and will give lots of opportunities to new startup companies to take part in creating the smart solutions for our new smart cities!

Finaleplass i Venture Cup: – De har sett et behov i et krevende marked

Foto: Kai T. Dragland / NTNU

Siden januar i år har student-team fra hele Midt-Norge utviklet sine bedriftsideer og finpusset sine forretningsplaner. Under Innovator 2016 var det bedriftene Bluebird og Sevendof som stakk av med finaleplass til Venture Cup Nasjonal finale og 70 000kr hver.

Vinner av Hovedklassen, åpen for alle studenter, er bedriften Bluebird:

– Vi lager en universalkontroll som du plugger rett i ruteren, slik at alle digitale konsoller kan snakke sammen. Med andre ord, vi skaper smartere hjem for folket, uttalte Mattis Spieler, CEO i Bluebird.

Internet of Things (IoT) handler om at smarte gjenstander kommunisere med hverandre. Det er estimert at IoT-bransjen skal øke til 34 milliarder enheter i løpet av 2020. Business Insider forventer at det vil bli brukt 6 trilliarder amerikanske dollar de neste 5 årene på IoT. Det norske hjemmemarkedet er en stor del av dette.

Studentene i BlueBird ser en utfordring i at de fleste leverandørene av IoT-løsninger ønsker å låse kundene til sine egne datasystemer. Dette fører til vanskeligheter for kunder som skal kjøpe nye produkter til hjemmet. Produktene er knyttet til ulike system, som har hver sine protokoller, gateways og årlige lisensutgifter. Dette innebærer merarbeid som gjør at sluttproduktene blir dyrere og tar lengre tid før de kommer ut på markedet. BlueBird vil løse dette ved hjelp av en BlueTooth-basert mottaker som oversetter signalet fra det enkelte produkt, for så å sende det videre i systemet. Dette hjelper de ulike systemene å “snakke sammen”. Det sparer leverandøren for å utvikle egne system, og kunden slipper å låse seg til enkeltleverandører.

29531338313_0873f01d4d_z
Foto: Kai T. Dragland / NTNU

– Bluebirds løsninger reduserer merkostnader og vanskeligheter for sluttkunden når man skal velge og bruke nye smartprodukter i hjemmet, og gjør at innovasjoner raskere kommer på markedet, forteller Spieler.

Les også: – Flow Motion vinner av Venture Cup 2015

– Forretningsplanen til BlueBird bærer preg av mye arbeid og de har snakket med mange aktører. De har sett et behov i et krevende marked og har tilegnet seg mange viktige aktører i en stor bransje. De er derfor verdige vinnere av Venture Cup Hovedklasse, uttalte Eli Arnstad, konsernbanksjef SpareBank1 SMN.

Vinner av Entreprenørklassen, for studenter med studiespesialisering i entreprenørskap på masternivå, er Sevendof:

– Vi skal bli verdens største leverandør av industridroner til verdensmarkedet, men vi har en liten vei å gå før vi er der. Jeg vil uttrykke en applaus til forskningsrådet som har turt å satse på oss studenter i år og vi håper dere vil fortsette med dette, uttalte Jørgen Veiby fra Sevendof.

Foto: Kai T. Dragland / NTNU
Foto: Kai T. Dragland / NTNU

Sevendof AS utvikler en ny type drone som kan ta av og lande uten rullebane, har lang rekevidde, og kan stoppe opp og stå stille i luften. Dronen testes nå for bruk i sauesanking og søk etter bortkomne folk i fjellet.

– Vår visjon er å kunne bruke teknologi til å løse noen av jordens store utfordringer og påvirke livet til flere millioner mennesker. Eksempelvis ønsker vi forbedre hvordan måten medisiner og blod fraktes i u-land, hvordan kraftlinjer inspiseres slik at de ikke bryter sammen, hvordan bonden utnytter avlingene best mulig slik at det blir mat til flere eller hvordan gjeteren har oversikt over dyrene sine, forteller Veiby.

Selskapet har allerede fått støtte av SparkNTNU, Forskningsrådet og Innovasjon Norge, samt flere mentorer og professorer. De er nå på jakt etter andre som ser muligheter i droneindustrien og kan gi selskapet fart videre.

Les også: – Pitchet seg til finalen i Venture Cup

Venture Cup er en av verdens største forretningsplankonkurranse for studenter, og et utviklingsprogram for studentbaserte forretningsideer. Gjennom vårsemesteret har studentene fått hjelp til systematisk utvikling av sin bedriftsidé og forretningsplan.

De to vinnerne skal representere Midt-Norge i den nasjonale finalen av Venture Cup, som arrangeres i Bergen 21. Oktober.

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...