Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Og mottakerne av ukens Innovasjonsblomst og kaktus er…

I en uke som preges av at det innovative norske IT-lokomotivet Opera Software ender opp i kinesiske hender, slik Voss of Norway gjorde før jul og Elkem for 3 år siden, er det stadig lettere å se at Asia (og Kina spesielt) kommer for fullt. Kort og brutalt fremstår de som langt mer innovative enn nordmenn flest.

I intervjuet med Kina’s Huawei dyktige Joy Yan, som er amerikaner av kinesisk herkomst, fremkommer det at mens amerikaneren ofte tenker kvartalsvis, bygger kineserene i et 100 års perspektiv. Forskjellen mellom dem og oss blir derfor kanskje ekstra påtagelig i en uke der norske politikere spiller russisk rulett med Rygge flyplass og 1000 arbeidsplasser. Alle vet jo nå at flyseteavgiften ble kokt sammen en sen nattetime uten noen form for konsekvensanalyse. Som følger har politikerne nå malt seg inn i et hjørne det er vanskelig å komme seg ut av og dette skader norsk innovasjonsevne.

Vår kjennskap til norske politikere er etter hvert relativt god, og de er hver for seg fulle av gode intensjoner, og vi kan underskrive på at de hver for seg fremstår som breddfulle av gode intensjoner, men sannheten er at når mange nok samles sent nok blir de, som resten av oss, slitne og gjør beslutninger der det kan være svært vanskelig å følge den røde tråden. I et Norge der statsministeren senest for to måneder ga 2 milliarder til Hydro’s fabrikkutvidelse, og der et samlet politisk apparat i en årrekke har sikret norske skipsredere vilkår Panamakontohaverne bare kunne drømme om, nekter man altså å fire på en 80 kroners avgift – forstå det den som vil. I ren medlidenhet sendes ukas Innovasjonsblomst til to av Norges største og mest profesjonelle langsiktige børsnoterte selskaper som denne uka sannsynligvis ønsker norske politikere langt i retning fjerne himmelstrøk der krydderurter trives. Vi tenker på Orkla og Thon, som gitt at Rygge flyplass legges ned, må ta et tap på flere hundre millioner – hver! Slikt fremmer IKKE norsk investeringslyst i nye innovative prosjekter, tvert i mot!

Vi i Innomag er stygt redd norske politikere her gjør to generaltabber. Ikke bare lager de symbolpolitikk av småpenger mens 1000 arbeidsplasser står for fall, men de lukker i tillegg øynene for at fremtiden er regional og at lokale flyplasser hører fremtiden til. Takket være nye teknologiske fremskritt dukker det nå opp helt nye og svært spennende innovative kommunikasjonsmåter. Blant annet husker du som trofaste leser InnoMag at vi flere ganger har skrevet om Elon Musk’s Hyperloop som gjennom vakumrør vil sende oss av gårde i over 700 km i timen byer i mellom, som ett av mange eksempler. Vi vil sannsynligvis også snart se nye fly som klarer seg med betraktelig kortere rullebaner og dette vil også øke interessen for regionale flyplasser.

Vi har sagt det før, fremtiden er lokal og i den forstand trenger regionen Akershus Sør og Østfold et sterkt kommunikasjonstilbud om de skal stå rustet til å sloss for de attraktive arbeidsplassene. Ukas innovasjonskaktus går til de som sloss for symbolavgifter og gårsdagens løsninger uten evne til å se på nye innovative måter å reise på. Vi trenger mer innovasjon og mer innovative innspill i Norge, ikke gamle svar på utgåtte spørsmål!

Telenor Norge søker techgründere

Gisle Pedersen @Telenor

Telenor Norge ringer inn techgründere utenfor egne rekker. 
– Gründermiljøene i Norge ber om at vi deler mer kompetanse og potensielle kunder. Det skal vi levere på, sier innovasjonssjef i Telenor, Gisle Pedersen. 

Først ut lokker Telenor Norge med en premie på 100 000 kroner til den beste mobilinnovasjonen gjennom konkurransen Mobile Challenge. Konkurransen gjennomføres i samarbeid med Start-up lab.

– Målet er å bli kjent med potensielle samarbeidspartnere. Det skjer mye spennende i norske techgründermiljøer om dagen, og vi vil ha flere selskaper på radaren vår, sier Gisle Pedersen i Telenor´s pressemelding.

Vinneren vil bli kåret etter en innsalgspresentasjon i juni, og kan bli tatt med videre i Telenors videre gründersatsning.

– Vi skal satse mer på innovasjonsarbeid både i og utenfor Telenor, og vil være mer aktive og synlige i norske gründermiljøer fremover, sier Pedersen.

Ifølge innovasjonssjefen er mobilkonkurransen bare steg én i å bli kjent med nye og spennende selskaper. Målet på sikt er å inngå sterkere samarbeid.

– Til høsten starter arbeidet med å velge ut inntil seks lovende techgründere til Telenor og Startuplab sitt første akseleratorprogram. De beste selskapene som deltar i denne konkurransen vil også havne på kortlisten blant kandidatene til akseleratoren, forklarer Pedersen.

Målet med akseleratoren er å sette fart på selskapet eller produktet. Samarbeidet mellom Telenor og Startuplab vil gi techgründere tilgang på kompetanse, potensielle kunder, brukertesting, mentorer og finansiering.

– Vi håper på at vi i samarbeid med Startuplab kan være med på å dyrke frem sterke produkter som kan tilføre våre norske kunder noe nytt og nyttig, sier han.

 

Entreprenører med nye mobile tjenesteløsninger innen familiebehov, kommunikasjon, underholdning, sikkerhet eller liknende, blir oppfordret til å søke via denne linken (oppdatert) innen 27. mai.

Vil skape et nytt sosialt nettverk gjennom aktiviteter i ditt eget nærområde

Gutta bak den nye appen HypeIt sier de ønsker å snu den negative utviklingen i samfunnet hvor mennesker er stadig mindre sosiale. “Aldri før har det vært lettere å delta i øyeblikket, hvor enn du er i verden,” sier gründer Petter Vig. 

– Hypeit ble etablert i første del av 2015 med formål å undersøke behov og mulighetsrom for å utvikle et nytt sosialt nettverk som gir økt fokus og inspirasjon til aktiviteter som skjer i nærområdet.

– Vi så en generell negativ utvikling i samfunnet hvor mennesker stadig er mindre sosiale, og flere føler seg ensomme og mindre lykkelige. En av hovedfaktorene til dette blir gjentatte ganger hevdet å være bruken av sosiale medier. Dette ønsket vi å snu på ved å utvikle et sosialt nettverk som legger til rette for, og gir inspirasjon til, økt sosialt nærvær gjennom aktiviteter som skjer i nærområdet, sier Chief Design Officer i HypeIt, Petter Vig.

“Vi så en generell negativ utvikling i samfunnet hvor mennesker stadig er mindre sosiale, og flere føler seg ensomme og mindre lykkelige”

– En av Hypeit sine grunnverdier er “We build with people in mind”, med det mener vi at en hver god ide må bygges med fokus på den individuelle bruker. Dette er grunnen til at mange gode ideer ikke lykkes. Selve ideen kan være god, men har man ikke lagt til rette for en god brukeropplevelse vil den rett og slett ikke fungere. I Hypeit har vi siden oppstart hatt en dynamisk utviklingsprosess hvor vi har gjort endringer og forbedringer ettersom vi har testet produktet og hentet informasjon fra den potensielle bruker. Dette er avgjørende for at vi lykkes.

Ønsker å samle mennesker til sosiale begivenheter

– Våre største lidenskap er innovasjon og menneskers brukeratferd. Det å jobbe i en start-up hvor man skaper noe fra bunnen av med fokus på å samle mennesker til sosiale begivenheter er noe som motiverer oss stort. Vi ønsker å være en tjeneste som legger til rette for å bringe folk sammen, uavhengig av bakgrunn og kulturer. Vår visjon er at Hypeit skal være et verktøy som kan føre til økt glede og lykke. Videre er vi opptatt av samfunnet rundt, og ser at Hypeit kan brukes til å gratis promotere arrangement som vil gi økt glede for alle, eller hjelpe mennesker som har spesielle utfordringer.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i selskapet? 

– Vi bygger selskapet rundt å kunne ta raske beslutninger slik at vi effektivt kan implementere ny innovasjon.

– Vår strategi bygger på å være et steg foran. Vi skal helst komme med en løsning før brukeren etterspør den. Vi jobber ut ifra helt unike innovasjonsprogrammer som er forankret i selskapet og baserer seg på produkt, psykologi og beslutningsteori. Innovasjon er derfor en nøkkelfaktor i selskapets strategi og av den grunn vil vi mene 10.

_MG_3257-2

Hva er det HypeIt tilbyr – som andre ikke kan?

– Hypeit utnytter mulighetene som finnes innen GEO lokasjon og sanntidsdata. Kort fortalt fungerer konseptet slik at man laster opp bilder og video av en aktivitet eller arrangement som foregår akkurat nå. Aktiviteten blir videre «hypet» ved at flere laster opp sitt bidrag, og det samlet blir en felles presentasjon av aktiviteten, med formål å fortelle andre hva som foregår akkurat nå, og inspirere dem til å bli med. Ved bruk av GEO lokasjon kan andre bli informert om aktiviteter som foregår akkurat nå i området de befinner seg. Aldri før har det vært lettere å delta i øyeblikket, hvor enn du er i verden. Hypeit gir tilgang til funksjoner og tjenester som ikke er tilgjengelig i noen andre sosiale medier i dag.

En app for de mellom 13-26 år

— Hypeit er en tjeneste som stort sett passer til alle målgrupper. Når det er sagt har vi valgt å fokusere på unge mennesker mellom 13-26 år, da de er de mest ivrige sosiale media brukerne i dag. Det er viktig for oss å fokusere på disse menneskene da de disse er beregnet som innovatører, innhold skapere og aktive sosiale media brukere, sier Vig.

Hva er planen videre etter lanseringsdato? – er dette et globalt prosjekt?

— I første omgang er planen etter lanseringen å markedsføre oss mot målgruppen vår i Skandinavia gjennom våre bloggere og sosiale media personer. Deretter skal vi ekspandere utover nye markeder. Tjenesten er bygget på akkumulering av flere millioner brukere og det vil derfor være mulig for oss å ekspandere raskt. Når kravet vårt til bruker antall er oppnådd, skal forretningsplanen vår iverksettes, først i de urbane områdene.

 

HypeIt lanseres fredag 27. mai.

Vil kartlegge sosialt entreprenørskap i Norge

Mange av de sosiale entreprenørene og innovatørene befinner seg utenfor rampelyset og under radaren til mediene, akademia og forskningsinstitusjonene. Dette vil Kulturdepartementet gjøre noe med. Med Uni Research Rokkansenteret i spissen igangsettes nå en leteaksjon.  

Interessen for sosialt entreprenørskap og sosial innovasjon er økende. Men feltet fremstår foreløpig fragmentert og uoversiktlig. Det er stort mangfold, uklare rammer og krevende driftsbetingelser. Samtidig utfordres den norske velferdsmodellen og de sosiale entreprenørene anses etter hvert som viktige bidragsytere. På tross av interessen og behovet finnes det fortsatt ikke en samlet norsk oversikt over hvem de sosiale entreprenørene er, hva de driver med og omfanget av feltet.

Innovasjon, medvirkning og arbeid på tvers

– Vi er avhengig av at så mange som mulig kan delta i arbeid. Arbeidet for å skape nye jobber og opprettholde aktivitet er derfor blant våre aller viktigste oppgaver, sa Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie på Nordisk ministerråd i Malmø 9 mars i år. Hun fortalte videre at det arbeides gjennom en rekke tiltak, og innrømmer samtidig at samfunnsutfordringene ikke kan løses uten innovasjon, medvirkning og samarbeid på tvers.

– Vi trenger de som går foran. De som tar tak i uløste behov. Problemer dagens myndigheter ikke uten videre løser. Det er et stort ubrukt potensial for mer sosialt entreprenørskap og sosial innovasjon, men det krever mer samspill mellom offentlig, privat og frivillig sektor, sier Hauglie i et innlegg.

Trenger vi flere kartlegginger?

Næringsdepartementet var først ute med en kartlegging av dette feltet i regi av DAMVAD og publiserte Utredningen om sosialt entreprenørskap i 2012.

Telemarksforskning var nestemann ut og publiserte samme år rapporten Sosialt Entreprenørskap som ledd i innsatsen mot fattigdom på oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet. Rapporten viser at sosialt entreprenørskap kan representere et interessant og uutnyttet verktøy i innsatsen mot fattigdom, både som praktisk her-og-nå-innsats, men vel så viktig som ledd i sosial innovasjon.

Telemarksforskning produserte også en rapport med en foreløpig oversikt over hvem som tilrettelegger for framvekst av dette feltet på nordisk plan. Her ble det tydelig at det allerede er flere aktører som tar og har viktige roller i utviklingen av feltet i Norden. Karin Gustavsen, tidligere Telemarksforskning har ledet begge arbeidene.

KS har også vist interesse for sosialt entreprenørskap og kom i år med rapporten Sosialt Entreprenørskap – partnerskap for nye løsninger.  I sistnevnte rapport fremkommer det at de sosiale entreprenørene opererer med dobbel bunnlinje og befinner seg i spennet mellom privat, frivillig og offentlig sektor. De kombinerer verdier, handlingsnormer og logikk som tradisjonelt har tilhørt hver sin sektor.

Som en oppfølging av KS-prosjektet skal Uni Research Rokkansenteret nå gjennomføre en kvantitativ kartlegging av sosialt entreprenørskap i Norge. Målet er å få en så god oversikt som mulig over sosiale entreprenører og deres kjennetegn.

– Dette vil utgjøre et viktig kunnskapsgrunnlag for å utvikle en bedre politikk for økt samarbeid mellom sosiale entreprenører og offentlige aktører, sier hovedansvarlig forsker Ivar Eimhjellen ved Uni Research Rokkansenteret. Eimhjellen ønsker seg navn og kontaktinformasjon til sosiale entreprenører i Norge og oppfordrer derfor alle offentlige eller private organisasjoner, nettverk eller andre aktører til å ta kontakt.

Virke sosial innovasjon, etablert av Hovedorganisasjonen Virke og Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon, jobber også for å skape denne oversikten.

– Vi har inngått samarbeid med de sosiale utøverne fordi vi ønsker å bidra til å øke kunnskapen, samle feltet og bidra til en bærekraftig utvikling av feltet. Det krever en klar politisk retning. Vi har derfor blant annet fremmet forslag til Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie om å etablere et nasjonalt kontaktutvalg for sosial innovasjon på tvers av departementene, forteller Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke.

Les mer om prosjektet og hvordan du kan være med å bidra til å skape denne oversikten her

 

Exits through acquisition remain alive and well in Silicon Valley

As IPO valuations fall in the ‘post unicorn’ days 2016, a successful exit through acquisition becomes the dream of many entrepreneurs.

In a recent seminar in Palo Alto CA, investment bankers, financial and valuation experts agreed that while overall volume of mergers and acquisitions has declined by 20-25% since the record 2015, there are still opportunities for success.

For companies in the technology, life science/medtech and energy sectors, US buyers are interested. In fact in the past 12 months 45% of the acquisitions in the US have been by or of international companies. In technology Microsoft, Google and Intel are leading the charge. Overall returns are today are an average of 8.1 times EBITDA (earnings before tax and other expenses).

If capital is needed to prepare for an ultimate acquisition, Private Equity firms are strong contenders ownership for a 2-3 year period in preparation for ultimate acquisition. Many of these firms seek technologies or services that are complementary to their current portfolio – sometimes resulting in consolidations or mergers to deliver a lucrative return to the founders of both organizations.

While funding may be in a decline, exits through acquisition and / or PE investment remain alive and well in Silicon Valley.

Om nasjonalfølelse, enhjørninger og heiarop!

Norge som kunnskapsnasjon er i høy grad avhengig av innovasjonsevne og entreprenører som lykkes, og det spirer og gror godt i vårt langstakte land og strand rundt. Likevel, et problem som mange undervurderer er den store mangelen på digitale vekstvirksomheter med globale ambisjoner. Her henger Norge etter og med Opera på vei til Kina, er det snart bare Telenor og Øystein Moan i VISMA som kan vise til digital vekst.

Hvorfor er dette så viktig?

I USA spiller de fire store, de såkalte FANG aktørene (Facebook, Amazon, Netflix og Google) en betydningsfull rolle, og med en gjennomsnittlig 2015 vekst på 83% sier det seg selv at disse fire skaper mye aktivitet og bidrar til verdiskapningen. Også våre naboer i øst gjør det bra med og blir oftere trukket frem som en av Europas ledende startup arnesteder. Sverige har i hvert fall fire såkalte enhjørninger på lista; Skype, Spotify, Klarna og Mojang (teamet bak Minecraft som Microsoft kjøpte). Et tankekors er at de fleste av de som kjenner startupscenen i Norge hevder at slike globale vekstkometer ikke vil kunne skje i et Norge der vi straffer investorer for å satse i norske selskaper.

I en uke der fremtiden vår har viftet med norske flagg og gått i tog for å feire det norske, burde vi som gode nordmenn i større grad heie frem de som satser. Det er på høy tid vi på vegne av norske endringsagenter stiller spørsmålet om hvorfor norske politikere så åpenbart belønner investeringer i eiendom og shipping, mens de fleste andre næringer må seile sin egen sjø.

Vi mistenker at altfor mange mangler forståelse, kjennskap og kunnskap om betydningen av de verdier og synergier som skapes når dyktige entreprenørteam, tidlige investorer og krevende kunder som tør å satse – og ikke minst heie på lokale krefter – møtes.

Derfor er det på høy tid vi sender ukas innovasjonblomst til to norske miljøer som kanskje kan være de neste norske enhjørningene, nemlig Unacast og Gelato.

Unacast has raised $5 million in a Series A financing round

Vi håper de lykkes og fremover følges av mange flere, slik at også Norge får sine enhjørninger som kan drive den digitale økonomien.

Det handler om å bygge fremtidens Norge og innovatører og endringsagenter som satse, utgjør en positiv forskjell. Hurra for dem!

– Skal man påvirke samfunnet, må man delta i samfunnsdebatten

Foto: Jørgen Braastad

Som tidligere politiker i Høyre, og leder for en av Norges største tankesmier, er Kristin Clemet over gjennomsnittlig opptatt av politikk, men det er de pre-politiske spørsmålene som ofte opptar henne mest.

Navn og alder: Kristin Clemet (59 år)
Favorittduppeditt: 
Smarttelefonen
Dine tre favorittapper:
 Twitter, Yr og NRKradio 
Beskriv deg selv med to ord: 
Effektiv og engasjert 
Hvordan kobler du av om våren?
Jeg kobler av ved å gå turer i marka

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør? 

Jeg er interessert og engasjert i samfunnet og er opptatt av hvordan vi skal forebygge og løse felles problemer – og hvordan mennesker kan få muligheter til å utfolde seg og skape seg et godt liv. Men skal man påvirke samfunnet, må man delta i samfunnsdebatten – og det er jo dette Civita og jeg gjør. Vi driver utredningsvirksomhet, skriver artikler, holder kurs og seminarer, arrangerer møter, holder foredrag og debatterer.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer? Kunnskap. Jeg leser og lytter mye til mennesker som vet noe jeg ikke vet, eller kan noe jeg ikke kan. Da får jeg både inspirasjon og kunnskap, som hjelper meg til å forstå og håndtere endringer.

Hvilke områder ser dere på som de aller viktigste å fokusere på fremover? 

De viktigste områdene for Norge skal være de viktigste områdene for Civita, og vi er veldig bredt engasjert. Vi vil alltid være opptatt av det pre-politiske, det vil si de evige «hva er meningen med livet»-spørsmålene. Vi vil også alltid være opptatt av menneskerettigheter, kamp mot totalitære ideer og forutsetningene for å bevare et godt, liberalt demokrati. Den nordiske modellens fremtid er også et viktig tema for oss; velferdsstatens bærekraft, skattepolitikk, arbeidsliv og migrasjon – i tillegg til klima, handel og utvikling, for å nevne noe. 

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne? 

Aktører som kan ligne på tankesmier, er jo for eksempel forskningsinstitutter, frivillige organisasjoner og politiske partier. Men jeg ser dem egentlig ikke som «utfordrere», for vi har ulike oppgaver og roller. Vi ser dessuten ingen tegn til svekket interesse for det vi driver med – snarere tvert imot. Interessen for og oppslutningen om aktivitetene våre bare øker. 

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Civita?

Innovasjon som politikk- og fagfelt er kommet stadig høyere på agendaen for Civita, blant annet på grunn av nye medarbeidere som har mye innsikt i feltet. Civita selv må også selvsagt hele tiden være innovativ, fornye seg og yte et tilbud som mange nok er interessert i.

Hvordan tror du Civitas kommunikasjonsstrategi vil endre seg som følge av den digitale revolusjonen? 

Vår digitale strategi er hele tiden i endring som følge av utviklingen og de nye mulighetene som byr seg – men samtidig tilpasset de begrensede ressursene vi har. Vi er aktive på Twitter, som er en god plattform for diskusjon blant annet om de temaene som tas opp på våre frokostmøter. Jeg må også nevne bloggen min, som ofte blir veldig mye lest. Man får av og til følelsen av å utgi sin egen avis. I tillegg livestreamer vi alle møter. Hjemmesiden vår er godt besøkt, vi har mange nyhetsbrevlesere, og vi har flere planer for fremtiden. Men – det er også viktig for Civita å være synlig i de tradisjonelle mediene.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes? 

Jeg er veldig optimistisk på næringslivets vegne. Bare rammebetingelsene er gode nok, vil næringslivet gradvis bli både grønnere og mer digitalt, for de er vant til å omstille seg. Jeg tror det blir tyngre for offentlig sektor, fordi det er vanskeligere å måle produktivitet og resultater og å realisere gevinster der. Det er også mer politisk motstand, og noe settes til og med i revers når private tjenestetilbud nå blir rekommunalisert. Aller vanskeligst blir det kanskje for politikerne våre, som ikke lenger kan vinne valg på å love mer til alt og alle. Vi går spennende tider i møte!

Jakten på en bærekraftig drøm

Eirik Jarl Trondsen (t.h) og resten av teamet.

 -Den klassiske amerikanske drømmen er død, og politikken her viser at man ikke har funnet en ny og bærekraftig drøm. Det er her Affirmative Art kommer inn som et morsomt verktøy for å identifisere din mening i livet i fellesskap med andre, sier gründer og drømmebygger Eirik Jarl Trondsen.

InnoMag tok en prat med han mens han og teamet hans er på en uvanlig road trip fra kyst til kyst i USA i sin ”Dream Machine” van.

Hva er Affirmative Art?

– Nøkkelen er en enkel og rimelig måte å få oss til å selv definere våre drømmer og visjoner gjennom tegninger. Konseptet heter Affirmative Art, og er utviklet i Øst-Afrika. Det handler om å realisere drømmene sine gjennom en prosess som starter med å illustrere dem, forklarer Trondsen.

– Her er det ingen gule lapper. Eller apper. Du tar i bruk pensler og maling, fargestifter i sterke farger, og bruker former og positive ord til å uttrykke din drøm, i store og små formater. Det er en kreativ måte på å bli bedre kjent med seg selv, ikke minst med hva man ønsker seg med livet.

-De fleste mennesker går gjennom livet uten egentlig å spørre seg selv hva de drømmer om, hva de egentlig ønsker å gjøre dersom de fikk velge fritt. De lar seg heller påvirke av foreldre eller venner og hva samfunnet forventer. Affirmative Art er derfor en metode for å identifisere hvordan folk kan jobbe frem sin hjertes sak.

Trenger du være kunstner for å drive med dette?

-Affirmative Art krever ingen kunstbakgrunn. Jeg har praktisert mye kunst i Kenya og Uganda de siste 15 årene, men det krever ikke noe kunstnerisk talent. Det er ikke kunst i seg selv, men kunsten som verktøy som er viktig, og den har vi alle i oss. Mitt ønske om å bidra til endringer er sterkt, og jeg fant ut at bistanden ikke var et effektivt medium for meg. Som sosial entreprenør med kunst som katalysator, er det mer utfordrende, men også mer meningsfylt, hevder Trondsen.

Stop Detroit

Hva handler turnéen gjennom USA om?
– ”Coast to Coast With Affirmative Art 2016” er en turné der vi sammen med mange forskjellige mennesker og grupper gjennomfører 21 workshop med start fra Boston og slutt i Los Angeles. Gjennom 21 stop over hele USA har vi muligheten til å spre kunst og Affirmative Art som et middel til å komme nærmere seg selv. Vi introduserer konseptet og de som deltar blir veiledere for å skape en form for fellesskap. I samarbeid med ulike grupper fra samfunnet som kunstsentre, eldresentre, folk med nedsatt funksjonsevne, bondens marked, ungdomssenter, kirker, og utdanningsinstitusjoner, vil Affirmative Art gi to-timers workshops gratis for å styrke folks drømmer. Vi vil utvikle en komplementær digital plattform for å koble deltakerne til hverandre for løpende støtte. Gjennom å bygge disse relasjonene, kan vi også dele Affirmative kunst til de som ønsker å fortsette programmer i sine lokalsamfunn. Om et år drar vi tilbake igjen for å se hva som har skjedd, forklarer innovatøren.

Affirmative Art Uganda.

Hvorfor er du i USA?
-Jeg fikk et Fellowship stipend takket være min innsats med bistand i Afrika i 15 år. Stipendet gir muligheten til å skape nye prosjekter og ideer,  bygge nettverk, jobbe med studenter og høre gode forelesere både på MIT og Harvard. Her er det stor interesse for konseptet. For meg som har vært i Afrika så lenge, er det stimulerende med mye spennende forskning og et positivt miljø, sier Trondsen.

Hva med Norge?

-Nå er det i USA vi har en kampanje, og det kommer til å spre seg her. Senere i 2017 kan det være spennende og jobbe med unge mennesker i Skandinavia. Spesielt flyktninger og innvandrere som kan bruke det som metode til å identifisere hva de ønsker å gjøre i Norge og hvorfor. Verktøyet egner seg for alle som ønsker å bekrefte verdiene og visjonene sine og reflektere over livene sine.

Hvilken utfordringer er det i metoden?
-Det som er utfordrende å få folk til å stille spørsmål om måten de lever på. Og tore å føle på hva de har i hjertet sitt. Gjør de ikke det, så blir det vanskelig. Dette er spesielt utfordrende for menn. Kvinner er ofte mer åpne. Det samme er unge mennesker.

Affirmative Art for Peace, Ukraina

Når vi snakker om utfordringer, hva er det mest innovative, ute- av boksen ting du har gjort i ditt liv?
-Satse på gründerskap i Afrika i stedet for trygg jobb i bistand. Vedrørende Affirmative Art var det å dra til Ukraina under opptøyene og male ” Affirmative Art for Peace ” med store og små på Maidan plassen i Kiev i 2014.

– Ukraina var en fantastisk opplevelse. Det som fikk folk til å bli engasjert var at de så at noen var villig til å komme til Ukraina og være sammen med de etter at mange mennesker var blitt drept og mange kamper hadde funnet sted. At barn fikk male meldinger om fred og forsoning.

– Ikke se bare på hatet og det negative, men det positive. Det var det stor interesse for. Alt som ble laget ble etterlatt der. Til inspirasjon om fred og forsoning.

Unacast has raised $5 million in a Series A financing round

Photo: Kjartan Slette and Thomas Walle, founders of Unacast

Unacast, the world’s largest network of beacon and proximity data, connecting the physical world to the digital for online retargeting and attribution, today announced that the company has raised $5 million in a Series A financing round, with Open Ocean Capital, a leading European VC firm for software and data investments, leading the round.

The number of beacons deployed worldwide is forecasted to grow to 400 million beacons in 2020 (source). Unacast already has partnerships with 52 of the largest PSP’s, and covers 1.4m (30%) of the world’s beacons—making Unacast the largest aggregator in the growing proximity ecosystem.

– Like Google indexed the web, Unacast is indexing the physical world. Unacast´s ambition is to redefine the proximity and advertising industry We do so by mirroring the accuracy of data collection in the online world to the offline world, and in effect finally understanding a customer’s physical world identity, said Thomas Walle, co-founder and CEO of Unacast.

Heller ikke bildilla blir som før

Innovasjon er blitt et devaluert, litt nedslitt politikerord. Du kan legge i det akkurat hva du vil, fra endringer av arbeidsmetoder og tekniske duppeditter til de helt radikale omveltninger. Men det finnes heldigvis saker som fortsatt fortjener ordet INNOVASJON.

En typisk innovasjon er førerløse kjøretøy. Blant annet Audi og Volvo og teknologiselskaper som Google og Uber har eksperimentert med dem i årevis. Da du hørte om dem første gang, sperret du sikkert opp øynene. I dag er det ingen sensasjon at en nettilknyttet bil, proppfull av sensorer, kameraer, skannere og programmer, kan overta føringen for en periode. Det kan synes som en morsom teknisk nyvinning med begrenset betydning. Greit nok, men hva så?

Det blir først INNOVASJON hvis vi tenker gjennom de langsiktige effektene slik The Economist har gjort (From horseless to driverless, 1. august 2015). I løpet av 20-30 år (det vil si én generasjon) kan den førerløse bilen føre med seg enorme endringer i en rekke bransjer og i hele det urbane livet.

Uten ratt og pedaler kan setene plasseres vendt mot hverandre. De som er i bilen kan lettere snakke sammen, studere dokumenter eller spise og drikke. Et tidlig eksempel er de såkalte «pods» som er i bruk på Heathrow flyplass. De bringer folk og bagasje fra en parkert bil helt frem dit de skal. Det er nok å berøre en skjerm for å tilkalle en vogn og trykke på en knapp inne i vognen når alt og alle er på plass. Når de går av, kjører vognen til nestemann.

Mange av oss har en privatbil som typisk står ubrukt 96% av tiden, sier statistikken. Det er dyrt, men vi liker å ha dem fordi det er så sabla bekvemt å kunne kjøre av gårde når vi vil. Men i dag kan vi oppnå den samme effekten, ofte raskere, gjennom å kalle på en drosje fra en smartphone. Ihvertfall i byer. Google regner med at førerløse kjøretøy som du deler med mange andre vil være i bruk 75% av tiden. Det vil si at det vil være langt færre biler på veiene – kanskje bare en tredjedel av dagens volum. Køene vil forsvinne eller bli langt kortere. Genialt, hva?

Men det stopper ikke der. En flåte med førerløse kjøretøy i en by kan erstatte all biltrafikk og busstrafikk. Samme mobilitet, men langt færre biler. Ett førerløst, delt kjøretøy kan erstatte ti privatbiler, mener noen forskere. En OECD-studie kom frem til at antallet biler på gaten kan reduseres med 80-90%.

Bilfabrikantene liker ikke denne tanken. Istedenfor å selge masse hardware vil de selge mest software, produkter blir erstattet av tjenester. Omtrent samme jordskjelv som da smartphonen på få år ødela forretningen for gigantene Nokia og Kodak.

En annen bransje som heller ikke liker tanken er forsikringsselskapene. Istedenfor å forsikre en masse eiere av privatbiler, vil de inngå avtale med langt færre og mer profesjonelle flåteeiere. The Economist rapporterer at tre navngitte store amerikanske forsikringsselskaper har sendt sterke bekymringsmeldinger. Ingen liker å bli disrupted.

De som leverer bildeler skjelver i buksene. Færre biler betyr færre smell. Drosjesjåførene er heller ikke happy. 9 000 førerløse kjøretøy kan erstatte alle de 13 000 drosjer i New York City. Kortere ventetid for passasjerene og lavere regninger fordi ingen sjåfører har rett til lønn og sosiale kostnader. Ikke rart at Uber spisser ørene.

Og nå til det som virkelig teller – liv og død. 94% av bilulykkene kommer av menneskelige feil. Førerløse kjøretøy drikker ikke alkohol, speeder ikke og blir ikke distrahert av sine mobiltelefoner. WHO sier at det dør hvert år 1,2 millioner mennesker i trafikken, det tilsvarer et 11. september angrep hver dag.

Førerløse kjøretøy vil kunne redusere antall ulykker på veiene i USA fra 5,5 til 1,3 millioner. Trafikken vil flyte lettere fordi det blir færre kjøretøy på veiene og de vil kjøre nærmere hverandre. Veikapasiteten kan bli fordoblet. Barn, eldre og handikappede vil kunne «kjøre», de også. Istedenfor alle parkeringsplasser midt i storbyene kan det bygges bolighus.

Du er vel enig i at dette er INNOVASJON – når det blir en realitet. Det vil nok skje, tror jeg, men hvor lang tid det vil ta, vet ingen. Motkreftene er mektige, akkurat som tobakkfabrikantene som kjemper knallhardt for sitt dødbringende levebrød, men langsomt blir tvunget i kne. En av motkreftene ligger i oss selv, de av oss som tror at det å eie en bil gir uant frihet og dessuten er det stilig (akkurat som sigaretter).

Visjonen er klar, teknologien gjør den mulig. I dag er den fremtid som er tegnet her vanskelig å forestille seg. Men det vil komme generasjoner etter oss som vil tenke på tiden da alle hadde hver sin parkerte bil, som like merkelig.

Om digital hverdag, modige valg og endring av kongeriket

En uke preget av sommerlige temperaturer og hektisk aktivitet med regjeringens Digitale Fremtidskonferanse, FUTURE INSIGHT 2030 konferansen, SIVA’s konferanse i Trondheim, Mediedagene i Bergen og lanseringen av Open Innovation Lab of Norway som noen høydepunkt.

Jan Tore Sanner og Paul Chaffey gjør seg nå klar til å sende stortingsmeldingen om regjeringens nye Digitale agenda over til Stortinget. I og med at konferansen stort sett hadde virksomheter på talerlisten som må sies å være godt etablerte og der den store nyhet, i følge IBM som fikk lov til å innlede, var at fremtidens medisin vil være tilpasset enkeltmennesker. Det blir for fristende å nevne at du som leser av InnoMag leste om dette allerede for tre år siden og at temaet også ble viet ett kapittel i boka «Halvveis til fremtiden – 5 megatrender som endrer Norge – og resten av verden»  som herværende redaktør skrev i 2013. Vår konklusjon: det tar tid å endre Norge!

I og med at mange av talerne etterlyste konkret handling, håper vi de fikk med seg at 10 av Norges mest innovative virksomheter, i samarbeid med Innovation Forum Norway, samme dag lanserte Open Innovation Lab of Norway for nettopp å bidra med konkrete grep. Du kan lese mer om dette initiativet her

Kanskje var det tilfeldig at SIVA’s konferanse, som også fant sted samme dag i Trondheim, handlet om behovet for å ta modige valg og utfordre de etablerte eller var det skjebnens ironi som slo til?

Ukas innovasjonsblomst går til Erna Solberg som nå åpent går ut og betegner seg som fremtidsoptimist. I dag møter hun Obama og  forhåpentligvis får hun høre om hans initiativ for å øke omstillingsevnen i USA. Han kalte det Startup America og fokuserte på fem områder;

  • Unlocking access to capital to fuel startup growth
  • Connecting mentors and education to entrepreneurs
  • Reducing barriers and making government work for entrepreneurs
  • Accelerating innovation from “lab to market” for breakthrough technologies
  • Unleashing market opportunities in industries like healthcare, clean energy, and education

Vi håper hun stiller spørsmålet om dette er gjort av statlige krefter eller om også private krefter kan bidra?

Ukas stillstandskaktus sendes de som hadde ansvaret for å arrangere konferansen Framtidens digitale hverdag, som i stedet for å samarbeide med en eksisterende privat konferanse med identiske formål presterer å legge sin konferanse til samme dag 100 meter unna. På vegne av alle landets endringsagenter er det bare å konkludere med at det tar tid å endre kongeriket. Heia Norge!

How can digital innovation help creating a better world for all?

Having worked with some of the biggest names in the IT-industry, such as Steve Jobs and Bill Gates, IT-expert Kris Singh has spend the last years focuses on driving digital innovation initiatives. But how does he plan to ensure digital economy innovation for ALL 7.5 billion people around the world, and not just the 2.5 billion people benefiting from the digital economy today?

Name and age: Kris Singh (54)
Position: President & CEO at SRII
3 favorite apps: Google map, Skype, Google Hangouts
Describe yourself in 5 words: Humanitarian, Visionary, Passionate, Aggressive, Paranoid
How do you relax during spring?: I love playing tennis and exercise. I also love spending time with my family.

 
What are your passions and how are they reflected in your work?

My passion is to drive digital innovation initiatives for major sectors of global economy and for a better world. This why I created and lead the global organization, SRII which include key leaders from industry, academia, research and government organizations from around the world.

Who/what inspires you the most?

Working with bright people and key organizations to help grow global economy and improve quality of life for all people.

What are your main sources for future insights?

Building team work and partnership with innovative organizations and key leaders from different sectors globally.

What will SRII look like in 2020?

By 2020 SRII plans to have well established a digital economy innovation roadmap for all the major countries and regions around the world, including the Nordic countries.

How can IT be a catalyst for creating a better and more equal world?

Information Technology (IT) has been the major driving force of the new global economy called “Digital Economy”. SRII organizations around the world are working on building Digital Innovation agenda (Cloud computing, Mobile Services, Big data analytics, Social networking and etc) for major industry sectors such as Healthcare, Smart government, Smart city, Manufacturing, E-Commerce, Education and etc.

SRII global initiatives are also very much focused on ensuring Digital Economy innovation for ALL 7.5 billion people around the world and not just the 2.5 billion people currently benefiting from the Digital economy

What three game-changers do you see having the biggest influence on us in the years to come?
  1. Innovating Healthcare Services
  2. Innovating the Education system and building Entrepreneurship program at the university level
  3. Innovating Energy economy to Renewable Energy
How can we create a Silicon Valley-type environment here in Norway?

If you look at innovation, innovation happens at multiple levels: at the individual level, the organisational level and the ecosystem level. This is what we call it open innovation, where we all need to connect. One organisation cannot drive innovation alone. One of our key goals in SRII is thus to join forces with others in order to help creating a Silicon Valley Innovation Culture all around the world.

The Silicon Valley Innovation system includes:

  • Building close partnership between Industry, Startups, Academia, VCs and Government organizations to develop and drive key Innovation Initiatives for Norway
  • Attract smart and innovational people

Norway already have a good foundation for a digital economy, but having the tools and the knowledge is one thing, but how to use the tools and the knowledge is another. Thats precisely why we are also joining forces with the newly launched Open Innovation Lab of Norway, so we can help each other to address the economic challenges and the needs of Norway, as well as other countries.

See Kris´s talk at this weeks “Future Insight 2030” conference above

Nordea åpner døren for 50 fintech-gründere

I høst får fintech-gründere fra hele verden en ny mulighet til å sette fart i ideene sine, når Nordea arrangerer sitt andre Accelerator-program etter vinterens suksess.

Det første Nordea Accelerator-programmet ble gjennomført vinteren 2015-2016, der tolv utvalgte oppstarts bedrifter fikk anledning til å utvikle ideene sine i samarbeid med Nordea. Nå åpnes det for nye søknader for det neste 12-ukersprogrammet som starter i september, i følge Nordea´s pressemelding.

– Tanken er å finne nye forretningsmuligheter og partnere gjennom samarbeid, og til syvende og sist å kunne tilby Nordeas kunder bedre digitale tjenester. En av utfordringene Nordea gir oppstarts bedriftene, er å komme opp med gode ideer til banken på nye teknologiske områder som kognitiv teknologi, kunstig intelligens og blockchain. Men vi er også interessert i andre områder, og gjennom programmet håper vi å komme i kontakt med mange forskjellige oppstarts bedrifter som kan tilby spennende synergier, sier administrerende direktør i Nordea i Norge, Snorre Storset. 

accelerator-stage
Foto: Nordea.com

Utvelgelsen skjer i Oslo

De 50 mest lovende oppstarts bedriftene som søker, vil bli invitert til en oppstarts uke i Oslo i august. De beste 20–30 oppstarts bedriftene i denne gruppen får muligheten til å jobbe nært sammen med Nordea i høst.

– Nordea Accelerator er det største programmet i sitt slag i Norden. Vi ønsker å gi oppstarts bedriftene en unik mulighet til å jobbe i nært samarbeid med eksterne gründere, internasjonale teknologispesialister, eksperter i Nordea og viktige beslutningstakere. Min ambisjon er at de oppstarts bedriftene som deltar i Nordea Accelerator, skal tenke at det er en enorm forretningsmulighet som gjør at de både utvikler bedriften og nettverket sitt, sier Snorre Storset.

Nestholma Venture Accelerator var Nordeas samarbeidspartner i det første programmet og vil også være det i det nye programmet som nå har åpnet opp for søknader.

Alle de 12 oppstarts bedriftene som deltok i det første programmet, driver fortsatt virksomhet.

– Oppstarts bedriftene mottok over EUR 600.000 i ny finansiering, og for to av dem (Jenny og Feelingstream) forbereder Nordea faktiske piloter der mulighetene for langsiktige partnerskap vil bli vurdert nærmere. Nordea jobber også med et par av de andre oppstarts bedriftene om et mulig samarbeid, sier Snorre Storset.

 

 

Hva må Norge gjøre for å lykkes?

Under konferansen ”Future Insight 2030” gav noen av verdens fremste eksperter på innovasjon og utvikling oss et innblikk i hva som vil prege verden og måten vi arbeider på i 2030. En av foredragsholerne var Paul Iske, grunnlegger av Institute of Brilliant Failures”, som med sitt foredraget 2.o –The next Norway”, snakket om hva Norge burde gjøre i årene fremover.

Det er nemlig ingen tvil om at dagens hurtige teknologiske utvikling fundamentalt har endret innovasjonsperspektivet, og det er derfor essensielt å ha kunnskap og evne til å tilpasse seg de endringene som skjer nå – og i morgen. For at Norge skal lykkes med omstillingen i årene fremover, er det viktig å ha fokus på miljøet, mener Iske, og peker på fire essensielle ting:

  1. Organisering: Hvordan vi organiserer oss selv og hva slags spilleregler som gjelder.
  2. Kultur: Hva slags mennesker som er rundt oss og hvordan de tenker.
  3. Den digitale verden: Hvordan digitale verden fasiliterer helt nye måter å tenke og kommunsere på.
  4. Fysiske omgivelsene: Hvordan ting som farge, lys og form påvirker adferden vår.

Samtidig peker han på viktigheten av å samarbeide og lage nettverk på tvers av land, organisasjoner og mennesker.

– Det er først når du begynner med åpen innovasjon at du kan skape ny, unik innovasjon. Man lærer kun ved å snakke om feilene man har gjort, så miljøet må også tillate at folk faktisk gjør feil og la dem snakke om hva de har lært. Klarer dere å skape denne typen miljø i Norge, har dere har alle forutsetninger for å lykkes, mener han.

Se høydepunktene fra foredraget av Paul Iske øverst i saken.

Vi opplyser om at InnoMag er en samarbeidspartner av konferansen.

Nå åpner Norges første Open Innovation Lab

Open Innovation Lab of Norway skal være et toppidrettsenter for de som ser på innovasjon som en idrett de ønsker å bli god i og et felles idéverksted der nye smarte tanker testes ut i felleskap.

Innovate AS har inngått en samarbeidsavtale med Stanford Peace Innovation Lab, hvor 10 utvalgte norske innovasjonsledende og samfunnssentrale virksomheter med stor samfunnsmessig påvirkningskraft inviteres inn for å gjøre hverandre, samfunnet og Norge bedre på innovasjon. Samarbeidet lanseres i dag på konferansen “Future Insight 2030”.

– Norge har slik vi ser det et potensial til å bli Europas beste innovasjonsnasjon. Gjennom et effektivt samspill med noen nøye utvalgte partnere, ledende forskere, akademisk sektor, fageksperter og et knippe av landets ledende innovasjonsmiljøer ønsker Open Innovation Lab of Norway å skape konkrete gevinster for deltagerne, Norge og verden. I dette perspektivet spiller både politikerne, det såkalte virkemiddelapparatet og næringslivet en sentral rolle, forklarer initiativtaker og grunnlegger av Innovate AS, Truls Berg.

Blant de 10 utvalgte virksomhetene finner du blant annet NAV, ISS, Stanford University, Agder Energi, SISMO, Storebrand, Service Research Innovation Institute (SRII) og flyselskapet Norwegian. Berg forklarer at en av fordelene med et nettverk som er såpass stort, er at det nesten garantert er noen som kan hjelpe deg, uansett hvilket problem som presenteres, noe Kris Singh, president i SRIIS sier seg enig i.

– Hvis du ser på innovasjon, så skjer innovasjon på mange nivåer. En organisasjon kan ikke drive innovasjon alene, det trenger vi åpen innovasjon til, og det er derfor laber som Open Innovation Lab of Norway er så viktig. Sammen kan vi tilby hverandre den beste ekspertisen og lære fra hverandre på tvers av landegrenser, forklarer Singh.

Innovasjon handler om å bedre egen konkurranseevne

I en verden der endringene er dyptgripende og skjer i et enormt tempo, må enhver virksomhet fornye seg for ikke å bli irrelevant. Det har derfor i de seneste årene blitt mer og mer vanlig å samarbeide på tvers av sektorer og landegrenser for effektiv og optimal bruk av ressurser. Gjennom å forkorte veien mellom Stanfords beste ressurser og norske innovasjonsledere er Open Innovation Lab of Norways mål å bidra til at partene blir smartere gjennom gode diskusjoner som leder til konkrete resultater.

­– Vi i Norwegian har helt siden vi startet opp vært opptatt av å tenke nytt og innovere og for oss er det naturlig å samarbeide på tvers av grenser. Vi er derfor stolte over å være en av partnerne i Open Innovation Lab of Norway. Det er få opplevelser som er mer inspirerende enn å gå nye veier og lykkes, spesielt når det ikke mangler på dystre spådommer fra andre, sier Bjørn Kjos, leder i Norwegian.

– For oss i Storebrand er innovasjon og nytenkning helt sentralt for å skape de gode kundeopplevelsene som bringer oss nærmere visjonen om at våre kunder anbefaler oss.  Vi er derfor stolte over å være en av partnerne i Open Innovation Lab of Norway, og vi er forventningsfulle til den gjensidige inspirasjonen som dette samarbeidet vil skape, sier konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad.

– Agder Energi er i en bransje som står foran store endringer og muligheter i årene som kommer. For å kunne være et ledende selskap innenfor fornybar energi, må vi være kreative, innovative og tilpasningsdyktige, og finne forretningsmodeller tilpasset teknologiendringene som vi står overfor. Vi er derfor glade for å være en av partnerne i Oslo Innovation Lab of Norway, sier konsernsjef i Agder Energi, Tom Nysted.

 

 

Rise of the machines

@webneel.com

We are wildly optimistic about the future and genuinely believe that we have entered a dramatically new era of artificial intelligence innovation. But what if we listen to experts who say that the rise of robots could lead to unemployment rates greater than 50 per cent? And given what little we know about our own minds, how can we expect to intentionally create artificial consciousness?

Every human used to have to hunt or gather to survive – but humans are smart, or perhaps lazy, so we made tools to make our work easier. From sticks to tractors, we have gone from everyone needing to make food – to modern agriculture with almost no one needing to make food. And yet we still have abundance.

agriculture_englandJohn_Deere_cotton_harvester_kv01-1

Of course, it is not just the farm industry: it is everything. We spent the last thousands years building tools that reduce physical labour of all kinds. These are mechanical muscles; stronger, more reliable and more tireless than human muscles ever could be. And that might arguably be a good thing, for replacing human labour with mechanical muscles frees people to specialize.

Economy grows and the standard of living rises. Some people have specialized to be programmers and engineers who ́s job is to build mechanical minds. Just as mechanical muscles made human labour less in demand, so are mechanical minds making human brain labour less in demand. This is a revolution. But is this new?

The Greeks and the Chinese conceived the idea about artificial intelligence and mechanical humans for more than two thousand years ago. Already in 320 BC, Greek philosopher Aristotles made this famous quote, where he imagines the utility of robots, writing: “If every tool, when ordered, or even of its own accord, could do the work that befits it… then there would be no need either of apprentices for the master workers or of slaves for the lords.” And in 1495 Leonardo da Vinci sketched plans for a humanoid robot. Just to mention a few examples.

Although the ideas have been around for a while, people seem to claim that the 21st century, and from the year 2016 is when artificial intelligence and robots are making its big breakthrough. We have seen how personal computers and smart-phones have already changed our lifestyles. After the information age, intelligent robots may be the “next big thing” to change our lives again. So the question is, how far away are we really from having robots to perform tasks for our everyday life? And when will they start to form thoughts of their own?

 

Dr. Axel Tidemann
Dr. Axel Tidemann

Firstly, can you explain to me how a machine can think? I ask Dr. Axel Tidemann, PhD in artificial intelligence from NTNU.

– The same way humans can, by having a distributed system of simple processing units, he says.

While automation is already replacing many jobs, from bank tellers to taxi drivers, Tidemann doesn’t believe we need to start to think about making laws to protect these industries yet.

– No, I believe intelligent machines will make jobs obsolete, but that will mean we humans can focus on what we do best.

Focus on what?

– Humans are very good at creating, thinking differently, and being emotional, for instance. Imagine a nurse robot that could do the heavy lifting of patients and getting their medications, but a human nurse that would have more time to take actual care of the patients. Or a painter that wants to paint the exterior of an entire house in specific patterns. The painter could then show the robot what kind of patterns the robot should paint, and the robot could then do the actual work.
– In five-to-ten years we will se an increase in the use of AI in many services and industries. Many will be behind the scenes, like digital assistant such as Siri, Cortana and M will understand what you are saying and act accordingly. And we will also most likely have self-driving cars.

How plausible is human-like artificial intelligence, such as the kind often seen in films and on TV?

– Human-like AI is plausible, but I don ́t subscribe to the Hollywood dystopian view of the future, he says. – I see AI as an immense benefit to human society, which will bring about positive changes, such as making us more efficient and more environmentally friendly.

Given what little we know about our own minds, can we expect to intentionally create artificial consciousness?

– That ́s a good philosophical approach. How can we build something smarter than ourselves when we don ́t really understand how the brain works? Tidemann asks.

– We do have some idea of what the brain does, the interplay of neurons and synapses, but how the brain self-organizes itself is harder to grasp. I still think we can achieve artificial conscious- ness by understanding basic principles, where intelligence is judged by behaviour, he says.

So, should we be making AI that behaves like humans?

– Yes, but the good, kind and nurturing type.

– Humans also have a destructive side, and this kind of capability is not needed in an AI that behaves like humans. Lots of the fear for AI comes from exactly this point of view; that something super-human could be super-evil. Why not think it good do super-good instead, and equip the AI accordingly?

But, should we be concerned about military and armed robots? Is there a danger of trusting robots?

– We should be more concerned about those building the military robots, since technology can always be abused in the wrong hands. There are measures taken to mitigate this issue, OpenAI, backed by Elon Musk, that seeks to spread the knowledge of AI so that everyone will have access to it.

Are you generally optimistic about the long-term future of artificial intelligence and its benefits for humanity?

– Yes, I am extremely optimistic about the future for AI.

 

 

 

(This is a excerpt from a longer article about artificial intelligence and humanoid robots, which will appear in InnoMag´s magazine this summer)

Hvordan vil verden se ut i 2030?

Photo: thesrii.org

Er du nysgjerrig på hva som vil prege samfunnet i 2030? I dag, 10. mai, går konferansen ”Future Insight 2030” av stabelen. Her vil noen av verdens fremste eksperter på innovasjon og utvikling gi oss et innblikk i hva som vil prege verden og måten vi arbeider på i 2030.

”Future Insight” er en arena for nytenkning og en introduksjon til nye trender som vil forandre verden og hvordan vi jobber. Dagens hurtige teknologiske utvikling endrer fundamentalt innovasjonsperspektivet, og det er essensielt å ha kunnskap og evne til å tilpasse seg de endringene som skjer nå – og i morgen.

På konferansen vil noen av verdens fremste eksperter på innovasjon og utvikling å ta oss med på en reise 15 år frem i tid. Hvordan vil teknologien påvirke måten vi jobber på? Hvordan vil virksomheter samarbeide? Hvilke trender vil sette preg på verden i 2030?

I løpet av en ettermiddag vil du få et unikt innblikk i hva som foregår i noen av de fremste innovasjonsmiljøene i verden. En av foredragsholderne er tidligere forskningssjef i IBM, Kris Singh. Singh  startet sin IT-karriere i Sillicon Valley for over 25 år siden og er nå president for instituttet Service Research Innovation. På konferansen vil han snakke om noen av nøkkelelementene for digital innovasjon.

– Det er viktig å huske at man kan ha alle verktøy og kunnskap i verden, men det spiller ingen rolle om du ikke vet hvordan du skal bruke dem. Jeg kommer derfor til å ta for meg nøkkelfaktorene først og deretter vil jeg snakke om hvordan man kan implementere dem på en måte som bidrar til økt digital innovasjon, forklarer han.

For å høre mer om Singh og hva han skal snakke om, se film øverst i saken.

Andre foredragsholdere vil være Paul Iske, grunnleggeren av Institute of Brilliant Failures, Leif Edvinsson, en av verdens fremste eksperter på kunnskapsbasert ledelse, Rajiv Vaid Basaiawmoit, leder av arbeidet med åpen innovasjon ved universitetet i Aarhus, Sjur Dagestad
, tidligere forskningsdirektør i Tomra, og Truls Berg, seriegründer og ansvarlig redaktør i InnoMag.

Følg med på InnoMag for oppdateringer fra konferansen.

Vi opplyser om at InnoMag er en samarbeidspartner av konferansen.

Hvilket sitat er din favoritt?

InnoMag har samlet noen av de beste og mest inspirerende sitatene fra ukens fredags-profiler dette kvartalet. Hvilket er din favoritt? 

Leif1

3.anita

markus1

1576026 Gøril1øyvind1

vegard

gerd

marte

magnus

steffen

Neste ukens fredags-profil vil være Civitas egen Kristin Clemet.

Les alle InnoMags fredags-profilene HER

Høyt til værs

Amazon Web Services (AWS) er den ubestridte globale lederen i nettskyen. De er størst, sterkest, hele tiden i utvikling, med eksepsjonell innovasjonskraft (akkurat som resten av Amazon). Tjenestene blir stadig bedre tilpasset ulike forretningsmessige behov, direkte eller som underleverandør til andre. Men misforståelsene er legio.

Viktige stikkord for AWS er: Selvbetjening, automatisering og endeløs kapasitet. Klart til bruk. Betaling etter forbruk. Ikke noe av dette er magisk, bare djevelsk dyktig gjort – ordet er kanskje ”automagisk”. Mange tekniske finesser ligger begravet, det aller meste (også hardware) er egenutviklet, usynlig for brukerne. Det finnes mye dokumentasjon tilgjengelig, men å forstå den krever dyp teknisk innsikt.

Her er noen av misforståelsene om AWS som kunder bør være oppmerksom på:

”AWS er mye billigere enn det vi kan få til hos oss”. Kan være riktig, men det er krevende å sette opp komplette, sannferdige sammenligninger. Ofte får man bare det utfallet man ønsker.

”AWS er mye billigere enn det konkurrentene tilbyr.” Dette avhenger helt av hvor godt behovene passer sammen med tilbudet og hvor mye man må betale for opsjoner. Å sammenligne prislister er meningsløst.

”Å bruke AWS betyr at vi slipper alle driftskostnader.” Dette er en klassiker. AWS tilbyr rendyrket drift av infrastruktur – prosessering, lagring og kommunikasjon. Det vil si at du slipper å anskaffe og drifte sentral maskinvare inklusive virtualiseringlaget. Fra operativsystemet og oppover i verdikjeden er ansvaret fortsatt ditt, ikke minst hva angår applikasjoner. Ønsker du virkelig å slippe egne driftskostnader, må du tegne avtale med en tjenestepartner i tillegg. Høyst sannsynlig må du også tilpasse driftsprosessene til AWS.

”Satser jeg på AWS, må applikasjonene mine endres.” Feil. AWS baserer seg helt og holdent på standard x86-servere. Så lenge applikasjonene er tilpasset Linux eller Windows kan de kjøres uendret. Det går som oftest bra.

”Bruker jeg AWS aner jeg ikke hvor dataene mine er lagret.” En annen klassiker. AWS har mange datasentre plassert rundt omkring på kloden som er delt opp i regioner og innen regioner i Availability Zones. En AZ kan sammenlignes med et datasenter. Denne inndelingen er permanent. Data blir ikke flyttet utenfor en region, men det kan godt hende at det av sikkerhetsmessige årsaker vil bli lagret data mer enn ett sted. Det er ditt valg.

”AWS betyr at jeg slipper å bry meg med tilgjengelighet eller katastrofeløsninger.” Mange tror at det finnes noe slags magisk, flyvende teppe oppe i skylaget som skjuler alle praktikaliteter.”

Sannheten er ganske banal: en applikasjon kjøres på en datamaskin – går den ned stopper applikasjonen, og data kan gå tapt. Vil du unngå dette, må du tenke ut og avtalefeste en arkitektur som passer til kritikaliteten. AWS tilbyr mekanismer for dette.

”Med AWS, slipper jeg å tenke på kapasitetsgrenser.” Feil. Applikasjoner skalerer ikke av seg selv, det vil si at de ikke automatisk tar i bruk mer kapasitet. De må bygges slik at de autoskalerer.

”Tar jeg i bruk AWS er jeg låst for bestandig.” AWS er ikke annet enn en umiddelbart tilgjengelig, global hosting tjeneste. Kundene har ansvar for operativsystem og applikasjoner, akkurat som før. Med mindre man tar i bruk helt spesielle AWS-mekanismer, blir man ikke mer låst enn om man bruker f.eks. HP- eller Oracle-maskiner.

”AWS eller andre nettskyer er ikke sikre nok og de oppfyller ikke de regulatoriske krav.” AWS er en profesjonell aktør som vet hva de driver med. Men det finnes data som er så sensitive at de ikke bør plasseres utenfor forsvarlig intern kontroll.

”AWS vil snoke i mine data.” I 2013 lærte vi at de som vil snoke får det til uansett hvor data er lagret.

”AWS er bare for små- og oppstartsbedrifter, spesielt innen teknologiområdet.” Det var sant en gang, men ikke lenger. Nå er det behovsdekning som avgjør.

”Amazon er en stor bokhandel, de selger sin overskuddskapasitet. Hva kan de om databehandling?” AWS har passert 5 milliarder dollar i omsetning, og den vokser raskt. Innen sitt virksomhetsområde er AWS dominerende – men man skal sette seg i detalj inn i hva man kjøper. Spesielt bør man tenke gjennom hva ”multitenant” kan føre med seg, blant annet ”krevende naboer”.

– Å ha kunnskap om IT og data kan bety at det er enklere å få jobb, og det betyr mer likestilling

Spanske Yolanda Rueda Fernández og medstudenter oppdager internett i 1996 -1997. De er nysgjerrige og begynner å koble seg sammen i nettverk. I dag, nesten 20 år senere, vinner hun og organisasjonen hennes Cibervoluntarios en av de prestisjefylte WSIS-prisene for sitt arbeid med å hjelpe mennesker til å bruke data til å skaffe seg kunnskap.  

(Tekst og foto: Guri Charlotte Wiggen)

– På 80-tallet var det manuelt, husker du disse kablene inn og ut av «las ordenadoras?» (PC-ene). Hun smiler med grønne øyne. Utdannet journalist og redaktør for campus-avisen, var hun opptatt av å skape debatt og felleskap. De fant opp «Campus Party» i 2001, den gang med tanke på å være til hjelpe for andre. På den tiden det digitale skille var et faktum og en del av samfunnet begynte å falle utenfor.

Deler kunnskap
Og «Campus party» ble en stor suksess. Det var innovasjon over en lav sko. Mens de rike kjøpte IT-oppfinnelser, og gjorde millionbutikk ved å selge konsepter, ga hun og andre frivillige bort dem gratis og delte kunnskap. Yolanda var en av de som betakket seg for å selge. Hun ville at it-kunnskap skulle bli folkeeie.

– Vi fikk tilbud på millioner og så hvordan geniale ideer ble kjøpt opp av store telefonselskaper og andre i forretningsverden. De forsto ikke hvorfor det vi drev med var gratis. Hun ler og stryker det kullsvarte håret bak et øre.

Det gjorde hun lurt i. Med Cibervoluntarios hjelper hun og staben på sju, samt nærmere 1500 frivillige verden over mennesker til å bruke data til å få kunnskap. De driver alt fra jentegrupper, til å lære pensjonister å bruke data.

– Å ha kunnskap om IT og data kan bety at det er enklere å få jobb, og det betyr mer likestilling, forklarer hun.

I 2011 ble hun organisasjonen feiret og premiert av selveste Google, som en av de 50 viktigste oppfinnelsene for menneskeheten. Alt av IT- teknologi er ikke bare bra for folket vil hun likevel presisere.

-Facebook gjør folk deprimert. Det er viktig å ha et bevisst forhold til IT. Og folk må ikke trekke seg inn i sin egen verden ved bruk av den, men dele og gjøre nytte av det til å vokse; «empowerment» var et konsept jeg innførte i den konteksten.

I dag vinner organisasjonen WSIS hederspris i Genéve for sitt arbeid med å minske gapet mellom de som har makt og kunnskap og de som ikke får lære av noen.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...