Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Sammen er man sterkere

– I stedet for å bruke energi og kapasitet på å dytte ut konkurrenter, burde man fokusere på hva man er skikkelig god på og heller slå seg sammen med andre på områder man er mindre god på – dette for å klare å skape et steike godt produkt! –  mener brobygger, visjonær og grunnlegger av innovasjonsnettverket ThunderWave, Marcus Winnfors Ravik.

Navn: Marcus Winnfors Ravik (22)
Stilling: Grunnlegger av ThunderWave, et innovasjonsnettverk for unge.
Favorittduppeditt:
Notatboka mi, den er alltid med meg.
Favorittapper:
LucidChart, Google Keep og Audible
Beskriv deg selv med 3 ord: 
Kreativ, visjonær og annerledes

Hvordan kobler du av om vinteren?

Nå kobler jeg sjelden av, men jeg er veldig glad i å ake og ha snøballkrig. Det får ihvertfall tankene bort fra arbeid og hverdagen:)

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?

Forhåpentligvis har ThunderWave bredt seg utover hele Skandinavia og virkelig gjort en forskjell. Ambisjonen er også å ha startet opp minst to nye selskaper innen den tid.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i din virksomhet? 

Jeg er utrolig fascinert av potensialet hos noe eller noen, og vil derfor karakterisere det som min store lidenskap! Hele tanken bak prosjektet mitt er å bygge en kultur rundt en merkevare hvor vi alle bringer frem det beste i hverandre.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Det er flere. Simon Sinek har gjort et sterkt inntrykk på meg og det samme har Martin Luther King. Men jeg vil si at de som inspirerer mest i hverdagen (som det er flest av) er de rundt meg i teamet – de er så inspirerende med alt de får til!

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

Det er studentorganisasjoner, men jeg ser heller på dem som samarbeidspartnere enn konkurrenter. I stedet for å bruke energi og kapasitet på å dytte ut konkurrenter, burde man fokusere på hva man er skikkelig god på og heller slå seg sammen med andre på områder der man er mindre god – dette for å kunne kunne skape et steike godt produkt! I ThunderWave, hvor vi fokuserer på å gjøre verden bedre og har det som produkt, så er “konkurrenters” fremgang vår fremgang hvis de har samme filosofi som oss. Sammen er man sterke, bare man deler suksessen!

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Ted Talks og konferanser er for meg en veldig god arena. Her møter jeg mange inspirerende og kloke mennesker og lærer mye av foredragene og samtalene vi har sammen. I tillegg leser jeg også relevante nyhetsartikkelen innen forskning og utvikling.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i selskapet du jobber for? På hvilken måte?

Vi jobber med innovasjon mot bedrifter, så jeg vil si 10. Strategisk sett så har vi månedlige møter hvor vi setter alt vi har på prøve og innoverer våre egen handlingsmetoder. Dessuten er vi veldig nøye med å alltid rekruttere de unge inn med all deres innsikt!

Hvor viktig blir en digital markedsstrategi fremover?

Det er alfa og omega, men det må gjøres smart. Det må alltid være i tråd med hva folk vil ha, aldri noe annet. Content marketing er key her – key er også gode historier!

 

 

Det siste av fire norske IT-ess melder flytting til Kina

Photo by Johan Larsson

Denne ukas store nyhet er at Opera Software, etter 20 års jakt på verdensherredømme og med en imponerende reise bak seg fra en sped begynnelse på Telenors forskningsavdeling til over 350 millioner brukere og Norges største IT lokomotiv, trolig selges til en kinesisk troika ledet an av, for mange ukjente, Golden Brick Silk Road Equity Investment Fund.

For oss som brenner for innovasjon og med lang fartstid innen 30 år i norsk IT bransje er det unektelig en vemodig uke, det siste av de store norske IT essene (de andre er Trolltech som Nokia kjøpte, FAST som Microsoft kjøpte, og Tandberg som Cisco stakk av med) samtidig som det ligger tre åpenbare meldinger her vi må ta inn over oss.

  1. Kineserne kommer og de plukker stadig flere av Norges beste virksomheter. I 2016 vil Kina sannsynligvis passere USA som verdens største BNP og mens Norge prater så handler Kina – Innovation Forum Norway og IKT Norge har, som vi tidligere har skrevet om, valgt å legge årets studietur nettopp til Hong Kong og Kina.
  1. Skal Norge lykkes må vi tørre å satse på fremtiden, og vi må handle NÅ. Med en oljepris som nærmer seg 20-tallet, har feststemningen definitivt forlatt de fleste av landets beslutningstakere og stadig flere innser at det er ikke lenger mulig å holde fast i gårsdagens måter å arbeide på. Norge må tenke nytt, rasjonalisere og innovere, – eller omstille seg som Erna Solberg kaller det.
  1. Det industrielle samfunnsparadigmet har gått ut på dato, og vi er på full fart over i et innovasjonssamfunn der de raske spiser de trege, og der gårsdagens muligheter fort kan bli morgendagens trusler om man ikke agerer.  Noen velger å kalle det vi er på vei inn i for Industri 4.0 eller den 4. industrielle revolusjon, mens andre snakker om Norge 6.0 og maler opp et bilde av Norge som verdens ledende teknologinasjon.

Vi i InnoMag har ikke alle svarene, men vi vet at mye vil handle om digitalisering, nye grep og genuin innovasjon – drevet frem av teknologiske nyvinninger, nye arbeidsformer og modige beslutningstakere som våger å satse på det ukjente.

Endring er nesten alltid smertefullt, særlig for de som egentlig er godt fornøyd med status quo.

I dette arbeidet vil det bli nye vinnere og det kommer til å flyte blod. Endring er nemlig nesten alltid smertefullt, særlig for de som egentlig er godt fornøyd med status quo. I tillegg er endring og omstilling skummelt, dette fordi de fleste nye ideer ikke lykkes. Det handler derfor mye om å feile raskt og justere kursen og på den måten øke innovasjonstakten og suksessraten. Også her var Opera blant de beste. Flere ganger har de måttet gjøre totalt om på sin forretningsmodell, og de har som norsk fyrtårn vist oss alle hvor spennende fremtiden kan være. La oss ønske ansatte og deres aksjonærer lykke til videre og rette oppmerksomheten mot den neste Opera.

På veien finner vi grunn til å minne om at intelligent innovasjonsledelse i 2016 i stor grad handler om å bevege seg bort fra å se på innovasjon som tilfel­dige handlinger fra noen enkeltpersoner eller en enkelt avdeling, og over mot et mer systema­tisk, strukturert og helhetsbasert syn på innovasjon og verdiskapning. Hvorfor skal du gjøre dette? Rett og slett fordi gevinstene vil være store, både med hensyn på tid, risikoreduksjon og gevinstoptimalisering.

Opera bygget opp en kultur som trivdes med endringer, usikkerhet, nye momenter og kompleksitet – der innovasjon ble ansett som en muskel. Resultatene kommer med jevn trening, gode innspill fra de beste aktørene og innen klare rammer.

før eller senere vil spørsmålet dukke opp; Har vi tenkt godt nok, langt nok og raskt nok?

Det er ikke sikkert at din sjef stiller spørsmålet i dag eller denne måneden, men før eller senere vil spørsmålet dukke opp; Har vi tenkt godt nok, langt nok og raskt nok, – eller sagt twittersk; Er du blant de som fremmer eller hemmer innovasjon?

Vi er fortsatt tidlig i året og vi er fortsatt tidlig i utviklingen, men endringstoget har forlatt perrongen og det er på høy tid å komme seg om bord. I fremtiden vil det nemlig kun bli to typer jobb å velge blant; de som innebærer å fortelle datamaskinene hva de skal gjøre eller de jobbene som innebærer å bli fortalt hva man skal gjøre av datamaskiner.

Ny rekord i antall varemerkesøknader

Kan være en indikator på innovasjonslysten i landet, mener avdelingsdirektør i Patentstyret, Bernt Boldvik.

Til tross for at det har vært mye snakk om resesjon den siste tiden, spesielt med tanke på fall i oljepris og utviklingen i oljebransjen og tjenester knyttet til den, har Patentstyret allikevel sett en økning i antall varemerker. Til sammen ble 4150 søknader om enerett til navn, logoer og slagord lever inn til styret i fjor.

– Vi ser en tydelig korrelasjon mellom Oslo Børs Hovedindeks og inngangen av varemerkesøknader fra norsk næringsliv. En økning i antall varemerker tyder på økt aktivitet i næringslivet og generell konjunkturoppgang. Rekorden i antall norske varemerkesøknader kan derfor være en indikator på innovasjonslysten i landet, mener Boldvik.

– Samtidig vet vi at et nytt varemerke ikke alltid betyr at det er kommet et nytt produkt eller en ny tjeneste på markedet. Det kan være en relansering av et produkt eller en virksomhet som har modernisert sin firmalogo.

Bryggerinæringen på topp

Ivrigste varemerkesøker var drikkevareselskapet Norske Bryggerier AS, som sendte inn hele 42 søknader med fantasifulle navn som Sober, Bærkraft, Skutepils og Rakkar.

­– At bryggerinæringen er mer aktiv på merkevaresøknader nå enn tidligere kan ses i sammenheng med den nye alkohollovgivningen som åpner opp for mer direkte markedsføring av alkohol. I tillegg ser vi en økning i etterspørselen av lokale varer, hvor lokale bryggerier har fått en vesentlig markedsandel. Eierne av disse nye lokale bryggeriene vet å sikre sine immaterielle verdier, både av hensyn til beskyttelse mot kopiering av andre småbryggerier, men primært for å sikre sine viktigste verdier. Dette for å kunne ha gode forhandlingskort på hånden hvis de skulle bli kjøpt opp av de større bryggeriene, eller trenger investorer til videre vekst, forklarer Axel Krabberød, markedsstrateg i IP-rådgivningsselskapet Onsagers AS.

På andreplass på listen over norske varemerkesøkere ligger Petter Stordalen med hotell-kjeden Nordic Choice. Selskapet leverte inn 34 varemerkesøknader, og ser dermed ut til å ha lært av navnekonflikten rundt The Thief, der de risikerte å miste retten til varemerket på grunn av manglende registrering.

Meieribransjen er også godt representert med Tine, Synnøve finden og Q-meieriene på topp 10 listen. Bransjen har nå 3 aktører, noe som har ført til høy konkurranse i meierikategorien.

– Flere og flere, spesielt i konkurranseutsatt næring vet å ha en IP-strategi med bl.a. bruk av varemerke-, patent- og designbeskyttelse for å skaffe seg et vedvarende konkurransefortrinn, sier Krabberød.

Her er topp 10 listen over norske varemerkesøkere 2015:

  1. Norske Bryggerier AS
  2. Nordic Choice Hospitality Group
  3. Acapo AS
  4. Tine SA
  5. Coop Norge Handel AS
  6. Norgesgruppen ASA
  7. Nortura AS
  8. Hey Du AS
  9. Ægir Bryggeri AS
  10. Kavli Holding

Trøndersk seier i Nasjonal Innovasjonscamp 2016

Foto: Ungt Entreprenørskap

Etter 24 timers klimakamp for å finne de beste innovative løsningene til å redusere energibruken i transport, var det elevene fra Thora Storm VGS i Sør-Trøndelag som tilslutt stakk av med seieren i Nasjonal Innovasjonscamp, i Trondheim idag. 

(Les mer om selve arrangementet her)

I regi av Ungt Entreprenørskap og Enova har elever fra hele landet jobbet i to dager med å løse klimaoppdraget “Energi for Fremtiden”, om å redusere energibruken i transport og bidra til en mer klimavennlig transportsektor. Idag kunne de presentere sine løsningsforslag foran et dommerpanel bestående av energi- og klimaeksperter.

Ifølge dommerpanelet traff konseptet til elevene fra Thora Storm VGS kalt “RevELusjonen”, best på oppdraget.

– Det er et helhetlig konsept, som treffer ulike mål. Konseptet består av 1) el-lappen som er et førerkort for el-drevne biler, 2) et Inter-operativt betalingssystem på ladestasjoner og 3) egne ladestasjoner som er tilpasset elbiler – her kan batteriet byttes raskt. Løsningen er gjennomførbar, og gruppa holdt en veldig god presentasjon, i følge juryens begrunnelse.

“El-bilsjåfører skal bli mer attraktiv”

– Vi hadde som mål om å lage et helhetlig konsept som skulle fungere både nå og i framtiden. Vi fokuserte på at kjørehverdagen til den enkelte nordmann skal bli enklere, mer attraktiv og ikke minst mer miljøvennlig. Vårt konsept ble derfor en tidslinje med konkrete tiltak som skulle sørge for at flere valgte elbil og at hverdagen til el-bilsjåfører skulle bli enklere og mer attraktiv, sier Erlend Ydse fra Thora Storm VGS.

– Å vinne føles helt uvirkelig. Vi har jobbet med problemstillingen i hele natt og kun sovet i cirka én time, så nå er det ekstra deilig å få lønn for strevet. Vi var også med i fjor, men da klarte vi bare å komme topp seks. Vi har derfor hatt som en målsetningen gjennom hele året å komme tilbake til NM og å ta den gjeveste prisen, sier Ydse.

Vinnere. Photo cred: Ungt Entreprenørskap
Vinnere. Photo cred: Ungt Entreprenørskap

 

Her er topp 3:

Plass 1: RevELusjonen fra Thora Storm VGS i Sør-Trøndelag

Plass 2: ESU for framtiden fra Kristen VGS i Sør-Trøndelag

Plass 3: Omega Innovations fra Tromsdalen VGS i Troms

 

29 grupper representerte sine skoler og fylker i finalen. Totalt har 4200 elever deltatt.

– We keep moving forward

Source: Google/Internetagemedia

– Lets talk about the progress for a little bit, Creative Evangelist at Google, Jeremey Tai Abbett said during his talk at the Social Media Days in Oslo.

Abbett said that when we think about the future versus the past, we have made a huge step forward.

– We keep moving forward. Here are some examples of today´s progress, he said.

designed-for-tomorrow-20-638

– We are living two times more than we used to. I believe our young generations can live to be 140, or 150 years old if they want to.

designed-for-tomorrow-21-638

– We see a huge improvement in child mortality.

designed-for-tomorrow-22-638

– Cost of food has gotten down ten times.

designed-for-tomorrow-23-638

– Cost of transportation, unless you live in London.

designed-for-tomorrow-24-638

– The cost of communication is down by a thousand times. Here you can see a typical picture of two college girls who are extremely focused on other things than themselves. You can see a clear change in peoples behaviour.

– So when people are like, “oh yeah, in the future what is it going to be like versus the past”, it is hard to say, but in the end I think our lives will be a lot better, Abbett said.

– What is important today is the youth. They have the biggest stake in our future direction, he said. – For a glimpse of the future look at how children grow up today rather than technology.

 

(The pictures are from Abbett´s presentation in Oslo 3rd of February, you can see more of his powerpoint here)

Å koke suppe på spiker

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner har kunngjort at departementet vil lansere en ”kokebok” for sosialt entreprenørskap. Hensikten er at de som ønsker å bruke sosiale entreprenører, skal få gode ideer om hvordan de kan gå frem og få kunnskap om hvilke løsninger som finnes.


Sosialt entreprenørskap handler om å bruke virkemidler fra forretningsverden for å bidra til å løse problemer som er knyttet til sosiale og samfunnsmessige forhold. Det kan være rus, fattigdom, arbeid, integrering, psykiske lidelser, hjemløshet, etc. Med andre ord – alle former for utenforskap som hindrer sosial inkludering, og som bidrar til at mange ressurser i vårt samfunn ikke blir brukt.

I Kommune -Norge er kunnskap om sosialt entreprenørskap ennå liten. Er en kokebok et matnyttig forsøk på å skulle gjøre noe med det? Da står prosessen sentral. At vi får en annen prosess enn fra et Top – Down perspektiv, der det sitter en byråkrat eller en konsulent på et kontor og lager et hefte. Kanskje en kokebok kan være en katalysator for en dynamisk og innovativ utvikling av feltet sosialt entreprenørskap.

INNOVASJON HANDLER OM Å SKAPE ET HANDLINGSROM FOR FOLK SOM ØNSKER Å BRYTE GRENSER

Den innovative kommunen
Det finnes mye silotenking i norske kommuner som i liten grad fremmer nytenking. Innovasjon handler om å skape et handlingsrom for folk som ønsker å bryte grenser, og som er crossovere fra siloene vi opererer i. Som sjelden har en formell posisjon, men som har gode ideer på hvordan ting kan gjøres annerledes. Innovasjon skjer på grasrotnivå, i ytterkanten av etablerte strukturer. I små og fleksible, handlekraftige miljøer.
Kreativitet forutsetter at vi utvikler evnen til å syntetisere, evnen til å kombinere informasjon og kunnskap på en ny måte. Kreativitet forutsetter tillit og evne til å ta risiko. Et kreativt miljø er preget av samarbeid på tvers i en ikke – hierakisk struktur, og med stor takhøyde for å gjøre feil. Kommunen må gå fra å være portvakter til å være døråpnere, legge fra seg regelverket sitt en stund, bli risiko -orienterte og verdsette nettverksarbeid, utradisjonelle løsninger og etablere åpne møteplasser.

– Det må skapes en kultur for å tenke nytt lokalt. Vi kan ikke lenger opprettholde et skarpt skille mellom hva offentlig sektor skal gjøre, eller hva privat sektor og frivillige skal gjøre. Hvordan vi kan løse oppgavene sammen?  Det må skapes innovative møteplasser på tvers av det offentlige, de frivillige og næringslivet. I dette åpne handlingsrommet kan de nye ideene oppstå og utvikles sammen, sier Sanner.

Oppskrift i alkymisme
Entreprenørskapskultur handler om en bestemt type adferd, å skape noe ut av ingenting. De som ser muligheter og har trøkk og tillit nok til å ta en risiko og bygge noe uten å spørre om tillatelse.

“IF YOU FOLLOW THE RULES YOU´LL MISS ALL THE FUN.”

– Vi trenger arbeidsgivere som kan se hva hvert enkelt menneske kan bidra med, som ser forbi hull i CV-en, og som ser løsninger og ressurser der andre ser utfordringer. I disse dager er det mange som søker beskyttelse i Norge. Og de som er flyktninger i dag, skal bli samfunnsborgere i morgen. Vi må utnytte ressursene bedre, tenke nytt og gjøre mer, sier Sanner.

Sanner har fokus på arbeidstakere, mens Maria Amelie, som selv har vært i flyktningenes sko, vil starte gründerkurs for asylsøkere som kommer til Norge med fokus på selvutvikling, sosialisering og mestring, i håp om å ruste dem bedre til å møte et tøft næringsliv ute i norske lokalsamfunn.

Sosial lapskaus og co – creation
Forutsetningen for å lage inspirerende, enkle og smakfulle oppskrifter i en kokebok som folk får lyst til å lage selv, er å inkludere sosiale entreprenører av ulike typer og kommuner i prosessen som bidrar til å skape en strategi aktørene ikke bare tror på, men også er utstyrt til å implementere. Creative cooking krever noen åpne prosesser som er fullt mulig i den digitale verden.

Å ikke vite svaret på forhånd er den grunnleggende forutsetningen for samarbeid som du kan bruke til å løse komplekse problemer.  De fleste mennesker har bygget sine karrierer på å være eksperter. De liker ikke følelsen av å ikke vite, og blir hengende ved sine repetisjoner.

Utfordringen er at en kokebok lett kan bli forutsigbar og lite innovativ som ikke makter å yte rettferdighet til feltets potensiale og innovative element. Full av ekspertvelde og uten undring.

Velferdsstaten er under press
Sosialt entreprenørskap er et nytt landskap å bevege seg i for alle. Det er det nye sosiale kapitalmarkedet som er i utvikling, som kan gi et verdifullt bidrag til velferdsstatens utfordringer. Integrering av flyktninger kan være en katalysator for dette.

Det krever derfor at mange stemmer gir sine innspill. Feltet er i stor grad basert på lederskap nedenfra – fra de som kan koke suppe på spiker og lage himmelsk lapskaus.

Finally! Instagram makes multiple account support official

Starting this week, you will be able to quickly and easily switch between multiple accounts when using the photo-sharing social app Instagram.

After testing the feature on both Android and iOS, the Facebook-owned app announced today that it is officially launching multi-account support, so the users can maintain more than one account on the same device.

The feature will be available in version 7.15 of the app, and it allows people to have as many as five accounts logged in at once. This will make you able to switch from your business – and private account without the need to log out.

In recent days Instagram confirmed that it had been testing out this feature, which was rolled out to Facebook itself years ago. With the rise of profiles dedicated to businesses, and any number of other things, it was inevitable that Instagram would make it all a bit easier to manage.

Instagram has been inching more into the world of advertising, and so it does make sense for people representing companies to be able to switch from personal to corporate accounts and vice versa as they need to.

Instagram has today over 300 million monthly active users.

image1

How to use it:

– Go to your profile settings to add an additional account. From there, tap your username at the top of your profile to switch between accounts, Instagram wrote in their blog post.

– Once you have multiple accounts added, you’ll see your profile photo appear in places throughout the app so you can always tell which one you’re using at the moment.

Read here for more on how to use the new feature. 

Slik lykkes du som medarbeider i 2016!

Source: Google

Konseptet medarbeiderskap innebærer at mennesket ansvarlig gjøres og gis stor grad av medbestemmelse (autonomi) i sitt arbeid. Indre motivasjon handler ikke om penger og hvordan du tar deg ut, men hvordan du mestrer livet og opplever mening i det du foretar deg. Det skaper tilhørighet. Vi trenger MAT (Mestring, Autonomi og Tilhørighet) – det er vår indre medisin!

Den bidrar til nytenking og sterkere endringskraft. Autonomi og passe doser tillit er bærebjelken til effektivitet! Derfor er medarbeiderskap også riktig medisin i litt røffe tider. «Du fortjener ikke å høre til et bedre lag enn du er med på å skape selv» som Marit Breivik så klokt har sagt det. Det er kritisk for landet at alle heretter yter sitt aller beste, Norge har ikke lenger råd til å sove på en pute av olje!

“Ledelse handler ikke bare om få folk til å gjøre, men å få folk til å ha LYST til å gjøre”

Å skape lyst! Ledelse handler ikke bare om få folk til å gjøre, men å få folk til å ha LYST til å gjøre; å skape lyst og drivkrefter i hver enkelt slik at den enkelte blir ansvarliggjort og myndiggjort i sitt arbeid. Når en leder kommuniserer direkte, ærlig og tydelig, og samtidig skjønner hvor grensene går for åpenhet i sosiale medier, vil medarbeideren oppleve trygghet og tilhørighet. Det bygges en god plattform. Solide plattformer bygges på en gjennomtenkt strategi, store doser tillit og et riktig nivå for åpenhet. Omdømmet skapes innenfra – av stolte medarbeidere. En god leder angir retning, skaper mening og tar de vanskelige sakene (de vil alltid finnes) på kammerset (ikke i sosiale medier!).

Hva er så medarbeiderskap? På en arbeidsplass er alle medarbeidere – og noen medarbeidere har et lederansvar. Kjennetegn på godt og aktivt medarbeiderskap kan være:

  • Handlekraftig og ansvarlig for å fylle egen rolle og vel så det, gjøre jobben med et smil!
  • Feedbackorientert; Kollega som oppmuntrer og utfordrer andre kolleger
  • Ansvarlig og etterrettelig i sitt forhold til arbeidsgivers mål, sine kolleger og seg selv
  • Opplevelse av yrkesstolthet og etterrettelighet mhp. verdier og regler

Litt for mange medarbeidere sitter og venter på at andre skal motivere dem. Men du kan ikke motivere andre enn deg selv. Du kan selvsagt forsøke å dytte på folk, men i all den tid folk står støtt i seg selv, vil ikke dytting være særlig effektivt. Mer effektivt er det når du og jeg beveger oss selv. Ja, hva skal til for at medarbeideren motiverer seg selv, yter sitt beste og gir sitt aller beste for bedriften? Når du mottar 100% lønn er det vel rimelig å kunne forvente 100%-holdninger? Hver og en har et ansvar for å yte sitt beste.

Medarbeiderkoden er en metodikk som handler om suksess på tre nivåer for den enkelte medarbeider; i plattformen, i vekstsonen og i den gode dialogen.

Nivå 1: Plattformen: Det første nivået handler om å forstå seg selv, sin egen virksomhet og hvorfor vi gjør det vi gjør. Det spiller ingen vesentlig rolle om du er overordnet eller underordnet. Det som betyr noe er at du er ordnet – at du er i vater – at plattformen din er så robust at du tåler og liker deg selv, tåler og liker din virksomhet og at du er rustet for videre utvikling og vekst. To grunnleggende spørsmål er: Hva og hvem har ført meg hit og hvorfor jobber jeg akkurat her?

Nivå 2: Vekstsonen: Når du og virksomheten din er i vater, er neste steg å videreutvikle deg – å ta neste steg i din egen vekst. I vekstsonen trimmer vi ferdigheter og tar ansvar for egen kompetanseutvikling. Motivasjonen for dette kan være drevet av behag (lyst, vilje, verdier) men den kan også være drevet av et element av nødvendighet; det vi på moderne norsk kaller «sense of urgency». Dette betyr at du må tåle, takle og like videreutvikling. Eierskap og lyst trigges av at du finner ut hvorfor du skal ta neste steg. Eierskap og medarbeiderskap går hånd i hånd. Noen tenker at vi lærer så lenge vi lever, men det er vel heller motsatt; vi lever så lenge vi lærer. Livet leves mest intenst utenfor komfortsonen, i det vi kaller vekstsonen!

Nivå 3: Dialogen: For å lykkes med det vi vil, trenger de fleste av oss en god samtalepartner. Dette betyr i praksis å oppsøke mennesker som gjør deg godt og som tør å utfordre deg! Dette kan være en coach eller mentor som bryr seg nok til å komme både med det som skaper behag og det som skaper ubehag. Foruten å sette den gode samtalen i system, trenger du også å sette av tid til refleksjon og kjenne etter hva som virkelig er viktig. Da lykkes du bedre, og da lykkes virksomheten bedre. Siden vi er på jobb i en betydelig andel av vår våkne del av døgnet, skaper vi arbeidsglede og livsglede ved at vi utfordrer og utforsker våre talenter.

Dialog er bestevennen til innsikt og vi trenger hverandre for å skape den virkeligheten vi ønsker å se. Ting skapes to ganger; først i sinnet, dernest i virkeligheten. Med en god samtalepartner og økt selvinnsikt vil du få til mer av det du ønsker deg i livet. Når vi kombinerer flytsonen og vekstsonen skaper du mer innovasjon, mer mestring, mer glede og sitter igjen med økt yrkesstolthet. Ta med deg dette inn i din arbeidshverdag når du skal gjøre ditt for at 2016 blir et givende år!

Just snap it!

Did you know that close to 9000 pictures are shared on Snapchat every second? Or that it would take you over 10 years to view all the photos shared on Snapchat the last hour?

Despite being the youngest service among other popular social media channels, such as Facebook, Twitter and Instagram, Snapchat has experienced some pretty impressive growth. With over 100 million daily users, the app has started to emerge as a hugely effective way for some brands to communicate with their costumers.

During his talk at this year´s Social Media Days in Oslo, Stian Reinhartsen, co-founder of digital marketing and social media company Reinhartsen Consulting, explained – with the use of examples with costumers such as the Norwegian football team Viking, and new DJ-sensation ”Matoma”, how to use Snapchat as a marketing tool.

– When we started working with Matoma, nobody knew who he was. Today he is ranked as number 89 in the world on Spotify, and he has over 12000 followers on Snapchat, says Reinhartsen.

By using Snapchat, he is able to show the followers the playful side of Matoma while promoting his music at the same time.

– The trick is to get people to feel like they know him personally. It´s all about capturing what people wouldn’t normally be able to see elsewhere.

– It is also very important to use the right tone of voice. If you´re talking to young people, you have to speak their language. Most importantly – just snap it! It´s better to try and fail than to not try at all, Reinhartsen explains.

To promote Matoma´s events, they often get other “Snapchat-stars” to host competitions for them as a way to attract more people to his concerts.

– This has been a huge success and is a great way of advertising without coming across too pushy.

How can you use Snapchat to market your brand?

  • Teasers: Send teasers to show behind the scenes content of your brand.
  • Offers and promotion: Send offers or promotions through Snapchat that your followers can screenshot and use in stores or online
  • Competitions: Interact with your audience by telling them to send pictures back as part of a competition.
  • Story-telling: Tell a story or show more of your companies personality and what you´re trying to achieve, by getting your message across in a fun, entertaining and informal way through pictures, videos, or both.

Norge i rødt, hvitt og blått – fra blod i Stavangers gater til snødekte Trondheim med blå ambisjoner

Source: Google

Denne ukas opptur var unektelig Lerchendalskonferansen og for de vel 180 inviterte deltagerne var det liten tvil om at de var invitert til å gi innspill til et Norge som er i ferd med å ruste seg til grønn og blå endring.

I tradisjonens tro gikk konferansen av stabelen i Trondheim, som for anledningen var pyntet snøhvitt og vintervakkert.

De fire arrangørene Tekna, Forskningsrådet, SINTEF og NTNU har over tid skapt en konferanse som både samler beslutningstakere fra forsknings- og utdanningsmiljøene, en rekke av Norges ledende næringslivsledere klokelig porsjonert med en passelig dose byråkrater. Som riddere rundt 25 runde bord inviteres disse til samspill for å skape morgendagens Norge. InnoMag var tilstede og må si seg enig i at blandingen fungerer overraskende godt, – kort oppsummert var de fire arrangørene godt samstemte på en konferanse der nye  grønne og blå muligheter stod i fokus. Arbeiderpartiets leder var førstemann ut, og Jonas Gahr Støre kvitterte med en klar fempunkts aksjonsliste som minnet lite om tåkefyrstestempelet enkelte forsøker å lime på ham.

Jonas oppfordret deltagerne til å revitalisere industri begrepet og ba oss ønske nye tanker velkommen. Han krydret dette med å referere til sin svenske kollega Stefan Løvfen som sikkert hadde glemt å fortelle Jonas at hans uttalelse egentlig var gjenbruk av den tidligere svenske statsminister Gøran Persson som allerede for 10 år siden ble spurt om han fryktet teknologiutviklingen og svarte at han slett ikke fryktet ny teknologi, det var gammel teknologi som virkelig skremte ham.

“SETT I ET MARINT PERSPEKTIV ER NORGE EN STORMAKT”

Jonas fremsto som visjonær og pekte på at oljenedturen gir oss en anledning til å skape en ny fortelling om Norge, – en fortelling han mente burde farges blå. Det var intet knefall for Høyre, snarere en påpekning om at vi nå bør ta tilbake havet. Sett i et marint perspektiv er Norge en stormakt, verdens 10. største hevdet Jonas som avsluttet med å peke på at alt nå ligger til rette for å sette i gang et realt havløft.

Vi i InnoMag hørte en klar og tydelig politiker som faktisk foreslo konkret handling og det er liten tvil om at Jonas har rett i at ny teknologi og kompetanse utviklet i blant annet oljesektoren kan gi Norge et unikt utgangspunkt for et fornyet næringsliv drevet frem av nye impulser fra det grønne skiftet. Jakten på endringsagenter for grønn og blå vekst kunne starte, og det ble en konferanse med mange gode innspill og oppfordringer til konkret handling. Høydepunktene kom tett, både SINTEF’s nye leder, Alexandra Gjørv Bech, Abelias Håkon Haugli, Kongsberggruppens Hege Skryseth, Tekna’s president Lise Lyngsnes Randeberg, Telenors Sigve Brekke og Forskningsrådets Arvid Hallen var blant de som leverte gode poengterte innlegg med konkrete forslag.

www.innomag.no kan du denne uka lese om flere av høydepunktene fra en av Norges beste møteplasser for enringsagenter – og for oss i InnoMag er det godt å høre at arbeidsvilkårene for alle våre lesere viser tydelige tegn til bedring.  Endring, omstillingskraft og vilje til genuin innovasjon har aldri hatt bedre vilkår enn vi i dag ser – 2016 blir spennende!

The next generation

Hva har disse tre til felles? De har alle en visjon som er større enn seg selv og drives av et ønske om å forandre verden.

Neste torsdag 11. Februar, er det endelig tid for årets andre SuperTorsdag, en fysisk arena for alle som er opptatt av inspirasjon, innovasjon og innsikt. Månedens tema er ”The next generation”, hvor de nye stemmene skal få slippe til. På talerstolen denne måneden har vi invitert inn Elin Nørve, Co- founder og leder av Future leaders, Øyvind Strøm, leder av Start Norge og Marcus Winnfors Ravik, Co-funder of Thunderwave Innovation Bureau.

Ravik har som mål med Thunderwave å bygge broer mellom unge entreprenører, der unge folk kan lære av hverandre og bli inspirert. Under foredraget på SuperTorsdag skal han snakke om merkevarebygging.

–Dette er et viktig tema for meg fordi jeg mener det er essensielt at selskaper fremover har en definert identitet som folk kan adoptere eller kjenne seg selv igjen i, om de skal lykkes. Forhåpentligvis kan merkevaren hjelpe å bygge opp under individers selvfølelse, noe jeg også ønsker å gjøre med merkevaren til ThunderWave.

Fremtidens ledere

Strøm, som i sine dager fullfører en MSc i International Management ved Universitetet i Agder, har alltid hatt et sterkt engasjement for samfunnsutvikling, entreprenørskap og innovasjon. Som student fant han Start Norge, en studentorganisasjon som jobber med å fremme innovasjon og entreprenørskap på høyere utdanningsinstitusjoner i Norge.

– I mitt foredrag vil jeg fortelle om hvordan 400 studenter frivillig jobber sammen for å endre et samfunn. Jeg vil beskrive faktorer som skaper en kultur for innovasjon, samt snakke om viktigheten av faglig mangfold.

Endre samfunnet vil også sistemann ut på talerstolen neste torsdag, Elin Nørve, co-founder av Future Leaders, en bedrift som utvikler unge til å bli ledere.

– Vi står foran et generasjonsskifte, og om 20 år kommer få av dagens beslutningstagere til å påvirke samfunnsdebatten. Gjennom å jobbe fokusert på å finne de riktige menneskene til de riktige stillingene og bygge en åpen og ærlig kultur hvor alle tar lederansvar, kan man bygge unike team med en høy personlig og kollektiv selvfølelse. Klarer vi å utvikle unge ledere som fokuserer på sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft, kan dette ha en enorm effekt når det kommer til målet med å sikre en fremtidig, bærekraftig verden, avslutter hun.

Dørene åpner som vanlig kl. 17:00, og programmet starter kl. 18:00 på Heidi´s Bier Bar.

 

 

 

Unge innovatører skal løse verdens klimautfordringer

Finalister i Buskerud. F.v: Andre Schnell, Lene Martinsen, Andreas Røgeberg, Mihajlo Kapic og Jeanette Lystad. Foto: Ungt Entreprenørskap Buskerud

Denne høsten har 4,000 elever fra videregående skoler over hele landet byttet ut skolebøker og tradisjonell klasseromsundervisning med reelle klimaoppdrag fra Enova. Mandag møtes unge, kreative hoder til klimakamp i teknologibyen Trondheim.

På lokale innovasjonscamper i regi av Ungt Entreprenørskap har elevene konkurrert om å finne nyskapende løsninger på verdens klimautfordringer. Det er åttende året på rad at Enova og Ungt Entreprenørskap utfordrer ungdom og arrangerer «Energi for framtiden» for elever i videregående opplæring.

Finalister i Troms: F.v. Stian Korsberg, Marianne Osvaldsen, Isak Erling Knutsen og Øyvind Finnseth.
Finalister i Troms: F.v. Stian Korsberg, Marianne Osvaldsen, Isak Erling Knutsen og Øyvind Finnseth.

– Veien til lavutslippssamfunnet krever livskraftig forandring. I framtiden må verdiskapingen skje med minimale klimagassutslipp. Da er det avgjørende å utvikle konkurransedyktige energi- og klimaløsninger. Derfor ønsker Enova å inspirere og engasjere de som skal utgjøre framtidens Norge, slik at de får interesse for grønt entreprenørskap og innovasjon, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør, Enova SF.

Det foreløpig hemmelige oppdraget offentliggjøres på NTNU tirsdag. I 24 timer skal elevene deretter jobbe frem nyskapende og framtidsrettede løsningsforslag som presenteres for et dommerpanel bestående av energi- og klimaeksperter. Vinneren kåres onsdag formiddag.

 

InnoMag vil oppdatere saken.

Beyond Money?

(Photo by: 401(K) 2012)

A moderate business as-usual-scenario based on the UN projections of slow, steady growth of economics and population, suggests that by 2050 humanity´s demand on nature will be twice the biospheres productive capacity. Is money diversity the solution to address the challenges of our societies and eventually obtain a resilient economy?

According to the UN, the current model of economic growth is socially, environmentally, and economically unsustainable. During today´s conference “Beyond Money”, the speakers discussed the potential of using other forms of currency as a tool to encourage collaboration on long-term solutions that benefits both the economy, nature and society.

Although you might consider money as given, it´s not. Money is created by commercial banks through debt, and this system relies on interest to repay the issued money in the first place. Since money is manmade, it can be reinvented to positively influence relations in the social, environmental and economic domain, Ove D. Jakobsen, professor in ecological economies, argues.

– Change to our current economical system is possible, but it must come on many different levels. We must first and foremost come up with an organic system instead of a mechanic one, before we can change business practice.

This new model based on organic thinking includes the use of local currency, Jakobsen explains.

– Many communities and regions have already introduced complementary currencies without attaching the official monetary values. Instead of thinking top down, you have to think bottom up – starting with the local communities.

And starting with the local communities is exactly what Edgar Kapters, founder of OOIN, a company that wants to innovate the worlds financial system by setting up community currencies, has done.

– The way I see it, money has two functions; Money works as the glue, as a way to be able to do things together, and as the oil that makes things possible. But having just one currency is not the way to do it.

Kapters believes that community currencies can work as a reliable and cost-efficient tool to help communities to reach their goals. One of the forms of community currency that they use are social currencies, which are technologically enabled solutions typically combining timebanking, which is based on the philosophy that for every hour you contributed to the community, you get one hour in return from another community member, and loyalty programmes for retailers.

Co-working cash

In Norway, other types of currencies are not common. However, there is one co-working space in Oslo,that recently started experimenting with a social currency unit.

– We wanted to facilitate more sharing, and came up with co-working cash, says co-founder and daily manager of 657 Oslo, Anniken Fjellheim.

The currency they use has the form of a physical coin, but is only used within the co-working space as payment for small favours and services provided by other co-working members. At the start of the year all members get five coins and by the end of the year, the member with the most coins gets a price.

– However, we are currently looking at other options to expand the social currency. We want to start including people from the outside, like local retailers as well.

 

Disse er Norges beste på sosiale medier

Kongressalen, Oslo

Det var stor stemning da Gullenken 2016 ble presentert under Social Media Days konferansen idag. Gullenken er kommunikasjons-bransjens gjeveste pris å vinne innen sosiale medier.

Her er vinnerne:

Årets Sosiale Medier Personlighet

Jury: – Innen sosiale medier bransjen er det hvert år enkeltpersoner som peker seg ut på en helt spesiell måte. De gjør en jobb på vegne av seg selv, fremtidens kommunikasjon, og for bransjen. Hvem fortjener – nå – denne gjeveste prisen av dem alle, som bare deles ut til én person i året?

Vinner: Ida Aalen

FullSizeRender (1)

– Jeg trodde ikke at jeg skulle vinne idag, uttalte Aalen. – Nå har jeg egentlig ikke noe fornuftig å komme med, men sjekk gjerne Twitter´en min etterpå.

I 2015 utga Ida boka «Sosiale medier» på Fagbokforlaget, til strålende anmeldelser. Boken er forskningsbasert og blottet for synsing om sosiale medier, og er i dag pensum på blant annet BI, UiO, UiB og NTNU.

FullSizeRender (1)

Årets beste Facebook page

3 finalister: IKEA, Politihøgskolen, BBC Brit Norge

Vinner: Politihøgskolen

– Facebook-siden har bidratt til et rekordhøyt søkertall til Politihøgskolen, en økning på 21%, uttalte konferansier Nils Petter Nordskar.

Årets overraskelse i sosiale medier

Finalister: NRK Innafor, NRK Line jorda rundt, Trym Stene Sosiale Medier Eliten, COOP Secret Coffee Shop

Vinner: NRK Line jorda rundt

– Vi har beveget oss på litt ukjent territorium her, men det er veldig inspirerende. Vi har lært mye, og skal fortsette å prioritere sosiale medier selv om vi egentlig jobber med TV, sa Gisle Gjevestad Agledahl fra NRK.  

Årets sosiale medier ildsjel

Finalister: Gisle August Gjevestad Agledahl, Astrid Valen Utvik, Ida Serneberg

Vinner: Astrid Valen Utvik

– Jeg er litt sentimental nå kjenner jeg, sa Utvik og takket både juryen og ektemannen.

Astrid Utvik og Line Elvsåshagen fra "Line Jorda Rundt" med hver sin pris.
Astrid Utvik og Line Elvsåshagen fra “Line Jorda Rundt” med hver sin pris.

 

Årets sosiale medier merkevare/virksomhet

3 finalister: Kondomeriet, Helsedirektoratet, Visma Community

Vinner: Helsedirektoratet

Årets beste enkeltkampanje i sosiale medier

Finalister: Line jorda rundt, NRK Innafor, Gjensidige Trygg Trafikk: Hold Fokus

Vinner: NRK Line jorda rundt

Årets sosiale medier fagmiljø

Finalister: Fanbooster, Trigger, DNB

Vinner: Trigger

Årets beste kundeservice i sosiale medier

Finalister: Altibox, Opera software, Telenor

Vinner: Altibox

Årets sosiale medier rådgiver

Finalister: Erik Holm, Christian Kamhaug, Gisle Gjevestad

Vinner: Christian Kamhaug

Årets beste tweet

Finalister: Kjetil Alstadheim, Johan Golden, Bjørn Eidsvåg

Vinner: Johan Golden

FullSizeRender (2)

 

 

InnoMag fortsetter å dekke konferansen imorgen. 

Sosiale gründere: – Et lys i mørke

– Koblingen mellom ”social” og ”business” er ”purpose”-drevet, og jeg tror den yngre generasjon i større grad er opptatt av dette. Det gir meg håp, sier sosial entreprenør og InnoMags nye fagredaktør, Bitten Schei.

Bitten Schei har drevet enkeltforetaket Mother Courage, et nettverk som designer globale og innovative møteplasser, i 25 år og var en av de første i Norge til å sette sosialt entreprenørskap på dagsorden.

– Jeg er en sosial sommerfugl som har arbeidet i mange deler av verden og koblet folk sammen på møteplasser for å utveksle erfaringer, bli inspirert av hverandre, dele kunnskap og lære seg å samarbeide.

Hun har arbeidet med fattigdomsbekjempelse for kvinner og unge jenter i over ti år med både entreprenørskap, startups, microbanker og opplæring over store deler av Uganda. Hun har også etablert en egen skole for unge kvinnelige ”drop-outs”.

– Jeg har lært at godhet redder verden. Å tjene fattige mennesker på den andre siden av kloden har gjort meg modigere og mer fryktløs, mer takknemlig og mer ydmyk overfor andre menneskers lidelser. Når du hjelper ett menneske føler du at du har hjulpet hele verden og når du hjelper andre, hjelper du også deg selv. Jeg føler ekte glede når jeg er i Uganda og planter trær, eller danser med kvinnene. Eller når jeg møter døve Christine som har fått en symaskin og lært seg å sy.

Hun er derimot klar på at arbeidet hun har gjort på veien, ikke ville vært mulig uten god hjelp fra både venner og bekjente.

­­­– Ingen blir god alene, og jeg er veldig glad for at jeg har så mange hjelpere. Forrige uke kom det beskjed fra Heddal ungdomsskole at de har 12 laptops som de vil gi til jenteskolen. Fra før har vi fått 18 stk. Slik omtanke gleder meg.

Ennå er det langt igjen, sa kjærringa

Som InnoMags nye fagredaktør ønsker hun å skrive og invitere inn aktører fra forskjellig ståsteder som har samme lidenskap for sosialt entreprenørskap som henne selv.

– Nylig har jeg og andre som er opptatt av sosialt entreprenørskap og innovasjon, etablert Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon. Tidligere har vårt arbeid ført til at regjeringen har satt tema på sin regjeringsplattform, og det er bevilget noen penger – men ennå er det langt igjen, sa kjerringa og så seg tilbake. Derfor ønsker jeg som ny fagredaktør i InnoMag å sette fokus på dette fremover.

Hun er overbevist om at flere og flere norske bedrifter vil gå inn i en samfunnskontrakt hvor det ikke lenger bare er snakk om penger, men også om hvordan man kan løse sosiale problemer på en bærekraftig måte.

­– Digitaliseringen vil koste arbeidsplasser er den harde meldingen. Vi må derfor fokusere på hvordan vi på andre måter kan skape et inkluderende samfunn og en annen form for økonomi, som kan motvirke økonomisk usikkerhet for innbyggerne. Framveksten av sosiale gründere er et lys i mørke. Sosiale innovasjoner kan bremse det økende utenforskapet som kommer med den store transformasjonen.

– Jeg tror den yngre generasjon i større grad er opptatt av dette. Det gir meg håp, avslutter hun.

 

 

Les også forrige ukes intervjuet med en av InnoMags andre fagredaktører, Bert-Ola Bergstrand her

Til børsen skiller oss ad

Det er mange likheter mellom gründerskap og ekteskap. Så like er de to, at mange finner det umulig å være i begge skapene samtidig. Andre greier ikke å se hva som er det ekte skapet og hva som er gründerskapet.

Det er kanskje ikke like tydelig som ved ekteskap, men når du trer inn i gründerskapet, inngår du en allianse som skal vare i mange år. Ikke til døden skiller dere ad (bank-i-bordet), men hvert fall til skifteretten, børsen eller et konkurrerende selskap gjør det.

Vi har seremonier knyttet til viktige begivenheter i livet vårt, seremonier som dåp, konfirmasjon, bryllup, begravelse. Slike begivenheter markerer gjerne store, skjellsettende endringer i livet.

Gifter du deg, blir vielsesattesten et konkret dokument som viser hva som har funnet sted. Men det er selve seremonien og stemningen som ble skapt du husker. Seremonien markerer et valg dere har tatt, et valg som betyr grunnleggende endringer i livet.

Om det å starte en virksomhet ikke er helt på linje med å gifte seg, så er det en stor begivenhet. Men markeringen er minimal. Skal du inn i gründerskapet, får du riktignok også en attest – en firmaattest, men det er også alt du får.

Det blir litt tomt.

Tross alt har du kastet alt på båten for å forfølge drømmen din om å ”ta” nisjen du har svettet for å definere, og du vet at du har formelen for hvordan du skal komme rett ut på verdensmarkedet ved hjelp av Internett og sosiale medier.

GRATIS TIPS
Men så var det den manglende seremonien, da.

Her er et gratis tips til Brønnøysundregistrene: Lag et tilbud til folk som skal inn i gründerskapet om tilretteleggelse av en seremoni som markerer deres inntreden i den uhellige gründerstand.

Så kunne gründere avkreves og avlegge sine løfter, og bli smidd i gründerskapets lenker på en måte som kanskje kan virke motiverende for å stå løpet ut når det begynner å blåse.

Mange ville sikkert benytte anledningen til å avgi spesiallagede løfter, som er blitt så populært i mange ekteskapsinngåelser nå. Tenk deg at du sitter der foran www.brreg.no, eventuelt med revisoren din som forlover, og med ditt nye selskap foran dere. Du er klar – mer klar enn du noensinne har vært. Du skal tre ut av din hederlige lønnsmottakertilværelse og inn i gründerskapet.

Mens hjertet hamrer og blodet bruser, vender du deg mot haugen av stiftelsesdokumenter.

«Kjære drømmeselskap, organisasjonsnummer 987.654.321 MVA, elskede virksomhet, som ved min side står, du har valgt meg som din gründer, og jeg har valgt deg som min skjebne. Jeg lover å holde sammen med deg, i gode og onde dager, til børsnoteringen skiller oss ad. Intet tykkere enn et regneark med budsjettene våre på skal komme mellom oss og vår kjærlighet.

Inn i vårt gründerskap tar jeg med meg min kreativitet, mine drømmer, min overtalelsesevne, mitt nettverk, min far, mor, onkel Jens, 2-3 gode venner, et gjeldsbrev med sikkerhet i huset, et skrantende ekteskap, kvalitetstiden med ungene og helsa mi. Alt jeg eier i dette livet er ditt, og verdiene vi skaper skal proratarisk tilfalle aksjonærene, etter at kemneren har fått sin andel.

Jeg lover deg troskap mot vår nisje. I tynt og tynnere, skal jeg bevare troen på den originale idéen som skapte vår allianse, og aldri, aldri, aldri falle for fristelsen til å vanne ut konseptet for kortsiktig press fra våre investorer.

Jeg vil motstå fristelsen til å ta hjemmemarkedet først. Jeg vil lede deg til fjerne strender, ut av lille Norge, til steder hvor vår supersmale nisje kan høste takksigelser fra tusener på tusener av kunder som vi vet vil elske vårt produkt i all sin sylskarpe og gnistrende klare prakt.

Jeg vil vise verden din storhet etter samme prinsipp som man pynter en reke til en hummer. Jeg lover å alltid holde deg pyntet, som en evig brud, og jeg vil bygge oss et vakkert hjem – et slott – på Internett med á là carte rullegardinsmeny i HTML 5 og open source databaseteknologi i kjelleren, – et hjem som vil trekke gjester fra alle sosiale medier og gi dem mulighet til å kjøpe våre produkter med maksimalt et klikk og et kredittkortnummer.

Jeg vil verne om vår forretningsplan, og være tro mot vår visjon. Jeg vil elske mine ansatte som meg selv, og inspirere dem til å dyrke frem et felles verdigrunnlag som kan binde oss sammen i bestrebelsene på å virkeliggjøre mine drømmer.

Jeg lover å ikke inngå et kompliserende seksuelt forhold med salgssekretæren, men la det bli med den ene gangen, og senere være trofast mot deg og vår styreformann. Jeg lover å være moderat i min omgang med alkohol på julebordet, og ikke under noen omstendighet fortelle regnskapssjefen hva jeg mener om ham.

Jeg skal ikke forsøke å smøre våre kunder med cognac og fine middager så fremt faren for å bli avslørt er større enn den potensielle gevinsten.

Jeg lover deg beskyttelse fra grådige investorer, inntil du er blitt stor og sterk nok til å beskytte deg selv. Når det stormer fra Stordalen, regner penger fra Tvenge og Stray Spetalen står med svai i halen, skal jeg selge deg dyrt og i så små biter at det blir en appetittvekker som vekker en umettelig hunger for mer blant småinvestorer i gråmarkedet.»

Dette kan du si. Eller noe helt annet. Jeg kan vel tenke meg at du vil gjøre noen små modifikasjoner. Føl deg fri til å gjøre det til ditt eget.

ET STORT SKRITT
Når du har sagt det du må si, er det Registraren sin tur. Endelig kan du gi det svaret du egentlig er kommet for å gi, det viktigste for deg.

Du ser på forloveren din, revisor Andersen. Tårene sprenger. En bløt, tung klump presser i halsen. Dette er et lite skritt for direktemarkedsføringsbransjen, men et stort skritt for deg.

”Vil du reservere deg mot reklame?”, spør Registraren.

”Ja,” svarer du, nesten lydløst.

Registraren klikker betryggende med musa si, og skyver Samordnet Registermelding frem mot vitnene, oppslått på side 4. I det samme onkel Jens har signert, begynner elektroniske varselklokker å ringe for å spre det glade budskap om ditt selskaps inntreden i Registeret.

The five most relevant values for 2016

source: Google

With the oil prices below $40, the climate meeting agreement in Paris waiting to be implemented, the social diversity and new cultures merging from migrants and the overall need for commercial effectiveness in 2016, a need for a shift in corporate culture is emerging. As the conditions now are changing, there is a need for a cultural strategy.

The outdated quote about strategy and culture is irrelevant; the question is not if culture eats strategy for breakfast, or the other way around. The issue is ”how can you align your culture to your strategy?” and ensure quality in both? In the faster changing world, you have probably made some changes to the strategy for 2016? So, what does that mean for taking action in your culture?

Some of the most engaging values we have seen in play in 2015 are the following five. We have reason to believe they are key in 2016 and forward. How do they relate to your leadership role?

1. Authenticity

Authenticity means being true to who you are. In 2016, people are more aware of who they are themselves, hence also become more aware of who they want to work for, and what they want to be part of. They lean towards leaders who dare to be them; often speaking against the majority and who will stand up for something they really believe in. We have found that in leadership teams, these are the drivers that create the most direction and willingness to stretch. Risking being the true you always is the risk of being criticized or devaluated by others, however it builds trust like nothing else.

2. Empathy

Empathy means being able to see the world like others see it. In reality it means listening and understanding, being intuitive and attentive, and really get where the other person is coming from.

In the sharing economy there is an increased need to handle relationships, and empathy is the core of social awareness. With reference to Daniel Goleman, the core of the Emotional Intelligence is understanding what is going on within you, and within the others. If you understand how others perceive the world, you have a great advantage in relationship management.

3. Empowerment

Empowerment is defined as giving other people the power to act, perform and reform. In leadership, empowerment is built on a leader´s ability to give direction, define the responsibility and support in a relevant way. In 2016, the individual approaches and the customized solutions will be more important than any instruction based leadership. Organizations will need to lean on having created ownership in the mission and values for the organization, and then let people do their job independently. Leadership in 2016, in general, is too complex for detailed instructions and control.

4. Courage

Courage is defined as the ability to overcome your barriers for carrying out an important initiative. It is critical for innovation, exploration and creativity in an organization. In a leadership team, it will be crucial to take the risks to find a new way, test a new solution, drive in a new direction or engage new people. All of which will most likely challenge your personal courage. To be able to build an innovative culture, according the Innovators DNA (Jeff Dyer, Clayton Christensen and Hal Gregersen) there is a need to take risk, broaden your network, learn from strangers and team up with diversity, all of which can be scary for people.

5. Synergy

Synergy is ”the internet of skills” in any organization. There is an increasing need to deliver faster, cheaper and with more market relevance. This requires new ways to collaborate to gain efficiency and effectiveness. Synergy is like collaborations big brother; it requires a willingness to take bold or unpopular decisions because it is the right thing for the whole. It means that some people will not get it their way, the new decision may not be better for everybody and the incremental goal cannot triumph the holistic goal. 2016 may not entirely be ”let’s have fun at work”; it may well be allotted of hard work. That doesn’t mean we will not enjoy it. Creating synergy by finding new ways to combine skills, talent end values will give us autonomy, mastery and purpose, which according to Dan Pink is what really drive motivation!

 

We need to understand China

The current economic rise has made it very clear that people with knowledge and first-hand experience living in China will have great advantages in terms of employment.

Although China´s economy only grew 6.9 percent last year, Jiang Jianqing, chairman of Industrial and Commercial Bank of China, said the country was “still the locomotive for the world economy, contributing a quarter of world growth”, at the Davos conference.

Two years ago I finished my Bachelor Honours´s degree in journalism in London. In the United Kingdom, the number of British citizens studying or undertaking internships in China is expected to reach 80,000 by 2020. At the moment, Norway sends approximately 350 students in the same direction.

“Norway needs to understand China,” the Norwegian MP, Trond Giske, told me during his term as Minister of Trade and Industry. The country serves as a huge market for multinational corporations, and employers are well aware that a real understanding of China is a huge benefit for those seeking to become the world´s next generation of leaders.

China smog...epa03022451 The Chinese national flag flames in front of a building barely visible due to heavy smog in Beijing, China, 02 December 2011. As the Climate Change Summit aimed at cutting global carbon emissions is held in Durban, South Africa, environmental officials in China, currently the world's largest emitter of greenhouse gases, agree that the the country's air standards are too weak. Meanwhile, Chinese environmental officials have ordered fines on eight power plants accused of violating pollution limits and falsifying data. EPA/DIEGO AZUBEL

Talking with ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) they said the low number of students and people undertaking internships in China is primarily due to the substantial language and cultural differences. Just a few can adequately speak Chinese and it is geographically far away from Norway. In addition there is not an adequate funding system to support the presence of Norwegian students wanting to go to China.

But I was curious, so I packed my bags and went to undertake an internship at the private equity investment company Origo Plc. As an intern, I got the opportunity to take part in Beijing´s working environment, and I saw how hardworking and competitive the market is.

When I arrived in Beijing, despite the cultural differences, it was the contrast between the distant past and super-charged present that developed my fascination. I noticed that when you widen your perspective you begin to see the beauty in a city where the sky is rarely blue.

You’ll find yourself opening your eyes not just to China, but to the whole world.

Outside of the office I could see some of the world´s most innovative modern constructions built at a scale that screams for attention. I could see a capital set to dominate the 21st century, timeless and traditional, yet is intoxicated by the spirit of change.

 

(read more): CEO of Innovation Norway, Anita Krohn Traaseth stated Thursday last week that Norway´s tech development lags behind after a recent visit to China. 

And the winner is… Facebook

Thanks to you, me and the other 1.59 billion users logging on each month, Facebook could report an emphatic set of strong financial results for the fourth quarter Wednesday.

The financial results showed quarterly revenue passing $5bn for the first time, as the company´s net income more than doubled in the fourth quarter of 2015. Advertising sales were up 57% over the previous year´s numbers in the last three months.

– 2015 was a great year for Facebook. Our community continues to grow and our business is thriving. We continue to invest in better serving our community, building our business, and connecting the world, Mark Zuckerberg, Facebook founder and CEO announced in the press release.

Zuckerberg´s current net worth now stands at about $47 billion, according to MarketWatch. You know that feeling when you make a casual $6 billion in a day? Yeah, neither do I – but it means you are ranked as the sixth richest person in the world.

image2
Huge on mobile users!

As Facebook has signalled its increasing power and influence, it is putting itself in a position to challenge Google´s dominance of Silicon Valley.

– The more I look at Facebook, the more I see another tech giant with global ambitions: Google, Editor-at-Large of Mashable, Lance Ulanoff writes.

Sure, Google is a search engine and Facebook is a social network. But, Facebook is a far more fungible platform, capable of integrating into multiple parts of our lives and, perhaps, taking on those that might not seem like a natural competitors.

– Our strategy is working and we have many more opportunities ahead. So we’re going to keep investing to deliver more great results over the long term, Zuckerberg said.

“Do. Or do not. There is no try.”

Allerede i den andre Star Wars filmen får Luke Skywalker klart svar fra Yoda og rådet virker like fornuftig overfor norske politikere ved utgangen av januar.  

(Bilde av: angelo Yap)

2016 har startet med 4 klare ess i form av flotte meldinger om at endringene gjør det fåfengt å holde fast i gårsdagen, vi tenker her både på NHO’s årskonferanse, Davos konferansen i forrige uke og det hele ble etter min mening toppet av tirsdagens DNV GL ’s imponerende lansering av Global opportunity Report og Aftenpostens konferanse om fremtidens arbeidsliv med blant annet Canadiske Don Tapscott på talerstolen i et Folketeater uten internett.

Landets endringsagenter kunne ikke ønsket seg en bedre start på året, og forståelsen for at vi i løpet av de neste 10 årene vil oppleve mer innovasjon enn i noe tiår tidligere, synker langsomt inn hos stadig flere.

Som våre lesere vet handler det om å fjerne de mentale skylappene og se muligheter utenfor dagens komfortsone. Alternativet til å forstå trendene og ta innovative grep, er å bli tatt på sengen av en helt ny virkelighet som kommer raskere enn mange tror.  Som Nobelprisvinneren Daniel Kahneman viste oss i sin populære bok, «Les raskt, tenk langsomt», har vi som mennesker svært vanskelig for å forstå de fulle konsekvensene av eksponentiell vekst.

Skriften på veggen er klar; Norge må endre seg fra å være vareproduserende til å bli kunnskaps- tjeneste,- og innovasjonsintensiv. I økende grad utgjør de ansattes kompetanse og erfaringer verdien, og den verdien utvikles best på kreativt vis i et forpliktende samspill med kunder og andre aktører.

For oss i Norge er dette gode nyheter fordi landet vårt kryr av innovative miljøer, med liten avstand mellom ledelse og ansatte og stor innsikt i verdien av ny teknologi. Utfordringen er at det prates for mye og gjøres for lite, – vi i InnoMag håper både virkemiddelapparatet og landets politikere nå innser at de har dårligere tid enn mange tror, før dagens forretningsmodeller vil utfordres av nye og mer innovative aktører.

I virksomheter der kunnskap er en sentral ressurs blir evnen til rask læring den viktigste prosessen og innovasjon en kjerneverdi. Vi minner om at god innovasjon fordrer en kultur det er lov å stille spørsmål, prøve, feile og gå nye veier.

Intelligent innovasjonsledelse handler om å bevege seg bort fra å se på innovasjon som tilfeldige handlinger fra enkeltpersoner eller en enkelt avdeling, og over mot et mer systematisk, strukturert og helhetsbasert syn på innovasjon, konkurransekraft og verdiskapning. Det gjelder både for den enkelte virksomhet, og for Norge. Vi er fortsatt tidlig i året og spørsmålstegnet blir stilt ved hvor regjeringens tiltakspakke blir av?

Jeg kan love våre lesere at når vi nå forsterker InnoMag med tre dyktige fagredaktører, så vil vi sloss for å få frem alle de gode historiene om det flotte arbeidet som gjøres Norge rundt for å møte fremtiden.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...