Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Påvirker mobilen flyets sikkerhet?

Du har hørt det før: Skru mobilen på flymodus og deretter helt av før takeoff og landing. Vi blir fortalt at det er for vår egen sikkerhet, men er det egentlig farlig å ha på mobilen under flyturen?

Ifølge reguleringer, som er ganske uniforme verden over, er det ikke lov å bruke elektroniske artikler før man er oppe på 3000 meters høyde. Dette gjelder også for innretninger som er stilt inn på flymodus, hvilket gjør det umulig å motta og sende signaler.

Vi blir fortalt at disse reglene er viktige å overholde, men kan det virkelig ha noen innvirkning på flymaskinens systemer?

Ifølge Teknisk Ukeblad vil påskrudde mobiltelefoner som befinner seg i lufta prøve å holde kontakten med basestasjonen på bakken, og dermed fortsette å sende med maksimal styrke (som er på opp til to watt) for å oppnå kontakt.

Ingen sikre undersøkelser

Det finnes ingen sikre undersøkelser som viser at signaler fra mobiltelefonen kan forstyrre flyets instrumenter.

Telenor gjorde i sin tid en test sammen med Braathen Safe i et Boeing 737-fly. Konklusjonen var at telefonene skapte en del radiostøy, men det ble ikke observert og fastslått forstyrrelser på instrumentene eller flyegenskapene.

Det er gjort tilsvarende undersøkelser over hele verden uten at noen av dem har påvist at bruk av elektronikk i kabinen under flyvning er farlig.

Det er foreløpig heller ingen bevis på at mobilsignaler har vært medvirkende årsak til flystyrt- eller ulykke. Når det er sagt er det noen ganger slik at årsaken til flystyrt forblir ukjent.

Glemmer å skru av

Ikke alle er like påpasselige med å overholde reglementet om å holde mobiltelefonen avskrudd under take-off og landing. En undersøkelse utført av the Airline Passenger Experience Association og the Consumer Electronics Association i mai fant at hele 30 prosent av passasjerer på amerikanske flyvninger ikke skrur av elektroniske artikler i luften.

Av deltakerne i undersøkelsen sa hele 59 prosent at de alltid skrur av mobiltelefonen helt, 21 prosent sa at de skrur mobilen på flymodus, og fem prosent sa at de noen ganger skrudde av telefonen.

I en stadig mer digital hverdag er vi vant til å være online hele tiden, og når det ikke finnes klare bevis for at det er farlig å bruke mobilen på flyet kan det synes som om flere synes det er unødvendig å overholde reglene.

Skuespiller Alec Baldwin kom i 2011 i konflikt mer flypersonalet på et American Airlines-fly da han nektet å skru av telefonen til tross for at han hadde fått beskjed om det. Som en reaksjon på episoden skrev han leserinnlegget «Farvel til sunn fornuft, stil og service på American Airlines» om hvor firkantet han synes flyreglene er.

Letter på reglene

Til Baldwin og alle andres glede er reglene i ferd med å forandres. I desember la EU-kommisjonen fram nye retningslinjer som innebærer at mobiltelefoner, lesebrett og e-bøker kan være påslått på turen hele veien – så lenge de er satt i flymodus, vel og merke.

Bare dager etter EU-regelendringene lettet SAS på restriksjonene som tidligere har hindret passasjerene i å bruke nettbrett, lesebrett, mobil på flymodus og musikkspillere fra man går om bord til man lander.

Widerøe og Norwegian er like bak. ”Vi er i full gang med å lage nye prosedyrer og foreta en risikovurdering, slik EASA pålegger oss. Vi forventer at det nye regelverket blir iverksatt innen jul” sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NRK i desember.

Det blir stadig lettere å være online under flyturen også. Norwegian har også som mål å tilby gratis WiFi på alle flyvninger, og hadde i mars gratis WiFi om bord på 74 av 76 737-800 fly. I tillegg har SAS begynt å innføre WiFi på noen av sine flyvninger.

Kilder: Teknisk Ukeblad, BBC, Global Post

Kan vi innovere oss ut av klimakrisen?

FN la nylig frem en dyster klimarapport om konsekvensene av klimaendringene.  Skal vi unngå de farligste klimaendringene kreves det omstilling i alle land. Bærekraftig innovasjon kan være en viktig del av løsningen.

Klimapanelets femte hovedrapport tegner et skremmende risikobilde:

  • Helsen vår vil påvirkes ved økning i skade og død fra hetebølger og skogbranner, underernæring i fattige regioner som følge av redusert matproduksjon, og sykdommer som smitter via vann, mat eller insekter.
  • I byer vil luftforurensning være en klimarelatert risiko. Med dagens utslippsutvikling forventes det at det innen 2100 vil være umulig å gjøre normale utendørsaktiviteter i noen deler av verden i deler av året.
  • Klimaendringene forventes å redusere økonomisk vekst, heve matprisene som følge av svekket matproduksjon og bremse reduksjonen i fattigdom.
  • I tillegg vil lavtliggende områder langs kysten bli mer utsatt for oversvømmelse hvis havnivået stiger. Et stort antall mennesker kan bli tvunget til å forlate hjemmene sine.
  • Rapporten sier også at klimaendringene indirekte øker risikoen for voldelige konflikter som borgerkrig ved å forsterke virkningen av andre årsaker til slike konflikter, som fattigdom og økonomisk nedgang.

2-gradersmålet

Skal vi unngå de farligste klimaendringene, må vi begrense temperaturøkningen til to grader.  Dette vil kreve omstilling i alle land. Land med høye utslipp må redusere utslippene, og land med lave utslipp må velge en sosial og økonomisk utvikling som ikke øker utslippene. I følge forskerne kan det bli nødvendig å fjerne store mengder CO2 fra atmosfæren etter 2050. 

Bærekraftig innovasjon

sustaniaMens karbonboblen slår spekker, er tiden i ferd med å renne ut. Det er likevel lys i tunellen.  Bærekraftig innovasjon kommer for fullt og kan være en viktig del av løsningen på klimakrisen.

Den globale tankesmien Sustainia presenterte nylig resultatet av en 6 måneders global jakt på verdens 100 ledende bærekraftige innovasjoner. Studien omfatter løsninger og teknologier som brukes i boliger, kontorer, industri og transportsystemene.

Løsningene omfatter alt fra globale retursystem for tekstiler og trådløs overvåking av avlinger, til plastflasker som på dagtid samler opp sollys som på nattestid fungerer som lamper for fattige som så vidt har råd til tak over hodet. .De utvalgte løsningene er lett tilgjengelig med demonstrerte miljømessige, sosiale og økonomiske fordeler.

Innovative hovedtrender

Rapporten peker på seks hovedtrender innen bærekraftig innovasjon:

1)     Sirkulær økonomi  

Den mest signifikante trenden er å skape produkter og tjenester for lukkede kretsløp. Løsningene er designet og produsert for gjenbruk, resirkulering og biologisk nedbryting som ikke skader miljøet, f.eks. ved å erstatte petroleumsbasert plast med materialer laget av landbruksavfall.

2)     Vanneffektivitet

Løsninger for mer effektiv bruk av verdens knappe vannressurser.  Problemet adresseres gjennom mer vanneffektive produksjonsløsninger, nye måter å resirkulere vann på, og dataovervåking for mer effektiv styring av vannlekkasjer.

3)     Ansvarlige leverandørkjeder

Det er også et økende internasjonalt samarbeid for ansvarlige leverandørkjeder. Løsningene omfatter blant annet bedre ressursstyring, transparens i leverandørkjeden og Fair Trade ordninger for å sikre ordentlige arbeidsforhold.

4)     Nye forbruksmønstre

Denne trenden representer en rekke nye muligheter for forbrukere som er villige til å tenke nytt rundt sine forbruksmønstre, f.eks. gjennom å lease eller å leie fremfor å eie, deling av transportløsninger og resirkulering.

5)     Big Data

Bruk av data-analytiske tjenester i stor skala, også kjent som Big Data, skaper nye forretningsmodeller i energisektoren.  Data blir kontinuerlig generert, analysert og brukt for å optimalisere adferd, infrastruktur og energiproduksjon, f.eks. i form av online – tilknyttet gatebelysning og IT- systemer for energibesparelse i transportsektoren.

6)     Mer effektive bygninger

Et annet satsingsområde er Smart Tech- løsninger som optimaliserer eksisterende teknologier som LED- belysning og solcellepaneler, samt bedrer utnyttelsen av sollys og fornybar energi ved f.eks. å designe intelligente skyskrapere og sykehus som utnytter daglyset maksimalt.

Enormt potensiale

Sustainia 100 viser at bærekraftige alternativer ikke bare er tilgjengelige, men også attraktive og konkurransedyktige.  Potensialet ved å satse på bærekraftig innovasjon er enormt:

  • Rapporten estimerer at en sirkulær økonomi vil kunne generere over 700 milliarder dollar i årlige materialbesparelser, og skape 400 000 nye arbeidsplasser i EU alene.
  • Vannbehovet i produksjon er forventet å øke med 400 % innen 2050. Samtidig koster globalt vanntap vannverk mer enn 14 milliarder dollar i året.
  • Bygninger forbruker mer enn 40 % av verdens tilgjengelige energi.  Storskala energieffektivisering av bygninger i USA forventes å gi besparelser på over 1000 milliarder i løpet av en 10 års periode.

I Norge har eiendomsselskapet Entra redusert konsernets energiforbruk med over 20 prosent ved å investere i miljøbygg eller såkalte «powerhouse».  Deres nyeste kontorbygg produserer mer strøm enn det bruker.  Selv om investeringskostnaden er høyere enn om man ikke vektlegger miljøet, er det lønnsomt. Boston Consulting Group har beregnet at merverdien av fire miljøbygg er cirka 80 millioner kroner. Det viser at miljøvennlige løsningene også er lønnsomme.  Dersom bransjen i Norge klarere å redusere energiforbruket med 30 %, tilsvarer det en besparelse på rundt 1,5 milliarder kroner i norske kontorbygg.

Det enorme potensialet bør inspirere investorer, bedriftsledere, politikere og forbrukere over hele verden til å satse på bærekraftig innovasjon for å møte klimakrisen. Her bør Norge ha forutsetninger for å kunne ta en global ledertrøye.

Innlegget er skrevet av Merete Lütken


merete_lütkenMerete Lütken er styreleder i Paneda DAB AS som leverer innovative transmisjonsløsninger for digital radio. Selskapet har utviklet unike kringkastingssystem for blant annet veitunneler.

Lütken har 20 års ledererfaring fra norsk næringsliv og bred styreerfaring fra en rekke bransjer. Hun  er styreleder i Paneda Dab AS, styremedlem i Tocircle Industries AS og Tocircle Power systems AS, nestleder i styrenettverket Styrelederen og leder av tankesmien Women on Boards. Hun er forfatteren bak finansthrilleren Supergirl, og en av bidragsyterne til boken Getting Women on to Corporate Boards. A Snowball Starting in Norway.

Statkraft – Europamester med ambisjoner

Klimaendringene er en stor trussel for verdenssamfunnet. Samtidig byr de på muligheter for selskaper med ressurser og ekspertise innen fornybar energi. Statkraft, Europas største produsent av fornybar energi, mener forståelse av hvordan energisystemet utvikler seg og evne til nytenkning er viktigere enn noen gang.

Det siste tiåret har Statkraft vokst internasjonalt, og i dag er selskapet et internasjonalt konsern med virksomheter i over 20 land. Utviklingen er tuftet på energiressurser i internasjonal særklasse og en vannkraftkompetanse som er utviklet gjennom generasjoner.

SimenBerg-Helgeland-0640Selskapets innovasjonsenhet ledes av direktør Kathrine Duun Moen. Hun forteller at Statkraft har flere hensikter med innovasjonsarbeidet. Først og fremst skal innovasjon utvikle og forsterke konkurransefortrinn i kjernevirksomheten, dernest skal det bidra til nye forretningsmuligheter.

Hva er den største utfordringen for Statkrafts innovasjonssatsing?

–  Statkraft har fokus på kontinuerlig utvikling av eksisterende virksomhet for å maksimere verdiskapning og minimere risiko. Samtidig må vi sørge for at virksomheten er robust i forhold til endringene som skjer i markedet. Forståelse av hvordan energisystemet utvikler seg og evne til nytenkning er viktigere enn noen gang.

Hvorfor dette fokuset på nytenkning og innovasjon?

–  Vi vet helt sikkert at det fremtidige energisystemet kommer til å endre seg mye. I 2025 kommer nok energisystemet til å være mer komplekst, med flere energibærere og mindre dominans av sentral energiproduksjon. Energiselskapene som skal lykkes i fremtiden må tilpasse seg dette og dessuten lære seg å mestre raskere innovasjonssykluser.

Hvordan kan dere være så sikre på at det blir så store endringer?

–  Endringene har allerede begynt – bare se på utviklingen av distribuert energi i Tyskland de siste 2-3 årene. En eksplosjon av fornybar energi har kommet inn i markedet og denne kommer i hovedsak fra distribuerte energikilder – noe som har endret markedet betydelig.

Vi har forståelse for at dere vil forsterke kjernevirksomheten, men hvordan prioriterer dere innen forretningsutvikling?

–  Grunnlaget for ny forretningsutvikling legges ved å overvåke eksterne trender og teknologiutvikling for å fange opp nye virksomhetsmuligheter, samtidig blir ny teknologi testet og kvalifisert. Innovasjon innen kommersielle tjenester i forbindelse med energiproduksjon og -forsyning kommer til å bli en avgjørende konkurransefordel for kraftselskapers langsiktige suksess. I all beskjedenhet kan jeg si at Statkraft allerede har kommet langt på dette området.

Hvordan da?

–  I Tyskland er Statkraft ledende på å tilby markedsadgang til produsenter av fornybar energi. I 2012 ble Statkraft det første selskapet som tok sikte på å møte kraftetterspørsel med ikke-regulerbar kraftproduksjon gjennom å samle hundrevis av vindturbiner, solenergi, vannkraft og biomasseanlegg i ett intelligent, nettverksbasert virtuelt kraftverk. Aktiv styring av kraftverk som produserer fornybar energi bidrar til et stabilt kraftsystem, og gjør energiomleggingen i Tyskland billigere. Også i Storbritannia har Statkraft tatt en lederrolle innen dette området, og vi har demonstrert innovasjon ved å legge til rette for markedsadgang for eiere av vindkraftverk gjennom langsiktige kraftkjøpsavtaler.

–  Dette er gode eksempler på at innovasjon skjer på forretningsmodellsiden og ikke på teknologisiden. Denne type innovasjon handler om å være tett på markedet, slik at selskapet evner å respondere raskt for å prøve ut nye konsepter, samtidig som timingen perfeksjoneres.

Betyr det at innovasjon innen teknologi for kraftproduksjon ikke er like viktig for Statkraft?

–  I tillegg til innovasjon på forretningsmodeller fortsetter vi selvsagt med innovasjon på teknologier for produksjon av fornybar energi. Statkraft har utstrakt innovasjonssatsing innen vann, vind og bioenergi og vi jobber i tillegg med helt nye teknologier, som f.eks. saltkraft. Vi etablerer snart et eget forskningsprogram innen klima ettersom dette trenger mer spesifikt fokus.

Hva er det mest spennende dere gjør på teknologisiden?

–  Jeg synes vi har svært mange spennende prosjekter i porteføljen. Porteføljen vi har nå består av over 100 prosjekter så det er vanskelig å plukke ut en favoritt. Etablering av en 6-8 MW testturbin på Smøla for å kvalifisere ny turbinteknologi for fremtidige utbygginger til havs er mest dagsaktuelt, fordi vi akkurat har sendt konsesjonssøknad for å få bygge denne.

Hvilke utbygginger til havs er det snakk om?

–  Testturbinen skal benyttes til å kvalifisere teknologi som kan bli aktuell i utbyggingen av Doggerbank. Det er verdens største havvindsone, med potensial for åtte prosjekter på 1200 MW hver. Statkraft er en av fire partnere som har rettighetene til utviklingen av feltet. Et utviklingsprosjekt knyttet til en testturbin vil bygge erfaring og kompetanse som er ettertraktet i en raskt voksende bransje.

Til slutt, hva er oppskriften for å lykkes med innovasjon?

For å lykkes med innovasjon må man ha langsiktighet og god struktur. I tillegg handler det om gjennomføringsevne – gode ideer er lite verdt uten denne evnen. Ettersom innovasjon også handler om en god del motgang, b.ø jeg vel ta med at det er viktig at folk som jobber med innovasjon har en god porsjon med ”stayer-evne”.

Bioingeniører kritiske til frislipp av gentester

Stadig flere typer gentester blir tilgjengelige på norske apoteker. – Uten god og kvalifisert veiledning kan slike tester skape unødige bekymringer for folk, og føre til økte kostnader for helse-Norge, sier Rita von der Fehr i NITO Bioingeniørfaglig institutt.

Enten du lurer på om du er disponert for laktoseintoleranse, fedme, høyt kolesterol eller blodpropp, finnes det nå gentester for dette på apoteker rundt i landet. Problemet er bare at disse testene kan være mer villedende enn veiledende for folk, påpeker von der Fehr.

– Slike gentester gir deg ikke hele bildet. Selv om du kan teste positivt for en genvariant betyr ikke det nødvendigvis at du kommer til å utvikle sykdommen. Derfor er ikke gentesting noe man bør drive med hjemme hos seg selv uten å få god og riktig veiledning, sier von der Fehr.

Økt behov for bioingeniører
Behovet for veiledning er ett av temaene i NITO Bioingeniørfaglig institutts trendanalyse som nylig ble offentliggjort. Rapporten tar for seg sentrale trender og utviklingstrekk som vil prege bioingeniørfaget i årene som kommer.

– Det vil bli økt behov for bioingeniører med spesialisering innen genteknologi og bioinformatikk. Pasienter vil i fremtiden oftere bli gentestet slik at behandlingen kan skreddersys. Pasienter som tester seg selv vil trenge genetisk veiledning for å tolke resultatene og få råd om hvordan de skal forholde seg til en økt risiko for en sykdom. Dette er bioingeniører med tilleggskompetanse innen genetisk veiledning godt egnet til, opplyser von der Fehr.

– Bør ikke vite alt
Folk har i dag en helt annen mulighet til selv å finne informasjon om sykdommer og helseproblemer. Men er man bekymret for noe bør man heller gå til fastlegen sin, og få gjennomført tester som analyseres av bioingeniører og tolkes i sammenheng med pasientens øvrige helsetilstand. Rita von der Fehr stiller dessuten spørsmålstegn med om vi bør vite alt om vår fremtidige helse.

– Får du for eksempel vite at du er genetisk disponert for å få en uhelbredelig sykdom, så kan det forringe livskvaliteten din å få slik kunnskap. Du bør være forberedt på hva denne kunnskapen kan innebære og konsekvensene en gentest kan få, ikke bare for deg selv men for hele familien som du deler gener med.

På vei mot demokrati 2.0

I gårsdagens DN har stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde fra Høyre en herlig satirisk kronikk hvor hun peker på at stortingspolitikere nok ikke er helt tanketomme og villige marionetter, selv om debatten denne sommeren av og til kan tyde på PR rådgiverne har vel fritt spillerom. Kronikken er god og i høyeste grad lesverdig.

Vi i 3in mener det er på høy tid norske politikere tar inn over seg tre tydelige trender som vil endre vårt demokrati i årene fremover.

De tre trendene er;

1)      Folk er lut lei meningsløse debatter som kun viser hva flankene sloss for, – nye former for meningsytring tvinger seg frem og demokratiet vil tjene på det.

Dagens debatter som stort sett bare befester standpunkt vil erstattes av mer konstruktive dialoger hvor også gode konstruktive innspill via twitter og Facebook vil bidra til å gjøre vårt land til et bedre sted å leve. Et eksempel på hvor vi er på vei er Arendalsuka der politikere og ulike frivillige interessegrupper setter hverandre stevne en uke i august. Det hele etter modell fra svenskenes Almedalsveckan som gjennom 30 år har samlet topp- og grasrot sammen til en hektisk uke i Visby på Gotland. Et herlig kakofoni av meninger – er du i nærheten så møt opp og opplev ekte demokrati og det beste av alt, det som sies forventes fulgt opp i etterkant!

2)      Kombinasjonen av engasjerte ildsjeler, ny teknologi og viruseffekten i sosiale medier vil fremover sette agendaen  – og demokratiet vil tjene på det.

Norske politikere med store ord og små leveranser har bidratt til at altfor mange har mistet troen på det politiske system, og ved de siste valgene har hjemmesitterne utgjort det nest største «partiet». Det er et åpenbart demokratisk problem at så mange velger å ikke delta. Fremover vil vi se at enkeltpersoner takket være sosiale nettverk og digitale møteplasser i en helt annen grad enn tidligere vil sette agendaen, finne støttespillere og bidra konstruktivt til å belyse en sak fra langt flere vinkler enn tidligere.  Vi kan like eller ikke like at Snowdon gjennom Guardian avslørte hvordan amerikanske myndigheter i årevis har overvåket både venner og antatte uvenner, men faktum er at en hel verden i dag har oppdaget NSA’s skitne dobbeltspill. Vi vil i tiden fremover se flere eksempler på at enkeltpersoner og organisasjoner forene krefter og avslører dobbeltspill og urent trav.  I tillegg vil lobbygrupperinger og uavhengige organisasjoner som Holder De Ord (se holderdeord.no og sjekk ut deres løftedatabase) bruke moderne teknologi til å følge opp i hvilken grad politikerne leverer på et helt annet vis enn tidligere

3)      Nettverk vokser i verdi – og de opererer smidigere, raskere og smartere enn gammeldagse politiske prosesser – og demokratiet vil tjene på det.

Nettverk har tradisjonelt vært usynlige stier mellom mennesker og organisasjoner som gjør det mulig å samhandle for å oppnå større effekt enn det man

makter alene. Trenden fremover er at slike «koalisjoner av likesinnede» får økt oppmerksomhet, makt og synlighet. Et eksempel på slike nettverk er World Economic Forum i Davos, som årlig samler kremen av beslutningstakere på tvers av næringsliv, akademia og politikk. Gjennom 20 år har det bygget seg opp til å bli stedet man valfarter til siste uka i januar, enten man er kronprins, statsoverhode, entreprenør eller industrileder.

Jean François Rischard, tidligere visepresident i Verdensbanken, foreslår å opprette nettverk for globale spørsmål (Global Issues Networks –GIN). Hans argumentasjon er interessant: Gode nettverk er smidigere, kan bli enige om nye standarder langt enklere, og agere betydelig raskere enn fastgrodde politiske systemer. Mens det ofte tar mange år, om ikke tiår, å oppnå enighet og ratifisere internasjonale avtaler kan nettverk få til det samme på en weekend. Richard hevder også at vi lettere identifiserer oss med et nettverk som er opptatt av et konkret problem enn med en abstrakt byråkratisk institusjon. Vi tror han har helt rett!

Vi ser også at utviklingen presser frem økt synlighet om tidligere skjulte allianser. Nylig så vi hvordan Aftenposten bidro til å så tvil om hvem som egentlig stod bak First House sin tydelige interesse for å fremme Kina’s interesser. LO’s omfavnelse av landets redere som resulterte i at Arbeiderpartiet i 1992 og 1996 godtok nullskatt på overskudd for landets rikeste skipsredereog alliansen mellom Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet som gjorde at Fred Olsen og andre milliardærer i 2001 endte opp med Norges mest verdifulle eiendom (Fornebu) er kun eksempler på slike lyssky allianser. Takket være engasjerte privatpersoner og organisasjoner som synligggjør hvem som påvirker og hvordan, ikke så ulikt hvordan wikileaks i dag opererer får vi et bedre og mer åpent samfunn. PR selskapene vil også tvinges til offentliggjøre hvem de jobber for, og som bransjenestoren Hans Gelmuyden allerede har sagt vil de seriøse aktørene gå foran som et godt eksempel.

En av de som har pekt ut retningen er den australske statsviteren John Keane som mener verdens demokratier er på vei mot en ny og mer avansert form for folkestyre, såkalt undersøkende demokrati (monitory democracy), der tilgjengelige data brukes til å følge opp at det som sies faktisk overholdes, tomme setninger vil legges ut på Youtube og gjøres narr av. Vi returnerer på sett og vis til måten de gamle grekere fulgte opp sine politikere med samlinger på torget, den eneste forskjellen er at dagens torg kalles Internett og favner bredere enn i gamle Hellas. Engasjerte politikere som er genuine vil vinne på utviklingen, politiske værhaner som sier en ting i opposisjon og stemmer noe annet i posisjon vil bli avkledd og ledd ut – og demokratiet vil tjene på det. Vi kaller det demokrati 2.0 og vi i 3in hilser det velkommen!

«It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it.»

 
 
 
Warren Buffet, amerikansk forretningsmann og milliardær

 

Hva mener Høyre om entreprenørskap?

I sommervarmen stilte vi næringspolitisk leder i Høyre, Gunnar Gundersen, de samme spørsmålene som Arbeiderpartiets Gunvor EldegardFremskrittspartiets Jørund Rytman og Venstres Terje Breivik tidligere har besvart.

Gjør Norge etter din og ditt partis mening nok for å hjelpe innovatører og entreprenører til å lykkes?

– ‘Nok’ er et subjektivt og tøyelig begrep. Det vil nok alltid være en diskusjon om man gjør nok. Det er tøft og utfordrende å løfte nye prosjekter fra ide til forretningsmessig drift. Vi har fokus på konkurransekraft, nyskaping og vekst og vil styrke privat eierskap og stimulere til vekst gjennom blant annet vekstfremmende skatteletter. Vi vil også foreta en gjennomgang av rammebetingelsene for gründere. Målet er å bedre innovasjonsevnen i Norge.

Hva konkret vil du og ditt parti skal bli bedre for norske entreprenører og norsk innovasjonskraft i løpet av de neste tre årene?

– Der må jeg svare det samme som over.
Hvordan opplever du og ditt parti dagens regjernings syn på norske entreprenører – gjør man nok?

– Høyre har et særdeles positivt syn på norske entreprenører! Innovatører og småbedriftene. Dette er ryggraden i sysselsetting og verdiskaping rundt omkring i Norge. Om man gjør nok? Igjen må jeg svare det samme som over.

 

GUNNARS FAVORITTER

Hobby:

Jakt og friluftsliv

Bok:

Har ingen spesiell favorittbok

Sitat:

“When the going gets tough, the tough get going” og  “what you see depends on where you sit”.

 

Innovér for fremtiden – InnovasjonsDagen 2014

Den 9. september er det duket for Innovatørenes årskonferanse – InnovasjonsDagen 2014.Temaet for årets konferanse er «Innovér for fremtiden – skap miljøene der de gode idéene får blomstre!»

InnovasjonsDagen arrangeres for 5. gang av Innovation Forum Norway, denne gangen i samarbeid med First Tuesday.
Ved årets konferanse vil fokuset rettes mot viktigheten av det å fremme en skaperglad organisasjonskultur for å øke innovasjonsgraden i en virksomhet – og hvordan man best stimulerer til dette.

Nye verktøy og nøkkelfaktorer innen innovasjonsledelse vil presenteres, i tillegg til konkrete suksesseksempler fra veletablerte selskaper som lykkes med innovasjon – både nasjonalt og globalt.

Stasminister Erna Solberg er invitert til å åpne konferansen. Julian Birkinshaw (prof. London Business Scool), forfatter av blant annet “Becoming a Better Boss”, “Reinventing Management” og “Inventuring”, kommer for å gi noen tips i hvordan man skaper de rette miljøene for å stimulere til økt innovasjonsgrad. (les også Birkinshaws kronikk på 3in.no her).

Av andre foredragsholdere kommer Tormod Askildsen, dir. LEGO Community Developement, for å gi et unikt innblikk i LEGOs historie og deres suksess med implementering av åpen innovasjon i sin forretningsmodell, i tillegg til Tom Georg Olsen fra Miles – som flere ganger har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass.
Det innledes til diskusjon omkring Norges muligheter til å ta rollen som et internasjonalt finanssentrum i tiårene fremover, og Innovation Forum Norway presenterer og kårer «Norges mest innovative virksomheter».

Mer info om konferansen og billetter finner du her.

Rekordmange styrer boligen med mobilen

Rekordmange boligeiere velger å styre husets komponenter med smarttelefonen. Hele 60.000 nordmenn styrer både lys, varme, alarm og ytterdøra med telefonen viser tall fra Norges største alarmleverandør Verisure. Det er en dobling fra i fjor.

– Vi ser at flere og flere tar i bruk mulighetene smarttelefonen gir når det kommer til styring og kontroll av hjemmet, sier informasjonssjef i Verisure, Cecilie Knudsen.

– Det har lenge vært snakket om ”det smarte hjemmet”, og nå ser det ut til at vi endelig står ovenfor en tilnærming der teknologien gjør det mulig å ha et hjem som kan styres som én enhet.

Med Verisure-appen kan man ikke bare styre brann- og innbruddsalarmen, men også dørlåsen, lys og andre elektriske apparater. I tillegg kan systemet foreta fukt- og temperaturmålinger i huset. Systemet er laget for at det skal være enkelt å oppgradere, og nye funksjoner legges til kontinuerlig.

–Vi er kjempestolte over å ha 60.000 brukere av appen i Norge. Dette er 2 av 3 kunder med det nye Verisure-systemet og andelen er økende ettersom flere og flere får seg smarttelefoner. Det ser ut til at dette bare er begynnelsen, og at det om ikke lenge vil være helt vanlig å kunne styre alt fra kaffemaskinen til ytterdøra med telefonen i de fleste hjem, sier Knudsen.

Verisure-plattformen er installert i over 1 million europeiske hjem, og 300.000 av disse benytter app-funksjonen daglig. Andelen app-brukere øker med 15.000 nye brukere hver måned. Det betyr at ingen andre smart-hjem-løsninger er i nærheten av å ha samme utbredelse.

Eksempler på funksjoner styrt med Verisure-appen:

  • Innbruddsalarm – skru av og på, samt få beskjed når familiemedlemmer kommer hjem.
  • Røykvarsler – seriekoblede, optiske røykvarslere som er koblet til vår alarmstasjon og som i tillegg varsler deg på mobilen hvis det skulle oppstå røykutvikling, samt at de gir mulighet for avlesning av temperatur og relativ luftfuktighet.
  • Digitale dørlåser – styr låsen uansett hvor du befinner deg
  • Lysstyring – skru lys av og på, samt skru på lyset automatisk idet du kommer hjem.
  • Smart kontroll for elektriske apparater – skru av elektriske apparater når du aktiverer alarmen.
  • Fuktmålinger – følg med på inneklimaet med hyppige oppdateringer og med historiske grafer.

 

Toppkarakter gir 200.000 mer i lønn

Det er en klar sammenheng mellom arbeidsinnsats, karakterer og hvor fort du får jobb, viser studentundersøkelsen til Econa. Hele 80 prosent av A-kandidatene fra 2014-kullet har fått jobbtilbud før endte studier. I tillegg får de høyere lønn.

Det er en klar sammenheng mellom arbeidsinnsats, karakterer og hvor fort du får jobb, viser studentundersøkelsen til Econa, arbeidstagerorganisasjonen for siviløkonomer og masterutdannede økonomer.

Mens 80 prosent av A-kandidatene fra 2014-kullet har fått jobbtilbud før endte studier, har kun 40 prosent av C-kandidatene  fått jobbtilbud. De flinkeste har også flere jobber å velge mellom. Over halvparten av de flinkeste studentene som har fått jobbtilbud, har fått flere enn ett tilbud.

Studerer en hel arbeidsdag mer

–   A-studentene bruker i gjennomsnitt en hel arbeidsdag mer på skolearbeid i uken enn C-studentene. Samtidig jobber de like mye betalt ved siden av studiene. Det kan virke som de har en høyere arbeidskapasitet, sier Joakim Østbye, fagsjef i Econa.

–   I tillegg er de lett å motivere til innsats. Dette er trolig en vinnerkombinasjon også i arbeidslivet, sier Østbye.

Bedre lønn

Ikke bare får de beste studentene flere jobbtilbud, de får også bedre betalt. Når vi ser på de som har ti år eller mindre i arbeidslivet og hvilke karakterer de gikk ut med, er belønningen 50.000 kroner mer for hvert karakterhopp. Greier en student å komme seg fra karakteren C til karakteren B blir belønningen 50 000 kroner, og ytterligere 50.000 hvis en får karakteren A.

Tar en med hele utvalget i Econas lønnsstatistikk dobler disse tallene seg, slik at karakterer kan forklare hele 200 000 kroner i lønnsforskjeller fra karakteren C til A.

–  Det finnes selvsagt en rekke unntak, men tendensen er allikevel helt klar. Det er en tydelig sammenheng mellom karakterer og lønn, sier Østbye.

 

Statens Innkrevingsentral – ukjent, norsk offentlig suksess!

Offentlige IT-satsinger har for mange blitt synonymt med budsjettoverskridelser og dårlig prosjektstyring. Det finnes mange eksempler som bekrefter dette inntrykket, men det finnes også noen strålende unntak. Skattedirektoratet, med deres visjonære skattedirektør Bjarne Hope, var lenge et offentlig forbilde innen IT-innovasjon.

En av dagens beste offentlige IT-suksesser finner man like ved E6 i Mo i Rana, kort vei fra området hvor Norsk Jernverk tidligere var stedets største arbeidsgiver. I dag er det Statens Innkrevingssentral (SI) som er hjørnestensvirksomheten i lokalsamfunnet.

Administrerende direktør Per Waage har klart å bygge et innovativt og ledende kunnskapsmiljø i Nordland – langt unna andre, større IT-miljøer. Waage innså tidligere enn de fleste potensialet i intelligent informasjonsutnyttelse, og har gjort det til en konkurransefordel. Stikkord er langsiktig tenking, fokus på kompetanse og innovative teknologivalg.

–  Etter at jeg begynte i SI i 1990 kom jeg etter hvert til den erkjennelse at vi måtte redusere IT-kostnadene. Vi stod i realiteten ovenfor to strategiske alternativer: Valget mellom en lite teknisk krevende, men arbeidsintensiv tilnærming eller en mer kostbar og avansert teknologisk plattform som i store grad kunne skalere økende krav uten å kreve like mye på bemanningssiden. I SI valgte vi å gå for det sistnevnte og opplever nå store fordeler takket være den beslutningen, sier Waage. Han anslår at dette valget alene har gitt årlige innsparinger i hundremillionersklassen. I tillegg har IT-plattformen SI endte opp med vært helt essensiell for og i det hele tatt kunne innføre elektroniske tjenester alt på sent nittitall.

Waages SI har også klart å fortsette utviklingen. Innkrevd beløp per årsverk har økt med 50 prosent bare de siste seks årene, mens kostnadene per innkrevd krone er redusert med 35 prosent i same periode. SI har også unngått de dataskandalene mange andre har slitt med.

–  Takket være vår satsning på å utvikle en innovativ løsning basert på moderne infrastruktur og en systemarkitektur som inviterer til innovasjon er endringene mulig å foreta til akseptable kostnader. Ikke bare sparer vi store beløp, vi har fått på plass løsninger som gjør at vi kan ta på oss flere oppdrag og på den måten skape nye arbeidsplasser i Mo i Rana, sier Waage.

Og nettopp det doble fokuset på teknologisk innovasjon og lokale arbeidsplasser går som en rød tråd gjennom Waages tankegang.

–  Vi så tidlig at kompetanse på løsningen var en langt større utfordring enn verktøy alene. Vi har nå bygget en kompetanse som gjør oss godt i stand til å takle forestående endringer, sier Waage.

Han opplever heller ikke at SI som offentlig aktør taper rekrutteringskampen mot private.

–  Rekrutteringsproblemer har vi ikke hatt. Selv tror vi det skyldes at vi tilbyr ledende verktøy, et godt miljø og gode belønningssystemer innenfor n.øterne statlige rammer. Det gir staten gode muligheter for, når man vet å utnytte dem på riktig måte, sier Waage, og forteller at Nordland kan være et trekkplaster.

–  I stedet for å se på vår beliggenhet som en ulempe har vi valgt å se på det som en konkurransefordel. Det er mulig vi sliter med å konkurrere om nyutdannede som vil sørover til Oslogryta. Jeg vil likevel påstå at ingen har bedre oversikt enn oss om når utflyttede nordlendinger med høy kompetanse våkner opp for fordelene Mo i Rana og Nordland kan tilby. For alle oss som har levd en stund er det liten tvil om at når det gjelder livskvalitet har Mo i Rana få problemer med å matche Oslos trafikk-køer og høye kostnadsnivå, sier Waage.

Han tenker også annerledes om arbeidstakere over femti.

–  Dette handler også om mental innstilling. Vi trives godt med medarbeidere som har vært med en stund. Mens seniorressursene andre steder ofte skyfles ut i busslaster er dette etter vår oppfatning helt feil. Det er ofte de beste og mest stabile ressursene, med lavt sykefravær og høy yrkesstolthet, god kompetanse og ikke minst solid erfaring.

Waage fremhever også tydelig ledelse som et annet viktig suksesskriterie i tillegg til kompetanse.

–  Også vi har hatt våre problemer. Da er det viktig med raske korrektive beslutninger og korte beslutningsveier. I tillegg er det viktig å ha gode relasjoner til våre viktigste leverandører slik at også de kan trå til når det er nødvendig. Og ikke minst å ha ledere som også tåler motgang, sier Waage.

Statens innkrevingssentral ser nå frem til nye teknologiske muligheter, og tror de vil kunne utnytte den raskt økende informasjonsmengden i samfunnet (Big Data) til å få enda bedre beslutningsgrunnlag.

–  Vi ser en rekke muligheter og har stor tro på å la teknologien jobbe for oss. Det er et faktum at enkelte av våre «kunder» ikke helt frivillig betaler det de skylder penger for straffekrav, voldsoffererstatninger, studielån og statlige gebyrer og avgifter. Med best mulig informasjon om hva folk eier vil vi kunne hente inn mer penger, for eksempel gjennom å finne mulighetene til å øke månedlige trekkbeløp. Husk at det handler om store beløp. Kan vi øke innbetalingen på 100.000 utleggstrekk med et snitt på 200 kroner, vil vi kunne øke innbetalingene med 240 millioner per år, sier Waage.

–  Slik vi ser det er det ikke lenger teknologien, men manglende forståelse og feil fokus som er de reelle hindringene for å lykkes, avslutter han.

«I stedet for å se på vår beliggenhet som en ulempe har vi valgt å se på det som en konkurransefordel.»

Kjenner du til andre suksesser i det offentlige? Kommenter gjerne!

5 grep for å fremme karrieren i sommer

De fleste bruker sommeren til å ta en pause fra jobben og karrieren. Antall ansettelser går ned, folk drar på ferie, og den siste tingen de fleste av oss vil tenke på er jobben. 

Når det er sagt er sommeren tiden man virkelig kan gjøre enkle og smarte karrierevalg.

Her er fem (sommer)aktiviteter som kan ha en positiv effekt på karrieren din:

1) Sosialiser deg så mye som mulig. Gjennom å delta på grillfester, utekonserter og andre sosiale festivitas gjennom sommeren har man det gøy og møter masse nye mennesker i en positiv setting. Når høsten kommer kan du finne dine nye venner på Linkedin og sjekke ut hva de jobber med. Kanskje du har fått en ny businesspartner?

 

2) Velg et tema for sommeren. Siden sommeren er så kort, hvorfor ikke lage et tema for årstiden? Er det noe du vil se eller gjøre mer av? Skape? Del ditt sommertema med mennesker du møter, og de vil huske deg (på en positiv måte, vel og merke). Det viser at du er A) en morsom og kreativ person, og B) at du bruker tiden din fornuftig.

 

3) Skriv en bloggpost. Takket være forum som Linkedin kan alle være med å påvirke! Ikke la statusoppdateringsvinduet stå tomt – skriv en god artikkel som viser din ekspertise eller spesielle egenskaper. Du trenger ikke å skrive noe hver uke, men har du en liten samling artikler viser du at du er engasjert samtidig som folk som sjekker ut profilen din får et innsyn i dine ferdigheter og talent.

 

4) Få deg en ny hobby. Ifølge denne artikkelen ekspanderes og utvikles hjernen hver gang vi får oss en ny hobby. Å lære noe nytt, særlig noe nytt vi liker, gir gode effekter på vår fysiske og mentale helse og velvære.

 

5) Vær fullstendig teknologi-fri en gang i uka. Skru av ALT teknologisk utstyr en gang i uka, uansett hvor rart det føles. Gi hjernen og øynene litt hvile og gjennomfør en digital detox.

 

For flere gode tips om hvordan du kan booste karrieren i sommer her. 

 

Økonomer velger bort offentlig sektor

Kun sju prosent av økonomistudentene foretrekker å jobbe i det offentlige fremfor det private når de velger sin første jobb.

Tre av fire økonomistudenter foretrekker privat sektor, mens resten har ingen preferanser. Denne tendensen har vært stabil de siste årene i følge en studentundersøkelse utført av Econa, arbeidstagerorganisasjonen for siviløkonomer og andre masterutdannede økonomer.

– Offentlig sektor framstår gjennomgående som en mindre attraktiv arbeidsgiver for økonomistudenter. Dette er faresignaler som kommunesektoren bør være spesielt oppmerksom på. Det offentlige skal forvalte dine og mine skattepenger til fellesskapets beste. Høyere økonomikompetanse er derfor kritisk for å drifte moderne kommuner effektivt, sier fagsjef Joakim Østbye i Econa.

Lyspunktet for offentlig sektor som arbeidsgiver, er at sektoren blir noe mer attraktiv jo lengre ut i studiene man kommer. Særlig er femteårsstudentene noe mer positive, men fortsatt er privat langt mer populært.

Østbye mener offentlig sektor har en kommunikasjonsutfordring.

– Offentlig sektor må mer på banen og konkurrere med de private aktørene på studiestedene om de nyutdannede. Vi ser at økonomistudentene har for lite kunnskap om arbeidsmarkedet og hvilke spennende jobber offentlig sektor kan tilby, sier Østbye.

Det er flere jenter enn gutter som foretrekker offentlig sektor. De er generelt sett også mer positive til offentlig sektor som arbeidsgiver.
– Hvorfor det er slik kan vi bare spekulere i, men vi vet fra andre undersøkelser at jenter i større grad velger offentlig sektor grunnet ønske om mer fleksible ordninger slik at familielivet går lettere i hop. Gutter velger i større grad privat sektor som har bonusordninger. Valg av sektor er dermed en viktig faktor når man skal se på lønnsforskjeller mellom kvinner og menn. Valgene man tar gir til dels store utslag i hva man får i lønningsposen, sier Østbye.

 

Les hva FrP mener om entreprenørskap

3ins lesere er opptatt av hva politikerne mener om dagens status på innovasjon og entreprenørskap. I sommer intervjuer vi de største politiske partiene i Norge, og utfallet får du servert på siden vår. Denne uken har vi tatt en prat Fremskrittspartiets sotrtingsrepresentant Jørund Rytman.

Rytman har vært engasjert i gründernes sak lenge, blant annet gjennom styreverv i Gründerforeningen og som initiativtaker til entreprenørseminarer på Stortinget.

Gjør Norge etter din og ditt partis mening nok for å hjelpe innovatører og entreprenører til å lykkes?

– Nei, vi har et stykke igjen før vi kan være fornøyde. Norge ble i år kåret til det niende beste landet i verden å gjøre business i. Niende plass ut av 189 land, det bør vi være stolte av. Jeg er ikke fornøyd før vi er på pallen, når vi er blant de tre beste. Og på sikt – innen 5 år, så bør vi kunne slå oss på brystet og si at vi er nummer en i verden. At Norge er best i verden på å hjelpe innovatører og entreprenører til å lykkes.

Hva konkret vil du og ditt parti skal bli bedre for norske entreprenører og norsk innovasjonskraft i løpet av de neste tre årene?

–  Fremskrittspartiet og jeg vil forenkle og avbyråkratisere. Skjemaveldet må kuttes drastisk og det må bli enklere å starte eget firma. Jeg skjønner for eksempel ikke hvorfor det kan ta opptil flere uker for å få registrert et selskap. Det er også viktig å redusere det høye skatte – og avgiftstrykket i Norge.

–  Den særnorske formueskatten hemmer norske gründere. Jeg vet om flere tilfeller hvor innovative gründere på papiret har fått verdsatt ideen og selskapet til flere hundre millioner kroner, men egentlig ikke tjent en eneste krone. Gründeren har da valget mellom å selge noen aksjer for å betale formueskatt, eller flytte ut av Norge. Flere ser seg dessverre nødt til å gjøre det siste.  Fremskrittspartiet ønsker også å satse mer på forskning og bidra til at vi får mer risikokapital for gründere.

Hvordan opplever du og ditt parti dagens regjernings syn på norske entreprenører – gjør man nok?

–  Den nye regjeringen en uten tvil den mest entreprenørvennlige regjeringen Norge noensinne har hatt. Regjeringen har allerede levert, og vil også gjøre det i de kommende statsbudsjettene.

JØRUNDS FAVORITTER

Hobby:

Har vært aktiv spiller på Buskerud FrP innebandylag i  7 år.  Som småbarnspappa har fritidsaktivitetene skrumpet litt inn de siste 2 årene, men jeg får selvsagt sneket inn noen sosiale happenings med venner og kollegaer, samt besøkt treningsstudioet 1-3 ganger i uken. Liker også å oppdage nye steder, så reise er vel også en lidenskap og hobby.

Bok:

“Freakonomics”  av økonomen Steven D. Levitt og journalisten Stephen J. Dubner. En bok med morsomme poeng som gjør narr av etablerte sannheter ved å vise til fakta.

Sitat:

“Man har alltid tid til en skål”

 

Itera – Kundestyrt innovasjon kan skape nye binders!

Hva har gassturbinen, kunstgjødsel, binders og Troll-plattformen felles? Jo, de er alle norske oppfinnelser i verdensklasse. Disse dannet grobunn for vekst og etablering av sterke, internasjonale virksomheter. Hva blir det neste? Og hva må til for å utvikle oss videre? Mitt svar er at vi i sterkere grad må involvere kundene og skape løsninger de etterspør.

Vi har idéer og ingeniører i verdensklasse. Markedet utvikler seg så raskt. Teknologi blir mer og mer avansert. Utviklingen skjer i et ekstremt tempo og ‘time-to-market’ blir kortere og kortere. De geografiske grensene har blitt borte, og konkurransen blir mer og mer intens. Norske virksomheter må være klare til å svare på komplekse og uforutsigbare endringer. Virksomheter kopierer av hverandre. Vi kan ikke basere oss på at vi kan ta patenter og deretter dominere. Vi må basere oss på at vi er raskere og smartere. I dag kan man kjøpe kopiløsninger fra India for en slikk og ingenting. Jeg er kjent med at man for eksempel kan betale kun 15.000 US$ for en ren kopi av nærmest hvilken som helst nettbutikk som er der ute på nettet.

Tjenesteproduksjon er Norges fremtid. Der industrien ble flyttet til lavkostland, beholdt vi kreativiteten og innovasjon innen konseptutvikling og design. Vi må bygge videre på dette. Innovasjon innen tjenester er ofte mer krevende enn innovasjon innen produkter, siden tjenester er immaterielle, heterogene, og ikke kan lagres. Det er flere sysselsatte og mer verdiskaping innen tjenester i Norge – og ellers i den vestlige verden – enn det er innen produkter. Da er det et paradoks at det er mindre innovasjon innen tjenester. Dette må vi gjøre noe med. Norge har lang tradisjon for innovasjon, noe som også gjelder innen tjenesteutvikling. Objektorientert programmeringsspråk, Operas Software mobilnettleser og MeltWater som spesialiserer seg på banebrytende produktivitetsfremmende løsninger på Internett er alle fantastiske eksempler på at Norge også er i verdensklassen innen tjenesteinnovasjon. Visste du forresten at MIT etablerte en av sin første internasjonale innovasjonslaber i Lyngen?

Et kjent sitat er:

”It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change.”

Jeg mener at dette er et meget relevant sitat for oss nordmenn. Vi må sette ytterligere fart, satse på innovasjon og rive ned proteksjonistiske vegger som hindrer fri flyt av gode ideer og ditto innovasjon. Vi må bygge en kultur hvor det er naturlig å dele kunnskap og vi må samhandle med dem innovasjon er viktig for; brukerne og kundene våre.

Vi som næringslivsledere må handle, og vi må tørre å tenke utradisjonelt. Selv samlet vi alle være ansatte til en hel dag hvor vi sammen med en stor kunde drev kunde- og brukerstyrt innovasjon.

Kunden, et av Nordens ledende forsikringskonsern, stilte sin kompetanse og behov til disposisjon, og seansen skapte et samspill og helt nye innovasjonsmuligheter. Resultatet

er lansering av nye løsninger knyttet til Kundens markedskanaler til sine kunder. Dette er hva jeg kaller kundestyrt innovasjon. Det handler om å la kunden ta kontrollen. Slipp brukerne inn i din virksomhet og skap nye løsninger sammen.

Innovasjon kan ikke skje i isolasjon. Den store innovasjonskraften vil først skje når man etablerer nettverk av team som innoverer sammen. Slik innovasjon må skje kontinuerlig over tid i liten skala. Vi må lære oss å benytte et økosystem med mange samarbeidspartnere.

Margaret Mead, en kjent amerikansk filosof, har uttalt: ”Tvil aldri på at små grupper av tenksomme, engasjerte mennesker kan forandre verden. Faktisk er de de eneste som noensinne har forandret noe”.

Norge kan ta ledelse og gjøre kundestyrt innovasjon til en norm. Vår historie og samfunn er perfekt designet for dette. Vi har få hierarkiske strukturer i næringslivet og samfunnet for øvrig. Vi er åpne, er eksperter på dugnadsånd og vi er litt blåøyde. Vi tror på mennesker og har en drivkraft til å skape positive endringer. Dette er kvaliteter som kan gi oss en enorm mulighet til å innovere sammen.

«Innovasjon kan ikke skje i isolasjon. Involver kundene og skap løsningene de etterspør.»

 

 
 

Av: Anders H. Lier
Styreleder, Innovation Forum Norway

 

Internasjonal ros til norsk sykehusinnovasjon

Oslo: Ventetiden for kvinner med kul i brystet har stupt som følge av et unikt designprosjekt ved Oslo universitetssykehus. Nå løftes prosjektet fram i OECD som et stjerneeksempel på vellykket innovasjon i det offentlige.

Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) har nylig satt opp en prestisjeliste over særdeles gode nyskapingsprosjekter i offentlig sektor. Ett av prosjektene er norsk, og ble utløst av en beskjeden statlig investering i designdrevet innovasjon.

– Det er svært gledelig at norsk innovasjon blir lagt merke til i et viktig organ som OECD. Dette viser at vi satser riktig og at vi jobber med nyskaping på en måte som skaper verdier i både privat og offentlig sektor, sier næringsminister Monica Mæland.

I 2012 fikk Oslo universitetssykehus 800 000 kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) til å redusere ventetiden for å få stilt diagnose ved påvist kul i brystet. DIP drives av Norsk design- og arkitektursenter, som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet.

 

Tok kontroll over henvisningsbunken

– Utgangspunktet vårt var svært dårlig, med lange og uforutsigbare ventetider for kvinner som hadde fått konstatert kul i brystet av fastlegen. Henvisningsbunken vokste utenfor kontroll, og enkelte kvinner måtte vente i 10-12 uker på svar. Dette skapte unødig frustrasjon og engstelse, forteller Marit Muri Holmen, overlege og leder for enhet for brystdiagnostikk ved Oslo universitetssykehus.

Løsningen ble å sette pasientens møte med sykehuset i sentrum. I tett samarbeid med fagdisiplinene ved OUS gikk designere i byrået Designit i gang med dybdeintervjuer med pasienter og helsepersonell, observasjoner og en gjennomgang av rutiner, ansvarsfordeling og kommunikasjon. Slik ble flaskehalsene i systemet kartlagt og nye løsningsalternativer beskrevet. En tverrfaglig gruppe fagpersoner bygget videre på dette, og etter en intens periode med stor møtevirksomhet ble det gjennomført endringer som har fått oppsiktsvekkende resultater.

– Vi er bedre organisert. Henvisningsbunken gjennomgås flere ganger i uken og tømmes hver uke. De aller fleste blir kontaktet innen få dager og blir satt opp til time i løpet av to til tre uker. Dersom det er sterk mistanke om ondartede forandringer, gis time oftest innen en uke, sier Holmen.

Hovedårsaken til forbedret kapasitet skyldes at det er blitt etablert en velfungerende avtale med to private institutt som tar i mot henvisninger som har blitt vurdert og sendt videre av OUS.

Pasientsikkerheten er blitt mye bedre som følge av faste videokonferansemøter mellom involverte fagpersoner ved de to lokalisasjonene Radiumhospitalet og Ullevål. Møtene holdes fire ganger i uken, og her deltar også en nytilsatt pasientkoordinator.

– Vi har oppnådd rask og forsvarlig håndtering av henvisningene, forutsigbar pasienthåndtering og økt pasientsikkerhet. Sistnevnte har vært spesielt viktig siden både diagnostikk og behandling utføres ved to lokalisasjoner, sier Holmen.

 

Anbefaler norsk løsning

Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk design- og arkitektursenter, forteller at DIP er et helt unikt program i Europa. Han påpeker at erfaringene fra ventelisteprosjektet ved OUS er overførbare ikke bare innen helsevesenet, men også til tjenesteytende sektor i næringslivet.

– Det er verdt å legge merke til at OECD faktisk eksplisitt anbefaler sine medlemsland å vurdere å bygge designdrevne innovasjonsprogrammer etter vår mal. Ved å bruke designmetodikk i idéfasen kan vi utløse enorme gevinster i alle deler av samfunnet, uten at det krever gigantiske investeringer og omfattende reformer, sier Storheill.

 

Visa lanserer digital lommebok i Norge

Visa Europe har i dag bekreftet at den digitale lommeboktjenesten «V.me by Visa» utvides til Norge, Sverige, Irland, Tyskland og Italia innen utgangen av året. I tillegg vil det bli lansert pilotprosjekter i Hellas, Tsjekkia og Slovakia i 2015. Med dette vil totalt 12 land tilby Visas digitale lommebok.

Visa Europe har også annonsert at de kommer til å investere ytterligere 1,7 milliarder kroner i utviklingen av de digitale betalingsløsningene i Europa. Investeringene vil også dekke lanseringen av et målrettet program for implementering av tjenesten blant forhandlere, og skal sørge for at listen med de 20 000 forhandlerne som allerede tilbyr «V.me by Visa»-tjenesten utvides.

I dag tilbys tjenesten av blant annet Leclerc Drive, den ledende franske forhandleren innen e-handel, PC World og Clarks i Storbritannia, og Merlin.pl og E.Leclerc i Polen.

«V.me by Visa» er en digital lommebok knyttet til den enkelte banken, som gjør det mulig for banker og finansinstitusjoner å sette sitt eget navn og merkevare på en tjeneste utviklet av Visa. I dag er tjenesten tilgjengelig i Storbritannia, Frankrike, Spania og Polen.

Lanseringen har vært delt opp i faser, der utvalgte kunder av bankene som har deltatt, har fått tilgang til å teste tjenesten. En bred lansering av «V.me by Visa» er planlagt fra begynnelsen av 2015.

– Aksept og omfang er de største utfordringene knyttet til ekspansjon av digital lommebok, og er også avgjørende faktorer for at tjenesten blir tatt i bruk. Derfor gjenspeiler våre investeringer, som skal sikre at forhandlere tar tjenesten i bruk, hvor viktig forhandlerfellesskapet er for oss, sier Wendy Martin, Executive Director for «V.me by Visa».

Europeisk lommebok for europeiske kunder

Tidligere denne uken ble det kjent at Visa Inc. lanserer «Visa Checkout» i USA, Canada og Australia. Denne nye tjenesten som gjør betalinger innen e-handel raskere, enklere og sikrere for både forbrukere og nettbutikker, er navnet på den digitale lommeboken i disse landene.

– Vi har stor tro på en europeisk lommebok for våre europeiske kunder. Derfor har vi besluttet å beholde «V.me by Visa»-merkevaren og tilnærmingen med bankene i fokus, fortsetter Martin.

For å skyte fart i implementeringen av «V.me by Visa», kommer Visa Europe også til å opprettet en europeisk arbeidsgruppe for å ivareta systemsamarbeidet på kryss og tvers av landene. Dette tiltaket vil støtte opp under Visa Europe sitt mål om europeisk systemsamarbeid for lokale digitale lommebokløsninger.

– Vi er klar over at noen banker har valgt å utvikle lokale digitale lommeboktjenester for å imøtekomme de spesifikke behovene i sine markeder. Vårt mål er å jobbe sammen med disse tilbyderne for å gjøre fordelene som ligger i europeisk systemsamarbeid tilgjengelig gjennom «V.me by Visa»-nettverket, forteller Martin videre.

– Vi tror at den digitale lommeboken kommer til å spille en sentral rolle i fremtidens betalingsløsninger, og dagens kunngjøring gjenspeiler dette. Med «V.me by Visa» inngår vi en langsiktig forpliktelse som vil være en avgjørende del av vår strategi innen digitale betalinger. Jeg er spesielt glad over å kunne lede den europeiske arbeidsgruppen for systemsamarbeid. Dette vil videreføre Visas lange tradisjon med å lede og fasilitere felles løsninger, som skal være med på å utvikle enkle og trygge betalingsmetoder til fordel for forbrukere og forhandlere, sier Steve Perry, Chief Digital Officer i Visa Europe.

 

 

Beyond the Information Age

Julian Birkinshaw ved London Business School med kloke ord og spådommer om fremtidens informasjonssamfunn. Birkinshaw kommer til InnovasjonsDagen 2014, den 9. september på Rockefeller, for å dele mer av sin kunnskap og erfaring – se mer her.

————————————————————————————————

We live in the information age, which according to Wikipedia is a period in human history characterized by the shift from industrial production to one based on information and computerization.

Nothing surprising there, except for the idea that this is “a period in human history” – which tends to suggest it will come to an end at some point. The industrial revolution in the late nineteenth century ushered in the industrial age, and the digital revolution in the mid twentieth century spurred the emergence of the information age. So it is not entirely crazy to speculate about what might lie beyond the information age.

Of course, I am not arguing that information will become obsolete. Firms will always need to harness information in effective ways, just as most of them still need industrial techniques to make their products cheaply and efficiently. My point, instead, is that information will become necessary but not sufficient for firms to be successful. All this talk of “big data,” for example, feels like an attempt to strain a few more drops of juice out of an already-squeezed orange, just as Six Sigma was a way of squeezing more value out of the quality revolution. Both are valuable concepts, but their benefits are incremental, not revolutionary.

So just as night follows day, the information age will eventually be superseded by another age; and it behoves those with senior executive responsibility to develop a point of view on what that age might look like.

So here is a specific question that helps us develop this point of view: What would a world with too much information look like? And what problems would it create? I think there are at least four answers:

1. Paralysis through Analysis. In a world of ubiquitous information, there is always more out there. Information gathering is easy, and often quite enjoyable as well. My students frequently complain that they need more information before coming to a view on a difficult case-study decision. Many corporate decisions are delayed because of the need for further analysis. Whether due to the complexity of the decision in front of them, or because of the fear of not performing sufficient due diligence, the easy option facing any executive is simply to request more information.

2. Easy access to data makes us intellectually lazy. Many firms have invested a lot of money in “big data” and sophisticated data-crunching techniques. But a data-driven approach to analysis has a couple of big flaws. First, the bigger the database, the easier it is to find support for any hypothesis you choose to test. Second, big data makes us lazy – we allow rapid processing power to substitute for thinking and judgment. One example: pharmaceutical companies fell in love with “high throughput screening” techniques in the 1990s, as a way of testing out all possible molecular combinations to match a target. It was a bust. Most have now moved back towards a more rational model based around deep understanding, experience and intuition.

3. Impulsive and Flighty Consumers. Watch how your fellow commuters juggle their smartphone, tablet and Kindle. Or marvel at your teenager doing his homework. With multiple sources of stimulation available at our fingertips, the capacity to focus and concentrate on a specific activity is falling. This has implications for how firms manage their internal processes – with much greater emphasis being placed on holding people’s attention than before. It also has massive consequences for how firms manage their consumer relationships, as the traditional sources of “stickiness” in those relationships are being eroded.

4. A little learning is a dangerous thing. We are quick to access information that helps us, but we often lack the ability to make sense of it, or to use it appropriately. Doctors encounter this problem on a daily basis, as patients show up with (often incorrect) self-diagnoses. Senior executives second-guess their subordinates because their corporate IT system gives them line-of-sight down to detailed plant-level data. We also see this at a societal level: people believe they have the right to information that is in the public interest (think Wikileaks), but they are rarely capable of interpreting and using it in a sensible way. The broader point here is that the democratization of information creates an imbalance between the “top” and “bottom” of society, and most firms are not good at coping with this shift.

Consequences for individuals and for firms:
So what are the consequences of a business world with “too much information”? At an individual level, we face two contrasting risks. One is that we become obsessed with getting to the bottom of a problem, and we keep on digging, desperate to find the truth but taking forever to do so. The other risk is that we become overwhelmed with the amount of information out there and we give up: we realise we cannot actually master the issue at hand, and we end up falling back on a pre-existing belief. For example, in debates about fracking or genetically modified food, very few people get to grips with the scientific data, and even fewer change their views. The challenge for individuals is to steer a course between these twin perils. This puts a premium on an individual’s ability to monitor her own analytical style –knowing when to stop digging, when to ask an expert, and when to rely on personal experience and judgment.

For firms, there are three important consequences. First, they have to become masters of “attention management” – making sure that people are focused on the right set of issues, and not distracted by the dozens of equally-interesting issues that could be discussed. A surplus of information, as Nobel Laureate Herbert Simon noted, creates a deficit of attention. That is the real scarce resource today.

Second, firms have to get the right balance between information and judgment in making important decisions. As Jeff Bezos, founder and CEO of Amazon, observed, there are two types of decisions: “there are decisions that can be made by analysis. These are the best kind of decisions. They are fact-based decisions that overrule the hierarchy. Unfortunately there’s this whole other set of decisions you can’t boil down to a math problem.” One of the hallmarks of Amazon’s success, arguably, has been its capacity to make the big calls based on judgement and intuition.

Finally, the ubiquity of information means a careful balance is needed when it comes to sharing. Keeping everything secret isn’t going to work anymore – but pure transparency has its risks as well. Firms have to become smarter at figuring out what information to share with their employees, and what consumer information to keep track of for their own benefits.

The bottom line

For the last forty years, firms have built their competitive positions on harnessing information and knowledge more effectively than others. But with information now ubiquitous and increasingly shared across firms, these traditional sources of advantage are simply table-stakes. The most successful companies in the future will be smart about scanning for information and accessing the knowledge of their employees, but they will favour action over analysis, and they will harness the intuition and gut-feeling of their employees in combination with rational analysis.

Julian Birkinshaw, London Business School

Kritisk mangel på IT-kompetanse

En ny rapport fra Damvad/Institutt for Samfunnsøkonomisk Analyse tegner et veldig urovekkende bilde av tilgangen på IKT-kompetanse i Norge i 2030: I “beste” fall vil vi mangle folk til 1 av 4 IT-jobber i 2030. Med andre utviklingsscenarier er bildet enda dystrere.

– Det vil få betydning for Norges produktivitets- og konkurranseevne og hindre nødvendig omstilling og utvikling på andre samfunnssektorer som helse, velferd, utdanning og miljø, der utvikling og bruk av ny teknologi vil være avgjørende, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Abelia.

– Bekymringene i rapportene samsvarer med tilbakemeldinger Abelia får fra våre medlemsbedrifter, sier Haugli.

– De forteller om rekrutteringsutfordringer og om manglende kapasitet i det norske utdanningssystemet. I nøkkelfag som informatikk utdannes det for få, men også på andre områder, som design, henger ikke utdanningssystemet med. Noe av behovet dekkes ved å hente folk fra utlandet men utfordringen må løses som det den er: Strukturell og langsiktig, sier Haugli.

Abelia alvorlig bekymret

EU slo nylig fast at 50 % av produktivitetsveksten i hele EU vil komme fra bruk av IKT. Abelia mener man kan se langt etter en slik vekst om man ikke tar noen politiske grep for å møte behovene for IT-kompetanse raskt.

– Abelia organiserer store deler av norsk IKT-næring, og vi er alvorlig bekymret, sier Haugli.

Hauglis forslag til regjeringen er blant annet å øke kapasiteten i norsk IKT-utdanning, få til et nasjonalt kompetanseløft blant lærerutdanningene, både når det gjelder digital systemforståelse og pedagogisk bruk av læringsteknologi og digitale læremidler.

Videre mener han at det må være en aktiv kobling mellom utdanning og næringsliv, og etablering av robuste mekanismer for utplassering av studenter i prosjekter i næringslivet.

 

Fakta:

–       Sysselsettingen av folk med IKT-kompetanse har økt fra vel 17.000 i 2000 til nesten 31.000 personer i 2010.

–       Norsk IKT-næring vokser raskt: Nye tall fra SSB viser en vekst på 16 % for IT-tjenester i første kvartal 2014 sammenlignet med samme periode i fjor. Samlet hadde IKT-næringen en vekst på drøyt ni prosent.

–       Fremskrivningene viser at vi i 2020 vil ha behov for om lag 42.500, i 2030 vil behovet ha økt til 55.000. Andre utviklingsløp påvirker den forventede etterspørselen, og behovet kan øke til 95.000 årsverk.

Kilde: Abelia

Næringslivet ber WTO vedta ambisiøs miljøteknologiavtale

Næringslivsorganisasjoner verden over støtter forhandlingene om en miljøteknologiavtale (EGA) i Verdens handelsorganisasjon (WTO). Organisasjonene ber nå medlemsregjeringene få på plass en ambisiøs internasjonal avtale om å fjerne avgifter på en rekke miljøteknologiprodukter.

– En ambisiøs avtale om avgiftsreduksjon vil føre til økt handel i miljøprodukter, mener Marianne Tonning Kinnari, som er fagansvarlig for miljøteknologi i Innovasjon Norge.

– Ved å fjerne toll på opptil 35 prosent, senker man prisen for å ta miljø- og klimautfordringene på alvor.

Handelen i miljøteknologiprodukter er i sterk vekst. Allerede i dag handles det for tusen milliarder dollar i året. Handel i miljøteknologiprodukter ble mer enn fordoblet fra 2001 til 2007. Veksten er like rask i utviklingsland som i økonomisk utviklede land. Dette slås fast i en rapport utarbeidet av FNs miljøteknologiprogram, Det internasjonale handelssenter (ITC) og Det internasjonale senteret for handel og bærekraftig utvikling (International Centre for Trade and Sustainable Development).

Miljøteknologi omfatter både renseteknologi, mer miljøvennlige produkter og produksjonsprosesser, mer effektiv ressurshåndtering og teknologiske systemer som reduserer miljøpåvirkningen.

– En internasjonal handelsavtale om miljøteknologi kan være et springbrett for å senke toll og andre handelsbarrierer i tilliggende sektorer og verdikjeder, sier Marianne Tonning Kinnari.

Blant dem som støtter initiativet om en internasjonal handelsavtale om miljøteknologi, er sentrale handelsorganisasjoner i land som USA, Canada, Australia, Japan, Korea, Indonesia og Sør-Afrika, samt internasjonale bransjeorganisasjoner og World Energy Council.

Kilde: Innovasjon Norge

Norwegian – norsk, innovativ og på vei mot nye høyder!

Norwegian Air Shuttle ASA har på under 10 år blitt det nest største flyselskapet i Skandinavia, og fra noen få ruter i Norge har selskapet bygget opp en ruteportefølje som strekker seg over Europa til Nord-Afrika og Midtøsten. Som om ikke det er nok, åpnet selskapet i fjor også langdistanseruter fra Skandinavia til USA og Asia.

Til tross for en turbulent vår er Norwegian fortsatt i vinden. Med konkurransedyktige priser, kundevennlige løsninger og innovative tjenester har selskapet hatt en betydelig vekst de siste årene, og med 280 nye fly i bestilling kjører selskapets karismatiske gründer og CEO, Bjørn Kjos et ambisiøst løp hvor innovasjon og gode innspill er en del av kjernekulturen.

I fjor mottok Kjos Innovation Forums pris “Hall of Fame Awards 2013”. Prisen var den første i sin klasse noen gang, og ble delt ut på Fiberdagen. Juryens begrunnelse var blant annet;

Bjørn Kjos har sørget for en helt ny konkurransesituasjon i norsk luftfart – som har hatt stor betydning for norske bedrifter og privatpersoner i en årrekke. Gjennom konkurransedyktige priser og innovative løsninger, har selskapet hatt en betydelig vekst.

Vi møter Bjørn en travel ettermiddag og selv om han er i vinden som aldri før tar han seg tid til en god prat. Mutitalentet er ikke bare jagerflyver, advokat og entreprenør, han har også skrevet to spenningsromaner og regnes som en av Norges beste og mest inspirerende talere.

Hvem hjalp deg når du startet, og hvilken betydning når du ser tilbake hadde den hjelpen, Bjørn?

– Den hjelpen var helt uvurderlig og det var mange man kunne nevnt. Det blir nesten feil å trekke fram noen enkeltpersoner, men jeg må nesten nevne min kone Gerd som alltid har vært støttende.

Hva driver deg som gründer i dag, og hva gjør deg stolt?

– At det du tror og satser på lykkes du med. Jeg blir veldig stolt når noen skryter av mine medarbeidere. Særlig når du går nye veier og lykkes, til tross for dystre spådommer fra andre. Eksempelvis som da vi startet vår egen bank på ideene bak flyselskapet Norwegian, og da vi startet longhaul så folk kan fly billig også til andre kontinenter. Slikt synes jeg er fantastisk inspirerende.

– Norwegian Air Shuttle var også det første flyselskapet til å tilby høyhastighets Internett-tilkobling på flyvninger i Europa , og nå er vi først på bred kommersiell utrulling av Video-On-Demand direkte til passasjerenes egne WiFi-aktivert enheter.

Når du ser på utviklingen fra du startet til i dag, hva har overrasket deg mest bade positivt og negativt?

– På den positive siden, hvor utrolig langt vi er kommet på så kort tid har overrasket meg stort. Negativt er hvor mange som prøver å hindre deg i å fly folk billig, enten det er kort eller langt.

 Hvilke gode råd har du til fremtidens entreprenører?

– Ikke gi opp om du feiler. Hold deg langt unna pessimistene. De stjeler din energi som du trenger for å lykkes

Norge er på full fart frem mot 2025, hva er din visjon for hvordan både Norwegian og Norge vil fremstå?

– I 2025 håper jeg Norwegian er verdens artigste plass å jobbe, uansett hvor i verden du befinner deg. For Norge håper jeg vi satser på gründere og ikke bare på oljen, avslutter en av Norges beste og temmelige utradisjonelle entreprenør.

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...