Fem industridesignere og sivilingeniører tar sats med eget designkontor i Oslo. Gjengen kommer rett fra NTNU. Designerne fokuserer på det de kaller fysisk verdiskapning og har en sterk tro på økt lokal produktutvikling og verdien av å flytte produksjonen tilbake til det lokale markedet.
Din statistiske mediehverdag
Hvor mye tid bruker du på internett? Siden 2000 har den daglige internettbruken tatt tregangeren. Vi er i gjennomsnitt på nett 112 minutter hver dag. Så lite? Tallet er hentet fra Norsk Mediebarometer. Sjekk ut de andre medietrendene her.
Bli inspirert av Charlie Chaplin. (Video)
Det er hundre år siden Charlie Chaplins filmdebut. Vi feirer den kreative komikeren, skuespilleren og regissøren med å vise hans inspirerende parodi på en kjent diktator.
Hjelpesentral for det nyfødte næringsliv
Både i Norge og internasjonalt er det en økende erkjennelse at innovasjonskraft og nye jobber vil ha sitt utspring i innovative oppstartsmiljøer. Vi tar turen til Norges ledende uavhengige innovasjons- senter og spør sjefen sjøl, Managing partner Bjarne Haugen.
Innovasjon Norge: – Kast forretningsplanen i bøtta!
“Kast forretningsplanen i bøtta! Fortell oss hvordan du skal tjene penger!”
– Divisjonsdirektør Hans Martin Vikdal, Innovasjon Norge
Av Anita Fleime-Dahl
Har du fått avslag på søknad om penger fra Innovasjon Norge? Her kommer noen gode råd og gründertips fra divisjonsdirektør Hans Martin Vikdal.
– Den største utfordringen vi merker når vi møter gründere med veldig gode ideer, er at de ikke klarer å fortelle oss hvordan de skal tjene penger! Hva er forretningsmodellen? Kast forretningsplanen i bøtta med en gang. Det er ikke der dere skal starte. Dere skal starte med forretningsmodellen: Fortell oss hvordan dere kan tjene penger! oppfordrer Vikdal.
– Vi vet at en god idé er en forutsetning, men det ikke tilstrekkelig. Det må være noe mer for å komme til markedet. Det er dette med markedsorientering!
Høy risiko
– Jeg ser at OECD som har kikket oss i kortene nylig, peker på at det er mye kapital i dette landet, men vi mangler dem i tidligfasen. Vi møter 9000 prosjekter hvert år, i Innovasjon Norge. Når vi møter en gründer som skal fremme dristig innovasjon, da spør vi: Hvem vil dele risikoen med vedkommende?
Bankene er som oftest ikke med i tidligfasen. De får ikke ta pant og har strenge egenkapitalkrav. Så ser vi på såkorn, venture og Investinor. Vi ser at de ofte er litt langt til høyre, i forhold til modenhetskurven, enn det vi kunne ønske oss. Dette er selskaper som er satt opp med stor grad av offentlig kapital, men som har de samme forrentningskrav og avkastningskrav som det private har. Derfor har de en tendens til å dra seg litt mer over i modenhetsfasen.
Vi ser på forretningsengler: Vi ser at de er få og er på jakt etter å finne ut hva som skal utløse denne private kapitalen som nå ikke kommer gründerne til gode. Forretningsengler som investerer innenfor sin trade eller sin teknologi – har en evne til å ta større risiko – enn dem som ikke er innenfor den samme bransjen, forteller Vikdal.
Vil bli mer kommersielle
– Vi trenger mer tidligfasekapital. Det mener Innovasjon Norge, men vi mener at den må kombineres med mer kompetanse. Vi ser at kraften i tidligfasekapitalen kommer ordentlig anvendt og til gode, når vi kombinerer den med forretningsutvikling. Det blir stadig referert til at Norge er fylt opp av ideer. Ja, ideer er en nødvendig forutsetning, men det er ikke tilstrekkelig for å lykkes, sier Vikdal.
Det er få kommersialiseringer som går galt fordi ideen ikke var god nok. Men det å komme til markedet trenger så mye komplementær kompetanse inn sammen med de pengene man trenger til vekst for å nå markedet.
Vi trenger mer kapital. Vi har tillatt oss overfor regjeringen i våre årlige budsjettinnspill å peke på følgende:
– Skal dere ha én milliard neste år, så bruk den milliarden på kommersialisering av ideene, enten det er forskningsbasert eller industridrevet. Kanskje mer enn å putte dem på mer forskning. Vi trenger kommersialisering. Få kommersialisering ut av de ideene vi har, mener Hans Martin Vikdal.
Vikdals kinderegg for verdiskaping
1. De generelle rammebetingelsene må være på plass. Skatter, avgifter, samferdsel, utdanningssystemet osv må være forutsigbart.
2. Entreprenørskapskultur. En kultur som er preget av at man ikke først og fremst får kjeft fordi man feiler i det første forsøket. Man skal få ros fordi man lykkes i det andre forsøket!
Det handler om det å ta sjansene, korrigere seg – deretter gå videre. Vi ser at entreprenørskapskulturen i Norge har noen styrker og noen svakheter. – Vi er veldig optimistiske med å finne forretningsmuligheter, men vi tror ikke så mye på vår evne til å realisere dem i markedet.
3. De direkte virkemidlene:
– Det vil alltid være sånn at i tillegg til de generelle rammebetingelsene, trenger man noen som tar risiko. Jeg kan trygt si at Innovasjon Norge tar mye risiko i tidligfasen. Vi er satt opp som en organisasjon som kan ta risiko langt utover det noen annen privat organisasjon kan. Vi taper mye penger og vi merker det i media når tapstallene kommer. Men vi er der, nettopp for å gjøre dette.
Hvordan kan man lykkes?
Den største utfordringen vi merker når vi møter en gründere med veldig god ideer, er som nevnt at de ikke klarer å fortelle oss hvordan de skal tjene penger på det.
– Vi tror at mange av dem som driver med venture, eller forretningsengler som ikke vil være med, ikke går inn fordi gründerne ikke klarer å vise forretningspotensialet som ligger der. Disse gutta vil tjene penger! sier Vikdal.
Hvis man evner å vise at det er mulig å tjene penger gjennom forretningsmodellen, så vil dette også kunne utløse mer kapital. Det er viktig å forstå hva kunden trenger, snakke med kunden umiddelbart, gjerne trekke dem inn i prosessen. Jeg vet mange har fantastiske ideer. Det er ingen som forventer at gründeren skal være god på alle andre kompetanseområder for å nå markedet. Utvid teamet, få inn kompetanse. Forretningsenglene kan være en styrke inn i dette.
Huskeliste
Markedsorientering
Forretningsmodellen
Nettverk
Hva må til for å fremme innovasjon og verdiskaping i Norge?
– Vi trenger mer mangfold og produktivitet. Det er snakk om et behov for dristig innovasjon. Innovasjon Norge klarer ikke å plukke vinnerne. Vi blir ofte utfordret på det. Det klarer ikke engang det private å gjøre. Men etter å ha jobbet med 9000 prosjekter hvert eneste år, så ser vi noen karakteristiske trekk på hvem som lykkes – og hvem som IKKE gjør det. Det viktigste er at vi klarer å ha endringsevne. Vi trenger bedrifter og et næringsliv som klarer å gripe mulighetene når de dukker opp. En mental beredskap som gjør at vi kan se at her kommer det noe.
Norsk næringsliv må bruke muligheten til å bli mer markedsorientert. Høre mer på hva kundene vil ha, slik at vi blir mer treffsikre på kundebehovene. Norge er kostnadsledende på det meste. I en kunnskapsøkonomi ligger mye utenfor dette landets grenser.
– Morgendagens vinnere blir ikke de som kan mest – men de som kan bruke eksisterende kunnskap og evner å sette sammen kunnskap på nye måter til å dekke et kundebehov der ute. Disse tingene til sammen tror jeg vil øke verdiskapingen i Norge, sier divisjonsdirektør Hans Martin Vikdal i Innovasjon Norge.
*Sitatene til Vikdal er hentet fra paneldebatten under Future Insight-konferansen.
Følg debatten om Innovasjon Norge
Innovasjon = verdiskaping = nye muligheter
Innovasjon har vært et populært honnørord i flere år, men hva betyr det egentlig? Handler det bare om teknologi? Og hva er en innovativ kommune?
Idépitch på kreativt vis!
I løpet av 20 bilder og 40 sekunder skal deltakere på en “Pecha Kucha” fortelle publikum om sitt prosjekt, sin idé eller sin historie.
Norsk aktør med i Nordens crowdfunding-elite
Sammen med representanter fra crowdfunding-gründere i Norden har Norske FØND etablert alliansen “Nordic Crowdfunding Alliance” med initiativtaker Dr. Rotem Shneor fra Universitetet i Agder i spissen.
Hvor viktig er logoen?
En logo er ikke bare tekst og bilde, den utgjør ofte kundens første inntrykk av merkevaren. Her er et lynkurs!
Gründer får sluttpakke på 15 mill
Eventyret er over for gründeren av Det norske oljeselskap, Erik Haugane (61) som var med å etablere selskapet i 1971. Dagens Næringsliv skriver at den tidligere administrerende direktøren får utbetalt 70 prosent av Det norske-lønnen hvert år frem til han når pensjonsalder i 2020.
– Den første millionen er verst!
Vårjakt på kapital: – Jeg gruer meg mindre nå som vi skal hente inn 15 millioner på reelle ordre. Det er den første millionen som er verst! sier daglig leder Siri Skøien (35) i Comlight.
30 år med teknologi, underholdning og design
Denne uken fyller verdens største møteplass for inspirasjonstaler 30 år. Noen av de fremste oppfinnere, underholdere og lærere har delt sine største lidenskaper med et trollbundet publikum.
Skatteincentiver i Finland – noe for Norge?
Finland har innført skatteincentiver for investeringer i nyetablerte kunnskapsbedrifter etter engelsk modell. Uformelle private investorer, også kalt business engler – som bidrar med kunnskap og kapital, kan trekke fra 50 prosent av investeringen i selvangivelsen. EU-Kommisjonen har godkjent tiltaket.
10 steg til PR-suksess
Oppstartsbedrifter har ofte lite, eller ingenting i markedsbudsjett. Her er 10 gode råd til hvordan du kan lykkes med PR i din startup.
Skal tolke norsk identitet
11. mai skal en gruppe på ti norske designere samlet vise sin tolking av norsk identitet under feiringene av Grunnlovens 200 årsjubileum på Eidsvoll. I tiden fremover skal gruppen igjennom en spennende kreativ prosess ledet av designer Peter Løchstøer i samarbeid med designerkollektivet Haik.
Hvor mye tjener du?
Hvordan ligger du an lønnsmessig? Hvem tjener hva? Her kan du se om det faktisk er på tide med en prat med sjefen! Eller kan dette være en inspirasjon til hvilket yrke du skal velge?
Tar knekken på skjemaveldet – oppretter nytt regelråd
Regjeringen vil skjemaveldet til livs. Nå har “The Solbergs” gjennomført 12 forenklingstiltak. “Så har vi 17 tiltak vi er godt i gang med – også har vi identifisert 100 punkter til…”
Eirik Lae Solberg, statssekretær i Næringsdepartementet
Av Anita Fleime-Dahl
Skjemaveldet til besvær! Regjeringen er nå i full gang med å harve over skjemaveldet som næringslivet bruker unødvendig mye tid på.
– Vi ønsker at næringslivet skal bruke mer tid på å produsere, få ting ut i markedet og tjene penger. Det skal brukes mindre tid på innrapporteringer, lover og regler, sier Eirik Lae Solberg, statssekretær i Næringsdepartementet til 3in.no.
Han forteller at “The Solbergs” allerede har gjennomført 12 forenklingstiltak. – Så har vi 17 tiltak vi er godt i gang med – også har vi identifisert 100 punkter til…
– Vi har tenkt til å opprette et regelråd, for å hindre at det kommer nye regler. I den offentlige administrasjonen kommer det stadig forslag til nye lover og regler. Noen må vi selvfølgelig ha – men vi må gjøre det enklest mulig for næringslivet. Vi må fjerne de vanskeligste vi har – og hindre at det kommer nye regler som belaster næringslivet på nytt, sier Lae Solberg.
Kan du si noe om hvilke regler dere nå har kvittet dere med?
– Jeg skal ikke gå inn på alle punktene nå, men et av de viktigste som kommer – er forenklede regler for offentlige anskaffelser:
Lettere å levere til det offentlige
Veldig mange bedrifter som leverer noe til det offentlige i dag, må levere massevis av dokumentasjon. Et av de grepene vi tar om ikke så alt for lenge, er at det bare er de som vinner anskaffelsene som må levere full dokumentasjon – mens de andre kan klare seg med mye mindre. Dette vil redusere skjemaveldet og byrdene for næringslivet. Det blir lettere å levere til det offentlige, sier Lae Solberg.
Et bedre og mer slagkraftig virkemiddelapparat
Hvilke tiltak er på gang i virkemiddelapparatet?
– Nå har vi akkurat satt i gang et arbeid med Innovasjon Norge, SIVA og de andre delene av virkemiddelapparatet i Norge, for å se på hvordan vi kan bruke pengene bedre – så vi bidrar til mer verdiskaping, flere nye bedrifter og flere arbeidsplasser. Det er litt for tidlig å si noe om akkurat hva grepene vil være, men arbeidet er i full gang, for å få et bedre og mer slagkraftig virkemiddelapparat, sier Eirik Lae Solberg.
Når det gjelder såkornfondet er det flere som mener man har grodd seg fast i litt feil spor, ved ikke å gå inn i tidligfaseselskaper, men bare konsentrere seg om dem som allerede er i produksjon. Er det noen endringer på gang her?
– Dette er også noe vi vil se på, slik at pengene kommer der de trengs mest, nettopp i den tidligste fasen, hvor det er vanskelig å få andre investeringer. Men jeg tror faktisk såkornfondet har potensiale til å komme inn tidligst. Jeg har tro på at såkornfondet kan være et bra virkemiddel framover, sier statssekretæren i Nærings- og fiskeridepartementet til 3in.
Sjekk ut den nye Innovasjonsbørsen
Er du gründer?
Ingen lykkes alene! – Sjekk vår gründerguide for de beste tipsene.
Er du investor?
Nye vinnere er underveis! – Oppdag de beste ideene og invester i de DU tror på!
Les hva andre mener om den nye Innovasjonsbørsen som ble offisielt åpnet under Future Insight-konferansen:
“Vi er stolte over å sponse Innovasjonsbørsen og dermed bidra til at gründere får enklere tilgang på kapital.”
Berit Svendsen, adm. dir. Telenor Norge.
“Den åpne innovasjonsbørsen er et spennende tiltak og det er gledelig at næringslivet engasjerer seg for å øke tilgang på tidligfasekapital til gründere. Nærings- og fiskeridepartementet er i gang med å følge opp omtalen av innovasjonsbørs i Sundvollen-erklæringen og vil se på ulike tiltak for å koble gründere med investorer. Private initiativ som dette og offentlig innsats kan supplere hverandre og sammen bidra til flere entreprenører i Norge.”
Statssekretær Eirik Lae Solberg
“Innobørs er et godt tiltak som vi i DNB er stolte av å være hovedsamarbeidspartner til, og som bidrar til å sette gründerne enklere i kontakt med tidligkapital.”
Tom Lehrmann, Innovasjonsansvarlig i DNB
“Dette blir som Idol, Norske Talenter og X-Faktor for norske gründere hver dag, der markedet og folkejuryen kan si sin mening hele tiden på HegnarOnline. Gründere i Norge er like smarte som andre steder i verden så her kan det meget vel dukke opp et nytt industrieventyr.”
Stein Ove Haugen, Ansvarlig redaktør av HegnarOnline
“Som gründer med lite tid, gjør Innovasjonsbørsen det lettere for meg, ved å peke på aktuelle og interessante investorer. En bonus er også nettverket jeg får tilgang til.”
Sven Nico Eger Eppeland – gründer av Snappit
“Innovasjonsbørsen er et utmerket tiltak for å koble gründere med investorer som er åpne for å gjøre tidlige investeringer, og med industrielle aktører som kan være pilot-kunder for å gi dem en flying start. For oss som såkorninvestor vil det kunne være en viktig kilde til å finne fram til de beste gründerne med ideer som har internasjonalt potensiale.”
Erling Maartmann-Moe, Partner, Alliance Venture
“Både som styreleder i Gründerforeningen og stortingspolitiker i finanskomiteen og næringskomiteen, har jeg i mange år blitt kontaktet av gründere som etterspør det Innovasjonsbørsen er. Dette er et konsept jeg virkelig har tro på!”
Jørund H. Rytman, FrPs bedrifts – og handelspolitiske talsmann
“Innovasjonsbørsen er et spennende initiativ som vil øke Norges innovasjonsevne. Nets er glad for å være en av de partnerne som har brakt produktet dit det er i dag. For landets mange håpefulle grundere vil løsningen innebære en enklere hverdag. For oss som partner innebærer dette tilgang til nye idéer, samt et verdifullt innblikk i hvordan ulike aktører forholder seg til disse idéene.”
Per Harald Strøm, Nets
“Movation’s innovasjonsbørs er det mest spennende og kreative som har skjedd for å gjøre det enklere for gründere med gode ideer å finne smart kapital. Jeg applauderer satsningen og ønsker lykke til på ferden.”
Une Amundsen, Superoffice
“Enkel tilgang til gode, innovative prosjekter er en forutsetning for å muliggjøre investeringer fra norske forretningsengler. Innovasjonsbørsen gir nettopp denne muligheten og er derfor en naturlig strategisk samarbeidspartner for vårt landsomfattende nettverk. Det gjør det enklere å få kvalitetssjekket potensielle investeringscases og betydelig lettere å følge opp investeringene.”
Cato Musæus, NorBAN
“Initiativ som Movation’s Innovasjonsbørs er svært velkomne. Norge trenger det og vi i Innovasjon Norge ønsker å bidra til opprettelsen av slike løsninger.”
Vincent Fleicher, Innovasjon Norge
“Innovasjonsbørsen er eit spennande konsept som eg hilsar velkomen. Som tidlegare gründer, som nærings- og finanspolitikar har eg jobba masse med etablering av bedrifter. Ein av dei største utfordringane for alle dei gode ideane er å finna investorar som kan bidra til kommersialisering. Her kommer endelig eit verktøy for både gründer og investor. Ein vinn-vinn situasjon.”
Gunvor Eldegard, Stortingspolitiker (AP)
“Movation’s innovasjonsbørs har for oss i betydelig grad forenklet og forkortet prosessen med å skaffe kapital til utviklingen av nye løsninger. Etter vår oppfatning innebærer Movation’s innovasjonsbørs en revolusjon i måten oppstartsmiljøer med store ambisjoner kan tiltrekke seg kapital og kompetanse på. I tillegg ser vi at notering her bidrar til å åpne dører også internasjonalt – og det er der vi skal lykkes.”
Tom Ruud, seriegrunder
“Innovasjonsbørsen Movation teamet har fått på plass er et godt verktøy for ideeiere på jakt etter kapital, kometanse og kontaktnettverk. Dugnadsånden og det store resursnettverk de rår over gjør dem til en interessant uavhengig innovasjonsarena.”
Hans-Christian Haugli, styreleder Innovation Forum Norway
“Norge er i verdenstoppen innen nyetableringer, men få konverteres til vekstbedrifter. Dette er en utfordring for den fremtidige verdiskapningen. Ironisk nok, er gode ideer og vekstkapital gjensidig avhengig av hverandre. Likevel erfarer norske gründere at det å finne frem til smart kapital, kan oppleves litt som å leke gjemsel i mørke. Innovasjonsbørsen forenkler denne prosessen, gjennom å være en åpen arena hvor gode ideer møter smart kapital. Håper at myndighetene også kommer på banen, og bidrar med virkemidler for å skape et langsiktig og bærekraftig innovasjonsgrunnlag i Norge.”
Fredrik Thrane Holst, serieentreprenør og gründer av Webnodes
“Kreative, innovative vekstskapere bør heies frem. Movation’s InnoBørs er et glimrende tiltak som kan bidra til at flere lykkes i å overvinne hindringene, etablere kontakt til investorer, og utvikles til lønnsomme bedrifter.”
Leif Frode Onarheim, norsk næringslivsnestor
“Høyre ser svært positivt på at norsk næringsliv har satt i gang et privat spleiselag for å skape en nasjonal innovasjonsbørs. Vi støtter helhjertet et slikt godt initiativ, som vi mener vil være til stor hjelp for norske entreprenører, og vi gratulerer Movation med at de har fått med seg også næringslivets A-lag i dette viktige arbeidet!”
Jan Tore Sanner og Svein Flåtten, Høyre
Gründerspirene fikk prøve seg
Det fremstår som et svært godt tiltak å rekruttere til gründeryrket gjennom ordinær skolegang når det stiller opp over 800 mini-gründere til konkurranse i Oslo!
Svekket handelsoverskudd
Handelsoverskuddet for februar endte på 33,1 milliarder kroner, som er 1,4 milliarder lavere enn i samme måned 2013, i følge SSB. Februareksporten av varer utgjorde 76,1 milliarder kroner – opp 2 prosent fra fjorårets andre måned. Importen økte med 7,2 prosent og var i februar på 43 milliarder kroner.
Importen av varer økte noe mer enn eksporten i februar og førte dermed til et lavere handelsoverskudd sett i forhold til samme måned et år tidligere. Størst importøkning var det innenfor hovedgruppene bearbeidde varer og matvarer. Verdien av eksportert fisk steg med 1,2 milliarder kroner, mens råoljeeksporten falt med drøyt 1,7 milliarder sammenlignet med februar 2013.
Liten endring i oljeeksporten
Råoljeeksporten endte på nær 22,3 milliarder kroner i februar, mot 24,0 milliarder i samme måned året før. Det ble eksportert 33,1 millioner fat olje – som innebærer en nedgang på om lag 10 prosent. Dårlige værforhold på sokkelen er noe av årsaken til et lavere eksportvolum. Verdifallet ble på tross av et lavere eksportert volum likevel ikke større på grunn av en sterk dollarkurs. Prisen per fat var 673 kroner i februar, mot 654 kroner i samme måned i fjor.
Stabil naturgasseksport
Verdien av eksportert gass i gassform var på 19,9 milliarder kroner i februar, mot 19,7 milliarder i samme tidsrom året før. Det ble eksportert 8,7 milliarder standard m3 naturgass i gassform i februar 2014. Dette er et noe høyere volum enn året før.
Økt fastlandseksport
Sett bort fra eksport av skip og oljeplattformer, råolje, naturgass og kondensater endte fastlandseksporten på om lag 30,8 milliarder kroner. Dette ga en økning på 6,6 prosent, eller 1,9 milliarder kroner, i forhold til februar i fjor. De fleste hovedgruppene viste noe økt eksportverdi.
Stor fiskeeksport
Eksporten av fisk økte kraftig og endte på om lag 5,3 milliarder kroner i februar. Oppgangen var på nær 30 prosent og utgjorde nesten 1,2 milliarder kroner mer enn i februar 2013. Eksportverdien for fersk og kjølt hel laks utgjorde 2,7 milliarder kroner – 710 millioner mer enn i samme måned året før. Selv om eksportvolumet var noe større, kan mesteparten av verdistigningen tilskrives en høy laksepris – i snitt 47,60 kroner per kilo sist måned, mot 36,40 kroner i februar i fjor. Også eksporten av torsk økte. Til sammen utgjorde eksport av fersk og fryst torsk 452 millioner kroner, 167 millioner mer enn i februar i fjor.
Tørket og saltet fisk viste en betydelig eksportoppgang sett i forhold til fjorårets februarmåned, og det ble eksportert tørket og saltet fisk for 581 millioner kroner, vel 237 millioner mer enn i samme måned året før.
Fiskeeksporten sto for hoveddelen av verdiøkningen til hovedgruppen matvarer og levende dyr.
Økt eksport av maskiner og transportmidler
Eksporten av maskiner og transportmidler endte på knapt 7,3 milliarder kroner, litt over 1 milliard mer enn i februar i fjor. Det meste av økningen, om lag 600 millioner kroner, var i gruppen andre transportmidler, som blant annet omfatter fly og spesialfartøyer og derfor varierer mye. Innenfor samme hovedgruppe steg eksporten av elektriske maskiner og apparater med 354 millioner kroner, til nær 1,6 milliarder. Eksport av kjemiske produkter steg med 611 millioner kroner sammenlignet med februar 2013 og ga et resultat på 3,8 milliarder.
Økt import i de fleste hovedgrupper
Vareimporten i februar var på 43 milliarder kroner. Dette tilsvarer en økning på 2,9 milliarder kroner, eller 7,2 prosent, sammenlignet med fjorårets februarmåned. Det var økt import innenfor de fleste hovedgruppene, bortsett fra andre varer og transaksjoner samt ikke-spiselige råvarer. Sistnevnte endte på knapt 2,2 milliarder kroner som utgjør et fall på drøyt 11 prosent sammenlignet med februar i fjor. Størst nedgang innenfor hovedgruppen Ikke-spiselige råvarer var det for malmer og avfall av metall hvor importverdien endte på 1,4 milliarder kroner og var drøyt 7 prosent lavere enn i februar i fjor.
Importen av bearbeidde varer sto for nesten 7 milliarder kroner, dette etter en vekst på nærmere 20 prosent sammenlignet med februar i fjor. Samtlige av undergruppene økte, og da særlig gruppen varer av metaller som steg med 434 millioner og endte på over 2,2 milliarder kroner. Innenfor kjemiske produkter var importen på 4,1 milliarder kroner, 492 millioner mer enn i februar i fjor, og importverdien for medisiner og farmasøytiske produkter utgjorde alene mer enn 1 milliard kroner av dette. I hovedgruppen matvarer og levende dyr økte importen med 511 millioner kroner, til drøyt 3,1 milliarder, i februar. Spesielt stor importøkning hadde varegruppen fisk, hvor det ble importert for nesten 560 millioner kroner. Mye av dette var makrell innført fra utenlandske fartøyer. I hovedgruppen maskiner og transportmidler økte importen for alle varegruppene med unntak av andre transportmidler. Nedgangen her skyldes at det i februar i fjor blant annet ble importert flere helikoptre som samlet gav store utslag i statistikken. Størst vekst innenfor maskiner og transportmidler viste industrimaskiner der importverdien økte med over en halv milliard kroner sammenlignet med februar i fjor.
Kilde: SSB, 17. mars 2014