Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Engasjement med svart- kvitt kontrast

Facebook @Entoto Beth Artisan

Eg minnes fjernsynsbileta. Hungersnauden i svart-kvitt. Dei magre borna med oppblåst mage, store, redde auger, blikk som har brent seg fast på netthinna mi. Erindring om Etiopia smakar framleis botnlaus fattigdom. Eg minnes oppveksten på Voss. Kontrasten i svart-kvitt, alltid slik. For oss i skibygda var det kvite vidder og svarte løyper. Men fjernsynsbileta laga nye spor i meg om håp, handling og engasjement. Krafta i møter med mennesker.

Det blir inga forandring om vi ventar på at andre skal engasjera seg. Vi er den forandringen som skal til, vi er håpet, vi er handlinga. Derfor er eg i Addis Ababa, kvit blant svarte. Eg er nysgjerrig på landet, på kvinnene, på innovasjonen. Mi oppgåve er å formidla historier som fargelegg bileta frå Etiopia. Historier om mennesker som reiser seg opp frå fattigdomen, ein nasjon i endring, om enkeltmennesker som ser mulegheiter for andre.

Alt det som har ført verda framover byrja ein gong som håp og opprør. Då Martin Luther King jr., i 1963, hald den berømte talen sin, sa han ikkje: «Eg har eit problem.» Han sa: «Eg har ein draum». Det er drivkrafta til Birikit og Bethlehem også.

12788237_10153263048771782_1385179120_n

Rundt Entoto høgden i Addis Ababa klokka fem om morgonen, er det kvinner og hyener som er ute for og kjempa etter livgivande energi. Klokka er elleve og den vevre kvinna har gått i fire timar med ei ekstremt tung bør med brensel på ryggen. Det gjer ho kvar dag. No er det tid for å vandra vidare i håp om og tjena nokre slantar til å brødfø borna. Denne kvinna droppa ut av prosjektet som har som mål og løfta ho ut av fattigdomen. Sanitets skolering etter norsk lest, eigen forretning, sitt eige liv og verdigheit. For nokre er endring krevande. Mange får nytt liv. Møte med sterke og kraftfulle etiopiske kvinner, gode samaritaner, som Birikit og Bethlehem, dei som står bak og tar børa av ryggen til sine med-søstre, berører. Dei mobiliserer, jobbar i partnerskap, skapar bærekraftig forretning. Felles er eigne sterke historier, trua, visdomen og ikkje minst engasjementet for og gjera ein forskjell for fattige kvinner, Hiv positive kvinner, prostituerte kvinner, mishandla kvinner.

12804179_10153263048506782_285995312_n

Kontrastar fasinerer, kontrastar skremmer, kontrastar er vakkert, som «Bullets to beauty». Mitt møte med Bethlehem, ei etiopisk kvinne som stråler av varme, glede og stoltheit. Det har ho all grunn til, kvinna bak Entoto Beth Artisan – smykkedesign med sterke historier gjer suksess i USA og Australia. Sosialt entreprenørskap som berører. Entoto høgden, rett på utsida av Addis Ababa, er heimen til om lag 5000 mennesker, halvparten lever med HIV/AIDS. Dei er forvist hit, stigmatisert. Området har for så vidt vakkert landskap, men den grå skuggen frå fillete plastpressening fortel om ein koloni lengst nede på den fattige rangstigen.

12782510_10153263047491782_968389181_n

Med $1 om dagen er det lite håp for ei framtid. Det var før forretningskvinna Bethlehem byrja og praktiserar håp i form av handling. Ho kunne ikkje lenger venta på at regjeringa og politikarane skulle endra samfunnet. Bethlehem ser mulegheiter, bruker Gudegåvene sine av talent og engasjement. Ho skapar arbeid for kvinnene. I tre enkle afrikanske bygningar, «compounds» held dei til – i dag er det 120 kvinner i flittig produksjon av unike smykker. Ekte håndverk laga av blant anna resirkulerte kulehylster frå borgerkrigen, – og kaffebønner, eit viktig landbruksprodukt i Etiopia. Kvinnene får lønn, pensjonspoeng og det blir gjort ekstra heder og ære på månedens stjerne. Det merkast på stemninga. Det er godt og vera her. Eg opplever gode, sårbare og følelseslada møter med mødrene, eit tett samhald der byrdene blir løfta. Kjærleik til livet dei har saman. Heldige meg opplever kraftfulle kvinner som jobbar flittig, dei trivst og har stor yrkesstoltheit, men tek seg tid til og smaka på norsk sjokolade, sjelden kost. Dei likar at eg er på besøk- for livsgrunnlaget deira er basert på historie formidling, men det er ikkje berre derfor marknaden vil ha produkta.

Ei av kvinnene fortel, – My name is Meseret, I came to Entoto Mountain 17 years ago, a year after I found out I have HIV/AIDS in my blood. I was living on the mountain with no source of income, but since I joined the company my life has changed in many ways. My dream for the future is to work more and advance my living condition. Det er akkurat dette som er framtids draumen til Bethlehem, å skapa nye arbeidsplassar, slik at alle kvinnene på Entoto får eit levebrød.

Turen min til Etiopia var på eige initiativ og rekning, men eg kom i kontakt med dei etiopiske kvinnene gjennom Partnership for change, som blant anna gjer eit flott arbeid med å styrke og fremme etiopiske kvinnelege entreprenørar.

 

Bethlehem Berhane er invitert til FBI konferansen 19.oktober, under Oslo Innovation Week.

Voico pitchet seg til seier under årets Technoport

Tirsdag ble det skrevet historie i Trondheim, da 29 oppstartsbedrifter «speed datet» like mange investorer under teknologikonferansen Technoport.

Dette utgjorde mer enn 400 unike møter, der hver av oppstartsbedriftene fikk 10 minutter med 15 utvalgte investorer.

De åtte som som kom videre til semi-finalen var FlowMotion, Iris AI, Graphiq Design Collective, SaniNudge, Picterus, Voico, Norsk Redningsdrone og Fresh.Land, men det var teknologiløsningsselskapet Voico som imponerte juryen mest og dermed stakk av med pengepremien på 250 000 kroner.

 

 

 

– Our vision is to empower societies, says Telenor

Yesterday, Telenor hosted the Telenor Expo-conference along with partners around the world to explore new ways to give value to the society, using their own data. With the name, “Big Data for Social Good”, the aim was to offer different perspectives and to map future possibilities for the use of big data.

Our vision is to empower societies, President and CEO of Telenor Group, Sigve Brekke said in his welcome speech.

While the idea is now fermenting all over the globe – in academic quarters as well as in business and in civil society – the benefits envisioned are still mostly in the future. However, the current digitization will transform all aspects of the Telco industry and the way consumers increasingly use and rely on mobile technology, according to Telenor Group.

Telenor Research has identified six important trending areas for 2016:

Telenor, press release.
Telenor, press release.

– The trends we have highlighted are not radically new, but we believe that 2016 is the year the adoption or the application of these will start to be felt. 2016 will be an exciting year for telecoms as we face evolving customer expectations, competition, regulation and accelerating technological change. Change that in our opinion brings more opportunities than it does challenges, Bjørn Taale Sandberg, Head of Telenor Research, said in the press release.

One of the trends highlighted is how Telecom big data will be used more in 2016 to tangibly help society – for the purpose of social good.

Big Data Conference, Fornebu.
Big Data Conference, Fornebu.

Yesterday at the Big Data event, Ph.D at Harvard School of Public Health, Caroline Buckee, showed her study as an example on how mobile phone data can improve disease prediction, in this case Dengue fever in Pakistan.

What we´re doing wouldn’t work unless we will continue to be innovative, and capitalize of innovations like big data, special advisor on global health at the Ministry of Foreign Affairs, Tore Godal said.

CcnQRPCWwAAWoU-

While Bernt Apeland, Executive Director at UNICEF Norway showed us The Global Goals For Sustainable Development, – We have to do business in a different way than we have done before. The use of big data is going to be crucial. Mobile technology will be one of the more important instruments we have to achieve that goal; we can already see that mobile data is really making a change for children in Uganda, Apeland said.

Secretary General for Norwegian Red Cross, Åsne Havnelied said that we should focus on impact and emergency response. – Real-time data is essential, and it is important for the humanitarian organizations, she claimed.

 

InnoMag will continue to follow up on the trend on investigating what big data can do for humans, societies and businesses.

– Norway needs to have the mindset of a Viking

The future of Norway depends on whether we are willing to learn from failure or not, says previous brain of the year winner and the world´s first Director and professor on Intellectual Capital, Leif Edvinsson. 

Name: Leif Edvinsson (69)
Position/work: The World’s First Director as well as Professor on Intellectual Capital, Awarded for Thought Leadership by Peter Drucker Foundation, Intel and The European Commission
Favorite apps: Messenger, WhatsApp, Google Map, Skyscanner, Flightradar24
How will you describe yourself in 5 words? Curious, Nordic, Gourmet, Global Knowledge Nomad, Brain of the Year 1998

What is your passion and how is it reflected in your work?

– Design, because it adds to good mental health and enjoyment of life. It gives you a mental impact, whether you believe it or not. That’s why office design is so important. In order to get an innovative mind, you have to surround yourself with mindful things in a good context – everything from furniture to good lighting. You also need to have the right amount of oxygen to fertilize your mind and a good balance between Ying and Yang.

Who/what inspires you the most?

– Questioning patterns and talking to good journalists. When I founded and worked at the Skandia Future Centre, I had at least one journalistic conversation per day. These were of mutual benefit because i got the help to codify some of my thinking into words and different languages. Good questions create new patterns in your head and are essential If you want to develop new insights.

What are your sources for future insights?

– The Globe

As the Grandfather of Intellectual Capital (IC), can you explain to our readers what it is and why it is important?

– IC is not about financial capital, which is usually what you associate the word with. IC is about derived insights of head-value and is the hidden assets for future well-being. The roots for the fruits.

What can the readers expect to read about in your upcoming articles for InnoMag?

– How to move out of the box of the old financial accounting paradigm from 1494 into the present of valuing of knowledge, networking and futurizing, which is currently being applied on enterprise level as well as city and national level.

What do you see as being most challenging for Norway during these recent times of restructuring?

– The challenge for Norway is to have something else beyond the oil. Norway was once a very successful shipping nation and has been a very successful oil nation – but if you have the same type of cultivation for too long, you no longer have the nutrition to maintain a sustainable harvest. You can´t keep fishing only one fish in the sea, and that goes for innovation as well. It needs to be multidimensional and cross-generational, where you mix old and new thinking.

– However, the issue is not innovation, but continuous RENEWAL. If you take your body as an example, roughly all the cells you have weren´t there 5 years ago – it´s been renewed at different speed. Your mouth for instance recovers very quickly, but if you break a leg it takes a lot longer. The speed of renewal in a society is therefore very important. But speed is not enough – you have to be able to shift patterns as well. So it is about navigational velocity on all levels.

So if you compare Norway to a body part – which part would we be right now?

– Norway might be close to a broken arm! Unless you have the courage and support to renew you will not sustain. Norway and Sweden are not culturally very overseeing with mistakes like the Americans are. Being open to learning from failure, and rapid learning will be critical navigational skills for the future of Norway. You need to have the mindset of the Vikings – to have both the courage and support to explore the unknown.

– Norway has tremendous potential with all the international intellectual capital you have, but you need to create an environment where it´s allowed for rapid prototyping and futurizing with the resources available in order to find new approaches.

Leif Edvinsson will be speaking at this year´s “Future Insights” conference held on May 10th. For more info and registration please click HERE

 Read all portraits HERE

Et vårtegn som oser av positivitet og tro på fremtiden

@Facebook, Technoport Corwdfunding. Vinnere: FlowMotion Technologies, med 1.1 million NOK

I årets første vår-uke har Kong Vinter tydelig vist at han ikke så lett slipper taket, kanskje han lyttet til sentralbanksjefens årstale der det ble spådd norsk økonomisk vinter.

Vi i InnoMag tror sentralbanksjefen ser for mye på dagens aktører og for lite på alt det spennende som skjer på innovajonsfronten. Kanskje burde Olsen tatt turen til Trondheim og besøkt denne ukas utgave av Technoport, et sikkert vårtegn som oser av positivitet og tro på fremtiden.

Han ville ikke vært alene, med over 800 besøkende og 40 foredragsholdere, og tre hele dager med konferanse har Technoport 2016 funnet sin plass som en av de store og viktige konferansene for oss endringsagenter. Årets konferanse har satt rekord, både i antall besøkende og investerte kroner. Tirsdag ble det skrevet historie i Trondheim, da 29 oppstartsbedrifter «speed datet» like mange investorer under Technoport – til sammen ble det mer enn 400 unike møter.. Oppstartsbedriften som imponerte juryen mest, og som dermed stakk av med 250 000,– i premiepenger, var Voico.

Publikum hadde tirsdag også muligheten til å investere i sanntid – noe de også gjorde. Til sammen ble det investert 2 347 460,– på Technoport’s Live Crowdfunding. I tillegg la Kunnskapsparken på 200 000,-.

@Facebook, Technoport
@Facebook, Technoport

Vi i redaksjonen gleder oss også over at nye Telenor brukte torsdagen til å synliggjøre alt de nå gjør for å samle egne data for å skape verdi for samfunnet. InnoMag tok turen innom Big Data for Social Good på Telenor Expo, for å utforske hvordan virksomheter kan, sammen med partnere rundt om i verden, utforske muligheter for enkeltmennesker, samfunn og bedrifter ved hjelp av egne data (Big data) – les mer om konferansen her.

Vi i InnoMag gleder oss til å følge opp utviklingen, og vi kommer tilbake med mer om oppstartsbedriftene fra Technoport i tiden fremover.

Have your heard about Uber´s biggest competitor?

Illustration by CNN.

If you haven´t heard about Juno yet, chances are you soon will. Juno wants to beat Uber by wooing its drivers; The new company is said to be rethinking the ridesharing model by giving the drivers ownership in the company.

The New York City startup that is still in stealth mode, is creating industry buzz for its plan to set aside half of its founding stock to give to drivers, according to Shareable. Juno´s plan is to give its drivers equity in the company. On top of that, Juno will take a smaller cut off every ride: Just 10% compared to Uber’s 20% to 25%.

So can treating drivers better give Juno an edge against the $62.5 billion ride-sharing giant?

Talmon Marco, is Juno’s founder and CEO of the messaging app, Viber, which he sold to Rakuten for $900 million. It appears that while Uber has grown globally, many of the drivers aren’t happy.

That is when Juno put together a focus group and talked to more than thirty drivers over a few sessions over a couple of days to see how they felt about the space. According to Pando, Marco said; – We realized (..) Everybody we talked to, they hated Uber with a passion. We talked about our model, and the plan was not even half-baked. But we wanted to give drivers equity and make them true partners. We set up a Google Voice number and started getting calls from drivers about joining our new company. We didn’t even have a company, it was just a focus group. That’s when we thought, “We just have to build it.” There is an opening here. There is something that can be done. And it could be worthy.

Juno is slated to launch in its first market, New York City, this spring. It already has “thousands” of drivers signed up to work with the company. Could one of Uber’s greatest strengths end up being its greatest weakness? Time will tell.

Tipsene alle kommunikatører bør vite

Kommunikasjonshverdagen er i endring, og vi må hele tiden forholde oss til nye verktøy og kanaler – men hva må egentlig til for å lykkes som kommunikatør i en stadig mer digitalisert verden?

Den teknologiske utviklingen skaper nye muligheter, men også utfordringer. En av de største utfordringene for kommunikatører i dag er at det blir flere og flere aktører som kjemper om publikums oppmerksomhet.

Under årets Kommunikasjonsdag åpnet sosiale medier personlighet og merkevarebygger Ingvild Moen, scenen med å dele sine tanker om hvordan man i fremtiden må bruke kommunikasjon for å kunne få frem budskapet sitt til riktig målgruppe.

­– Et godt budskap vil alltid være viktig, men det som kommer til å bli ennå viktigere i fremtiden er én-til-én budskap, som er segmentert og målbasert. Jo flinkere vi blir til å segmentere og lage gode målgruppe-baserte budskap, desto mer kravstore blir målgruppa vår. Man må derfor i mye større grad fremover tenke på hva som er viktig for den ene kunden og lære å kommunisere på målgruppens premisser.

En måte å gjøre dette på er gjennnom retargeting som går ut på å målrette budskap til brukere som allerede kjenner deg, ettersom kostnadene ved å etablere en førstekontakt eller et første salg ofte er høy.

– Men det hender også at det kan bli for mye én-til-én kommunikasjon. Da er det kjempeviktig at vi som kommunikatører tenker frekens, altså hvor ofte vi velger å dele budskapet vårt.

Ettersom det er så mange kanaler å forholde seg til, både online og offline, er det også viktig med en god kanalstrategi, der vi bevisst velger hvilke kanaler vi ønsker å bruke og hvilke vi ønsker å eliminere, mener hun.

– Kanalstrategi er viktig for ellers blir det bare kaos. De fleste har erfart at det ikke er noe motsetning mellom bruk av tradisjonelle medier og sosiale medier. Dette er derimot kompletterende kanaler som bør ses i sammenheng. Men hvilke kanaler vi bør bruke for å gå bredt ut, og hvilke vi kan med fordel benytte for å spisse budskapet vårt på, er kanalstrategi få av oss er gode på.

– Det teknologisk skifte har også gjort at vi i fremtiden må bli bedre på koding. Dette betyr ikke nødvendigvis at vi må lære oss å kode, men heller jobbe tettere med de som er flinke på teknologi – kodehodene som jeg kaller dem.

Til dagens kommunikatører har Moen fire tips:

  • Bli glad i algoritmer og forstå algoritmenes premisser.
  • Les deg opp på hvordan du kan samle data for å bli enda bedre på å spisse kommunikasjonen din.
  • Bli god på de målrettede budskapene og ikke glem at det handler om digital-sosial intelligens, noe som betyr at det fortsatt er veldig mye av det som gjøres i det virkelige liv som kan overføres til det digitale.
  • Les deg opp på kunstig intelligens! Det er mye som skjer innenfor dette feltet som blant annet kommer til å påvirke hvilke jobber vi gjør i fremtiden. Alt som kan automatiseres, vil bli automatiser, og da må vi finne på andre ting å drive med – som kanskje er mer meningsbærende.

 

Grinding It Out In Silicon Valley

Start Up Grind @Facebook

During the Global Startup Grind Conference in Redwood City CA, leading investors including Marc Andreeassen, Tim Draper and Vinod Khosla shared insights, success stories and advice with thousands of entrepreneurs. Here are the key highlights from the two days:

  • Tide is turning with reduction in valuations and capital

After strong post-recession growth in funding and valuations, ‘the tide is going out’ potentially leaving behind many dying unicorn companies. While many factors are contributing to this tightening of capital, recent post-IPO valuation declines (Zyna, GoPro, Box) are leading to a bleak outlook for exits in 2016, hence a restriction in capital for new investments.

  • Revenue trumps investment

While always important, a strong and sustainable revenue stream is now essential for success (or investment). In fact, the act of seeking investment is now considered lack of success. Founders should put their time into acquiring paying customers not investors.

  • Monetization of real pain drives success

To drive sustainable, profitable revenue, entrepreneurs (and leaders of all companies) must ensure they are uniquely addressing real customer pain (with severity, frequency and high impact) while delivering quantifiable (monetized) customer value.

  • Black-striped unicorns with bootstrap profitability take control

The entrepreneur who takes funding gives up ownership (and control) of the company and idea. Through focusing on revenue growth, while minimizing expenses SLACK, Basecamp and other ‘black-striped unicorns’ have built profitable businesses without Series A funding. The resulting profitable companies fulfilling the founders’ dreams and passion are now lauded as more successful than the ‘high valuation’ paper unicorns.

  • Test, iterate, repeat for lean, sustainable success

Today, the ‘lean company’ concept of building a minimum viable product, piloting it with real customers, gaining feedback then repeating the process to gain revenue and market share is essential for success.

  • Pivot forward

If your company hasn’t achieved real market traction (sustainable revenue, growing demand) within two years (at most), it is time to move in different direction. Either pivot (change direction) to a new product to solve the customer issue you started out to address, apply the technology to a new market or pivot the full team to build a new company.

“During the first year, the primary role of the CEO should be customer attainment”

  • Heads-Up: Founder as Chief Sales Person and Recruiter

During the first year, the primary role of the CEO should be customer attainment – getting to revenue. The second priority is seeking and recruiting great talent, which should require 30-50% of the CEO’s time and capacity. Great companies are built through revenue and people (not investments). The successful founder knows how to balance these ‘heads up’ requirements with the ‘heads down’ oversight of solution development.

  • Self-awareness critical for entrepreneur sustainability

Leadership of a business from startup through growth and eventual exit requires many diverse skills. The entrepreneurs most successful in guiding their company through the journey are ‘self aware’ and willing to hire others with skills and perspectives they may be lacking. By building a complementary team, seeking advice and addressing feedback, they can develop into the CEO role – which may significantly improve valuation of their company.

  • Culture of Employee Mindfullness pays off

While Silicon Valley is known for ‘round the clock’ company dedication, today’s leaders advise building a culture that demonstrates employees are valued – including recognition of free time, holidays and family commitments. By providing employees with time and encouragement of mindfulness (including life outside of work), companies can engage, retain and gain greater results from dedicated employees.

  • Grind through 5-10 years for success

Whether bootstrapped or venture funded, entrepreneurs need to be prepared to ‘grind it out’ with long days, frugal use of cash and attention to customers and employee – for the long term. While UTube (18 months to acquisition) successes can still occur, the current expectation is that building a successful company can require 7- 10 years (and possibly one or more pivots) before an exit.

From StatupGrind, it is clear there are great opportunities ahead for entrepreneurs and high growth businesses. However the path to success today is not a clear ever idea backed by investors to gain a unicorn-like $1 billion valuation. Instead, it is through monetizing a unique solution to a real problem and building a team and company to deliver sustainable profitability.

 

Wants to create 100 000 new jobs in Africa

Norwegian ambassador Susan Eckey with students at the national exhibition for student enterprises in Uganda.

Fighting poverty globally is no easy task, but Jarle Tømmerbakke, project manager for the Norwegian UE programme in Uganda, is clear about one thing:  – There is only one main road out of poverty and that is to teach people how to create more jobs, not only for themselves, but for others as well.

Creating opportunities for young people, especially in developing countries, has become a pressing issue in these recent economic times. The African work-age population in particular, is growing much faster than number of new jobs created, and available jobs remain unfilled due to skills mismatches.

Over the last 6 years, NORAD has therefore supported a program called Junior Achievement (JA), initiated by the Norwegian organization Ungt Entreprenørskap (UE) in Uganda, which focuses on combating this problem by changing the mind-sets of young people. They believe that entrepreneurship education in Ugandian schools is vital in order to move the economy from its dependency on foreign aid into becoming more sustainable and independent.

– The goal of the project is to see more young people running their own enterprises, employ people and help them advancing from a position of social and economic disadvantage to a more secure one. One of the most effective instruments in order to create more businesses and more jobs, is if students can try it before leaving school, says Tømmerbakke.

Currently over 80 000 students in secondary schools have gotten entrepreneurship training and 1000 teachers are schooled to mentor young students in their process of not just applying for a job, but to create jobs for themselves and others as well.

IMG_0072

Preparing kids for “the real world”

Mini-companies are cited as highly effective practical entrepreneurial experiences for schools, and range from age 14-15 all the way up to age 19-20 in both vocational school settings and academic schools. They aim to prepare young people for the real world by showing them how to create value through problem-solving and entrepreneurial thinking. Students take on jobs within the venture and learn what skills are required to make it successful.

– A survey carried out among 700 students in 37 schools in Uganda, show the same impact as in Europe – that the group that have had the training, have significantly higher scores when it comes to entrepreneurial motivation, knowledge and skills.  It also shows that more start-ups among those who did these projects than those who did not participate, says Tømmerbakke.

Based on the positive outcomes in Uganda, UE will thus try to expand the job creation effort to more countries in the Sub-Saharan region.

– Within four years, we can easily reach 100,000 students in vocational and upper secondary schools. These students will set up 30% more businesses than the average and create 100 000 additional jobs in the region, thereby achieving both scalable and sustainable results.

Teknologi som kjøper strøm for deg når den er billigst

Snart kommer du og jeg til å produsere strøm selv. Resten av strømmen du trenger til huset ditt kjøper software i skyen automatisk for deg; akkurat de timene eller minuttene i døgnet når strømmen er aller billigst. Dette er fremtiden.

Energimarkedet er i enorm endring. Ikke bare i oljebransjen, men også i elektrisitetsbransjen. I alle markeder finnes det en hylle for å lagre varer som ikke blir solgt. Slike lagringsplasser har ikke eksistert i kraftmarkedet.

Norge produserer mye ren energi. Vannmagasinene i de norske fjellene fungerer som enorme kraftlager. Åpner man slusene kan Norge produsere kraft på kort tid når markedet trenger det. Slik er ikke kraftmarkedene på verdensbasis.

Den største andelen elektrisk kraft global blir produsert i varmekraftverk med kull eller atomkraft. Treghet i de termiske prosessene gjør til at disse kraftverkene må produsere mer damp enn det som er behovet til en hver tid i strømmarkedet. Overskuddsenergien slippes rett ut i luften. Økende innslag av uforutsigbar produksjon fra sol og vind fører til mer fyring for kråkene i kull- og atomkraft- verkene for å opprettholde strømkvaliteten.

Men strøm fra fornybar energi er det vi alle vil ha. For at sol som skinner på dagen skal varme og lyse opp husene våre på kvelden må vi kunne lagre strømmen som blir produsert til vi har mest bruk for den.

Nye aktører og ny teknologi setter bransjen på hodet. I april kom Tesla med sin PowerWall. For 3.000 dollar får du et batteri som kan lagre syv kWh. En gjennomsnitts husstand i Norge bruker 2,5 kW i snitt per time. Med seks til syv PowerWall kan du dekke husstandens kraftbehov når du ikke har tilgang til solkraft, for eksempel.

I 1987 måtte man betale 60.000 kroner for en 60 megabyte harddisk. I dag får du åtte gigabite minnepinner for 150 kroner. Den samme revolusjonen venter mange vi vil se i kraftmarkedet, og det er dette vi jobber med og brenner for.

Vår programvarer lager engergiprognoser for hvert enkelt hus ut fra kunnskap om huset, kunden, strømkontraktene og lokalt værvarsel. Således kan kunden få en personlig anbefaling om hvordan han bør innrette seg de neste timene og døgnene for å holde en så lav strømregning som mulig uten å miste komforen. Kunden kan også la programvaren styre last automatisk. Vi er ledende i Norden, og en av de største utfordrerne i Europa. Skal vi følge med i timen, eller lede timen, må vi – som andre norske bedrifter – fortsette å tenkte nytt.

Vi vil se flere hus med en kombinasjon av solceller på tak og batterier til strømlagring. Det åpner for at hvert enkelt hus kan både kjøpe og selge strøm fra/til nettet. Her er det et spennende marked. Som produsent av egen strøm er det en klar fordel å fylle opp batteriene når strømmen er billigst. For å gjøre dette trenger man tilgang til avansert programvare som automatisk styrer lading, egenproduksjon og kjøp/salg fra/til offentlig nett. Programvare som logger alle måleverdier både inn og ut og sørger for riktig fakturering begge veier for den nye energikunden som vi kaller prosumer. Og som samtidig sørger for at alle statistikker og rapporter til offentlige myndigheter og regnsskapssystem blir gjengitt korrekt og til rett tid.

I dag analyserer vi værmeldinger og forbruk fra våre kunder. Det vil si data fra 15 millioner husstander som har smartmålere. Vi får inn store mengder data og jobber med å behandle disse opplysningene slik at de gir svar til dere der ute. Kraftselskapene kjøper analysene fra oss, i tillegg til at vi spår etterspørselen time for time de neste 48 timene. I dag er strøm nemlig priset hver time, men dette vil snart endre seg.

Gjør suksess med sosiale medier

Foto: Martin Litwicki.

Hvordan vil sosiale medier endre måten bedrifter kommuniserer på i fremtiden? – og er det egentlig så viktig for å forbedre en virksomhet? 

Stian Reinhartsen jobber fulltid med sosiale medier. Han er tourmanager for den norske DJ-suksessen Matoma og Chief Brand Officer i Reinhartsen Consulting som hjelper bedrifter til å profilere seg selv på ulike medieplattformer. Svaret hans er et klart Ja.

– Vi har gått fra pressemeldinger til statusoppdateringer, og hvor kundene bruker tiden sin har endret seg stort. Det har aldri vært viktigere, eller en bedre mulighet til å kunne kommunisere smart med sine kunder, sier Reinhartsen.

– Sosiale medier er en fantastisk plattform når det kommer til salg, branding, krisehåndtering og community-bygging. Når kundene bruker tid på sosiale medier, er det essensielt at bedrifter er tilstede der.

Reinhartsen jobber med ulike bransjer, blant annet den internasjonale artisten Matoma, fotballklubben Viking og reiselivsmotoren Nustay fra Danmark. I mai 2015 ble Viking kåret til den beste norske fotballklubben på sosiale medier av finansavisen Kapital.

– Inspirasjonen for å starte Reinhartsen Consulting var en genuin interesse for sosiale medier og de mulighetene som bedrifter har der. Vi ønsket å vise at sosiale medier både kan erstatte og være et bedre alternativ til tradisjonelle markedskanaler. Ett år før vi offisielt startet hadde vi en kunde hvor vi flyttet markedsbudsjettet fra print til sosiale medier og økte kundens omsetning med 30 millioner (24%) på 12 måneder. Da følte vi det var på tide å satse.

– Vår strategi er bygd på digitale og sosiale muligheter som er gjort tilgjengelig av innovasjon og ny teknologi,

– Og vi jobber kontinuerlig med å digitalisere alle avdelinger av bedriften vår.

Har du tips til hvordan etablerte bedrifter kan endre sin kommunikasjonsstrategi i takt med den digitale revolusjonen? (eks. Snapchat, Instagram, FB)

– Sørg for å få inn ekstern kompetanse med friske og teknisk innfødte øyne. De fleste som rådfører bedrifter i forhold til kommunikasjon spiller «safe» og anbefaler de store og etablerte kanalene. Kommunikasjons-strategien bør gjøres tilgjengelig i nye medier hvor uttrykket har større muligheter for å tilpasses de spesifikke målgruppene. Alle kanalene passer ikke for alle, men det finnes uante muligheter for de som er først ute i kanaler hvor det er masse oppmerksomhet, men få aktører.

Stain holdt foredrag under Social Media Days 2016, Oslo. Fotograf: Alf Simensen
Stian under Social Media Days 2016 i Oslo, februar. Fotograf: Alf Simensen

 

“Snapchat er morsomt, men må tas på ramme alvor,” uttalte Reinhartsen under Social Media Days i Oslo. Du kan lese mer om hvordan du kan bruke SnapChat i jobb her. 

MIT-guru is coming to Norway

source: YouTube

Serial Entrepreneur Kenneth Morse is coming to Norway tomorrow. Morse is one of the global leaders of innovation and has been a long time spokesman for the entrepreneurs about the new global importance of global innovation and increased collaboration.

He has co-founded six high-tech companies, together with MIT friends and classmates. Five of these ventures had successful IPOs or mergers; one was a disaster. Since 1996, Ken has been giving back to the next generation of entrepreneurs, helping them build great companies and become successful globally. A particular focus is assisting men and women entrepreneurs in Quebec, Europe, Turkey, the Middle East, Pakistan and New Zealand.

As the former head of MIT Entrepreneurship Center and Visiting Professor at ESADE Business School in Barcelona, InnoMag sees him as a leading voice for the growing importance of entrepreneurship and innovation as ingredients for increased competitiveness.

In 1980, he relocated to Silicon Valley as a founding member of 3Com Corporation. At the moment he is in the early stages of writing a book on global entrepreneurs who built great companies far from Silicon Valley and Route 128, whose working title is Making it Happen Globally. But first, he will be speaking at the Technoport conference in Trondheim.

InnoMag will return with an interview with Ken soon, and we’re looking forward to share his thoughts with our readers.

Ditt sosiale nettverk = din viktigste kapital

Glem Maslows behovspyramide som fokuserer på selvrealisering og ikke på at vi er helt avhengig av hverandre for overlevelse. Facebook-generasjonen er grunnlagt på selfies – ME. Skal vi utvikle et bærekraftig samfunn med verdi for alle, må vi orientere oss inn i en WE- kultur, i felles skapende grupper. 

Abraham Maslows behovspyramide ble utviklet i 1948 og er en av de mest populære modellene for selvrealisering innen ledelse. Men Maslows ryddige og hierarkiske modell mangler én ting, nemlig en sosial tilkobling.

Fremtidens nettverksledere deler en visjon om at folk må gjøre mer sammen og dermed bidra til en bedre verden for alle.

Sosiale nettverk, digitale plattformer og lidenskapelige mennesker som lever tett med sine drømmer og som arbeider sammen, bidrar til at det skjer. Fordi vi er alle unike, bringer vi ulike gaver, talenter, og tilnærminger til vår felles intensjon i en co–creation kultur.
Ditt sosiale nettverk er din viktigste kapital. Verden er ikke bare i endring, den er også blitt et mye mindre sted å være.
Gjennom digitale plattformer er vi koblet til folk i minst 12 andre land i tillegg til vårt eget. Det betyr at våre muligheter til å påvirke er mer kraftfull og grenseløs enn noen gang.

Hvis vi ser på det siste tiåret med sosiale plattformer, er det likevel ikke noe fundamentalt nytt. Folk har ikke endret seg. Facebook likner ikke mye på folk som satt rundt bålet, men den sosiale funksjonen er den samme. Vi trenger alle å høre til et fellesskap.

Nettverk og co–creation

Torsdag 10. mars, er det tid for årets tredje SuperTorsdag, en fysisk møteplass for alle som er opptatt av inspirasjon, innovasjon og innsikt. Månedens tema er ”The Future of Networks”, hvor nettverksledere tar mikrofonen.

4 bilder

På talerstolen denne måneden har vi invitert Anders H. Lier, Cathrine Skar, Anne Aaby og Bert – Ola Bergstrand. De vil snakke om nettverk som katalysator for endring:

  • Anders H. Lier – styreleder i Innovation Forum Norway

– Vi har et ansvar om å ikke bare lære, men å dele kunnskapen og gi noe tilbake.

  • Cathrine Skar – partner Nordisk inkubator for samfunnsinnovasjon SoCentral

– Hvordan vi gjennom samarbeid på tvers av fag, bransje og sektor kan skape løsninger som gir betydelig positiv samfunnseffekt og er økonomisk bærekraftige.

  • Anne Aaby – daglig leder i Prospera Network

– Being successful for someone else. Prospera hjelper sosiale entreprenører og ideelle organisasjoner til å lykkes med å hjelpe andre mennesker.

  • Bert–Ola Bergstrand – brobygger LivingBridgetPlanet

– Alle mennesker vi samarbeider med i Living Bridges Planet nettverk er som en levende pool av innsikt og kunnskap, som vi sjenerøst deler med hverandre .

Du kan lese mer om arrangementet og melde deg på her.

 

– Don’t focus on the bullshit, focus on the reality

@Anroid. Killian Bell

How to succeed: Start with selling 10 Startup Lessons from Guy Kawasaki

“Don’t focus on the bullshit, focus on the reality.” As the keynote speaker at this year’s Startup Grind, Guy Kawasaki, kicked it off with a bang, with the top ten mistakes of entrepreneurs.

12495257_10154017291358413_8421737638934889477_n

Mistake 1: Too Big Numbers. Trying to magic all of your numbers and talking about getting “only 1%” of some enormous, billion dollar market. Instead, calculate from the bottom up. Prototype your product, get customers, and start growing it. Investors want to see the success you have now, not listen to a bunch of calculated stats about where you might be someday.

Mistake 2: Scaling too fast. “I have never seen a company die because it couldn’t scale to meet customer demand” . Don’t think you need to begin by supporting the mobs of people you haven’t acquired yet but might (see Problem #1). Instead, “eat what you kill.” Focus on SELLING what you have, and then scale when you really need to do so due to customer demand.

Mistake 3, 4, 5, and 8: Not focusing on selling to paying customers. Focusing on the wrong things: your partnerships, your pitch, your patents, and your slide deck. In short, focusing on the bullshit. Investors care about your revenue and customer adoption of the product. So put your effort into the prototype, get sales, and present what you actually have DONE ie revenue and customer adoption.

Mistake 6 Lack of Adaptation –instead of proceeding serially, proceed in parallel.. In the real world, it doesn’t go: raise money, then hire team, then build product, then make money, and now go public. In reality you must do those things all at once. So get used to it. Learn to work successfully in parallel.

Mistake 7Think you’re going to retain control.. As soon as you take outside money, as soon as you have outside investors and you’re going to lose control. But, Guy claims, “control is overrated.” If you have a large percentage of a company that fails, who cares? “It is much better to own 0.05% of Google than 51% of a piece of crap.” So instead of clutching the purse strings, “make a bigger pie.” Grow your business and you’ll be able to share success with your investors.

Mistake 9: Hire people like you. Instead hire your complements. You’re white and male? Hire a woman of color. You’re young? Hire someone older. Hire the skill you don’t have, like experience or a diverse perspective.

Mistake 10: Expecting investors to be friends. “They want to give you a dollar and get fifty back. You are a tool, you are a means to an end.” Yeah, the investors told you they believe in you, they love you, they “invest in people” – but in the end, they care about the success of your company, and about how much money you can make them.

 

So what is the secret of success in Silicon Valley? Focus on gaining paying customers for your product and building your team.

 

Om heiarop og Norges nasjonale paradoks

Vi i InnoMag har de siste årene synliggjort hvordan innovasjon påvirker vår hverdag, og vi ser ukentlig tegn på at stadig flere ledere og endringsagenter innser at ny teknologi og endrede rammevilkår skaper helt nye muligheter. Derfor får vi også stadig flere medlemmer, og det mangler ikke på heiarop, – av og til også fra beslutningstakere i sentrale posisjoner.

Selv om disse heiaropene er aldri så velkomne så representerer de også et nasjonalt paradoks; Vi mangler ikke verken politikerne og store aktører som bruker fine ord om nyskapning, omstilling og ny grønn vekst, mens de aktivt bygger opp forsvarsverk rundt egne standpunkt og sloss for egne særinteresser. I forrige uke var det Hydro som feiret at de klarte å hente ut 2,2 milliarder av statskassa for å bygge på sitt aluminimumsverk, og denne uken er det Schibsted’s dyktige styreleder Ole Jacob Sunde som oppfordrer til en nasjonal dugnad for å sloss mot Facebook og Google’s voksende hegemoni.

Det interessante er at Schibsted ikke kan beskyldes for ikke å ha prøvd å stoppe amerikanerne. Allerede for 10 år siden lanserte de Sesam, en norsk søketjeneste som i en periode var en av Norges 12 mest besøkte nettsider. Ifølge Schibsteds administrerende direktør på den tiden tapte konsernet rundt 500 millioner før de la ned søketjenesten Sesam.

Vil de lykkes bedre nå?

Vi i InnoMag heier på norske endringsagenter, enten de sitter høyt i sine tårn eller i grundergarasjer landet rundt, og timingen er kanskje bedre nå…

Det nye er at i 2016 er forståelsen blant politikere og næringslivsledere økende om at spillereglene i næringslivet er i ferd med å forandre seg, og norske styrerom har innsett at selv om ytre endringer innebærer muligheter for både tap og gevinst, er det ingen vinnerstrategi å stå stille.

Vi har sett det før.  Både da dampskipet utkonkurrerte seilskutene og da digitaliseringen inntok avismarkedet, har evnen til å se endring og handle i tide vært oppskriften for de som vinner, og suksessen måles som så ofte før i økt kompetanse, økt produktivitet, og økte markedsandeler.

Vi vil utover våren fortsette å sete søkelyset på spennende norske innovative trekk og det gleder oss at en aktør som Schibsted maner til dugnad, selv om man alltid skal være forsiktig med å leke katt og mus, i hvert fall når realiteten er at man er en mus og den som inviterer til lek er gatas største katt.

Uansett utfall, vi digger initiativet og oppfordrer flere norske næringslivslokomotiv til å bli med på innovative satsinger som legger vekt på de fortrinn vi har i kongeriket Norge – og vi lover å synliggjøre både fiaskoene og suksessene. Fiaskoer fordi det er mye å lære av dem og suksesser fordi de fortjener og feires. Så følg med og tips oss gjerne om det akkurat du opplever som innovativt, nyskapende og grensesprengende.

Ny app kan redde over 100.000 nyfødte liv hvert år

Hvert år dør over 100.000 barn av gulsott, hovedsakelig på grunn av mangel på tilgang til diagnostiske apparater i de fattigste delene av verden. En ny norskutviklet app har derimot potensiale til å snu denne statistikken.

Behandlingen av gulsott er både enkel og smertefri. Allikevel dør årlig så mange som 114 000 nyfødte av den gule giften, hovedsakelig av mangel på utstyr til diagnostisering.  Å kunne utvikle et relativt billig verktøy som avgjør hvem som skal testes og behandles kan derfor være alfa og omega.

Bak Picterus, en app for nettopp diagnostisering av gulsott, står Lise Lyngsnes Randeberg, professor i fotonikk og biometrisk optikk, barnelege Anders Aune og sivilingeniør Gunnar Vartdal.

– Appen fungerer ved at man legger et fargekalibreringskort på brystet til barnet. Deretter tar appen automatisk bilde av barnet før fargedataene i bildet analyseres, og resultatet presenteres for brukeren av appen, forklarer Vartdal.

Ideen til appen kom da Aune var på sykehusbesøk i Tanzania og oppdaget at de ikke hadde kontroll over gulsott, verken når det kom til diagnostisering eller behandling. Hovedgrunnen var at de diagnostiske apparatene som er på markedet i dag koster ca. 8000 dollar per stykk, noe som gjør at de er for dyre for sykehusene å kjøpe inn. Aune tok derfor kontakt med professor Lise Randeberg som har forsket på diagnostikk av gulsott tidligere. Sammen lyste de ut en masteroppgave på NTNU, som Vartdal jobbet med våren 2014. Siden det har de jobbet sammen med å videreutvikle og skaffe finansiering til å få appen ut i verden.

– Appen har potensialet til å redde over 100.000 nyfødte liv hvert år, og hindre 63.000 permanente hjerneskader, hovedsakelig i de fattigste delene av verden, hevder Vartdal.

I Norge utvikler rundt halvparten av barna som blir født gulsott, noe som tilsvarer ca. 30-35 000 per år. Av disse vil ca. 10 prosent trenger behandling. I Norge og andre vestlige land har alle foreldre som drar hjem innen 72 timer fra sykehuset etter fødselen, selv ansvaret for å overvåke gulsott hos barnet sitt.

– I tillegg til å gi de fattigere delene av verden tilgang til en mer prisvennlig måte å diagnostisere gulsott på, ønsker vi selvfølgelig å gjøre nyfødt-perioden litt tryggere for foreldre i i-land også, ved at de kan benytte vår app til å trygt overvåke gulsotten hos sine barn.

Hvor langt har dere kommet i utviklingen av appen?

– Vi har utført en første pilotstudie med lovende resultater, og vi ferdigstiller nå teknologien før vi skal begynne neste pilotstudie, samt kliniske studier. Målet med dette er å få appen medisinsk sertifisert, sier han.

Et møtested for nye ideer og nytt næringsliv

Foto: Adressa.no

Gjennom å organisere innovasjons-arrangementer for gründere, investorerer, bedriftsledere, studenter, forskere – og ikke minst drømmene, ønsker Technoport å bidra til et møtested for nyskaping. Målet for fremtiden: å styrke entreprenørskapskulturen i Norge. 

Navn og alder: Gøril Forbord, 37 år
Stilling: Daglig leder i Technoport
Favorittduppeditt: Libratone Zipp-høytaleren vår
Dine tre favoritt-apps: Finn, CamScanner, Slack

 

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i din jobb/virksomhet?

– Jeg elsker gode politiske og filosofiske samtaler og diskusjoner. Dette gjenspeiler seg nok i at vi har ganske mange prinsipielle diskusjoner om store tema i vår lille organisasjon.

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020? (Hva har endret seg?)

– I 2020 har Technoport, sammen med mange andre, vært en av bidragsyterne til at entreprenørskapskulturen står sterkere i Norge enn noen gang tidligere.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Min kjære bestemor som dessverre gikk bort for noen år siden. Hun ble født i 1920. Verden endret seg som kjent dramatisk i løpet av hennes 93 leveår, noe hun tilpasset seg på ypperlig vis. Hun beholdt evnen til og interessen for å lære seg nye ting hele livet. Slik vil jeg også være.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Fremdeles synes jeg at jeg finner mange gode artikler og interessant lesestoff på Twitter, men jeg lærer mest av å snakke med smarte folk. De finnes det jo som kjent mange av her i Trondheim.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i selskapet du jobber for? På hvilken måte?

– Der våger jeg meg ut på en god syver. Som ansvarlig for en innovasjonskonferanse burde jeg kanskje si 10, men på dette punktet mener jeg at man alltid kan strekke seg lenger.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

– Den må være tilstrekkelig fleksibel slik at man kan gjøre endringer og tilpasninger raskt.

Fortell kort om Technoports konferanse i mars – hva kan vi vente oss?

– Lærerike og inspirerende dager. Målet er at deltagerne skal få økt innsikt i hvordan teknologi påvirker måten vi gjør forretninger på i framtiden. På konferansen møtes oppstartsbedrifter, forskere, investorer, studenter, folk fra etablert næringsliv og offentlig sektor for å skape nye ideer og nytt næringsliv. Det blir både folkefinansieringsfest, pitchekonkurranse, praktisk rettede workshoper og inspirerende og lærerike foredrag fra internasjonale storheter som: Hyperloop-direktør Dirk Ahlborn, SINTEFs nye konsernsjef Alexandra Bech Gjørv, general for den internasjonale makerbevegelsen, Dahle Dougerty og NTNUs design thinking-guru Martin Steinert.

 

InnoMag vil følge konferansen 2-3. mars. 

Mer om Technoport: Lanserer ny norsk plattform for aksjebasert folkefinansiering. 

Mote + teknologi = sant

Det er den nettbaserte shoppingportalen Miinto som har utviklet Fashion Forward-testen der du kan prøve deg på et tjuetalls ulike produkter innen både kvinne- og herretrender. Målet med kampanjen er å kombinere teknologi, Google-verktøy og mote. 

– Mote og trender kan være veldig subjektivt, og hva som er ”in” blir ofte bestemt av trendsettere, gjerne bloggere og journalister. For å kunne identifisere eksakt tid da noe var på høyden av popularitet, har vi hentet data fra Google Trends og funnet frem til da det var mest søkeaktivitet fra konsumenter på ulike trender, sier talsperson for Miinto.no, Mari Vestbø.

– Google Trends vil trolig bli en viktig informasjonskilde over søkeaktivitet og popularitet over nett, og det å kunne sammenligne trender rundt omkring i verden kan åpne opp for mange interessante studier.

Målet med å bruke data fra Google Trends er muligheten til å ha tilgang til “real-time” data rundt omkring i verden, og ikke kun basere mote-fakta fra subjektive kilder.

– Hovedtanken bak denne kampanjen er å kunne datere eksakt da en trend var som mest populær, ned til år og måned. Det som er interessant med Google Trends, er at vi kan se når trender skyter opp i været, kommer tilbake på motebildet, om et plagg er sesongbasert og hvor raskt de forsvinner igjen. I hovedsak er det en underholdende måte å studere tidligere trender, og det å kunne sammenligne popularitet rundt omkring i verden eller fra by til by.

featured

 

Kreative måter å bruke Google-teknologi innen markedsføring:

Google Maps: Pokemon Challenge

Google Streetview: Malmö Castle

Google Cardboard: Volvo Reality

Google Chrome: Lightsaber Escape

Google Trends: Fashion Forward

Danner Norges første grønne akseleratorprogram

I samarbeid med Kjeller Innovasjon og OREEC, har Kongsberg Innovasjon dannet Techmakers første akseleratorprogram for grønne oppstartsselskaper i Norge. – Nå som landet vårt befinner seg i en omstillingsprosess passer det godt med initiativer som dette, sier prosjekt-og forretningsutvikler i Kongsberg Innovasjon, Hanne-Mai Eriksen.

I desember ble 186 av FNs medlemsland enig om en ny, global klimaavtale, som i korte trekk går ut på å dekarbonisere samfunnet. Norge har blant annet som mål for 2020 å kutte de globale utslippene av klimagasser tilsvarende 30 % av Norges utslipp i 1990, noe som har skapt et stort behov for grønn teknologi og bærekraftige løsninger.

– Omstilling og bærekraftige løsninger skal styrker vår konkurranseevne for fremtiden, og bidra til at grønne bedrifter skyter fart og kommer raskere til markedet for å skape verdi og nye arbeidsplasser, sier Eriksen.

En ny grønn versjon

Green Accelerator er en grønn versjon av en allerede etablert akselerator for olje- og gasselskaper. Programmet har en varighet på 3 måneder og har som mål å skape vekst for grønne startups innen ren energi, energi-effektivisering, smart cities, smart grids og andre bærekraftige teknologier.

– Aldri før har det vært investert så mye i grønn teknologi på verdensbasis som nå, og en norsk grønn akselerator er akkurat det vi trenger i disse tider.

Techmakers vil plukke ut 6 oppstartsbedrifter som i løpet av programmet vil møte både erfarne gründere, investorer og andre oppstartsselskaper. Her kommer de nye ideene og prototypene til å bli testet umiddelbart med partnerne, i stedet for at gründerne utvikler løsningen før den testes med kunder.

– Vår erfaring med programmet som ble kjørt høsten 2015, var at akseleratoren fikk oppstartselskapene og industriselskapene til å jobbe bedre sammen. Det korte intense programmet bidro til å skape energi og større dynamikk, noe som ga gode resultater.

­­

Hva ser dere etter når dere plukker ut kandidater til programmet?

 Vi ser hovedsakelig etter tre ting:

  1. Potensiale for vekst og lønnsomhet.
  2. Unikhet: Vi ser etter produkter og tjenester som bringer innovasjon til markedene.
  3. Teamet: Erfaring og drive i teamet.

Søknadsfrist for å delta i programmet er 1. mars, med oppstart 15. mars.

Lanserer ny norsk plattform for aksjebasert folkefinansiering

En ny norsk plattform for aksjebasert folkefinansiering, Myshare.live lanseres onsdag 25. februar. Den tas i bruk for første gang under teknologikonferansen Technoport i Trondheim 2. mars.

I fjor investerte Technoport-publikummet nærmere 580 000 kr. i fire oppstartsbedrifter under Technoports Live Crowdfunding. Onsdag 2. mars gjentas suksessen, og allerede fra i dag er det mulig å melde sin forhåndsinteresse i årets fire lovende oppstartsbedriftene via den nye plattformen myshare.live.

– Det unike med myshare.live er at det per i dag ikke finnes lignende løsninger tilpasset live crowdfunding. Dette er et voksende marked, og vi har fått enorm respons på løsningen, forteller prosjektleder Kristin Eriksen i PwC.

Industrigründer Erik Haugane står bak

Technoport var den andre aktøren på verdensbasis som tok i bruk aksjebasert live crowdfunding. De har lenge vært på jakt etter et verktøy som er tilpasset live-settingen, men har ikke kunnet finne det riktige. Myshare.live er utviklet i samarbeid med Folkeinvest AS, som er et aksjeselskap med flere lokale industrigründer med Erik Haugane i spissen.

– Jeg opplevde hvor vanskelig det er å få tak i småpenger til oppstartsaktivitet. Det vil vi i folkefinans gjøre lettere, forteller Haugane.

Myshare.live er det første produktet til selskapet som ifølge Haugane har som mål å gjøre det enklere og billigere for små oppstartsselskap å hente inn små pengesummer uten å gå via fordyrende mellomledd.

– Erik Haugane hadde noen spennende ideer om folkefinansiering, og Technoport hadde et behov. Myshare.live har på mange måter vært et dugnadsprosjekt, hvor blant annet PwC og Arntzen de Besche har bidratt, forteller Eriksen.

Dugnadsprosjekt med game show-følelse

Løsningen baserer seg på en tradisjonell nettside med info om de forskjellige bedriftene, kombinert med en «fjernkontroll» på mobilen. Der kan investorer og andre interesserte gjøre investeringer i sanntid, samt følge med på interessen knyttet til hver av bedriftene. Status er hele tiden tiden synlig for publikum og streames i tillegg på nett.

– Det blir nesten litt game show-følelse over det, og det er kjempegøy. Løsningen er veldig interaktiv, og det er mulig å kommunisere direkte med bedriftene uansett hvor i verden du befinner deg. På den måten kan interessentene også få stilt de kritiske spørsmålene, forklarer Eriksen.

Technoport arrangerer Live Crowdfunding for tredje året på rad med en folkefinasieringsfest du ikke finner maken til. Frøkedal & Familien underholder og hele Storsalen på Samfundet i Trondheim fylles av håpefulle investorer og småsparere, som får mulighet til å investere i sanntid i unge og lovende oppstartsselskap.

I år er det fire nye oppstartsbedrifter som skal presentere seg selv fra scenen på Studentersamfundet i Trondheim, samtidig som investorer får muligheten til å investere i sanntid. De fire er er: Dropracks, som utvikler en ny type takstativ, MinMemoria, en digital minnebok og sosial kommunikasjonsplattform for demenspasienter, FlowMotion Technologies, som lager motoriserte stabilisatorer for GoPro-kameraer, og STiKKMENN, et barnevennlig iOS- og Android-spill.

Kickstarter-grunder til Technoport

Det er imidlertid mer snadder for crowdfundinginteresserte i årets konferanseprogram. Den amerikanske entreprenøren og designeren Charles Adler, best kjent som grunnleggeren av crowdfunding-nettstedet Kickstarter.com, kommer til teknologikonferansen som arrangeres 1.-3. mars, noe daglig leder Gøril Forbord i Technoport er godt fornøyd med.

– Dersom du vil vite hva som skjer framover innen teknologi og innovasjon er Technoport-konferansen stedet for deg. Nå er det over 500 påmeldte til konferansen, men vi har plass til flere, sier Gøril Forbord, daglig leder i Technoport.

Hun forteller at på Technoport kan du få et glimt inn i framtiden fra Hyperloop-sjef Dirk Ahlborn, du utfordres av unge, uredde innovatører som kickstartergründeren og får erfaringene fra de største bedriftene, som Hege Skryseth i Kongsberg.

Målgruppen for konferansen er oppstartsbedrifter, forskere, investorer, studenter, samt folk fra etablert næringsliv og offentlig sektor – Dette for å skape nye ideer og et nytt næringsliv.

– Blant høydepunktene kan jeg nevnte vårt investorprogram for norske og internasjonale investorer, workshops med blant annet internasjonale salgseksperter, i tillegg til en rekke foredragsholdere i verdensklasse som for eksempel konkurranse-ekspert Stèphane Garelli, Jack Fuchs fra Standford og SINTEFs nye konsernsjef Alexandra Bech Gjørv. Du har også mulighet til å lære 3D-printing og outsource produktutvikling, utdyper Forbord.

Se hele programmet på technoport.no

(Denne artikkelen er en del av en profileringsavtale med Technoport.)

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...